Ensiksi, tervehdys foorumilaisille.
Olen aloittelemassa moottoripyöräharrastusta ja olisi ajovarusteiden hankinta edessä, olen sitten arponut nahkan, tekstiilin ja merkin välillä, joten ajattelin kysäistä mitä ihmiset täällä suosittelevat.
olen 187/109 mies ja tällähetkellä on kiikarissa CBR600F -05-> tai CBR 1100XX. Ajo tulee varmasti ainakin alkuun olemaan, sellaista huviajelua ja hyvällä säällä cruisailua, pidemmälle reissulle ei ole tarkoitus ainakaan heti lähteä.
Kypäräksi ajattelin KBC VR2R, jonka saisin suht edullisesti (170€)
Ajo asuksi olenkin sitten arponut, mp-asun, iXS:n, Sweep:n ja scottin tekstiili asuja (halvemmasta päästä), mutta sitten toisaalta kun näitä juttuja on lueskellut niin tuo nahka-asu tuntuisi olevan mieltymyksiini ja käyttöön nähden sopivin.
Heittäkää vinkkejä edullisista, mutta toimivista ja turvallisista nahkaasuista.
Goret/tekstiilit sen takia on alkaneet epäilyttämään, että olen todella hyvä tarkenemaan yleisesti, ja ennemmin pelkään kuumuutta kun kylmää tai märkää keliä![]()
Rahaa en olisi kovin paljoa valmis panostamaan näin harrastuksen alkumetreillä, etenkään kun en oikein vielä tiedä omia mieltymyksiäni (takki 100-300€) En kaihda käytettyjä, tai ulkomailta tilaamista, jos vain pääsee suomessa sovittamaan asua.
Varusteiden valintakysymys on aina hyvä väännön aihe. Itse olen pitkään ajellut Goreissa, mutta nyt olen alkanut pitämään myös gore housut/nahkatakki yhdistelmää. Koko nahoissa en ole vielä ajellut lähinnä siksi, että mun kokoluokan nahkoja on todella vaikeaa löytää sovitettavaksi.(Jounik @ Heinä. 06 2009,13:15) kirjoitti
Anyways, ei goreissakaan järjettömän kuuma ole, kunhan niistä poistaa irrotettavan vuoren eikä pue koko vaatekaapin sisältöä sinne alle. On niissä tullut kuitenkin yli 30 asteen lämöissä ajeltua eikä vielä ole lämpöhalvaukseen kuoltu.
Pääasiallisena pointtina esittäisin kuitenkin, että sijoita nyt varusteisiin niin paljon kuin pystyt. Surkeilla ajokamoilla sateessa/syksyllä ajaminen on todella tuskaa ja ainakin allekirjoittanutta alkoi vain ottamaan koko homma pannuun. Kunhan sijoittaa pikkasen enemmän ajokamoihin, niin homman mukavuus (ja aika usein turvallisuuskin) paranee kummasti. Vaikka pitäisit itseäsi miten kuumaverisenä kaverina, niin esimerkiksi tämänaamuinen +1 lämpötila oli aika jäätävä kokemus keskellä heinäkuuta. Ajaessa viima puskee kuitenkin kamojen läpi sen verran, että ajoasu hengittää ja viilenee ihan kivasti. Negatiivisimmat kokemukset ajokamojen kuumuudesta kerätään yleensä jossain Saksan staussa, jossa vieressä on tulikuumat autot, alla 125 asteinen prätkän kone, ilma raikas 35 astetta varjossa ja aurinko hyväilee säteillään ajoasun mustaa pintaa. Siinä vaiheessa on aika sama onko päällä nahkaiset vai kankaiset hiessä kyllästetyt ajovarusteet.
Siinäkin mielessä rahan panostaminen hyviin ajokamoihin on nyt järkevää, että hyvänlaatuiset ja hieman kalliimmat ajokamat kestävät huomattavasti pitempään kuin satasen räyskäleet. Tämän voin kertoa ihan omasta kokemuksesta. Ja jos ostat kalvopukua, älä sorru halpakalvoihin kuten hiporat tai muut aquatechit. Osta suosiolla Gore-Texiä.
Nimim. kokemusta on.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tossa olis sulle pirun hyvä Rukka Armadillo ajotakki kokoa 56.
Ostin takin viime keväänä ja olin silloin 191/107. Ei ollut takki silloinkaan mahasta kireä, vaan menin vielä remmeillä vähän kiristämään. Nyt kun on 191/91 niin on takki vähän tyhjän olonen :-p
Ja toi on sitten tosiaan laadukas takki!
Ja lämpösuojakäsitelty tms. pinta muuten toimii. Viime kesänä alko olla lämmin vasta kun aurinko paisto ja mopon lämpömittari näytti yli 30 astetta...
MIVVin hiilikuituputket saavat Varaderon ärjymään =)
100-300 ei kyl riitä
Ostin itse scottin Discoverer-asun joka on kallis ja kai ihan hyvä mutta:
Ainoastaan 1 povitasku ja 1 tosi vedenpitävä rintatasku, näyttää vähän pöljältä kun on toispuoleinen lastaus aina. Tuuletusaukkoja ei ole. Kylmää ja märkää vastaan sanoisin myös että osta ehdottomasti sellainen setti jossa saa takin ja housut yhdistettyä. Rukka ei varmaan pieleen mene paitsi jos laihtuu
Itse paistuu ja Rukka-mies vasta availee![]()
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Ite ostin aikoinani ensin Goret ja vasta myöhemmin nahkat.
Sen jälkeen kun on nahkoja kokeillut, niin eihän noilla tekstiiliverkkareilla uskalla enää edes ajella.
Sweepiltä saa edukkaasti, varsinkin jos sattuu poistotuotteita (-50%) kohdalle.. Eikä nuo mitää huonoja ole.
Sadeasun toki vaativat.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Tuurilla löysin tuohon 100 - 300 euron hintahaarukkaan viime talvena Rukan käytetyn Goretex-puvun. Käytettyjen kamojen ostaminen vaatii aikaa ja vaivaa ja sovittamatta en lähtisi ostamaan. Mutta siihen verrattuna mitä kaupan hyllyltä saa uutena tähän hintaan, niin toi Rukan setti on ollut jotain ihan eri luokkaa.
Tunturi Classic -74 --> Suzuki Tsx -84 --> Kawasaki Versys -07 *--> Suzuki GSR -07 (myyty)
Kaverini haki tuon iXS Minerva ajopuvun 299€ (takki+housut) ja siitä innostuneena lähdin sitten tuota 300€ hinta rajaa soveltamaan, sanotaanko että kyllä budjettia vähän on varaa kasvattaa, varsinkin jos nahkaiseen asuun menee...
Kuitenkin tuollainen 400€ pelkästä takista on jo liikaa. Lähinä sillä verokkeella, että en oikein omia mieltymyksiäni ajomäärän ja ajokelien suhteen tiedä.
Pyörä olisi tosiaan ensimmäinen, ja korttikin on vasta hankittu, eli en oikein tuota pyöräilyn määrää tai intoa osaa arvioida.
en halua päätyä tilanteeseen, jossa olen ostanut 7000€ pyörän ja 2000€ varusteet, ja sitten huomaan, että ei ehdi ajella tms...
Olen kyllä valmis panostamaan noihin ajokamoihin sitten kunnolla, kun tiedän omat mieltmykset ja ajomäärät.
Mitä mieltä porukat on tuosta kypärästä, saako esim alle 250€ tuon parempaa kypärää, mitä itse olen koittanut kaivaa, niin seuraavat vaihtoehdto menisivät yli 300 reippaasti. (kypärä oli päähäni sopiva)
Mä ostin ensimmäisen pyörän kaveriksi Scottin TP Blouson goretakin ja Phoenix tp housut. Istuu hyvin meikäläiselle, mutta taskuja voisi olla enemmän. On vain yksi povari ja hihoissakin olisi kiva olla avaintasku. Muuten olen ollut tyytyväinen, tarkenee lämpövuoren kanssa kylmemmälläkin ja pärjää helteellä.
BMW R1200GS -13
Ex. Kawasaki Versys -08
Itsellä on usein päällä nahkapökyt+ goretakki.Tämä siksi, että nahkapökät kestää liukumista+ niissä pysyy suojat paikoillaan toisin kuin ehkä monissa tekstiilibyysissä.Tähän on sitten helppo lisätä takalaukussa olevat sadehousut, jos tarve iskee.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Eiköhän tuo kbc:n kypärä ole ihan laadukas... Asusta sen verran et itellä on kalvollinen tekstiili ja kyllähän sillä tarkenee, ostin tuohon kaupunki ajeluun sit kevyemmät housut lisäksi ja on huomattavasti mukavempi helteillä...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Ensinnäkin tuohon pyöräasiaan. Sanoisin melkein, että nyt on miehellä sen verran mittaa ja sitä kautta massaa, että XX olisi parempi valinta pyöräksi kuin cbr. Minä olen ihan tyytyväinen tuohon kusiaiseenkin, mutta olen 184/72. Sinulle pyörä on a) liian pieni fyysisesti ja mahdollisesti b) laiska. Vaimo kyydissä painoa oli meillä viime kesänä n 130kg eikä silloin enää voi pitää hauskaa. Toki jos tarkoitus on vain liikkua eteenpäin, niin kyllä silloin tälläkin teholla isompikin kuorma liikennevirran kaikissa nopeuksissa kulkee. Silti ääni XX:lle.(Jounik @ Heinä. 06 2009,13:15) kirjoitti
Syksyisin saa varusteita halvalla. Se on fakta. Ostin oman rotsini 60% alennuksella, jolloin yli 400e takille jäi hintaa 180e. Pidän tuota Spyken Winneriä ihan pätevänä takkina liivimaisine vuorineen. Saattaisin nyt aloittavana motoristina ostaa jotkut turvallisuuden puolesta suojaavat mutta hikiset/rikkinäiset/epämukavat käytetyt varusteet halvalla ja sitten niiden myötä varustekokemusta keränneenä paremmat alennusmyynneistä palanen kerrallaan. Omat valintani osuivat keväällä 2008 mp-asun tekstiilitakkiin ja lindstrandsin tekstiilihousuihin. En nykykokemuksilla ostaisi näistä kumpiakaan.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
...monien eri vaiheitten jälkhen tullu ittekki siirryttyä nahkalinjalle. Jopa tällä kropallaTuntuu turvallisemmalta, ei auta mikhän.
Mutta josko tosihhan hakusessa sekin, että ei oikhein tiiä onko moottoripyöräily kivaa ja ennenkaikkea onko siihen aikaa, niin noita hyviä vaihtoehtoja kyllä löytyy tuohon kokopuku/300euroa haarukkaan paljonki.
Suojaa nekin huomattavasti paremmin kuin farkku/verkkari/jokumikälietakki -yritelmät.
Toki jos joku tuommosilla ajelee, niin ei se minua haittaa.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Itse myös ensimmäisen kesän motoristeja. Se on huomattu tässä Suomen kesässä että kahdet vehkeet tarvii. Kylmän ja kuuman kelin vermeet.
Kuumalle mennään nahkatakki + gorehousut ja kylmällä on sitten koko gorehässäkkä päällä. Nahkatakin kanssa on ehdottomasti mukavampi ajella kaikkea pientä kruisinkia.
Minulla mitat 185/80 ja pyöränä Z750.
Z750 -08
Täältä löytyisi edullista ajovarustetta, Kliketi kliks
Wanha ohje, joka pätee edelleen: ensin kunnon ajokamat, sitten pyörä jos rahaa jää. Sun kohdalla vaikuttaa olevan toisin päin. Halvat ajokamppeet syövät motivaatiota jatkaa harrastusta kun niiden omituisuuksia aikansa kiroaa.(Jounik @ Heinä. 06 2009,13:15) kirjoitti
Sellaisessa toiveajattelussa ei kannata elää, että tähän aikaan kaudesta saisi halvalla hyvää, se hetki meni about puoli vuotta sitten ohitte. Kyllä se vaan tahtoo olla tonnin paukku kun kelvolliset kamat hankkii, hyviin meinaa mennä kaksi. Kai olet budjetoinut myös kunnolliset ajosaappaat, selkäsuojan ja hansikkaat? Nappulaa järjestyy jos tingit hieman moposta. XX ei ole se paras mopo aloitella, seuraavana voisi jo mennäkin, ja 600F voi olla muutaman vuoden vanhempikin kuin '05. Sama laite se on ollut muistaakseni kaudesta '01 eikä ajamalla juuri miksikään mene. Pätee myös XX:ään.
1000
Suosittelen käytettyjä / uusia sopimattomia mitä on myynnissä ihmisillä. Itsekin ostin käyttämättömän mp-asun kunnon takin auton peräkontista huoltoaseman pihassa hintaan 70e, muuten olisin epäillyt varastetuksi mutta myyjä oli poliisi![]()
Samaa mieltä ku Hannula , Ensin kamat _ sitten pyörä.
Itsellä Ajokamoina MP Asun Gorepuku Blade ja/tai halvat nahkahousut(Richa) ja Takki IXS.Kaikissa ajokamoissa pieniä puutteita mitä käytössä tullut ilmi ja nää kamat makso noin 1000e.Jotenkin kaipailisin laadukasta 1os/2os Nahkapukua.
Ainoat varusteet joihin olen tyytyväinen on kypärä Shoei Multitec ja TCX Goresaappaat ( ne ei ollukkaan halpoja).
Niiku vanhakansa sanoo " Köyhän ei kannata halpaa ostaa ".![]()
Tunturi Sport , Suzuki PV , Yamaha YZ 125 , Yamaha FZS 6 S,
Keeway F act.
mäihällä tuli mu kokoselle, pienelle kaverille vähä käytetyt nahat vastaan. ostin pois, halvalla sai, ja sopikin hyvin.
kylmille ja märille keleille ostin sitte tekstiilit (tai siis takki o puolinahkane, lämmin)
imo, nahka on parempi, jos vaan tarkenee.
laiskuus ja velttous on hengen heikkoutta, LE-POO
SE ON NYT TÄÄLLÄ!
suzuki gsx-r 750 -05
on se kaunis <3
Kiitoksia vinkeistä, ja lisää saa antaa,
tuo varusteet ensin, mopo sitten filosofia voisi olla ihan hyvä, mutta en usko että pystyn ilman pyörää ja ajokokemusta ostamaan itselleni sopivia ajovarusteita. ajattelin kerätä kokemuksia ja tuntemuksia jonkun edullisen puvun kanssa, ja sitten kun tiedän mitä haluan niin mennä hankkimaan ne kunnon varusteet. esimerkiksi talven aikana ensi kevääksi... tai miten nyt sattuukin löytymään.
Vanhempi CBR käy kyllä, mutta järkeeni ei mahdu miksi maksaisin 5000e 1900 luvun puolella tehdystä pyörästä jolla on ajettu esim 50000, kun 1000-1500e lisäsijoituksella saan 6-7 vuotta uudemman 1/4 kilometreillä, hyvällä tuurilla vielä takuutakin jäljellä.. josta pääsenkin kysymykseeni, kuinka pitkät takuut CBR:ssä on? Vaikka Honda onkin jumalasta seuraava(Accordin omistaja;) ) niin kai noissa moottoripyörissä sentis jotain kuluvia osiakin on jätetty, että saa jostain kahvipöydässä keskustella?
Mitä XX:sään tulee niin ottaen huomioon, että en ole moottoripyörällä ennemmin ajellut (autokoulussa kawa ER500 ja jotain skuuttereita) niin CBR600F:n olen laskenut olevan hyvä pyörä opetteluun, ja moottoripyöriin tutustumiseen, sitten kun on homma hallussa ja jos innostus ja aika antaa myöten ajelemiselle niin vaihtuu XX tms
Kokonais budjetti on tuossa 8000€ luokassa, ja varusteille olen kuvitellut varaavani 900-1200€+kypärä joka on jo katsottuna. Ei haittaa vaikka budjetti suuntaan taikka toiseen tuosta keikkuisi... eli karkeasti sellainen 6500e jäisi pyörää varten...
Ja tosiaan nuo kunnon varusteet olisi ajatuksissa sitten kun näkee vaikak nyt syksyn/loppukesän aikana miten tämä homma lähtee kiinnostamaan ja kuinka aikaa liikenee, ja mitkä on vaatimukset varusteiden suhteen.(lähinä takki/takit)
Ennen pyörää olisi tarkoitus olla kasassa kypärä, hyvät ohuet hanskat, kengät, käyttökelpoiset tekstiilihousut(vedenpitävät) ja jonkin lainen takki + pientä sälää(kaulahuivia alusvaatetta jne).
huhhuh tulipa romaani... :P
Hah, toi oli kyllä harvinaisen hyvin sanottu(rottis @ Heinä. 06 2009,14:03) kirjoitti
Itte en oo vielä tähän päivään mennessä oikeen ymmärtänyt mihin tarvitaan älyttömän hyviä hanskoja ja kalliita kenkiä.
Ittellä oli ens alkuun:
- Rukkan goretakki
- kevlar farkut
- kevariaikojen kypärä
- 30 e moponahkahanskat jotka meni ranteitten yli
Sitten tuli ekan kesän aikana seuraavat
- kypäräksi schuberth C2 reilun kuukauden jälkeen
- kengät 150 e spykesin goret 4 kk jälkeen kun oli pari kertaa jalat kastunu
- syksyllä rukkalta gorehousut jotko olleet tähän mennessä päällä ehkä 20-30 kertaa
Tänä kesänä sitten takin pienenemisen myötä otin nahan goren kaverisi.
Ehottomasti tärkeimpinä varusteina sitä pitää kypärää ja takkia. Kun pyörässä on käsisuojet hanskat on pelkkää turvallisuutta samoin kuin lämpimällä ja kuivalla kelillä myös housut ja kengät.
Myös tämän kesän motoristin vastaus aiheeseen: ostin keväällä hyvästä alesta Rukan Shakal goretex takin ja housut, Shoein Raid 2 -potan, TCX:n goretex kengät ja MP-asun pitkän malliset ajohanskat. Yhteensä setille kertyi hintaa, mielestäni VAIN 1050€.. ENKÄ OO PÄIVÄÄKÄÄN KATUNU että tuli laitettua tonni kamppeisiin. Viikonloppuna ajelin elämäni ensimmäisen kerran vesisateessa n. 200 km matkan ja lämpömittari näytti perille päästyä + 8. Eikä ollu mitään ongelmaa kun alle laitto urheilukerraston. Kuumemmalla kelillä, kun lähden kylille pyörimään ja ulkoiluttaan mopoa, laitan gorehousut, nahkatakin ja kevyemmät hanskat.
Eli in my opinion, laita kamppeisiin rahaa joku satku enemmän ni tulee kerralla kuntoon. Ja kannattaa vähän lueskella myös noita kamppeiden takuujuttuja, Rukalla ne näyttäis ainakin olevan vähän eri luokkaa kuin muilla merkeillä..![]()
Aloittelin aikaan MP-asun peruskamoilla, ne osoittautuivat aika lappattajiksi, kangas oli liian pehmeää.
Nyt löytyy kaapista kaksiosainen nahkapuku (mp asun klasikkolinjaa, ei mitää custom hapsutuksia) ja resissuajoon Sinisalon Night Hawk puku. Nahka-asun on ehdottoman mukava mutta reissun päällä ei viitti sadevehkeiden kanssa pelata.
Sinisalon puku on edullinen ja toimivaksi todettu, taskuja saisi olla enemmän. Puvusta löytyy tuuletusvetskareita sekä housuista että takista (edestä ja takaa). Asun kalvomateriaali ei ole maailanman parhaiten hengittäävää, mutta pitää hyvin jopa kunnos kaatosateessa. Voi suositella, hintaluokka tarjouksesta n 350 €. Ei muuten lepata ajaessa.
Puvussa kannattaa kiinnittä huomiota kaikkiin suojiin, myös lonkkasuojille pitää löytyä taskut ja niitä kannattaa käyttää. Reissun päällä tyypilliset pikkulipat ovat liukkassa liikenneympyrässä tai kadunkulmassa sateella, sellaisessa tahtoo lonkka kolahtaa aina ja kipeästä lonkasta saa pitkäaikaisen kaverin ja säätutkan.
Kypärässä kannataa tsekata, että visiiripuolelta löytyy Pinlock kaksoiskalvoratkaisu, ei ne muut oikein pitkän päälle pelitä, Schubeth ehkä poikkeuksena.
Alpinestarsin gore saappaat pitivät vettä yhden kauden, niiden seuraajina Hanxin W2 (70 €) kalvosaappaat ovat palvelleet kuivina jo 2 vuotta.
Eli kallis si ole aina se paras, tietysti jos laittaa Rukkaan 1200-1500 € niin pitkä takuu pitää huolen että puku on hyvä.
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Mitäs mieltä olette TCX:n kengistä, Explorer II 150€, Matrix II 160€ ja Airtech GTX XCR 170€ ?
edit:
entäs näistä 300€ luokan puvuista:
iXS minerva+trömsö 299€
Sweep Tourmaster 299€
MP-asu Sporty asu 299€
Richa asu Storm/rocket takilla 350€/299€
Scott Stealth+storm 299€
kaikki siis on housutakki yhdistelmien hintoja. jos jollakin on heittää samaan kastiin joku muu asu niin mieluusti huomioin. eikä se nyt satasen päälle ole, eli jos 400€ on teidän mielestänne joku sopiva yhdistelmä olemassa niin sopii vinkata
Paljon on noita kehuttu. Ittekin kokeilin, mutta jalkaan ei vaan sopineet - tiedä millaisille lättänöille oli muotoiltu :-p(Jounik @ Heinä. 07 2009,10:05) kirjoitti
Oma jalka on varpaiden kohalta leveä, jolloin sieltä kengät sopi, mutta keskeltä taaksepäin oli noissa siten varmaan sentti sivuilla tyhjää!
Siihen saat kyllä sitten varautua, että vaikka kuinka lupaavat että hengittää, niin ei kyllä takuulla hengitä!
Ellei oo rei'itetty ratasaapas niin jalka kyllä hikoo. Toinen vaihtoehto on olla saapas niin auki että ilma kiertää yläkautta.
Mikäli omaat kapeahkon tai normaalin jalan käy sovittaa Spykesin kenkiä.
Vedenpitävyydestä vielä sen verran, että aikoinaan ennen pyörän hankintaa ostin 2-osaisen nahkapuvun ja sen päälle vedettävän sadepuvun. Nahkapuku on edelleen käytössä eikä ole juuri miksikään mennyt, sadepukua on tullut käytettyä suunnilleen 5 kertaa ja niistäkin osa alkuaikojen turhaa varmistelua. Nahkapuku menee sadekuuroissa varsinkin katetulla mopolla kohtuu kunnialla sellaisenaan, sade ei ajamalla kauaa kestä ja jos vähän märkää ehtisi ottaakin, niin kuivaa ajamalla lähes saman tien. En ole kalvopukujen perään haaveillut, ei vaan olisi ollut sellaiselle käyttöä vuosien varrella. Toisille vedenpitävyys taas on tärkeä juttu ja heillä on siihen epäilemättä syynsä. Kuuman kelin läpivirtaava puku tuli sittemmin hankittua, sitä hankintaa ei ole tarvinnut katua.
1000
Kyllähän ne ajo kamppeet tietysti tärkeet on, mutta ehkä kannattas ton pyörän valintaankin kiinnittää vähän huomiota.
Mulla on itelläni 600 cebari ja olen 178/76 ja tuntuu että istuma korkeus / hyvä ajoasento on siinä ja siinä, vaikkei toi mikään ultrakyykky olekaan niin kyllä se tehojen puolesta mulle välttää kun olen sellanen sunnuntai ajelija. Mutta jos olisin 10 senttiä pitempi luulen etten saisi siinä rentoa ajoasentoa, en tiedä miten paljon ne siellä koulussa ajattaa, eli ehtiikö siinä saada tuntuman. Mulla oli joskus vuonna miekka ja kirves 600 kawa jossa tuli parissa viikossa paikat niin kipeeksi ( polvi / hartiat ) että oli pakko myydä.
Näinä taantuman aikoina ei ole helppo myydä pyörää jos huomaakin ettei se istu käteen, ellei sitten myy " halvalla "
Onhan se tietysti pointti tuokin, että ensin kamppeet ja sitten vasta pyörä, mutta mietippä jos tyrkkäät 6500 eskoa cebariin ja huomaat parin viikon ajelun päästä ettei tällä tana pysty ajamaan kun tunnin yhtäkyytiä, se on kuitenkin eri asia kun se että huomaat jonkun ajotakin / asun sopimattomuuden.
Onhan tossa välissäkin pyöriä 600 - xx, esim. joku VFR 800 tms. sun muita, nettimotossakin 20 tonnia ajettu - 99 VFR 6000 eskoa, eikä ole mun tai kaverin pyörä, helpompi se on niitä ajokamppeita sätätä kun pyörää. Käy ny ainakin liikkeissä koe istumassa ja ajamassa muitakin vaihtoehtoja, nyt on niin paljon pyöriä myynnissä että raha puhuu![]()
-- Älä tee tänään sitä minkä voit siirtää huomiseksi ---
-- Onneksi en ole vastuussa edes itsestäni ---
Joo, kyllä itseäkin epäilyttää tuo 6sataseen mahtuminen, enkä aio sellaista "sikaa säkissä" periaatteella ostaakkaan, ajattelin satsata 150€ tuollaisen vuokraamiseen vuorokaudeksi, että saan kunnolla testata, jos pyöräliikkeet/myyjät eivät kunnon koeajoon suostu.
Saakos noihissa pyörissä (600F)jalkatappeja säädettyä/vaihdettua kauemmaksi?
VFR, on vähän liikaa "matkapyörä" minun makuuni (varsinkin näin alkuun kun pitemmät reissut eivät ole suunnitelmissa), voisin jopa ostaa 600RR:n mutta ajattelin, että parempi puolisko saisi mukavemmat kyydit tuon F:n kanssa.. ja varmaankin itsekkin, jos pitemmälle innostuu lähtemään.
1000F CBR taas vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto, joskin hinnassa ei paljoa eroa XX:n...
edit: Oftopiccia alkaa jo olemaan, vinkkejä varusteiden hankintaan kaivataan edelleen(pyörämalli selviää sitten kun on saanut vähän kokeilla.)
Yksi mitä täällä ainakin ennen mielellään toisteltiin oli se, että "kannattaa ostaa kerralla kunnon varusteet" ja sillä tarkoitettiin siis yli tonnin pukua plus muut releet päälle.
Omat ensimmäisten varusteiden ostot ovat vielä sen verran muistissa että sen perusteella julkean olla eri mieltä.
Ensimmäisiä kamoja ostaessaan ei kuitenkaan voi mitenkään vielä tietää mitä ominaisuuksia arvostaa. Kuten tässäkin keskustelussa jo nähdään, kaikilla on omat mieltymyksensä ja painotuksensa.
On olemassa merkittävä vaara että varusteet vaihtuvat täysin viimeistään seuraavalle kaudelle. Käytettyjä varusteita ei välttämättä ole helppo myydä, ainakaan yli puolen hinnan. Siksi en suosittelisi premium-luokan kamojen ostoa ennen kuin varmasti tietää mitä haluaa.
Nuo mainitsemasi IXS/Sweep/MP-Asu -puvut lienevät laadultaan melko samaa luokkaa ja ihan päteviä perustamineita. Valinnan voinee tehdä sen mukaan mitkä tuntuvat parhaiten istuvan päälle ja näyttävät omaan silmään parhailta. Hyviin hanskoihin kannattaa sijoittaa jonkin verran ja niiden pitää olla oikeasti sopivat, ne ovat ajamisen kannalta hyvin tärkeät. Tosin vaikea niistäkään on kovin aukottomia neuvoja antaa...
Sovittamiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja pohtia myös ajoasentoa. Esim. pitkän mallinen vähän liian iso tekstiilitakki menee kyykkypyörällä ajaessa taatusti omituisesti ryttyyn.
Ja vaikka kaupassa kuinka sovittaa, käytännössä voi sitten taas käydä niin että kun omalla pyörällä ajaa pitemmän päälle, niin tuumii että takin pitäisi kuitenkin olla numeroa pienempi tai housujen isommat, tai jotain. Seuraava puku on sitten se oikeasti juuri sopiva...
Turvallisuudesta ei tietenkään pidä tinkiä mutta se ei tarkoita etteikö voisi tavoitella hyvää hintalaatusuhdetta. Viisi kertaa kalliimpi ei kuitenkaan ole viisi kertaa parempi, vaan ehkä kaksi tai 1,5 kertaa parempi jos aina sitäkään.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Kolmatta vuotta on Scottin kamat Tri-Phase kalvolla, eikä mitään valittamista. Kypärässä ei kannata säästää, maksa vaikka tonni ja ota se mikä on paras päässä. Jos alle sadan kilometrin matkalla alkaa potta puristaa niin se on vaihdon paikka. Niitä ei kuitenkaan normaalihuolenpidolla tartte joka vuosi olla uusimassa ja on selkeästi tärkein ajomukavuuteen vaikuttava tekijä. Shark, Arai, Shoei, Schuberth ovat asiallisia ja hyväksi havaittuja merkkejä.
Valkkaat takin, johon saa selkäpanssarin(ja ostat sellaisen lisäksi) sekä henkselihousut, joissa on polvi ja lonkkasuojat. Esmes tuo Scottin Drake takki ja siihen housut sisältävät nämä suojat ja lisäksi on irroitettava vuori kevät ja syyskelejä varten. Lisäksi takkia saa satasen lisähintaan nahkaisena, jos sellaisesta tykkää. Stormilta saa Scottin kamoja ja alennusta kun kysyy niin se yleensä heilahtaa varsinkin kun ostaa koko puvun kerralla.
Tampereen Stormilla näyttää olevan alennuksia Dainesen kamoista, itse suosin nahkatakkia ja Goretex housuja. Näytti olevan Dainesen nahkabyysat alkaen 149e (Mekong) ja tixtexhousut 149e, ja goretex 199e. Kovasti myyjä ainakin kehu Dainesen laatua.
![]()
KTM 690SM