Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Tulokset 151:stä 170:een 170:sta
  1. #151
    Lainaa (kasoku @ Marras. 29 2010,00:30) kirjoitti
    Mikäs siinä on niin vaikeaa??
    Ehkäpä tuo mainittu tekstin lukeminen?
  2. #152
    Lainaa (J@ck @ Marras. 29 2010,00:10) kirjoitti
    Lainaa (kasoku @ Marras. 27 2010,18:07) kirjoitti
    Jep... Noissa isoissa liikeissä ja merkkihuolloissa asentajat pannaan tekemään liukuhihnatyötä huoltojen suhteen. Annetaan vaan tehtaan ohjeaika huollon suorittamiseen. Jos siinä alkaa vähänkään jokin vastustamaan niin aikataulu menee päin vitt.... Ja seuraava huolto painaa jo päälle. Esim. joku kawan ekahuolto. Eihän se ole kuin öljyn vaihto ja vähän muttereiden kiristelyä... Paskat ....ne tulikuumat pakosarjan pultit on löysällä(kaikissa). Joistakin malleista pura katteet... Aikaa on kuitenkin vain se tunti. Tai joku työtää siihen pöydälle tulikuuman äfjiiärrän 40tkm. huoltoon. Pura puoli pyörää venttilien tarkistukseen.... *Nyt en enää muista kuinka kauan siihen huoltoon sai mennä,mutta sen muistan ,että aina se huolto venyi. Siihen vielä asiakas sanoo,että vaihda samalla renkaat... Millä vitun ajalla.... Seuraavaa taas jo työnnetään halliin. Ei se asiakkaan syy ole vaan huollon vastaanoton ,joka minun näitä hommia tehdessä toimi varaosatiskillä. Siellä katsottiin vaan ,että huoltomiehellä on tuossa ja tuossa huoltojen välissä puoli tuntia aikaa ja buukattiin sekin jollakin renkaan vaihdolla... Ei käyty kysymässä ,että onko edellinen huolto jo tehty. Ja sitten vielä kun huollettavana oli neljää eri merkkistä pyörää ja niiden kymmenet eri mallit. Kyllä siinä piti joka välissä kun huolloilta ehti mennä huolto- ja korjausoppaista opiskelemaan seuraavan huollettavan pyörän täyttötilavuuksia ja huoltokohteita joihin erityisesti täytyy perehtyä. *Sitten kun sattuu yhtenä merkkinä olemaan ameriikan pyörä niin siivoat millikoon työkalut pöydältä ja alat metsästämään ne tuumaset tilalle... Taas lisää kiirettä.(tottakai työpistekin piti huoltojen välillä laittaa järjestykseen puhumattakaan siitä ,että viet edellisestä huollosta jääneet öljyt ja suodattimet ja mahd. käytetyt renkaat kierrätykseen...) . Mä kuvittelin oman harrastuksen myötä löytäneeni unelma duunin,mutta karvaasti petyin. Eihän kesäaikana ehtinyt itse edes omaa pyörää rakentelemaan sati sitten vielä siitä nauttimaan... Siksipä nautin nykyään kuoppien kaivelusta duunissa ja ajelen ja huoltelen omaa prätkää, enkä tasantarkkaan enää koskekaan muiden pyöriin huolto tai korjaus mielessä... Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään. Joskus olosuhteiden pakosta tapahtuu virheitä. Ei suinkaan asiakkaan kuulu kuitenkaan niistä maksaa... Sen takia itsekin olen yhdenmiehen firmojen kannalla,mutta niitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ehkä paras olisi ,että asiakaskin ymmärtäisi sen ,että huoltoja voisi tehdä ympäri vuoden ja isot huollot ja korjaukset tehtäisiin talvikaudella. Sitäpaitsi mun mielestä moottoripyöräilyyn kuuluu itse tehdä ketjujen rasvaukset, ilmanpaineiden tarkastukset, pulttien kiristely,mahdollisesti tulppien vaihto....Se kuuluu harrastukseen,että itsekin pitää osata huolehtia jonkin verran rakkaasta pärrästä.Varsinkin jos baarissa kehuu harrastavansa moottoripyöräilyä... Eri juttu on sitten nämä moottoripyörällä ajelijat... (tumpeloita)
    Mikään ope ole, mutta tuollaista täysin jäsentelemätöntä tekstiä ei lue pirukaan..
    Huoltomies sai samanlaiset korjaus/huolto-ohjeet, ja sekaisinhan se siinä meni.

    Huhujen mukaan huoltomies eksyi kotimatkalla. Eipä ole mies poloa vieläkään löytynyt.

    Kaksi vaimoa ja 29 lasta jäi kaipaamaan.
    Murjaanien kuningas!
  3. #153
    Kaadoin joskus pyörän syksyllä. Katetta ja kaikkee tingentangelia meni tottakai säpäleiks.

    Pyörä liikkeeseen korjauksiin vahinkotarkastajan kautta. Kesti syksystä kevääseen korjaukset. Nouto keväällä ja ajoon. Noutaessa erikseen kysyin että onko keula tarkastettu ja suora? "On juu tsekattu ja on suora"

    Muutama vuosi menee ajellessa. Pyörä samaan liikkeeseen isompaan huoltoon. Puhelin soi huollosta päivää myöhemmin kun pärrä on huoltoon viety. Sama huoltomies joka kolarikorjas muutama vuosi sitten soittaa:

    "Huonoja uutisia, tiesitkös että sun keula on ihan kiero? Huomasin tossa kun etupumput otin pois ja öljyjä vaihtelin. Uudet olis sen bauttiarallaa 300e kpl"

    Vähän aikaa muisteltiin historiaa ja enhän mä sit niitä ite maksanu
    1300cc Suzuki
  4. #154
    Lainaa (lario @ Marras. 28 2010,20:38) kirjoitti
    Ei tuo kirjoitus pahasti heitä autopuolen meiningistä.
    Ensin päivä ylibuukataan 110%. Päivän aikana hoidetaan puolenkymmentä asiakasta lennosta ja samaan aikaan 1/3 varatuista hommista venyy ja paukkuu.
    Jos joku on äkillisellä sairauslomalla, niin sitten ei oteta niin paljoa asiakkaita lennosta, mutta muut hommat hoidetaan. Ehkä seuraavan päivän hommia siirretään.
    kuukausipalaverissa isot pomot soittaa suuta, kun odotusaika on 5% luokkaa (10 asentajan korjaamossa se on 75 tuntia/kk) ja veloitus laahaa 5% budjetoidusta. palaverin sanoma on: Lisää töitä ja rahat pois.
    Siinä mitataan hallityönjohtajan moraali, asiakaspalvelu ja venyminen. Saattaa olla, että asentajalle käydään sanomassa pari kertaa päivässä, että peli läjään ja pihalle. Seuraava pitäisi olla valmis puolen tunnin päästä.
    Palatakseni takasin aiheeseen on se aika röyhkiää meininkiä, kun huoltofirmassa on merkin valokyltit katolla eikä ole toimenpiteistä päätellen edes luettu huollettavan pyörän manuaalia ja kyseessä ei todellakaan ollut mikään koneremontti vaan ihan normaali huolto jonka jokainen lukutaitoinen osaa tehdä. Eikä se ole huoltomiehen vika vaan firman, jos vaan istutaan tiskin takana tyhjässä myymälässä mainospikee päällä eikä vaadita huoltoporukalta mitään merkkiin ja sen malleihin liittyvää osaamista tai kouluteta heitä asian tiimoilta. Oikeasti mitä helvettiä jos firman työkaluihinkin on stanssattu pyörän merkki ja sitten ei tiedetä ihan perus perus faktoja vehkeestä, kuten miten mitataan öljymäärä tai miten pyörää ylipäätään käsitellään.

    Viisastuin kerrasta ja nyt tehdään kaikki hommat itse, tai ainakin ne, jotka liike voi ryssiä siten, että pyörälle koituu vahinkoa. Onneksi pyörän kanssa ei oikeastaan tarvitse mitään erikoisvehkeitä ja nekin voi helposti valmistaa itse tai ostaa halvalla romukaupoista. Huoltojen hinnalla saa luvalla ryssiä monta hommaa itse eikä se harmita pätkääkään, kun on oma vika.

    Suomi on varmaan ainoa maa, missä auton vieminen huoltoon ottaa päähän jokaista asiakasta. Mitä lukee ulkolaisia foorumeita, niin esmes jenkeissä porukka vie laitteitaan ihan mielellään huoltoon, kun saa mistä maksaa eikä jokainen homma mene aivan tappeluksi.

    Teetetyt remontit jotka ovat menneet kuten pitääkin voi laskia ainakin omalla kohdallani yhden käden sormilla. Auton kanssa kun on välillä pakko käyttää huoltopalveluita.
  5. #155
    Itse olen huomannut, että pienemmissä puljuissa pelaa toi huoltojen tekeminen...Merkkiliikkeissä otetaan rahat vaan pois ja saa itse tehdä jälkikäteen korjailuja tai koko huollon..
    Enää en merkkihuoltoja käytä.



    Bmw k1200LT vm. 04
    Honda cb350 k4 twin
    Ic m49
    ex. Fjr 1300 vm. 05
    ex. Kawasaki zr-7 vm.01
    ex. Suzuki gs 500 vm.99

  6. #156
    kaverin volvoon oli eilen merkkihuollossa asennettu vipperi ilmansuodattimeen ja polttoainesuodin väärille jengoille...

    ei oikein kulkenut...

    toisella käynnillä sitten jo tuli paremmaksi

    odottais vähän parempaa laatua 90€/tunti
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  7. #157
    Lainaa (kasoku @ Marras. 27 2010,18:07) kirjoitti
    Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään.
    Asiaa. Autopuolella huolto&varaosapalvelut ovat käsittääseni 15% liikevaihdosta. korjatkaa jotka tietävät paremmin. joka tapauksessa mitään kauheita rahoja sieltä mp-huollostakaan ei oo jaossa. miksi kuormittaa huoltoa liikaa -yli rajojen tai kykyjen -ja tinkiä palvelun tasosta? tuolla mun aiemmin mainitsemalla yksityisyrittäjällä on aina pitkä huoltojono. ei mua haittaa. mulla oo koskaan hengenhätä pyörän huollon kanssa. mieluummin varaan ajan vaikka 2 kuukautta aiemmin ja nautin hyvästä palvelusta. en minä auton huoltoaikaakaan saa viikon varoitusajalla vaikka kuinka pitäisin meteliä.

    autojen parissa olen pannut merkille sen että itse tuote on usein se suurin syyllinen huonoon huoltopalveluun. onhan se selvä että jos monimutkaisia ja kalliita korjauksia on päivästä toiseen jonossa niin jossain välissä se kamelin selkeä alkaa natisemaan. kerran oli japinaa ja huolto ukkeli sanoi että he eivät ole tätä värkkiä rakentaneet, koettavat vaan pitää sen liikkeellä. silloin ei naurattanut yhtään mutta itse asiassa se oli hyvin sanottu
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  8. #158
    Lainaa (fiuri @ Joulu. 04 2010,03:33) kirjoitti
    autojen parissa olen pannut merkille sen että itse tuote on usein se suurin syyllinen huonoon huoltopalveluun. onhan se selvä että jos monimutkaisia ja kalliita korjauksia on päivästä toiseen jonossa niin jossain välissä se kamelin selkeä alkaa natisemaan. kerran oli japinaa ja huolto ukkeli sanoi että he eivät ole tätä värkkiä rakentaneet, koettavat vaan pitää sen liikkeellä. silloin ei naurattanut yhtään mutta itse asiassa se oli hyvin sanottu
    Tuossa on yhtälö ratkaistavaksi.
    Asentajien pitäisi hallita uusimmat mallit ennen kuin niitä on edes nähnyt.
    uuden mallin erikoistyökalut pitäisi olla korjaamossa ennen kuin malli tulee markkinoille.
    Päivityssoftat pitäisi olla saatavilla ennen kuin malli tulee markkinoille.
    Valmistajalla pitäisi olla maailmanlaajuinen vikatietopankki pystyssä ennen kuin malli tulee markkinoille.
    Missään tapauksessa tuntiveloitus ei saa nousta ja palvelun pitää parantua.

    Normaalielämässä tämä kestää 1-3 vuotta. Autoalalla sanotaan uuden mallin tullessa markkinoille, että eihän sitä edellistäkään opittu vielä korjaamaan.

    Tuo sanonat "ei olla tehty, mutta yritetään saada kulkemaan" pitää hyvin paikkaansa.
    Eräskin uusi vähäpäästöinen diesel-käyttöinen automalli sytyttää moottorin merkkivaloa pakkasella. Vikana on, että kaasuläppä jumittuu hetkeksi jäätymisen takia.
    Korjausohje on maskipeitto. Eletään kuitenkin vuotta 2010. Maskipeittoja laiteltiin 60-luvulla, kun autoissa ei välttämättä ollut kunnolla toimivaa termostaattia.
    Asiakkaat on tyytyväisiä, kun merkkivalo palaa aina silloin tällöin ja pitää tulla korjaamolle pitkänkin matkan päästä. Korjaamo on tyytyväinen, kun mitään ei saa veloitettua, kun autossa on takuu, eli asiakas ei maksa. Takuukorvausta ei saa, kun ei ole mitään korjattu ! ! !
    Lopputuloksena on pettynyt asiakas ja uskonsa autotehtaisiin menettänyt korjaamon henkilökunta.
    Tätäkö ne autonvalmistajat haluaa? ? ?
    Meni vähän ohi, mutta menkööt aamun kunniaksi.
  9. #159
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Onneksi ei ole varaa ostaa uusia mopoja

    Nyt alla sellainen rimpula, että voi melkein Esson kahvilasta hakea jonkun Rauskin korjaamaan, jos ei itse pysty...
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10. #160
    Lainaa (lario @ Joulu. 04 2010,09:18) kirjoitti
    Korjausohje on maskipeitto. Eletään kuitenkin vuotta 2010. Maskipeittoja laiteltiin 60-luvulla, kun autoissa ei välttämättä ollut kunnolla toimivaa termostaattia.
    Kyllähän maskinpeitot on käytössä monissa dieseleissä, ellei asiaa sitten ole hoidettu automaattisesti toimivalla maskinpeitolla, niinkuin eräässä baijerilaisessa automerkissä. Ei riitä hukkalämpö suomalaisilla nopeusrajoituksilla...
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  11. #161
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 04 2010,11:28) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Joulu. 04 2010,09:18) kirjoitti
    Korjausohje on maskipeitto. Eletään kuitenkin vuotta 2010. Maskipeittoja laiteltiin 60-luvulla, kun autoissa ei välttämättä ollut kunnolla toimivaa termostaattia.
    Kyllähän maskinpeitot on käytössä monissa dieseleissä, ellei asiaa sitten ole hoidettu automaattisesti toimivalla maskinpeitolla, niinkuin eräässä baijerilaisessa automerkissä. Ei riitä hukkalämpö suomalaisilla nopeusrajoituksilla...
    Sitähän minä vähän rivien välistä tarkoitin. Jos nykyautot olisi tehty talviajoa varten, niin jokaisesta pulkasta löytyisi kunnon systeemit keulasta ajoviimaan vastaan, niin kuin siitä eräästä baijerin takavetoisessa.
    Ei tarvitsisi mitään hemmettin rättejä viritellä keulaan, jotka sitten lentelee pitkin pesuhallia, kun autoa käyttää pesukoneessa.
    Kaasuläpät, ahtoilmanjäähdyttimet, egr-venttiilit ja lämmityslaitteet yms. olisi suunniteltu ihan toisella tavalla, jos autoja olisi tarkoitus käyttää talvella mutta kun ei niin ei.
  12. #162
    Joo on se kumma juttu, vaikka on käytössä kylmäkaapit, tuulitunnelit ja vieläpä koeajajatkin. Siitä huolimatta huohotinputket ovat väärissä paikoissa suojaamattomina, lämppärit onnettomia ja jopa etuvetoisten likkuminen talvella on siinä ja siinä. Sitten tarvitaan lisälämppäreitä, joita kädettömät eivät osaa käyttää taikka edes ohjekirjaa lukea. Kokemuksesta tiedän, kuinka monta paskaa automerkkiä onkaan, kun akut sippaavat ja käyttäjät eivät tajua miksi. Varsinkin viime talvena poksuivat VW-konsernin 1.8 turbot kun huohottimet jäätyivät, muista talvihommista puhumattakaan. Itse en suostu ajamaan kuin nelivedolla ja omassa ovat kaikki ongelmat kasaantuneina ( kone ei kyllä hajoa ), mutta sehän onkin brittiloordien Lantikka. Samanlaista kädettömyyttä se on mopojenkin kanssa ja kun ei ole minkäänlaista käsitystä vehkeen toiminnasta, huoltomiehet senkun nauravat ja vaihtavat uutta palikkaa ja artisti maksaa.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  13. #163
    Huoltomies oppii tekemisen ja mallituntemuksen kautta. Sen takia merkkiliike voi (ehkä) olla paras paikka (yrittää) korjauttaa hankalampaa vikaa.
    Jos asentaja on ollut pitkään saman merkin kanssa tekemisissä, saanut käydä kursseilla ja tehdä monipuolista vianhakua, niin semmoinen on aika pätevä. Monesti myös tämän kaltaiset asentajat ovat aidosti kiinnostuneita alasta, jolloin motivaatio ja oman työn arvostus on korkealla.
    Mutta se huippujätkäkin on ihminen ja ihmiset tekee virheitä. Lisäksi uusi malli on aina uusi malli ja sen temppujen oppimiseen menee helposti pari vuotta.
    Sen takia ei välttämättä kannata ostaa sitä kokonaan uuden mallisarjan ihan ensimmäistä pyörää. Jos ei aseella uhata, niin kannattaa yksi kausi odottaa, niin pahimmat lastentaudit on jo tietossa ja ehkäpä valmistaja on myös reagoinut niihin jollain tavalla.
  14. #164
    Menee jo aikalailla ohi alkuperäisen aiheen, mutta kulkuneuvot on vielä ihanan halpoja tuhottavia verrattuna taloprojekteihin.
    Meidän uudessa talossa muurari pisti olohuoneen lattian uusiksi (vesivahinko märistä harkoista).
    Muurauksen saumat täynnä mustia öljy pilkkuja kun sekoituskone vähän vuotaa, näkyi vasta kun muuraus kuivui ja öljy nousi pintaan.
    Yläkerroksen hormi muurattiin kovalla pakkasella kylmään tilaan eikä viitsinyt ympäröidä pressulla eikä käyttää lämmitintä jotka viereen oli tuotu eli kun tulin kotiin niin täysin märän hormin lämpötila oli -15, silloin vastaava mestari käski viheltää pelin poikki.
    Mitä muuta vielä, sokerina pohjalla huomattiin että alaspäin ei ole lain vaatimia turvaetäisyyksiä palavaan materiaaliin, onneksi ymmärtäväinen rakennus tarkastaja ei pistänyt purkamaan tulisijoja.
    No kukapa nykyään enää tulta tulisijoissa pitääkään '' siis ei ainakaan me.
    Lopputuloksena siis "käyttörajoitetut" tulisijat ja jos kaikki olisi jouduttu teettämään uusiksi niin 40000€ ei olisi riittänyt, päälle usean tuhannen muurarin *palkkio jonka tämä vesseli pisti taskuunsa ohi kirjanpidon joten oikeudessakaan ei korvauksia saa.
    Emmää minkään lähre, paitti vähä.
  15. #165
    Eihän pohjimmiltaan ole muusta kyse, kuin ammattiylpeydestä ja moraalista. *Sitä joko on tai sitten ei.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  16. #166
    Kyllä kun luki näitä kokemuksia "korjaamoista" niin alkoi lähinnä naurattaa. Ei meillä korjaamolla kyllä asiakkaiden pyöriä rikota. Yleensä se menee niin päin et pyörää on niin moni äijä yrittänyt ruuvata ettei enää ole mitään muuta tehtävissä kun tuoda meille. Ihmettelen vaan miten sellaiset korjaamot ovat vielä pystyssä jotka kohtelee asiakkaita tuolla tavalla.

    Terveisin: Mp-mekaanikko
  17. #167
    Lainaa (aj@ @ Joulu. 04 2010,19:01) kirjoitti
    Eihän pohjimmiltaan ole muusta kyse, kuin ammattiylpeydestä ja moraalista. *Sitä joko on tai sitten ei.
    Nonni, tässäpä se pointti! Ja pätee joka hemmetin alaan & ammattiin
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  18. #168
    Lainaa (HeN3 @ Joulu. 04 2010,19:50) kirjoitti
    Kyllä kun luki näitä kokemuksia "korjaamoista" niin alkoi lähinnä naurattaa. Ei meillä korjaamolla kyllä asiakkaiden pyöriä rikota. Yleensä se menee niin päin et pyörää on niin moni äijä yrittänyt ruuvata ettei enää ole mitään muuta tehtävissä kun tuoda meille. Ihmettelen vaan miten sellaiset korjaamot ovat vielä pystyssä jotka kohtelee asiakkaita tuolla tavalla.

    Terveisin: Mp-mekaanikko
    Luitko ketjun? Ne monet äijät ovat olleet samoja ammattilaisia kuin sinäkin ja monen pyörän taival jatkuu etsien sitä oikeaa ammattilaista, joka laitteen saa korjattua tai edes tyydyttävästi huollettua. Kuten ketjusta on selvinnyt, tämä osaaja on usein se asiaan paneutunut pyöräharrastaja. Omiin virheisiinsä sokeutuu, myös huoltoalalla, niitä riittävästi toistettuaan.

    Terveisin kotimekaanikko.
    hooondaaa
  19. #169
    Nykyään suurin osa näistä ammattilaisista on kaikkitietäviä ja asiakasta tyhmänäpitäviä korjauksen jumalia. Mutta sittenkun pitäisi vikaa paikantaa omalla tiedolla/taidolla/järjellä, eikä kyse olekkaan pelkästä lampun vaihdosta,niin alkaa se jumalaton selitys korjaamisen vaikeudesta. Lopputulos yleensä on kallis, joitain osia vaihdettu, mutta vikaa ei saatu korjattua ja taas alkaa jumalaton selitys......mutta näiden kaikkitietävien ammattilaisten todellinen tarkoitus on pelkästään suoriutua yksinkertaisista huolloista ja korjauksista, joista suoriutuu melkeen kuka tahansa maatalonpoika/maatalontyttö.

    Lainatakseen Hynysen kommenttia "ärsyttä ne ihmiset jotka eivät ymmärrä olevansa tyhmiä"
    .....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
  20.  
  21. #170
    Aikas paljon näissä nykypyörien korjauksissa kyse on sähkövioista.
    Niitä korjaillessa tahtoo olla ,että täytyy korjata yrityksen ja erehdyksen kautta.
    Ei testerit tahdo näyttää vikaa varsinkaan jos se
    ei ole just päällä. Puhumattakaan pyörien omista vikakoodeista.
    Siinä alkaa vianetsintä viemään sitä kallista aikaa. Mittarilla kun alkaa mittailemaan johtosarjat ja eri antureiden vastusarvot....
    Nykypyörissä kun tahtoo olla antureita ja johtoja sellainen määrä ,että ihan hirvittää. Ja kun yksikin antura tilttaa tai johtosarjassa on jossain kosketushäiriö niin matka tyssää siihen.
    Muutama vuosi takaperin esim. nämä jammujen TPS viat. Kyllä niitäkin yritettiin monta kertaa korjata rikastamalla seoksia tms. ennenkuin tuli huoltotiedote viallisista tps antureista. Mittareilla ja diagnostiikalla ei nämä viat auenneet.Joskus auttoi tps anturan hienosäätö jonkin aikaa,mutta ei yleensä mennyt pitkääkään aikaa kun taas äfzetässän tai äfjiiärrän kuski tuli naama punoittaen haukkumaan huoltomiehet.
    Tottakai siinä koko huoltoporukka katsoi peiliin,että eikö perkele me sitä vikaa löydetä...
    Olihan yksi motoguzzikin joka sammui kaatosateessa ja sen jälkeen ei elonmerkkiäkään. Huollossa oli jonoa ,joten työnnettiin pyörä hallin perälle kuivaamaan. Sillointällöin joku kävi kokeilemassa ,että lähtisikö tulille.... Ei vaan lähtenyt...
    Muutamana päivänä oli huoltojen välissä aikaa jolloin koetin etsiä vikaa käymällä ensin kaikki pistokkeet ja anturat läpi ,että onko kosteus tehnyt temput. Ei auttanut...Ei tule kipinää.. Kävi siinä kaverina muuan pätevä autosähkömieskin . Ei vieläkään kipinää.
    Suunniteltiin jo ECUn vaihtoa ,mutta olisi pitänyt tilata italiasta hyllyyn kallis boxi niin ei saatu johdolta lupaa. (jos vika ei olisikaan ollut siinä niin sitä ei olisi voinut palauttaa).Eräänä päivänä saatiin vihdoin sähkökuvat siihen vehkeeseen.(italialaisiin pyöriin on vaikea saada mitään elokuussa kun italia on suljettu kesälomien takia).Katseltiin taas väliaikoina pyörän sähkökaaviota ja vertailtiin sitä itse pyörään. Huomattiin ,että sähkökuvassa eculle menee yksi maajohto enemmän kuin itse pyörässä on. No ei muuta kuin jomppia tekemään. Toinen pää piuhasta ecun pinniin kiinni ja toinen pää runkoon. Starttinapista kun hipaisi niin vehje lähti käyntiin..... Pullakahvit vetäistiin siinä juhlan kunniaksi ja alettiin suunnittelemaan jompille siistiä asennusta. Kokeilin kuiten,että lähtisikö vielä käyntiin ilman sitä ylimääräistä piuhaa.
    No lähti... Ei muutakuin pyörä nippuun ja koeajolle. Tunnin reissu eikä mitään vikaa. Ei kuitenkaan vielä muutamaan päivään ilmoitettu asiakkaalle ennen kuin oli muutama koeajolenkki tehty ja todettu toimivaksi... Siiten soitto omistajalle ,että tulehan hakemaan pyöräsi.
    Vikaa en osannut asiakkaalle selittää kun mitään osaa siihen ei tarvinut vaihtaa. Sanoin vaan ,että jos se vielä tilttaa niin eiku takaisin. Ilmeisesti ei enää vikonut kun ei enää takaisin tullut. Tai sitten asiakas vaihtoi korjaamoa...
    Tästä korjauksesta ei muuten laskutettu lähellekään todellista työaikaa vaikka kyseessä oli merkkihuolto.Vikaa etsittiin tavallaan omalla ajalla.
    Että kyllä siellä merkkihuolloissakin töihin paneudutaan....
    Eri juttu sitten ,että ihan normihuolloissa kämmitään...
    Pyörä täynnä paskaisia sormenjälkiä ja osa huoltokohteista jätetty tekemättä. Niitä ei saa tapahtua. Ei ainakaan laiminlyöntien takia.
    Vahinkoja sattuu ja vahingoista myöskin oppii...
    Perusasiat pitää kuitenkin tehdä niinkuin huoltaisi omaansa....
Sivu: 6 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456