Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 170:sta
  1. #31
    Lainaa (Zuhnu99 @ Touko. 29 2009,13:41) kirjoitti
    Huoltokirjakin on leimoilla
    Sama homma, Tiimarista ostin Hessu Hopo -leimasimen.

    Asialliset huoltomuistiinpanot toki löytyy kaikista huolloista. Toi varsinainen leimakirja on niin pilipaliturhuuksia, että sama vaikka vetää vitsiksi koko pumaska.



  2. #32
    Sen ainoan kerran kun käytin mopoa ihan virallisessa huollossa unohdin sen huoltokirjan sinne... prkl

    No joo, jarrunesteet olivat pitkin tankoa, koneen kylki öljyssä ja "tarkastetut" takajarrupalat oli nollissa kun pääsin huollosta kotiin(100km). Tiesin toki että ne on lopussa mutta ajattelin sitten katsoneeni väärin kun eivät mitään maininneet.

    +ketju oli kirrattu silleensä että joikui ihan huolella moottoritienopeuksissa

    Hajotan pyöräni mieluummin itse kuin vielä maksan siitä jollekkin

    edit: niin ja aikaa heillä oli tehdä tätä pikkuhuoltoa kolme kokonaista päivää



    K750 -61
  3. #33
    Tätä kun lukee niin melkein alkaa miettimään josko tuon seuraavan huollon kuitenkin tekisi itse...
    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  4. #34
    Varmasti asiansa osaaviakin huoltomiehiä on olemassa. Mutta jos asia miettii huoltoliikkeen kannalta niin kovin on lyhyt meidän sesonki, koko pitkä talvi menee miltei ilman työtilauksia ja sitten hetken aikaa on taas korkeapainetta huolloissa ja korjauksissa kesän kynnyksellä. Voiko palkkalistoilla sitten pitää näitä päteviä konkareita vuoden ympäri ja hoidetaanko hommat sitten pieteetillä kun ne huollon piinaviikot alkaa kevään tultua? Ja mistä ne huoltomiehet kerralla repäistään hoitamaan liki 200 tuhatta potentiaalista asiakaspyörää ;-)

    Itse pidän minäkin huolta moposta, hyvän huoltomanuaalin avulla. Enkä ole toisaankaan mitenkään mekaanikkotyyppiä mutta ihmisten tekemiksi laitteiksi kaikki kolme mulla ollutta pyörää on osoittautuneet! Saa nähdä tuleeko nykyistä pyörää koskaan vietyä mihinkään viralliseen huoltoliikkeeseen, ainakin yksi valinnan kriteeri mulla oli luotettavuus ja simppelit huoltotoimet, joihin ei tarvita erikoiskaluja. Netin foorumeillahan noistakin asioista sai käsityksen etukäteen.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  5. #35
    Tulipahan vaan mieleen kun yks kaveri vei auton huoltoon toinen ajovalo pimeänä, ja pois myös sama lyhty himmeänä. Ja eipä ollu huollon väelle tullut mieleen sitä vaihtaa/tarkastaa muitakaan pikku puutteita...kuten repaleista pyyhkijän sulkaa yms... Kallista vaan on se valo.

    Koko autoilu-urallani olen kerran käyttänyt autoa huollossa, ja palasin hakemaan sitä hieman aikaisemmin kuin oli sovittu, ja hetken katseltuani hallinpuolelle kun huoltomies suihki crc:tä ovensaranoihin (kuin hidastetusta filmistä, eli ei niillä varmaan ruuhkaa ollut) päätin huoltaa autoni jatkossakin itse ja varastin töistä rasvapurkin.

    Mopopuolella saattaa kesäajan ruuhkat tuoda oman kiusauksensa lyhentää huoltoaikoja lähinnä öljynvaihdoksi ja leimanlyömiseksi. Tosin näyttää tuo öljynvaihtokin olevan joillekin salatiedettä.



    Itsetekemällä syyllinen on helppo löytää, tai voi viimekädessä syyttää jaappanin insinöörien ajatusmaailmaa.



  6. #36
    itse en pyörääni kyllä antais millekkään "huoltofirmalle" tuhottavaksi se on varma! ja nämäkin aikasemmat jutut tällä palstalla jo kertoo miksi!

    itselläni on huonoja kokemuksia lähinnä autopuolelta vaikka paljon itse teenkin (nykyään kaiken) niin aikanaan oli tilanne että vanhassa PÖSÖ 405ssä oli leima aika ja jarrut (känkkä) ei pitäny...

    ajattelin että nyt ei ole aikaa ja paikkaa missä tehdä joten vein huoltoon!

    sieltä sitten soitettiinkin hetken päästä että sulla on jarrupiirissä yksi putki risana!?!?!? mä siihen että kyllä se on tähän asti pitäny mutta vaihtakaa nyt sitte jos on kerran paskana!

    no menin sitte muutaman päivän päästä hakemaan ja kävi ilmi että olivat vaihtaneet kaikki molempien jarrujärjästelmien putket uusiin ja lasku oli sen mukanen lisäksi kuulemma kaikki mekaniikka oli takajarruissa (rummut) pitäny vaihtaa koska ihan jumissa! (ei kyllä ollu aikasemmin ku ite olin nauhat viimeks vaihtanu ja vielä mekanismeja kuparispraylla suojannu)

    lasku oli tosiaan ihan tähtitieteellinen siihen verrattuna mitä odotin ku niiden piti vaan känsseri herkistää!

    no sitte ei auttanu kun maksaa ja lähteä leimalle...

    karmea totuus vaan paljastui kun ensinnäkin kässäri piti vielä huonommin kun viedessä joka tietysti näkyi hylkynä heti jarrudynossa mutta sit kun katsastusinssi nosti auton ylös niin huomattiin että ne uudet jarruputket roikku tulipellin reunasta takakontin pohjaan asti täysin vapaana (kiinnikkeisiin väärän paksusta kamaa tai väärät kiinnikkeet) ja lisäks vasemman takapyörän liitos vuosi niin että jarrunestettä oli 10km matkalla valunut pitkin taka akselistoa

    otin hatkat ja poistuin takas "huoltoon" avautumaan että mitä perkelettä!!! PÖSÖ otettiin uudestaan työlle ja anteeksi pyydeltiin ja tilanne vaikutti muutenkin siltä että ovat pahoillaan vaivasta ja luvattiin pikapikaa... lopulta kun auton hain niin sain leiman (kun jarrujärjestelmä piti tällä kertaa ja känsserikin oli kiristetty toleranssiin) ainoo vaan että se kässäri toimi tasan viikon ja sit pikkuhiljaa meni kahva kokoajan veltommaksi ja lopulta vaikka veti kahvan täysin ylös niin mitään ei tapahtunut!

    siinä vaiheessa soitin taas sinne huoltoon ja haistatin pitkät vitut!

    kun itse takarummut avasin niin huomasin että se käsijarrun automaattikiristys mekanismi oli ihan väärin kasattu ja vielä rikottu kun oli väkisin väärin tungettu!

    lopulta sain jarrut sellaseen happeen että kesti 2 vuotta kunnes toinen jarrupiiri rupes vuotamaan! syyksi huomasin sen että olivat siinä loistavassa huollossa ne uudet putket vääntäneet niin olivat vetäneet niin lähelle taka aksellistoa että olivat osuneet ja hankautuneet ajan myötä puhki!

    tämän esimerkin takia en metriäkään uskaltaisi ajaa sellasella laitteella oli se nyt auto tai mopo tai ihan mikä vatkain vaan minkä on joku perkeleen "ammattitaitoinen huoltomies" duunannu!

    kyllähän se jo noissa teknarin testeissä näkyy että mistä noi huollot on kotosin ku vikoja löydetään 3/10 ja vastaavaa vaikka ne on aina sellasia mitkä itsekkin pitäis tarkastaa joka kerta kun liikkeelle lähtee

    GSXR-1000 Limited
  7. #37
    Lainaa (Tohtori R @ Touko. 29 2009,19:02) kirjoitti
    itse en pyörääni kyllä antais millekkään "huoltofirmalle" tuhottavaksi se on varma! ja nämäkin aikasemmat jutut tällä palstalla jo kertoo miksi!
    Ei tuo ole kokototuus,vaikka en epäile sitä yhtään pääkaupunkiseudulla...
    Huolto ja työt hoituvat hienosti ruuhkasuomen ulkopuolella....



    "Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
  8. #38
    Pajan omistaja laskuttaa ja on sitten maksavinaan palkkaa ja siksipä tekijä on tekevinään töitä
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  9. #39
    Edes ennenkuin luin näitä niin fiilikseni oli semmonen että varsinkin isoissa puljuissa on töissä näitä
    ammiksen keskeyttäneitä nihilistejä, jotka eivät saa edes omaa mopoaan iskuun.

    Autopuolella tilanne on vielä järkyttävämpi. Merkkihuollot. Tarvitseeko sanoa enempää.
    Onneksi mulla on työkaluna liisaripeli, eikä tarvi välittää vaikka aiemmin toimiva auto jättää perushuollon jälkeen tielle.
    Veho, stockmann-auto, länsiauto: F U !
    <p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
  10. #40
    Mitenkään en halua provoilla, mut onneksi osaan ja jos en osaa niin opettelen tekeen kaikki huollot ite.
    Ei nämä mopottimen koneet näytä olevan yhtään sen vaikiampia ku perkinsin voimakoneetkaan(yk-ajoilta). Hyvät ohjeet ku on niin kyllä ne huollot onnistuu ja on onnistunu.
    Kyllähän siinä säästää pitkän pennin jos vaan viihtii näppinsä sotkea.
    ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
    ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
    ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
    ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
    ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
    nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
  11. #41
    Mulla on menossa viides mopo jotka olen ostanut uutena, ja kaikkiin tehnyt kaikki huollot itse, ei mitään ongelmia takuupuolella, koska ei ole tullut mitään takuuvikoja.

    Eikös se mene niin että takuu raukeaa jos ei ole huollettu "valtuutetulla" tai ns. ammattilaisella huoltajalla, vai miten se menee.
  12. #42
    Olen pari kertaa käyttänyt mopoa merkkihuollossa, kun joskus 10v sitten ostin ihan uuden ekan kerran elämässäni. Mikkelin rantakoneesta ei jäänyt mitään hampaankoloon. Mukavaa porukkaa oli ainakin silloin ja hinnat asialliset sekä laatu kohillaan.

    Sittemmin ja sitä ennen olen kyllä ajokkini itse huoltanut ja huollan vastakin. En vaan nuukana miehenä viitsi satasia maksaa jollekin muutaman tunnin työstä, jonka osaan itsekin tehdä. Varsinkin kun on pelit ja vehkeet sekä talli. Tietääpähän ainakin ketä reklamoida, jos pelit krenaa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  13. #43
    frozen man:n avatar
    Liittyi Mar 2008
    Etelä-Mäntsälä
    Mulla ei kyllä mopopuolen huolloista ole ollut moitittavaa. En oo huomannu et jotain olis jätetty tekemättä tai tehty väärin. Seuraavan 24tkm ison huollon teetätän vielä mut sen jälkeen meikäpojan nykyiseen vehkeeseen teen huollot kustannussyistä itse kun takuuaikakin umpeutuu. Kuitenkin nuo perusjutut on ihan yksinkertaisia tehdä itsekin.

    Asiasta kolmanteen...Entäpä jos siitä uudehkosta pyörästä hajookin mosa tms ja onkin itsehuollettu. Lienee turha mennä kyselemään että viitsisittekö korjata takuuseen? Hukkaan menee nekin huolloista säästetyt sentit.
    Z 750
  14. #44
    Käytin ZRX:n merkkihuollossa kun oli vielä takuu voimassa silloin. 12tkm huolto.

    Lopputulos:

    Takahaarukkaan unohtuneet pultit huoltopukin käytön jäljiltä. Ei ongelma.

    Öljynsuodattimen kansi kiristämättä kunnolla, tihkui öljyä.
    Jonkinasteinen ongelma.

    Takahaarukan rasvauksen jäljiltä takahaarukan päällä kanamunan kokoinen vaseliiniklöntti tippumassa suoraan takarenkaan eteen. Ei oltu varmaan osuttu nippaan ihan justiinsa.
    Todellinen ongelma!

    Onneksi meni takuu umpeen, voi surutta laittaa itse tästä eteenpäin, huolellisesti kaikessa rauhassa ilman kiirettä.
  15. #45
    Huoltomiehiä vaivaa sama ongelma kuin nykyään monessa muussakin ammatissa eli ei tunneta käsitettä ammattiylpeys.
    Tosimies saa salaatista ripulin.
    Birra finito propello stoppo.
    Kawasaki ZZR 1400 Turbo
    Sipoo 260MPH club
  16. #46
    Lainaa (2jorma2 @ Touko. 30 2009,09:32) kirjoitti
    Huoltomiehiä vaivaa sama ongelma kuin nykyään monessa muussakin ammatissa eli ei tunneta käsitettä ammattiylpeys.
    Tuo on kyllä niin totta, valitettavasti
  17. #47
    Ex-huoltopaikassa ei mitään ongelmia koskaan. Kaikki tehtiin aina uskomattoman hyvin ja huolellisesti. Olosuhteiden pakosta piti sitten vaihtaa toiseen liikkeeseen ja heti alkaa napsua. Takarenkaan vaihdon jälkeen takajarrun letku oli jätetty vaan roikkumaan haarukan päälle/viereen, vaikka sille on oma paikkansakin, johon sen saa kiinni. Lisäksi taka-akselissa olevat sliderit oli pistetty about paskaksi toiselta puolelta: muovisliderit ei kestä kiristämistä siten, että se muoviosa on vinossa taka-akselin mutteriin nähden. Siihen se vaan oli kiristetty, ja sliderin sisäpuolelta "kynnykset" paskaksi. Nyt se tatti on sit jonkun 15 astetta vinossa. Vittu, että korpee. Ja parin viikon päästä on PAKKO viedä siihen samaan liikkeeseen mopo takuuhuoltoon. Seuraava virallinen huolto on jossain Kuopiossa tai Tampereella. Täytyy sanoa, että vitutuskäyrä on aika hyvässä nousussa. Jos on liikkeellä kiire näin kesällä, niin se ei oikeuta tekemään tuollaista toisten pyörille.

    Kumpa siellä ex-liikkeessä olisi vielä virallinen huolto, niin kiikuttaisin sinne. Siellä sai palvelua eikä pyörä ollut paskana huollon jälkeen.
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
  18. #48
    Lainaa (2jorma2 @ Touko. 30 2009,09:32) kirjoitti
    Huoltomiehiä vaivaa sama ongelma kuin nykyään monessa muussakin ammatissa eli ei tunneta käsitettä ammattiylpeys.
    Osuit kyllä asian ytimeen.

    Olen itse nuorempana ollut asentajan hommissakin ja tiedän kuinka ärsyttävää on kun asiakas notkuu siinä vieressä. Mutta ovat nykyään vaan niin kalliita heppuja mulle, että ilman "valvontaani" ei minun ajokkeihin tehdä mitään. Pääsääntöisesti teen kaikki itse, mutta joskus jos saldo antaa myöten, niin laiskottaa.

    Näitä huoltoihin ja korjauksiin liittyviä kauhutarinoita löytyisi vaikka miten paljon. Mutta huolestuttavinta on, ettei tuo ala näytä paljoa edes piittaavan noistaTM:n testeistä ja niiden murskatuloksista. Asiakkaita tulee kuitenkin?
  19. #49
    Lainaa (B12 @ Touko. 29 2009,22:22) kirjoitti
    Olen pari kertaa käyttänyt mopoa merkkihuollossa, kun joskus 10v sitten ostin ihan uuden ekan kerran elämässäni. Mikkelin rantakoneesta ei jäänyt mitään hampaankoloon. Mukavaa porukkaa oli ainakin silloin ja hinnat asialliset sekä laatu kohillaan.

    Sittemmin ja sitä ennen olen kyllä ajokkini itse huoltanut ja huollan vastakin. En vaan nuukana miehenä viitsi satasia maksaa jollekin muutaman tunnin työstä, jonka osaan itsekin tehdä. Varsinkin kun on pelit ja vehkeet sekä talli. Tietääpähän ainakin ketä reklamoida, jos pelit krenaa.
    Joo, eikä niillä vehkeillä niin paljoo ajeta, että niitä kannattais huoltoon viedä
    GSF1200S
  20. #50
    Lainaa (cmas @ Touko. 30 2009,09:57) kirjoitti
    Kumpa siellä ex-liikkeessä olisi vielä virallinen huolto, niin kiikuttaisin sinne. Siellä sai palvelua eikä pyörä ollut paskana huollon jälkeen.
    Miksi et sitten voi viedä? Kysyn siis koska en tiedä. Eikö todellakaan taannoinen autojen takuuehtojen muutos vaikuta moottoripyöriin?

    Takuuehtojen muutos tapahtui jo 2005.
  21. #51
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (dYNY @ Touko. 29 2009,12:35) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Touko. 29 2009,06:36) kirjoitti
    Lainaa (uijui @ Touko. 29 2009,06:23) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Touko. 29 2009,06:05) kirjoitti
    Lainaa (tommie @ Touko. 28 2009,23:32) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Touko. 28 2009,22:42) kirjoitti
    Lainaa (Jawasaki @ Touko. 28 2009,20:53) kirjoitti
    Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
    "Ylitäytön" syynä voi myös olla se että bensaa valunut öljytilaan. Näin on monelle käynyt kun mopo on seisonut pidenpään.

    Jos öljyä lainetaan yli ylärajan merkin on mahdollista että *kampiakseli koskettaa öljypintaa ja vaahdottaa öljyn.
    Eikös kampiakselin öljyyn osuminen ole oleellista sylinterien seinämien roiskevoitelun kannalta? Varmmankin useimmissa pyörissä kampiakseli osuu öljyyn vaikka öljynpinta olisi alarajassa. Neulaventtiilin vuotamisesta on omakohtaisiakin kokemuksia, silloin kampikammio täytyy kaasuttimesta yli "tulvivasta" bensasta pyörän seistessä.
    Kampiakseli ei osu öljyyn. Ei saakaan osua. Paitsi moottoreissa joissa todella on roiskevoitelu. Ruohonleikkurit ja muut pienet koneet. Myös paineilmakompressoreissa on yleensä roiskevoitelu. Näissäkään roiskevoidelluissa koneissa ei kuitenkaan itse kampiakseli osu öljyyn, vaan kampiakseliin kiinnitetty puikko tai muu vastaava osa.
    Moottoripyörissä kuten autoissakin, on painevoitelu ja sylinteri saa voitelunsa kiertokankeen poratun reiän kautta joka suihkuttaa öljyä männän alapuolelle. Jos tuota reikää ei ole, saa sylinteri voitelun kampilaakerin ylivuodosta josta osa sinkoutuu männän alapuolelle.
    Joissain laitteissa (ykspyttyset) yläkerrassa ei ole painevoitelua ja kiertokangen yläpää voidellaan sumulla.
    Ei tarvi olla edes yksipyttyinen. Männäntappi saa nimenomaan ainoastaan sen roiskevoitelun. Kiertokangen yläpäässä on vain reikä, josta öljy siirtyy männäntapille. Itse öljy sinne kuitenkin saatetaan vain siitä reiästä joka on kiertokangen alapäässä.
    On myös moottorirakenteita joissa myös männäntappi on painevoideltu. Mutta silloin puhutaankin jo suurista yleensä dieselmoottoreista.
    Monissa uudemmissa moottoreissa on kuitenkin öljysuuttimet jotka suihkuttavat öljyä männän alle...
    Niin on. Mutta niiden suuttimien tarkoitus on enimmäkseen se, että jäähdyttävät mäntää.
    GHOSTWRITER
  22. #52
    Lainaa (elokuu @ Touko. 30 2009,10:33) kirjoitti
    Lainaa (cmas @ Touko. 30 2009,09:57) kirjoitti
    Kumpa siellä ex-liikkeessä olisi vielä virallinen huolto, niin kiikuttaisin sinne. Siellä sai palvelua eikä pyörä ollut paskana huollon jälkeen.
    Miksi et sitten voi viedä? Kysyn siis koska en tiedä. Eikö todellakaan taannoinen autojen takuuehtojen muutos vaikuta moottoripyöriin?

    Takuuehtojen muutos tapahtui jo 2005.
    Hyvä kysymys. Tarttee vissiin kysästä sieltä toisesta liikkeestä mitä ne sanoo ja ottaako ne mopon sinne huoltoon. Ongelma on kyllä ainakin yhdessä asiassa: vain viralliset valtuutetut huollot pääsee syöttämään huollot sähköiseen järjestelmään. Muilla huolloilla ei ole tunnuksia tuohon hommaan. Tiedä sit mitä se vaikuttaa, jos pitäis takuun kanssa asioida.
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
  23. #53
    Siellähän oli muuten linkki eteenpäin, joka alkoi "henkilö- ja pakettiautojen . . " Josko moottoripyörät ei siihen sitten sisälly? Tässähän olisi jotain konkreettista asioiden ajamista saada mopot mukaan tuohon.
  24. #54
    Ennen aikaan kaikki oli helpompaa, tekniikka oli simppeliä ja pyörän itsehuolto oli itsestäänselvyys.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  25. #55
    Lainaa (TwinTenox @ Touko. 28 2009,22:47) kirjoitti
    Mitä itse aiheeseen tulee, niin 12tkm huolto on tulossa ja ajattelin vielä viedä valtuutettuun huoltopaikkaan. Jos ei olisi jarrunesteen ja jäähdytinnesteen vaihtoaika, saattaisin kyllä huoltaa itse.
    Näähä o vaikemmat homma ikinä. Melkee ku ala-asteen luisteluradan jäädyttäminen.
    Heinäpään Härkä, zx-10r
  26. #56
    Lainaa (Vince TB @ Touko. 30 2009,21:04) kirjoitti
    Näähä o vaikemmat homma ikinä. Melkee ku ala-asteen luisteluradan jäädyttäminen.
    Mitään noista kolmesta en ole tehnyt. En tiedä tarviiko luistinrataa ilmata, syyläri tarvii, samoin jarrut. Se on tietty hyvä että on ihmisiä, jotka osaa kaiken ilman ohjeita ja kerralla. Itsellä koulutus on hiukan eri suunnasta ja mopojen huolto on rajoittunut öljyn ja suodattimen, sekä tulppien vaihtoihin yms. pienempään.

    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  27. #57
    Jäähdytinnesteen vaihtoaika....12tkm kohdalla vai?

    En ole milloinkaan mihinkään laitteeseeni vaihtanut. Kun olen jonkin huoltotyön tehnyt niin että on pitänyt jäähdytysjärjestelmä tyhjentää niin silloin on neste vaihtunut.

    Miksi jäähdytysneste pitää vaihtaa?
  28. #58
    Lainaa (TwinTenox @ Touko. 30 2009,22:47) kirjoitti
    Lainaa (Vince TB @ Touko. 30 2009,21:04) kirjoitti
    Näähä o vaikemmat homma ikinä. Melkee ku ala-asteen luisteluradan jäädyttäminen.
    Mitään noista kolmesta en ole tehnyt. En tiedä tarviiko luistinrataa ilmata, syyläri tarvii, samoin jarrut. Se on tietty hyvä että on ihmisiä, jotka osaa kaiken ilman ohjeita ja kerralla. Itsellä koulutus on hiukan eri suunnasta ja mopojen huolto on rajoittunut öljyn ja suodattimen, sekä tulppien vaihtoihin yms. pienempään.

    koulutus eri alalta on itselläkin, muttei se tarkoita, ettei jotain muuta voisi omalla aivoilla ajatella ja sitä kautta osata. Ei ole mitään rakettitiedettä tämä mopon huolto.
    "Jos viistoistavuotiasta sais."

    990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
  29. #59
    Lainaa (timo1 @ Touko. 30 2009,11:49) kirjoitti
    Lainaa (dYNY @ Touko. 29 2009,12:35) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Touko. 29 2009,06:36) kirjoitti
    Lainaa (uijui @ Touko. 29 2009,06:23) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Touko. 29 2009,06:05) kirjoitti
    Lainaa (tommie @ Touko. 28 2009,23:32) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Touko. 28 2009,22:42) kirjoitti
    Lainaa (Jawasaki @ Touko. 28 2009,20:53) kirjoitti
    Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
    "Ylitäytön" syynä voi myös olla se että bensaa valunut öljytilaan. Näin on monelle käynyt kun mopo on seisonut pidenpään.

    Jos öljyä lainetaan yli ylärajan merkin on mahdollista että *kampiakseli koskettaa öljypintaa ja vaahdottaa öljyn.
    Eikös kampiakselin öljyyn osuminen ole oleellista sylinterien seinämien roiskevoitelun kannalta? Varmmankin useimmissa pyörissä kampiakseli osuu öljyyn vaikka öljynpinta olisi alarajassa. Neulaventtiilin vuotamisesta on omakohtaisiakin kokemuksia, silloin kampikammio täytyy kaasuttimesta yli "tulvivasta" bensasta pyörän seistessä.
    Kampiakseli ei osu öljyyn. Ei saakaan osua. Paitsi moottoreissa joissa todella on roiskevoitelu. Ruohonleikkurit ja muut pienet koneet. Myös paineilmakompressoreissa on yleensä roiskevoitelu. Näissäkään roiskevoidelluissa koneissa ei kuitenkaan itse kampiakseli osu öljyyn, vaan kampiakseliin kiinnitetty puikko tai muu vastaava osa.
    Moottoripyörissä kuten autoissakin, on painevoitelu ja sylinteri saa voitelunsa kiertokankeen poratun reiän kautta joka suihkuttaa öljyä männän alapuolelle. Jos tuota reikää ei ole, saa sylinteri voitelun kampilaakerin ylivuodosta josta osa sinkoutuu männän alapuolelle.
    Joissain laitteissa (ykspyttyset) yläkerrassa ei ole painevoitelua ja kiertokangen yläpää voidellaan sumulla.
    Ei tarvi olla edes yksipyttyinen. Männäntappi saa nimenomaan ainoastaan sen roiskevoitelun. Kiertokangen yläpäässä on vain reikä, josta öljy siirtyy männäntapille. Itse öljy sinne kuitenkin saatetaan vain siitä reiästä joka on kiertokangen alapäässä.
    On myös moottorirakenteita joissa myös männäntappi on painevoideltu. Mutta silloin puhutaankin jo suurista yleensä dieselmoottoreista.
    Monissa uudemmissa moottoreissa on kuitenkin öljysuuttimet jotka suihkuttavat öljyä männän alle...
    Niin on. Mutta niiden suuttimien tarkoitus on enimmäkseen se, että jäähdyttävät mäntää.
    Vähän mietittiyäni: noinhan se homma menee. Tismalleen.
    "Jos viistoistavuotiasta sais."

    990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
  30.  
  31. #60
    Lainaa (psi @ Touko. 30 2009,23:34) kirjoitti
    Miksi jäähdytysneste pitää vaihtaa?
    menee "happamaksi" ja alkaa kehittää "paskaa" paisuntasäiliön reunolle! eli on ihan hyvä vaihtaa aika ajoin... glygolihan myös voitelee vesipumppua jne eli senkin puolesta vaikkei voiteleva vaikutus mihinkään taida hävitäkkään...
    GSXR-1000 Limited
Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen