Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 135:sta
  1. #1
    Kovasti haaveilen omasta ekasta prätkästä ja kiinnostaisi eniten nakupyörä. Joku 600 kuutioinen näin aluksi, koska olen 171/70 ja ei paljoo kilometrejä prätkällä. Ajoni tulisi olemaan kaupunki ajoa mutta todennäköisesti myös jonkin verran matka-ajoa.

    Tarvitsisinkin kokemuksia niiltä kenellä on naku matka-ajossa ja miksei myös niiltäkin kenellä katettu prätkä käytössä.

    Kuinka paljon pieni tuuliohjuri auttaa ja helpottaa moottoritienopeuksissa? Mitä plussia ja miinuksia nakupyrällä matka-ajossa. Yms muita mietteitä.
    Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
  2. #2
    Itselläni 650 v-twin nakupyörä ja voin sanoa rehellisesti että alle satasen vauhdissa todella mukava ajaa, mutta jos vauhti 100:sta korkeempi niin repii pahasti päätä taakse ja sivuille.. pyörä on ollu mulla n.1kk ja pleksi on hakusessa, kunhan löytyisi tarpeeksi katu uskottava ja sporttinen... nakupyörän hyvä puoli on matka-ajossa se että selkä on suht suora... (Paitsi mun höröttimessä, kun piti vaihtaa crossi stonga)
    Jos ajat paljon matka-ajoa kannattaa katsoa pyörä jossa on pleksi ja tarpeeksi suora ajoasento... Tehoilla ei väliä kunhan vääntöä riittää...
    A.Mensio is riding GT 650 Fighter...
  3. #3
    Vältä motareita. Ota aikaa ja aja mutkapätkiä ja pikkuteitä.
    Suomesta löytyy uskomattomia paikkoja ja ne ei näy motarille

    Auttaahan se varttikate ja varsinkin kokokate kovemmissa nopeuksissa. Toi tuuli riepottelee kanssa nykyään aikas usein. Koeajoja, koeajoja ja koeajoja...
    Life is too short to leave behind.

    Kawasaki 300J 2014 - lällis

    Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03
  4. #4
    toimii...
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  5. #5
    Oman kokemukseni mukaan ajoasu vaikuttaa vähintään saman verran kuin pieni tuulenohjain keulalla. Liian isossa goreasussa meinasin lentää kyydistä jo satasen vauhdissa. Nahkoilla pystyy ajamaan kevyesti moottoritienopeuksia. Vaihdoin itse asiassa tuulenohjaimen pienempään, nyt keulalla on sellainen 15x15cm muoviläpyskä. Mielestäni naku sopii hyvin matka-ajoon; tosin eri pyörät eroavat varmaankin tässä asiassa paljon toisistaan. Matkustusmukavuus syntyy monien ominaisuuksien summana.
    K1200R '06
  6. #6
    Kai tuollaisen ~600cc "matkaenduron" voi laskea nakupyöräksi?
    Noin niinkuin katteiden osalta.

    Ei ole haitannut matkailua vaikka välillä ei keullilla ollut tuulta halkomassa oikeastaan muuta kuin numerolätkä ja lamppu.

    Moottoritiellä ajamisen suuri ihanuus ei ole ikinä valjennut, mutta kyllä tuollaisella silti niilläkin puskee eteenpäin suomen rajoituksien asettamissa rajoissa ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

    Kaupungissa pystympi ajoasento ompi näppärä.

    Jos kaipaan säältä suojaa, menen autolla.

    Kaikenlaisten katteiden puute on siitäkin kiva ettei jokainen pikku kippaus aiheuta välitöntä itkunsekaista soittoa vakuutusyhtiöön...



  7. #7
    Nahkatakki melkee pakollinen, noihin telttakangastakkeihin ottaa tuuli. Menee reipas satanen ihan ok. Motarilla (130-140 mittarinopeus) käy rankemmaksi. Pleksiä ei ole eikä tule. Kyllä on aikomusta lähtee kesällä vähä pitempää päivämatkaa heittämään tuolla. Mutta moottoriteitä vältellen. En usko että tulee ongelmia.
    KTM 690SM
  8. #8
    Kauriinmetsästäjä riisor:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Alle motarinopeuksissa ei ole mitään väliä onko katteita/tuuliohjaimia vai ei. Ei niitä konepolkuja jaksa mopolla muutenkaan ajaa, ne on kotiloita varten. Sitten taas jos mietitään mutkapätkiä, niin katteista ei ole sielläkään mitään hyötyä, koska ei niiden takana voi kuitenkaan pysyä jos oikeasti mennään eikä meinata

    Kysy heinäkuun alussa uudestaan.. Ruumiinrakenteeni saattaa tuolloin muistuttaa kirahvin ja apinan risteytystä

    Nimim. B-King und autobahn
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohjeet <<

    Ducati SFV4S
  9. #9
    Henkilökohtainen mielipide on että nakupyörästä ei varsinaiseksi matkapyöräksi ole sanan varsinaisessa merkityksessä, lämpimällä ja tuulettomalla kelillä nyt motarinopeuksia vetelis vaikka monkeyllä mutta auta armias kun kylmä pyörteinen tuuli tuivertaa vastaan ja edessä vielä satoja maileja, tulee pian kotiloa ikävä ja varsinainen nautinto on kaukana. 171/70 kuskille tilanne voi olla toki hieman helpompi kuin 190/90...
    Power is nothing without mojo!
  10. #10
    juu kyllä se Suomen nopeuksissa toimii. jossain päälle 140 nopeudessa tuntuu et vähän joutuu tiukentaan otetta mut kyl sitäkin pystyy hyvin ajaan ku löytää oikeen asennon. puuskanen tuuli saattaa tuntua vähän ikävältä.
    tietty motareita ny kannattaa tosiaan välttää jo muistakin syistä, kuten tylsyys, maisemat, pikku paikat jne.
    -- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

    <s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
  11. #11
    Kuten tuossa jo sanottiinkin, ei se matkailu koneteitä pitkin mitään herkkua ole, jos ei sitten alla ole joku muu maa ja ihan oikeasti nopea pyörä, siinä voisi jo jotain hohtoa joku nähdäkin.

    Itselläni edellinen naku parani jonkin verran tuollaisella flyscreen tyyppisellä pikkusuojalla, lähinnä vähentämällä painetta rinnassa. Melko takakenoon se piti laittaa, että ei kypärässä suhissut ihan tolkuttomasti. Melkein parempi nakuna, jos voi yli 100 km/h vauhteja välttää. Nykyisessä pyörässä on varttikate ja sillä moottoritie on jossain määrin siedettävämpi kokemus, lähinnä tosin vain sen takia, että voi pitää tuollaista 130 km/h matkanopeutta päällä väsymättä kummemmin. Tylsää siellä yhä on ja kypärässä humisee oikein huolella jos ei ihan täysin kyykyssä ajele.

    Summa summarum, hyvin voit matkailla nakulla ja parhaat palat saat matkailusta joka tapauksessa kun poikkeat pois ihan valtaväyliltä.
  12. #12
    Mun kokemuksen mukaan ajoviima alkaa riepotella vasta 150 km/h jälkeen enemmän. Kyllä nakulla pitäisi pärjätä ihan mainiosti laillisissa nopeuksissa. Varsinkin kun se motarin junnaaminen on pahuksen tylsää pyörällä kuin pyörällä.

    Kaveri osti juuri ensipyöräksi Honda CBF 600 N -08:n. On mun mielestä aika soivan näköinen peli ja tosi hyvä ajettava. Löylyäkin tuntui riittävän ihan sopivasti. Olen aiemmin kokeillut Kawan er-6n:ää ja Ducatin pikkumonsteria, molemmat oli jotenkin tosi rimpulan tuntuisia kaarteessa tohon CBF:ään verratuna. Makuasia, sanoi koira jne...

    Ei muuta kuin koeajolle. Käytettyjen pyörien kauppa on aika hiljaista nyt, eli liikkeiden luulisi antavan helposti pyörän pidempäänkin koeajoon, jossa ehtii jo huomata ominaisuuksia.
  13. #13
    Lainaa (makemich @ Touko. 19 2009,22:56) kirjoitti
    Henkilökohtainen mielipide on että nakupyörästä ei varsinaiseksi matkapyöräksi ole sanan varsinaisessa merkityksessä, lämpimällä ja tuulettomalla kelillä nyt motarinopeuksia vetelis vaikka monkeyllä mutta auta armias kun kylmä pyörteinen tuuli tuivertaa vastaan ja edessä vielä satoja maileja, tulee pian kotiloa ikävä ja varsinainen nautinto on kaukana. 171/70 kuskille tilanne voi olla toki hieman helpompi kuin 190/90...
    Sul on liian hyvä auto jos tommosia joutuu miettimään mp:n selässä
  14. #14
    Kysykää Hikolta jos nakupyörä sopii matkaajoon.
    Ajoi 2 kertaa maailman ympäri tuutilla toinen kerta kaksi päällä.
  15. #15
    Hyvin sillä pääsee. Nahkat on huomattavasti mukavammat kuin gore. Noi etupleksit on hieman sieltä ja täältä. Niistä kun saattaa aiheutua myös kaikenmaailman pyörteitä ja tekee siten ajamisesta tuulisempaa kuin ilman. Nimim kokemusta on
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  16. #16
    Noviisina on nyt kolmessa vkossa tullut pöristeltyä pikkusella nakulla reippaat 2700 km, ei siis pelkkää katupörräystä. Motareille en mene ja mutkateillä yli satanen ei oo vastatuuleen aina kovinkaan rentoa menoa, mutta plexiä ei tuu eteen. Ja goret toimii noissa nopeuksissa mainiosti, varsinkin kun ei osta niitä kasvuvaralla. Eikä pieni vesisadekaan haittaa.
    Everything I'd really like to do is either illegal, immoral or fattening.
  17. #17
    kyllä nakulla motorilla päästelee kevyesti, mutta ei se kivaa oo ja kuulo lähtee * *

    rampista alas ja neli-tai kolminumeroisia teitä pitkin kohteeseen. *
    Z 1000 -10
    Z 750 -07
  18. #18
    Ite ku oltiin viime kesänä Buell-nakun kaa reissusa, yleensä ollaan vedelty kyykkyporukasa. Espanjasa käytiin Alppien kautta, hyvin meni muute mut ei noil noppeilla siirtymillä meinaa itellä hermo kestää ku vedetään max 170. Tietty jos jassaa kierrellä ni homma pyssyy kasasa.
    Heinäpään Härkä, zx-10r
  19. #19
    3 pyörää perätysten ollu täysnakuja. Nykyinen KTM 990 SM, jossa ajoasento on semmoinen pysty että tuulen riepotus motarilla on varmasti pahinta mahdollista luokkaa. Ehkä joku jalat eellä -customi vois olla vielä ikävämpi.

    Mutta tottumiskysymys se on. Ei mulla ole mitään ongelmia motarilla kun nojaa vähän tuuleen tai kyyristyy, niin siellä mennään ongelmitta ihan samaa vauhtia tai kovempaa kuin muu liikennevirta eli 130+ mittarinopeuksia. Ja ajan paljon moottoritietä, melkein joka päivä työmatka hämeenlinnan motaria pitkin eestaas. Takki on varmaan syytä olla suht napakka, itse en ole huomannut että mun nahkatakki olis mitenkään parempi kuin mun goretakki. Molemmat aika hyvin istuvia, eivät lepata.

    Mun mielestä kaikki katteet on nykyään /C:stä, kun ne aiheuttaa pyörteilyä. Tasainen puhina suoraan edestä on parempi. Kropan asento haetaan nopeuden mukaan sellaiseksi että käsillä ei ole sen enempää painoa kuin vetoakaan. Pystyasentoisella supermotolla tuo onnistuu kaikissa nopeuksissa 0-200 välillä, katetulla pyörällä ei. Joku windstopperi kaulaan ja varustus muutenkin kohdalleen, niin ei tule kylmäkään.

    Eli mun mielipide on että nakupyörä on paras niin motarilla kuin muuallakin.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  20. #20
    Suomen kosteassa ja koleassa ilmastossa nakupyörän kanssa tarvitaan matka-ajossa ainakin todella lämpimät ajovarusteet, muuten tulee vilu.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  21. #21
    Lainaa (pecha @ Touko. 20 2009,07:46) kirjoitti
    Suomen kosteassa ja koleassa ilmastossa nakupyörän kanssa tarvitaan matka-ajossa ainakin todella lämpimät ajovarusteet, muuten tulee vilu.
    Tämän minäkin allekirjoitan 100%

    Mutta matkailuasiaa... Viimekesänä 10 maata Euroopan kierroksella missään ei ollut 130kmh suurempaa rajoitusta, joten ei mitään ongelmaa.
    Matkapyörä on just sellainen jolla itse tykkää ajaa!
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  22. #22
    Ite tullu vedettyy matkaa 600cc naku banditilla, eikä ollu mitään ongelmii...
    Naku ilman mitään plexiä toimii hyvin matkapyöränä. Oikeestaan kokeillu kans nakuu plexillä, enkä koskaan oikein saanu sitä plexii ohjaa ilmaa kunnolla, vaan osu aina vaan kypäränä leukaan ja aiheutti jyskyn kypärän sisälle.. Erittäin rasittavaa pidemmillä vedoilla. Plexi suosiolla pois..

    Eikä mulla toi vilu ainakaan koskaan ollu kesällä mikään ongelma... Edes täällä koleassa koti-suomessa.. *
    <p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
  23. #23
    Lainaa (Speed King @ Touko. 19 2009,22:46) kirjoitti
    Oman kokemukseni mukaan ajoasu vaikuttaa vähintään saman verran kuin pieni tuulenohjain keulalla. Liian isossa goreasussa meinasin lentää kyydistä jo satasen vauhdissa. Nahkoilla pystyy ajamaan kevyesti moottoritienopeuksia. Vaihdoin itse asiassa tuulenohjaimen pienempään, nyt keulalla on sellainen 15x15cm muoviläpyskä. Mielestäni naku sopii hyvin matka-ajoon; tosin eri pyörät eroavat varmaankin tässä asiassa paljon toisistaan. Matkustusmukavuus syntyy monien ominaisuuksien summana.
    ite hoksasin saman. nahat melkein ehoton, tai ainakin paljon mukavampi ajaa. Itellä pyöränä Sevenfifty ja oon kyllä tyytyväinen matka-ajettavuuteen. tällä hetkellä ei plexiä ollenkaan ja hauskuus alkaa vasta 120km/h jälkeen.
    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

    vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
  24. #24
    Kuten vastauksista huomaat, sinun tarvitsee tehdä vain kaksi asiaa: mieti, mihin pyörääsi käytät ja sen jälkeen teet riittävän määrän koeajoja ja toteat käytännössä, rokkaako valitsemasi pyörä siellä, missä aiot ajella.

    En ole täyskatteellisella koskaan ajellut, mutta aika moni kertoo niiden olevan lämpimillä ilmoilla turhan hikisiä.

    Itse vältän viimeiseen asti moottoriteitä, mutta ajoni onkin päivälenkkejä.

    Sen olen huomannut, että hyvä varttikate pitää kevyellä sadekelillä kuskin 'jonkin aikaa melko' kuivana.

    EDIT: lisätty "jonkin aikaa melko"



    aina ei voi epäonnistua!
  25. #25
    Itselle ei niin merkitystä onko katteet vai ei. Kummallakin ajeltu.. Nakunakin voi ajella 0-200km/h ihan siinä missä katteiden kanssakin. Joutuuhan siinä 150km/h jälkeen pikkuisen jo painumaan matalammaksi
    (yli 200 vauhdeissa alkaa jo "himpun" tuulemaan, mutta silloinkin alkaa radan pisin suora olla jo lopussa..)

    Nahat ovat ehdottomasti miellyttävämmät ajella kuin goret. Vaikka goret ei lepatakkaan, niin silti tuuli tuntuu "tarttuvan" niihin paljon enemmän. Ero kuin yöllä ja päivällä! Molemmat silti käytössä kelien mukaan.
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  26. #26
    Ajelin viime kesän GSX1400:lla ja ei sillä mitään +150km/h matkavauhteja vedetä.

    Mutta perus cruisailu 80-110 on mukavaa eikä vaadi ihmeempiä.

    kaikki sitten 130+ on aika tuskaa jos ajaa esim 2h+
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  27. #27
    Lainaa (Matso @ Touko. 20 2009,10:14) kirjoitti
    Ajelin viime kesän GSX1400:lla ja ei sillä mitään +150km/h matkavauhteja vedetä.

    Mutta perus cruisailu 80-110 on mukavaa eikä vaadi ihmeempiä.

    kaikki sitten 130+ on aika tuskaa jos ajaa esim 2h+
    joo ei tosiaan niin kovaa.. mutta just jossain 110-130 välillä parhaillaan ku ilmanvastus pitää pystyssä niin ei väsy ranteet(itellä suora tanko niin alempana kuin alkuperänen). Ja kaupungissahan noi on omiaan(nestekytkin plussaa)
    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

    vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
  28. #28
    Jos et ajele moottoriteitä yli 120km/h pitkiä matkoja niin kyllä nakulla reissaa pitkin ja poikin. Kesällä paljon mukavempi kun viima viilentää.
  29. #29
    Toissa vuonna ajelin pikkuisella nakupyörällä Eurooppaan. Ihan kiva - ei tullut hiki edes yli 30C lämmössä kun pysyi liikkeellä! Kunnes sattui sadekeli ja kamppeet pikkuhiljaa kastui ja käsineet imi ompeleiden kautta lopulta vuoren likimäräksi!

    Viime vuonna reissussa oli jo enemmän katteita. Ilmavirta ei tuntunut enää missään eli nopeudet kasvoi selkeästi. Hihansuut piti helteissä avata ja lepuuttaa kättä peilinvarrella, jotta ilmaa virtasi ajaessa Gore-Texin sisälle. Kroatian reippaasti yli 30C oli jo melko helvaattinen ajosää täysissä kamppeissa!

    Mutta sade ei enää tuntunut missään, tosin ehdottomat oli myös nuo kahvasuojat jotka estää sitä hihatuuletusta mutta pitää myös hanskat kuivina.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  30.  
  31. #30
    Ite ostin keväällä vm. 2004 CBF 600 s:n ekaksi pyöräksi. Ajellut nyt vajaan tonnin ja olen kyllä tykänny. Katetta löytyy, joten matkaaki voi taittaa varsin mukavasti ja tehoja ja vääntöä vasta-alkajan kouriin ihan tarpeeksi. Ja ajoasentokin on erittäin mukava.



Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen