Miellyttäis huoltaa tuo keula moposta, mutta millaseen projektiin oon ryhtymässä, kun ei aikasempaa kokemusta ole. Pitääkö purkaa koko pamppu, siis jousi ulos ym, vai meneekö vaan tyyliin vanhat pohjasta ulos ja uutta tilalle. Neuvokee ihmeessä ko. operaation tehneet.
Hanki service manuaali, helpottaa elämää oikeasti.Joitain aputyökaluja hyvä tehdä etukäteen valmiiks jotta jousen saa kivuttomammin pois.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
On suht takapuolesta, jollei saa tuota jousenpuristustyökalua hankittua tai tehtyä. Riippuu vähän kuitenkin keulasta. Kaverin melkein vaatii jokatapauksessa.
Workshop manualista on kyllä suuri hyöty.
'03 ZX6R
monta ketjua jo olemassa... hakua peliin
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Eihän se keulan jousi niin jäykkä ole. Ja minne sen puristimen laittaisit(markketo @ Helmi. 25 2009,08:21) kirjoitti
![]()
Shop manuaali on kyllä aika tärkeä, siitä näet miten sen keulan saa purettua rikkomatta mitään.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Olisiko tässä sellainen työkalu? Linkki ei juuri nyt toimi kantavirheen takia mutta ehkä hetken kuluttua.
http://www.traxxion.com/store/detail...roduct_id=FSCK
Noissa WP:n vietereiden vaihto-ohjeissa, mitä paketissa aina tulee, mallisuoritus tehdään ihan normaalilla lenkkiavaimella. Ukko painaa jousta käsin ja tyrkkää lenkkiavaimen väliin.
http://www.wpsuspension.com/service/proline.pdf
Äkkiähän sellaisen hieman tukevamman hahlollisen työkalunkin jostain rosterilevyn palasesta rälläköi.
Joo! Ton määkin haluan nähdä kun noin näppärästi esim. kilosen jousen puristaa yhdellä kädellä kasaan ja laittaa lenkkiavaimen pysyvästi paikalleen. Ja kasaa teleskoopin kanssa onnistuneesti niin! *(Talttapää @ Helmi. 25 2009,09:06) kirjoitti
Nykysin kun noissa tuuppaa oleen se noin 10 senttiä pitkä muoviholkkikin vielä lisäksi jousen ja korkin välissä. Siinä holkissa reiät johon hyvä tehdä se puritustyökalu jota apuhenkilö käyttää. Sellanen vetokahva joka ton rautalangan korvaa apuvälineenä helpottaa myös kasausta.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Jos sillä on vaan ruista ranteessa?(TommoKe @ Helmi. 25 2009,10:14) kirjoitti
Joo, voipi olla paree olla kaveri apuna ja kunnon kalut.
Itse olen aina suosiolla raijannut irtopumput Gustafsson Racingille tms. jousipajalle. Ei se perushuolto kuitenkaan paljoa maksa ja ei tule sitten murjottua mitään paskaksi.
Lienee munkin mentävä puntille toviks tai pariks sit!(Talttapää @ Helmi. 25 2009,10:27) kirjoitti
*Muutamat itekkin huolsin ja sit totesin että näppärä vaimenninhuoltaja myös muokkaa shimmitystäkin tarvittaessa samalla. Niistä kun en tiä ite mtn. Eikä kustanna maltaita ja odottaessakin tarvittaessa saanu teleskoopit takasin kun sovittu etukäteen.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Oman pyörän keulaputket purkasin omatekoisen työkalun avulla. Eikä puhettakaan että olisi onnistunut purkaminen ilman kaveria. Jousi on niin jäykkä jotta juuri ja juuri meikäläisen kokoinen hankisääski jaksoi jousen painaa pohjaan ja kaveri tökkäsi rikan paikoilleen.
Eri asia on sitten Lapualaaset palomiehet jotka olis toisellä kärellä tökänny jousen alaha ja toisella laittanu rikan paikoollensa. *
edit: Tämä tais mennä vähän huti kun oli ilmeisestikkin kyseessä vanhemman mallin USD-keulan purkamisesta. No toivottavasti on apua jollekkin uudemman mallin USD-keulan purkamiselle, joka on sinänsä aivan pikku juttu.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Mitäs muuten kustantaa tuollainen etupumppujen huolto?(Talttapää @ Helmi. 25 2009,10:27) kirjoitti
Kyllä mie vaihdoin ihan varikko oloissa ilman mitään erikoisia työkaluja 0.95 lineaariset jouset samanlaiseen keulaan... Ei se mitään erikoistyökaluja tarvitse... Ja muuten varmasti oli jäykemmät ne mitkä laitoin sinne paikalleen...
JP_445, mikäs sulla oli taikana tuossa että homma meni noin helposti? Veivasit vain preloadit niin löysälle kuin menee ennen korkin avausta?
Turder, hintoja on tietty pajojen puolesta vähän huono huudella, mutta oliskohan jotain yli 50€ mutta alle 100€ tuollainen USD perushuolto. Olen yleensä pyytänyt samalla leikkimään shimmien ja vaimennusten hienosäädön kanssa samalla, joten on tullut hieman lisähintaa. Soittamallahan nuo tarkemmin selviää mitä kukakin tykkää laskuttaa.
Kaikki löysälle ensin ja vasta sitten punnertamaan.... Ei se jousi ole niin tiukalla löysimmällä asetuksella...(Talttapää @ Helmi. 25 2009,12:49) kirjoitti
Sama määrä sitä jousta tarttee puristaa esijännityksestä riippumati jotta ruodon katkasu kohta sen alta/takaa löytyy...(JP_445 @ Helmi. 25 2009,12:57) kirjoitti
![]()
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Enempi sykologinen merkitys, mutta silti ei se vakio jousi ole kilonen eikä sitä tarvii puristaa täysin kasaan. Joten höpö ettei sitä voisi ilman erikoistyökaluja purkaa... Ainut mikä voi hidastaa purkamista on kevyesti tehtaalla liimatut kierteet... Tai jos joku juuba sen on aiemmin käyttänyt auki ja laittanyt liian tiukkaan ne kiinni (liki kierteen leikkaamis kireyteen)... Muuten ne ei mitään ihmeellisiä ole... Jos itse purkaa niin muistaa vain että löysyttää hieman niitä yläkorkkeja ennen putkien irroitusta kolmioista ja alapään pultille tarvii kunnollisen kuusiokolon ja jos huono tuuri niin voi tarvita mutterimopoa siihen alapäähän... Muuten pärjää kyllä...(TommoKe @ Helmi. 26 2009,01:44) kirjoitti
Ja se alapään vastakappele siellä putken sisällä on muistaakseni kokoa n.23mm tai ainakin sinnepäin. Eli pulttipyssyn käyttömahdollisuuden ollessa rajallinen, pudota pohjalle sopiva mutteri ( riittävän korkea ) jatkovarsia 2-3 kpl peräkkäin ja sopiva hylsy päähän ja sitten eikun veivaamaan pohjan kuuskoloa.
Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
Minne kannattaa viedä keula huoltoon Tampereella? Edullinen ja ammattitaitoinen
Onko kellään kokemusta eri valmistajien jousista esim. K-Tech ja WP. Tarkoitus olisi vaihdattaa samalla jouset. Kuinka jäykät *jousien tulisi olla ja mikä öljy (10w?), painan vajaa 95kg ja radalla tulee poikettua silloin tällöin.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Missä kohden siinä jousen kanssa tarvitsee puristinta? Kiintoavaimella kun pyöritteli kierteen välistä sai sen keskitikun ylös ja jousi meni samalla alas, sen jälkeen yläholkki kiinni ja iskari nippuunVai onko eskassa niin löysät jouset katupeleihin verrattuna...
EDIT: tossapa vielä kuvitettuna proseduuri >>>KLIKS<<<
KTM