Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Ajattelin tehdä oman vaimentimen Trumppaan. Mivv:in GP:tä saisi toki melko edullisesti, mutta tuntuu jotenkin tyhmältä maksaa parista putkenpalasta ja lasivillasta 350 euroa joka ei edes näytä hyvältä. Ja ne, keskustelut, joita täällä on näistä Slip On-vaimentimista käyty, vihjaavat siihen suuntaan että ne minimaaliset tehonlisäykset tulevat lähinnä ruiskukartan päivityksen myötä.

    Päätypalat ajattelin prässätä jostain 1mm paksusta rosterista johon liitetään sitten 44mm halkaisijaltaan oleva putki vaimentimen liittämiseksi edelleen pakoputkeen. Toiseen päätypalaan tulee oma putkenpalansa kaasujen ulostuloa varten, mutta joka samalla pitää reikäputkea paikoillaan. Orggisputkissa on kaksi 29mm halkaisijan kokoista poistoreikää, joten tuskin yhden ollessa kyseessä, reikää voi paljoa tuosta 44m:stä pienentää, vai? Noilta supermotokuskeilta, kun kuulin, että tekevät reikäputken melko kartioksi (55mm->35mm) vastapaineen takia, mutta joka tässä S3 tapauksessa lienee järkevää tehdä miltei suoraksi, ehkä 44mm->42mm? ja tietty, millaista tavaraa reikäputken pitäisi olla (silmäkoko ja niiden määrä)?

    Vaimentimen ulkovaipaksi ajattelin jotain 80-100mm halkasijaltaan olevaa 0.3-0.5mm rosteriputkea, johon suht tiukka(?) villatäyte. Ja mikäli vaimentimesta teksi noin 400mm pitkän, voisi sen kiinnittää tukevasti oikeaan jalkatappin tukirautaan, jossa on ilmeisesti tätä hommaa varten kierrettä vailla oleva reikäkin olemassa.

    Kommentteja, etenkin vaimentimen pituuden ja tulo- sekä poistoreikien välisestä suhteesta?
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  2. #2
  3. #3
    Pommittajilta löytyy pitkät jutut putkien teoista. Taitaa jopa joissain lehdissäkin olla ollut teko-ohjeita.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #4
    Lainaa (The Legend @ Huhti. 19 2009,12:53) kirjoitti
    keskustelut, joita täällä on näistä Slip On-vaimentimista käyty, vihjaavat siihen suuntaan että ne minimaaliset tehonlisäykset tulevat lähinnä ruiskukartan päivityksen myötä
    Oikeassa olet. Ei oo Triple mitenkään ronkeli kannujen suhteen ja suorilla pöntöillä ei ole juurikaan eroa merkkien välillä muuten kuin tuplat vs. tuplat+avara väliputki vs. 3-1 gp.

    Suora reikähuilu noissa taitaa kaikissa viripöntöissä olla. Melkein kopsaisin mitat hehtaaritarkkuudella jostakin valmiista pöntöstä jossa omaa korvaa miellyttävä soundi.
  5. #5
    Tuossa yksi hahmotelma mahdollisesta konstruktiosta. Muuten normaali pönttö (pit 300mm, halk 100mm), mutta reikähuilu(t) kartioita 44 -> 42mm ja, että sisempää reikähuilua voi halutessaan kiertää -> reikien koko muuttuu, ehkä myös äänikin.. Huilujen tekeminen sopivalla sovitteella melko kinkkistä ja saattavat resonoida/rämistä toisaan vasten - > Pitänee mallintaa vielä simppelimpi versio kartiolla ja ilman. Toi keltainen mutukka on vitun ruma...



    Leikkaus


    Sisuskalut näkyvissä


    Ulkohuilu + laippa + liitosputki


    Kierrettävä sisähuilu + poistoputki


    Päätylaippa
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  6. #6
    Ainakin Akran supersport sliparissa on kartion muotoinen sisäputki ja siinä sitä supistusta on sen verran että silmilläkin sen näkee. Enemmän kuin tuo 2mm.
    Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
    // R1 -08
  7. #7
    Mielenkiintoinen idea.. Jos on hyvät vermeet ohutlevyn käsittelylle, niin mikäjottei..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  8. #8
    Lainaa (tidnab @ Huhti. 20 2009,20:14) kirjoitti
    Ainakin Akran supersport sliparissa on kartion muotoinen sisäputki ja siinä sitä supistusta on sen verran että silmilläkin sen näkee. Enemmän kuin tuo 2mm.
    Voisikko kokeilla mittata jollain tapaa reikäputken pituuden ja sit mistä mitasta mihin supistuu? En kyl oikein usko, et tota saa millään resonoimaan silleen kuin Akra, joka lienee tehty kuhunkin merkkiin oikeanlaiseksi. Ehkä tuurilla, mut ääniä tässä enempi haetaan. Siks toi kierto-systeemi, kun saapi halutessaan liki suoran röörin...
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  9. #9
    Mikähän virka tolla mutterilla tossa on?
    "Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
    "Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
  10. #10
    Mielenkiintoinen idea tuo pyörivä sisähuilu. Mitenkähän lienee liikkuvuus muutaman viikon ajelun jälkeen? Pelkkä noisekilleri ainakin junttaantuu karstalla aika tiukkaan putkeen kiinni.
  11. #11
    Lainaa (The Legend @ Huhti. 20 2009,20:22) kirjoitti
    Lainaa (tidnab @ Huhti. 20 2009,20:14) kirjoitti
    Ainakin Akran supersport sliparissa on kartion muotoinen sisäputki ja siinä sitä supistusta on sen verran että silmilläkin sen näkee. Enemmän kuin tuo 2mm.
    Voisikko kokeilla mittata jollain tapaa reikäputken pituuden ja sit mistä mitasta mihin supistuu? En kyl oikein usko, et tota saa millään resonoimaan silleen kuin Akra, joka lienee tehty kuhunkin merkkiin oikeanlaiseksi. Ehkä tuurilla, mut ääniä tässä enempi haetaan. Siks toi kierto-systeemi, kun saapi halutessaan liki suoran röörin...
    Noo ei ole pyörä nyt lähellä, mut ulostulo Fasulle on 48mm, sisääntulo isompi. Ulostuloja on eri pyörille kolmea eri halkaisijaa, 48mm:stä seuraava koko on 53mm ja sitten vielä joku suurempi, halkaisija jotain? Joku tuon äkkiä mittais jolla putki vieressä. Sisäkartio on suunnilleen samoissa mitoissa kuin putkien sisä-ja ulostulopäitten sisämitat.
    Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
    // R1 -08
  12. #12
    Lainaa (MuZtard @ Huhti. 20 2009,20:24) kirjoitti
    Mikähän virka tolla mutterilla tossa on? *
    Tota pakettia ei saa muuten auki eikä sisäputkea kierrettyä.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  13. #13
    Lainaa (Talttapää @ Huhti. 20 2009,20:36) kirjoitti
    Mielenkiintoinen idea tuo pyörivä sisähuilu. Mitenkähän lienee liikkuvuus muutaman viikon ajelun jälkeen? Pelkkä noisekilleri ainakin junttaantuu karstalla aika tiukkaan putkeen kiinni.
    Niin, jos putkien välyksen yrittää pitää pienenä, istuu ehkä kiinni, ja isolla välyksellä rämisevät toisiaan vasten + murtuvat irti.

    Suurin ongelma on kuitenkin tuon paketin tekeminen. Pelkästään huilujen kartiokkuus ja kahden kartion reikien osuminen kohdilleen, vaatii ohutlevykeskuksen käyttöä. Onneksi on lama ja firmat etsivät uusia tulonlähteitä, joten ehkä jonkun voisi saada protoilemaan muutaman tuollaisen? Jatketaan kuitenkin katselmointia ja ihmetellään samalla miten/missä tuollaisia saisi tehtyä.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  14. #14
    Lainaa (The Legend @ Huhti. 20 2009,20:42) kirjoitti
    Lainaa (MuZtard @ Huhti. 20 2009,20:24) kirjoitti
    Mikähän virka tolla mutterilla tossa on? *
    Tota pakettia ei saa muuten auki eikä sisäputkea kierrettyä.
    Kun päätylaipat on kiinnitetty kuoreen, niin eihän tuo paketti mihinkään purkaannu pelkän mutterin aukaisulla.. sisäputki kyllä pyörii.
    "Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
    "Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
  15. #15
    Lainaa (MuZtard @ Huhti. 20 2009,21:15) kirjoitti
    Lainaa (The Legend @ Huhti. 20 2009,20:42) kirjoitti
    Lainaa (MuZtard @ Huhti. 20 2009,20:24) kirjoitti
    Mikähän virka tolla mutterilla tossa on? *
    Tota pakettia ei saa muuten auki eikä sisäputkea kierrettyä.
    Kun päätylaipat on kiinnitetty kuoreen, niin eihän tuo paketti mihinkään purkaannu pelkän mutterin aukaisulla.. sisäputki kyllä pyörii.
    Ajattelin, ettei päätylaippoja hitsata kuoreen, vaan tiukka sovite ja kolme pop-niittiä about samalla tapaa kuin orggisputkessakin. Silloin sen saa suht helposti auki ja kokeiltua tarvittaessa erilaisia eristeitä.

    Tota kierrettävää sisähuilua ei kasauksen jälkeen saa pois ton ulkohuilupaketin sisältä, mutta liekö tarpeenkaan? pääasia, että sisähuilua voi kiertää ja villojen kanssa tehdä testejä.

    Silti se mutukka on edelleen ruma...pitää varmaan kokeilla miltä sellainen c-avain mutteri tuossa näyttäisi. Olisi myös autotallivehkeillä helpommin tehtävissä. Alumiinista vaan sorvaa ja käyttää eloksoinnissa. Pitäisi kestää, tuskin tuossa kohtaa edes 200- astetta koskaan ylitetään.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  16. #16
    Voi vitsit kun joku osaa piirrellä hienoja kuvia näillä makkinoilla...



    Itse kun on suunnitteluhommissa enemmän noita klupiaski-miehiä...

    Hattua siis nostaa hän..

    mB
  17. #17
    liian monimutkainen.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  18. #18
    Lainaa (jaket @ Huhti. 20 2009,22:48) kirjoitti
    liian monimutkainen.
    Arvaa tuliko sama mieleen? Ei mitään hajua miten noi huilut vois tehdä silleen, että ovat tuon mallin näköisiä, toimivat ja mitä kiertäminen vaikuttaa ääneen. Joskus yksinkertainen on kaunista, mutta kyselen nyt kuitenkin noitten tekemistä, kun geometria löytyy putkelta. Ei heitetä vielä kirvestä kaivoon. Ajokelejä vaan pukkaa päälle, että taidan vetää suorallä, ku silleenhän ne harrikkamiehetkin kartsaa kiertää.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  19. #19
    Ehkä tuota kierrettävää mysteeriä helpompi olisi tehdä vaan pari-kolme erilaista sisähuilua ja vaihtaa koko huilu aina testin ajaksi?

    Yhdestä villapussista luulisi riittävän useammankin huilun paketoimiseen tavaraa.
  20. #20
    Eiköhän tuo ostaminen tule helpommaksi ja voi jopa tulla siistimpi paketti... Ei sillä, ettei sulla rälläkkä kädessä pysy...

    Laskeppa tuohon työtunnit putken valmistamiseen niin taitaa rahat löytyä aika nopeasti...
    Hullu se on...

    Harley-Davidson XL1200X Forty-Eight
    Triumph Speed Triple 1050 -09 (white) (ex)
    Honda CB600 Hornet -07 (ex)
    Honda CRF 250 R 2006
  21. #21
    Itse tein joku vuosi sitten tällaiset omaan pyörään.



    Kuoret ohensin sorvaamalla 2.5mm seinämällä varustetusta rosterista milliseksi, päädyt prässissä. Ulkohalkaisija 112mm. Sisääntulot ja ulostulot oli saman kokoiset 38mm. Äänet oli ihan jees tvinissä. Vähän terävähkö.

    Seuraavalle kesällä jalostin samat putket isoille ulostuloille.



    Ulostulo 45mm ja sisäputki laajeneva kartio. Ääni pehmeni selvästi. Ääni ei lisääntynyt.

    Viime kesälle tein sitten uudet pöntöt kokonaan. Sisus varustettuna kammiolla, ilman väliseiniä tms.



    Kuoret ulkoa 90mm. Kuoret tein Bilteman pönttöharjojen purkeista. Ainevahvuus n.0,5mm ja toisessa päässä valmis pääty. Prässillä pääty ja siihen kurvi hitsillä. Ääni sopivan räkäinen, pakosarjalla mittaa n.450mm plus äänäri. Alaviistoon suunnattuna ei paha ääni.

    Pääty oli lyöntitiukka kuoreen, varmistin niiteillä. (eivät näy kuvassa).

    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  22. #22
    Tässä vielä nuo lyhyet kiinni pyörässä.



    Tälle kesälle hyödynnän nuo samat pöntöt. Päädyt sorvasin umpialumiinista. Otan kuvan kun kerkeän. Ääniä ei ole vielä testattu..

    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  23. #23
    Legend on näköjään mallintanut Catialla ;))

    -milläs noi Tunturin putket on mallinnettu? (siisti lopputulos!!)

    Onko kukaan muuten purkanut/poistanut katteja alkuperäisistä vaimentimista?
    HEMAN™
    Ducati ST4
  24. #24
    Eikös yleensä katti/katit ole väliputkissa ja vaimentimet erikseen?

    Poistatin itse juuri viime viikolla R1:sen väliputkesta katit (ei ole hitsivehkeitä, joten vein pajalle). Putki on niin käyrä, ettei katteja saanut pihalle hakkaamalla. Avasivat kattikammiot rälläkällä ensin, poistivat katit ja hitsasivat luukut kiinni. En antanut katkaista, koska ilman mitään jigiä putken päät eivät varmasti olisi olleet enää oikeassa linjauksessa. Maksoi mielestäni vaan liian paljon (95 puntaa).

    Äänet kasvoivat yllättävän paljon ja muuttuivat jotenkin räkäiseksi. Rykkönen lyö vähän putkessa rajummissa moottorijarrutuksissa ja nyt on "kaikukoppaa" noissa kattien kammioissa... Mielestäni saundi on oikeastaan aika hyvä, mutta vakioänkkäreille kyllä yllättävän kova.
    Harrikka
  25. #25
    Lainaa (HeMan @ Kesä. 15 2009,09:45) kirjoitti
    Onko kukaan muuten purkanut/poistanut katteja alkuperäisistä vaimentimista?
    Mistä pyörästä?

    Ketjun aiheena alkujaan olleissa Tripleissä jättäisin väliin. Uudemmissa on kattikenno väliputkessa ja tuskin ilman rälläkkäruumiinavausta hievahtaa.

    Vanhemmissa kattikenno vaimentimissa ja kaikenmoista laippaa ja roinaa kiinteäksi hitsattuna keskellä kannua. -> Karsee homma tyhjentää. Melkein helpompi askarrella kokonaan uudet sisuskalut tai vetää kylmästi jättikokoisella poralla läpi kennoista & laipoista yhdellä vedolla.

    Vanhemman mallin isoissa Tripleissä etuputkessa myös pieni reikäholkki sisällä. Tuo lähtee helposti miedolla naputtelulla irti.
  26. #26
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 15 2009,12:54) kirjoitti
    Lainaa (HeMan @ Kesä. 15 2009,09:45) kirjoitti
    Onko kukaan muuten purkanut/poistanut katteja alkuperäisistä vaimentimista?
    Vanhemmissa kattikenno vaimentimissa ja kaikenmoista laippaa ja roinaa kiinteäksi hitsattuna keskellä kannua. -> Karsee homma tyhjentää. Melkein helpompi askarrella kokonaan uudet sisuskalut tai vetää kylmästi jättikokoisella poralla läpi kennoista & laipoista yhdellä vedolla.

    Vanhemman mallin isoissa Tripleissä etuputkessa myös pieni reikäholkki sisällä. Tuo lähtee helposti miedolla naputtelulla irti.
    Tätä just tarkoitin. Itselläni on 1999 ST4 ja kävi tuo mielessä.. mutta tossa on pointsii.. taitaa jäädä tekemättä.



    HEMAN™
    Ducati ST4
  27. #27
    Lainaa (HeMan @ Kesä. 15 2009,09:45) kirjoitti
    Legend on näköjään mallintanut Catialla ;))

    -milläs noi Tunturin putket on mallinnettu? (siisti lopputulos!!)

    Onko kukaan muuten purkanut/poistanut katteja alkuperäisistä vaimentimista?
    Inventorilla. Työkseni käyttänyt ko. ohjelmaa kuutisen vuotta. Catiaakin muutamia vuosia..

    Tässä kuva putkista tänä kesänä. Lommo tuli perhana..




    Tässä paikallaan, vaikkei trumppa olekaan..





    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  28. #28
    Lainaa (vetomies @ Huhti. 19 2009,16:54) kirjoitti
    Pommittajilta löytyy pitkät jutut putkien teoista. Taitaa jopa joissain lehdissäkin olla ollut teko-ohjeita.
    Saattaa olla, ettei Legendin tarvitse hirveästi b-foorumille kirjoitella vastauksia silmällä pitäen...

    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 15 2009,12:54) kirjoitti
    Lainaa (HeMan @ Kesä. 15 2009,09:45) kirjoitti
    Onko kukaan muuten purkanut/poistanut katteja alkuperäisistä vaimentimista?
    Ketjun aiheena alkujaan olleissa Tripleissä jättäisin väliin. Uudemmissa on kattikenno väliputkessa ja tuskin ilman rälläkkäruumiinavausta hievahtaa.
    Missäs kohtaa väliputkea se kennosto on? Jos se on lähellä liitoskohtaa, niin talttapää meisselillä tai katkaisutuurnalla lähtenee suht helposti irti - siis mikäli ylttää sinne kennostoon asti eikä ole mutkia matkalla...
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  29.  
  30. #29
    Uudemmissa Tripleissä kenno on väliputken alkupäässä olevassa pullistuksessa. Eli hieman mutkan takana ja kenno on reilusti isompi kuin reikä josta se pitäisi saada ulostettua.

    Kai sen jollain tuntikausien konetyökalulla jynkytyksella ehkä saisi pienissä muruissa ulos, jos motivaatio on kova. Helpompi vetää kattipullistuma kapealla laikalla auki takapuolelta ja hitsata "kansi" takaisin kun kenno on ropellettu pois.

    Siis jos nyt välttämättä pitää alkuperäistä väliputkea käyttää, eikä lompsa veny ostamaan korvaavaa putkea.