Eilisellä tunnin lenkillä kaksi läheltäpiti tilannetta, kummaasakin tapauksessa auto oli kääntyä kolmion takaa suoraan päälle. Piti oikein pysähtyä tarkastamaan etta valot varmasti toimivat. Viimesen hätäjarrutuksen jälkeen tuli niin aaveratsastaja olo, että totesin turvallisemmaksi siirtyä talliin. *![]()
KLV
Laita xenonit keulalle
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Itelle on kertynyt mittariin tältä keväältä 750km ja kaks kertaa auto kiilannut eteen, ekalla kerralla liittymästä tullessa ja toisella kerralla vaihto kaistaa suoraan eteen, kumpikaan ei edes katsonut sivulle tai taakse. Eilen joku vastaantuleva mersukuski sitten päätti lähteä ohittamaan edellä ajavaa autoa just, kun mä olin kohdalla ja piti väistää pientareelle satasen vauhdista. Kaveri ajo omalla pyörällä mun takana, joten ihan varmasti näki että kaks moottoripyörää oli tulossa vastaan.
Eipä näissä tilanteissa mitään ollu lähelläkään käydä, kun etukäteen osasi arvata, mitä autoilijat ovat tekemässä. Aika hemmetin tarkkana sitä saa liikenteessä olla, jos parinsadan kilsan välein joku on ajamassa päälle.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Kyllä tää on yleensä joka keväinen ongelma, enkä usko että siihen auttaisi edes liekinheitin, täytyypi vaan muistaa että vastuu näyttää olevan pyöräkuskeilla?
KLV
Viime kesänä Uuron shellin ja Paiholan risteyksen välissä joku mulkku lähti avensiksella ohittamaan edellä ajavaa autoa ja satuin just siihen kohille ajamassa päinvastaiseen suuntaan...ei ollu aikaa ees jarruttaa, vaan piti vaan siirtyä nopeesti oikeen valkosen viivan päälle...ei kerenny ees keskisormea näyttämään ku oli niin kiire tilanne...
kurvasin shellille tupakille...hieman tärisytti ku oli hengenlähtö enemmän ku lähellä...
tuon avensis-kuskin jos tapaisin niin saattaisin hieman "avautua".
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Tuli vaan mieleen että minkävärisillä ajokamoilla ajatte ja minkävärinen on pyörä sekä onko pyörä kyykky, customi tai enduromatka malli. Minulla noita yllättäviä pakottavia väistämistilanteita on ollut aika vähän ehkä muutaman kerran kaudessa eikä ns. pahaatilannetta ole ollut, eikä toivottavasti tulekkaan. Ajan enduromatka mallisella supermotolla. Ajovarusteissa väriä antaa oranssi olkapäissä ja sinivalkoinen kypärä.
Ultrafast KTM machine .
Luulin, että tuo olisi harvinaista mutta ei näytä olevankaan..(DargoNi @ Huhti. 13 2009,10:29) kirjoitti
Itselle teki uusi Mersu samanlaisen tempun suoralla 10-tiellä tullessaan auringon suunnasta, että aivan varmasti näki minut pyörällä. Jos ei olisi niin kiire ollut kaljoittelemaan niin perään olisin lähtenyt ajelemaan..![]()
636 -> 998
Erästä ohjelmaa lainaten,
"Kannattaa ajatella, että moottoripyöräillessä sinulla ei ole oikeuksia. Varaudu siis kaikkeen"
Yoshi
Autoilijoille näyttää kyllä olevan hieman hankalaa havaita mopoa. KTM on väriltään aika oranssi ja kypärä on täysin valkoinen. Muuten ajokamat mustaa ja sini-mustaa. Valokin on kunnossa ja kirkas. Luulisi noilla varustuksilla jo huomaavan, mut ehei. Kyllä sai eilen soitella kertaalleen torvea urakalla, kun tultiin kolmion takaa eteen. Onneksi kaupunkialueella & sattuneesta syystä on yks sormi jarrukahvalla koko ajan kylillä ajaessa. Ei siis tullut mitään HC-paniikkijarrutusta.
Ihmetyttää vaan syvästi, että kuinka vaikeaa sitä päätä on risteyksessä kääntää. Luulis, jumaliste, oranssi-valkoisen kombon jo näkyvän...
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Niinpä ja jos ei niin isoa kuin moottoripyörä näe liikenteessä ei ole kyllä kykenevä liikenteessä sitten ajamaankaan. Siinä on turha selitellä, että etupilari oli edessä, aurinko häikäisi tai kaistanvaihdossa motoristi oli kuolleessa kulmassa. Noihin löytyy keinot millä ne voi tarkastaa niin miksei niitä sitten käytetä? Se on joko piittaamattomuutta tai laiskuutta vai eikö oikeasti ihmiset liikenteessä tajua, että noi on itsestäänselvyyksiä mitä pitää tehdä liikenteessä jatkuvasti.(cmas @ Huhti. 13 2009,11:09) kirjoitti
Vai onko se vaan sitten sitä, että isomman oikeudella. Autossa on suojat ympärillä niin ei satu niin paljon jos joku pieni kuten moottoripyörä alle jää. Ehkä olisi aika nostaa ajokorttivaatimusten tasoa, että ei ihan joka jantteri semmoista saa.
Kawasaki ER-6n -06
Ite nyt parina päivänä ajellu tänä vuonna ja kyllä sitä kerran auto eteen on kiilannu.
...ei onneksi ittellä ole ollu mithän tuommosia tilantheja.
Oikiasthan pitänee kehua autoilijoita, kun ysitietä ajaessa ollu piiiitkiä letkoja nyt pääsiaisen aikhoin. Letkat satasen aluhhella ajaneet n. 85km/h niin auto-kerralla-ohituksissa (vasthantulijoita kun on kans niin ei noita letkoja ihan kerralla ohitella...) n. joka neljäs on nätisti vetäny pikkasen sivummalle että on päässy hyvin ja turvallisesti ohittamhan ylittämättä silti satasen nopeusrajotusta, ainakhan paljoa. Jopa poliisit tekivät tilaa lauantaina kun siinä letkassa ajelivat.
On kiva ajella ja näille tilaa antaville heilauttaa kättä kiitokseksi. Liikenne on yhteispeliä.
Ajattehan muuten kaistan vasemmassa reunassa? Meinaan, ettei ainakhan jotku vähemmän ajattelevat sivulta tulevat luule mopopojiksi/-tytöiksi.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
pari päivää sitten lähdin huoltamon pihasta autolla. tiessä on mutka ja sieltä kaukaa tulee 60 alueella joku XX pyörä varmaan 90iä ja hetkessähän se on siinä risteyksessä ja katselee mua kuin olisin joku syyllinen eteenajamiseen. No just joo, onhan siinä pyörässä jarrut, tosta nopeudesta pysähtyy vaikka kolme kertaa tossa matkassa. jos ajaa ylitse rajoituksen, niin kannattaa olla valmis hidastamaan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Monet kotilokuskit ovat senverran puusilmiä, etteivät oikein edes rekankokoista ajoneuvoa havaitse. On siinä pieni motoristi heikoilla, jos tälläisen kohtaa.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Pehmentääkö nää törmäystä?(sjobbe @ Huhti. 13 2009,09:56) kirjoitti
KaKKaa PuKKaa
Hayabusa -08
ZX-10R -04
TL 1000 R -98
ER-5 -97
Missä vaiheessa päätit noudattaa liikennesääntöä, joka velvoitti sinut väistämään?(jaket @ Huhti. 13 2009,11:49) kirjoitti
KaKKaa PuKKaa
Hayabusa -08
ZX-10R -04
TL 1000 R -98
ER-5 -97
Pari kesää sitten ajoin ystäväni Gold Wingillä, tipunkeltaisen värisellä ja kyllä, sekin jäi usealta autoilijalta ihan tyystin havaitsematta. Jos sitä ei näe, sitten ei varmaan näe paljon mitään muutakaan. En usko, että kyse on näkemisestä, vaan siitä, ettei katso.
Ainoa keino pärjätä on olettaa, että niitä puusilmiä tulee sieltä eteen, ja toimia sen mukaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Siinä vaiheessa, kun totesin jääväni alle.. Mut tää oli hyvä esimerkki tilanteesta.(trollen @ Huhti. 13 2009,12:33) kirjoitti
![]()
kahdesti on tarjottu kolmion takaa eteen. molemmat satase alueella
mutta silti, ny pääsiäisen ajelin reilun 800km, niin kun kotilot huomaa et takaa tulee mopo, niin valtaosa antanu tilaa. siis väistäny reilusti sivuu. ei kaikki tosiaan, mut yllättävänkin moni. veikkaan et osa noista väistäneistä ollu- ihmisiä =)
kiitokset kuitenkin
laiskuus ja velttous on hengen heikkoutta, LE-POO
SE ON NYT TÄÄLLÄ!
suzuki gsx-r 750 -05
on se kaunis <3
entäs missäs vaihees se väistämisvelvollisuus ja vastuu siirtyy tommoselle "lievähköä" ylinopeutta ajajalle.(trollen @ Huhti. 13 2009,12:33) kirjoitti
sinänsä hassua ku usealla motoristilla tuo moottoripyörä on saavuttanut lähes saman aseman ku lehmä intiassa.
ei mitään velvollisuuksia,ei mitään rajoitteita ja kaikkien muitten pitää varoa.![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Pitää muuten paikkansa.(Tuppervaari @ Huhti. 13 2009,13:06) kirjoitti
Helppohan pyörällä on ajaa "ulkopuolella" kaikesta. Varsinkin tuo altavastaajan asema oikeuksista luonnollisesti oikein houkuttelee siihen. Turhaa on kuitenkaan sitten itkeä jos välillä käy täpärällä.
Itseä vituttaa suunnattomasti esim. idiootit jotka yrittää tahallan torpata kun splittaa yms... Turhaa siitä kuitenkaan liian suurta itkua nostaa. Täällä on mentävä niillä mitä on ja toivottava/rakennettava parempaa. Aina on mahdollisuus jättää mopo talliin jos liikaa tuntee vääryttä liikenteessä kokevansa.
Itse ajan tuolla ihan hyvillä mielin näkymättömänä vailla "oikeuksia"...
Supermoto
Vielä ei tänä vuonna olla kiilattu eteen, mutta eilen joku likka yritti vaihtaa kaistaa mun pyörän läpi. En siis ollut missään kuolleessa kulmassa vaan aivan auton vieressä. Mahto olla isopäinen apukuski. Onneksi torvi usein pelastaa torven yliajolta...
zx9r -00
Onkohan nämä jutut mihin tässä ylempänä viitataan enemmän maaseudulta koska yleisesti ottaen HKI-Tre välillä ei hirveästi ole ollut auton aiheuttamia ogelmia - ainakaan toistaiseksi ?
Itsellä viimeisen 45 päivän aikana on mopolla ajettu noin 5000km josta noin 1000km Suomessa. Yhden kerran tuli puolalainen auto eteen saksassa moottoritiellä. Vastaavasti huomio on että Eestiläiset ajaa suomessa vähän huolettomammin. Suomalaisilla kilvillä ajossa olevista autoista, joiksi ei tässä yhteydessä lasketa BMW:tä, ei ole ollut ongelmia. Jostain syystä BMWssä on kai joku systemaattinen ohjausvika kun ne usein tekevät kaistalta toiselle ennustamatonta poukkoilua ja usein niissä on myös vilkku rikki ;-) ... vähän niin kuin monet kyykkypyörämerkitkin ?
Mullahan on painava ja merkkipyhä matkalehmä joka on tarkoitettu vain suoraan ajamiseen, joten tuo kaistalta toiselle poukkoilu jää vähemmälle.
Näin se menee ja nuo kotilokuskit näyttävät käyttävän tätä hyväkseen. Meillä on vain velvollisuuksia, autoilijoilla oikeuksia(petr. @ Huhti. 13 2009,11:00) kirjoitti
![]()
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Miten voit nauttia ajamisesta kun kokoajan joudut ajamaan "näkymättömänä" ja himmailemaan etuajo-oikeutetulla tiellä kolmion/stop merkin takaa tulevien autojen takia. Kyllä se vastuu ja velvollisuus on sillä joka tulee sieltä kolmion/stopmerkin takaa katsoa, että on turvallista tulla tielle.Jos ei näe niin isoa kulkuneuvoa kuin moottoripyörä ja ei osaa ottaa vastuuta omasta toiminnasta liikenteessä voi minun puolestani siirtyä julkisiin. Itse ajelen ainakin rennosti nauttien moottoripyöräilystä ja välillä alinopeusrajoitusten ylikin. Ja tottakai kokoajan ollaan tarkkana liikenteessä. Ja sitten jos joku tulee eteen niin sitten väistetään/jarrutetaan, pitää vaan uskoa ja harjoitella kovasti, että on homma hanskassa kun se äkkitilanne tulee.(hullujussi @ Huhti. 13 2009,16:56) kirjoitti
Toivotaan etten törmää näihin "vahinkoja sattuu tulenpa stop merkin takaa eteen" enkä näe moottoripyöräilijää![]()
Kawasaki ER-6n -06
Kyllä mä väitän että motoristit saisivat katsoa myös peiliin.
Yksi ensimmäisiä asioita joka pitäisi jokaiselle tiellä liikkuvalle opettaa on omista oikeuksista luopumisen taito. Tällä tarkoita sitä, että vaikka kuinka olisin oikeassa voin silti luovuttaa omaa oikeuttani ja antaa toiselle tietä.
Toinen on turha kiihdyttely ja jarruttelu. Onhan se kiva kun polvien välissä on 100+ heppaa niin sillä voi kiihdytellä jokaisessa kolosessa ja joka valoista. Ikävä vaan että kaikki autoilijat eivät ymmärrä kuinka kivaa moottoripyörällä kiihdyttely on. Ja pahinta on, että iso osa autoilijoista ei edes tajua että moottoripyörällä voi noin tehdä joten eivät osaa olettaa jonkun niin tekevän.
Oletteko kokeilleet perinteistä vilkaisu peiliin, vilkaisu sivulle ja vilkaisu peiliin temppua? Ekalla kerralla peilissä ei ole moottoripyörää ja tokalla kerralla on. Aina välillä tulee ihmeteltyä mistä hitosta se siihen ilmestyi, olenko puusilmä vai kiihdyttikö se jostain siihen?
Kolmanneksi ennakointi. Hyvä esimerkki lienee moottoritieltä. Edellä menee rekka 90kmh, sitä lähestyy skoda 120kmh ja ohituskaistalla on moottoripyörä 140kmh. Kysymys kuuluu, mitä skoda tekee? Luonnollisesti ohittaa 30kmh hitaammin kulkevan rekan. Mitä tekee moottoripyöräkuski? vilkuttaa valoja, näyttää keskisormea ja kiroaa sokean skodakuskin?
Kun ajelen moottoripyörällä liikenteessä mietin usein mitäköhän hittoa tuo auto seuraavaksi tekee ja kun liikun autolla niin ihmettelen samaa moottoripyöristä.
Noita nyt sattuu aina välillä. Kai ne ajattelee että "kyl se pyörä väistää, onhan sil tilaa".(Eki- @ Huhti. 13 2009,10:54) kirjoitti
Enivei, tuli tosta mieleen yksi tapahtuma viime kesästä kun ajelin Kirkkonummen kohalla ohituskaistaa niin joku ääliö ohitti minut vasemmalta, ei meinaan hirveesti tilaa mulle antanut. Huomasin koko asiaa vasta siinä vaihees ku auton nokka oli tos jalkani kohalla ku oli kaverin Z750 alla joiden peilit olivat suhteellisen onnettomat.
Sit on kasa näitä eteentulemisia ja kaistanvaihtoja, mutta toi tapaus ehdottomasti törkein.
Honda CBR1100XX
Riippuu vähän miten kaukana olet tästä rekasta sekä skodasta. Hyvällä välillä voit hieman aukaista hanaa ja pyyhältää ohi molemmista. Ja kyllä sen skodan tulisi katsoa se vasen kaista, että jos sieltä on nopeampi tulossa niin ei siihen eteen silloin mennä hidastelemaan. Vai tulisko sulle mieleen vetästä saksassa baanalla keskikaistalta vasemmalle 140kmh ohitusnopeudella kun takaa tulee kaveri +200. Ennakointia voi harrastaa myös se skoda kuski ja päästää ensin motoristin ohi ja sitten vasta ohittaa rekka.(wolvie @ Huhti. 13 2009,22:36) kirjoitti
Itse en ainakaan moottoritiellä mene kenenkään vasemmalla kaistalla tulevan eteen jos väliä on niin vähän etten siihen kunnolla pääse/kerkeä. Näin takaa tulevan ei tarvitse alkaa jarruttelemaan jos/kun se tulee nopeempaa kuin minä. Se nimittäin korpeaa kun ajat vasemmalla kaistalla reippaasti niin joku jantteri vetää eteen ja ajaa maksimissaan tikkarinopeutta eli ei yhtään yli rajoituksen. Siinä joudut sitten hyvän vauhdin jarruttelemaan pois. Tähän vielä päälle kunnon jono ja eteen tullut kaveri ajelee koko jonon ohi max 5km/h rajoitukseen, vasemman kaistan valtaus on suoritettu.
Tietenkin jos skoda kiihdyttää reippaasti sopivaan ohitusnopeuteen ei tarvitse takaa kovempaa tulevan jarrutella. Ja kuten sanoit on tärkeää myös pystyä luopumaan omasta oikeudestaan ja muutenkin toimia liikenteessä sitä sujuvoittaen. Tätä ei aina pysty tekemään orjallisesti sääntöjä noudattamalla.
Kawasaki ER-6n -06
Kyllähän nuo alkukauden uutiset taas tekevät varovaiseksi.
Suurin ongelma näyttää siis olevan se, että autoilija ei huomaa lähestyvää mp-dudea, tullaan eteen sivutieltä tai käännytään vasemmalle eteen.
Menee havaintopsykologian alueelle, kai täällä joku sellaistakin osaava on?! Tällaisia (havaintopsykologiaa, liikenteessä erityisesti) asioita on tutkittu määrättömästi. Kummastuttaa, ettei missään ole selkeitä kannanottoja tai ohjeita, miten näkyä paremmin liikenteessä. Täällä kirjoitellaan usein valojen käytöstä ja xenoneista. Valot on tietty ihan ensimmäinen asia, mutta kai sitä nyt jotakin muutakin hyödyllistä voisi olla? Meinaan vaan, että pakkasten tullessa tulee jokatuutista ohjeet jäille uskaltautujille. Joka vuosi sama setti. Vaikka en jäillä tepastele, niin mielessä olisi kirkkaana turvapropagandan varustesetti: jäänaskalit nartsaan ja nartsa niskan takaa roikkumaan.
Arvaukseni on, että autoilija hakee vaistomaisesti maisemasta lähinnä toista autoa ja jos sellaista ei rekisteröi, niin...
Jotenkin vaan alkaa mietityttämään keltaisten liivien hyöty. Ne näkyvät edestä. Samoin kirkas kypärä. Pitäisikö maalata peilien taustat fosforilla, entä matala plexi...
Ettei tuhlata bittejä, totean selvyyden vuoksi, että minustakin on kiusallista pukeutua joulukuuseksi mopon selässä vain koska autoilijat havainnoivat heikosti. Mutta jotainhan tässä pitää tehdä, en mä jumaleissoni sentään halua törmätä yhteenkään puusilmään. Ja kyllähän tässä hitaampikin (=minä) alkaa tajuta, ettei tää mihinkään muutu. Mopokuskia ei vaan huomata. Ja sitte kolisee. Autoilijaan ei yleensä edes satu.
aina ei voi epäonnistua!
Kannattaa vaan opetella varomaan niitä "selviäkin" paikkoja. Mahdollisuudet säilyä hengissä paranee huomattavasti.(HeavenSB @ Huhti. 13 2009,22:07) kirjoitti
Sinne auton korin pilarin taakse mahtuu isompiakin esineitä kun mp ja jos jäät alle, niin ei se yhtään lohduta, että olit oikeassa.
Vahinkoja kun sattuu lähes kaikille. Välillä niistä on vaan vakavampia seurauksia, kun toisinaan selviää säikähdyksellä.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"