Olen hankkimassa ”ehkä” custom-pyörää kesäksi. Kilometrejä tulee vaan todella vähän, joten mietin vielä kallistunko vanhemman museoklassikon puolelle, vai kuitenkin vähän uudempaan (90-luvun) custom-ajokkiin. Mitään älyttömän kallista tuskin tulen kuitenkaan hankkimaan.
Kerro mielipiteesi ja kokemuksesi 1100 kuutioisen Yamaha XV (Virago) pyörän hyvistä ja huonoista puolista, kuten ajettavuus, kulutus, vakuutukset, teho-painosuhde yms. mitä itselläsi mieleen juolahtaa. Kaikki tiedot on erittäin tärkeitä tällä hetkellä. Suosituksia ja vertailutietoa saa antaa myös muista tämän merkin pyöristä. Kaiken otan mielelläni vastaan.
Varmatoiminen pyörähän Virago on. Startissa joillakin ollut murheita.
Huonoina puolina "pienuus" tai paremminkin lyhyys. Siis takoitan lähinnä kaks päällä ajettaessa pitempää matkaa kuskin on vaikea saada kunnon ajoasentoa kun kyytiläinen on selässä kiinni.
Ajettavuudesta ollaan montaa mieltä, mutta eiköhän se tommoinen custom-pyörän keskiverto mototin ole ajettavuudeltaan.
Jarrut ihan ok tehokkaat. Kulutus taitaa olla 5-6l/100km.
Customeista kun puhutaan niin mielestäni teho/paino suhteesta ei paljon kannata puhua. V2 koneesta kun ei perinteisesti paljon hevosia ulos oteta vaan kaikki perustuu siihen "kuuluisaan" vääntöön. No tietty se etu pienestä teho/painosuhteesta on että vakuutukset ovat suht edulliset.
Jos Viragoon päädyt niin se on varmasti hyvä valinta.
ps. Mulla on viragoon myydä nahkaiset sivulaukut![]()
Sukisukimies
Kiitos kommentista.
Tuosta ahtaudesta olenkin kuullut, mutten ole vielä kaikkia merkkejä päässyt koeajamaan, kun kevät vasta näin alkulähteillä, joten on hyvää aikaa tehdä pohjaa hankinnalle kyselyjen muodossa.
Tiedän toki tuon kokoluokan customien tehon ja se oikeastaan olisikin mukavampi matkakaveri, kun joku muskelipyörä, jolla turhauttu ajamaan näillä suomen nopeuksilla paikasta toiseen. Ajomukavuus ja voima riittää mielestäni allekirjoittanelle ja varsinkin se tyylimatkustus ;)
Tärkeintähän on saada vähän pohjaa niille pidempiaikaisille kokemuksille, mitä pyörän kilometrit ja vuodet tuo tullessaan. Uskon ettei tämän kokoluokan customeissa muuten ole suuria eroja juuri heppojen ja painon suhteen, mutta kaikki muu pyörään liittyvä kuljettajakohtainen tieto on aina tervetullutta, sekä ne jokaisen omakohtaiset kokemukset nykyisenä ja entisenä Yamaha-miehenä, miksei naisenakin.
Kyllä Virago ihan kelpo peli on. Ite ajelin 1100 Virrellä 15 000 kilsaa ja mitään murheita ei ollut. Pienemmästä 535 Virrestä sen verran kokemusta, kun vaimolla sellainen on, että sitä ei kannata ajella 2 päällä.Teho/vääntö kyllä riittää kahta kyydittämään rauhallisesti, mutta mahdottoman ahdas se on. Ison virren ajettavuus on customiksi ihan hyvä, pääsee sillä helposti kortistaan eroon, jos haluaa. Jos olet yli 170cm kuski, niin kannattaa suosiolla katsella jalkatappien siirtosarjalla varusteltua pyörää, ja suorempi ohjaustanko kannattaa vaihtaa alkuperäisen tilalle. Ja mikä Virressä parasta, se on todella tyylikkään näköinen pyörä nykyisiin customeihin verrattuna. Ja kannattaa käydä lueskelemassa Yamaha Custom Clubin sivuja osoitteessa:
YCCF
Kiitoksia erittäin selkeästä ja tietoa antavasta selvityksestä. Pelkäsin jo oikeasti, että joudun pudottamaan Yamahan listalta tuon pituuden vuoksi, mutta pitää katsella, kuunnella ja ennen kaikkea kokeilla eri vaihtoehtoja, kun tästä niitä testailemaan pääsen.(kake10 @ Huhti. 12 2009,18:42) kirjoitti
Meikäläisellä pyörä tulee kuitenkin pääasiassa yksin ajeluun, joten siinä suhteessa ei ole niin väliä, vaikkei takajakkaraa ja sissyjä yms. olisi ollenkaan ja sitähän voisi tilanteen mukaan rakennellakin enemmän yksin ajeluun. Ellei sitten satu valmiiksi rakenneltu löytymään, jossa on muutakin lisähärpäkkää, kuten lisävaloa ja sen sellasta.
Vielä jos löytyisi kommenttia joltain joka omastaan on rakennellut vähän tilavamman ajettavan, ei haittaisi vaikka saisin kuviakin ihmeteltäväksi.
Olen 180cm ja eipä minulle ole ahtaanpaikankammoa tullut, tanko on suoremmaksi vaihdettu. Aika koukussa koivet on ajaessa muttei ole haitannut ja lepuutustapit on varalla jos pitäisi koipia oikoa. Ainakin siro tarakkaharakkakin on mukana kulkenut ongelmitta.
Pyöräni on tosin xv700 mutta sama värkki kuutiotilavuutta lukuunottamatta.
Kiitti kommentista.(Röllixv @ Huhti. 12 2009,19:56) kirjoitti
Eihän tässä sitten hätäpäivää, kun itelläni on kuitenkin muutama sentti vähemmän pituutta. Ja kokeilemallahan se sopiva tulee löytymään, kun tässä kevään mittaan vauhtiin pääsen.
Nyt kun pituusasia alkaa selviämään, niin merkkiin perehtyneet nykyiset ja entiset Jammun omistajat voisi kertoilla vielä niitä muita plussia ja miinuksia, jota merkkiin liittyy, esimerkiksi mitä vuosimallia kannattaa harkita ja onko sellasta olemassakaan, jota ette itse suosittele.
Mitä muutoksia ja mahdollisia parannuksia on tullut vuosimalleittain, esim. konetyypin ja voimansiirron osalta jne.
Palatakseni tähän teho/painosuhteeseen. Tuota vakuutuspuolta juuri ajoinkin takaa, kun siihen ei ole vielä kommentteja tullut.(Jooney @ Huhti. 12 2009,17:11) kirjoitti
Itsellä on vertailukohteena vastaavan kilowattitehon ja likipitäen saman painoluokan omaava HD, niin saisi vähän pohjaa siihen vakuutukseenkin.
Tässä on vähän vakuutusvertailun tuloksia tältä vuodelta. Pyörä on XV-1100 Virago vm -94. Bonukset 30/70 ja asuinpaikka Lahti.
Pohjola Yli 600 / vuosi
Nordea 617,25 / vuosi
If 488,66 / vuosi
Turva 686,46 7 vuosi
Hinnoissa on mukana liikennevalkuutus ja tayskasko. If laski kertyneet liikennevakuutuksen bonukset alusta saakka omalla kertymällään ja sai täten hinnan halvemmaksi.
Suzuki GSF 1250SA -08
Eikun kauppaan vaan..
itsellä xv 750 ja ei ongelmia. jos paljon kamaa ja kyytiläinen niin vähän kaipaisi tehoja lisää, mutta muuten hyvä ajella. 700km yhtä kyytiä, pisimmillään, eikä peffa puudu.. (tankattu joka kylässä, ainoita miinuksia tuo tankin koko)
Helppo peli tiellä, kaupunki ajossa vähän "kankea"
Rauhalliseen gruisailuun tehty pyörä...
-K-
![]()
Kymmenkunta vuotta sitten 1100 Viragolla 2 kesää "kärvistelin", jos nyt noin vahvasti uskaltaisin ketään loukkaamatta sanoa..
Kyllä Virago alkuun tuntui ihan kivalta, mutta ei siitä minulle (185 cm) matkapyöräksi ollut. 100 km maksimi, jonka jälkeen oli pakko päästä jaloittelemaan. Ei auttaneet lepuutustapit, eikä satulan muokkaaminen - se ei vaan ollut mun pyörä.
Lisäksi Viragoissa on turhan pieni tankki, eli 150 km jälkeen saikin jo alkaa katsastelemeen huoltoasemaa..Myöskään melkoisen puuduttavat tärinät ei ainakaan parantaneet tilannetta. Matkustajan ja tavaroiden kanssa tilat kävi ikävän ahtaaksi.
Muutenhan tuo on customiksi kohtuullinen peli, tehoakin aika mukavasti ja vakaa ajettava isommissakin nopeuksissa. Kyllä sillä sen 200 sai mittarinopeutta kerättyä. Oliskohan ollut 178 km/h kun Savonlinnan lentokentällä 1999 mitattiin.. *Mutkateistä nauttiminen jäi aika vaisuksi, pienestä kallistusvarasta johtuen.
Se oli sellanen customikokeilu se... Ei tule customia enää minun ajokiksi, ajettavuus ja muut ominaisuudet on mulle tärkeämpiä juttuja kuin kromin kiilto
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ensin kiittelen kaikista vastauksista, kun reissuhommien takia en kovin paljon viikolla tänne hetkeen ennätä.(J@ck @ Huhti. 14 2009,14:26) kirjoitti
Mutta pitää kysyä J@ckilta, että millä pyörällä nykyään ajelet. Onko kokemuksia kuitenkaan muista customeista, kun nykyisestä pyörästä. Eli onko matkapyörä vai enemmän kyykky, joka on tällä hetkellä ajossa.
Itselleni ei kyykkyjen ja monen muun matkapyörän ajoasento sovi, kun käy selän ja käsien päälle. Paljon ois vaihtoehtoja joita mieli tekisi pyörämerkeissä, mutta toisaalta ajelen customilla haaveille krominkiillon hurmassa, kun turhautuen katupyörällä 80 alueella, joka tuntuu kävelyvauhdilta kilometrin nielijälle. Toki olisi kiva omistaa parikin pyörää. Toinen voisi olla matkamopo, jolla ajelee tyylillä ja toinen sellainen kiva ja räväkkä nurkkapyörä.
Onhan tietty muissakin matkapyörissä vaihtoehtoja customin lisäksi paljonkin, mutten oikein taas tahdo sellaista ajokkia, johon mies hukkuun salkkupaljouteen, koska en kuitenkaan euroopankiertuetta ole suunittellut ja silloin custom-pyörä ajaa omat tarpeeni täällä kotimaassa.
Tietenkin vaihtoehtona voisi olla myös se vähemmän kromattu HD, mutta siinä taas tulee hinta vastaan, kun aletaan puhumaan riittävän laadukkaasta Harrikasta, sillä ainakaan tällä kuutiomäärällä olevaa harrikkaa itselleni en hankkisi, vaikka niitä jo samaan hintaluokkaan löytyisikin. Harrikka on yhtenä mielitiettynä toki ollut, enkä sitä koskaan pois-sulje ajatuksistani, mutta sitten on tuplattava tuo hankintahinta, että saa sellaisen jota juuri itselleen haaveilee ja mielestäni siinä vaiheessa jo pelkästään merkin kantamasta imagosta joutuu maksamaan useita tuhansia euroja.
1100 Viragon jälkeen on ollut 2 kpl K 1200 RS Bemaria ja nyt vähän sporttisempi Bemu, eli K 1200 S.(Räpätin-tin @ Huhti. 18 2009,12:48) kirjoitti
Joku voi pitää K 12 ässää kyykkynä, mutta sellainen se ei ole, vaan lähinnä sport touring. Ajoasento ei ole kyykkymäinen, oikeastaan vaan lievästi etukeno - mulle just passeli. Satula saisi tosin olla astetta pehmeämpi.
Kokemuksia muista customeista on lähinnä koeajomielessä ja mitä nyt jonkun kaverin mopoja on tullut kokeiltua. No jaa, jos HD:n Electra Glide Classic lasketaan customiksi, niin sellaisella on 3000 mailia takana - ei olisi sekään minun pyörä.
Mulle Viragon ajoasento kävi selän päälle, lisäksi kädet ja jalat puutui. Olis munkin aikoinaan pitänyt käydä ajamassa kunnon koeajolenkki ennen ostopäätöstä. Sillä se mieleinen ja sopiva ajokki löytyy.
Noista salkuista sen verran, että onhan niitä. Hyvin suunnitellut laukut irrottuu ja kiinnittyy hetkessä. Mulla laukut ei koskaan ole kiinni kuin oikeasti tarvittaessa ja laukkujen määrä aina tilanteen mukaan.
Maitokauppareissulle riittää pikakiinnitteinen tankki- tai perälaukku, mutta kummasti sitä kuljetuskapasiteettia vaan tarvitsee jo mökkireissulla, vallankin jos on matkustaja mukana. Ja jos on matkustaja mukana, niin silloin arvostaa sitä muutakin tilaa, siis matkustajankin matkustusmukavuutta ja ergonomiaa..
Tulipa vielä mieleen.. Sellanen Guzzin "puolicustomi" oli harkinnassa Viragon jälkeen. Siihen tykästyin ja olisin varmaan vaihtanutkin, mutta ei päästy välirahasta yksimielisyyteen. Jälkeenpäin ajatellen, parempi niin
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Älä rakastu mihinkään vehkeeseen ennenko olet kokeillut rauhassa kaikki haluamasi versiot .(Räpätin-tin @ Huhti. 12 2009,17:21) kirjoitti
Customeissa on niin suuria eroja vaikka kovin samanlaisilta näyttäävätkin .
Muutama vuosi sitten koeajelin kaksi kesää eri pyöriä ennenko päädyin nykyiseeen pyörääni johon olen lähes tyytyväinen .
Kun puhutaan leppoisasta matkantekovehkeestä niin minulle ainakin sellaista ei valmiina olekkaan .
Eikö ole ihmeellistä kun autoissa on ratin,penkin ja niskatuen *pysty,korkeus,sivu ja kallistus-säätöjä niin motskareissa ei mitään .
Bemareissa jotain sarvien asennon säätöö korkeintaan .
Mä olen jotunut jokaisen pyörän rakentaan mieleisekseni ajoasennon suhteen ja se on vaivalloista ja kallista .
Ja kun kaikki tavarat nykyisin pitää ostaa jostain kuvastoista tai nettisivuilta melkeen arvaamalla .
Jos customia ajattelet matkapyöräksi niin elä käy kokeilemassa yhtään Bemaria eikä Paneurooppaa eikä Äftsetärrää ,ei vanhaakaan , vaan hanki kustomi ja aja sillä .
Niin ,aiheeseen, 1100 XV on ihan hyvä ja tarpeeksi tehokas ja aika helppo ajettava mutta elä käy kokeilemassa sitten XV 1600 Willleä.Siitä sitten ei ole paluuta virakoon ja se menee 350 km tankkaamatta ja niin ettei huomaakkaan .
Triumph Tiger 800 XRX
Ukolla on ollut xv1000 jo melkein parikymmentä vuotta, itsekin tuolla ajaneena, ihan hyvä cruisinki peliksi, Mitään matkapyörää ei siitä mielstäni saa, yli 100km niin alkaa paikat puutumaan, ja eihän customi ole tarkoitettu motareille, ilman pleksiä yli 100km/h ei ole enää kiva matkavauhti, vaikka hyvinhän tuollainen kulkeekin.
Joskus on ollut startin kanssa hieman ongelmia, hyppii yli. kuulemma tyyppi vika, uusinta starttaus auttanut aina.
summa summarum: ihan kelpo peli, varmatoiminen. Onhan tuollaisella ajeltu euroopan reissujakin. Peli alle vain ja![]()
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Kiitän kommenteista ehtiessäni jälleen, ennen arkirutiinen alkamista.