Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Olen ajatellut ajavani tulevana kesänä moottoripyöräkortin, olen 20-vuotias. Eli en saa ajaa täysitehoisia pyöriä vielä, mutta täytän ensi tammikuussa 21-vuotta. Saanko siis 21-vuotiaana ajaa minkä tehoisia pyöriä tahansa vaikka olen ajanut kortin 20- vuotiaana?
  2. #2
    Ison A:n saa, jos a on ollut 2vuotta tai olet 21-vuotias. Eli tod.näk. saat sen A-kortin sitten 21-vuotiaana. Mutua
    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
  3. #3
    "Yli 25 kW:n moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW:n moottoripyörällä. Erillisen kokeen korttia varten voi suorittaa 21-vuotiaana."

    Eikö tästä voi päätellä, että 21-vuotiaana pitää suorittaa uusi ajo- ja käsittelykoe, jos ajo-oikeus ei ole ollut vielä kahta vuotta. Eli kortti ei "suurene" automaattisesti, kun täyttää 21v.

    Vai käsitinkö itse nyt ihan väärin?
  4. #4
    Jos ajat nyt 20 vuotiaana sen kortin niin joudut ajamaan kaks vuotta ennen ku saat ison A:n. Itellä oli viime kesänä sama tilanne alotin kortin ajamisen joskus kesäkuussa ja täytin 21 vasta elokuussa ni mulle sanottiin että kannattaa odottaa sinne elokuulle teoriakoetta ja inssiä koska muuten joutus ajaa sen 2vuotta sillä välikortilla.
  5. #5
    Lainaa (diskis @ Huhti. 04 2009,15:28) kirjoitti
    Jos ajat nyt 20 vuotiaana sen kortin niin joudut ajamaan kaks vuotta ennen ku saat ison A:n. Itellä oli viime kesänä sama tilanne alotin kortin ajamisen joskus kesäkuussa ja täytin 21 vasta elokuussa ni mulle sanottiin että kannattaa odottaa sinne elokuulle teoriakoetta ja inssiä koska muuten joutus ajaa sen 2vuotta sillä välikortilla. *
    Eli minun kannattaisi ajaa kortti vasta ensi kesänä Niin sitten saan ensi kesänä ajaa täysitehoisia pyöriä, koska olen 21v ja kortti ajettu 21-vuotiaana ?
  6. #6
    Niinpä, tässä kohtaa hieno järjestelmä KUSEEE!!!

    Itellä ajettu a-kortti 19 vuotiaana ja nyt, kun olen ostanu 35kw pyörän saisin ajaa sitä vasta elokuun alusta. Vaikka ikää on jo 21. Ajattelin itekkin, että sen sais heti täytettyään 21 käydä kuitaamassa isoksi. Erään autokoulun sivuilla luki se niin hienosti! Eivätpä tiedä itekkään suoralta kädeltä miten homma menee, ei siellä eikä poliisin lupaviranomaiset, eikä edes katsastuskonttorilla. Tutkinnon vastaanottaja kaivoi lakikirjan käteen ja selviteli kuinka on paras tehdä.

    Nyt on vaihtoehtona ajaa se käsittely koe ja inssi omalla pyörällä tai alentaa oman pyörän tehoja. Halvemmaksi tulee ajaa se inssi. Kaikkein hienointa on se, että jos inssi ei mee läpi, saan käsittäkseni kuitenkin kolmen kuukauden päästä ajaa niin isoa pyörää, kun haluun, ensin maksu vaan poliisille. Ja missäköhän treenaisin sitäkin käsittelykoetta laillisesti...

    Ottaa päähän!!!



    Edit: Niin ja vielä, ku ajoin kortin autokortin välivaiheessa se tuli jonku lupamaksujen takia muutaman kympin kalliimmaksi. Ja kun sain sen pienen a-kortin 2007 kesällä, niin mun pitkäaikaisen autokortin saanti lykkääntyi samalla 2009 vuoden alkuun, vaikka olis pitäny saada se jo 2008 alussa!? Ja kortissa lukee myös, että c kortti on myönnetty vuotta aikasemmin, ku b ja a. Tässäkohtaa meni katsastusmiehelläki naama vinoon. Ei se näin kuuluis mennä...



    BMW R850R
  7. #7
    Ite ajoin a-kortin 19 vuotiaana, pyörän ostin sitten 21-vuotiaana, mutta kun ajoin sen a-kortin joskus kesäkuussa ja pyörän ostin huhtikuussa niin ajoin inssin ja käsittelykokeen omalla pyörällä kun en malttanu ootella sitä kahta kk että ois siirtyny automaattisesti isompaan, ois tietysti voinu riskillä ajella sen pari kk mutta jos jotain ois sattunu niin ei hyvä...


    "Niin ja vielä, ku ajoin kortin autokortin välivaiheessa se tuli jonku lupamaksujen takia muutaman kympin kalliimmaksi. Ja kun sain sen pienen a-kortin 2007 kesällä, niin mun pitkäaikaisen autokortin saanti lykkääntyi samalla 2009 vuoden alkuun, vaikka olis pitäny saada se jo 2008 alussa!? Ja kortissa lukee myös, että c kortti on myönnetty vuotta aikasemmin, ku b ja a. Tässäkohtaa meni katsastusmiehelläki naama vinoon. Ei se näin kuuluis mennä..."

    Tuohon vielä sen verran että ne ajokorttilupahakemukset on tehty väärän väriselle paperille jossain kohtaa, mulla oli ihan samanlainen tapaus kun b-kortin jouduin uusimaan ja sen jälkeen tuli päivityksiä korttiin kolme kertaa. Eli pitkäaikasen kortin sain 2vuotta tuon b-kortin uusinnan jälkeen vaikka poliisilaitoksella toimistontätit sano että vasta viimesimmästä päivityksestä pitää oottaa 2vuotta, jouduin väittämään kovasti ennenkun uskovat sen ja tutkivat kunnolla. Sillon ne tätit sano että väärän värisellä paperilla on se hakemus tehty.
    cb 600f hornet---->cb1000r
  8. #8
    Tässähän ei ole mitään järkeä. Itse ajoin pärräkortin viime kesänä, ikää 23 niin sain luonnolisesti ajaa täystehoisella. Mietin vaan millä logiikalla minä olin silloin millään tavalla parempi kuski kun joku joka on ajanut jo vuoden pikku a:lla. Tässä taas nähdään miten hienosti herrat on ajatellu ku lakeja tehneet
  9. #9
    Lainaa (Hornet -99 @ Huhti. 05 2009,18:52) kirjoitti
    Ite ajoin a-kortin 19 vuotiaana, pyörän ostin sitten 21-vuotiaana, mutta kun ajoin sen a-kortin joskus kesäkuussa ja pyörän ostin huhtikuussa niin ajoin inssin ja käsittelykokeen omalla pyörällä kun en malttanu ootella sitä kahta kk että ois siirtyny automaattisesti isompaan, ois tietysti voinu riskillä ajella sen pari kk mutta jos jotain ois sattunu niin ei hyvä...


    "Niin ja vielä, ku ajoin kortin autokortin välivaiheessa se tuli jonku lupamaksujen takia muutaman kympin kalliimmaksi. Ja kun sain sen pienen a-kortin 2007 kesällä, niin mun pitkäaikaisen autokortin saanti lykkääntyi samalla 2009 vuoden alkuun, vaikka olis pitäny saada se jo 2008 alussa!? Ja kortissa lukee myös, että c kortti on myönnetty vuotta aikasemmin, ku b ja a. Tässäkohtaa meni katsastusmiehelläki naama vinoon. Ei se näin kuuluis mennä..."

    Tuohon vielä sen verran että ne ajokorttilupahakemukset on tehty väärän väriselle paperille jossain kohtaa, mulla oli ihan samanlainen tapaus kun b-kortin jouduin uusimaan ja sen jälkeen tuli päivityksiä korttiin kolme kertaa. Eli pitkäaikasen kortin sain 2vuotta tuon b-kortin uusinnan jälkeen vaikka poliisilaitoksella toimistontätit sano että vasta viimesimmästä päivityksestä pitää oottaa 2vuotta, jouduin väittämään kovasti ennenkun uskovat sen ja tutkivat kunnolla. Sillon ne tätit sano että väärän värisellä paperilla on se hakemus tehty.
    Menikö inssi ja käsittelykoe uudella pyörällä helposti? Pääsitkö harjottelee jossain autokoululla vai itsenäisesti vaan?

    Mun mielestäni toi järjestelmä on suunniteltu täysin ajatellen sitä, että ajat kortin alaikäisenä tai samalla kun autokortin. Sillon se toimii hyvin, kun saa automaattisesti ajaa isoa heti kun on ikää, mutta muuten toi ei vaan toimi ei...
    BMW R850R
  10. #10
    Jees, systeemi voisi toimia vähän paremminkin. Itse ajoin kevarikortin 16v joten tuo on ihan kivasti ja automaagisesti päivittynyt ensin pikku-a:han ja sitten isoon. Ainut vaan, että tuosta isommasta ei ole merkintää kortissa, koska ei ole autokoulun jälkeen ollut muuta syytä päivittää korttia. Byrokratiamaksuja ei viittis noin turhasta maksella.

    Mutta tämähän on pientä näihin verrattuna, piti silti avautua.
    Suzuki GSX750
  11. #11
    Lainaa (Tuce @ Huhti. 05 2009,23:57) kirjoitti
    Menikö inssi ja käsittelykoe uudella pyörällä helposti? Pääsitkö harjottelee jossain autokoululla vai itsenäisesti vaan?
    Meni helposti läpi, syrjäsellä parkkipaikalla harjottelin vähä ennen käsittelyä... Tutkinnonvastaanottajakin oli mukavamman olonen kun ekoja korttia ajaessa.
    cb 600f hornet---->cb1000r
  12. #12
    Ensimmäinen kirjoittelu .org:iin, mutta kaiketi jotenkin asiaa liipaten:

    Ei nuo luokat ole ennenkään kauhean selviä ollut A1 ja A:n suhteen. Vanhoilla säännöillä tuon A-kortin ajoin, eli 18veenä iso A.

    No nyt 31-vuotiaana ajokortin takana lukee selvästi etten saa ajaa A1 luokan moottoripyöriä, mutta isompia kyllä.

    Lainaten korttia:

    "
    A1 moottoripyörät - motorcyklar Alle 125cm^3 ja alle 11kW
    A Muut kuin A1 luokan moottoripyörät

    "

    Eli minulla ei ole ajo-oikeutta A1 luokan moottoripyöriin. En tosin edes haluaisi niillä ajaa, mutta jännä yksityiskohta...

    -tuomas-
  13. #13
    Jostain syystä noi välillä kusee noi hommat siellä poliisin lupahallinnossakin. viime toukokuussa ajoin ison A ja oli vielä sitten B kortissa lyhyt aikanen kortti sattuneista syistä. No eikös ollut sitten pieni A laitettu siihen korttiin kun menin sitä 2vko inssin jälkeen hakemaan. Selityksenä tuli, että kun sinulla on lyhyt aikanen B niin tämän vuoksi kuvittelivat, että voin ajaa vain pientä A. Hakemus oli tehty isoksi A:ksi. No eipä siinä kämmi korjattiin ja isolla A:lla mennään.

    Edit. Onneksi huomasin tuon kun menin kortti hakee. Ois voinu hieman riipoo kun olisi korttia tarkastettu ja oiskin ollu pieni A ison sijasta..



    Kawasaki ER-6n -06
  14. #14
    Lainaa (Regon @ Huhti. 05 2009,19:21) kirjoitti
    Tässähän ei ole mitään järkeä. Itse ajoin pärräkortin viime kesänä, ikää 23 niin sain luonnolisesti ajaa täystehoisella. Mietin vaan millä logiikalla minä olin silloin millään tavalla parempi kuski kun joku joka on ajanut jo vuoden pikku a:lla. Tässä taas nähdään miten hienosti herrat on ajatellu ku lakeja tehneet *
    Ideanahan tuossa on että mikäli on 21-vuotias tai vanhempi kun sitä korttia ajaa niin pyörä millä ajetaan on minimissään 35kw kun taas alle 21-vuotias ajaa sen kortin 125cc pyörällä.

    Itse ajoin kortin 20-vuotiaana huhtikuussa ja heinäkuussa olisin täyttänyt 21-vuotta. Myös silloin autokoulun opettaja ehdotti että olisin odottanut sinne heinäkuun loppuun mutta eihän sitä sillon voinut tehdä joten kuristetulla pyörällä ajeltiin sitten jonkun aikaa.

    Nyt on useampi vuosi tuosta mennyt ja ajokortissa on edelleen se pikku-a vaikka ajo-oikeus on täystehosiin, ei vaan ole jaksanut käydä uusimassa korttia laitoksella.
    Epävirallinen .ORG irckanava:
    #moottoripyora @ IRCNet
    Current:
    Honda CBR1000RR -05
    Ex:
    Suzuki GSX1300R -05
    Honda CBR600F -00
    Suzuki GSR600 -06
    Suzuki GSX-R1000 -02
    Honda CBR600F -94
  15. #15
    suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...
    -minä ihan ite!-
    -Yamaha FZ6s -07-
  16. #16
    Ja sitten voi käydä sillä tavalla, että poliisi sössii ajokortin uusimisen kanssa, kuten kävi miehelleni, joka on ajanut sen kevarikortin joskus pimeinä vuosikymmeninä. Hän joutui uusimaan koko ajokorttinsa muutamia vuosia sitten, kun lompakko varastettiin. Mieheni oli jo tuolloin niin kypsässä iässä, että oli oikeutettu ajamaan täystehoisia, mutta jostain syystä korttiin lipsahti tämä ns. väli-A. Ei siinä muuten mitään, mutta kun viime keväänä mentiin sitten katsomaan mulle mopoa, ja erästä yksilöä olis pitänyt koeajaa, ei kaupan pikkusieluinen setä voinutkaan mukamas antaa pyörää ajettavaksi, koska kortissa oli väärä A. (Jännää sinänsä, että noin kuukausi sitten tämä kortti kyllä kelpasi samassa puljussa...) Jos kyseinen setä olisi ajatellut nenäänsä pitemmälle, hän olisi ehkä ymmärtänyt, että kolmekymppinen mies on nyt ehkä jo saavuttanut ison A:n, oli hän ajanut korttinsa koska tahansa. Mutta ei.

    No, luulenpa, että eniten tästä asiasta kärsi kyseinen liike, sillä kauppoja ei tietenkään tullut. (Onneksi.)
    Honda XL600V Transalp

    Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
  17. #17
    Lainaa (tkivist @ Huhti. 08 2009,07:47) kirjoitti
    Ensimmäinen kirjoittelu .org:iin, mutta kaiketi jotenkin asiaa liipaten:

    Ei nuo luokat ole ennenkään kauhean selviä ollut A1 ja A:n suhteen. Vanhoilla säännöillä tuon A-kortin ajoin, eli 18veenä iso A.

    No nyt 31-vuotiaana ajokortin takana lukee selvästi etten saa ajaa A1 luokan moottoripyöriä, mutta isompia kyllä.

    Lainaten korttia:

    "
    A1 moottoripyörät - motorcyklar Alle 125cm^3 ja alle 11kW
    A Muut kuin A1 luokan moottoripyörät

    "

    Eli minulla ei ole ajo-oikeutta A1 luokan moottoripyöriin. En tosin edes haluaisi niillä ajaa, mutta jännä yksityiskohta...

    -tuomas-
    Täällä kirjotellaan kyllä kaikenlaista mutua ja muuta arvailua. Oisko aiheellista avata vaikkapa se Finlex ja katsoa kuinka asia oikeesti on. Ensimmäinen postaus ja heti päin mäntyä. Kyllä sulla on se ajo-oikeus siihen A1 luokkaan

    Ajokorttiasetus

    7 § (28.8.2008/556)
    Ajo-oikeuden laajuus
    Ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa sellaista ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on. A-luokka sisältää A1-luokan, C-luokka C1-luokan ja D-luokka D1-luokan ajoneuvojen ajo-oikeuden.



    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  18. #18
    joo-oh. heti eka postaus meni pieleen. varmaan paranee sitten poistaa tunnarit ei kirjoitella tänne enää.

    Kiitos tästäkin,

    -tuomas-
  19. #19
    Eli jos olen ymmärtänyt niin korttiko menee seuraavasti:

    16 v A1 kortti, jolla saa ajaa 11 kW ja 125 kuutioista?
    automaattisesti 18 vuotiaana ilman mitään kortin uusimista kw lukema nousee tuonne 25 kw ja silloin saa ajaa mitä tahansa pyörää, kunhan se on kuristettu.

    Sitten automaattisesti 20 tai 21 vuotiaana saa ajaa mitä tahansa moottoripyörää ilman, että korttia pitää käydä uusimassa.

    Jos ajan kortin 21 vuoden jälkeen voin ajaa inssin pikkupyörällä TAI isolla pyörällä. Jos ajan pikkupyörällä, niin sitten kortti luokaksi tulee A1 eli 125 kuutiota ja 11 kW. Jos ajan inssin isolla niin sitten saan ajaa mitä tahansa prätkää?

    Mulla itellä on lahjaksi saatu A kortti, mutta poika meinaa ajaa ensi kesänä (2010) kevari kortin.

    Onko muuten vielä tuossa kevarikortissa se kolmiolla ajelu? eli kolmin kanssa saisi harjoitella prätkällä ajoa kuusi kuukautta ennen kuin inssiin saa mennä?

    Ilmeisesti kolmiolla ajaminen tarkoittaa nopeutta 45 ja tiettyä aluetta jolla saa ajella?

    Ai niin keskustelun aloittajalle tieto, että tämä on oikeasti tärkeätä kyselyä ja vastailua. Eli lisää vaan uusia kysymyksiä kehiin.

    Ja tervetuloa foorumille :-)

    * * * * * * * * * * *

    Tää on allekirjoitus!

    * * * * * * * * * * *
    Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
    Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
    Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
    Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
    Ei tiedä vielä
  20. #20
    Lainaa (DargoNi @ Huhti. 08 2009,09:18) kirjoitti
    suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...
    No kyllähän siinä kortissa lukee myös se ajo-oikeuden myöntämispäivä. Toisaalta jos sattuu yksinoleva mp-poliisi pysäyttämään, niin saattaa se laskutaitoinen työpari puuttua.
  21. #21
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Huhti. 08 2009,19:59) kirjoitti
    Eli jos olen ymmärtänyt niin korttiko menee seuraavasti:

    16 v A1 kortti, jolla saa ajaa 11 kW ja 125 kuutioista?
    automaattisesti 18 vuotiaana ilman mitään kortin uusimista kw lukema nousee tuonne 25 kw ja silloin saa ajaa mitä tahansa pyörää, kunhan se on kuristettu.

    Sitten automaattisesti 20 tai 21 vuotiaana saa ajaa mitä tahansa moottoripyörää ilman, että korttia pitää käydä uusimassa.

    Jos ajan kortin 21 vuoden jälkeen voin ajaa inssin pikkupyörällä TAI isolla pyörällä. Jos ajan pikkupyörällä, niin sitten kortti luokaksi tulee A1 eli 125 kuutiota ja 11 kW. Jos ajan inssin isolla niin sitten saan ajaa mitä tahansa prätkää?

    Mulla itellä on lahjaksi saatu A kortti, mutta poika meinaa ajaa ensi kesänä (2010) kevari kortin.

    Onko muuten vielä tuossa kevarikortissa se kolmiolla ajelu? eli kolmin kanssa saisi harjoitella prätkällä ajoa kuusi kuukautta ennen kuin inssiin saa mennä?

    Ilmeisesti kolmiolla ajaminen tarkoittaa nopeutta 45 ja tiettyä aluetta jolla saa ajella?

    Ai niin keskustelun aloittajalle tieto, että tämä on oikeasti tärkeätä kyselyä ja vastailua. Eli lisää vaan uusia kysymyksiä kehiin.

    Ja tervetuloa foorumille :-)

    A-1 kortin voi ajaa joko autokoulussa tai harjoitteluluvilla joilla saa sen hullunkolmion persiisiin. täällä näyttää olevan tarkempaa tietoa
    Moto Guzzi V65 Lario

    Huono kuulo korvaa hyvän vaimennuksen.
  22. #22
    Lainaa (JKu @ Huhti. 08 2009,20:13) kirjoitti
    Lainaa (DargoNi @ Huhti. 08 2009,09:18) kirjoitti
    suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...
    No kyllähän siinä kortissa lukee myös se ajo-oikeuden myöntämispäivä. Toisaalta jos sattuu yksinoleva mp-poliisi pysäyttämään, niin saattaa se laskutaitoinen työpari puuttua.
    Laitoksella aikanaan sanoivat, että tämä on ihan selvä homma eikä siitä tule mitään ongelmia tien päällä. Näin on mulle infottu ja ju**lauta näillä sit mennään!
    Ainoastaan ulkomaille tuo täytyy tietysti päivittää.
    Suzuki GSX750
  23. #23
    Eli kun ajan kortin 21-vuotiaana, saan ison A:n ja saan ajaa täysitehoisia pyöriä?
  24. #24
    Lainaa (Tuhnu @ Huhti. 10 2009,11:47) kirjoitti
    Eli kun ajan kortin 21-vuotiaana, saan ison A:n ja saan ajaa täysitehoisia pyöriä? *
    Kyllä
    ZX-6R '00 -> 636B '04 -> 636C '05 -> SMR510 '07 -> mopoton
  25. #25
    Lainaa (DargoNi @ Huhti. 08 2009,09:18) kirjoitti
    suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...
    Tuo ei pidä paikkaansa... Itse kyselin samaa asiaa Poliisilta silloin kun hommasin pyörää. Mulla kans merkintä pikku-A:n kohdalla, mutta poliiseiltakin odotetaan sen verran laskutaitoa, että osaavat laskea 2 vuotta siitä kortissa mainitusta päivämäärästä... ;)

    Eli minulla merkintä X.X.2002 sen pikku-A:n kohdalla.
    Honda CBF600S
  26. #26
    Lainaa (suzuki_GS1100G @ Huhti. 08 2009,19:59) kirjoitti
    Jos ajan kortin 21 vuoden jälkeen voin ajaa inssin pikkupyörällä TAI isolla pyörällä. Jos ajan pikkupyörällä, niin sitten kortti luokaksi tulee A1 eli 125 kuutiota ja 11 kW. Jos ajan inssin isolla niin sitten saan ajaa mitä tahansa prätkää?
    Ei kai sitä kevarilla tarvii aloittaa? Mielestäni saa sellasen alle 25kw, joka pitää sitten olla 2 vuotta, jotta saa isoa alle. Näin ainakin työkaverillani, joka ajoi juuri vuosi sitten kortin.

    Tai mistäs minä kylläkään tiedän voiko halutessaan ajaa vain kevarikortin vielä yli 21 vuotiaana. Kaipa sekin on mahdollista

    Ainakin sen saa valita ajaako pyöräkoulun isolla (yli 25kw) vai pienellä (alle 25kw). Niiden mukaan sitten määräytyy korttikin.
    Honda CBF600S
  27. #27
    Lainaa (JKu @ Huhti. 08 2009,20:13) kirjoitti
    Lainaa (DargoNi @ Huhti. 08 2009,09:18) kirjoitti
    suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...
    No kyllähän siinä kortissa lukee myös se ajo-oikeuden myöntämispäivä. Toisaalta jos sattuu yksinoleva mp-poliisi pysäyttämään, niin saattaa se laskutaitoinen työpari puuttua.
    Lainaa kirjoitti
    Laitoksella aikanaan sanoivat, että tämä on ihan selvä homma eikä siitä tule mitään ongelmia tien päällä. Näin on mulle infottu ja ju**lauta näillä sit mennään!
    Ainoastaan ulkomaille tuo täytyy tietysti päivittää.
    Onko muuten joku todella päivittänyt tuota korttia ja saanut sille kolmannellekin pyöräriville tekstit pienempien korttien jatkoksi? Tuli vaan mieleen, että josko sitä ei saakkaan ne, jotka on ajan kuluessa vain "ylennetty". Tämä tuli mieleen ajokorttiasetuksen tekstistä, josta näinkin on mahdollista tulkita.

    8 § (19.12.1997/1243)
    Ajo-oikeutta koskevat erityiset rajoitukset

    "A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW."

    Minua kiinnostaisi myös juuri tuon ulkomaa-asian kannalta tämä. Selväähän on, ettei Suomessa ole tässä poliisin kanssa ongelmaa, koska heidänhän tulisi tavallisimmat asiat laista kuitenkin tietää.

    EDIT: Kyllä tosiaan saa sen ison A:n merkinnän maksamalla 40 euroa. Poliisi laskuttaa siis "ulkomaan ajoluvista". Se on sen ainut funktio. Ajokorttihakemuksessakin on oma ruutu tälle merkinnälle "A:n laajennus"



    ZX-10R '08
  28. #28
    Lainaa (JMH750 @ Elo. 13 2009,19:13) kirjoitti
    Onko muuten joku todella päivittänyt tuota korttia ja saanut sille kolmannellekin pyöräriville tekstit pienempien korttien jatkoksi? Tuli vaan mieleen, että josko sitä ei saakkaan ne, jotka on ajan kuluessa vain "ylennetty". Tämä tuli mieleen ajokorttiasetuksen tekstistä, josta näinkin on mahdollista tulkita.

    8 § (19.12.1997/1243)
    Ajo-oikeutta koskevat erityiset rajoitukset

    "A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW."

    Minua kiinnostaisi myös juuri tuon ulkomaa-asian kannalta tämä. Selväähän on, ettei Suomessa ole tässä poliisin kanssa ongelmaa, koska heidänhän tulisi tavallisimmat asiat laista kuitenkin tietää.
    Mä ajoin 20 vuotiaana 25kw kortin. Tällä viikolla tulee 2 vuotta siitä inssipäivästä jolloin sain kortin. Ja kyllä mä olen eläny siinä uskossa, että mun pitää poliisilaitokselle viedä uus ajokorttilupahakemus jotta saan korttiini sen uuden rivin. En tiedä, että saanko sitten väliaikasen kortin(pienen paperilapun) täystehoseen siksi aikaa, kunnes uusi kortti on valmis. Ja en edes tiedä, saanko ajaa virallisesti täystehoisella ilman, että mulla on se merkintä ajokortissa.



    Kohti ääretöntä - ja sen yli!
  29. #29
    Itse ajoin noin vuosi sitten välikortin (kun ei ollut vielä ikää isoon A:han), mutta kun en tuota kahta vuotta malttanut odotella kävin alkukesästä täytettyäni 21 suorittamassa inssin isolla pyörällä, ja nyt on siis iso A siitä lähin ollut taskussa.
  30.  
  31. #30
    Lainaa kirjoitti
    Mä ajoin 20 vuotiaana 25kw kortin. Tällä viikolla tulee 2 vuotta siitä inssipäivästä jolloin sain kortin. Ja kyllä mä olen eläny siinä uskossa, että mun pitää poliisilaitokselle viedä uus ajokorttilupahakemus jotta saan korttiini sen uuden rivin. En tiedä, että saanko sitten väliaikasen kortin(pienen paperilapun) täystehoseen siksi aikaa, kunnes uusi kortti on valmis. Ja en edes tiedä, saanko ajaa virallisesti täystehoisella ilman, että mulla on se merkintä ajokortissa.
    Eli kuten edeltä ilmeni, niin saat ajaa, koska 2 vuotta A-ajo-oikeutta tulee täyteen. Etkä tarvitse mitään uutta korttia.



    ZX-10R '08
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen