Sanoit, että ohjauslaakeri on kiristetty, joten oletan, että se on tehty servicemanuaalin ohjeen mukaan. Ohjauslaakeri saa olla jonkin verran löysällä eikä etunen ilmassa tunnu välystä. Tämä johtuu siitä, että käsin vetämällä on aika vaikea saada yhtä suurta voimaa laakerilla kuin koko pyörän painolla etujarrua vasten heijaamalla.
Superbike #7
Moi! Ostin juuri ekan R ykköseni2001 vm. ja 50 k pitäs olla ajettu. Ostotapahtuman yhteydessä kävi nätisti. 260 km kotimatkan päätteexi huomasin että joku naksutus siitä kuului ennen sammuttamista. Nyt kun oon pikkusen ajellu sillä lisää niin voin täsmentää äänen sellaisexi säxätyxexi. Ääni alkaa kuulua kun kierroxet lähenee kolmea tonnia. Siitä kun himmailee takas reiluun pariin tonniin niin se loppuu. Ääni kuuluu tulevan vasemmalta puolelta. En tod. ole sitä alkuunkaan rääkännyt vielä. Rääkkäyxen puutteestako tässä on kysymys? Kertokaa oi gurut?
EDIT. OK, löysin oikean threadin R1-forumilta missä kaikki vakuuttivat että se kuuluu asiaan ->01 malleissa. Vakuutuin itsekkin.
p.s. Öljyn merkkivalo syttyi eilen myös, taajama-ajossa. Sammui sitten kohta. Luin näistä kyllä että tuota tarpeetonta valon sytyttelyä on ollut muillakin. Öljynpinta vielä kuitenkin näkyvissä ikkunassa. Nyt kun aamulla tsekkasin niin oli ½-välissä ikkunaa pinta. Lisäsin 2 dl.
Viimeksi muokannut: JukkaX; 16.04.2014 klo 10:55.
Kylläpä vituttaaTäytyy sitten vissiin kolmannen kerran räjäyttää pyörä osiin kevään aikana. Talvella säädin venttiilit ja kun ekan kerran pistin pyörän tulille, niin o-renkaat vuosivat kannesta termarille lähtevistä putkista. Toisella kerralla huomasin, että venakopan tiiviste vuotaa nokkakuppien kohdilta
No ei muutakun auki ja liimat väliin. Nyt sain sen nippuun ja tulille, niin öljyä alkaa valumaan sylinterikannen vasemmassa kyljessä olevasta reijästä
Pikainen googletus kertoi, että tuo reikä olisi tulpankolojen ylivuoto putki ?? Enpä ole ennen tuollaista nähnyt, mutta kerta se vissiin on ensimmäinenkin. Eli tiiviste vissiin luiskahtanut pois paikaltaan ja vuotaa tulpanreikiin ?
Ja hieman vituttaa, kun alkaa kelit lämpeneen ja pyörä näyttää taas tältä
![]()
1199S Panigale
Noo jos se kohta lumet sataa, niin ei niin paljoa harmitaMutta kannattaa varmaan remontti aloittaa tiivistekaupan kautta, vanha jo kovettunut.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Joko Juhis sai kahvat laitettua? Melkonen lammas omasta tuli, kelpaa tourinkia ajella![]()
![]()
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Juu, on paikalla jo. Meen vielä huomenna vähän hieno säätämään, jos sitä maanantaina laittaisi vakuutuksiin
Törmäsin kans siihen ongelmaan että etukate tulee tielle aika nopeesti. Täytyy kattoa muutaman testikilsan jälkeen näytänkö katteelle dremeliä, vai en![]()
Mutta enivei, pikkutestien perusteella asoasento muuttui nyt jo todella paljon paremmaksi, ja ilman että muoviluoti oltaisiin raiskattu krossistongalla![]()
Tälle se nyt näyttää, mutta ongelmana on se, ettei kuvan perusteella tiedä mille se tuntuu...:
Etuputken kiinnike on nyt vähä yli sentin yläkolmion alapinnasta, ts. laskin vähän alaspäin. Kahvat nollakulmassa. Johtuen kaasuvaijerien naftista mitasta, kaasutuppi on 0.5 cm sisemmällä kuin kytkintuppi, ajossa tätä ei noteeraa. Sammutinnapin johtosarjan joudut tuomaan toiselta puolen etuputkea ja kytkinkahvasta piti ottaa välyksen "säätöstoppari" irti.
Jarru- ja kytkinvipuja on käännetty sen verran alaspäin, että ovat ajoasennossa samassa linjassa käsivarren kanssa
En jaksanut googlata ennen asennusta mitä voi tehdä, niin tuli vähän yllätyksiä, kun ei vaijerit, piuhat yms. riittäneetkään kasausvaiheessa. Tuli muutamaan kertaan purettua ja säädettyä. Jospa näiden pääset vähemmällä säätämisellä.
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Moi, Itsellä oli vähän samankaltainen tilanne. Ostin viimme kesänä -99 R1:n ja tyhjäkäynillä alkoi kuulua sellaista mekaanista raklatusta pyörästä ja pyörä kävi äänettömästi vasta tuolla 4000 kierroksen jälkeen. Moni vakuutteli, että tuossa R1:ssä on karkea ja mekaanisen kuuloinen käyntiääni. En välittänyt koko asiasta ja ajelin menemään. Pyörä toimi hyvin, kunnes tänä keväänä pyörään tehtiin 40tkm huolto, jossa huoltomies totesi, että pyörässä on vähän epätasainen käynti ja sanoi, että kaasareiden synkronoinnin pitäisi auttaa asiaan. Lisäksi päätettiin säätää myös kaasarit, koska pyörään oli asennettu Arrowin koko putkisto aikaisemman omistajan toimesta. Säädöt tehtiin dynossa ja melkoisen pielessä tuntuivat olevan. Näiden kaasareiden synkkausten ja säätöjen jälkeen tuo läpitunkeva mekaaninen ääni katosi kokonaan ja muutenkin koko käynti rauhottui huomattavasti. Nyt tuo moottorin käynti kuulostaa tosi pehmeältä aikaisempaan verrattuna.
Omassa pyörässä tuo epätasainen käynti kasvatti noita moottorin mekaanisia ääniä huomattavasti. Huoltomies sanoi samaa, että tuo R1:n kone on herkkä noille säädöille.
Kilvelliset:R1 -07 & ZX-6R -06 ja Kilvetön:R1 -08 Exät:ZX-10R -04, R1 -99 ja Fireblade -94
Taitaa omassa -04 rykkösessä takaiskari hieman vuotaa. Sormella tuntuu kuin olisi öljyä liukupinnalla, mutta ajaessa ei ole vielä eroa huomannut toiminnasa. Miten onko rykkösessä takaiskari huollettavissa vai onko hommattava uusi?![]()
Yamaha R1
-------------------
Ex. Yamaha r6r
Tänään hajos venttiilikopan tiiviste. Onko kokemuksia et kuinka vaikee on vaihella ite vai kannattasko jättää huoltoliikkeen tehtäväksi?
Yamaha YZF-R1 2008
Yamaha R1
-------------------
Ex. Yamaha r6r
Kysäises täältä voiko korjata: http://www.mphuolto.fi/ Jos Honkanen saa tuohon tiivisteet yms. hommattua, niin se tulee uutta parempana takaisin.
Budjettivaihtoehto on hommata käytetty tilalle, huono puoli tietysti se, että nekin ovat huoltamattomia..
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
terve.. oisko kellään tietoo mistä sais R1 vm 06 olevan rungon.. kaveri osti muutamia vuosia sitten pyörän avk:lta ja ne sotkit pyörän asiat jotenki ja siihen ei saa papereita niin tarvis rungon missä ois paperit.. minkä vuotisiin runkoihin toi 06vuoden kone käy? saisin ite pyörän todella halvalla mut en viitsi ostaa sitä jos ei mistään löydy runkooo siihen..
Tuolla olkaa hyvä http://www.yamaha-motor.eu/eu/servic...als/index.aspx
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
Tuo pasin linkkaama taitaa olla perus omistajan käsikirja. Tässä linkki service manualiin.
http://www.r1messagenet.com/howto/ma...ice_Manual.pdf
Yamaha R1
-------------------
Ex. Yamaha r6r
Pitäs vissiin alkaa katella mopoa tulille. Hain biltemasta uuden "laatuakun"Katotaan lähteekö laakista käyntiin
Jos vaikka lauantaina hakis mopon kotio
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Auttakee tietämätöntä.
Nyt se hetki koitti kun sain pihaani ensimmäisen pyörän sitten mopoajan. Ei kummallinen hankinta, mutta kaiketi soiva peli ensimmäiseksi isoksi pyöräksi -02vm ärrä. Tietoa huolloista on aika vähän ja luotto sen toimivivuuteen pitäisi saada nyt kuntoon, koska auto tuli hävitettyä ja tuolla pitäisi ajella satoi tai paistoi. Kävin jo paikalliselta yrittäjältä kyselemässä mitä maksaisi jos kävisi koko kapistuksen läpi, vaihtaisi kumit jotka tilasin ym oli n.800€ ei varmasti paha hinta, mutta tuon ikäiseen/hintaiseen pyörään ei raaskisi ihan sellaista summaa laittaa heti yhteen huoltoon, vaikka toki olisi sen jälkeen vailla vaan kovaa ajoa...
Kiinnostusta olisi vähän opiskella syvemmälti tuota laitetta. Nyt olisin siis vailla vinkkejä.. Mitä asioita olisi helppo itse käydä läpi/tarkastella? Tarkoitus olisi vaihtaa nyt ensitöikseen öljyt ja suodatin, kumien vaihdon yhteydessä putsailla ketjut ja rattaat.. Minkä hintaisia yleensä uudet ketjut ja rattaat ovat? Harkinnassa olisi vaihtaa -1/+2 koska ajan pääsääntöisesti työmatkaa n.12km taajamaa... Varmaan kannattavaa??sitten tekisi mieli myös tehdä jotain pientä hieno säätöä.. Esim. Vaihtaa säädettävää jarru/kytkin vipua ja uutta tuplakuplaa, mistä saisi edullisesti? Kiitos.
Kyllähän se tuppaa pyörän huolto maksamaanTuossa nyt listaa alkuun. Kolme ensimmäistä on kaiken a ja o jos niiden huollosta ei ole tietoa
Venttiilien tarkistus + mahdollinen säätö
Jarrunesteiden vaihto + mahdollisesti jarrupalojen vaihto
Keulaöljyjen vaihto
jäähdytysnesteiden vaihto
ohjauslaakerin tarkistus
linkuston tarkistus ja rasvaus
ketjujen ja rattaiden vaihto
Tuossa nyt mitä ekana tuli mieleeni...
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)