Termmostaatti jää varmaan edelleen paikalleen, mutta voisi kokeilla porata sinne pari luokkaa 3mm vapaakierron reikää Uskoisin, että tolla reippaasti umpinaisemmalla katteiden kiinnityksellä voi olla iso merkitys.. Yamahan alakate ottaa vaan aika herkästi osumaa milloin mistäkin kanttarista, mutta se on vaan kosmeettinen vika.
Toinen on moottorin päällä oleva lämmön eriste. Sen voisi laittaa hieman ilmavammin... kokonaan sitä ei varmaan tohdi poistaa, koska nuuka insinööri tuskin laittaa sellaista sinne täysin ylimääräisenä.
---
Noilla vesiputkilla on kuulemma iso merkitys varsinkin jos sijaitsevat sopivassa ilmavirrassa. Itse en ole tutkinut tai kokeillut.
Toi koneen päällä oleva lämpösuoja on mun mielestä ratapyörässä aika turha, olettaisin että sillä on suurin vaikutus pyörän ollessa paikallaan tai pienessä liikkeessä. Voipi kone jäähtyä paremmin ilman sitä jatkuvassa ilmavirrassa. Vastavuoroisesti vois laittaa suojateippauksen tankin pohjaan, mitä paljon näkee tuolla maailmalla, jos ton ottaa pois..
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Ainakin jammussa toi suoja tulee käytännössä venttiilikopan päälle ja lukittuu ruiskurunkojen alle, joten tankki jää aika kauaksi siitä. Airbox himmeleineen on kuitenkin siinä välissä. Kuvittelisin että tolla suojellaan johtoja, letkuja ja muoviosia mitä siinä päällä on silloin kun jäähdyttävää ilmaa ei sinne virtaa.
Ulkomailla tiimit harrastavat tankin alumiinteippausta alapuolelta ja pitävät lämpösuojia tankin päällä varikolla ja gridissä. Kyllä varmasti joku on keksinyt tankatakin kylmää polttoainettatosin silloin tarvii olla vähän isompi paisuntasäiliö polttoaineelle jos tankki on ihan täynnä. Olen kuullut juttua, että pyörä saattaa kuseksia silloin bensaa allensa lähtöruudukossa
![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Nussitaan pilkkua lisää: Kylmempi polttoaine myös viileentää enemmän koneeseen menevää ilmaa = enemmän happea samassa tilavuudessa. Miten seokset käyttäytyy? Kuinka tässä pitää ottaa huomioon se, että imuilman lämpötilan mittaus on ilmaboksissa ja polttoaine suihkutetaan vasta ruiskurungossa? Entä miten moottorin hyötysuhde muuttuu, kun puristetaan kylmempää täytöstä sylinterissä? Pitäisikö tämä kaikki huomioida jotenkin sytytysennakossa ja jos niin miten?
Hirveen teoreettista eikä vaikuta kenenkään kierrosaikoihin, jos ei satu olemaan lähellä MM-kärkeä, mutta silti pohtimisen arvoisia kysymyksiä.
Superbike #7
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Omassa fz6-s:ssä surinaa ei tule jos tappokatkaisin on kiinni (eli sammutettu siitä) ja virrat laittaa päälle. Vasta kun katkaisijan kääntää starttiasentoon niin surina alkaa, ja näissä on vissiin jonkun verran ollut katkaisijoissa ongelmia porukoilla, ainakin tuo on helppo homma katsoa onko kunnossa.
Siitä sitten liittimet seuraavaksi syyniin ja sitten itse bensapumppu jos surinaa ei kuulu.
Kysytäänpä vielä suoraan Yamaha-miehiltä/naisilta vinkkiä vm. -05 R6:n ohjausiskarista. Viime kesän ajelin ilman ja pienet vikuroinnit sain kuriin jousituksen säädöillä. Nyt kuitenkin olen alkanut miettiä, että ehkä se iskari siihen tankin eteen ei ihan turha kuitenkaan olisi ja koettanut muutamalla ostoilmoituksella sellaista etsiä, mutta kovin huonosti tuntuu tärppäävän. Uusia tietenkin olisi, mutta tuollaiseen muutaman tonnin pienen budjetin harrasteratailu/maantiemopoon ei raaskisi kuitenkaan ihan hirveitä rahoja sijoittaa. Jos nurkissasi pyörii ylimääräisen ko. iskari kiinnikkeineen tai löytyy hyvää vinkkiä mistä moisen kohtuuhintaan löytäisi, niin kerro ihmeessä.
-Illu
Just tupsahti öhlinsin iskari fb:n rr-kirppikselle myyntiin edukkasti.
Ostat tuon ja hommailet kiinnikkeet erikseen. Esimerkiksi etuhäkin ja keulaputken välille löytyy yleiskiinnikkeitä vaikkapa LSL:n valikoimista. Tankin eteen ei kovin helposti saa iskaria ilman merkkikohtaisia kiinnikkeitä.
Itse joskus teetin piirrustusten mukaan aikuiskoulutuskeskuksella noita kiinnikkeitä kun ei mistään löytynyt.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Morjesta,
Mitä kaikkea 40000 huollossa tehdään yleensä?
Itsellä juuri ostettu 2005 vuosimallin r6 jolla ajettu noin 38000. Kuittien mukaan noin 30000 kohdalla vaihdettu jakoketju,säädetty venttiilit, tulpat ym. Kuittien mukaan joskus olisi aikaisemminkin vaihdettu jakoketju.
Kuinka usein näissä on yleensä venttiilien välysten säädöt suositeltuja?
Jäähdytin nesteet huomasin olevan puolessa välissä paisaria niin joutuuko lieneen vaihtamaan kansipahvia.. Täytyy tarkkailla häviääkö nestettä ajossa. Ainakaan mihinkään pyörä ei näytä lätäkköä tekevän.
Onko täällä suosituksia minne viedä pyörä huoltoon Kouvolassa, kymenlaaksossa tai lähiseuduilla?
Käyttöohjekirjasta tai huoltomanuaalista löytyy nuo pyöräkohtaiset huoltovälit. 2005 on vähän hassu malli kun siinä on jo uudemman R6R-mallin osia.
Venttiilinvälysten säätö taitaa olla ainoastaan isoimmassa huollossa joka on tekstin perusteella tehty 30tkm kohdalla. Eli varmaan seuraavassa huollossa on vain öljynvaihto.
Paisuntasäiliön pinta kuuluukin olla puolessa välissä kun kone on kylmä, pinnan tulee nousta koneen lämmitessä ja laskea jäähtyessä. Mahdollinen vuoto voisi tulla vesipumpulta ja se voi olla hankala paikantaa, vuotava kannentiiviste oireilee yleensä ilmana jäähdytysnesteessä eli kuplina paisuntasäiliössä.
Edit: onhan pyörä varmasti vuosimalliltaan 2005 (RJ09) vai 2005 rekisteröity vanhempi malli. Helpoiten ton välimallin tunnistaa USD-keulasta.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Kiitos selventävistä vastauksista 🙂 Pyörä on tuolla USD keulalla. Edellinen omistaja käyttänyt pyörän huollossa juuri ennen kauden loppua viimevuonna jossa vaihdettu öljyt, suodattimet, jäähdytin esteet, jarrunesteet ym niin voisi olettaa, että tuolla voisi tämän kauden ajella melko hyvin ilman sen kummempia huoltoja.
Ootteko vaihdellut öljyjä 10k välein vai useammin?
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Onko muilla ollut samanlaista vaivaa.
Yamaha r6 2005 39200km ajettu, jakopäänketju ja venttiilit säädetty noin 8000km sitten. Öljyt,suodattimet ja muut nesteet vaihdettu noin 700km sitten.
Olen nyt muutaman päivän ajellut, kun eilen sain inssin läpi, mutta joo itse ongelmaan..
Noin 4000 kierroksen kohdalla ajettaessa pitää ihmeellistä sirinää. Normaalissa rennossa ajoasennossa ajettaessa tuo kuuluu selvästi. Välillä yrittänyt kuunnella sitä ihan kyykky asennossa niin, että kypärä niin lähellä tankkia, kun pystyy niin sillon se ääni tuntuu häviävän jotenkin ettei sitä enää kuule niin selvästi.
Paikallaan ollessa yrittänyt ettiä tuota ääntä laittamalla kierrokset siihen 4000km kohdalle ja muutenkin kaasuttelemalla, mutta sillon tosi vaikea myöskään löytää sitä ääntä tai mistä se tulisi.
Muuten tuntuu pelittävän mukavasti.
Yleensä tämä johtuu siitä että korvatulpat puuttuvat.kyllähän moottorit mekaanisia ääniä pitää ja muovit resonoi.
Eikä kukaan hullu ny R6:lla aja 4000 rpm kohalla.![]()
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Mulla sirisee ohjausiskari tietyillä kierroksilla.
Ärsytti aluksi ja etsin mahdollisia syitä koskettamalla peilejä, kahvoja, mittaristoa yms. paikkoja mopossa jos ne resonoi ja vaimentuisi käden kosketuksesta.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Eikös tää sirinä liittyny ruiskuun/suuttimiin? Itsekkin tuota joskus kuuntelin ja googletin..
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
Oletteko vaihtaneet - 08-16 malliin kokoputkiston ja pystyykö vakiomoottoriohjauksen säätää, vai pitääkö hankkia powercommander. Olisko antaa hyviä vinkkejä edullisista putkistoista ja hyvistä säätäjistä?
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99
Mitään commander oksennuksia, flash tune googleen. Jyväskylän seudulla Turbotec Niskanen Tampere Yamaha center Naukkarinen. Voi olla että niillä on flash palveluja.
K8-1000
Onko tuosta ruiskun säädöstä kellään mitään konkreettista tietoa, voiko säätää laajemmin, kun mittariston kautta Eli C1=0-25% kaasu alle 3000rpm, C2=0-25% yli 3000 rpm, C3=25-90% ja C4=90-100%. Muo löytyy kun pitää set ja reset nappeja pohjassa kun laittaa virrat päälle. Ja noilla voi säätää rikkutta.
Yamaha YZF-R6 -13
Yamaha YZF-R1 -03
Suzuki GSX-R 600 -99