Joo, tää on julma tosiasia joka vaan pitää hyväksyä. Mikä ei ole kyllä yhtään vaikeeta..(SamSam @ Huhti. 10 2008,12:28) kirjoitti
![]()
Tuutti Honda
Mites semmoinen kuin Pirellin Scorpion (mt 90)? Ei kulune ollenkaan niin nopeasti kuin tuo mt60. Ainakin kaverilla moinen kumi kesti kilofasussa pirun monta tuhatta kilometriä. Tiedä sit tarjoaako se pitoa riittävästi hiekalla.
Millaisia paineita te ootte käyttäneet muuten renkaissa? Kovin alhaisilta nimittäin tuntuu nuo ohjekirjan tarjoamat noin 2 bar eteen ja taakse.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Mullon jotain 2 barin pintaan ne paineet. Vois ne varmaan enemmänkin olla..
Tuutti Honda
Täytyy vähän tutkia tuota mt90:stä, haitaksi ei todellakaan ole kestävyys...(cmas @ Huhti. 10 2008,13:46) kirjoitti
Mulla on nyt 2 baria edessä/takana ja tuntuu ihan toimivalta. Viime syksynä nostin paineita takana 2bar --> 0.2-0.3 bar ja se ei oikein toiminut ainakaan nopeissa asf. mutkissa, ei ollut silloin parasta luottoa kottaraan.
Muistaakseni silloin lämpimässä renkaassa paineet huiteli jo n. 2,7 baria. *
Joten kokeilemalla vaan eri paineita niin kyllä se siitä selviää.
KTM 690 SM Prestige
Kyllähän muuttui kotari kun uusi ohjelma laitettiin akran kokoputkistolle. Ei enää sammahteluja tyhjäkäynnin tuntumassa. Muutenkin tuntuu herkemmältä kahvan kääntöön.
Kukas se tänään ajeli nöykkiön esson kohdalla wingsin putkilla varustetulla 690 noin kello 16.30. Ajelin juuri autolla kotiopäin tuolloin.
Ultrafast KTM machine .
Kylläpäs tuntu nilkan asento paljon paremmalta kun käänsin vaihdepoljinta reippaasti alaspäin. Nyt on luontevalla kohtaa. Pitää vissiin vielä jarrua laskea hiukan lisää.
Sain tänään nyt vihdoinkin ittestäni irti tehdä ton kaasurajoitus modin ja kyllähän se kannatti.
Moni valittaa tuolla UK foorumilla ettei huomaa oikeen mitään eroa, paskat sanon minä. Ero on todella huomattava, pitää vaan vääntää se tuppi kunnolla pohjaan, jollon se rajoituksen poisto vasta astuu kehiin. Kerrassaan upea ratkaisu.
Taas on muutama päivä aurinkoa ja kuivaa tiedossa ennen sunnuntain helvetinsadetta. Tai, kerkii se kyllä muuttumaan sekin vielä auringoks. Lupashan ne alkuviikosta perjantaiksikin sadetta.
Jumalauta mopoilu on hieno laji!
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Kyllä. Eilen pääs vetää kunnolla (n.50km) hiekkapätkää. Olihan siellä reikiä ihan vituikseen, mut kuitenkin jo sellasta baanaa, et sai heittää vitosta kehiin..(Marshal @ Huhti. 10 2008,21:43) kirjoitti
Yhessä risteyksessä tuumasin, et Kottarainen hyppää männyn latvaan, kun kiskasin vanhaan malliin kaasun pohjaan kakkosella. Meinaan pikkasen lähtee eri tyyliin!!
Koskas cmas lähettäs kimpassa köröttelemään?
Tuutti Honda
Kauko: eikös kottaran pitäisikin osata lentää.... *(kauko @ Huhti. 11 2008,10:23) kirjoitti
Marshal: Huomen päivällä köröttelemään? *![]()
Illalla räjähtää taas esterin perse.
KTM 690 SM Prestige
No näinhän se vähän taitaa olla, mielellään tietysti hallitusti.(SamSam @ Huhti. 11 2008,10:45) kirjoitti
Vähän mää oon kateellinen SamSamille ja Marshalille ku teillä on toisenne..
nimim. aina yksin ajava (vaimon kanssa asfaltilla köröttelyjä ei lasketa)
Tuutti Honda
Älä ny kauko... mullahan on mopo ajokunnossa. Vielä kun noi kelitkin ois semmoset, että viittis/uskaltais ajaa. Saatanan liukasta oli tänä aamuna fillarillakin kaupungilla. Paljon mopoo viiti tunkata sinne väliin (loskaa & irtohiekkaa asfaltilla)
Heti mennään, kunhan kelit on semmoset, että uskaltaa ajaa. Jos taivaalta leijuu vettä/räntää ja on yks aste lämmintä kuten nyt, niin en mie mopolla oo ajamassa minnekään. Jos ois kuivaa, niin sit vois harkita.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Heh, mua eilen hymyilytti, kun paukutin menemään siinä mutalillussa reikien keskellä...hmm...noooh, suht reipasta vauhtia, että kuinka jännitti talven jäliltä irtohiekka asfaltilla pari viikkoo sitten.(cmas @ Huhti. 11 2008,11:22) kirjoitti
Ei jännitä enää.![]()
Tuutti Honda
Todellakin huomenna köröilemään. Ilta näyttää kelin puolesta aika pahalta, mutta eiköhän siinä kerkee päivän aikana taas ihan tarpeeks paukuttamaan.(kauko @ Huhti. 11 2008,11:02) kirjoitti
Tänään oli taas aamulla se perus -1 aste ku lähin ajoon. Vaikka on kuivaa, niin paikoin on kyllä melko luikasta.
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Soratiessä ei oo mitään pelättävää, irtohiekka asfaltilla taas tappaa Kallionkin
Mutta kun oli hyvähkö keli töistä tullessa, niin kävin ajamassa 47 km. Hauska pelihän tuo kottarainen on. Tosin sama vika kuin 950 SM:ssä - alle satasessa ei viiti kutosta askiin laittaa, kun ei näe horisonttia sen jälkeen. Kahvalämppärit oli ihan hyvä idis, vaikka sormia paleltikin noissa ilmastoiduissa hanskoissa. Tässä vaiheessa voinen todeta, että eipä tartte kyykkyä olla enää ostamassa![]()
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Itte kans miettiny jos kävis laittaa noi kahvalämppärit. 80e. maksais kotarin omat lämppärit ja 30 min veloitus asennuksesta. Elikkästä semmonen 110 juuroo joutuis köyhtymään. Varmaan sitte ajankohtanen taas syksyllä, kun alkaa kelit viilentymään.
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Mulla tais elementit maksaa semmosen 40 euroa ja asennukseen menee yhteensä alle tunti. Tiedä sit onko noi kotarin elementit tehokkaammat tms. Ainakin kahvat pysyy mukavan ohuina, kun pistää pelkät elementit tuonne alle eikä vaihda mitään paksuja kahvoja.
3 astetta lämmintä & näyttäisi satavan millä hetkellä hyvänsä. Toivottavasti iltapäivää kohti lämpenenis hieman![]()
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Paljastan nyt tyhmyyteni tässä, mut miten helevetissä toi takajarrupoljin säädetään oikeeseen asentoon?![]()
Tuutti Honda
Tuo jarrupolkimen säätäminen kyllä aukeaa kun hetken katselee sitä jarrupoljinsysteemiä(kauko @ Huhti. 12 2008,11:03) kirjoitti
Eli siinä polkimessa on "pultti" joka painaa sitä jarrusylinteriä (kuvan avulla olis helppo selvittää). Pultti on lukittu polkimeen mutterilla. Aukaisee sen mutterin ja sitten pyörittelee sitä pulttia niin saa säädeltyä sitä asentoa ylös sekä alas(myötäpäivään pultti menee polkimen sisään, eli jarrupoljin menee/alkaa ottaa myöhemmin). Itsellä ainakin pyöri ihan sormilla se pultti. Sielä alhaalla on sitten lisäksi toinen vastaava pulttimuttericombo joka toimii stopparina. Sillä taas säädetään ettei polkimeen jää "tyhjää". Itse jätin kuitenkin varmuudeksi muutaman millin sitä tyhjää siihen.
Muutui kyllä huomattavasti parempaan asentoon kun vähän sitä sääteli, jalkatappien kumit jätin vielä paikoilleen kun tuntui se polkimen säätäminen riittävän.
Mutta kelit näyttää siltä että ei muutakun pöristelemään![]()
kauko: katsot sitä takajarrun vipua. Siinä vivun takapuolella on pystyssä se sylinterisysteemi (muovin alla). Juuri muovin alapuolella näkyy mutteri, jota säätämällä saat homman kuntoon. Sit vaan siirrät myös sen "lepuuttajan" (se on vaakasuorassa oleva pultti, tulee siitä runkoputkesta taaksepäin ja polkiminen vapaaliike säätyy siitä) kohdalleen. Meet siihen viereen minuutiksi, niin ymmärrät mitä mä tarkoitan
edit: Seppä ehti edelle. Ja mullahan ei oo niitä kumeja enää ollenkaan tapeissa. Nyt on passeli ajaa crossikengillä. Vaihtaminen alaspäinkin on miehekästä polkemista sanan varsinaisessa merkityksessä.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Huh, kiitos vastauksista.
Aamulla vähän aikaa tuijottelin sitä sylinterisysteemiä, mut ei sit oikein sytyttäny ja oli vähän kiire töihinkin.
Täytyy tänään säätää se jos vaan kerkeen.
Vaihekeppi tulikin jo säädettyä. Samoiten säädin alustan eestä ja takaa pehmeemmälle, saas nähä miten vaikuttaa menoon sorateillä.
Tuutti Honda
131 km mittarissa. Pirulainen, kun eturengas kerää tuota terävää hiekotushiekkaa mukaan. Uppoo pirun syvälle noi kivekset. Tänään oli ihan mukava keli ajella tuolla kylillä, monta muutakin oli liikkeellä.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Voi veljet olipas mahtava päivä ajella! Aurinko paistoi koko päivän, eikä ollu yhtään kylmä. Vielä kun oli seurassa toinen kottarainen, niin siitä ei meno parane. Porvoon ympäristön +-50km tuli pyörittyä aika tehokkaasti SamSamin kaa. Ja kun tällaset koheltajat on asialla, kommelluksiltakaan ei vältytty. SamSam voikin kertoa asiasta sitten enemmän
Reiska 220km tuli ruuvattua melkosta kyytiä, joten on kyllä päivän ajot putkessa. Ihmetyttää vaan missä viipyy se niin kovasti povattu helvetinsade? Aurinko paistaa edelleen siniseltä taivaalta.
Kaikkeen tässä sitä mies muuten suostuukin. Lähetään SamSamin kanssa ens viikonloppuna Muncheniin... Vaikee arvata mitähän siitäkin reissusta tulee. Pyörät tosin jää kotiin ja siirrymme pelipaikoille kerosiini polttoisella ja suihkuturbiini vetoisella vehkeelä. Parasta hommassa onkin sitten se, että vaimot maksaa matkat. Enempää ei pysty paljastamaan, se menis jo liian oudoks tälle foorumille.
![]()
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Saitko muuten kauko sen jarrun säädettyä? Itteki säätelin SamSamin kaa tänään. Onkohan tässä joku telepaattinen yhteys?
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Yes, nyt se neitsyys sitten lähti !(Marshal @ Huhti. 12 2008,19:41) kirjoitti
Odotin kyllä, että tämä olisi jo tapahtunut jo viime syksynä soralla, koska niillä poluilla on muutaman kerran ollut hauskoja tilanteita...
Okei, vähän huonkuntoisella kelirikko asfaltilla tavallinen oikea-vasen mutkayhdistelmä, jossa oikean jälkeen kiihdytetään ylämäkeen ja mäenpäällä suht tiukka vasen. Muuten meni ihan ok, mutta moottorijarrutus/takajarrunkäyttö yhdessä etujarrun kera sai mäenpäällä aikaan (odottamattoman) kovan sivu sladin, eikä sinä mitään, sehän on ihan normaalia supermotoilua ja melkein sainkin sen takaisin hanskaan. MUTTA sitten kun se pito palautui jyrkässä sladissa niin minustahan tuli se lentävä kottarainen niin kuin arvata saattaa. Eikä tämmöinen 110kg raato oikein pitkälle ja kauniisti lennä!
![]()
Noh, mopossa toinen Wingsi otti vähän siipeensä ja stongan paino kanssa, mutta ei mitään kummempaa, ihan kuin paikallaan olisi kaatunut, ei tarvi edes vakuutus yhtiön sedälle käydä itkemässä, lujaa tekoa toi kotari, sitäpaitsi pienet kosmeettiset jäljet tekevät vain pelkkää uskottavuutta!
Miehessä vain alaselkä mustikkana, ei oikein muuta, jaa menihän toi uus potta halki takaraivon kohdalta... BTW. kostoksi tästä kaikesta kokeilin vielä illalla (suljetulla tiellä) mitä noilla väleillä saa kelattua mittariin niin 190 se näytti, ei paha -3 piikillä![]()
KTM 690 SM Prestige
Sain. Selkeesti on telepatiaa havaittavissa.(Marshal @ Huhti. 12 2008,19:55) kirjoitti
Silleenhän se sääty, ku aamusella sitä kahtelinkin, jotenkin vaan näytti sillon, et se tappi ei mahu menee siihen mötikän sisään tarpeeks. Noh, niinhän se vaan meni kuiteskin.
Töitten jälkeen 15min tyhjäkäyntisession aikana sen sit säätelin kohilleen ja kävin pikku lenkin ajamassa (n.50km).
Pikkasen meinas olla outoo ajaa, kun oli polkimet eri kohissa, mut ehottomasti on paremmat nyt.
Alustakin tuntu toimivan oikein hyvin tuolla soralla (ajoin samaa pätkää ku aikasemmin viikolla) ja ecun "säätäminenkin" kannatti. Mun mielestä paremmin vastaa nyt kaasuun yms.
Täällä, kun on ruodittu noi nimipäivät sun muut niin melkeensä odottas jonkunlaista selvennystä tohon poikain Munchenin reissuun ja varsinkin vaimojen osuudesta reissun sponsorointiin.![]()
Tuutti Honda
Vai pisti SamSam mopon katolleen. No sattuuhan sitä, pääasia, että oot ite kunnossa. Meinaakko kypärän laittaa vakuutukseen vai miten?
Jos säätiedotukset pitää paikkansa, ensi viikolla joutaa tekemään töitä ajamisen sijaan.
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Olipas hurja tarina SamSamilta!! *
Onneks ei ton kummempaa käyny.
Pitäs varmaan käyä tässä kesällä lentokentällä kokeilemassa, et paljo sais huippuja tolla omalla mopolla kelattua. Ei sillä ,et sillä oli minkään valtakunnan merkitystä , mut ihan vaan huvin vuoks ja urheilun kannalta.. *
Edit: Täällä on ihan haista paska keli!! Yön aikana tullu jotain lumen tapasta systeemiä suht kivasti. Mitenkähän onnistuu toi kesärenkailla ajo..
Tuutti Honda
Melko hurjalta se näytti myös takaa päin katsellessa. Ittellä oli sen verran kanssa vauhtia, että meinas olla ongelmia saada pyörää pysähtymään samaisessa paikassa. Ois ollu melko nolo homma, ku ois vielä rysäyttäny siihen SamSamin katollaan olleen pyörän päälle ja sitte ukon päälle.(kauko @ Huhti. 13 2008,11:00) kirjoitti
Pääasia kuitenkin on, että ukko on kunnossa, ainakin noin nimellisesti. Kyllä se tossa ajolenkin jälkeen pikkusen selkää voihki ku katottiin Estorillin aika-ajoja.
Hyvä säkä kävi, ettei pyörästä menny mitään sen suurempaa. Sekin mahdollisuus kuulemma aina kaatumisessa on![]()
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Oliko siinä tiellä muuten irtosoraa tai murentunutta asfalttia, josta luisu sai alkunsa vai pitikö pojat vaan sinkkiä liian kireellä? Loistohomma kyllä tuokin, ettei pyöräkään särkynyt pahemmin. Viisaana miehenä SamSam vaan käy kyllä lääkärissä heti huomenissa näyttämässä sitä selkäänsä. Jos paranee itsekseen, hyvä. Jos ei, niin sulla on heti näyttöä vakuutusyhtiölle siitä, että oot käyny lääkärissä. Noi selkähommat saattaa nimittäin alkaa oireilla vasta paljon myöhemmin. Nimimerkillä "kokemusta vastaavasta hommasta on"
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
No, olihan tietysti hiukan huonolla/viileällä pinnalla osuutta siihen, että moottorijarrutuksen ja takajarrun käytön yhteisvoimalla perä irtos. Kyllä tietysti vauhtiakin tarvitaan, että perä tuolla tavalla irtoaa ja jaksaa takapyörä kiivetä rinnalle. Hetken jo luulin että Sam saa luiston oikaistua, mutta sitten ottikin niin ärhäkästi pidon kiinni, että löi oikeen kunnon highsiderin ja ukko liukeni tangentin suuntaan.(cmas @ Huhti. 13 2008,13:00) kirjoitti
Aina roiskuu kun rapataan![]()
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Juuri näin, eihän se ainakaan haitaksi ole käydä lääkärin pakeilla varmuuden varalle. Nyt on selkää hoidettu mobilat/felden linjalla, höystettynä 6satku buranalla, ja on kivuttomampi jo kuin eilen. Eiköhän sitä viim. ti väännetä selkää jo salilla...(cmas @ Huhti. 13 2008,13:00) kirjoitti
Enpä oikein vielä tiedä mitä tuon kypärän kanssa tekisi, onhan se vielä suht. ehjän näköinen![]()
KTM 690 SM Prestige