Kuten tiedät, siinä mopossa on valittavana erilaisia ohjelmia, "mappeja" jotka ohjaavat sähköistä kaasuläppää, EPT taisi olla markkinanimike.
On vihaista kaasuunvastaavuutta (2) jolloin kaasuläppä aukeaa pienellä kahvan liikkeellä paljon, perusratkaisua (3) joka on esim maastoajossa suht hallittavissa. Sitten on se "lainaa tyttöystävälle" asento, jossa uupuu tehoja, ja vielä huonolle bensallekkin omansa.
Nämä ovat yksi asia.
Toinen asia on seoskartat. Kulkee puhekielessä mm nimellä "acramappi". Eli kun moottorin hegitysominaisuuksia muutetaan, muuttuu ilmankulku koneessa ja tulee tarve muuttaa ruiskutetun pa-n määrää jotta seos pysyy hyvänä.
690:ssä on siis karttoja kuin maanmittauslaitoksella![]()
En sitten koskaan saanut Kotaria koeajoon, joten kokeilin ja tein vaihtokaupat Husseen... joka varastettiin melkein heti! Nyt kävin sitten kokeilemassa Kotarin SMC:tä, ja kas perhana, sehän tuntui jopa paremmalta kuin Husse. Nyt pitää vaan odotella vakuutusyhtiön määrittämä 30 vuorokautta että saa korvauksen Hussesta. En oikein jaksa uskoa että sitä löydettäisiin enää.(greatLeo @ Heinä. 20 2010,20:16) kirjoitti
Mutta kannattaako Kotkaa laittaa syys-lokakuun vaihteessa? Kausi alkaa silloin olla jo ohi. Toisaalta pk-seudulla voi olla ajokelejä vaikka tammikuussa, viime talvi oli harvinainen poikkeus. Ja polte olisi kova *
Koeajamani SMC oli muuten madallettu. Vaikuttaako tuo pyörän käytökseen miten? Tuntui ainakin Hussea ketterämmältä, tosin onhan tuo kevyempikin.
Jos tulee Kotari laitettua niin tallipaikka on melkein pakko saada. Ja varmasti tulee investoitua turvavälineisiin. On nimittäin sen verran vittumaista aamulla herätessä huomata että pyörää ei näy missään *![]()
KTM 890 SMT + Yamaha WR250R
Ex: Hypermotard 950, Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
SuperMotoJunkiesissä oli joku aika sitten aiheesta keskustelu josta voi vetää päätelmän että madallus olisi jopa edullista pyörän käytöksen kannalta. Tiedä sitten. Oma 690 SMCni on kanssa madallettu ja sikäli se ainakin parantaa tuntumaa ettei tarvitse niin stressata yltääkö jalat maahan kun joutuu pysähtymään
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
En jaksa kaikkia höpinöitä lukea... Mutta tekisi mieli ensi kesäksi laittaa Harrikka kiertoon ja ajatella tuollaista SMC:tä...
Ja kysymykset:
1. Toimiiko pyörä hyvin metsäpoluilla offroad renkailla?
2. Olisko joku muu malli, joka toimii metsässä (kevyttä enduroa) ja tiellä hyvin?
Puhdasta kilpienduroa en viitsi ostaa, sillä crossipeli on jo.
Mutta kun aikaa löytyy niin vähän crossiin niin...
Tuntuu ainakin kevyen oloiselta pienille hiekkapoluille?
On se 2010 vaan hieno... *
Hullu se on...
Harley-Davidson XL1200X Forty-Eight
Triumph Speed Triple 1050 -09 (white) (ex)
Honda CB600 Hornet -07 (ex)
Honda CRF 250 R 2006
1. Ei tuolla jarrulla. Hakkaa tuon 310/320mm jarrulevyn äkkiä kiviin. Eli vaatis toisen jarrun ja iskarin alapään"jalan".(Triple W @ Syys. 28 2010,00:33) kirjoitti
2. 690 enduro.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Pyörän päällä ollaan 99,5% ajasta jalat tapeilla. Joten miksi madaltaa sen 0,5% takia?(jahonen @ Elo. 30 2010,18:41) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ite pähkäilly tuon SMC / Enduron välillä, niin mites tuolla 690 Endurolla pärjää kadulla motovanteilla. Lähinnä käykö liian löysäksi vrt smc? 90% menis kuite kadulla itellä.(willik @ Syys. 28 2010,13:20) kirjoitti
Z750-> 2 x KTM Superduke -> KTM 690SMC
Samaa mieltä tuosta prosentista mutta...(willik @ Syys. 28 2010,13:26) kirjoitti
Tuskin itsekään olisin muuten madallushommaan ryhtynyt mutta ainakin omalla kohdalla tilanne on vähän erikoinen, minulla on enää jäljellä 1.5 alkuperäistä jalkaa joten kaikki lisäsentit ovat tarpeen, tällä tekojalalla ei pahemmin kurotella varpaita (ainakaan ennen kuin lääketiede tai tekniikka kehittyy), suokaa siis anteeksi jos olen vääräoppisesti madaltanut pyörää
t. Janne
KTM 1190 Adventure ABS -16
Aivan, tuo on kyllä täysin ymmärrettävää.(jahonen @ Syys. 28 2010,20:56) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Mielestäni helpompi tehdä niin päin, että jos haluaa "monikäyttösen" pyörän.(lue. tasasesti p*skan molemmissa) niin rakentaa endurosta smoton. Tällöin vanteet käy heittämällä keskenään, ei jarrujen kanssa ongelmia.(en tiedä onko takahaarukka smc:ssä lyhyempi, joten mahtuuko sinne 18" rilla pyörimään).(MatKa @ Syys. 28 2010,20:49) kirjoitti
En tiedä mitä tarkoitat löysällä, mutta oletan että alustaa: se on rehelliseen ajamiseen eli radalle aivan liian löysä. Kuten ei ole minkään enduron alusta ikinä smotoon semmoisenaan hyvä. Enskan 2-mäntäinen jarru on ok smotossa, mutta tuntuma huonohko.
Ite en oo omistanu 690 enskaa/smc mutta nuo on tullut muuten vain huomattua tässä ajan mittaan, kun rakennellu pyöriä tarkoitusta vastaamaan.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
ton SMC:n etujarru on kyllä ihan helmi. Herkkä ja tunnokas plus pirun tehokas. Takajarru on sitten vähän jotain muuta, tunnottomampi ja siten helpommin on-off, mutta kaikkeen tottuu.
Jos ei oikeasti mene metsään, vaan posottelee hiekkateitä ja sitten asfaltilla, niin varmaankin SMC on oiva valinta.
Mulla SMC ollut alla reilun vuoden ja oon tykännyt.
Juuri näin... En tarkoittanut et pitäisi lähteä kivikkoon ja muualle ajelemaan... Perus santapätkää, missä voi olla pieniä hyppyjä yms.(cabron @ Syys. 29 2010,12:29) kirjoitti
Siksi mietin tuota SMC:tä ,sillä pääasiassa tulisi kikkailtua asfaltilla, mutta osan aikaa olisi mukava heittää kuvioidut renkaat ja lähteä sorapätkille + metsäpoluille...
Hullu se on...
Harley-Davidson XL1200X Forty-Eight
Triumph Speed Triple 1050 -09 (white) (ex)
Honda CB600 Hornet -07 (ex)
Honda CRF 250 R 2006
(Triple W @ ,) kirjoitti
Jos nyt ensimmäisenä olis selvä mitä ominaisuuksia haetaan.(Triple W @ Syys. 29 2010,13:14) kirjoitti
Jos on tarkotus ajaa polkua niin silloin ajetaan polkua. Se on aika eriasia kun santapätkää(mitä lienet tarkottaa, kun niitäkin on aikamonenmoista)
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Mää nyt on varmaan sata kertaa tän jo jossain päin sanonu, mut sanompahan jälleen kerran.
Mun valintahan oli siis toi 690e johon sit hommasin motosetin. Löysyyksistä sun muista ajettavuuksista voi olla montaa eri mieltä, mut kyllä tuo mun käyttöön on ollu aivan helvetin hyvä. Vaan empä ookaan mikään pro-kuski enkä radalla ole käyny ikinä. Sen kuitenkin tiiän ettei mun ajaminen ole mitään n*ssimista...
Vertailukohteitakaan ei oikein ole muuta kuin aiemmin alla ollut 690sm. Ihan saman (ja tietty enemmänkin) tuolla enskalla on päässy ku tolla smotolla.
Ihte oon pitäny alustan motovanteillakin suht löysänä. Kerran kokeilin laittaa sen "sport-asentoon" ja oli kyllä iha liian jäykkä meikäläisen mieleen, vaikka läskiäkin löytyy muille jakaa. Mut en ookaan mikään vetomiesten vetomies. Ja sekin on sanottava, et suurinosa mun ajoista on soralla. Asvaltilla mennään vaan pakolliset siirtymät tai sit jos kohille sattuu joku namukas mutkapätkä. Soralla pärjää normi katukumeilla mainiosti. Mun mielestä jopa parempi tai ainakin kivempi vetää katukumilla, ku enskakumilla kovavauhtista sorapätkää.
Jos tarkotus ei nyt sit ole niitä polkuja ajella niin sillon varmasti "pärjää" tolla SMC:llä. Kyllä mää oon aikanaan 690 smotolla ja tolla nykyselläkin motosetin kanssa vetäny melkosen pieniäkin baanoja. Niin kauan, ku ei ole märkää niin katurenkailla pärjää yllättävän hyvin. Ei tietenkään mitään enskapätkää pääse niillä vetämään, mut silti.
On se vaan kiva keväisin, kun tiet on vielä paskassa kunnossa ajella enskasetillä pitkin maita ja mantuja. Sit teiden parantuessa nakata motosetti alle ja nautiskella ihan oikeesta vauhinhurmasta pitkin nopeita sorateitä. Syksyn tullen voikin sit taas laittaa enskavanteet alle. Joku vielä talven tullen kiskasee vähän piikkisempää kumia alle ja nautiskelee talvenkin.
Elämähä on valintoja ja jossain määrin kait kompromisseja. Yhäkin olen tyytyväinen valintaani eikä se ole kaduttanu päivääkään. Tosin luulen, ettei kaduttais vaikka olisin valinnu SMC:n, kun on kuitenki ihan oikeekin enska tallissa jolla pääsee kunnolla tykittelemään mehtään.
Mut jos mieli halajaa mehtään ja kadulle niin ehottomasti ostasin ton 690enskan. Niinku teinkin.
Olikoha tästä selostuksesta mitää hyötyä kellekään, tuskin. Mut ihan sama kumman ostat niin valinta on hyvä!![]()
Tuutti Honda
Ottaisin SMC:stä ja E:stä varmaan sen jonka saa halvemmalla. Ja siksi ostin joskus SMC:n. E:n kiekot siihen käy, tarkemmat ohjeet löytyy kurapyöräfoorumilta.
Kivikkoa, enskapolkua, krossirataa, jäärataa, kelkkareittejä, suota, supermotoa, pari kertaa Motoparkissa. Kaikkialla oli hauskaa. Motoradalla (Tykkkimäki) alkoi SMC:nkin jarru pehmenemään, nesteet oli uudet, joten sikälti tyytyväinen olen valintaan että enduromallin jarru olisi voinut loppua kovin äkkiä. Kiveen en onnistunut koskaan jarrulevyä lyömään vaikka kivikoissa tuli ajettua kohtuu paljon. Alusta on kovempi kuin E:ssä, mutta pikkusäädöllä ok 100kg kuskille.
En usko että Enduro on yleiskäyttöön juuri yhtään huonompi. Etujarru ja se että SMC on 21/18 kiekoilla 25mm korkeampi kuin E lienevät olennaisimmat erot jos verrataan molempia kaksilla vanteilla.
Enskaan vissiin saa molemmat rengaskoot otteeseen ja SMC:hen ei, jos jotain moinen kiinnostaa.
Jos joku sattuisi tarvitsemaan kyseiseen vekottimeen alkuperäistä pakoputkeaniin tältäpä löytyy myynnissä: Kliks!
Terveisin Tee
FXSB & ZX10R
Tulipa sitten myytyä pois oma smc...pyörättömänä mennähän siis *![]()
04 Buell xb12s
Noin kuukausi takaperin, eli heti kun sain vakuutuskorvaukset, tuli hommattua SMC vuosimallia 2009, mutta 2010:n valkoisilla muoveilla. Lisäksi pyörässä oli madallussarja, Akran pönttö+kartta ja siistimpi kilpiteline. Itse laitoin siihen vielä akselislaiderit ja 690 Enduron pohjapanssarin. Lisäksi vaihdoin kulahtaneet ensiasennusrenkaat Avon Distanzioihin. Koko komeuden kruunasin valkoisilla vanneteipeillä. Vaihdoin myös ölpät kun olivat hieman vähissä. Ajattelin vaihdella 2500 kilometrin välein öljyjä.
1500km on nyt SMC:llä takana, ja hauskaa on ollut! Huikean metka pyörä, ja mielestäni parempi laite entä pöllitty Husse. Ketterä kuin mikä, ja kahvasta kääntäminen on aina yhtä vänkää. Lisäksi luistokytkin pehmentää ajamista mukavasti. Säädettävä tehokarttakin on ollut hyvä tällaiselle soratienoviisille. Seuraavaksi tekisi mieli laittaa se Rally Replican nokka tuohon. Tosin aika suolainen hinta, Bike Worldissa 500e asennettuna...
Lopulta kävi siis ihan hyvin, säästyi hieman rahaa ja sain paremman pärrän. Olen säilyttänyt SMC:tä työpaikan parkkihallissa, sieltä se on lähes mahdoton pölliä. Ensi kauden pihasäilytystä varten pitää hommata kunnon lukot. Ajattelin hommata neljä eri lukitusta, luulisi riittävän.
Sun SMC taisi olla mulla kakkosvaihtoehtona, jos en ihan väärässä ole. Hintapyyntö oli muistaakseni tasan 8k. Sun pärrä vaikutti paremmalta kokonaisuudelta, mutta uudempi vuosimalli ja vähemmät kilsat ratkaisivat. Hyvä, ja samalla toki harmikin, että sait kaupaksi.(Inkku @ Loka. 25 2010,11:11) kirjoitti
Ex: Hypermotard 950, Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Jonkinlainen häly tuohon vielä lisäksi kiusaamaan lukkojen räplääjiä...(greatLeo @ Marras. 04 2010,11:03) kirjoitti
Halppishäly (~50e) ei kestänyt kotarin (640a) tärinoitä kesää kauempaa, nyt kokeillaan scorpionin kestävyyttä...
Onko kokemusta Power Commander V asentamisesta 690 kotariin.
Saako sen asennettua että muut mapit jää toimimaan...
HD flht . KTM Adventure 1190 R
Onko kaikki 690 SMC:t varustettu luistokytkimellä? Miten shifteri tuollaiseen, löytyykö ihan mallikohtaista vai onko joku yleismallin translogic rok?
Supermoto
Tässä metsästellyt motovanteita 690E:n. Osaisko joku operaation suorittanut kertoa mitä kaikkea tässä pitäisi ottaa huomioon vanteiden koossa yms. Saako esim. missä tahansa EXC:ssä, 625 SMC:ssä tai LC4:ssa olleet motovanteet heittämällä tai suht pienin modauksin sopimaan tuohon.
Jostain katoin että eteen menisi 3,5X17" ja taakse pitäisi olla 5X17" mitenhän ehdottomat nuokin sitten..
Melko kallis satsi kumminkin ja aika hankalaa ainakin käytettyjen metsästäminen tuntuis olevan.
Etuvanne menee suoraan ja takavanteeseen tarviaa (varmaan) tehdä levikepalat tai prikat rattaan ja levyn alle..
Katukäyttöä ajatellen saisi olla kumivaimennettu takanapa (säästää vaihdelaatikkoa). Mulla olisi 300km ajetut excelin motovanteet, talonin navoilla ja on kumivaimennettu takakeskiö. Voin myydä erittäin kalliilla, tarjoa! kuvaa klikkaamalla isoksi
![]()
Honda CRF 250 L
kauko kauppaa omiaan varaosa-myyntiosastolla.(pere @ Tammi. 03 2011,21:53) kirjoitti
Onneksi minä olen jo pyörän myynyt, muuten olisi joutunut ostamaan. Taas säästin tonnin!! *![]()
![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Mistäs olette tilailleet muovisarjat smc:hen? Vaihtelun vuoksi tekisi mieli laittaa pyörä mustaksi. Hinta noin suurin piirtein kiinnostaa ja halvimman perässä en juokse aikaani tuhlaten eli helppous ja vaivattomuus tärkeämpiä. Kuukkelilla jotain jo löysinkin, mutta hyvät tilauskokemukset eri paikoista olisi hyvä tietää etukäteen. Kiitos.
... Tuolla oli alussa tarinaa...
... Ajakaa enemmän ja selittäkää vähemmän...
Espoon Bike Worldista ostin mustat muovit PowerParts-pakettina reilulla 200 eurolla. Helppoa eikä mielestäni paha hinta. Samassa paketissa (ei samaan hintaan) tuli myös touring-pleksi... *(ruumis @ Tammi. 16 2011,18:49) kirjoitti
![]()