Ajovermeet ja kännyn sijoittelu kohdalleen. Ittellä känny useimmiten reisitaskussa ja kesähanskat kädessä pystyn kaivamaan sen sieltä vaikka vauhdissa. Rauhallisemmilla tieosuuksilla tulee joskus tarkistettua onko tullu puheluita tai viestejä.
Mut en rupea sentään vauhdissa puhumaan. Rooman reissulla puolitoista vuotta sitten tuli nähtyä sitäkin. Kaveri törkkäs kaupunkiruuhkassa kännyn posken ja kypärän väliin ja siitä se "Ciao Paulo..." lähti liikkeelle. Händsfreehän se oli kun ei pitäny kännystä kiinni. Mielenkiintoista olisi nähdä Suomen polliisin tulkinta asiasta.
Sinänsä tuo kaiutin-toiminto on näppärä, ei tarvi riisua pottaa päästä jos pitää soittaa tai vastata.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Joo no minulla tuo puhelin on mukana lähinnä siltä varalta jos mällää itsensä ojan pohjalle niin jäänteet voi ehkä paikantaa sen avulla. Ei minulle kukaan koskaan soita joten turha pitää missään helposti saatavilla. Tekstiilipuvussa pidän vesiturvallisimmassa sisätaskussa, nahkapuvun housuissa ei voi pitää mitään paria avainta isompaa, takissakin on vain kaksi povitaskua (joista toisessa on sitten ajo- ja maksukortti irtonaisina ja toisessa kännykkä).
Sitäkin piti ihmetellä että ajoin kymmenisen kilsaa ihan soratiellä ja selvisin hengissä noilla kuluneilla sporttirenkailla. *
Halusin meinaan tuota kautta ajaa kun vaihtoehto olisi ollut sielun kuolettavaa isoa maantietä pääosin. Sorapätkää lukuun ottamatta tuo oli ihan kiva pätkä kyllä.
Tuossa muuten koko reitti minkä torstaina ajelin
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Kivat pätkät oot ajanu. Mun pitää vielä pari viikkoa jarrutella noita ajohalua että saan ton huollon pois alta.
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Täytyykin heti tuotapikaa soitella pariin paikkaan ja kysellä miten tukossa huollot ovat. Pitäisihän se tällä menolla kolmen viikon päästä saada hoitoon. Lisäksi on tuossa pieni kotimaan matka mitä olen miettinyt, sen avulla kertyisi hyvinkin äkkiä... Tänäänkin tuli taas n. 350 km lisää.
Tänään katsoin yhden tankkausvälin kulutuksen, oli vain 5,97 satasella. Tuollaista rentoa sunnuntaikurvailua.
Sinulla on ollu kyllä tosi kevyt kaasukäsi kun olet päässyt alle kuuden litran
Tässä n. 6 tkm Norjan ja Itämeren kierroksen polttoaineenkulutusstatistiikkaa: avg. 6,23, min. 5,35, max. 6,98 *l/100 km. Eniten kului Saksan baanalla, jossa nopeus oli enimmäkseen 140-160 km/h. Suurin tankkausmäärä oli 18.9 l, jolloin oli ajettu 59 km varoitusvalon palaessa. Manuaalin mukaan tankissa oli silloin n. 1 dl jäljellä... Keskimääräinen tankkausväli oli 266 km ja pisin n. 320 km.
Mites teillä on ollut tuon bensatankin korkin tiiviys? Itsellä täydellä tankilla vuotaa jarruissa bensaa siihen korkin eteen. Kerran kävi niin että ensin jarrutin risteykseen ja sitten reipas kiihdytys: bensaa lenti ilmavirran mukana sitten silmille. Onneksi oli visiiri kiinni. Niin onko siihen mitään ratkaisua?
Ei minulla ainakaan vuoda. Tankkaan aina siihen korkin "kauluksen" alareunaan kuten ohjeessa sanotaan (tai kielletään enempää änkemästä).
Sitä kyllä jännään että koska avain katkeaa, on se niin jäykkä se lukko. On niitä kuulemma mennytkin, pidemmille reissuille pitää ottaa vara-avain mukaan...
Ei vuoda korkki. Pari kertaa tuli kyllä bensaa ylivuotoletkusta ulos, kun tankkasin ihan täyteen ja pyörä oli parkissa jonkin aikaa auringossa. Manuaalikin tästä varoittaa, joten oma vika.
tuosta kytkimestä. Kuulostais siltä kuin työsylinteri saattais alkaa poikimaan. Siis o-rengas siinä männän ympärillä. Ei aukaise kunnolla ja jää kytkin vähän laahaamaan. Sillon noita vaihtohankaluuksia voi tulla. Vanhemmissa työsylinterin hajoaminen on väistämättä edessä joskus ja ilmeisesti uudemmissakaan koneissa se ei ihan immuuni ole moiselle surkeudelle.(Tympeysmies @ Heinä. 18 2009,21:35) kirjoitti
Lc8ssa 2sta ylöspäin menee vaihteet hienosti sisään ilman kytkintä turhia kolistamatta. *jos kierrokset nyt on sinnepäin, alaspäinkin jos vähänkään kaasulla avittaa,, pyörivät sisuskalut on aika kevyet.
Kannattaa myös tsekata ilmaus työsylinteristä,, voi myös parantaa kytkimen käytöstä kummasti.
edit . Tavallista ATFfää kytkinöljyksi käy hyvin
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Voipi olla että tuo vaihto-ongelma on tosiaan vain omaa huolimattomuutta, eli jos käyttää kytkintä niin se pitäisi varmasti sitten kanssa vetää ihan kunnolla auki. Kuten jo kirjoitin, edellisellä pyörällä ei ollut niin tarkkaa kunhan vähän nykäisi. Kohta se pitää huoltoon viedä kuitenkin, ehkä pyydän että tarkistelevat kytkintä vähän tarkemmin, jotain sen syyniähän huoltoon nyt kuuluu muutenkin.
Melko erikoista vakuutusasiaa: Edellinen pyörä oli 650 Suitsa jossa oli saman verran heppoja kuin 990:ssä on kilowatteja (ja vääntöä noin puolet) , ja se painoi noin 25 kiloa enemmän. SMT:n tehopainosuhde on siis ihan eri planeetalta.
Tästä huolimatta liikennevakuutuksen hinta laski! *
Kaskosta tuli noin 20 euroa lisämaksua kalleimmalta keskikesältä mutta voitolle jää silti selvästi, vaikka odotin satasten lisälaskua * No en valita
(Lähivakuutus, joku kysyy kuitenkin.)
Sainpas sen panssarivaunukassin elikkäs tankkilaukun, jopa luvattua aikaisemmin siis.
Vaikuttaa aiemman kuvauksen mukaisesti ihan pätevältä kamppeelta.
Kapsäkki on nopeampi kiinnittää pyörään kuin aiemmin esittelemäni Kriegan takapenkkipussukka, ja lisäksihän tankkilaukussa on se vetskari josta se lähtee näpsäkästi matkaan ilman remmien repimistä.
Vaikka sen asettelee tankkaamisen mahdollistavasti niin istumaan mahduin hyvin, laajennettuna sporttisemmassa etunoja-ajoasennossa voi jo ahistaa, pitää testata.
Ensimmäiset kilometrit remmien soljet tuntuivat reisien ja pyörän välissä mutta tuntemus hävisi pian tottumuksen myötä.
Tosin haluaisin havaintoesityksen siitä miten siihen muka mahtuu 24 litraa. Ehkä jos karttataskun tunkee täyteen puolipallon muotoiseksi jne?
Laukku näyttäisi olevan italialaisen FAMSAn "Enduro Max" -laukku KTM-brändättynä. Valmistaja kertoo kooksi 13/19 litraa joka kuulostaa jo uskottavammalta.
Pohjalevyn takimmaiset soljet on helppo vaihtaa vähemmän ulkoneviin.
Itse purin vanhasta kassin jämästä neljä neliskulmaista D-rengasta ja poistin vanhat soljet surutta sivuleikkureilla.
Ei paina enää reisiä eikä takeltele housuihin seisomman noustessa.
Asiasta toiseen, T-mies, miten oot laittanu navin kiinni? Minä olen suunnitellut johonkin siihen mittariston yläpuolelle tuulisuojan taakse-> paras näkyvyys.
Karmivan Sumon mukana tuli tilpehöörit sitä varten että telineen voi virittää kytkinkahvan kiinnityspultteihin tms. Niiden avulla viritin tellingin kädensuojuksen sisempään kiinnitykseen. Mukana tulleet pultit tosin olivat liian lyhyet ja piti hakea rautakaupasta pitemmät.
Kun agitaattori on paikallaan, se peittää vasemmalta silmältä kierroslukumittarin 3000:een asti eli ei mitään tärkeää mutta "integroituu" mittaristoon aika hyvin.
Lisäksi se on juuri passelilla etäisyydellä käytön kannalta. Jos se olisi jossain mittariston yläpuolella niin johan käyttöön tarvitsisi karttakepin tai apinan kädet?
Vai meinasitko että olisi tangossa joku tosi korkea teline niin että se olisi lähellä mutta korkealla?
Esim. Turhatechiltä saanee toki jotain navigaattorin hintaisia hienoja telineitä jotka kestävät ydinsodan ja keittävät kahvia.
(kuvassa teline on vinossa ja johtokin puuttui vielä)
Tympeysmies, pari asiaa..
Itse hankin tuossa Super Duken, ylivuotisen. Polttoaineenkulutus vaihtelee todella paljon sen mukaan, miten konetta rankaisee. Käytin huollossa vähän kauempana, ja sisäänajovaiheessa myös kierrokset alle 6500. Siinä sitten huollon jälkeen sitä käytettiin pihassa rajoittajalla, ajelin valon palamaan ja laitoin tankin täyteen. Laskeskelin, että pääsen kotio ihan helposti ja jää vielä huomiseksi bensiiniä. Sitten kokeilemaan vähän, miten se lähtee kun ei kiekkoja tartte rajoitella. Bensavalo alko palamaan ennen kotiovea, joten polttoaine sille on maistunut ja sen jälkeen manuaali lupaa noin 40 kilometriä ajoa, ennen bensan lopahtamista.
Tuo hankkimasi tailbag on oikeasti Kriegan reppujen lisävaruste, jota voi käyttää tailbagina. Suosittelen ehdottomasti matkustavaiselle noita Kriegan reppuja. Itselläni on R35-malli(nimestä päätellen 35 litraa) ja kertaakaan en ole sitä saanut täyteen asti pakattua. Edessä on vielä taskut valjaissa, ettei tartte reppua riisua joka pysähdyksellä. Lisäksi on tuo sama US10-lisäpussukka, mikä sinullakin, ja se liittyy todella kätevästi tuon repun taakse.
Ymmärsinkö oikein, että vaihdoit itse öljyt takuuaikana? Manuaalissa valehdellaan, että öljyjä ei saa mennä vaihtamaan takuuaikana itse(takuu raukeaa). Toisaalta kuka sen keksii jos jotain tapahtuu..
Onko tuossa samat huoltovälit kuin Superissa? 7500km? Onko näin, että öljyt pitäisi vaihtaa valmistajan mukaan 7500km välein, kuulostaa aika pitkältä matkalta varsinkin tuolle S-Dukelle. Menee ne varmaan kauemminkin helposti muttei viitsisi uutta kampetta turhaan rääkätä...
No Kriegan sivujen mukaan taas se on "tail bag" jota voi käyttää myös reppujen lisätaskuna, mutta whatever. Vihaan reppuja, ainakin mp-käytössä.(Le Motard @ Elo. 01 2009,12:30) kirjoitti
Vaihdoin joo. Tosin jos luet takuuehtoja, niin takuu raukeaa jos kukaan muu kuin Virallinen KTM-asentaja asentaa siihen yhtään mitään, tai jos asennetaan mitään muuta kuin Virallisia KTM-lisävarusteista.
Esim. ainakin kaatumatappien ja ehkä navigaattorin telineen asennuskin siis muka raukaisee takuun, varmaan takalaukun telineenkin lisääminen itse.
Käytännössähän se nyt ei tietysti ole ihan noin tarkkaa, mutta toisaalta en kuitenkaan koskaan laske mitään minkään takuun varaan vaan inhorealistina oletan että joka tapauksessa artisti maksaa, ainakin jos haluaa pyörän ajokuntoon kohtuuajassa.
Huoltoväli on joo ärsyttävän lyhyt, harmittaa ettei tullut tarkistettua ennen ostamista. Pidin itsestäänselvänä että länsimaisen laatupyörän huoltoväli on vähintään kymppi. Ducatissakin on nykyään 12!
No tuskin se sen takia olisi ostamatta jäänyt mutta käy hermoille kuitenkin, etenkin kun "pienikin" huolto kestää koko päivän ja härveli pitää viedä kymmenien kilometrien päähän monta kertaa kaudessa.
Pieni huolto kesti minulla alle tunnin. Tarkoittaa öljynvaihtoa, "tarkastuksia" ja ketjun kiristämistä. Pesu(suihkaus) ennen ja jälkeen.(Tympeysmies @ Elo. 01 2009,12:42) kirjoitti
Ei minua se aika haittaa, vaan se milloin sinne pääsee, mitä se maksaa ja minkälaista jälkeä tehdään. Huoltaisin kokonaan itse ainakin sen minkä osaan jos 'saisi' itse tehdä.
Niin ja jos joutuu vielä odottamaan huoltoon pääsy kuukaudenkin niin rajoittaa ajeluja jonkin verran. Mulla alka olla jo 9500 km eli menne 2000 kilometriä yli. Ensi perjantaina vasta huolto.
Tää sydeemi on käynyt myös mielessä:
Tällaisen jutun kanssa:
Ai niin tietysti KTM:n ettei takuu raukea *
Tuo on prosentteinakin jo niin paljon yli että jos vaikka jotain ongelmaa myöhemmin ilmenee, niin voivat periaatteessa hyvinkin tuohon jo vedota, ettei ole heidän syy jos huoltamattomat vehkeet paukkuu. *(kotterokuski @ Elo. 01 2009,17:09) kirjoitti
Jos vaikka koneessa myöhemmin jotain laukeaa niin sanovat että tottakai kun ei ole näköjään öljyjä vaihdettu ajoissa jne. Milläs todistat ettei ollut siitä kiinni...
No, toivottavasti eivät ole niin pikkumaisia k-päitä mutta onhan sitä tällä alalla kaikenlaista nähty. Älä ota liian vakavasti, kuten sanottua olen tällainen inhorealisti...
Meinasitko jonkun halvan autoagitaattorin siis hommata jos tuollaiseen pussukkaan meinaat sitä tunkea?
Huomenna vaihtuu sitten taakse Pilot Road 2. 5600 mittarissa ja alkuperäisessä takasessa ei ole enää ollut kuviota keskellä muutamaan sataan kilometriin (olen yrittänyt ajaa kallellaan mutkapätkiä että riittäisi* )
Näihän se takuun kanssa voi käydä. Varasin kyllä huollon ajoissa mutta minkäs teet kun ei ole aikoja. Arvaa vaan kuinka vaikeaa on hillitä ajamista. Kuukauden on saanut miettiä että vieläkö voi hiukan ajaa
Iphonen olen ajatellut pyörään kytkeä. Laitoin 3 gs:n tilaukseen ja saapas nähdä milloin sen saa. Tohon iphoneen laitan navigonin softan. Sillä pitäis sitten pärjätä. Sopii tuohon pussiin juuri sopivasti.
Juu en noista puhelinten navigointiominaisuuksista tiedä, voipihan se olla vallan toimiva.
Missäspäin maata tuo napa sijaitsee kun noin vaikeaa on saada huoltoon? No ei täällä Uudenmaan rajallakaan kovin helppoa ole.
Oman kylän huolto on luotettavalta taholta haukuttu niin ettei sinne uskalla. Olisi kävelymatkan päässä
Racing Bike & Sidecar olisi melko lähellä mutta logistisesti epätoivoinen (ei saa lainakulkinetta).
Järvenpäässä Ykkös-MP:ssä Kotarihuoltaja lähti/lähtee lomalle suunnilleen koko elokuuksi.
Siispä varasin tänään ensi viikon perjantaiksi 7,5 huollon Orimattilasta Motopalvelu Niemitalosta. Naurettavan kaukana (~75km) mutta voi viedä edellisenä iltana ja saa lainapyörän niin toiminee. Ja matkahan on pelkkää mahtimutkaa joten ei sen puolesta paha. Sieltä tuon tankkilaukunkin muuten hain.
Mietin että uskaltaisiko penkin alla pitää paikkapurkkia? Kielletään auringonpaiste ja yli 50 astetta...
Itse itselleni vastaten: 99% todennäköisyydellä ei ongelmia mutta jos se siellä poksahtaa niin tulee ikävää jälkeä, eli ei tohtine. *
Pilot Road 2 tuntui kotimatkan hyvältä vaikka ihan kunnon mutkissa kävin sitä testaamassa, en nyt ihan äärimmäisin ottein kuitenkaan vielä. (Kumiveikolta 200e alta alle, maksuton mainos).
Etusta riittää vielä, sen tilalle ajattelin sitten Pilot Power 2CT:n, joku muukin täällä taisi samaa systeemiä kaavailla.
Mulla on Megamotossa korvausilmaa varten semmoinen venttiili täyttöaukon etupuolella, missä kevyt jousi painaa tulpan reikään ja koho kanssa tulppaa sen loiskeista. Voisiko tuossa olla sellainen, eikä tiivistä kunnolla.(kotterokuski @ Heinä. 27 2009,11:30) kirjoitti
Laitoin seitsemän litran lisätankin penkin alle. Siinä oli korvausilman reikä ihan takana ja vedin siitä letkun ihan mopon eteen siten, että letkun pää oli paljon ylempänä kuin tuo varatankki. Silti kiihdytys ja jarrutus sai aikaan purskahduksen letkusta. Homma korjaantui, kun porasin tankkiin kylmästi tiukan reiän lisätankin ilmaletkulle korkeimpaan kohtaan ja tiivistin lisäksi liimalla. Nyt sekin saa korvausilmansa tuon alkuperäisen venttiilin kautta.
Dixi et animam levavi
Just tollainen tulee mielleen. En ole sen tarkemmin tutkinut korkin rakennetta mutta koho -systeemi selittäisi asian. Tiiviste ei siinä täyttöaukon ympärillä vuoda sillälailla, eli sieltä oikein loiskahtaa bensaa.
Kävi tässä kerran niin, kun tankki oli ihan täynnä, jarrutin risteykseen ja heti kiihdytin "reippaasti" sallittuun matkanopeuteen käännöksen jälkeen. Bensaa lensi ilmavirran mukana silmille; onneksi oli visiiri kiinni ja vielä aurinkolasit lisänä.
Mualiman napahan on kaheen laakee aakee eli Kuopion tori
Ei nyt ihan korkkia myöten ehkä pari senttiä reunasta. Ehkä se oli liikaa. Jokatapauksessa olen sen jälkeen jättänyt reilusti varaa eli jotain 12 litraa tankkauksella+ varatankki.
Katsoin KTM:n sivuilta SMT:n manuaalia, kun muistelin, että Super Dukenkin manuaalissa kerrotaan miten tankataan
Olet ilmeisesti täyttänyt sen vain liian täyteen. Owner's Manual sivu 31. Aikamoinen vara pitää jättää, Super Dukessa voi täyttää tuohon kauluriin saakka, mutta se taitaakin olla aivan erilainen koko polttoainetankki.
Aina sitä oppii jotain! * Varsinkin kun muistaa lukea manuaalin. *
Siitä tulikin mieleen tämä aamu. Oli tulla kaato. Yksisuuntaisella kadulla vaihdoin oikealle kaistalle ennen risteystä kun edessä oli auto joka kääntyi vasemmalle. Vilkun kanssa leikkiessäni en ollut riittävän tarkkana ja kuinka ollakaan eturengas osui suojatien maalauksen kohdalle juuri kun hiukan himmasin katsoakseni (vauhtia ei ollut juurikaan mitään) oikealle, sehän lähti alta kuin eno veneestä . Löysäsin jarrua (onneksi on supermiehen refleksit)jolloin pito palautui kun asfaltti taas oli renkaan alla. Hetken olin jo melkein kylki tiessä. Tilanteen pelasti se että etunen oli hiukan vinossa ja kun rengas tapasi pidon niin pyörä oikeni itseksekseen. Saipahan virkeän alun työpäivälle.
Pakko laittaa tähän väliin pien ilmainen mainos kun olen ollut sen verran tyytyväinen. Eli itselläni on käytössä Bags-Connectionin systeemi Super Dukessa ja navigaattorina Tomtom One:(kotterokuski @ Elo. 01 2009,17:09) kirjoitti
Engage Sport Quick Lock -tankkilaukku (154 euroa):
Bensakorkin ruuveihin kiinnittettävä kiinnitysadapteri (24 euroa):
Laukkuun kiinnitettävä GPS-teline (31 euroa):
Samainen suojapussi navigaattorille ilman KTM-logoja (14 euroa):
Tuota systeemiä saa myös valmiiksi sähköistettynä, mutta itse koin esteettiseksi haitaksi tankin päällä adapterilevyyn kulkevan sähköjohdon, joten asensin Dukeen Adventuren Powerpartseista löytyvän Powerlet-sähköpistorasian (KTM:n varaosanumerolla 60111042044).
Tupakansytytinpistoke/Powerlet -adapterin tein puolestaan Bilteman tupakansytytinjatkojohdosta, johon vaihdoin irrallisena myytävän Powerlet-pistokkeen (KTM:n varaosanumerolla 60112092060) toiseen päähän.
Systeemi on siitä hyvä, että jos ei se ole käytössä, niin pyörään jää näkyviin ainoastaan tuo kohtuullisen huomaamaton adapterilevy. Huonona puolena sitten se, että jos haluaa GPS:n matkaan, täytyy ottaa myös tankkilaukku mukaan. Tämä ei tosin ole ongelma ainakaan minulle, sillä käytän GPS:ää yleensä ainoastaan sellaisilla reissuilla, joissa tarvitaan myös kuljetuskapasitteettia. Toinen hieman huono puoli on että mittaristo peittyy osittain GPS-laukun taakse, eli joutuu hieman kurkottamaan nähdäkseen koko mittariston...
Noita Bags-Connectionin härpäkkeitä myy Suomessa ainakin R. M. Heino.
EDIT: hieman lisäilyjä...
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07