Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 129:sta
  1. #1
    Auttakaa tumpeloa:
    Mietiskelin asentavani pyörään tupakansytyttimen puhelimen latausta varten kun sen GPS syö virtaa aika tehokkaasti.

    Mitä pitää ottaa huomioon sen tekemisessä? Voiko vetää suoraan akusta vai onko tuolloin kosteuden aiheuttamat oikosulut mahdollisia/todennäköisiä, vaikka liitin olisikin esim. penkin alla? Varmaan joku sulake välissä olisi myös hyvä?

    En tajua sähköjutuista juuri mitään, joten siltä kannalta tarvitsen apua. (Vanhaan kotiloon olen kerran asentanut CD-soittimen, joka vaati jotain sulakehässäkkää, muuta kokemusta näistä ei ole)

    Oon myös harkinnut sellasta aurinkokenno-laturia, mutta joku sanoin että ne on vähän tehottomia, hyvä että jaksavat kännykän ladata täyteen.
    Honda CBF600S
  2. #2
    Eipä siinä oikeastaan muuta kun että laitat sulakkeen mahdollisimman lähelle akun + napaa.
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  3. #3
    ja hyvä olisi olla kaapelit tarpeeksi paksuja, muistaakseni 2.5 neliön kaapelit kestäisivät jonkun 8/10A sulakkeen au.. mp-käytössä. Tietty kaapelit voisi sukittaa sopivissa paikoin jne
  4. #4
    Ensiksi tuollainen satsi ---> KLIKKAA
    Sitten hauenleuat pois, sulake + kaapelin tilalle ja päihin tietty abikot.

    Samalla kun olet purkanut akujohdon ja liittänyt sulakkeen niin kannattaa eristää kuumaliimalla kolvaukset varmuuden vuoksi!!
    <p>=D</p>
  5. #5
    Kyllä ne kolvaukset kannattaa eristää kutistesukalla, tavaraa löytyy pienpakkauksissa halpahalleistakin nykyään.
    Siis: kutistesukka vedetään jäähtyneen juotoksen päälle (kannattaa laittaa johtoon jo ennen kolvausta), ja lämmitetään paremman puutteessa sytkärillä. Kutistesukka nimensä mukaisesti siis kutistuu, ja muodostaa vesitiiviin suojan. Turvallinen ja siistinnäköinen.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  6. #6
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 18 2009,22:24) kirjoitti
    Mitä pitää ottaa huomioon sen tekemisessä? Voiko vetää suoraan akusta vai onko tuolloin kosteuden aiheuttamat oikosulut mahdollisia/todennäköisiä, vaikka liitin olisikin esim. penkin alla? Varmaan joku sulake välissä olisi myös hyvä?
    Täällä vähän juttua aiheesta. Johdot kannattaa oikeasti juottaa ja peittää kutistesukalla, vaikka minä en niin ole tehnytkään *

    Linkki
    - HMPK -
    - IBA Finland -
    http://www.jkweb.suntuubi.com
    Suzuki GSX 1400
  7. #7
    Lainaa (dnapekko @ Tammi. 19 2009,08:17) kirjoitti
    Kyllä ne kolvaukset kannattaa eristää kutistesukalla, tavaraa löytyy pienpakkauksissa halpahalleistakin nykyään.
    Siis: kutistesukka vedetään jäähtyneen juotoksen päälle (kannattaa laittaa johtoon jo ennen kolvausta), ja lämmitetään paremman puutteessa sytkärillä. Kutistesukka nimensä mukaisesti siis kutistuu, ja muodostaa vesitiiviin suojan. Turvallinen ja siistinnäköinen.
    Joo paitsi jos tekee homman kunnolla ja kolvaa sulakkeen suoraan tupakansytyttimen runkoon niin ei ole tarvetta koko kutistesukalle!!



    <p>=D</p>
  8. #8
    Tuossa on oma ratkaisuni. Akku on tuossa heti kuvan alareunassa, tup.syt. liitin on työkalupussin päällä, sen velcro-kiinnikkeen alla. Tuo puna-musta johto on Ctek:in laturin pikaliitin. Sulakkeita tuossa ei ole välissä, sillä johdot ovat niin nysät ettei varmaan tuolla matkalla mikään sitä oikoseen saa + että navarin laturi = USB-poweri, jossa siis on sitten omat suojansa sisäänrakennettuina. Ja se varsinainen johdotus eteen on siis +5V USB-johdolla, jonka puran senkin aina pois kun en navaria tartte
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #9
    Itse hain Motonetistä tarvittavat osat. Osille tuli hintaa 15€.

    Kustomissa tuota ei saa hienosti asennettua katteitten taakse piiloon, joten piti tehdä viritys. Sytytin mahtuu hyvin akkukoteloon piiloon tarvittaessa ja voi vetää tankkilaukkuun tai vaikka takin taskuun tarvittaessa.

    Sähköt varastin takalampulta. :-)

    https://reissu.org
  10. #10
    Kiitos vastauksista... Ei siis ilmeisesti ole väliä vaikka itse tupsyt liittimessä olisi kokoajan virta kunhan se on jossain penkin alla pahimmilta sateilta suojassa? Ja sulakehan siellä on ottamassa nämä oikarit vastaan...

    Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
    Honda CBF600S
  11. #11
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,09:20) kirjoitti
    Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
    Biltemasta löytyy kannellisena!
    <p>=D</p>
  12. #12
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,09:20) kirjoitti
    Kiitos vastauksista... Ei siis ilmeisesti ole väliä vaikka itse tupsyt liittimessä olisi kokoajan virta kunhan se on jossain penkin alla pahimmilta sateilta suojassa? Ja sulakehan siellä on ottamassa nämä oikarit vastaan...

    Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
    Ei haittaa, itellä etulampun kupeessa (custom) ja virtaa tulee akulta suoraan. Sulake heti akun navan jälkeen (oisko 10 A en muista). Kansi ehdottomasti päälle jos on mahdollista mennä kosteutta sisään, tuleepi oikosulku muuten.

    Edit:
    Hintaa tuli 3,50 sytkälle ja 4,00 sulakepesälle (sisälti sulakkeen). Abikoja pyörii tallin lattialla... Hinnat paikalliselta autotarvike myyjiltä. Eli alle 10 eur koko paketti.



    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  13. #13
    Clas Ohlsoniltakin sai ainakin joskus niitä veneilykäyttöön tarkoitettuja (kosteussuojattuja) tupakansytytinsarjoja.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  14. #14
    Itse kytkin edelliseen pyörääni pistokkeen releen kautta, niin ei jäänyt virtoja päälle. Näin GPS:n, puhelimen laturin tms. pystyi jättämään huoletta penkin alle ilman pelkoa akun tyhjenemisestä. Tietysti turvallisempaa muutenkin kytkeä tuo noin eikä suoraan.

    Yamaha FZ6:ssa korvallinen rele mahtui mukavasti muiden releiden seuraksi vasemman takaposkipalan alle - Alkuperäiset releet oli kiinnitetty messinkiseen kiskoon. Kisko oli puolestaan kiinnitetty kahdella ruuvilla, joista taaimmaista käytin uuden releen kiinnittämiseen.

    Samaisen posken alta kulkee kolmijohtiminen kaapeli takalampulle, josta ryöstin ohjausvirran ja maan releelle. Akulta tuleva virta puolestaan kulkee sulakkeen ja releen toisiopuolen kautta pistokkeen plus-napaan. Pistokkeelle tulee akulta myös miinusjohto suoraan.



    Toisissa pyörissä, kuten KTM:ssä, on sitten avaimen mukana kytkeytyvä virran ulosotto (ja lisäksi myös jatkuvasti jännitteinen virranulosotto) vakiona. Super Dukesta nuo liittimet löytyvät valomaskin sisältä, joten pistokkeen asentaminen on helppoa.
    Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
  15. #15
    Itse tein seuraavan virityksen matkustajan penkin alle, 12v veneily "töpseli" -> rele -> sulake -> akku ja ohjaus releelle takalampusta.

    Nyt ei haittaa vaikka jättäisi laturin tms mopoon kiinni kokoajan, ei tyhjennä akkua.

    edit: jaa samalla kellonlyömällä ylös tuli juurikin sama kytkentä , hyvä me



  16. #16
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,09:20) kirjoitti
    Kiitos vastauksista... Ei siis ilmeisesti ole väliä vaikka itse tupsyt liittimessä olisi kokoajan virta kunhan se on jossain penkin alla pahimmilta sateilta suojassa? Ja sulakehan siellä on ottamassa nämä oikarit vastaan...

    Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
    Motonetista löytyy tuollaista kannellisena. 48-2102 hintaan 3,90.
    Suzuki Gs 125 -84
    GSF 600S -97
    GSF 1200S -97
    GSX 1400 -06

    Omalla luvalla jo vuodesta 1977.
  17. #17
    Lainaa (gsf1157 @ Tammi. 19 2009,10:33) kirjoitti
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,09:20) kirjoitti
    Kiitos vastauksista... Ei siis ilmeisesti ole väliä vaikka itse tupsyt liittimessä olisi kokoajan virta kunhan se on jossain penkin alla pahimmilta sateilta suojassa? Ja sulakehan siellä on ottamassa nämä oikarit vastaan...

    Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
    Motonetista löytyy tuollaista kannellisena. 48-2102 hintaan 3,90.
    Juurikin tuollaisen itse viimekesänä jammuun tälläsin. En jaksanut sen kanssa ruveta "hifistelemään" joten vetäsin snurrilla reiän katteeseen, töpseli siihen ja piuhat suoraan sulakkeen kera akulle. Toimi koko kesän moitteetta *
    04 Buell xb12s

  18. #18
    Lainaa (Inkku @ Tammi. 19 2009,11:22) kirjoitti
    Lainaa (gsf1157 @ Tammi. 19 2009,10:33) kirjoitti
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,09:20) kirjoitti
    Kiitos vastauksista... Ei siis ilmeisesti ole väliä vaikka itse tupsyt liittimessä olisi kokoajan virta kunhan se on jossain penkin alla pahimmilta sateilta suojassa? Ja sulakehan siellä on ottamassa nämä oikarit vastaan...

    Täytyy yrittää kuitenkin löytää sellanen "kannellinen" tupsytti.
    Motonetista löytyy tuollaista kannellisena. 48-2102 hintaan 3,90.
    Juurikin tuollaisen itse viimekesänä jammuun tälläsin. En jaksanut sen kanssa ruveta "hifistelemään" joten vetäsin snurrilla reiän katteeseen, töpseli siihen ja piuhat suoraan sulakkeen kera akulle. Toimi koko kesän moitteetta
    Jep, tollasen Motonetin venekäyttöön tarkoitetun pistokkeen asensin busan kuupan alle.

    Trust your instincts, be yourself!

    Kawasaki Z750 -04 --> Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08--> Kawasaki ZZR1400 -12 --> Kawasaki H2SX SE -18
  19. #19
    Mulla on busassa takapenkin alla kans releen takana tommonen bilteman suojattu tupakinsytkärit ja se on sinänsä ihan kätevä kun siitä saa virtaa kaikelle muullekin mitä silloin tällöin tarvii.

    Laitoin sen lisäksi vielä erikseen kännykän laturin kun se on kuitenkin sen verran yleinen tarve varsinkin kun kuuntelen reissuilla aina Autocomilla bluetoothin yli musiikkia puhelimesta. Ostin siis halvan autolaturin ja pistin sen palasiksi. Otin irti ne metalliliuskat jotka ottaa tupakinsytkärissä kiinni vastinkappaleisiin ja kolvasin + ja - johdot niiden tilalle ja suojasin koko systeemin vesitiiviiksi. Asettelin sen tankin alle ja vedin virtajohdot releelle ja latauspistokkeen eteen sarvien lähelle mistä se yltää helposti tankkilaukkuun.
    - Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -

    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
    Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04
  20. #20
    Taidan itse tyytyä vetämään suoraan akulta virrat, menisi taas viikko ennen kuin saisin viritettyä johdot hienosti niin, että virrat menisi päälle vasta kun muutkin virrat päällä. Sen verran peukalo keskellä kämmentä näiden sähköjuttujen kanssa.

    Pitänee siis hakea tuollainen veneeseen tarkoitettu liitin, joku ~10A sulake, muutama liitin akulle ja piuhaa (jos liittimessä ei suoraan mukana)...
    Honda CBF600S
  21. #21
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,13:11) kirjoitti
    Taidan itse tyytyä vetämään suoraan akulta virrat, menisi taas viikko ennen kuin saisin viritettyä johdot hienosti niin, että virrat menisi päälle vasta kun muutkin virrat päällä. Sen verran peukalo keskellä kämmentä näiden sähköjuttujen kanssa.

    Pitänee siis hakea tuollainen veneeseen tarkoitettu liitin, joku ~10A sulake, muutama liitin akulle ja piuhaa (jos liittimessä ei suoraan mukana)...
    Ota vaan sitä piuhaa... Se ihmeitä maksa, mutta jos luotat vain siihen liittimen johtoon, ni 100 varma että on noin 5 cm liian lyhyt.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  22. #22
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,13:11) kirjoitti
    Taidan itse tyytyä vetämään suoraan akulta virrat, menisi taas viikko ennen kuin saisin viritettyä johdot hienosti niin, että virrat menisi päälle vasta kun muutkin virrat päällä. Sen verran peukalo keskellä kämmentä näiden sähköjuttujen kanssa.

    Pitänee siis hakea tuollainen veneeseen tarkoitettu liitin, joku ~10A sulake, muutama liitin akulle ja piuhaa (jos liittimessä ei suoraan mukana)...
    Mutta olis se hieno kun virrat menis... (siis siihen sytyttimeenkin) päälle avaimesta... Ja aikaahan meillä on vielä usseempi viikko, ennenkun pääsee taas liikkeelle *



    KTM 1090 Adventure R
    Tempore Nihil Sanat
  23. #23
    Lainaa (TeeVee @ Tammi. 19 2009,14:11) kirjoitti
    Mutta olis se hieno kun virrat menis... (siis siihen sytyttimeenkin) päälle avaimesta...
    Toisessa talon autoista tuo kontissa oleva tup.syt. pomppaa sähköihin vasta kun autossa on parkit päällä => kesällä konttiin toinen akku ja siihen jääkaappi. Tuo kaappi kun nyt kuitenkin syö akkua aika haipakkaan, ei se pääse parkissa tyhjentämään auton omaa akkua ja vastaavasti kun auto on ajossa, latautuu myös konttiakku samalla. Erittäin näpsäkkä esim. juniorin kanssa fudis-turnauksessa kun eväät säilyy autossa vilposena
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  24. #24
    Kannattaako sittenkään laittaa sulaketta kummempaa värkkiä akun ja sytkäriliittimen väliin?

    Sen saman liittimen kautta saa nimittäin myös LADATUKSI sen mopon akun vähällä vaivalla!



    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  25. #25
    Mulla on myös suunnitteilla tup.syt.pistokkeen asennus tuohon mun Bobbiin. Asennus ois tarkotus tehdä mahd. lähelle tankoa, vaan hankalaa on kun ei ole tilaa ja liitin on vielä rumakin. Noh, eiköhän se siitä... Itse ajattelin ottaa ihan suoraan akulta virran. Tän etuna on ainakin se, että pyörän ollessa parkissa, voi latailla esmes kännyä, jos tarve vaatii, eikä tartte tuota varten pistää virtaa päälle pyörään.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  26. #26
    Lainaa (TeeVee @ Tammi. 19 2009,14:11) kirjoitti
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 19 2009,13:11) kirjoitti
    Taidan itse tyytyä vetämään suoraan akulta virrat, menisi taas viikko ennen kuin saisin viritettyä johdot hienosti niin, että virrat menisi päälle vasta kun muutkin virrat päällä. Sen verran peukalo keskellä kämmentä näiden sähköjuttujen kanssa.

    Pitänee siis hakea tuollainen veneeseen tarkoitettu liitin, joku ~10A sulake, muutama liitin akulle ja piuhaa (jos liittimessä ei suoraan mukana)...
    Mutta olis se hieno kun virrat menis... (siis siihen sytyttimeenkin) päälle avaimesta... Ja aikaahan meillä on vielä usseempi viikko, ennenkun pääsee taas liikkeelle *
    Eipä tuo rele paljoa maksa (Biltemassa hurjat 2,99 euroa) ja herätteen nastoihin 85 ja 86 voi ottaa vaikka parkeista.

    Toinen vaihtoehto on sitten paikallistaa joku virtalukon kautta menevä virtapiuha ja ryöstää suoraan siitä avaimellista virtaa, mutta nuo kannettavien laitteiden laturit saattavat viedä yllättävän paljon virtaa, joten turvallisinta on käyttää relettä välissä ja vetää tarpeeksi paksu johto akun plusnavasta saakka nastaan 30 ja nastasta 87:sta pistokkeen plusnapaan ja miinusnavasta luonnollisesti suoraan pistokkeen miinusnapaan samanpaksuinen johto.
    Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
  27. #27
    Ei jaksa enää..... Vakiovastaus: Rele, heräte sopivasta paikasta, sulake, kolvi, kutistesukka....... Moneskohan tuhannes ketju tää on tästä ikiaiheesta

    Vois jo tehdä "stickyn" tästä...
    <p>2002-2014</p>
  28. #28
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 19 2009,18:13) kirjoitti
    Ei jaksa enää..... * *Vakiovastaus: Rele, heräte sopivasta paikasta, sulake, kolvi, kutistesukka....... Moneskohan tuhannes ketju tää on tästä ikiaiheesta *

    Vois jo tehdä "stickyn" tästä...
    Ei oo pakko jos ei taho
    Kiitos nyt kuitenkin

    Ja yritin kyllä haullakin etsiä, mutta joko olen huono käyttämään sitä tai sitten siellä ei ollut minulle tarpeeksi kattavaa ketjua.
    Honda CBF600S
  29. #29
    Olen joskus ajatellut laittaa paremmin paikallaan pysyvän liittimen Autocomille ja naville, harmittaa se tupakansytkärin "heikko" paikallaan pysyminen.
    Olen joskus laittanut subbarin kylkeen tollasen ja se varmaan toimis todella hyvin.
    http://www.autostudio.fi/product_inf...oducts_id=1870
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Squirrel @ Tammi. 20 2009,16:02) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Tammi. 19 2009,18:13) kirjoitti
    Ei jaksa enää..... * *Vakiovastaus: Rele, heräte sopivasta paikasta, sulake, kolvi, kutistesukka....... Moneskohan tuhannes ketju tää on tästä ikiaiheesta *

    Vois jo tehdä "stickyn" tästä...
    Ei oo pakko jos ei taho *
    Kiitos nyt kuitenkin *

    Ja yritin kyllä haullakin etsiä, mutta joko olen huono käyttämään sitä tai sitten siellä ei ollut minulle tarpeeksi kattavaa ketjua.
    Haulla "tupakansytytin"

    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....ac3257d

    tulee vastauksia jo kasa, joista osassa kysytään jo otsikossa samaa asiaa.......
    <p>2002-2014</p>
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen