Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 146:sta
  1. #1
    Moi,

    Mikä on noiden ero ratakäytössä? Kuviolliset voi myydä katukäyttöön mutta onko niistä muuta hyötyä?

    Kilvettömällä vaan kurvailen, joten kuviota en itse tarvitse.

    jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  2. #2
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  3. #3
    onhan sateisissa kuvio *

    slicksi kestää paremmin, ainakin mulla vaikka mummoilenkin siellä radalla



    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
  4. #4
    Eipä noissa kuviollisissa ratakumeissa reunalla juuri kuviota ole eikä tulis mieleen niillä sateella rataa kiertää. Toi slicksin parempi kestävyys puoltais niiden käyttöä.

    jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  5. #5
    Mitähän slicksiä kannattaisi harrastelijan hankkia? Kuviollisina on ollut Pirelliä SC1 etu SC2 taka. Mistä saisi hyvään hintaan? Rodamotosta olen aikaisemmin tilannut. Kuviollisetkaan eivät ole vielä pois laskuista.
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  6. #6
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 17 2009,19:08) kirjoitti
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Pyöreä mp:n rengas ei tarvitse kuviota veden syrjäyttämiseen, itse renkaan profiili on se paras mahdollinen kuvio. Saderenkaan ero kuivan kelin renkaaseen on pehmeämpi seos/runko joka pitää renkaan oikean lämpöisenä, saderenkaalla ei voi ajaa kovaa kuivalla ainakaan pitkään koska renkaan pinta sulaa ilman viilentävää vettä.
  7. #7
    Jaa että sadeslicksejä vai??? Nyt en ymmärrä...
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 18 2009,14:35) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 17 2009,19:08) kirjoitti
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Pyöreä mp:n rengas ei tarvitse kuviota veden syrjäyttämiseen, itse renkaan profiili on se paras mahdollinen kuvio. Saderenkaan ero kuivan kelin renkaaseen on pehmeämpi seos/runko joka pitää renkaan oikean lämpöisenä, saderenkaalla ei voi ajaa kovaa kuivalla ainakaan pitkään koska renkaan pinta sulaa ilman viilentävää vettä.
    Minkäs takia siinä sadekelin renkaassa sitten on kuvio?
    Superbike #7
  9. #9
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 18 2009,14:35) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 17 2009,19:08) kirjoitti
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Pyöreä mp:n rengas ei tarvitse kuviota veden syrjäyttämiseen, itse renkaan profiili on se paras mahdollinen kuvio. Saderenkaan ero kuivan kelin renkaaseen on pehmeämpi seos/runko joka pitää renkaan oikean lämpöisenä, saderenkaalla ei voi ajaa kovaa kuivalla ainakaan pitkään koska renkaan pinta sulaa ilman viilentävää vettä.
    Otetaanko seuraavalla sadesäällä sitten pieni empiirinen koe? Laita sinä pyörääsi vaikka SC0 (super soft) slicksit ja minä laitan seoksella SC2 (medium) olevat sadekelin renkaat ja ajaa täräytetään vaikka 10 kierroksen verran.

    Jos noissa slickseissä on sitten liian jäykkä runko ja se on ainoa selittävä tekijä (jokainenhan meistä tietää, että kuviot sadekelin renkaissa on vain kosmeettinen seikka), niin sitten voin ajella vaikkapa katurenkailla joissa varmastikin niin kovempi runko kuin seoskin.

    Selittäisitkö minulle sen oudon seikan miksi sadekelin renkaasta häviää pito ajettaessa märällä kun sen asentaa väärinpäin, mutta slicksissä noin ei ole? Jäähtyykö se silloin liikaa kun rengas huomaa pyörivänsä väärään suuntaan vai mistä kummasta tuo ilmiö johtuu?

    Jos kyseessä oli trolli, niin kerro nyt ihmeessä. Joku oikeasti voi uskoa tuollaisen höpöhöpötarinan ja tulla sitten tapattamaan itsensä pehmeällä kuviottomalla renkaalla.

    Jukka

    P.S. Takarenkaana voi käyttää olosuhteista riippumatta aina slicksiä, koska eturengas heittää kaiken märän tieltä ensin pois ja moottorin lämpö haiduttaa sitten kosteudenkin. Yleisesti on myös käytetty pakokaasun ohjaamista takarenkaalle, jolloin rengas pysyy myös talviolosuhteissa lämpimänä ja näin säästää esim. nastakuluissa. Erinomainen pito mm. jääradalla.
  10. #10
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 18 2009,14:35) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 17 2009,19:08) kirjoitti
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Pyöreä mp:n rengas ei tarvitse kuviota veden syrjäyttämiseen, itse renkaan profiili on se paras mahdollinen kuvio. Saderenkaan ero kuivan kelin renkaaseen on pehmeämpi seos/runko joka pitää renkaan oikean lämpöisenä, saderenkaalla ei voi ajaa kovaa kuivalla ainakaan pitkään koska renkaan pinta sulaa ilman viilentävää vettä.
    Katoppa kalenteria, aprillipäivä on vasta ensi kuussa!
    Jos tämän olet vakavissaan kirjoittanut, niin luulisi vähän hävettävän..
  11. #11
    Superbike MagazineTyre Test Special

    Pilot Power 2CT yllättävän hyvä rengas tuon ratarengastestin mukaan eli niinku semi-rata-katurengas...
    Mitäs mieltä raati on?
    Ajattelin laittaa tuon sadekelin renkaaksi kilvelliseen Bussiin...
  12. #12
    Lainaa (CyberAngel @ Maalis. 19 2009,11:37) kirjoitti
    Superbike MagazineTyre Test Special

    Pilot Power 2CT yllättävän hyvä rengas tuon ratarengastestin mukaan eli niinku semi-rata-katurengas...
    Mitäs mieltä raati on?
    Ajattelin laittaa tuon sadekelin renkaaksi kilvelliseen Bussiin...
    Viime kesänä oli 2CT takanen ja vaikutti hyvälle. Kaato tuli loppukaudesta, mutta taisi mennä ajotaidon, kylmän ja loppuun kuluneen etusen piikkiin (Pirellin Corsa).
    Voisin suositellla.
  13. #13
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 18 2009,14:35) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 17 2009,19:08) kirjoitti
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Pyöreä mp:n rengas ei tarvitse kuviota veden syrjäyttämiseen, itse renkaan profiili on se paras mahdollinen kuvio. Saderenkaan ero kuivan kelin renkaaseen on pehmeämpi seos/runko joka pitää renkaan oikean lämpöisenä, saderenkaalla ei voi ajaa kovaa kuivalla ainakaan pitkään koska renkaan pinta sulaa ilman viilentävää vettä.
    Aivan. Ja vielä paremmin vettä syrjäyttää paljas vanne. Huhu kertookin, että moto gp:ssä oltaisiin siirtymässä pelkkiin vanteisiin. Eivät sula alle ja pyöräkin menee kuin kiskoilla.
  14. #14
    Lainaa (750S @ Maalis. 19 2009,08:01) kirjoitti
    Katoppa kalenteria, aprillipäivä on vasta ensi kuussa!
    Jos tämän olet vakavissaan kirjoittanut, niin luulisi vähän hävettävän..
    Ei tuo nyt minun tietääkseni pitäisi olla mitenkään outoa tietoa. Esimerkiksi katupuolella asfalttirenkaat ovat olleet kuviottomia iät ajat, satunnaisia pieniä uria on koristeena renkaan pinnassa ilman mitään varsinaista tarkoitusta. Vesiliirto ei ole ongelma pyöreäolkaisella renkaalla, itse renkaan profiili toimii kuin vene ja mitä vähemmän renkaan pinnassa on epämääräisiä ulokkeita sen tehokkaammin vesi pääsee väistymään syrjään.

    Kuvionnilla on kyllä paljon muitakin tarkoituksia renkassa kuin veden syrjäyttäminen, irrallinen kuviopala pääsee liikkumaan renkaan pinnassa ja antaa tiedon renkaaseen vaikuttavista voimista ja pitorajasta, slicksikin tekee sen kuivalla asfaltilla renkaan rungon ja kumin elämisen myötä mutta huonomman kitkakertoimien omaavalla pinnalla pidon ja luiston raja hämärtyy.
  15. #15
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,16:44) kirjoitti
    Lainaa (750S @ Maalis. 19 2009,08:01) kirjoitti
    Katoppa kalenteria, aprillipäivä on vasta ensi kuussa!
    Jos tämän olet vakavissaan kirjoittanut, niin luulisi vähän hävettävän..
    Ei tuo nyt minun tietääkseni pitäisi olla mitenkään outoa tietoa. Esimerkiksi katupuolella asfalttirenkaat ovat olleet kuviottomia iät ajat, satunnaisia pieniä uria on koristeena renkaan pinnassa ilman mitään varsinaista tarkoitusta. Vesiliirto ei ole ongelma pyöreäolkaisella renkaalla, itse renkaan profiili toimii kuin vene ja mitä vähemmän renkaan pinnassa on epämääräisiä ulokkeita sen tehokkaammin vesi pääsee väistymään syrjään.

    Kuvionnilla on kyllä paljon muitakin tarkoituksia renkassa kuin veden syrjäyttäminen, irrallinen kuviopala pääsee liikkumaan renkaan pinnassa ja antaa tiedon renkaaseen vaikuttavista voimista ja pitorajasta, slicksikin tekee sen kuivalla asfaltilla renkaan rungon ja kumin elämisen myötä mutta huonomman kitkakertoimien omaavalla pinnalla pidon ja luiston raja hämärtyy.

    Täällähän menee fysiikan opit ihan uusix.

    pssst naukkis: Nyt kannattaa vetää se -läppäkortti esille, koska muutoin menee älyttömäksi (säästyy vielä tässä vaiheessa katsos julkiselta mollaukselta, kun heittää, että vitsinähän minä vain nuo lauoin)
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  16. #16
    Hahhahahaaa!

    No nythän on tietäjiä liikkeellä

    *loistava trolli, pakko olla!*
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  17. #17
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 17 2009,19:08) kirjoitti
    Kuviollinen on sateella parempi?
    Eipä nuo nykypäivän "supersport" kuviolliset renkaat sateella mitään auta tai autuaaksi tee.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  18. #18
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,16:44) kirjoitti
    Ei tuo nyt minun tietääkseni pitäisi olla mitenkään outoa tietoa. Esimerkiksi katupuolella asfalttirenkaat ovat olleet kuviottomia iät ajat, satunnaisia pieniä uria on koristeena renkaan pinnassa ilman mitään varsinaista tarkoitusta. Vesiliirto ei ole ongelma pyöreäolkaisella renkaalla, itse renkaan profiili toimii kuin vene ja mitä vähemmän renkaan pinnassa on epämääräisiä ulokkeita sen tehokkaammin vesi pääsee väistymään syrjään.

    Kuvionnilla on kyllä paljon muitakin tarkoituksia renkassa kuin veden syrjäyttäminen, irrallinen kuviopala pääsee liikkumaan renkaan pinnassa ja antaa tiedon renkaaseen vaikuttavista voimista ja pitorajasta, slicksikin tekee sen kuivalla asfaltilla renkaan rungon ja kumin elämisen myötä mutta huonomman kitkakertoimien omaavalla pinnalla pidon ja luiston raja hämärtyy.
    No nyt kun on löytynyt tällainen tietäjä, rengaspuolen asiantuntija jota olemme kauan kaivanneet, niin valaisehan vähän lisää.

    Kerrohan miksi renkaiden pito-ominaisuudet huononevat aivan olennaisesti kun sadekelin renkaan laittaa väärinpäin vanteelle? Muuttuuko tällöin renkaan seos kovemmaksi vai mistä tuo outo ilmiö johtuu?

    Kerro lisäksi mihin nämä käsityksesi pohjautuvat ja jos lähdeaineistoa ei ole antaa vaan esim. omakohtaisiin tutkimuksiin, niin kerro millä rengastehtaalla olet suunnittelijana tai jossain muussa (missä) tehtävissä?

    Voidaan ottaa sitten kesällä vaikkapa testi missä ajamme vuoronperään vaikkapa Ahvenistolla nopeudella 150 km/h n. 5 cm syvän lätäkön läpi, minä saderenkailla ja sinä kuviottomilla. Renkaan seoksellahan ei kai ole merkitystä veden syrjäyttämiseen, vain renkaan muoto on ratkaiseva. Muistetaan kuitenkin etukäteen pyytää Marko ja kumppanit paikalle, sillä aivan hentoisemmilla narukäsillä ei sieltä rengasvallin alta miestä revitä ulos, siitäkin on kokemuksia.

    Ilmoita kun haluat todistaa tuon teoriasi paikkansapitävyyden, minä järjestän sopivat olosuhteet.

    Jukka
  19. #19

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Proffa @ Maalis. 19 2009,17:32) kirjoitti
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,16:44) kirjoitti
    Lainaa (750S @ Maalis. 19 2009,08:01) kirjoitti
    Katoppa kalenteria, aprillipäivä on vasta ensi kuussa!
    Jos tämän olet vakavissaan kirjoittanut, niin luulisi vähän hävettävän..
    Ei tuo nyt minun tietääkseni pitäisi olla mitenkään outoa tietoa. Esimerkiksi katupuolella asfalttirenkaat ovat olleet kuviottomia iät ajat, satunnaisia pieniä uria on koristeena renkaan pinnassa ilman mitään varsinaista tarkoitusta. Vesiliirto ei ole ongelma pyöreäolkaisella renkaalla, itse renkaan profiili toimii kuin vene ja mitä vähemmän renkaan pinnassa on epämääräisiä ulokkeita sen tehokkaammin vesi pääsee väistymään syrjään.

    Kuvionnilla on kyllä paljon muitakin tarkoituksia renkassa kuin veden syrjäyttäminen, irrallinen kuviopala pääsee liikkumaan renkaan pinnassa ja antaa tiedon renkaaseen vaikuttavista voimista ja pitorajasta, slicksikin tekee sen kuivalla asfaltilla renkaan rungon ja kumin elämisen myötä mutta huonomman kitkakertoimien omaavalla pinnalla pidon ja luiston raja hämärtyy.

    Täällähän menee fysiikan opit ihan uusix.
    Ei ole eka kerta kun tuo kaveri pistää fysiikan lait uusiksi!
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  20. #20
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,16:44) kirjoitti
    Lainaa (750S @ Maalis. 19 2009,08:01) kirjoitti
    Katoppa kalenteria, aprillipäivä on vasta ensi kuussa!
    Jos tämän olet vakavissaan kirjoittanut, niin luulisi vähän hävettävän..
    Ei tuo nyt minun tietääkseni pitäisi olla mitenkään outoa tietoa. Esimerkiksi katupuolella asfalttirenkaat ovat olleet kuviottomia iät ajat, satunnaisia pieniä uria on koristeena renkaan pinnassa ilman mitään varsinaista tarkoitusta. Vesiliirto ei ole ongelma pyöreäolkaisella renkaalla, itse renkaan profiili toimii kuin vene ja mitä vähemmän renkaan pinnassa on epämääräisiä ulokkeita sen tehokkaammin vesi pääsee väistymään syrjään.

    Kuvionnilla on kyllä paljon muitakin tarkoituksia renkassa kuin veden syrjäyttäminen, irrallinen kuviopala pääsee liikkumaan renkaan pinnassa ja antaa tiedon renkaaseen vaikuttavista voimista ja pitorajasta, slicksikin tekee sen kuivalla asfaltilla renkaan rungon ja kumin elämisen myötä mutta huonomman kitkakertoimien omaavalla pinnalla pidon ja luiston raja hämärtyy.
    Jaaha, nyt lähtee postia Opetusministeri Henna Virkkuselle. Perusopetuksessa on säästetty ihan liikaa, tässä on tulos.

    Vai ei ole vesiliirto ongelma "pyöreäolkaisella" renkaalla, koska sen profiili muistuttaa venettä. Eihän venekään poista kaikkea vettä, muuten kai veneily olisi sitä että soudeltaisiin pelkästään pohjaa pitkin? Aivan varmaan on, että ihan olet itse moisen teorian keksinyt. Väitätkö sinä onneton ihan vakavissaan, että kitkä ei vähene satelle ja että vettä ei tarvitse rengaalta poistaa pidon parantamiseksi (veden määrä renkaan pinnalla korreloi kitkan vähemisen kanssa)?

    Oletkos koskaan miettinyt miksi sateella vähän tehottomampikin mopo (kuten itselläni) pyrkii sutimaan? Sinun teorian mukaan näin ei pitäisi olla.

    Mutta koska teoria ja käytäntö ei juuri koskaan kohtaan ehdotan seuraavaan (kun kerran asut tuossa melkein kulmilla).

    Minä tarjoan pyörän, sliksit ja räpylät (siis sadekelin renkaat). Odotetaan sopiva sadeviikonloppu (näitä riittää jos tulee samanlainen kesä, kun viime kesä) ja lähdetään vaikka Kemoraan kokeilemaan. Mahdolliset lipoista tulevat kustannukset maksat sinä.

    Testi menee näin:
    Ensin räpylät alle ja menoksi. Aja niin monta kiekkaa, kun hyvälle tuntuu.
    Sitten sliksi alle ja ei kun baanalle. Ensimmäiseen mutkaan jos ladot samaa vauhtia, kun räpylöillä, niin takuulla olet huolella nutullaan ja vielä melkoisesta vauhdista. Reiluna kaverina olen tosin jo etukäteen tilannut sulle ambulanssin.
    Käykö? Olisi mielenkiintoista nähdä miten käytännön fysiikka murentaa mututeorian.

    Jos kävisi niin, että ratailu sujuu nopeammin slikseillä. Niin onneksi olkoon, yli 100 vuotta rengastehtaat on keskittynyt ihan vääriin asioihin. Onneksi voit mennä ja korjata tämän(kin) erheen ja samalla netota eläkerahat.

    EDIT. Näköjään Jukkakin tarjosi jo testi mahdollisuutta.. No onpahan ainakin valinnan varaa..



  21. #21
    Mitä tapahtuu kun renkaaseen lyödää kuviota. No pitopinta tällöin pienenee. Mikäs sen syy-seuraussuhde on? Kumin pinta voi hyvinkin lämmetä enemmän jolloin pintojen kitka on parempi mikä merkkaa huonoissa pito-oloissa parempaa pitoa.
    Sadekelinrenkaalla tämän lämpenemisen tehoa on parannettu pehmeämmällä kumiseoksella eli se ottaa siihen vähäiseenkin kosketuspintaan mitä asvaltti tarjoaa sen veden päällä kellumisen.

    Myös renkaankuvion reuna puree näin asvalttiin jolla parannetaan kitkaa. Ei se renkaan kuvion reuna turhaan pyöristy.

    Terveisin, äkkiä kirjotettu pikkupäissään joten pahoittelen asiavirheitä.

    edit. NikoL:n yllytyksestä piti tulla sekoittamaan pakkaa ja yleisiä luulemuksia



  22. #22
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,16:44) kirjoitti
    Lainaa (750S @ Maalis. 19 2009,08:01) kirjoitti
    Katoppa kalenteria, aprillipäivä on vasta ensi kuussa!
    Jos tämän olet vakavissaan kirjoittanut, niin luulisi vähän hävettävän..
    Ei tuo nyt minun tietääkseni pitäisi olla mitenkään outoa tietoa. Esimerkiksi katupuolella asfalttirenkaat ovat olleet kuviottomia iät ajat, satunnaisia pieniä uria on koristeena renkaan pinnassa ilman mitään varsinaista tarkoitusta. Vesiliirto ei ole ongelma pyöreäolkaisella renkaalla, itse renkaan profiili toimii kuin vene ja mitä vähemmän renkaan pinnassa on epämääräisiä ulokkeita sen tehokkaammin vesi pääsee väistymään syrjään.

    Kuvionnilla on kyllä paljon muitakin tarkoituksia renkassa kuin veden syrjäyttäminen, irrallinen kuviopala pääsee liikkumaan renkaan pinnassa ja antaa tiedon renkaaseen vaikuttavista voimista ja pitorajasta, slicksikin tekee sen kuivalla asfaltilla renkaan rungon ja kumin elämisen myötä mutta huonomman kitkakertoimien omaavalla pinnalla pidon ja luiston raja hämärtyy.
    Tuossa venevertauksessa olet ainakin oikeassa. Komeasti se slicksi nousee lätäkön pinnalle plaaniin.

    Muuta en sitten ymmärräkään.
  23. #23
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Mitäs helvettiä...nyt niitä on jo kaks? Jatkoa odotellessa.
    Superbike #7
  24. #24
    Lainaa (TeroT @ Maalis. 19 2009,21:23) kirjoitti
    Ei ole eka kerta kun tuo kaveri pistää fysiikan lait uusiksi!
    Oliko joskus mm. neuvoja woblauksen hallintaan tai jotain?
  25. #25
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Maalis. 19 2009,21:23) kirjoitti
    Voidaan ottaa sitten kesällä vaikkapa testi missä ajamme vuoronperään vaikkapa Ahvenistolla nopeudella 150 km/h n. 5 cm syvän lätäkön läpi, minä saderenkailla ja sinä kuviottomilla. Renkaan seoksellahan ei kai ole merkitystä veden syrjäyttämiseen, vain renkaan muoto on ratkaiseva. Muistetaan kuitenkin etukäteen pyytää Marko ja kumppanit paikalle, sillä aivan hentoisemmilla narukäsillä ei sieltä rengasvallin alta miestä revitä ulos, siitäkin on kokemuksia.
    No siis jos ajetaan suoraan lätäkköön niin mitäs siitä? Jokainen rengas jossain vaiheessa nousee vesiliirtoon kun syrjäytettävän veden määrä ylittää renkaaseen kohdistuvan painon, mutta mopon renkaan tapauksessa siihen vaikuttaa lähinnä renkaan leveys ja kaluston paino.

    Ja vesiliirto suoralla lätäköstä ei ole nyt niin ihmeellinen, vähän sama tilanne kuin hyppäisi eli keula on kevyt ja takarenkaan irrotessa veto päällä kierrokset pomppaa tappiin. Mä en nyt näe mitä ihmeellistä olis vetää sataaviittäkymppiä lätäkköön, vesi vähän roiskahtaa, mutkassa tilanne olis sitten vähän eri.
  26. #26
    Lainaa (750S @ Maalis. 19 2009,21:25) kirjoitti
    Väitätkö sinä onneton ihan vakavissaan, että kitkä ei vähene satelle ja että vettä ei tarvitse rengaalta poistaa pidon parantamiseksi (veden määrä renkaan pinnalla korreloi kitkan vähemisen kanssa)?

    Oletkos koskaan miettinyt miksi sateella vähän tehottomampikin mopo (kuten itselläni) pyrkii sutimaan? Sinun teorian mukaan näin ei pitäisi olla.
    No en nyt ihan tuollaista ole omasta mielestäni väittänytkään. Vesiliirto on vähän eriasia kuin sutiminen sinällään.

    Suoraolkaisessa renkaassa kuten auton rengas tarvitaan kuviota veden syrjäyttämiseen, kuvioton rengas puristaa tien ja renkaan väliin jäävän veden eteenpäin jolloin se alkaa kasautumaan renkaan eteen ja kasautuva vesi nostaa renkaan irti tiestä. Auton renkaissa vedenohjaukseen käytetyt urat tunnistaa helposti, ne ovat virtausvastusten vähentämiseksi suoria kanavia ja suuntautuvat yleensä renkaan keskellä pyörimissuunnan mukaan eli poistavat veden renkaan taakse, ja sivuilla nuolimaisesti pyörimissuunnan mukaan poistaen veden renkaan sivuille samaan tapaan kuin pyöreäolkainen rengas tekee ihan omalla muodollaan.
  27. #27
    Ei jumazuikka täsähän tulee maha kipeeksi näitä juttuja lukiessa *
    Edit: Onko pyörän rengas suunniteltu pyöreä olkaiseksi juuri tuon veden poiston vuoksi ?



    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  28. #28
    Lainaa (hoo @ Maalis. 19 2009,22:37) kirjoitti
    Onko pyörän rengas suunniteltu pyöreä olkaiseksi juuri tuon veden poiston vuoksi ? *
    Renganhan on alkujaan pyöreäolkainen, taisi pikemminkin olla niin että suoraolkaisten renkaiden kehittämisen jälkeen jouduttiin kehittämään kuviota veden poistamiseksi renkaan alta.

    Periaatteessa jos pelkää mopolla vesiliirtoa niin kuvion lisäämisen sijaan parempi vaihtoehto on lisätä renkaan painetta jolloin renkaan muoto säilyy terävämpänä jolloin se myös ohjaa vettä paremmin.....



  29. #29
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,22:17) kirjoitti
    No siis jos ajetaan suoraan lätäkköön niin mitäs siitä? Jokainen rengas jossain vaiheessa nousee vesiliirtoon kun syrjäytettävän veden määrä ylittää renkaaseen kohdistuvan painon, mutta mopon renkaan tapauksessa siihen vaikuttaa lähinnä renkaan leveys ja kaluston paino.

    Ja vesiliirto suoralla lätäköstä ei ole nyt niin ihmeellinen, vähän sama tilanne kuin hyppäisi eli keula on kevyt ja takarenkaan irrotessa veto päällä kierrokset pomppaa tappiin. Mä en nyt näe mitä ihmeellistä olis vetää sataaviittäkymppiä lätäkköön, vesi vähän roiskahtaa, mutkassa tilanne olis sitten vähän eri.
    Juu, eihän siinä ole mitään. Lammikko kun sattuu olemaan jarrupaikan kohdalla niin sehän lisää vain jännitystä jos nyt 50 metriä myöhemmin alkaa jarruttamaan ja henkilö jolla teoria on hyvin hallussa, hallitsee tuollaisenkin tilanteen mennen tullen.

    Olet varmastikin myös sitä mieltä, että pyörää voi alkaa kääntämään aivan yhtä hyvin koskettaako rengas asfalttia vaiko on siinä viiden sentin vesipatjan päällä, sillä venettäkin käännellään vedessä, joten toki veneen muotoista rengastakin, airoilla tai ilman.

    Koska en tunne sinua, niin valaisehan meille ratakokemuksesi määrä. Minkä verran olet ajanut radalla sadekelin renkailla sekä kuviottomilla erilaisissa sateissa?

    Voisitko lisäksi kertoa tuletko paikalle todistamaan tuon väitteesi? Minä olen monelle henkilölle tarjonnut mahdollisuuden todistaa erilaisia väitteitä todeksi (onko auto nopeampi radalla kuin pyörä, voiko pidon rajat tunteva Legend mennä heittämällä naurettavan hitaita 1.28 aikoja Alastarolla Speed Triplellään jne). Perin harva noihin kuitenkaan tarttuu, miksiköhän? Olisitko sinä poikkeus? Tulisit näyttämään kuinka pyörä hallitaan suoraan ajettaessa kun mennään vaikka 100 metriä leveän ja 2-5 cm syvän lätäkön yli pienessä vesiliirrossa. Oikeasti kaltaisillesi syväosaajille on paljon kysyntää ja hieman tietoisuuttasi jakamalla voisit päästä isoihin rahoihinkin käsiksi.

    Ilmoitapa vaikka sähköpostilla jukka.relander(ät)pp.inet.fi milloin kelpaisi tulla, niin järjestetään sopivat olosuhteet. Kerro myös samalla olisiko puunvärinen parempi vai sellainen valkoinen, mummotyylinen puupalttoo ehkä enempi mieleen.

    Jään odottelemaan yhteydenottoasi. Ohessa päivämäärät joista voit valita: http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=ah&s=ah_paivamaarat

    Kilpailupäivinä emme voi valitettavasti tuota järjestää, silloin testaillaan meneekö se kovin paikalle saapuva katuauto kovempaa kuin katupyörä ja muutama muukin koitos. Tätä keskustelua ei sitten kannata laajentaa siihen miten neljä rengasta pitää paremmin kuin kaksi, sille on oma viestiketjunsa joka jo hiljentymään päin.

    T. Jukka
  30.  
  31. #30
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 19 2009,22:51) kirjoitti
    Lainaa (hoo @ Maalis. 19 2009,22:37) kirjoitti
    Onko pyörän rengas suunniteltu pyöreä olkaiseksi juuri tuon veden poiston vuoksi ? *
    Renganhan on alkujaan pyöreäolkainen, taisi pikemminkin olla niin että suoraolkaisten renkaiden kehittämisen jälkeen jouduttiin kehittämään kuviota veden poistamiseksi renkaan alta.

    Periaatteessa jos pelkää mopolla vesiliirtoa niin kuvion lisäämisen sijaan parempi vaihtoehto on lisätä renkaan painetta jolloin renkaan muoto säilyy terävämpänä jolloin se myös ohjaa vettä paremmin.....
    Elikkä ratapäivillä sadekuuron sattuessa tästä lähin voi unohtaa ne hikiset rengas jumpat, pieni paineen lisäys slickiin riitää *
    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen