Nyt olisi viisaampien ja fiksujen vinkit tarpeen kun en ole koskaan tarvinnut kuljettaa moottoripyörää peräkärryssä. Eli onko hyviä kikkoja ja mitä kannattaa edottomasti vältä? Kuljetettavana olis busa ja matkaa on 300km.
Korkeelta ja kovaa!
Moro,
täällä löytyy aika kattavaa keskustelua aiheesta. Sieltä löytynee tarvittavat vinkit kuljetukseen.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Tästä vielä myös apua: Bajahill
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
jooh koitin hakua mutta eihän puusilmä mitään löydä(AnDy @ Tammi. 02 2009,17:15) kirjoitti
kiitos![]()
Korkeelta ja kovaa!
kysyn nyt tähän threadiin mutta mutta...
mopon sitominen kiinni on oma taiteen lajinsa, MUTTA ...miten hitossa saa esim. 300kilosen prätkän tollaseen perusperäkärryyn kyytiin !??!
ei ole vielä kyllä tarvis kuljettaa, mutta jos vaikka tarttis
Lainaan tätä kuvaa :P
***
Kippaavaan kärriin menee kätevästi ajamalla. Tuollainen kuomullinen kippaava on kyllä varsin kätevä mopon kuljetukseen.(Froz @ Tammi. 02 2009,17:31) kirjoitti
![]()
^Hyvin samansuuntainen systeemi itselläkin käytössä ja sama karavaani liikkuu ensikesänäkin. Kahvaliinoilla voi sitoa etupäästä.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Peruskärryyn (ei kippaava) tarvitaan parimetrinen ramppi, ite tein omani kolmesta 2" x 4" joten leveys on 25 cm. Siihen prätkän viereen pötkölleen ku moppe on kyydissä. Painaa riittävästi ja kestää pyörän painon.(Froz @ Tammi. 02 2009,17:31) kirjoitti
Menee työntämällä / ajamalla ylös ja pakilla pois. Kärry autossa kiinni jotta ei pääse heilumaan.
Kiinnitys normaalisti liinoilla (3 kpl) 2 edestä ja 1 takaa.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
ite oon vieny silleen että etupyörä vasempaan etukulmaan, sitten pyörä sivutuelle ja sarvista yks liina etupyörästä eteenpäin ja takapyörästä taaksepäin, näin on aina pysyny hyvin paikallaan
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Busa ehjänä kotona.
Käytin 4 liinaa ja hieman muutettua versiota lankku virityksestä kuin kuvassa. Rampin tein puutavarasta jota löyty tallista. Kiitos avusta.![]()
Korkeelta ja kovaa!
koskaan käyttäny lankkuja, mutta liinat ovat aina tarpeen!!!
Honda VT 125cc Shadow
Tuliko busa hommattua vai olemassa olevaako vain 'ulkoilutit'?(_T_ @ Tammi. 05 2009,22:42) kirjoitti
Jos oli hankinta niin onnee vaan - hyvän valitsit![]()
Trust your instincts, be yourself!
Kawasaki Z750 -04 --> Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08--> Kawasaki ZZR1400 -12 --> Kawasaki H2SX SE -18
Juuh ostettu on. Ulkoilutukset hoidan ihan ajamalla(Vmatti @ Tammi. 06 2009,11:24) kirjoitti
![]()
Korkeelta ja kovaa!
Bussi ja tusinakawa mahtuu kivasti tollasee mopon kuskaamiseen tarkotettuun kärryyn. Ja on vielä jopa helppo ja mukava käyttää...
Ja täsmälleen kuvien mukaisella yhditelmällä ajettiin myös varttimaili ja täytyy sanoo että kyllä ne pyörätki siel kyydissä pysyhttp://vegelius.1g.fi/kuvat/Video/20092008.mp4
Jeppistä
Jutustelenpas nyt tähän ketjuun.
Tapoja on monia, suurin osa niistä hyviä tai ainakin parempia kuin omani. Parhas olisi ehkä kunnon telineet, joihin kiinnittää.
Joka tapauskessa vien huomenna K1200RS:n Jyväskylästä Helsinkiin kärryllä.
Kippaava kuomukärry, joten kyytiin ja säältä suojaan saa helposti.
Käytän samaa tapaa kuin aina ennenkin olen käyttänyt:
1. moottoripyörä sivutuelle
2. Vaihde ykköselle
3. nippusiteellä etujarru päälle
4. liinoilla takaa (tässä pyörässä repsikan kauhukahvoista) kiinni takaviistoihin kärryyn
5. liinoilla kiinni etupumpuista etuviistoihin eteenpäin.
Ei tarvitse edes mitenkään erityisen tiukkaan kiriä liinoja, pyörän oma paino ja etujarru pitävät sen hyvin paikallaan. Liinoja kiristettäessa on varottava, ettei seisontuen puoleisia liinoja kiristä enempää kuin toisen puolen liinoja, ettei sivuseisontatuki rasitu liikaa ja anna periksi. Liinat pitävät pyörän pystyssä sekä varmistavat mahdollisessa äkkitilanteessa paikallaan pysymisen.
Mutta se miksi kirjoitin, oli naapurin mopon kuljetus. Siis tällä kertaa kyseessa oli onneksi kirjaimellisesti mopo, pappatunturi. Vei sitä kärryssään keskiseisontatuella, kun ei siinä muutakaan ollut valittavissa. Sitoi huolella neljään suuntaan. Kaatui mopo lavetilla vähän matkan päässä hyvästä sitomisesta huolimatta.
Syykin selvisi hetken ihmeteltyään: seisontauen toinen puoli oli mennyt läpi kärryn pohjasta.
Opetus: varmista, että kuljetuskärrysi pohja on vahvaa vaneria tms materiaalia ja ennen kaikkea vielä ehjä. Kyseinen kärry oli jokin hieman iäkkäämpi ja jo lähtökohdaltaan tuntui vaneri olevan varsin ohutta.
Jos tarvetta, kannattanee varmistaa esimerkiksi teräslevyllä jalan alta pohjan kestävyys.
t: Sarkka
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Tuo edellinen ohje on itselläkin XX:n kanssa ollut käytössä, joskin lisäksi olen lukinnut ohjaustangon omalla lukollaan ja ottanut penkin pois, jotta siitä saa kunnolla kuormaliinat kiristettyä rungon yli.
Kun painon saa kunnolla kolmiolle etupyörä-takapyörä-sivutuki, niin ei se sen kummempaa kaipaa.
Ja aikaa menee vain muutama minuutti.![]()
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Noin painavasta ei oo kokemusta... Z750:n ajoin aina omalla moottorilla kyytiin, itse rinnalta taluttaen.(Froz @ Tammi. 02 2009,17:31) kirjoitti
Ducatin kanssa on vähän hankaluuksia, sen kanssa tuo kytkimellä luistattelu ei oikein onnistu.
Pitää vaan sitoa se lankku/ramppi kiinni, ettei se pyörä sutaise sitä alta pois siinä vaiheesa kun etupyörä on jo kärryn päällä... ei muuten hirveesti naurata kun mopo roikkuu mahasta siinä kärryn laidalla.
Kattokaas tuota liinasysteemiä..erittäin toimiva.(Froz @ Tammi. 02 2009,17:31) kirjoitti
ideana tuohon tankoon tulevat "sukat" joitten läpi liina kulkee.![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Edellisiin liittyen sellainen juttu että sitä sivuseisontatukea ei jätetä käyttöön vaan pyörä on pelkästään hihnojen varassa etupumput jonkunverran alas kiristettyinä.Itse en laita koskaan muita hihnoja kuin ne kaksi eteen.En lukitse etujarrua,vain etupyörä etuseinään kiinni ja hihnojen kiristys.Koskaan ei ole pyörä kääntyillyt eikä kaatunut.Käyttämäni hihnat ovat kyllä hieman vahvempia kuin naurettavat halvimmat mahdolliset.Nykyisin saa valmiita settejä joissa on erillinen poikittaishihna ohjaustankoon ja erilliset kiristysliinat.Muista katsoa ettet riko katkaisijoita sillä tankoon tulevalla poikittaishihnalla.
edit, tuo kyseinen tankoon tuleva hihna näkyy hyvin tuossa viimeisess kuvassa..
minua kiinnostaisi minkänäköisiä ramppeja jengi on tehnyt mopon ajamiseksi peräkärryyn? siis puusta
itse pohdin että kolme 2x4:sta kun laittaisi toisiinsa kiinni (alapuolelle laudat tms),.. tämä siis mopon rampiksi ja sitten molemmille puolille vielä yhdet lankut kuskien jalkojen tueksi vähän leveemmälle. Kun siis istuu mopon päällä niin tarviihan siinä johonkin jalkoja tukea...maahan kun ei yletä
tietty jos vetää vauhdilla vaan niin eihän siinä mitään tukiparruja tarvii jaloille![]()
ideoin vielä että laittaisi parrun pätkät peräkärryn perän ja keulan alle ettei pääse heilumaan..vaikka olis tietty autossa kiinni aisa.
+ rampin hyvä kiinnitys peräkärryyn ettei mikään liiku mihinkään kesken ajon.
***
Jaa, itse en pistäisi rengasta suorana kärryn etulaitaa vasten ellei ole jotain joka pitää sen suorassa. Jos se siitä pääsee kääntyy niin hihnat on sitten löysällä. Eli nurkaan se etunen.
Ja en kyllä pistäisi tuolta tangosta noin päästä kuin tuossa blade esimerkissä on, saattaa innoissaan notkahtaa stongat.
Mutta noi kiinnityksethän toisaalta on kiinni pyörästä, mistä minkin kiinni saa, eli yks oikoista ohjetta siihen ei löydy.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Ei tuossa stongat notkahda kun ei pumppuja vedä pohjaan saakka.
Itse olen kiinnittänyt pyörän niin että liina kiinni kärryn koukkuun vasemmalle, pyörän pikkuinen kallistus vasemmalle, liina vasemman kahvan ympäri, liina oikean kahvan ympäri, liina kiinni toiseen koukkuun ja kiristystä sen verran että mopo nousee suoraan. Sit vielä tarkistus että etupumput eivät ole pohjassa. Takapään olen vielä kiinnittänyt yhdellä liinalla sivusuuntaisen liikkeen eliminoimiseksi. Käytännössä siis samalla tavalla kuin tuossa blade-kuvassa.
Todetusti toimiva tapa.
-kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
Saman lain tulee kiinnitettyä, nuo kahvaliiinat voisi kyllä ostaa, meinaa tuo liina vähän vääntää nuita kahvakumeja. *(tab @ Tammi. 08 2009,12:14) kirjoitti
Varsin hyvin pysyy kiinni vaikka en vedä kun vajaa puolet joustoista sisään etupumpuista.
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Ja pienenä vikkinä et kannattaa kiinnittää saman lain kuljettipa kilometrin tai 1000 km *(_T_ @ Tammi. 02 2009,17:10) kirjoitti
![]()
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Kannattaa kyllä vetää tarpeeksi kireelle ne etupumput, jos kunnon töyssyssä pääsee joustaa, niin hihnat on löysällä saman tein. Tai pitää huolen että tulee myös taaksepäin vetoa. Lisäksi jos odotettavissa skrubusta tietä, kannattaa myös takaiskarin liikkeitä rajoittaa, saattaapi meinaan hieman eri tapaan tuo iskari ilman kuormaa saada kyytiä.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99