Koskas tämmöinen on muuttunut?
Kliks
Mää olen ollut siinä uskossa että ajokortti on kotimaassa virallinen henkilötodistus siinä missä passi ja normi henkilötodistuskin. Tuohan tarkoittaa sitä että kaupan kassakin voi kieltäytyä hyväksymästä ajokorttia ikää kysyttäessä.
Honda CBR1100XX
Mun mielestä se on ollut jo pitkään noin, mutta ketä tuo kiinnostaa, kaupoille kyllä kelpaa ajokortti. Ei se niidenkään etu ole myyntitilanteessa ruveta pienistä vänkäämään...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Miun paperiajokortti ei taho enää kelvata ees kaupoissakaan *![]()
Kun ei oo vaan tullu hommattua uutta *![]()
The Real Thing ?
On tää ollut jo voimassa pidemmän aikaa ja sen takia ulkomaille mennessä suosittelevatkin aina pitämään passia mukana.
Ajokortti ei ole sen takia virallinen hlötod, koska itse henkilö ei välttämättä ole itse käynyt poliisiasemalla. Yleensä autokoulut pyytää lääkärintodistuksen ja valokuvat, jonka jälkeen autokoulusihteeri toimittaa paperit poliisilaitokselle. Tästä johtuen ei voida luotettavasti todeta kuka henkilö on kyseessä. Voi olla, että oppilas on antanut väärät tiedot toimistohenkilölle.
Mutta käytäntö taitaa muuttua pikku hiljaa siihen suuntaan, että oppilas käy itse viemässä paperit ajokorttilupaa varten poliisilaitokselle.
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Onko ajokortti joskus ollut virallinen henkilötodistus?(CebariTonni @ Marras. 19 2008,12:06) kirjoitti
Tuskinpa, vaikka se käytännössä kotimaassa sellaisena on riittänyt ja varmaan vastaisuudessakin.
Jaa... siis tuossakin on käytäntö muuttunut aikojen saatossa, sillä kyllä minun ainakin aikoinaan piti itse viedä paprut sun muut Poliisin ajokorttitoimistoon... vai mikä se nyt nimeltään olikinkirjoitti
Honda CBR1100XX
Tulliviranomaisten mukaan ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus koska siitä puuttuu henkilön kansallisuus. Näin minua ohjeistettiin kun eksyin lentäen tanskan maalle ajokortin turvin. Eivät sitten ihan oikeasti meinanneet päästää ulos maasta. Täältä pääst kyllä hyvin pääsin sinne.(CebariTonni @ Marras. 19 2008,14:38) kirjoitti
![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Eikös ajokortti kelpaa pohjoismaissa henkilötodistuksesta mutta ei sen ulkopuolella. Kyseessä jokin keskinäinen sopimus. Korjatkaa jos väärässä.
R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
Ajokorttihan on vain lupa ajaa kyseisiä ajoneuvoluokkia mitä sinne taakse on printattu. Eli kaikki tarvittavat kurssit ja ajokokeet on suoritettu hyväksytysti...
Henkilöllisyys todistukset on asia erikseen kuten esim passi, mutta nämä pienemmät viskaalit kuten kaupan kassat ja pankitkin hyväksynee sen ajokortin henkkareiksi.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Tukholman alueella tuntui ainakin uusi luottokortin kokoinen kelpaavan.(WMB @ Marras. 19 2008,15:51) kirjoitti
GSF Bandit 1200 -05
Kyllä kelpaa! Muissa schengenmaissa ei kylläkään kelpaa.(WMB @ Marras. 19 2008,15:51) kirjoitti
Taikasanalla "matkustusasiakrja" löytyy ulkoministeriön sivuilta mm. tällaista tietoa:
"Matkustusasiakirjoja ovat passi ja henkilökortti."
"Pohjoismaihin (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on voitava tarvittaessa osoittaa."
Muissa Schengen-maissa käy henkilökortti.
Ja taikasanoilla "henkilöllisyyden todistaminen" löytyy mm.
seuraavaa...
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Termit muuttuu ja tarkoituksetkin näköjään aikojen saatossa. Silti minulla on sellainen mielikuva että vielä 70-luvulla tuo ajokortti olisi ollut ihan virallinen henkilötodistus. Joka paikassa aina kysyttiin, ajokortti tai henkilöllisyystodistus.
Honda CBR1100XX
No jos tuossa muodossa kysyttiin, niin silloinhan ajokortti ei ollut tuolloinkaan virallinen henkilöllisyystodistus.(CebariTonni @ Marras. 19 2008,22:17) kirjoitti
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
kelpaa(WMB @ Marras. 19 2008,15:51) kirjoitti
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05