Sivu: 11 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011
Tulokset 301:stä 314:een 314:sta
  1. #301
    Linkki PDF:n.

    Lainaa kirjoitti
    heijastavia vaatteita käyttäneillä kuljettajilla oli tällaisia vaatteita käyttämättömiin kuljettajiin verrattuna 37 % pienempi riski joutua sairaalahoitoa vaatineeseen tai kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen (Wells ym., 2004). Valkoisen kypärän käytön todettiin pienentävän onnettomuusriskiä 24 % mustan kypärän käyttöön verrattuna ja ajovalojen käytön 27 % valojen käyttämättömyyteen verrattuna. Moottoripyörän ja ajovarusteiden etuosan värillä sen sijaan ei ollut yhteyttä onnettomuusriskiin (sama lähde).

    ...

    moottoripyöräilijän taustasta erottautumiseen käyttämien varusteiden teho määräytyy suurelta osin suhteessa ympäristöön, jossa liikutaan ja kirkkauskontrastiin
    moottoripyörän ajovalon ja taustan välillä. Näin ollen ei ole järkevää tehdä kattavia suosituksia näkyvyyttä parantavista varusteista
    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
  2. #302
    Aika hyvältä näytti mun mielestä toi tutkimus vielä tulosten jälkeenkin.
    Se miten tuota missäkin tulkitaan, jää nähtäväksi.

    Täälläkin kohkattiin ja verrattiin tuota ylinopeus vs. rattijuopumus onnettomuuden aiheuttajina. Ehkä itse puhuisin tämän jälkeen ylinopeus sekä rattijuopumus, yhdessä ja erikseen....

    Ja aikas paljon on muuttunut tuo ikäjakauma noissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa...

    Antakaas tulla niitä kommentteja!
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  3. #303
    Nyt tuon tiivistelmän perusteella katseeni kiinnittyi erityisesti kolmeen kohtaan:

    "Tieltä suistuessaan kuolleista moottoripyöräilijöistä oli yli 0,5 promillen humalassa viime vuosikymmenellä 54 %, tällä vuosikymmenellä 40 %."
    -KARUA faktaa. Ihan ymmärrettävää tosin. Siis se että kännissä tuota vauhtia saattaa kertyä aivan liikaa ja reaktiot sekä ajotaidot vaan huononevat.

    "Enemmistö (57 %) piti hyvänä promillerajan alentamista."
    -Hyvin yllättävä määrä, foorumia lueskellessa on saanut aivan toisen käsityksen. Suurin osa kun tuntuu vetoavan siihen että ryyppäjäisillan jälkeen on saatava ajaa vaikkapa 0.49 promillen humalassa. Toisilla tuo rajan alennus taas synnyttää holhousyhteiskunta-inhoa.

    "Naisilla puolestaan oli miehiin nähden 1,75-kertainen riski joutua onnettomuuteen."
    -Tämä tuli aika puskista, oletin naisten (yleensä) rauhallisemman ajotyylin pudottavan riskin reilusti miehiä alemmas.


    Tässä jeesusteluni tältä osin, saatan palata asiaan kunhan saan koko tekstin luettua.
    Suzuki GSX750
  4. #304
    Huh. Kohdat 2.7.4.2 Nopeusvalvonta ja 2.7.4.5 Uusi teknologia aiheuttavat varmasti keskustelua. En ole samaa mieltä konsteista...ja tutkija on aivan varmasti oikeassa arvelleessaan, että osa kuskeista tulee purkamaan "uuden teknologian" pois.

    Tässä on kuitenkin pohdinnan paikka:

    "Moottoripyöräilijät itse ovat yhä se tienkäyttäjien ryhmä, jonka toimintaan olisi syytä vaikuttaa onnettomuuksien vähentämiseksi – suistumisonnettomuuksien ohella suurin osa kaikista vuosien 1991–2006 aikana tapahtuneista kolareista johtui pääasiassa moottoripyöräilijän itsensä toiminnasta."

    Mitkähän ne konstit vaikuttaa sitten ovat, toivottavasti ei nuo kaksi ylempää...
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  5. #305
    Lainaa (NOx @ Tammi. 29 2009,23:31) kirjoitti
    Huh. Kohdat 2.7.4.2 Nopeusvalvonta ja 2.7.4.5 Uusi teknologia aiheuttavat varmasti keskustelua. En ole samaa mieltä konsteista...ja tutkija on aivan varmasti oikeassa arvelleessaan, että osa kuskeista tulee purkamaan "uuden teknologian" pois.

    Tässä on kuitenkin pohdinnan paikka:

    "Moottoripyöräilijät itse ovat yhä se tienkäyttäjien ryhmä, jonka toimintaan olisi syytä vaikuttaa onnettomuuksien vähentämiseksi – suistumisonnettomuuksien ohella suurin osa kaikista vuosien 1991–2006 aikana tapahtuneista kolareista johtui pääasiassa moottoripyöräilijän itsensä toiminnasta."

    Mitkähän ne konstit vaikuttaa sitten ovat, toivottavasti ei nuo kaksi ylempää...
    Ne veti herneen nenään sen uuden teknologian kanssa, kun sanoin että suunnittelen varmasti konstit, joilla ne voidaan kiertää. Mulla riittää ammattitaito asiaa kohtaan, kerroin...

    Tämä turvallisuuskysely oli ihan liirum-laarumia sen tosiasian kanssa, että rattijuopot tappaa paljon enemän ihmisiä vuodessa, kuin mitä monessa vuodessa yhteensä moottoripyöräilijöitä. Olihan tälläkin kyselyllä taas työllistävä vaikutus johonkin tutkijaan ja ryhmään.

    Sikäli sääli, että tälläisiä kattavia yksittäisiä tutkimuksia yhdestä summittaisesta aiheesta tehdään sen kaiken todellisuuden kanssa, jota liikenteessä muutoin esiintyy. Tämä taas kerran vääristää aisoiden painoarvoa, koska on tehty perusteellista ja hyvää työtä.

    Olipa hyvä tutkimus, jolla taas saatiin yksi byrokraatti lisää suomenmaahan! Onnea tutkimuksen päätökselle.

    terv,

    -Matti
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  6. #306
    Lainaa (Masa @ Tammi. 30 2009,00:20) kirjoitti
    Tämä turvallisuuskysely oli ihan liirum-laarumia sen tosiasian kanssa, että rattijuopot tappaa paljon enemän ihmisiä vuodessa, kuin mitä monessa vuodessa yhteensä moottoripyöräilijöitä. Olihan tälläkin kyselyllä taas työllistävä vaikutus johonkin tutkijaan ja ryhmään.
    Olen eri mieltä. Se, että rattijuopot on iso ongelma, ei saa estää näkemästä kokonaisuutta ja muita asioita. Ei tämä yhteiskunta voi toimia niin, että yksi asia kerrallaan. Tuossa tutkimuksessa oli paljon ihan oikeata asiaa. Rattijuoppoutta on tutkittu runsaasti enemmän ja tutkitaan koko ajan lisää ja yritetään keksiä uusia konsteja. Yksi mp-tutkimus ei sitä muuta miksikään. Mutta ihmiset on ihmisiä...ja holhousyhteiskunnan vaarat piilevät rattijuoppoudenkin torjunnassa. Hyvää tuossa oli, että siinä oli huomattu harrastajien vastustus teknisille rajoittimille eikä niitä ollut sivuutettu olan kohautuksella.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  7. #307
    Lainaa (NOx @ Tammi. 30 2009,17:59) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Tammi. 30 2009,00:20) kirjoitti
    Tämä turvallisuuskysely oli ihan liirum-laarumia sen tosiasian kanssa, että rattijuopot tappaa paljon enemän ihmisiä vuodessa, kuin mitä monessa vuodessa yhteensä moottoripyöräilijöitä. Olihan tälläkin kyselyllä taas työllistävä vaikutus johonkin tutkijaan ja ryhmään.
    Olen eri mieltä. Se, että rattijuopot on iso ongelma, ei saa estää näkemästä kokonaisuutta ja muita asioita. Ei tämä yhteiskunta voi toimia niin, että yksi asia kerrallaan. Tuossa tutkimuksessa oli paljon ihan oikeata asiaa. Rattijuoppoutta on tutkittu runsaasti enemmän ja tutkitaan koko ajan lisää ja yritetään keksiä uusia konsteja. Yksi mp-tutkimus ei sitä muuta miksikään. Mutta ihmiset on ihmisiä...ja holhousyhteiskunnan vaarat piilevät rattijuoppoudenkin torjunnassa. Hyvää tuossa oli, että siinä oli huomattu harrastajien vastustus teknisille rajoittimille eikä niitä ollut sivuutettu olan kohautuksella.
    Minä pystyn perustelemaan sen liirum-laarumin sillä, että tällaisia yksittäisiä tutkimuksia ei tehdä missään elävässä ja toimivassa yrityksessä. Ei ainakaan sen takia, että vain tuntemus ja tarkoitus on hyvä. Esimerkiksi yritykset tekevät listan tärkeistä avaintekijöistä, joilla asioita ohjataan strategian mukaisesti. Edelleenkään tämä kysely ei vastaa tieliikenteen avaintekijhöihin, joihin minä laittaisin enemän panostusta.

    Vaikka tämä tutkimus sisällöltään on huippuluokkaa, sen yhteiskunnallinen merkitys on ihan täyttä roskaa. Voisin hyvin kuvitella sosiaalidemokratian olevan tämänlaisen tutkimuksen takana, tutkimuksen jolla ei ole mitään muuta hyötyä, kuin taas saatiin byrokratian siemen kylvettyä.

    Todellakin, rattijuopot tappaa enemän ihmisiä, kuin moottoripyöräily! Se on sellainen kiistämätön tosiasia, että jos sitä ei saada kitkettyä pois, ennen ennekuin aletaan edes ajattelemaan tehon ym. -rajoituksia, mä muutan Kööpenhaminaan ja haen Ruotsin kansalaisuutta

    Järki käteen kaikilla kansalaisilla.

    terv,

    -Matti
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  8. #308
    Lainaa (Masa @ Tammi. 30 2009,18:21) kirjoitti
    Lainaa (NOx @ Tammi. 30 2009,17:59) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Tammi. 30 2009,00:20) kirjoitti
    Tämä turvallisuuskysely oli ihan liirum-laarumia sen tosiasian kanssa, että rattijuopot tappaa paljon enemän ihmisiä vuodessa, kuin mitä monessa vuodessa yhteensä moottoripyöräilijöitä. Olihan tälläkin kyselyllä taas työllistävä vaikutus johonkin tutkijaan ja ryhmään.
    Olen eri mieltä. Se, että rattijuopot on iso ongelma, ei saa estää näkemästä kokonaisuutta ja muita asioita. Ei tämä yhteiskunta voi toimia niin, että yksi asia kerrallaan. Tuossa tutkimuksessa oli paljon ihan oikeata asiaa. Rattijuoppoutta on tutkittu runsaasti enemmän ja tutkitaan koko ajan lisää ja yritetään keksiä uusia konsteja. Yksi mp-tutkimus ei sitä muuta miksikään. Mutta ihmiset on ihmisiä...ja holhousyhteiskunnan vaarat piilevät rattijuoppoudenkin torjunnassa. Hyvää tuossa oli, että siinä oli huomattu harrastajien vastustus teknisille rajoittimille eikä niitä ollut sivuutettu olan kohautuksella.
    Minä pystyn perustelemaan sen liirum-laarumin sillä, että tällaisia yksittäisiä tutkimuksia ei tehdä missään elävässä ja toimivassa yrityksessä. Ei ainakaan sen takia, että vain tuntemus ja tarkoitus on hyvä. Esimerkiksi yritykset tekevät listan tärkeistä avaintekijöistä, joilla asioita ohjataan strategian mukaisesti. Edelleenkään tämä kysely ei vastaa tieliikenteen avaintekijhöihin, joihin minä laittaisin enemän panostusta.

    Vaikka tämä tutkimus sisällöltään on huippuluokkaa, sen yhteiskunnallinen merkitys on ihan täyttä roskaa. Voisin hyvin kuvitella sosiaalidemokratian olevan tämänlaisen tutkimuksen takana, tutkimuksen jolla ei ole mitään muuta hyötyä, kuin taas saatiin byrokratian siemen kylvettyä.

    Todellakin, rattijuopot tappaa enemän ihmisiä, kuin moottoripyöräily! Se on sellainen kiistämätön tosiasia, että jos sitä ei saada kitkettyä pois, ennen ennekuin aletaan edes ajattelemaan tehon ym. -rajoituksia, mä muutan Kööpenhaminaan ja haen Ruotsin kansalaisuutta

    Järki käteen kaikilla kansalaisilla.

    terv,

    -Matti
    Muttakun ton tutkimuksen nimi ei ollut rattijuopumus...

    Ja huomio; tutkimuksessahan kävi selväks että aika paljon rattijuopumuksen takia kuolee myös moottoripyörällä porukkaa. Ei tosin niin paljon kuin ylinopeuden...

    Ja nimenomaan kuulutettiin moottoripyöräilijöiden omaa järkeä, koska tutkimuksen mukaankin kaikkea on aika vaikea kieltää tai varsinkin estää kovin helposti.

    Mutta tietty jos tuota ylinopeutta ei tunnusteta minkäänlaiseksi tekijäksi, niin kyllä siihen Masankin pyörään joku kohta jonkin rajoittimen ruuvaa..
    Tai pystyttää kameratolppia *
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  9. #309
    Lainaa (-ShadowMan- @ Tammi. 31 2009,20:56) kirjoitti
    Muttakun ton tutkimuksen nimi ei ollut rattijuopumus...
    Ei ollutkaan rattijuopumus aiheena ei. Aiheena oli siis moottoripyöräilyn turvallisuus ja minun viestini tarkoitus on kuvata moottoripyöräilyä liikenteen yhtenä tekijänä. Liikenne on niin suuri kokonaisuus, että moottoripyöräilyn turvallisuuden tutkiminen on ajan haaskausta yhteiskunnallisella tasolla

    Lainaa kirjoitti
    Ja huomio; tutkimuksessahan kävi selväks että aika paljon rattijuopumuksen takia kuolee myös moottoripyörällä porukkaa. Ei tosin niin paljon kuin ylinopeuden...
    Niin kuoleekin rattijuoppojen takia, mutta edelleenkään tutkimus ei huomioi asiaa kuin moottoripyöräilyn tasolla.

    Lainaa kirjoitti
    Ja nimenomaan kuulutettiin moottoripyöräilijöiden omaa järkeä, koska tutkimuksen mukaankin kaikkea on aika vaikea kieltää tai varsinkin estää kovin helposti.
    Missäs kohtaa kysymyssarjaassa oli terveen järjenkäytön kannalla olevia kysymyksiä. Yksi sarjan pääteemoista oli juuri, pitäisikö laittaa ne rajoittimet...

    Mä olen todellakin järjenkäytön ja yksilönvapauden kannalla, mutta en minkään yhteiskunnalliselle tasolle ulottuvan tehonrajoittimen kannalla.

    Olisi paljon tehokkaampia keinoja estää kus-päinen kaahailu, kuin mitä on tehonrajoittimet yms. kukkahattu-meiningit. Olen jo moneen kertaan käsittääkseni kertonut, että ottamalla mallia ilmailun lupakirja sekä teoria että käytännön hallitsemisen suhteen, päästäisiin kaikesta kus-päisestä koko kansan rajoittamisesta. On vaan mielikuvituksen puutetta, jos ei ymmärrä ongelman olevan muutaman yksilön takana, kuin että koko porukkaa alettaisiin rajoittamaan.

    Lainaa kirjoitti
    Mutta tietty jos tuota ylinopeutta ei tunnusteta minkäänlaiseksi tekijäksi, niin kyllä siihen Masankin pyörään joku kohta jonkin rajoittimen ruuvaa..
    Tai pystyttää kameratolppia *
    Ylinopeus väärässä paikassa pienellä kokemuksella on hyvin vaarallinen tekijä.

    Ja jos sitä ei kohta aleta tunnustamaan ihan julkisesti, että tuolla joukosssamme on epäkelpo-kuljettajia, joiden ei taidollisesti sekä asenteensa takia olisi koskaan pitänyt saada ajaa moottoripyörällä, niin meitä kaikkia keskiarvo-matteja aletaan rajoittamaan. Ilmailu on tässäkin hyvin tehokas järjestelmä. Se poistaa koheltajat ja osaamattomat sekä asennevammaiset itsekskeen hyvin pian, ilman että tarvitaan edes onnettomuutta. Opettajatoiminta ja määräaikaiset lupakirjat, terveyden ja teoriaosaamisen sekä käytännön näytteen osalta, pitävä asiat reilassa. Ei tarvita rajoittimia, vaan henkilökohtainen seuranta. Ei massaseurantaa (lue kameratolpat ja rajoittimet), vaan yksilön ohjausta kaikin mahdollisin keinioin.

    Ja taas kuitenkin kuolee 80 ihmistä vuodessa rattijuopon takia, vaikka kuinka keskusteltaisiin. Se on paljon-paljon isompi asia, kuin että "yli 39-vuotiaat ajaa isoilla pyörillä ja pienellä kokemuksella itsensä ulos kadulta".



    -Matti
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  10. #310
    Lupaathan Masa rakennella mullekin sen rajoittimen kiertävän vekottimen jos kukkikset sellaisen joku päivä kehittää ja pyörään laittamaan pakottaa?

    Ei stn, joka asiassa nykyään otetaan esiin tuo teknologiakortti ja kerrotaan innoissaan miten näillä gizmoilla saadaan aikaan sitää sun tätä ja maailma pelastuu ja samalla unohdetaan se, että kyseessä on oikeastaan kansalaisten kyttääminen, tasapäisäminen ja elämän särmien tylsyttäminen. We are the robots, piipppiip.

    Tuo lupakirjasysteemi on ilmailussa hyvä ja toimiva, ilmailijoiden keskuudessa en ole törmännyt mihinkään kusipäiseen kaahailuun ja sillä kehuskeluun. Puhumattakaan kännissä lentämisestä.

    Asenneilmapiiri on harrastelijoidenkin keskuudessa aika ammattimainen. Tuo ammattimainen on mielestäni se avainsana. Olemme harrastelijoita, mutta toimimme niin kuin ammattilaiset. Koneen ominaisuudet ja omat rajoitukset tunnetaan ja ajetaan niiden mukaan harkiten ja pidetään homma mielellään aina sillä turvallisemmalla puolella. Jos joku homma epäilyttää, sitä ei tehdä. Asenteet siirtyvät opettajilta oppilaille koulutuksen aikana hyvin tehokkaasti. Kurssin päätteeksi osaaminen tarkastetaan melko perinpohjaisesti teoriakokeessa ja tarkastuslennolla. Lennonopettaja otetaan toisinaan pelkääjän penkille lupakirjan saamisen jälkeenkin. Kukkahattuilusta ei silti ole kyse vaan homma on joskus aika vaudikasta.

    Aivan samalla tavalla voi minun mielestäni motskarillakin joskus ajaa vähän kovempaa, kunhan tietää rajansa ja jos epäilyttää, ettei osaa niin ei aja. Ei siihen mitään v*tun rajoittimia tarvita.

    Mielummin parannetaan sitä turvallisuutta tuolla tavalla kuin lätkitään kieltoja ja rajoituksia, tosin systeemi voisi olla vähän kevennetty. Mulla avovaimoke (B-korttilainen) menee rätkäkouluun keväällä, pyörä on jo hommattu (kts. allekirjoitus). Kuudessa tunnissa homma pitäisi olla kasassa. Veikkanpa, että ei ole, vaan minäkin tulen viettämään ensi kevään ja kesänä aika paljon aikaa parkkipaikoilla ajoharjoittelun merkeissä.



    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  11. #311
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Helmi. 01 2009,11:46) kirjoitti
    Ei stn, joka asiassa nykyään otetaan esiin tuo teknologiakortti ja kerrotaan innoissaan miten näillä gizmoilla saadaan aikaan sitää sun tätä ja maailma pelastuu ja samalla unohdetaan se, että kyseessä on oikeastaan kansalaisten kyttääminen, tasapäisäminen ja elämän särmien tylsyttäminen. We are the robots, piipppiip.
    Eiku nykyään otetaan esiin jokukortti-kortti...


    Lainaa kirjoitti
    Aivan samalla tavalla voi minun mielestäni motskarillakin joskus ajaa vähän kovempaa, kunhan tietää rajansa ja jos epäilyttää, ettei osaa niin ei aja. Ei siihen mitään v*tun rajoittimia tarvita.
    Noh, noin mäkin ajattelen. Valitettavasti joku ajattelee et pärjää myös vielä kovemmalla nopeudella, myös kännissä, eikä epäilytä yhtään ja tässähän juurikin vedottiin siihen omaan ajatteluun ja lytättiin ne rajoittimet, tuossa tutkimuksessakin...

    Lainaa kirjoitti
    Mulla avovaimoke (B-korttilainen) menee rätkäkouluun keväällä, pyörä on jo hommattu (kts. allekirjoitus). Kuudessa tunnissa homma pitäisi olla kasassa. Veikkanpa, että ei ole, vaan minäkin tulen viettämään ensi kevään ja kesänä aika paljon aikaa parkkipaikoilla ajoharjoittelun merkeissä.
    Oisitko antanut naisen ostaa tonnisen gixerin ekaks pyöräks jos ois halunnu? Itse tuskin olisin, mutta XJR1300 oli jo lähellä viime kesänä samassa tilanteessa, mutta muidenkin suosituksien ja onnistuneen koeajon jälkeen päädyttiin uudehkoon Honda CB Sevenfiftyyn. Sikäli siis toi sama yhteisöllisyys toimi kuten ilmailussakin. Tiedän, että hänellä olisi kestänyt järki tallella rajummallakin pyörällä, mutta tilanne ei ole sama läheskään kaikkien räkänokkien kohdalla ja siinä kohden nuo tehonrajoitukset kyllä on paikallaan, koska sisäsyntyisesti sitä järkeä ei ole tarjolla itsestä eikä kavereista... Samoin sellaiset vanhemmat ukot, joilla ei ole pitkältä aikaa muuta kokemusta kuin essonbaarijutut, ovat kyllä aika hataralla pohjalla sen harkinnan suhteen...

    Luitko muuten oikeesti tuon tutkimuksen tulokset ja päätelmät?
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  12. #312
    Lainaa (-ShadowMan- @ Helmi. 01 2009,12:35) kirjoitti
    Oisitko antanut naisen ostaa tonnisen gixerin ekaks pyöräks jos ois halunnu? Itse tuskin olisin, mutta XJR1300 oli jo lähellä viime kesänä samassa tilanteessa, mutta muidenkin suosituksien ja onnistuneen koeajon jälkeen päädyttiin uudehkoon Honda CB Sevenfiftyyn.
    En ole vielä lukenut kuin tiivistelmän ja pätkiä sieltä täältä. Täytyy huomenna duunissa tulostaa ja lukea kokonaan. Se vaan hirvittää, että vaikka tutkimuksessa olisi tultu mihin hyvänsä tulokseen niin joku kekkaa nuo "uuden teknologian mukanaan tuomat ennennäkemättömät mahdollisuudet" ja toimii sen mukaisesti. Suomalainen virkamies ja poliitikko on tätänykyä aika teknouskoivasta lajia.

    En olisi antanut kilokyykkyä ostaa, mutta onneks tuo ei sellaista halunnutkaan. Haussa oli itse asiassa tuota kesympiäkin laitteita, mutta tuon vehkeen ABS:it, joita tutkimuksessakin kehuttiin, eli ne uuden teknologian mukanaan tuomat ennennäkemättömät mahdollisuudet, ratkaisivat valinnan tuon hyväksi. Pyörässä on muuten Lieto MC-tarra, liekö tuttu vehje sulle...

    Käsi, joka kahvaa kääntää jne. Mutta lukaisenpas tutkimuksen kokonaan ja jatkan.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  13. #313
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Helmi. 01 2009,11:46) kirjoitti
    Lupaathan Masa rakennella mullekin sen rajoittimen kiertävän vekottimen jos kukkikset sellaisen joku päivä kehittää ja pyörään laittamaan pakottaa?
    Aivan varmaan teen ja perustan vaikka firman, joka rakentaa ao. laitteita kaikkien moottoripyörien saataville. Se firma tulee tarvittaessa toimimaan vaikka Fizi-saarilla saakka..

    Tämä on mierlestäni niin suuri periaatteelinen kysymys, että olen valmis taisteluun järjetöntä kusipäisyyttä vastaan. Tulen taatusti perustamaan oikean Mannerheim-linjan, jolla pystytään puolustamaan moottoripyöräilyn vapautta ja sosiaalidemokratian kirvelevää moottoripyöräkateutta vastaan.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  14.  
  15. #314
    Lainaa (Masa @ Tammi. 31 2009,21:19) kirjoitti
    Lainaa (-ShadowMan- @ Tammi. 31 2009,20:56) kirjoitti
    Muttakun ton tutkimuksen nimi ei ollut rattijuopumus...
    Ei ollutkaan rattijuopumus aiheena ei. Aiheena oli siis moottoripyöräilyn turvallisuus ja minun viestini tarkoitus on kuvata moottoripyöräilyä liikenteen yhtenä tekijänä. Liikenne on niin suuri kokonaisuus, että moottoripyöräilyn turvallisuuden tutkiminen on ajan haaskausta yhteiskunnallisella tasolla

    Lainaa kirjoitti
    Ja huomio; tutkimuksessahan kävi selväks että aika paljon rattijuopumuksen takia kuolee myös moottoripyörällä porukkaa. Ei tosin niin paljon kuin ylinopeuden...
    Niin kuoleekin rattijuoppojen takia, mutta edelleenkään tutkimus ei huomioi asiaa kuin moottoripyöräilyn tasolla.

    Lainaa kirjoitti
    Ja nimenomaan kuulutettiin moottoripyöräilijöiden omaa järkeä, koska tutkimuksen mukaankin kaikkea on aika vaikea kieltää tai varsinkin estää kovin helposti.
    Missäs kohtaa kysymyssarjaassa oli terveen järjenkäytön kannalla olevia kysymyksiä. Yksi sarjan pääteemoista oli juuri, pitäisikö laittaa ne rajoittimet...

    Mä olen todellakin järjenkäytön ja yksilönvapauden kannalla, mutta en minkään yhteiskunnalliselle tasolle ulottuvan tehonrajoittimen kannalla.

    Olisi paljon tehokkaampia keinoja estää kus-päinen kaahailu, kuin mitä on tehonrajoittimet yms. kukkahattu-meiningit. Olen jo moneen kertaan käsittääkseni kertonut, että ottamalla mallia ilmailun lupakirja sekä teoria että käytännön hallitsemisen suhteen, päästäisiin kaikesta kus-päisestä koko kansan rajoittamisesta. On vaan mielikuvituksen puutetta, jos ei ymmärrä ongelman olevan muutaman yksilön takana, kuin että koko porukkaa alettaisiin rajoittamaan.

    Lainaa kirjoitti
    Mutta tietty jos tuota ylinopeutta ei tunnusteta minkäänlaiseksi tekijäksi, niin kyllä siihen Masankin pyörään joku kohta jonkin rajoittimen ruuvaa..
    Tai pystyttää kameratolppia *
    Ylinopeus väärässä paikassa pienellä kokemuksella on hyvin vaarallinen tekijä.

    Ja jos sitä ei kohta aleta tunnustamaan ihan julkisesti, että tuolla joukosssamme on epäkelpo-kuljettajia, joiden ei taidollisesti sekä asenteensa takia olisi koskaan pitänyt saada ajaa moottoripyörällä, niin meitä kaikkia keskiarvo-matteja aletaan rajoittamaan. Ilmailu on tässäkin hyvin tehokas järjestelmä. Se poistaa koheltajat ja osaamattomat sekä asennevammaiset itsekskeen hyvin pian, ilman että tarvitaan edes onnettomuutta. Opettajatoiminta ja määräaikaiset lupakirjat, terveyden ja teoriaosaamisen sekä käytännön näytteen osalta, pitävä asiat reilassa. Ei tarvita rajoittimia, vaan henkilökohtainen seuranta. Ei massaseurantaa (lue kameratolpat ja rajoittimet), vaan yksilön ohjausta kaikin mahdollisin keinioin.

    Ja taas kuitenkin kuolee 80 ihmistä vuodessa rattijuopon takia, vaikka kuinka keskusteltaisiin. Se on paljon-paljon isompi asia, kuin että "yli 39-vuotiaat ajaa isoilla pyörillä ja pienellä kokemuksella itsensä ulos kadulta".



    -Matti
    +1! Se on todella rasittavaa kun juuri epäkelpojen kuljettajien takia, joiden ei pitäisi saada moottoripyorällä tai yms. ajaa aletaan syyttämään kaikkia motoristeja ja sitten kaikki saavat kärsiä sen hinnan. Eli jotain vitun rajoitinta pyörään mikä estää ties miten sitä pyörän toimintaa.

    Mie ilmoittaudun vapaaehtoiseksi mannerheim linjaan puolustamaan motoristien vapautta! Ja täällä myös yksi tilaaja/rahoittaja niille rajoittimen kiertäjille/poistajille sitten jos/kun ne ovat ajankohtaisia!
    Kawasaki ER-6n -06
Sivu: 11 / 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 91011