Hyvä että tämä aihe tuli tänne.
Valojen käyttö ilman muuta asetusten mukaan; kyllä ne pitkät häikii päivälläkin. Visiiriin tuuppaa ötökkää ja töhnää (vaikka kuinka putsais), ja kaikki valot tuppaa välillä häikiin, pitkät vastaantulijoilla erityisesti.
Nyt kun pääsin (jouduin...) pimeällä testaan omia valoja huomasin että pitää säätää ja äkkiä - pitkät näyttivät päin mäntyjä -kirjaimellisesti, eli puiden latvoihin eikä tiehen ollenkaan. jouduin ajeleen lyhyillä kotiin kun en siellä tien varressa pimeessä ilenny alkaa säätelyitä oudokseltaan tutkiin - vaikka helppo hommahan se sitten oli.
pyörässähän myös ajajan ja matkustajan paino tekee helposti sen että valot kääntyy taivaalle eikä tielle, jos säätö alun alkaen on jo 'rajoilla'.
mutta sitten pimeessä ajellessa tuli mieleen vielä semmonen että josko panis lisävalon...
autoissahan noi (lähi)valojen kahdennukset kiellettiin (=4valoa), mites pyörässä eli 1->2? esim. toinen H4 umpio kaveriksi - vaiko sittenkin pelkkä lisäpitkä; laturissa lienee sen verran tehoa että 2 valoo toimis...
oisko kokemuksia tämmösistä 'kotkotuksista'?
Ludwig
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Milloin päivällä paistaa aurinko niin alhaalla että tulee suoraan selän takaa(jyke @ Syys. 28 2008,12:40) kirjoitti
![]()
Kyllähän se aurinko 'kesäiltasella' paistaa suht. alhaalla; vielä on ikäänkuin päivän valo sivuille kattellessa, mutta lipattomalla kypärällä tietä tähyten paistaa silmiin - ja kyllä häikäsee...onnex on vasen käsi jolla voi varjostella ...
Ludwig
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Maantiellä ajaessa saatan räpäyttää pitkii jos näyttää et sivutielt tuleva auto ei näytä hidastavan. Muuten käytän pitkiä vain pimiässä.
<p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
Ei kokemusta motarilla motskareiden pitkistä mutta kyllä vastaantulijan pitkät häiritsee kulkuneuvosta riippumatta. Ite lähes päivittäin meen niin ei autonkaan lyhkäsillä mitään nää. Vauhdin tiputus kait olis oikea tapa jos liikennettä vastaan ja omaan suuntaan ei pahemmin ole. Voihan siinä auton takana pyörällä ajaa ja antaa auton toimia auraajana niin lyhyilläkin pärjää. Ei niitä tarvi kaikkia ohittaa.(imiro @ Syys. 29 2008,00:57) kirjoitti
Itellä lähinnä kaupunkialueella jokunen vilkutus tuli kun lyhyet näytti valaisevan kaikki liikennemerkit. Oliskohan siinä joku säätö ollut??? Pistin korotuspalat taakse... ei häikäse enää.
R12GS -14
DL650 -07 ABS
pv50 * -86
Kannattaa tuumata asiaa myös siltä kannalta, että se sivutieltä tuleva 90v paappa saattaa ymmärtää vilkutuksesi joksikin aivan muuksi, kuin mitä tarkoitat – ja pahimmassa tapauksessa luulee sinun antavan hänelle tietä…(Mustalammas @ Syys. 29 2008,14:51) kirjoitti
Minua on enenevässä määrin alkanut ottaa nuppiin nuo pitkät-päällä-24/7-moottoripyörät enkä nykyään edes nosta kättä niille. Varsinkin kun eivät itse selvästikään tajua illan hämärtyessä AJOISSA ottaa niitä sitten pois päältä, jolloin ne ihan varmasti häiritsevät jokaista vastaan tulijaa.
Ei niistä kirkkaalla juurikaan ole häikäisyhaittaa ollut kuin poikkeustapauksissa, mutta uskon vahvasti että pitkistä valoista ole minkäänlaista näkyvyyshyötyäkään - enemmänkin haittaa, kun pyörän nopeutta on paljon vaikeampi arvioida kirkkaan valon häiritessä pyörän havainnointia. Voin kuitenkin kuvitella että näistä voi pois lukea ne 70-luvun japsiritsat (jollaisella itsekin joskus ajanut) minkä pitkäkään valo ei näytä sinne 50-metriin. Niillä voi olla jossain määrin perusteltua...
~SV1000N~
hyvä on jos on parhaat..minen ku tiedä kuen oo pimees kokeillu rykköstä.(Athene @ Syys. 29 2008,12:53) kirjoitti
pakko on vain olla sitte melkoset heittimet jos pärjää es.mes.pemu ässän valoille tai zetorin.
vinkki taasen kerran...kandee mitata taasen kerran mitä sinne lampunkannalle tulee oikeasti voltteja.vaikka ei ihan aiheeseen kuulukkaan....
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Juu kohdillaan on. Pakkohan se on ollut tarkistaa kun niitä väläyttelijöitä on riittänyt.(NOx @ Syys. 29 2008,13:41) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Eräs tuttavani kuoli siihen kun aurinko paistoi takaa iltapäivällä ja raktori kuski ei häntä huomannut paisteelta. Aika alhaalta se tulee syksyisin jo päivälläkin.(xs2jammu @ Syys. 29 2008,14:28) kirjoitti
Itse tosin ajattelen, ettei tähän paras ratkaisu tai ylipäätään ratkaisu ole pitkät, vaan välttää auringon takaa tulemista ja silloin kun tulee, niin ajelee varovaisemmin.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Kyllä nykypyörissä on jo hyvät valot ja ilmeisesti R1:ssä on liian hyvät kun pelkät lyhyetkin aiheuttaa valojen vilkutuksia järjestään joka ajokerralla (silloin tietenkin läväytetään pitkät päälle todisteeksi )(zuha @ Syys. 28 2008,22:34) kirjoitti
Rytkösessä tosin on parhaat valot ainakin uusista 1000 cc pyöristä.
Tässä mutua multa:(Ludwig @ Syys. 29 2008,14:27) kirjoitti
Omassa pyörässä on yllättävän tehokas H4 ajovalo + pitkä systeemi ja lisäksi 2kpl H3 huomiovaloja. Pyörässä on vaihtokatkaisin + ylimääräinen kahden asennon katkaisin. Teoriassa päällä on joko:
1.) parkki + ajovalo + lisävalot
2.) parkki + lisävalot
3.) parkki + pitkät valot
Johdotus ei oikein tunnu kestävän vaihtoehtoa 1 (1kpl sulanut muoviliitin takana), joten käytännössä vaihtoehto 2 on aina paitsi pimeällä tyhjällä tiellä päällä. Tarkoituksena on vaihtaa tuohon kahden asennon katkaisemeen johdotukset siten, että päällä on joko lisävalot + parkki tai sitten ajovalot + parkki. Tällä hetkellä lisävaloja ei saa sammumaan lainkaan, muuten kuin vaihtamalla pitkiin. En tiedä lasketaanko nuo kirkkaat H3 valot (E hyväksytyt) lisävaloiksi, vai ajovaloiksi. Joka tapauksessa pyörä läpäisi maahantuonti / rekisteröintikatsastuksen noilla valoilla. Jos se jotain todistaa.
Eli jos minulta kysytään, lisävaloa kiinni vaan.
Retired
Tänään taas joku custom kuski tuli kaupungilla vastaan lisävalot päällä niin suuntaus oli aika ylös ku häikäsi kuorma-auton koppiinkin tuon valot. Eli tosiaan niihin valojen suuntaukseenkin ois hyvä keskittyä.
Näin jos teette, niin älkää ihmetelkö jos eteen tuuppaa...(Mustalammas @ Syys. 29 2008,14:51) kirjoitti
Pitkien vilkuttelulla on ollut tapana kertoa: tule vaan, olen kohtelias ja väistän sinua!
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
eksoottinen valokytkentä oli omassa härvelissä, keulalla siis 2*h4 ja 2*lisävalo. lisävalot aina päällä, en oikein oo päässy perille pitäskö niiden olla pitkät vai lyhyet/sumarit. samoin jatkuvasti päällä h4:n lyhyet, pitkät kun nappaa päälle niin h4:n pitkät syttyy lyhyiden lisäksi. melkoinen valoshow siis keulalla.
tosin sipaisin jo keväällä lisävaloilta johdot poikki että edes vähän olisi tolkkua
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja
Koska nimimerkki on Kempeleeltä ei tämä suoraan minua koske, mutta vastaan kuitenkin. Omat lisävalot on suunnattu siten, että vasen näyttää todella liki ja oikea vähän pidemmälle, molemmat kuitenkin paljon alemmas kuin ajovalo tai pitkä valo. Suuntaus on kyllä tärkeää, koska jos pitkät suuntaa liian ylös, ei niistä ole enää mitään hyötyä.(jta @ Syys. 29 2008,20:50) kirjoitti
Retired
mutta asialla on monta puolta..niinkuin ne kaksi vt8:lla nousiaisten kohdilla tänään klo.20:00
eivät sitte käyttäneet minkäänmoisia valoja.
äänestä päätellen olivat crossipyöriä, ehkä.paha sanoa ku ei nähnyt
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Onko tää joku menneiden aikojen juttu, kun en ole tuollaisesta tavasta kuullut...(pupu @ Syys. 29 2008,21:24) kirjoitti
Mutta yleensä ottaen pitkien vilauttelu tuollaisessa tilanteessa ei välttämättä ole positiivista, koska valojen vilauttelulla kuitenkin yleensä viestitetään jostain normaalista poikkeavasta liikenteessä (hirvi tiellä tms). Risteystä lähestyvä moottoripyörä ei liene kovinkaan erikoinen tapaus?
~SV1000N~
Melko usein pitkien vilauttelu tarkoittaa juuri "tule vain, olen kohtelias ja annan tilaa"...monessakin tilanteessa. Toki se saattaa tarkoittaa jotain täysin muutakin, riippuen tilanteesta (esim. "vi*un mul*ku).(baritoni @ Syys. 30 2008,09:09) kirjoitti
Minun ikäisilläni kuskeilla pitkien vilautus risteysalueella merkitsee aina, että "ole hyvä". Maantiellä se merkitsee "valosi puuttuvat". Useampi väläytys kaikilla alueilla merkitsee "vaara", kuten esimerkiksi poliisi.(Köpi @ Syys. 30 2008,09:21) kirjoitti
-hh-
[QUOTE= (Köpi @ Syys. 30 2008,09:21)][quote=baritoni,Syys. 30 2008,09:09][quote=pupu,Syys. 29
Melko usein pitkien vilauttelu tarkoittaa juuri "tule vain, olen kohtelias ja annan tilaa"...monessakin tilanteessa. Toki se saattaa tarkoittaa jotain täysin muutakin, riippuen tilanteesta (esim. "vi*un mul*ku).[/QUOTE]
Tuohon liittyy vilkutuksen nopeus: räps räps räps = ole hyvä, räpsräpsräps = vi*un mul*ku.![]()
Durty Nelly's Boys
Jos/kun ajan pitkillä,niin teen sen oman turvallisuuden vuoksi
En ole huolestunut vastaantulijan/risteyksessä seisovan häikästymisestä,vaan ajattelen vain ja ainoastaan itseäni,
eli toivottavasti p-keleitä irtoaa,mutta itse jään henkiin![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Jos liikenteessä ajelu pelottaa niin, että pitää ajaa pitkät päällä päiväsaikaan, on paras ratkaisu pysyä kotona...
Sekä kotilolla että *pyörällä ajaessa kirkkaista valoista vittuuntuneena en KOSKAAN käytä millään kulkineella pitkiä valoja valoisalla, paitsi vilkauttamalla merkinantotarkoituksessa.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Minä olen mutkitellut omalla kaistallani monesti kun näen että auto on kääntymässä kaistalleni/sen yli. Tiedä vaikka parantaisi näkyvyyttä.
Tietysti räikeät värit auttaa asiaa ettei tarvitse ajaa pitkät päällä.
Ja joo, se kyllä häikäisee päivälläkin kun nämä pitkätpäällä247-miehet tulee vastaan
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Sillä on merkitystä kuinka hyvin se vastapeluri pystyy arvioimaan liikensuuntasi ja nopeutesi ja näkeekö se esimerkiksi onko sinulla vilkku päällä johonkin suuntaan.(roskakuski @ Syys. 30 2008,21:19) kirjoitti
Tuolla etäisyyden X päässä loimottavasta valopallosta on vaikea sanoa juuta eikä jaata, joten varmuuden vuoksi kannattaa kumminkin mennä siihen tielle eikä jäädä odottelemaan, onhan tässä vain 50 km/h rajoituskin...kopsis. En nähnyt lähestyvää moottoripyörää, näin vain jonkun valon ja mielestäni se ei liikkunut. Jaha, no laitetaanpa sitten motoristi pussiin ja sinulle sakko liikenteen vaarantamisesta. Hyvää ja turvallista matkaa...kiitos ja näkemiin.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Tjoo, ei tunnu porukka just tuota tajuavan että vaarantavat siine melkeinpä enemmän turvallisuuttaan, kuin että sitä lisäisivät millään tavalla.(NOx @ Loka. 01 2008,10:41) kirjoitti
- P
Kaukovalo näkyykin tosi hyvin auton A-pilarin lävitse. Se näkyy myös hyvin sinun tulosuunnastasi poispäin katselevan puhelimeen puhuvan takaraivon lävitse aivan riittävästi.(roskakuski @ Syys. 30 2008,21:19) kirjoitti
Toimisikohan tuo sama myös autoillessa?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Mulkut ajaa pitkillä..![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Lyhyestä virsi kaunis(Toippari @ Loka. 02 2008,16:43) kirjoitti
![]()
Kattelin naapurin uutta hontaa ja siinä oli fiksut parkit.
Eli peileissä kun on vilkut niin vilkun kulmaan oli lisätty parkit.
Valokuvio on täysin autosta ja muista mopoista poikkeava, joten se herättää huomiota. Ja koska kyseessä on parkit, niin eivät myöskään häikäise.
Ajattelin talven aikana rakentaa giksuun vastaavanlaisen systeemin. Kirkkaat ledit peileihin ja sähkö parkilta, pitäisi toimia.
En tiedä onko noista pitkien vaikutuksesta nopeuden ja etäisyyden arvioimiseen tehty oikeita tutkimuksia. Sen tiedän, että eri yhteyksissa mm. autokouluissa on noita arviointitestejä tehty. Näistä tulleiden tietojen perusteella on todettu että pitkät päällä ajavan kulkineen nopeuden ja etäisyyden arvioiminen onnistuu huomattavasti huonommin kuin ilman pitkiä ajavan kulkineen.
Oletuksena toki, että härvelin valot ovat tältä vuosituhannelta. Edellisellä vuosituhannella tehtiin myös sellaisia nopoja joiden pitkät vastaavat nykypyörien parkkeja....