Millaisia kokemuksia Motonetin kuitukypäristä?... jotenkin tuntuisi ainakin Bilteman kuitukypäriä laadukkaammilta
-Force
Lasikuitukuoret. Irroitettava ja pestävä Coolmax-sisusta. Anti-Scratch visiiri. Pikalukko, tuuletusaukot edessä sekä päällä. Paino 1540g (+/-50g). Mukana suoja-/kuljetuspussi.
89,50€
-RXA Compass
Lasikuitukuoret. Irroitettava ja pestävä Coolmax-sisusta. Tupla D-lukot, tuuletusaukot edessä sekä päällä. Paino 1450g (+/-50g). Mukana suoja-/kuljetuspussi.
139€
Nettisivuilla ei osunut silmiin mitään hyväksynnöistä kertovaa ainakaan.
En kyllä henk.kohtasesti lähtisi "pelleileen" halppis kypärien kans...
Sen verran omaa päätäni arvostan...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Kyllähän ne hyväksytyt (E..) kypärät yleensä kestävät, aivot sen sijaan harvemmin.
Per aspera ad lunam!
Niin noh. Halvalla voi joskus saada hyvääkin, ehkä ihan samaa tavaraa, kuin merkkilaatuliikkeestä kalliimmalla toisen merkkisenä.(pepper @ Syys. 25 2008,21:49) kirjoitti
Mitään testejä noista ei taida löyty mistään? Jos faktaa löytyy siitä, että on huono suojaamaton ämpäri, niin jää minultakin ostamatta.
Noissa kypärissä se vaan taitaa mennä niin, satkulla "ämpäri", kolmella satkulla rupee saamaan kypäriä...(Weicco @ Syys. 25 2008,22:04) kirjoitti
Jokaisen oma asia minkä hintasena päätään pitää...
Ja ton e-hyväksynnän saa jo 50e muovi-potat...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Ihailtavaa, miten joku uskoo asiaansa ja jaksaa julistaa tätä sanomaa! *(pepper @ Syys. 25 2008,22:13) kirjoitti
Nyt on vain niin, että kysyttiin kokemuksia, eikä ainakaan omasta mielestäni vastaa kysymykseen, kun joku heti alkaa hakemaan hyväksyntää itse hankkimansa kypärän poskettomalle hinnalle.
Ei ole kokemuksia minullakaan. Kiitos ja anteeksi, kiinnitin vain huomiota, kun "sikakallis on aina paras" -kommentti ilmestyy yleensä salamaakin nopeammin näihin keskusteluihin, vaikka joku yrittää vain kysyä asiallisesti käyttökokemuksia.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kärkkäimpien kommentoijien totuudet ovat useimmiten(harald73 @ Syys. 26 2008,09:15) kirjoitti
TTAEV:hen perustuvia. (= Täydellisen Tietämättömyyden Antama Ehdoton Varmuus)![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Eli toisin sanoen, Stormillakin on sitten näitä halpiksia nettikaupassa yli puolet... Eikö niitäkään kannata ostaa?(pepper @ Syys. 25 2008,21:49) kirjoitti
kaupustelemaan
F = dp / dt
Yllättävän edullisia kyllä ovat...
Kyllä varmaankin suojaus ihan ok-tasoa, mutta tod.näk. melko äänekkäitä. Eli nyt tuli tuutin täydeltä mutua!![]()
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Katselin ite kans tota RXA Compass-kypärää ja työn jälki vaikutti aika hyvältä ja mekaniikka + lukitus sellaiselta kuin pitääkin. Ainoa asia, joka pisti silmään, oli kypärän lakiosassa oleva erillisiosa, joka todennäköisesti heikentää hitusen kuoren rakennetta ja voi aiheuttaa epämiellyttävää suhinaa, tai vihellystä.
Se mikä näissä kypäräkeskusteluissa jää helposti huomioimatta, on se tosiasia, että se varsinainen iskuenergiaa imevä materiaali on liki kypärästä riippumatta vaahdotettua polystyreeniä, styroksia. Toinen huomionarvoinen asia on se, että kokonaisuuden kannalta liian kestävä kypärä kohdistaa aivoihin jopa yli 200g suuruisia kiihtyvyyksiä, jotka aiheuttavat liki poikkeusetta jonkinasteisen aivovaurion. Joskus laskin tehtyjen mittausten perusteella muovi- ja kuitukypärille max. iskunopeuden kovaa estettä vasten, jonka jälkeen eriste on täysin kokoonpuristunut ja josta eteenpäin kuolema on todennäköinen:
Kuitukypärä (eristeen paksuus 30mm)
- 38km/h
- aivoihin kohdistuva rasitus 200g
Muovikypärä (eristeen paksuus 30mm)
- 34km/h
- aivoihin kohdistuva rasitus 160g
Tutkimusten mukaan vakavan aivovamman riski kasvaa huomattavasti aivoihin kohdistuvan iskun ollessa yli 150g ja, että liian vaativat testistandardit ohjaavat suunnittelua väärään suuntaan. Eristeestä tehdään liian kova ja aivoihin kohdistuva rasitus on paljon yli sen mitä aivot vahingoittumatta kestävät.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Juuri näin. Kypärän voi optimoida eri suuruisille iskuille, mutta kaikkea ei voi yhdellä kovuudella saavuttaa. Esim. jenkkien snell-standardin kypäriä on kritisoitu siitä, että ne on optimoitu niin koviin tälleihin että optimaalisesti vaimennettuinakin (= järkevällä vaimennusaineen paksuudella) saa todennäköisesti diffuusin aivovamman joka on huono juttu. Eurooppalaisen standardin kypärät taas on suunniteltu miedompiin iskuihin, joista asiallisesti vaimennettuina voi todennäköisemmin selvitä ilman pysyvää damagea ja nämä tällit ilmeisesti ovat jonkinverran tavallisempia.
Mutta kun nämä "eurooppalaisen standardin mukaiset" eli e-hyväksytyt kypärät on aivan p.skoja, ellei hintalapussa lue väh. 300-400 täkäläistä valuuttaa eli miten voit kirjoittaa tuollalailla, kun raha tämänkin asian ratkaisee ja mm. pepper, pecha ja hengenheimolaisensa ovat asian selvittäneet ja täällä totuuden kertoneet??(pajazo @ Syys. 26 2008,11:00) kirjoitti
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Juu, tunnen ainakin yhden näistä mainitsemistasi tapauksista ja on tämä sälli ainakin sen tason fyysikko, että jopa gravitaatiokin nöyrtyy sen edessä.(harald73 @ Syys. 26 2008,12:23) kirjoitti
Kypärää voi verrata vallan hyvin eri jäykkyydellä oleviin jousituksiin, jossa molemmissa on yhtä pitkä joustomatka, mutta toinen on pehmeämpi ja toinen jäykempi. Eli, pehmeämpi pohjaa kovaa aiemmin, mutta ei aiheuta niin kovaa tärskyä, kuin kova samassa vauhdissa. Ja edelleen, siinä vauhdissa, jossa kova alusta ei vielä pohjaa, pehmeä iskee stoppariin ja tälli on helvetinmoinen.
Kuitukypärän pohjaamisnopeus on noin 38km/h ja muovisen vastaavan 34km/h. Ero ei ole suuri, mutta sikäli merkittävä, että ennen pohjaamisnopeutta aivoihin kohdistuu kuitukypärän kohdalla jo sellainen tärsky, että aivovaurion riski on ilmeinen.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Rahalla saa myös käyttö mukavuutta. Suhisevalla ja päätä / niskoja repivällä paskalla on ikävä ajella.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Se käyttömukavuuskaan ei aivan automaattisesti tule kukkaron kevetessä. Itse etsin mukavaa ja hiljaista kuuppaa ja koeajoin noin 7 erilaista laadukkaan maineen omaavaa kypärää ja niissäkin hajonta noissa ominaisuuksissa oli älytön. Taitaa nuo kyseiset ominaisuudet riippua oman pään ja kypärän yhteensopivuudesta. Kaveri ajelee melko tyytyväisenä lidlin avattavalla kypärällä ja itse panostin schuberthiin ja sain visiiriongelmat kiusakseni eikä hiljaisuuskaan ollut kovin pysyvää ilmeisesti löystyvistä pehmusteista johtuen.
En nyt puhunut siitä miten se potta sopii päähän. Jokaiselle varmasti löytyy sopiva.
Toiset vaan ovat parempia kuin toiset, raha ei varmasti ole kaikissa tapauksissa se mikä tekee potasta hyvän, mutta itse olen huomannut omasta kokemuksesta, että halvat eivät ole olleet hyviä.
Tarkoitin sitä miten tuuli ottaa kypärään, miten visiiri toimii, huurtuminen, kesto ja myös toki sillä on merkitystä ajatko nakupyörällä, supersportilla vai customilla.
Itse olen käyttänyt kohtalaisen kallista kypärää suurimmaksi osaksi, välissä on toki ollut kaiken maailman yritystä mm kbc jossa säätö ei edes antanut mahdollisuutta saada visiiriä tiukasti kiinni ja hintaa oli reippaat 300 €.
Lainattukin on erilaisia kypäriä kun omaa ei ole ollut mukana ja testattukin on liikkeissä erilaisia pottia, niitä kun on siellä rivissä ajettaviksi ja kiinostus hyviä kamoja kohtaan on ollut suuri.
Itse olen monesti todennut, etä halpa ja hyvä eivät kulje käsi kädessa.
Kalliilla saa myös paskaa sekin on totta, mutta hyvää saa kyllä harvoin halvalla.
X-liten 801 r tai rr siinä on potta minun makuuni!
Ääni on kova, mutta siitä pääsee korvatulpilla jotka sitä pelkäävät. Muuten nuo ovat toimineet erittäin hyvin.
No uusimmasta lensi kyllä kesän päätteeksi tuulen ohjain irti radalla, mutta sekin hoidettiin uusiksi ilman venkoiluja.
Ei sillä, minusta jokainen voi ostaa mitä huvittaa, mutta kunnon varusteet tekevät minusta hyvin suuren osan moottoripyöräilyn nautintoa.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Niin ja asiaan. Ainakaan omaan päähäni en laittaisi pikalukollista pottaa.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Aja vaikka pipo päässä, ei oo multa pois(harald73 @ Syys. 26 2008,12:23) kirjoitti
Mielipidettä kysyttiin, ja siihen vastasin.
Eipä tästä aiheesta enempää...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Kunhan on tarpeeksi kallis pipo, eiks je? *(pepper @ Syys. 26 2008,18:35) kirjoitti
![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Ainakin oma G-Mac on kirjoituksia lukuun ottamatta identtinen yli 2x kalliimman IXSn kanssa.
Eli IXS HX80 (Duellin kuvasto s. 34 ja 124e)
http://www.duell.fi/product....d=93329
G-Mac Costa (59,90e)
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=38-2303
Retired
Jopas tullut vääntöä aiheesta. Uskon edelleen, että nämä kypärät on on jonkun suuremman lafkan tuotteita ja myyty halvalla suurena eränä esim. juuri Motonettiin. Samaa kamaa eri nimellä.
Tuota hinta ei kaiketi ole se todellinen mittari.
Ongelma on varmaan se, että testi faktaa ei löydy.
Uusimmasa TM.ssä oli autojen ilmanputsari testi ja Bilteman halpis ei ollut huono.
Kypäriinhän tätä ei voi yleistää, mutta mene ja tiedä...
Melu on sitten eri juttu
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Jos E-hyväksynnän saa melkein tavallinen ämpäri, niin mistä tavallinen pulliainen voi tietää sen perusteella yhtään mitään?
Yleinen harha taitaa olla, että rahalla saa turvallisempaa. Varmasti rahalla saa ainakin hiljaisemman ergonomisemman muotimaalatun kypärän, mutta turvallisuutta ei välttämättä halpikseen verrattuna yhtään enemmän.
Pomppiva muovi potta lienee kuitenkin se paskin vaihtoehto. Kypärän on tarkoituskin osuessaan hajota. Se kun syö iskuvoimaa. Muovin ongelmana lienee sen rakenne joka saa sen pomppimaan. Lyöt siis pääsi esteeseen ja kuitu jää siihen kun muovi pongahtaa takaisin.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Mitäs vikaa pikalukossa on? Mukavampihan tuommoinen on käyttää. Sama systeemi on auton turvavöissä ja kyllä ainakin minä niihin luotan.(rammus @ Syys. 26 2008,16:46) kirjoitti
Dixi et animam levavi
Ilman pikalukkoa tulis aina oikeeseen kireyteen.. itellä ainakin tuo pikalukollinen tuppaa jäämään löysälle kun pikkuhiljaa löystyy käytössä...
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Löytyykö jostain testejä tämän väitteen tueksi? *Aiemmin olen nimittäin lukenut, että sen kovan ulkokuoren tehtävä on estää kovien esineiden tunkeutuminen, mutta eihän se voi sitten sitä tehdä, jos kuori hajoaa jopa ennen muovia!?! Vai, johtuisiko pomppiminen sitten asfaltin ja polykarbonaatin välisestä kitkasta, sulamisesta, tms. joka on sitten tulkittu syyn osalta väärin?(rammus @ Syys. 26 2008,21:15) kirjoitti
Mun mielestäni merkkipottakauppiaiden argumentit olisivat paljon paremmalla pohjalla, jos eristeinä käytettäisiin styroksin sijasta, joko ballistisia materiaaleja, tai samaan ajatukseen perustuvia geelejä, joita löytyy nykyään niin lenkkitossuista kuin myös jääkiekkokypäristä. Nyt nämä ovat ennemminkin pirun kalliita pakkauslaatikoita, joiden antama suoja on jopa aiemmin mainitsemaani Jofan 80 jäkispottaa huonompi.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
+1(rammus @ Syys. 26 2008,17:46) kirjoitti
Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
Kyllä se kuori hajoaa kummassakin (ehkei muovissa), mutta toinen ei ponnista takaisin. Mitään tutkimuksia en ole lukenut vuosiin, mutta olen kyllä viskellyt nuorempana ja myöskin hieman vanhempana, muovi pottaa katuun ja sieltä se kimpoaa takaisin kuin kumipallo. Hajoaa tai ei. Samaa kun kokeilee kuitukypärällä käy aivan eri tavalla. Se iskeytyy maahan ja toki kimpoaa (jos kimpoaa), mutta aivan eri tavalla kuin muovi kypärä.(The Legend @ Syys. 26 2008,22:11) kirjoitti
Oli se muovi tai kuitu ei se mahdottomiin pysty.
Joten paras suoja saavutetaan omalla pelisilmällä tai miksi sitä kukakin sanoo.
Jostain muistan myös lukeneeni muovikypärien vaarallisuudesta nimenomaan niiden kiimmoisuuden takia versus kuitu kypärä.
Toki varmasti sen tehtävä on estää kovien esineiden tunkeutuminen, mutta myös se ettei pää seisahda paikoilleen liian nopeasti, mutta myös niin ettei se pää kimpoa takaisin päin kohteesta, silloin kun vaara on myös olemassa vielä lisäksi, käsittääkseni kypärän olisi suoraan esteeseen iskeytyessään tarkoitus jäädä paikalleen, näin estettäisiin nimenomaan niskan seudun vammoja.
Muovi kypärä halkeaa (jos halkeaa) katuun heitettäessä, kuitukypärä taas halkeilee (jos halkeilee(usein halkeilee)) heitettäessä. Näin omien testitulosten varjossa.
Kummastakin menee jalkajousi läpi että napsahtaa tekee pienen kivan reijän. kaksikakkonen taas halkaisee muovikypärää ja kuitukypärä enneminkin halkeilee.
Tokihan näihin ei ole käytetty edes kymmeniä pottia, sen mikä on omista käytetyistä viitsinyt hajottaa päivän piristykseksi ja kokeilun halun vuoksi.
Yhtään hajotettavaa muovipottaa ei juuri nyt ole, mutta kuitukypäriä olisi parikin jotka voin luovuttaa kotikutoisiin testeihin
Minä poika se vaan "luotan" kalliisiin ja kehuttuihin kypäriin. Sinänsä en etsi testi voittajia.
Pikalukko on aina silloin tällöin löytynyt avonaisena tuttujen päästä. tupla d taas ei aukea. Ja on aivan yhtä nopea käyttää kun sen oppii. Muistelen myös, että jossain oikein testissä on kehuttu tupla d:tä turvallisemmaksi, en nyt muista missä ja miksi.
Minä se vaan ostan silti tupla D:n koska se minusta tuntuu turvallisemmalta.
Muistaakseni jossain viime vuoden bikessä testattiin muovia kuituun. Liekkö biken sivuilta löytyisi.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Samaa mieltä...kyllä noissa kyprärissä eroja huomaa kun otta kaksi täysin eri hintaluokan kypärää ja kokeilee ihan peräkkäin ajossa...kyllä ne mp -kaupoista varmasti antaa testiin. Huomattavia eroja on noissa kypärän "nosteessa" ja melussa. Joten testaamaan vaan...itse päädyin kokeilemalla schubertiin ja seuraavan ostan myös kokeilemalla...en siis välttämättä schubea, toi C3 on kyllä hyvä ehdokas...(ek@ @ Syys. 26 2008,21:56) kirjoitti
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.