Joensuun kentällä pyörässäni oli kiinni Racelogicin PerformanceBox. Jarim ystävällisesti lähetti minulle datat ajostaan pyörälläni. Homma vakuutti minut niin selkeästi, että oli pakko hommata myös itse ko. aparaattiHommasin samalla myös ulkoisen antennin, jotta "kuuluvuus" GPS satelliitteihin varmistetaan. Tätä suosittelen, antenni näyttää parantavan häiriötöntä vastaanottoa selkeästi.
Laite on 10Hz GPS:ään perustuva laite, jolle luvataan esim. varttimaililla 0.1s ja 0.1km/h tarkkuus. Itse uskoin tähän, kun pääsin laitetta itse kokeilemaan, ja huomasin, että siinä on riittävä näytteenottotaajuus ja resoluutio ihan käytännössäkin, että väitettyihin arvoihin on mahdollista päästä. Tässä vielä testi tarkkuudesta, jonka voin itsekin vahvistaa täysin realistiseksi:
http://www.performancebox.co.uk/down...CHvPB_Test.pdf
Laite maksaa ilman lisävarusteita 569e.
Racelogicia edustaa Suomessa SIM Racing Oy:
http://www.driftbox.fi/
Tähän topikkiin laitan sitten perään tekemiäni testejä..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tuossa edellisen viestin testissä mainittu referenssilaite (VBox) on siis myös Racelogicin tuote. Tässä hiukan siitä.. Se on 100Hz GPS-moottoriin perustuva ammattikäyttöön tehty laite, jota nykyään käyttää suuri osa auto- ja prätkälehdistä sekä auto- ja rengastehtaista testilaitteistonaan, näin esimerkkinä.
VBox on todettu niin tarkaksi useammankin tahon toimesta, että sitä voidaan pitää referessinä.
Kannattaa katsoa tämä linkki:
http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX-Accuracy
Ja tämä video:
http://www.racelogic.co.uk/_downlo....deo.wmv
PerformanceBox ei ole noin tarkka, mutta 10cm tarkkuutta lupaavat sillekin.
Car and Driver -lehden testi Racelogicin vehkeistä:
http://www.caranddriver.com/reviews....h_stuffkirjoitti
Car and Driver kertoo testilaitteistostaan:
http://www.caranddriver.com/reviews....featurekirjoitti
Siinä oli sitten myös ulkopuolisen tahon toimesta jälleen kerran varmistettu VBoxin tarkkuus.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Sitten testejä... Olen siis kirjoitellut näitä toiselle forumille, mutta laitetaan nyt tännekin, jotta muutkin pääsevät tuloksia katselemaan.
Testi 1. (näytteenottotaajuus ja resoluutio, parvekkeella mitattu *):
Testien mukaan, jos vain "kuuluvuus" on hyvä, se on niin tarkka kuin väittävät. Myös niissä kiihtyvyyksissä, mitä nyt ajoneuvoilla voidaan saada aikaan. Nollasta yhteen geehen nyt ei kuitenkaan alle muutaman kymmenyksen päästä näillä meidän ajoneuvoilla..
Tässä 21.8.2008 tehtyä dataa. Kävin parvekkeella heiluttelemassa antennia **
Tuossa otin siis antennin käteen ja heilutin sitä noin metrin vasemmalta oikealla muutaman kerran. Nätisti seuraa käppyrä tuota. Nopeudet ja kiihtyvyydetkin näyttävät olevan ihan hyvin aluella. Elikäs tuo mainostettu 10cm resoluutio tuntuu pitävän paikkansa. Toden totta, kun antenni on kädessä, niin nopeusnäyttö kyllä havaitsee sen alle 10cm säteellä tehdyn liikkeen, jopa alle.
Tässä toinen testi:
Tässä tein n. puolen metrin liikkeen vasemmalta oikealla ja heti takaisin. Eli ensin tein hitaasti, tauko, sitten seuraava hiukan nopeammin, tauko, ja viimeinen vielä vähän reippaammin.
Käyrässä näkyy todellakin se miten antennia liikutin, jopa paremmin kuin ajattelin etukäteen. Näyttää hyvin ottavan myös todella nopeasti nousevan kiihtyvyyden joka lähtee nollasta ja menee yli yhden g:n, kädellä heiluttelemalla sai sen helposti aikaan.
Helvetin hyvä tulos, kuitenkin olin tuossa talon seinän sisään upotetulla parvekkeella, joten talo blokkaa signaalia varmasti jonkin verran..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Testi 2. (kiihdytys 0-100km/h):
No tuolla parveketestillä oli vain tarkoitus osoittaa se, että laitteen resoluutio ja nopeus ovat riittäviä siihen, että saadaan tarkasti mitattua myös suorituskykyä.
21.8.2008 aparaatti oli taas auton kyydissä, ja käsitys vahvistui entisestään, että ulkoinen antenni auton katolla on pop.
Tuossa kotilolla ajettua dataa:
Täysin alkuperäinen virittämätön M3 E36 vm. -93. Wanhushan alittaa jo tehtaan arvot ihan mukavasti, ja vieläpä tasamaalla (korkeuskäyrä mukana) *Nyt meni 0-100km/h 5.8s, ja vielä on varaa puristaa ehkä 2-3 kymppiä.. *
Tosin ei yllätä, koska testeissäkin on aikoinaan ajettu samoja aikoja.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Testi 3.1. (varttimaili):
Tässäpä nyt sitten vertailudataa varttimaililta, 24.8.2008 Kiikalassa ajettu.
Boxi oli Dodge Charger vm. -70 kyydissä, 528 isolohko, ihan puhdas katuauto. Painoa kuskin kanssa 2000kg. Kone on hyvin miedosti viritetty, mieto laahaava nokka yms. Toimivuus katuajossa on ollut pääpainona. Vääntöä siinä on vajaa 1000Nm@3300rpm ja tehoa n. 550hp@4800rpm kampuralla. Tehoahan tuosta saisi todella helposti lisää vaihtamalla esim. rajumman rullanokan jne., mutta se ei ole ollut tavoitteena.
Mulla oli PBoxissa 1ft roll out päällä, ja radalla oli käytössä about se 1ft roll out matka, kävin tarkastamassa. Ulkoinen antenni oli Chargerin katolla kiinni.
Veto 1: *
PBox * 402m: 12.3s * / 186.6km/h * * * *
Kennot 402m: 12.311s / 185.76km/h * * *
PBox * 201m: *8.1s * / 150.7km/h
Kennot 201m: *8.052s
Ero 402m: PBox -0.011s / +0.84km/h
Ero 201m: PBox +0.048s
Veto 2: *
PBox * 402m: 12.2s * / 188.0km/h * * * *
Kennot 402m: 12.140s / 187.30km/h * * *
PBox * 201m: *7.9s * / 151.5km/h
Kennot 201m: *7.908s
Ero 402m: PBox +0.060s / +0.70km/h
Ero 201m: PBox -0.008s
Veto 3: *
PBox * 402m: 12.2s * / 187.8km/h * * * *
Kennot 402m: 12.129s / 187.21km/h * * *
PBox * 201m: *7.9s * / 151.7km/h
Kennot 201m: *7.897s
Ero 402m: PBox -0.071s / +0.59km/h
Ero 201m: PBox +0.003s
Veto 4: *
PBox * 402m: 12.1s * / 189.3km/h * * * *
Kennot 402m: 12.094s / 188.58km/h * * *
PBox * 201m: *7.9s * / 152.4km/h
Kennot 201m: *7.896s
Ero 402m: PBox +0.006s / +0.72km/h
Ero 201m: PBox +0.004s
Ajassa maksimiheitto oli 0.071s @ 402m, ja 0.048s @ 201m. Tästäkin saisin PBoxista vielä sadasosat esiin, jolla nuo erot luultavasti vielä pienenisivät. Vaan ero on tuossa jo pienempi kuin valmistaja lupaa, eli 0.1s tarkkuus.
Keskiheitto oli 0.037s @ 402m ja 0.016s @ 201m. Helposti toleransseissa.
Loppareissa suurin heitto oli 0.84km/h, ja keskiheitto 0.71km/h. Kaikki nopeudet ovat about 0.1km/h päässä tuosta keskiheitosta. Eli luultavasti kennot näyttivät n. 0.7km/h liian vähän tänään.
Kaiken kaikkiaan aparaatti vakuutti minut! Näyttää toimivan kuten pitääkin!
Charger meni muuten 4.3s 0-100km/hSitä ei kennoilla edes nähnyt..
Tuossa parhaan vedon käppyrä, ajan suhteen:
Alun heittely kiihtyvyydessä tuli siitä kun löysät sliksit "pompottaa". Huomioitavaa käyrässä on se, että tuohon n. 2 sekuntiin saakka näkyy korkeuskäyrässä kevyttä nousua, n. 10-20cm. Tämä johtuu varmasti siitä, että Chargerin katon etureuna, johon antenni oli kiinnitetty, nousee tietty hieman siinä ihan alussa, koska perä painuu ja keula nousee *:P
Käppyrä matkan suhteen:
Tuosta näkee senkin, että Kiikalan rata on melko tasainen, laskee n. 1m koko 402m matkalla.
On se vaan hauska laite tuo PBox, antaa melko paljon enemmän tietoa kuin pelkkä tulosliuska
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Testi 3.2. (varttimaili, 60ft aika):
Oli hiukka työläs tehdä, kun jouduin käppyröistä kattelemaan. En nimittäin muistanut laittaa boxia tallentamaan tuota 60ft aikaa erikseen, joten jouduin sen käsin käppyrästä kaivamaan. Siitäkin voi tulla muutamien satkujen heittoja. Mutta hehtaarilla pysytään.kirjoitti
Huom! Tähän sitten vaikuttaa myöskin se, että onko roll out ollut stripillä täsmälleen 1ft vai ei! Katsoin silmämääräisesti, näytti olevan n. 30cm.
Veto 1:
PBox 60ft: *2.14s / 55.77km/h
Kennot 60ft: 2.051s
Ero 60ft: PBox +0.089s
Veto 2:
PBox 60ft: *2.06s / 57.42km/h
Kennot 60ft: 1.952s
Ero 60ft: PBox +0.108s
Veto 3:
PBox 60ft: *2.03s / 57.68km/h
Kennot 60ft: 1.938s
Ero 60ft: PBox +0.092s
Veto 4:
PBox 60ft: *2.08s / 57.90km/h
Kennot 60ft: 1.984s
Ero 60ft: PBox +0.096s
60ft aika oli kennoilla mitattuna keskimäärin 0.096s lyhyempi kuin PBoxilla. Tuo ero on niin tasainen, että luulen 60ft kennojen olleen hiukan liian lähellä, koska ero on joka vedolla hyvin lähelle sama, hajontaa erittäin vähän.
Toinen vaihtoehto on se, että olen jotenkin kämmännyt, kun yritin aikaa katsoa käppyrästä. Tein sen näin:
1. Poistin 1ft vedon alusta (1ft roll out matka, jota käytetään varttimaililla yleisesti).
2. Katsoin siitä 60ft eteenpäin, ja siitä nopeuden. Sitten muutin käppyrän aika-asteikolle, ja katsoin mikä on aika ko. nopeudella.
Tiedä sitten, miten se 60ft aika pitäisi katsoa käppyrästä, että meniköhän tuo oikein?
Uskomatonta, että tuo PBox pitää myös noin lyhyellä matkalla, paikaltaan lähdettynä, noin hyvin paikkansa!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Ja loppuun vielä tietoa niille, joiden kiinnostus ko. laitteeseen heräsi:
Se on 569e:kirjoitti
http://www.driftbox.fi/#/vertailutaulukko/4519495458
Sitten kandee hommata vielä ulkoinen antenni, joka maksaa muutaman kympin. Lisäksi tarvitset SD muistikortin, itse ostin 1GB kortin kympillä.. Se taisi olla niin, että tunnin loggausdata vie 1MB, eli siihen loggaa 1000h dataa.*Samoin hommasin akun ja verkkolaturin siihen, että sen saa prätkäänkin mukaan ilman, että tarvii ottaa prätkän akusta virtaa. Paketissa tuli mukana tupakansytyttimeen tuleva virtalähde, jota käytän autossa. Vehkeessä ei ole siis sisäistä akkua.
Elikä kandee miettiä, ottaako sittenkin DriftBoxin suoraan, siinä kun on enemmän kilkettä mukana jo vakiona, ja lisäksi se luisukulmamittaus. Muutoin laite on identtinen PBoxin kanssa, sama GPS-moottori ja tarkkuus. Näin on itseasiassa ihan VBox Miniin saakka. Vasta siinä oikeassa VBoxissa siirrytään sitten järeämpään GPS-moottoriin, jolloin sitten tarkkuus paranee ja hinta pompsahtaa *
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Moi!(Tylyttäjä @ Elo. 24 2008,10:23) kirjoitti
Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota vbox nimeä enkä oikeaa perf.boxia).
jr
http://www.teamforcemajor.com/
"taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
"ex-ysi 192,04 mph"
"maailman nopein LKV"
"ysikerholainen"
Joo, kyllä nämä omat testit nyt vahvistavat, että laite pääsee Racelogicin lupaamaan tarkkuuteen!(jouniri @ Elo. 24 2008,10:57) kirjoitti
Hienoa, että nyt on tarjolla normi harrastajankin ulottuvilla oleva tarpeeksi tarkka mittalaiteRata-ajoonkin mahtava laite, voi laittaa haluamansa määrän väliaikapisteita ja katsoa ajolinjat suoraan kartalta, kierros kierrokselta. Samoin jos tuo on reissussa mukana, jälkikäteen on kiva kattella ajoreitti Google Earthista..
Ennustan kyllä näille laitteille melko kovaa menekkiä!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Olisi voinut tulla "mielenkiintoinen" käppyrä jos tuo laite olisi ollut kiinni ysissä mun äksitentissä, olisi myös voinut selittyä mitä tapahtui? Vaan eipä ollut just silloin matkassa kun ihan tourinki reissulla oltiin.(Tylyttäjä @ Elo. 24 2008,11:02) kirjoitti
http://www.teamforcemajor.com/
"taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
"ex-ysi 192,04 mph"
"maailman nopein LKV"
"ysikerholainen"
Tervehdys
En yleensä näitä asioita kommentoi foorumeissa kinastelun välttämiseksi, mutta kun tässä topicissa ei näköjään ollut epäselvää laitteen toimivuudesta niin vastaan tuohon Jounin loppukommenttiin.
Top Gear lehden toimittaja Richard Hammond ajoi reilu vuosi sitten rakettiautolla kunnon mällin. Tässäkin testissä joka ajettiin muistaakseni Nevadan aavikolla auto oli varustettu Racelogic laitteella.
Hammondhan kaatoi ko. menopelin eturenkaan puhjettua ja tästä mittaustuloksesta on olemassa ns. puolijulkinen karsittu versio, jossa kaadon syy näkyy selkeesti grafiikassa
Terveisin
Racelogic maahantuonti
SIM Racing Oy
Jan Lindberg
"Nevadan aavikko"(JML @ Elo. 25 2008,11:15) kirjoitti
Tuommoisesta on jo oikea halpisversio olemassa.
Eli i-phoneen on tehty softa joka hyödyntää sisäisiä kiihdytysantureita ja gepsiä.
Kuulemma yllättävän tarkka toiminnaltaan.
Ei siitä ihan kaikkia samoja tietoja irtoa kuin perfpoksista , mutta taviskäyttöön varmaan ihan kiva.
Mulla vaan ei oo i-phonea.
Toisaalta mulla olis noksun N95...
Millonkahan joku tekis vastaavan softan nokialaiseen..
![]()
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.(Ropaaja @ Elo. 29 2008,07:57) kirjoitti
Mutta "sinnepäin" meneviä arvoja niillä toki saa, mutta ei niitä mitenkään voi verrata Racelogicin varta vasten suorituskyvyn mittaamiseen tehtyihin laitteisiin.
Mun mielestä mittalaitteissa nimenomaan se tarkkuus on tärkein, muut ominaisuudet tulee sitten extrana päälle.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jos jollain on paukkuja testata Performance Box vastaan Racechrono, niin tulokset kiinnostaisivat varmaan monia.kirjoitti
Vaikkei RaceChronoa olekaan tehty varsinaisesti suorituskyvyn mittaukseen, niin sekin ominaisuus siitä löytyy. Mitä ratafoorumia olen selannut, niin tuo softa on aika monella ahkerassa käytössä ja sitä myöten tuloksista kiinnostuneita olisi varmaan ihan mukavasti.
Suzuki GSX-R 1000 K5
(ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
(ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.(A.Hippo @ Elo. 29 2008,08:30) kirjoitti
Kiihdytyskäytössä Chronolla ei tee 1Hz GPS:llä mitään, 5Hz GPS:lläkin tarkkuus on selkeästi huonompi kuin 10Hz kalibroidulla GPS:llä, joka löytyy esim. PerformanceBoxista.
Samoin datan tarkastelu jälkikäteen, esim ajolinjat, kiihtyvyydet yms, ei voida tietenkään puhua edes samana päivänä. PBoxin datasta löytyy esim. ajolinjat suoraan visuaalisesti kartalla tarkasti, ja kiihtyvyydet joka suuntaan yms.. Eli ajoa voidaan oikeasti analysoida, ja katsoa missä olisi varaa parantaa.
Laitehan on maailmalla nimenomaan ratajätkien suosiossa, eikä ihme.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kunhan mä voitan täyspotin lotossa ( tai edes 6+vara ) niin hommaan tommosen PerformanceBoxin.
Siihen asti olis tosiaan jokin halvempi ja vähemmän tarkka vekotinkin kiva. ( tosin N95 ei ollu halpa..)
Eli jään odottamaan lottovoittoa tai luurisoftaa , kumpi nyt ensin tulee...
Tärkeintä kuitenkin on![]()
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Tuolla toisella palstalla oli linkitetty i-phone testi tuubissa.
Eli täällä olis moinen.
Tiedä sitten onko toi vaan joku "juttu" vai oikee testi.
Kukin arvioikoon itte.
edit : näyttäs olevan jonkinasteinen leffatraileri samalla...
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Itseasiassa nuo puhelin sovellukset menevät noin kymmenyksen tarkkuudella kohdilleen... Yhden kympin heittoja ollut verrattuna laptimeriin...(Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,09:02) kirjoitti
Sillä herziluvulla on oikeastaan vähemmän merkitystä kuin luulisi. Ohjelma interpoloi näytteenottojen välit, jolloin ne sekunnin välitulokset ovat laskennallisia, mutta toimii kiihdytyksessä hyvin.(JP_445 @ Elo. 29 2008,18:47) kirjoitti
Onko tuossa Tylyttäjän kokeilemassa boxissa kiihtyvyysanturi myös käytössä? GPS:n paikoitustarkkuus ei nimittäin riitä mihinkään kädessä heiluttelun analysointiin, vaikka vastaanotin maksaisi miljoona dollaria.
Kiihtyvyysanturilla varustettuihin älypuhelimiin on olemassa softia joilla voi mitata esim ajoneuvon kiihtyvyyksiä joka suuntaan. Absoluuttisesta tarkkuudesta ei ole tietoa.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
PerformanceBox on varsinkin autopuolella suosittu, moottoripyörässä ei ihan niin suosittu, johtuen kai koosta ja sähköliitynnän tarpeesta.
PB:n ja DriftBoxin datan laatu perustuu laadukkaan GPS:n lisäksi kiihtyvyysantureihin joilla vastaanotin korjailee dataa. Tarkkoihin kiihtyvyysmittailuihin tarvitaan juurikin nämä kiihtyvyysanturit, tai sitten erittäin hyvä GPS tyyliin Blacklinen Fuel (sama kuin Motec GPS).
Tälläistä GPS+kiihtyvyysanturi yhdistelmää ei ole Bluetoothina saatavilla vielä, vaan RaceChronoa käytetään yleensä enemmän ja vähemmän navigointiin tarkoitettujen vastaanotinten kanssa. Näin ollen tuo kiihtyvyysmittailu kärsii paljon, ja kierrosten analysointi vähän. Noissa Bluetooth GPS:ssäkin on suuri ero, perus 1 hz GPS:llä tai kännykän sisäisellä GPS:lla saattaa tulla kierroksista melkoista sotkua, kun taas simerkiksi hyvään paikkaan asennetulla Qstarz BT-Q818 eXtreme:llä pääsee jo paljon lähemmäs PerformanceBoxia analyysessa.
PS. PerformanceBoxiin voi adapterin avulla laittaa kännykkään sopivan muistikortin, jolloin voit analysoida PB dataa kännykässäsi RaceChronolla jos ei viitsi ottaa PC:tä radalle.
- Aol / RaceChrono
Kyllä se laadukkaan GPS vehkeen _resoluutio_ vaan riittää, joka on täysin eri asia kuin paikkatiedon tarkkuus.(B12 @ Elo. 29 2008,18:54) kirjoitti
Tossa hyvin tiivistetty:
Eli kyllä se pelkkä laadukas GPS-siru ja moottori riittää siihen kädessä heiluttelun analysointiinkin *kirjoitti
GPS:n hertziluku on tärkeä nopeissa kiihtyvyyden muutoksissa, hyvänä esimerkkinä tämän topikin vedot, jossa Chargerin sliksit pumppaavat alussa. Tuo olis jäänyt huomaamatta jos virkistystaajuus ei olisi ollut riittävä.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Joo, tosiaan kierrosaikojen mittaamiseen Racechrono, varsinkin 5Hz sirulla riittää. Ei sen niin tarkkaa harrastelijalla ainakaan ole. Mutta tarkkuus ei siihen, jos halutaan tarkasti mitata kiihtyyksiä ja tehdä suorituskykymittauksia. Myös mutkanopeuksia jne..(JP_445 @ Elo. 29 2008,18:47) kirjoitti
Kokeilkaa laitetta, niin tiedätte mitä tarkoitan. Itselleni Racechronon tarkkuus ei N95:ssä ollut lähellekään riittävä. On tuo PBox ihan eri luokan vehje..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
PBoxissa/DBoxissa ei ole kiihtyvyysanturia, ainoastaan laadukas GPS-siru ja moottori.(aol @ Elo. 29 2008,18:58) kirjoitti
Itse asiassa se on tarkempi kuin kiihtyvyysanturiin perustuva kilpailijansa:
http://www.performancebox.co.uk/down...CHvPB_Test.pdf
Itsekin olin siinä uskossa, että moiseen tarkkuuteen tarvitaan jo kummatkin anturit, vaan ei nähtävästi tarvita..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Joo, tuossakin videossa jo huomaa, että tulos on "sinnepäin". Aika ja nopeus osuivat ihan hyvin kohdilleen _tuossa vedossa_ (ei tosin PBoxin tasolla), mutta maksimikiihtyvyys 1.54g *(Ropaaja @ Elo. 29 2008,17:47) kirjoitti
Veikkaisin kiihdytyksessä max. 0.65g tuolle minille, omalla M3:lla enkka lähdössä on n. 0.7g.
PBoxilla saa myös nuo kiihtyvyydet sekä kiihdytyksissä että mutkissa melko hyvin kohdalleen. Sillä mitatut ajat, nopeudet, ajolinjat sekä kiihtyvyydet ovat oikein riittävällä tarkkuudella.
Tietty on hemmetin hyvä, että tuollaisiakin softia tehdään (itse teen softaa työkseni), mutta eivät ne pysty ainakaan vielä kilpailemaan ko. hommaan rakennettujen vehkeiden kanssa tarkkuudessa tai muissa ominaisuuksissa.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kyllä niissä on _tietääkseni_ kiihtyvyysanturit, itseasiassa suurin osa moottoriurheiluun tarkotetuista GPS-vastaanottimista hyödyntää kiihtyvyysantureita sijaintitiedon parantamiseen. Kyse ei tietenkään ole pelkkään kiihtyvyysanturiin luottamisesta (kuten esim G-Techin osalta on).
Tuo MoTeC/BlackLine taitaa olla poikkeus joka vain vahvistaa säännön.
Ainakaan valmistaja eikä maahantuoja ei tätä kerro. Kysyinkin tätä maahantuojalta, ja kuulemma pelkän GPS:n varassa mennään.(aol @ Elo. 29 2008,20:44) kirjoitti
GPS:n resoluutio kyllä riittää, tuossa hyvä esimerkki siitä, mitä se on parhaimmillaan:
http://www.racelogic.co.uk/_downlo....deo.wmv
Tosiaan, yllätyin itsekin tuosta tarkkuudesta!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Noista gps:ien tarkkuudesta, wikipediasta lainettua: "Geotrim ylläpitää Suomessa VRS-korjaussignaalia jonka ansiosta GPS-laitteen tarkkuus on noin 15 mm luokkaa sivusuunnassa ja noin 25 mm korkeussuunnassa."
Saisiko tylyttäjä tietää minkälaisia heittoja racechronon ja performanceboxin välille tulee kiihtyvyysmitauksissa? Esimerkiksi 1hz ulkoisella gps-palikalla?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
On jo todettu että puhelimen sisäisen GPS:n tarkkuus ei ole riittävä. Ulkoiset 5 Hz GPS-modulit ovat suositeltavimpia. Jotta vertailussa olisi mitään järkeä, pitää myös RaceChronoa käyttää sellaisen GPS:n kanssa, jolla on edes jotain mahdollisuuksia saada tyydyttäviä tuloksia. Puhelimen sisäiset, eivätkä edes 1 Hz GPS:tä ole sitä.(Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,19:31) kirjoitti
PBox on aivan varmasti ylivoimainen laite verrattaessa sitä RaceChronoon ja vaikkapa 5 Hz GPS:ään.
RaceChronon dataa voi myös tarkastella PerformanceTools -softalla.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.