Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 65:sta
  1. #1
    Joensuun kentällä pyörässäni oli kiinni Racelogicin PerformanceBox. Jarim ystävällisesti lähetti minulle datat ajostaan pyörälläni. Homma vakuutti minut niin selkeästi, että oli pakko hommata myös itse ko. aparaatti Hommasin samalla myös ulkoisen antennin, jotta "kuuluvuus" GPS satelliitteihin varmistetaan. Tätä suosittelen, antenni näyttää parantavan häiriötöntä vastaanottoa selkeästi.

    Laite on 10Hz GPS:ään perustuva laite, jolle luvataan esim. varttimaililla 0.1s ja 0.1km/h tarkkuus. Itse uskoin tähän, kun pääsin laitetta itse kokeilemaan, ja huomasin, että siinä on riittävä näytteenottotaajuus ja resoluutio ihan käytännössäkin, että väitettyihin arvoihin on mahdollista päästä. Tässä vielä testi tarkkuudesta, jonka voin itsekin vahvistaa täysin realistiseksi:
    http://www.performancebox.co.uk/down...CHvPB_Test.pdf

    Laite maksaa ilman lisävarusteita 569e.

    Racelogicia edustaa Suomessa SIM Racing Oy:
    http://www.driftbox.fi/

    Tähän topikkiin laitan sitten perään tekemiäni testejä..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  2. #2
    Tuossa edellisen viestin testissä mainittu referenssilaite (VBox) on siis myös Racelogicin tuote. Tässä hiukan siitä.. Se on 100Hz GPS-moottoriin perustuva ammattikäyttöön tehty laite, jota nykyään käyttää suuri osa auto- ja prätkälehdistä sekä auto- ja rengastehtaista testilaitteistonaan, näin esimerkkinä.

    VBox on todettu niin tarkaksi useammankin tahon toimesta, että sitä voidaan pitää referessinä.

    Kannattaa katsoa tämä linkki:
    http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX-Accuracy

    Ja tämä video:
    http://www.racelogic.co.uk/_downlo....deo.wmv

    PerformanceBox ei ole noin tarkka, mutta 10cm tarkkuutta lupaavat sillekin.

    Car and Driver -lehden testi Racelogicin vehkeistä:
    Lainaa kirjoitti
    To ensure that the data from the DriftBox were accurate, we checked them against our $9999 Racelogic VBOX equipment that we regularly use when testing cars. Long ago we confirmed the VBOX's accuracy before we trusted it as the measure of our performance tests. The DriftBox is built with the same technology. Over several weeks of testing new cars, we attached the DriftBox adjacent to the VBOX. Without exception, the DriftBox read dead-on with the VBOX. However, since the DriftBox lacks a brake switch — used to measure braking performance — and the VBOX software is more suited to our uses, we'll continue to rely on the VBOX.
    http://www.caranddriver.com/reviews....h_stuff

    Car and Driver kertoo testilaitteistostaan:
    Lainaa kirjoitti
    The backbone of our testing program, and also our newest piece of equipment, is the Racelogic VBOX data logger, measuring equipment that can fit in a briefcase. After a lengthy trial period, the head office ponied up for three of the $10,000 systems.
    http://www.caranddriver.com/reviews....feature


    Siinä oli sitten myös ulkopuolisen tahon toimesta jälleen kerran varmistettu VBoxin tarkkuus.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  3. #3
    Sitten testejä... Olen siis kirjoitellut näitä toiselle forumille, mutta laitetaan nyt tännekin, jotta muutkin pääsevät tuloksia katselemaan.

    Testi 1. (näytteenottotaajuus ja resoluutio, parvekkeella mitattu *):



    Testien mukaan, jos vain "kuuluvuus" on hyvä, se on niin tarkka kuin väittävät. Myös niissä kiihtyvyyksissä, mitä nyt ajoneuvoilla voidaan saada aikaan. Nollasta yhteen geehen nyt ei kuitenkaan alle muutaman kymmenyksen päästä näillä meidän ajoneuvoilla..

    Tässä 21.8.2008 tehtyä dataa. Kävin parvekkeella heiluttelemassa antennia * *



    Tuossa otin siis antennin käteen ja heilutin sitä noin metrin vasemmalta oikealla muutaman kerran. Nätisti seuraa käppyrä tuota. Nopeudet ja kiihtyvyydetkin näyttävät olevan ihan hyvin aluella. Elikäs tuo mainostettu 10cm resoluutio tuntuu pitävän paikkansa. Toden totta, kun antenni on kädessä, niin nopeusnäyttö kyllä havaitsee sen alle 10cm säteellä tehdyn liikkeen, jopa alle.


    Tässä toinen testi:



    Tässä tein n. puolen metrin liikkeen vasemmalta oikealla ja heti takaisin. Eli ensin tein hitaasti, tauko, sitten seuraava hiukan nopeammin, tauko, ja viimeinen vielä vähän reippaammin.

    Käyrässä näkyy todellakin se miten antennia liikutin, jopa paremmin kuin ajattelin etukäteen. Näyttää hyvin ottavan myös todella nopeasti nousevan kiihtyvyyden joka lähtee nollasta ja menee yli yhden g:n, kädellä heiluttelemalla sai sen helposti aikaan.

    Helvetin hyvä tulos, kuitenkin olin tuossa talon seinän sisään upotetulla parvekkeella, joten talo blokkaa signaalia varmasti jonkin verran..



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  4. #4
    Testi 2. (kiihdytys 0-100km/h):



    No tuolla parveketestillä oli vain tarkoitus osoittaa se, että laitteen resoluutio ja nopeus ovat riittäviä siihen, että saadaan tarkasti mitattua myös suorituskykyä.

    21.8.2008 aparaatti oli taas auton kyydissä, ja käsitys vahvistui entisestään, että ulkoinen antenni auton katolla on pop.

    Tuossa kotilolla ajettua dataa:



    Täysin alkuperäinen virittämätön M3 E36 vm. -93. Wanhushan alittaa jo tehtaan arvot ihan mukavasti, ja vieläpä tasamaalla (korkeuskäyrä mukana) * Nyt meni 0-100km/h 5.8s, ja vielä on varaa puristaa ehkä 2-3 kymppiä.. *

    Tosin ei yllätä, koska testeissäkin on aikoinaan ajettu samoja aikoja.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  5. #5
    Testi 3.1. (varttimaili):


    Tässäpä nyt sitten vertailudataa varttimaililta, 24.8.2008 Kiikalassa ajettu.

    Boxi oli Dodge Charger vm. -70 kyydissä, 528 isolohko, ihan puhdas katuauto. Painoa kuskin kanssa 2000kg. Kone on hyvin miedosti viritetty, mieto laahaava nokka yms. Toimivuus katuajossa on ollut pääpainona. Vääntöä siinä on vajaa 1000Nm@3300rpm ja tehoa n. 550hp@4800rpm kampuralla. Tehoahan tuosta saisi todella helposti lisää vaihtamalla esim. rajumman rullanokan jne., mutta se ei ole ollut tavoitteena.

    Mulla oli PBoxissa 1ft roll out päällä, ja radalla oli käytössä about se 1ft roll out matka, kävin tarkastamassa. Ulkoinen antenni oli Chargerin katolla kiinni.



    Veto 1: *
    PBox * 402m: 12.3s * / 186.6km/h * * * *
    Kennot 402m: 12.311s / 185.76km/h * * *
    PBox * 201m: *8.1s * / 150.7km/h
    Kennot 201m: *8.052s

    Ero 402m: PBox -0.011s / +0.84km/h
    Ero 201m: PBox +0.048s


    Veto 2: *
    PBox * 402m: 12.2s * / 188.0km/h * * * *
    Kennot 402m: 12.140s / 187.30km/h * * *
    PBox * 201m: *7.9s * / 151.5km/h
    Kennot 201m: *7.908s

    Ero 402m: PBox +0.060s / +0.70km/h
    Ero 201m: PBox -0.008s


    Veto 3: *
    PBox * 402m: 12.2s * / 187.8km/h * * * *
    Kennot 402m: 12.129s / 187.21km/h * * *
    PBox * 201m: *7.9s * / 151.7km/h
    Kennot 201m: *7.897s

    Ero 402m: PBox -0.071s / +0.59km/h
    Ero 201m: PBox +0.003s


    Veto 4: *
    PBox * 402m: 12.1s * / 189.3km/h * * * *
    Kennot 402m: 12.094s / 188.58km/h * * *
    PBox * 201m: *7.9s * / 152.4km/h
    Kennot 201m: *7.896s

    Ero 402m: PBox +0.006s / +0.72km/h
    Ero 201m: PBox +0.004s



    Ajassa maksimiheitto oli 0.071s @ 402m, ja 0.048s @ 201m. Tästäkin saisin PBoxista vielä sadasosat esiin, jolla nuo erot luultavasti vielä pienenisivät. Vaan ero on tuossa jo pienempi kuin valmistaja lupaa, eli 0.1s tarkkuus.

    Keskiheitto oli 0.037s @ 402m ja 0.016s @ 201m. Helposti toleransseissa.

    Loppareissa suurin heitto oli 0.84km/h, ja keskiheitto 0.71km/h. Kaikki nopeudet ovat about 0.1km/h päässä tuosta keskiheitosta. Eli luultavasti kennot näyttivät n. 0.7km/h liian vähän tänään.

    Kaiken kaikkiaan aparaatti vakuutti minut! Näyttää toimivan kuten pitääkin!

    Charger meni muuten 4.3s 0-100km/h Sitä ei kennoilla edes nähnyt..


    Tuossa parhaan vedon käppyrä, ajan suhteen:



    Alun heittely kiihtyvyydessä tuli siitä kun löysät sliksit "pompottaa". Huomioitavaa käyrässä on se, että tuohon n. 2 sekuntiin saakka näkyy korkeuskäyrässä kevyttä nousua, n. 10-20cm. Tämä johtuu varmasti siitä, että Chargerin katon etureuna, johon antenni oli kiinnitetty, nousee tietty hieman siinä ihan alussa, koska perä painuu ja keula nousee *:P



    Käppyrä matkan suhteen:



    Tuosta näkee senkin, että Kiikalan rata on melko tasainen, laskee n. 1m koko 402m matkalla.



    On se vaan hauska laite tuo PBox, antaa melko paljon enemmän tietoa kuin pelkkä tulosliuska



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  6. #6
    Testi 3.2. (varttimaili, 60ft aika):



    Lainaa kirjoitti
    60 ft vertailu??
    Oli hiukka työläs tehdä, kun jouduin käppyröistä kattelemaan. En nimittäin muistanut laittaa boxia tallentamaan tuota 60ft aikaa erikseen, joten jouduin sen käsin käppyrästä kaivamaan. Siitäkin voi tulla muutamien satkujen heittoja. Mutta hehtaarilla pysytään.

    Huom! Tähän sitten vaikuttaa myöskin se, että onko roll out ollut stripillä täsmälleen 1ft vai ei! Katsoin silmämääräisesti, näytti olevan n. 30cm.


    Veto 1:
    PBox 60ft: *2.14s / 55.77km/h
    Kennot 60ft: 2.051s

    Ero 60ft: PBox +0.089s


    Veto 2:
    PBox 60ft: *2.06s / 57.42km/h
    Kennot 60ft: 1.952s

    Ero 60ft: PBox +0.108s


    Veto 3:
    PBox 60ft: *2.03s / 57.68km/h
    Kennot 60ft: 1.938s

    Ero 60ft: PBox +0.092s


    Veto 4:
    PBox 60ft: *2.08s / 57.90km/h
    Kennot 60ft: 1.984s

    Ero 60ft: PBox +0.096s


    60ft aika oli kennoilla mitattuna keskimäärin 0.096s lyhyempi kuin PBoxilla. Tuo ero on niin tasainen, että luulen 60ft kennojen olleen hiukan liian lähellä, koska ero on joka vedolla hyvin lähelle sama, hajontaa erittäin vähän.

    Toinen vaihtoehto on se, että olen jotenkin kämmännyt, kun yritin aikaa katsoa käppyrästä. Tein sen näin:
    1. Poistin 1ft vedon alusta (1ft roll out matka, jota käytetään varttimaililla yleisesti).
    2. Katsoin siitä 60ft eteenpäin, ja siitä nopeuden. Sitten muutin käppyrän aika-asteikolle, ja katsoin mikä on aika ko. nopeudella.

    Tiedä sitten, miten se 60ft aika pitäisi katsoa käppyrästä, että meniköhän tuo oikein?

    Uskomatonta, että tuo PBox pitää myös noin lyhyellä matkalla, paikaltaan lähdettynä, noin hyvin paikkansa!



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  7. #7
    Ja loppuun vielä tietoa niille, joiden kiinnostus ko. laitteeseen heräsi:

    Lainaa kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Eiköhän tässä nyt ollut skeptisimmille melko hyvät todisteet, että Racelogicin ilmoittamat tarkkuudet pitää hienosti paikkansa. Tarkkuus on jo tässä "entry level" 10Hz laiteessa (PerformanceBox) todella hyvä, harrastuskäyttöön ja suorituskyvyn mittaamiseen enemmän kuin riittävä. Uskaltaa siis sanoa, että se minkä Boxi näyttää (Boxin oma näyttö näyttää ajan 0.1s tarkkuudella), pitää myös paikkansa.

    Oikea VBox (100Hz versio) on sitten vielä tarkempi ja huomattavasti kalliimpi laite, jos PBoxin tarkkuus ei riitä. Mulle riittää *8)

    Saako udella että mitä tollanen kampe mahtaa maksaa??
    Se on 569e:
    http://www.driftbox.fi/#/vertailutaulukko/4519495458

    Sitten kandee hommata vielä ulkoinen antenni, joka maksaa muutaman kympin. Lisäksi tarvitset SD muistikortin, itse ostin 1GB kortin kympillä.. Se taisi olla niin, että tunnin loggausdata vie 1MB, eli siihen loggaa 1000h dataa.*Samoin hommasin akun ja verkkolaturin siihen, että sen saa prätkäänkin mukaan ilman, että tarvii ottaa prätkän akusta virtaa. Paketissa tuli mukana tupakansytyttimeen tuleva virtalähde, jota käytän autossa. Vehkeessä ei ole siis sisäistä akkua.

    Elikä kandee miettiä, ottaako sittenkin DriftBoxin suoraan, siinä kun on enemmän kilkettä mukana jo vakiona, ja lisäksi se luisukulmamittaus. Muutoin laite on identtinen PBoxin kanssa, sama GPS-moottori ja tarkkuus. Näin on itseasiassa ihan VBox Miniin saakka. Vasta siinä oikeassa VBoxissa siirrytään sitten järeämpään GPS-moottoriin, jolloin sitten tarkkuus paranee ja hinta pompsahtaa *



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  8. #8
    Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  9. #9
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 24 2008,10:23) kirjoitti
    Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
    Moi!

    Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota vbox nimeä enkä oikeaa perf.boxia).

    jr



    http://www.teamforcemajor.com/
    "taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
    "ex-ysi 192,04 mph"
    "maailman nopein LKV"
    "ysikerholainen"
  10. #10
    Lainaa (jouniri @ Elo. 24 2008,10:57) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 24 2008,10:23) kirjoitti
    Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
    Moi!

    Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota nimeä enkä oikea perf.boxia).

    jr
    Joo, kyllä nämä omat testit nyt vahvistavat, että laite pääsee Racelogicin lupaamaan tarkkuuteen!

    Hienoa, että nyt on tarjolla normi harrastajankin ulottuvilla oleva tarpeeksi tarkka mittalaite Rata-ajoonkin mahtava laite, voi laittaa haluamansa määrän väliaikapisteita ja katsoa ajolinjat suoraan kartalta, kierros kierrokselta. Samoin jos tuo on reissussa mukana, jälkikäteen on kiva kattella ajoreitti Google Earthista..

    Ennustan kyllä näille laitteille melko kovaa menekkiä!
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  11. #11
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 24 2008,11:02) kirjoitti
    Lainaa (jouniri @ Elo. 24 2008,10:57) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 24 2008,10:23) kirjoitti
    Tähän topikkiin voi sitten mielellään kuka tahansa laittaa kysymyksiä ja/tai omia kokemuksiaan Racelogicin mittauslaitteista..
    Moi!

    Hienoa, että uskot vboxin ominaisuudet samoiksi miksi me uskottiin ne jo 2 vuotta sitten ja tuolla mun laitteellahan on siis ajettu niin sun kiksun 322 (tutka 321) kuin artsinkin 350,2 (tutka sekos) kuin monen muunkin oikeat kovat nopeudet ja siksi mä ysiin ton hankin että nopeudet olisi näytön puolesta hyväsyttävät. Että ei muuta kun turvallisia kilometrejä vboxin kanssa (sorry mä käytän tuota nimeä enkä oikea perf.boxia).

    jr
    Joo, kyllä nämä omat testit nyt vahvistavat, että laite pääsee Racelogicin lupaamaan tarkkuuteen!

    Hienoa, että nyt on tarjolla normi harrastajankin ulottuvilla oleva tarpeeksi tarkka mittalaite * Rata-ajoonkin mahtava laite, voi laittaa haluamansa määrän väliaikapisteita ja katsoa ajolinjat suoraan kartalta, kierros kierrokselta. Samoin jos tuo on reissussa mukana, jälkikäteen on kiva kattella ajoreitti Google Earthista..

    Ennustan kyllä näille laitteille melko kovaa menekkiä!
    Olisi voinut tulla "mielenkiintoinen" käppyrä jos tuo laite olisi ollut kiinni ysissä mun äksitentissä, olisi myös voinut selittyä mitä tapahtui? Vaan eipä ollut just silloin matkassa kun ihan tourinki reissulla oltiin.
    http://www.teamforcemajor.com/
    "taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
    "ex-ysi 192,04 mph"
    "maailman nopein LKV"
    "ysikerholainen"
  12. #12
    Tervehdys

    En yleensä näitä asioita kommentoi foorumeissa kinastelun välttämiseksi, mutta kun tässä topicissa ei näköjään ollut epäselvää laitteen toimivuudesta niin vastaan tuohon Jounin loppukommenttiin.

    Top Gear lehden toimittaja Richard Hammond ajoi reilu vuosi sitten rakettiautolla kunnon mällin. Tässäkin testissä joka ajettiin muistaakseni Nevadan aavikolla auto oli varustettu Racelogic laitteella.

    Hammondhan kaatoi ko. menopelin eturenkaan puhjettua ja tästä mittaustuloksesta on olemassa ns. puolijulkinen karsittu versio, jossa kaadon syy näkyy selkeesti grafiikassa

    Terveisin

    Racelogic maahantuonti
    SIM Racing Oy
    Jan Lindberg
  13. #13
    Lainaa (JML @ Elo. 25 2008,11:15) kirjoitti
    Top Gear lehden toimittaja Richard Hammond ajoi reilu vuosi sitten rakettiautolla kunnon mällin. Tässäkin testissä joka ajettiin muistaakseni Nevadan aavikolla auto oli varustettu Racelogic laitteella.
    "Nevadan aavikko"
  14. #14
    Tuommoisesta on jo oikea halpisversio olemassa.

    Eli i-phoneen on tehty softa joka hyödyntää sisäisiä kiihdytysantureita ja gepsiä.

    Kuulemma yllättävän tarkka toiminnaltaan.

    Ei siitä ihan kaikkia samoja tietoja irtoa kuin perfpoksista , mutta taviskäyttöön varmaan ihan kiva.

    Mulla vaan ei oo i-phonea.

    Toisaalta mulla olis noksun N95...
    Millonkahan joku tekis vastaavan softan nokialaiseen..

    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  15. #15
    Lainaa (Ropaaja @ Elo. 29 2008,07:57) kirjoitti
    Tuommoisesta on jo oikea halpisversio olemassa.

    Eli i-phoneen on tehty softa joka hyödyntää sisäisiä kiihdytysantureita ja gepsiä.

    Kuulemma yllättävän tarkka toiminnaltaan.

    Ei siitä ihan kaikkia samoja tietoja irtoa kuin perfpoksista , mutta taviskäyttöön varmaan ihan kiva.

    Mulla vaan ei oo i-phonea.

    Toisaalta mulla olis noksun N95...
    Millonkahan joku tekis vastaavan softan nokialaiseen..

    Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.

    Mutta "sinnepäin" meneviä arvoja niillä toki saa, mutta ei niitä mitenkään voi verrata Racelogicin varta vasten suorituskyvyn mittaamiseen tehtyihin laitteisiin.

    Mun mielestä mittalaitteissa nimenomaan se tarkkuus on tärkein, muut ominaisuudet tulee sitten extrana päälle.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #16
    Lainaa kirjoitti
    Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.
    Jos jollain on paukkuja testata Performance Box vastaan Racechrono, niin tulokset kiinnostaisivat varmaan monia.

    Vaikkei RaceChronoa olekaan tehty varsinaisesti suorituskyvyn mittaukseen, niin sekin ominaisuus siitä löytyy. Mitä ratafoorumia olen selannut, niin tuo softa on aika monella ahkerassa käytössä ja sitä myöten tuloksista kiinnostuneita olisi varmaan ihan mukavasti.
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  17. #17
    Lainaa (A.Hippo @ Elo. 29 2008,08:30) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Puhelimissa ei sitten riitä tarkkuus kiihdytyskäyttöön, olen kokeillut.. Voin tehdä tänne testinkin jossain vaiheessa eroista.
    Jos jollain on paukkuja testata Performance Box vastaan Racechrono, niin tulokset kiinnostaisivat varmaan monia.

    Vaikkei RaceChronoa olekaan tehty varsinaisesti suorituskyvyn mittaukseen, niin sekin ominaisuus siitä löytyy. Mitä ratafoorumia olen selannut, niin tuo softa on aika monella ahkerassa käytössä ja sitä myöten tuloksista kiinnostuneita olisi varmaan ihan mukavasti.
    Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.

    Kiihdytyskäytössä Chronolla ei tee 1Hz GPS:llä mitään, 5Hz GPS:lläkin tarkkuus on selkeästi huonompi kuin 10Hz kalibroidulla GPS:llä, joka löytyy esim. PerformanceBoxista.

    Samoin datan tarkastelu jälkikäteen, esim ajolinjat, kiihtyvyydet yms, ei voida tietenkään puhua edes samana päivänä. PBoxin datasta löytyy esim. ajolinjat suoraan visuaalisesti kartalla tarkasti, ja kiihtyvyydet joka suuntaan yms.. Eli ajoa voidaan oikeasti analysoida, ja katsoa missä olisi varaa parantaa.

    Laitehan on maailmalla nimenomaan ratajätkien suosiossa, eikä ihme.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  18. #18
    Kunhan mä voitan täyspotin lotossa ( tai edes 6+vara ) niin hommaan tommosen PerformanceBoxin.

    Siihen asti olis tosiaan jokin halvempi ja vähemmän tarkka vekotinkin kiva. ( tosin N95 ei ollu halpa.. )

    Eli jään odottamaan lottovoittoa tai luurisoftaa , kumpi nyt ensin tulee...

    Tärkeintä kuitenkin on
    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  19. #19
    Tuolla toisella palstalla oli linkitetty i-phone testi tuubissa.

    Eli täällä olis moinen.

    Tiedä sitten onko toi vaan joku "juttu" vai oikee testi.

    Kukin arvioikoon itte.




    edit : näyttäs olevan jonkinasteinen leffatraileri samalla...



    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  20. #20
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,09:02) kirjoitti
    Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.
    Itseasiassa nuo puhelin sovellukset menevät noin kymmenyksen tarkkuudella kohdilleen... Yhden kympin heittoja ollut verrattuna laptimeriin...



  21. #21
    Lainaa (JP_445 @ Elo. 29 2008,18:47) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,09:02) kirjoitti
    Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.
    Itseasiassa nuo puhelin sovellukset menevät noin kymmenyksen tarkkuudella kohdilleen... Yhden kympin heittoja ollut verrattuna laptimeriin...
    Sillä herziluvulla on oikeastaan vähemmän merkitystä kuin luulisi. Ohjelma interpoloi näytteenottojen välit, jolloin ne sekunnin välitulokset ovat laskennallisia, mutta toimii kiihdytyksessä hyvin.

    Onko tuossa Tylyttäjän kokeilemassa boxissa kiihtyvyysanturi myös käytössä? GPS:n paikoitustarkkuus ei nimittäin riitä mihinkään kädessä heiluttelun analysointiin, vaikka vastaanotin maksaisi miljoona dollaria.

    Kiihtyvyysanturilla varustettuihin älypuhelimiin on olemassa softia joilla voi mitata esim ajoneuvon kiihtyvyyksiä joka suuntaan. Absoluuttisesta tarkkuudesta ei ole tietoa.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  22. #22
    PerformanceBox on varsinkin autopuolella suosittu, moottoripyörässä ei ihan niin suosittu, johtuen kai koosta ja sähköliitynnän tarpeesta.

    PB:n ja DriftBoxin datan laatu perustuu laadukkaan GPS:n lisäksi kiihtyvyysantureihin joilla vastaanotin korjailee dataa. Tarkkoihin kiihtyvyysmittailuihin tarvitaan juurikin nämä kiihtyvyysanturit, tai sitten erittäin hyvä GPS tyyliin Blacklinen Fuel (sama kuin Motec GPS).

    Tälläistä GPS+kiihtyvyysanturi yhdistelmää ei ole Bluetoothina saatavilla vielä, vaan RaceChronoa käytetään yleensä enemmän ja vähemmän navigointiin tarkoitettujen vastaanotinten kanssa. Näin ollen tuo kiihtyvyysmittailu kärsii paljon, ja kierrosten analysointi vähän. Noissa Bluetooth GPS:ssäkin on suuri ero, perus 1 hz GPS:llä tai kännykän sisäisellä GPS:lla saattaa tulla kierroksista melkoista sotkua, kun taas simerkiksi hyvään paikkaan asennetulla Qstarz BT-Q818 eXtreme:llä pääsee jo paljon lähemmäs PerformanceBoxia analyysessa.

    PS. PerformanceBoxiin voi adapterin avulla laittaa kännykkään sopivan muistikortin, jolloin voit analysoida PB dataa kännykässäsi RaceChronolla jos ei viitsi ottaa PC:tä radalle.

    - Aol / RaceChrono



  23. #23
    Lainaa (B12 @ Elo. 29 2008,18:54) kirjoitti
    Lainaa (JP_445 @ Elo. 29 2008,18:47) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,09:02) kirjoitti
    Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.
    Itseasiassa nuo puhelin sovellukset menevät noin kymmenyksen tarkkuudella kohdilleen... Yhden kympin heittoja ollut verrattuna laptimeriin...
    Sillä herziluvulla on oikeastaan vähemmän merkitystä kuin luulisi. Ohjelma interpoloi näytteenottojen välit, jolloin ne sekunnin välitulokset ovat laskennallisia, mutta toimii kiihdytyksessä hyvin.

    Onko tuossa Tylyttäjän kokeilemassa boxissa kiihtyvyysanturi myös käytössä? GPS:n paikoitustarkkuus ei nimittäin riitä mihinkään kädessä heiluttelun analysointiin, vaikka vastaanotin maksaisi miljoona dollaria.

    Kiihtyvyysanturilla varustettuihin älypuhelimiin on olemassa softia joilla voi mitata esim ajoneuvon kiihtyvyyksiä joka suuntaan. Absoluuttisesta tarkkuudesta ei ole tietoa.
    Kyllä se laadukkaan GPS vehkeen _resoluutio_ vaan riittää, joka on täysin eri asia kuin paikkatiedon tarkkuus.

    Tossa hyvin tiivistetty:

    Lainaa kirjoitti
    Mitä tulee GPS tekniikkaan, niin suorituskykytarkkuudella ei ole mitään tekemistä paikkatiedon n. 2.8-3 metrin "epätarkkuuden" kanssa. Kyse on vain ja ainoastaan paikkatiedosta joka saattaa muuttua 24h mittajakson aikana, mutta se ei vaikuta millään tavalla suorituskykymittaustuloksiin. Näkyvimmin tämän paikkatiedon muuttumisen huomaa, jos testaa autoa samalla radalla eri päivinä, eri aikaa. Paikkatieto saattaa heittää muutaman metrin sivuun eli ajolinja tai radan profiili piirtyy esim. 2 metriä pohjoiseen. Painotan tätä asiaa. Suorituskykymittauksessa mitataan ajoneuvon etääntymistä/lähentymistä sekunneissa tai niiden kymmenyksissä satelliittiin nähden. Paikkatiedon kohdalla sama asia, mutta mittausaika on 24h. Jos siis joku kommentoi paikkatiedon pohjalta epätarkkuutta, voit kertoa ettei hän tiedä mistä puhuu.
    Eli kyllä se pelkkä laadukas GPS-siru ja moottori riittää siihen kädessä heiluttelun analysointiinkin *

    GPS:n hertziluku on tärkeä nopeissa kiihtyvyyden muutoksissa, hyvänä esimerkkinä tämän topikin vedot, jossa Chargerin sliksit pumppaavat alussa. Tuo olis jäänyt huomaamatta jos virkistystaajuus ei olisi ollut riittävä.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  24. #24
    Lainaa (JP_445 @ Elo. 29 2008,18:47) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,09:02) kirjoitti
    Olen kokeillut. Ratakierroksiin Chrono on riittävän tarkka, koska muutaman kympin heitto ei välttämättä haittaa.
    Itseasiassa nuo puhelin sovellukset menevät noin kymmenyksen tarkkuudella kohdilleen... Yhden kympin heittoja ollut verrattuna laptimeriin...
    Joo, tosiaan kierrosaikojen mittaamiseen Racechrono, varsinkin 5Hz sirulla riittää. Ei sen niin tarkkaa harrastelijalla ainakaan ole. Mutta tarkkuus ei siihen, jos halutaan tarkasti mitata kiihtyyksiä ja tehdä suorituskykymittauksia. Myös mutkanopeuksia jne..

    Kokeilkaa laitetta, niin tiedätte mitä tarkoitan. Itselleni Racechronon tarkkuus ei N95:ssä ollut lähellekään riittävä. On tuo PBox ihan eri luokan vehje..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  25. #25
    Lainaa (aol @ Elo. 29 2008,18:58) kirjoitti
    PerformanceBox on varsinkin autopuolella suosittu, moottoripyörässä ei ihan niin suosittu, johtuen kai koosta ja sähköliitynnän tarpeesta.

    PB:n ja DriftBoxin datan laatu perustuu laadukkaan GPS:n lisäksi kiihtyvyysantureihin joilla vastaanotin korjailee dataa. Tarkkoihin kiihtyvyysmittailuihin tarvitaan juurikin nämä kiihtyvyysanturit, tai sitten erittäin hyvä GPS tyyliin Blacklinen Fuel (sama kuin Motec GPS).

    Tälläistä GPS+kiihtyvyysanturi yhdistelmää ei ole Bluetoothina saatavilla vielä, vaan RaceChronoa käytetään yleensä enemmän ja vähemmän navigointiin tarkoitettujen vastaanotinten kanssa. Näin ollen tuo kiihtyvyysmittailu kärsii paljon, ja kierrosten analysointi vähän. Noissa Bluetooth GPS:ssäkin on suuri ero, perus 1 hz GPS:llä tai kännykän sisäisellä GPS:lla saattaa tulla kierroksista melkoista sotkua, kun taas simerkiksi hyvään paikkaan asennetulla Qstarz BT-Q818 eXtreme:llä pääsee jo paljon lähemmäs PerformanceBoxia analyysessa.

    PS. PerformanceBoxiin voi adapterin avulla laittaa kännykkään sopivan muistikortin, jolloin voit analysoida PB dataa kännykässäsi RaceChronolla jos ei viitsi ottaa PC:tä radalle.

    - Aol / RaceChrono
    PBoxissa/DBoxissa ei ole kiihtyvyysanturia, ainoastaan laadukas GPS-siru ja moottori.

    Itse asiassa se on tarkempi kuin kiihtyvyysanturiin perustuva kilpailijansa:
    http://www.performancebox.co.uk/down...CHvPB_Test.pdf

    Itsekin olin siinä uskossa, että moiseen tarkkuuteen tarvitaan jo kummatkin anturit, vaan ei nähtävästi tarvita..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  26. #26
    Lainaa (Ropaaja @ Elo. 29 2008,17:47) kirjoitti
    Tuolla toisella palstalla oli linkitetty i-phone testi tuubissa.

    Eli täällä olis moinen.

    Tiedä sitten onko toi vaan joku "juttu" vai oikee testi.

    Kukin arvioikoon itte.




    edit : *näyttäs olevan jonkinasteinen leffatraileri samalla...
    Joo, tuossakin videossa jo huomaa, että tulos on "sinnepäin". Aika ja nopeus osuivat ihan hyvin kohdilleen _tuossa vedossa_ (ei tosin PBoxin tasolla), mutta maksimikiihtyvyys 1.54g * Veikkaisin kiihdytyksessä max. 0.65g tuolle minille, omalla M3:lla enkka lähdössä on n. 0.7g.

    PBoxilla saa myös nuo kiihtyvyydet sekä kiihdytyksissä että mutkissa melko hyvin kohdalleen. Sillä mitatut ajat, nopeudet, ajolinjat sekä kiihtyvyydet ovat oikein riittävällä tarkkuudella.

    Tietty on hemmetin hyvä, että tuollaisiakin softia tehdään (itse teen softaa työkseni), mutta eivät ne pysty ainakaan vielä kilpailemaan ko. hommaan rakennettujen vehkeiden kanssa tarkkuudessa tai muissa ominaisuuksissa.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  27. #27
    Kyllä niissä on _tietääkseni_ kiihtyvyysanturit, itseasiassa suurin osa moottoriurheiluun tarkotetuista GPS-vastaanottimista hyödyntää kiihtyvyysantureita sijaintitiedon parantamiseen. Kyse ei tietenkään ole pelkkään kiihtyvyysanturiin luottamisesta (kuten esim G-Techin osalta on).

    Tuo MoTeC/BlackLine taitaa olla poikkeus joka vain vahvistaa säännön.



  28. #28
    Lainaa (aol @ Elo. 29 2008,20:44) kirjoitti
    Kyllä niissä on kiihtyvyysanturit, itseasiassa suurin osa moottoriurheiluun tarkotetuista GPS-vastaanottimista hyödyntää kiihtyvyysantureita sijaintitiedon parantamiseen. Kyse ei tietenkään ole pelkkään kiihtyvyysanturiin luottamisesta (kuten esim G-Techin osalta on).

    Tuo MoTeC/BlackLine taitaa olla poikkeus joka vain vahvistaa säännön.
    Ainakaan valmistaja eikä maahantuoja ei tätä kerro. Kysyinkin tätä maahantuojalta, ja kuulemma pelkän GPS:n varassa mennään.

    GPS:n resoluutio kyllä riittää, tuossa hyvä esimerkki siitä, mitä se on parhaimmillaan:
    http://www.racelogic.co.uk/_downlo....deo.wmv

    Tosiaan, yllätyin itsekin tuosta tarkkuudesta!



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  29. #29
    Noista gps:ien tarkkuudesta, wikipediasta lainettua: "Geotrim ylläpitää Suomessa VRS-korjaussignaalia jonka ansiosta GPS-laitteen tarkkuus on noin 15 mm luokkaa sivusuunnassa ja noin 25 mm korkeussuunnassa."

    Saisiko tylyttäjä tietää minkälaisia heittoja racechronon ja performanceboxin välille tulee kiihtyvyysmitauksissa? Esimerkiksi 1hz ulkoisella gps-palikalla?



    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Tylyttäjä @ Elo. 29 2008,19:31) kirjoitti
    Kokeilkaa laitetta, niin tiedätte mitä tarkoitan. Itselleni Racechronon tarkkuus ei N95:ssä ollut lähellekään riittävä. On tuo PBox ihan eri luokan vehje..
    On jo todettu että puhelimen sisäisen GPS:n tarkkuus ei ole riittävä. Ulkoiset 5 Hz GPS-modulit ovat suositeltavimpia. Jotta vertailussa olisi mitään järkeä, pitää myös RaceChronoa käyttää sellaisen GPS:n kanssa, jolla on edes jotain mahdollisuuksia saada tyydyttäviä tuloksia. Puhelimen sisäiset, eivätkä edes 1 Hz GPS:tä ole sitä.

    PBox on aivan varmasti ylivoimainen laite verrattaessa sitä RaceChronoon ja vaikkapa 5 Hz GPS:ään.

    RaceChronon dataa voi myös tarkastella PerformanceTools -softalla.



    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen