Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
  1. #1
    Elikkäs mikähä mahtaa olla hätänä tarkalleen, kun hain pyörän helsingistä ja alko tulee vettä (ja oli oikein kivaa) ja hetken päästä FI valo alkoi palaa mittaritaulussa... sammuttaessa ja heti käynnistäessä kaikki ok.. eikä missään tunnu mikään muuttuvan? Ja tosiaan vaatii tasaisilla kierroksilla ajamista, että jos vaihtelee kierroaslueita niin ei tule palamaan mitään.

    Eli tasakaasulla ajattaessa 3.5 - 6 /t kierrost minuutis ni syttyypi....

    Vähä sekalaisesti selitetty, mutta suurinpiirtein näin Eli onko mitään mielessä mikä hätänä?
  2. #2
    Eikö siinä ole mitään vikakoodia?
    Jos pyörä uusi niin kannatta käydä/soittaa huoltoon.
    Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
    * *Busa 08
  3. #3
    kosteella kelillä tekee mullekki usein sen...ilmeiseti kultanen ei tykkää vaa kosteudesta...en oo muuta tehny asialle ku aina pysähtäny ku valo palaa ja sammuttanu pyörän...näin mua neuvottii tekemän.ei kai sille mitää kummempaa voi
  4. #4
    Osoitteesta http://homepages.slingshot.co.nz/~shanetp/Index.html löytyy korjaamokäsikirjat ja sieltä löytyy vikakoodit ja miten niitä luetaan.
    Taivas saa odottaa
  5. #5
    Elikkäs mitä se tarkoittaa? Siis koko valo? Tai onko se ruiskus vai missäs se vika sillo ku se heittää sen vai? Onko kukaa käyttäny liittimii auki ja niit puhistellu tai jtn?
  6. #6
    Tyttöystävä osti myös kesän alussa käytetyn (08 rekisteröidyn) ER6:sen. Ostettiin se jyväskylän suunnalta, ja kotimatkalla oli melkoinen vesisade. Koko matkan ajan pyörä toimi ok. Seuraavana päivänä kun laitto virrat päälle niin FI valo paloi ja bensapumppu jäi pumppaamaan. Ongelma kuitenkin korjaantui kun sillä ajoi pienen matkan.

    Viimeviikolla huollossa mainittiin asiasta ja siellä sanoivat sen todennäköisesti johtuneen siitä että johonkin liittimeen päässyt kosteutta. Kuulemma aika tyypillistä ER kutosissa.
    FZ1-S 07
  7. #7
    Joo se näyttäis ton "käsikirjan" mukaan olevan myös johdoissa vikkaa eli kosteus nimeomaa päässy liittimiin... no kunhan talvi tulee ni käytän liittimiä irti ja putsailen ja kuivailen! Kiitosta jo avusta! Mitäs kaikkea toho nyt kanttis talven aikan huoltaa? Ku kesän lopulla on arviolta 20tk ja viimeksi huollettu kaikki 12tk kohdalla (öljyt suodattimet ynm) Eli nyt keväällä oli huollettu
  8. #8
    Jännitteensäädin on hieman heikosti asemoitu ainakin alkupään malleissa (siellä takalokarin ja swingin välissä tjsp). Suosittelen putsaamaan ja suojaamaan liittimen hyvin. Voi aiheuttaa inhottavia seurauksia jos sieltä pääsee oikosulkuun...
  9. #9
    Lainaa (piipu @ Elo. 12 2008,14:05) kirjoitti
    kosteella kelillä tekee mullekki usein sen...ilmeiseti kultanen ei tykkää vaa kosteudesta...en oo muuta tehny asialle ku aina pysähtäny ku valo palaa ja sammuttanu pyörän...näin mua neuvottii tekemän.ei kai sille mitää kummempaa voi *
    Näin neuvoivat jopa huollossa asian hoitamaan. Ajelin Porista Ouluun ja vettä tuli oikein kunnolla koko matkan. Kalajoen kohdalla syttyi valo, pysähdyin ja pidin tauon, sen jälkeen ei mitään ongelmaa. Ei taida ER-6 olla tarkoitettu sateella ajoon.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
  10. #10
    Sama juttu täälläkin tuon FI-merkkivalon kanssa. Näyttää vaikuttavan valon syttymiseen märkyys ja kylmyys. Heti kun käyttää virrat pois, ongelma katoaa. Valon palaessakin pyörä on toiminut normaalisti. Kun tuo valo ei nyt kuitenkaan kovin usein syty niin en ole siitä sen kummemmin stressannut. Tänä kesänä on kovastikin tullut ajettua sateella ja kesäsade ei kyllä sitä valoa saanut syttymään kovin usein vaan enemmänkin kylmä sää tuossa keväällä (lämmintä +4 astetta ja sadetta).
  11. #11
    Mulla syttyy ko. valo silloin tällöin kun reilummin kiihyttää. Ei kyllä vaikuta tehoihin yms. mitenkään ja katoaa kun käyttää virtoja pois. Lämpötilalla ja sateella en ole huomannut mitään vaikutusta häiriön ilmenemiseen, syttyy myös hyvällä kelillä.
  12. #12
    Joo pitää suojata net liittimet ynm hyvi kyl.. Ärsyttää ku tasakaasulla ajaa ni alkaa vilkkumaan.. Mut helpotus kun muillakin tuntuu olevan näitä ongelmia :o Kiitosta taas vastanneille!
  13. #13
    Sama homma täällä -06 er-6n kanssa. Tasakaasulla ajettaessa kovalla sateella(pienellä sateella ei ongelmaa ole ollut) alkaa tuo FI valo palamaan, mutta kone toimii ihan normaalisti. Kun pysäyttää ja käynnistää pyörän uusiks niin valo häviää eikä sen jälkeen näy vähään aikaan ainakaan.
    Kawasaki ER-6n -06
  14. #14
    Minkäs verran näillä oikuttelevilla EeÄrrillä on ajettu? Ittellä on vasta 9000 mittarissa eikä ole oikutellut missään kelissä.
    Taivas saa odottaa
  15. #15
    Lainaa (BlackCat @ Elo. 22 2008,21:37) kirjoitti
    Minkäs verran näillä oikuttelevilla EeÄrrillä on ajettu? Ittellä on vasta 9000 mittarissa eikä ole oikutellut missään kelissä.
    omalla erkalla nyt 15000, itse olen ajanut 10500
    Kawasaki ER-6n -06
  16. #16
    Toistaiseksi päälle 26 tkm tahkottu ilman FI-häiriöitä. Ja sateessakin on tuolla välillä tullut ajeltua.
    Ei ole hyvyyttä yrittää olla parempi kuin huonoimmat

    ~Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the seat.~
    - The Nut
  17. #17
    -06 erkalla ajettu nyt vähän päälle 33.000 km ja ekan kerran näin tuon FI-valoilmiön viime syksynä tuossa 21.000 km tultua ajelluksi...
  18. #18
    Lainaa (BlackCat @ Elo. 22 2008,21:37) kirjoitti
    Minkäs verran näillä oikuttelevilla EeÄrrillä on ajettu? Ittellä on vasta 9000 mittarissa eikä ole oikutellut missään kelissä.
    13 000 ku ensinmäisenkerran vilahti... nyt 18000 ja vilkkuu vähä väliä paitsi ei enää ku lähti kortti hyllylle *
  19. #19
    mulla on -06 ER-6n jolla mittarissa n 16 000km. Olen huomannut että kostealla ilmalla muutaman kerran FI-valo syttynyt. Ei muuta kun mopo sammuksiin ja uudestaan päälle ja homma ok.
  20. #20
    Ajettu nyt vajaa 18 t. ja -07 vuotinen. FI ei ole vilahtunut kertaakaan ja sateessa on ajettu jonkinverrran.
  21. #21
    Ajettu 7700km -06 FI valo ei oo kans vilkahdellu edes sateiden jälkeen.
    Kawasaki Er6-n -06
    -Leovince slipari
    -'Hiilikuitu' peilit
    -Puigin huggeri 'hiilikuitu'
    -Rst kilpiteline
    -Minivilkut 'hiilikuitu'
  22. #22
    kylmällä kelillä ja nimenomaan tasakaasulla ajettaessa tuo on ennemmin ominaisuus kuin vika, omassa er6-n 06 mopossa tuo on nyt kevät kylmillä syttynyt monet kerrat, selvitin vikakoodin (97) joka tarkoittaa että happitunnistin kettuilee, merkkihuolto mittaili anturin ja totes että on kunnossa (eivät muuten osanneet itse ottaa vikakoodia selville :-)) joten nou hätä tuon "vian" kanssa. Toki pitää ottaa huomioon että voihan tuo valo joskus syttyä jostain muustakin syystä, vaikka ihan oikean vian takia...

    yonez
    ---------------------------------------------
    Kawasaki z1000sx 2012
    ex Suzuki GSF 1250 S Bandit 2009
    ex Kawasaki er6-n 2006
    ex Helkama Raisu 1983
    ---------------------------------------------
  23. #23
    En tiiä nyt onko tää mikään ongelma, mut on alkanu tässä viimeaikoina semmoista keltaista nestettä näkyä vasemmalla puolella tukijalan kohalla sekä siitä ylempänä aina penkkiin asti. Eli ajon jälkeen on kuivia ja välillä märkiä pisteitä ilmestynyt siihen vasemmalle puolelle pyörää. Väri on keltaista/oranssia, eikä se haise millekään. Lähtee pyyhkimällä pois.

    Aluksi luulin sitä siitepölyksi, mutta nyt tänäänkin ihan kuivalla kelillä ajettuna pysäytin pyörän ja laitoin jalan maahan niin pari tippaa tätä nestettä tippui maahan ja taas oli pyörän vasemmassa kylessä tuoreita tippoja ilmestynyt.

    Jarrut pelaa ihan normaalisti, samoin kytkin sekä vaihteet. Kaikki nestesäiliöt näkyy olevan normaalilla tasolla.

    Eli nytpä kysynkin teiltä, että mistä nämä roiskeet saavat alkunsa? Mitään näkyviä vuotoja en ole pongannut kun pyörä seisoo. Luulin myös et se vois olla tiemaalia, kun aivan sen väristä on mut en tänäänkään ajanu missää missä ois keltasia viivoja.

    Auttakaahan viisaammat, kiitos.
    Kawasaki ER-6n -06
  24. #24
    Lainaa (yonez @ Huhti. 18 2009,11:29) kirjoitti
    kylmällä kelillä ja nimenomaan tasakaasulla ajettaessa tuo on ennemmin ominaisuus kuin vika, omassa er6-n 06 mopossa tuo on nyt kevät kylmillä syttynyt monet kerrat, selvitin vikakoodin (97) joka tarkoittaa että happitunnistin kettuilee, merkkihuolto mittaili anturin ja totes että on kunnossa (eivät muuten osanneet itse ottaa vikakoodia selville :-)) joten nou hätä tuon "vian" kanssa. Toki pitää ottaa huomioon että voihan tuo valo joskus syttyä jostain muustakin syystä, vaikka ihan oikean vian takia...

    yonez
    Vanhemmissa er-6 pyörissä tuo on ominaisuus fi-valon "temppuilu". ecu-happianturi ongema kuulemma. Ecu on vissiin vähän turhan herkkä pienille sähköhäiriöille. Noihin vanhempiin on joskus ecuja vaihdettu. Uudemmissa on valmiiksi vähemmän herkät ecut.

    Fi- merkkivalo syttyy usein esim. juurikin sateella tai muuten kostealla. Harmillinen häiriö. Jos olisi joku oikea vika, todennäköisesti kuuluisi tai tuntuisi ajossakin ?



    --Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
    (-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)

    Gas Gas EC 300
    Kawa z750
  25. #25
    Onkos ER6:ssa lambda siellä pyörän alla ennen vaimenninta?

    Pääseekö vesi etupyörästä lentämään siihen ja edeltävään putkeen?

    Tuli vain mieleen että voiko tasakaasulla ja vesisateella lambda ja putki jäähtymään niin paljon että lambdan lämpötila putoaa alle 250 asteen? Tämä sytyttänee ruiskun valon, kun kontrolleri luulee anturin vikaantuneen.

    Kun pyörän sammuttaa, niin seuraavassa käynnistyksessä ohjausyksikkö olettaa että Lambda on kylmä, eikä sytyttele valoa ja kun kiihdyttää uudestaan vauhtiin, niin lambdakin lämpenee kunnes taas hiljaisemmalla tasavauhdilla sateessa jäähtyy.

    Tuli vaan mieleen siitä että esiintyy kylmässä säässä ja sateella ja kun tuo lamdakin on vissiin siellä pyörän alla etupyörän vesisuihkun kanssa samalla linjalla.

    Omassa hoodeessa lambdat on 25 senttiä putken alusta ja takimminen paikassa jossa se ei kyllä jäähtymään pääse. Alkuperäisillä liian laihoilla EU seoksilla jopa melkein liian kuumassa, koska rauhallisessa ajossa kylmällä kelillä ensimmäiset 30 senttiä putkista oli tummanpunaisia (600C). Eli lamdakin on kärjestä ollut sitten sen päälle. Sähkölämmiteiset lambdat lämpenee 500C, varmaa kuvaa ei ole mikä noille Delphin lambdoille olisi liikaa, joten kenties jokinlainen roisekuoja voisi toimia Erkin lambdaan jos se ongelma on tuossa. Toinen voisi olla lämpöeristysnauhaa alkukäyrään?
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  26. #26
    Lainaa (HeavenSB @ Touko. 17 2009,22:00) kirjoitti
    En tiiä nyt onko tää mikään ongelma, mut on alkanu tässä viimeaikoina semmoista keltaista nestettä näkyä vasemmalla puolella tukijalan kohalla sekä siitä ylempänä aina penkkiin asti. Eli ajon jälkeen on kuivia ja välillä märkiä pisteitä ilmestynyt siihen vasemmalle puolelle pyörää. Väri on keltaista/oranssia, eikä se haise millekään. Lähtee pyyhkimällä pois.

    Aluksi luulin sitä siitepölyksi, mutta nyt tänäänkin ihan kuivalla kelillä ajettuna pysäytin pyörän ja laitoin jalan maahan niin pari tippaa tätä nestettä tippui maahan ja taas oli pyörän vasemmassa kylessä tuoreita tippoja ilmestynyt.

    Jarrut pelaa ihan normaalisti, samoin kytkin sekä vaihteet. Kaikki nestesäiliöt näkyy olevan normaalilla tasolla.

    Eli nytpä kysynkin teiltä, että mistä nämä roiskeet saavat alkunsa? Mitään näkyviä vuotoja en ole pongannut kun pyörä seisoo. Luulin myös et se vois olla tiemaalia, kun aivan sen väristä on mut en tänäänkään ajanu missää missä ois keltasia viivoja.

    Auttakaahan viisaammat, kiitos.
    kuullostaa siltä että nyt ei vuoda pyörä vaan kuski!

    (sori oli pakko! ei herneitä!)
    GSXR-1000 Limited
  27. #27
    Lainaa (Tohtori R @ Touko. 18 2009,01:07) kirjoitti
    Lainaa (HeavenSB @ Touko. 17 2009,22:00) kirjoitti
    En tiiä nyt onko tää mikään ongelma, mut on alkanu tässä viimeaikoina semmoista keltaista nestettä näkyä vasemmalla puolella tukijalan kohalla sekä siitä ylempänä aina penkkiin asti. Eli ajon jälkeen on kuivia ja välillä märkiä pisteitä ilmestynyt siihen vasemmalle puolelle pyörää. Väri on keltaista/oranssia, eikä se haise millekään. Lähtee pyyhkimällä pois.

    Aluksi luulin sitä siitepölyksi, mutta nyt tänäänkin ihan kuivalla kelillä ajettuna pysäytin pyörän ja laitoin jalan maahan niin pari tippaa tätä nestettä tippui maahan ja taas oli pyörän vasemmassa kylessä tuoreita tippoja ilmestynyt.

    Jarrut pelaa ihan normaalisti, samoin kytkin sekä vaihteet. Kaikki nestesäiliöt näkyy olevan normaalilla tasolla.

    Eli nytpä kysynkin teiltä, että mistä nämä roiskeet saavat alkunsa? Mitään näkyviä vuotoja en ole pongannut kun pyörä seisoo. Luulin myös et se vois olla tiemaalia, kun aivan sen väristä on mut en tänäänkään ajanu missää missä ois keltasia viivoja.

    Auttakaahan viisaammat, kiitos.
    kuullostaa siltä että nyt ei vuoda pyörä vaan kuski! *

    (sori oli pakko! ei herneitä!)
    Mitään en myönnä ainakaan, että olisi jotain housuun päässyt vaikkapa tiukassa kurvissa.

    Mut kattelin sitä eilen tarkemmin ja ehkä se näyttää enemmänkin ruostevedeltä. Ihmettelen vaan mistä se tulee, kun ketjut on öljytty ja öljyän ne aina sateen/pesun jälkeen tai vähintään 500km välein.
    Kawasaki ER-6n -06
  28. #28
    Lainaa (HeavenSB @ Touko. 18 2009,08:48) kirjoitti
    Lainaa (Tohtori R @ Touko. 18 2009,01:07) kirjoitti
    Lainaa (HeavenSB @ Touko. 17 2009,22:00) kirjoitti
    En tiiä nyt onko tää mikään ongelma, mut on alkanu tässä viimeaikoina semmoista keltaista nestettä näkyä vasemmalla puolella tukijalan kohalla sekä siitä ylempänä aina penkkiin asti. Eli ajon jälkeen on kuivia ja välillä märkiä pisteitä ilmestynyt siihen vasemmalle puolelle pyörää. Väri on keltaista/oranssia, eikä se haise millekään. Lähtee pyyhkimällä pois.

    Aluksi luulin sitä siitepölyksi, mutta nyt tänäänkin ihan kuivalla kelillä ajettuna pysäytin pyörän ja laitoin jalan maahan niin pari tippaa tätä nestettä tippui maahan ja taas oli pyörän vasemmassa kylessä tuoreita tippoja ilmestynyt.

    Jarrut pelaa ihan normaalisti, samoin kytkin sekä vaihteet. Kaikki nestesäiliöt näkyy olevan normaalilla tasolla.

    Eli nytpä kysynkin teiltä, että mistä nämä roiskeet saavat alkunsa? Mitään näkyviä vuotoja en ole pongannut kun pyörä seisoo. Luulin myös et se vois olla tiemaalia, kun aivan sen väristä on mut en tänäänkään ajanu missää missä ois keltasia viivoja.

    Auttakaahan viisaammat, kiitos.
    kuullostaa siltä että nyt ei vuoda pyörä vaan kuski! *

    (sori oli pakko! ei herneitä!)
    Mitään en myönnä ainakaan, että olisi jotain housuun päässyt vaikkapa tiukassa kurvissa. * *

    Mut kattelin sitä eilen tarkemmin ja ehkä se näyttää enemmänkin ruostevedeltä. Ihmettelen vaan mistä se tulee, kun ketjut on öljytty ja öljyän ne aina sateen/pesun jälkeen tai vähintään 500km välein.
    siinähän on satulan alla muistaakseni akku ja takajarrunestesäiliö jos ne on ok ni olisko penkin pehmuste voinu imeä vettä sateella ja istuessa puristuu ja "vuotaa" tai sitte esim akkukoteloon pääsis jostain vettä valumaan...

    meikäläisen parempi puolisko osti tollasen er6n ja se oli ainakin öljynny ketjuja niin ahkerasti että tulvi sieltä etukopan välistä mutta ei sentään penkiltä asti
    GSXR-1000 Limited
  29. #29
    Lainaa (Tohtori R @ Touko. 18 2009,10:40) kirjoitti
    Lainaa (HeavenSB @ Touko. 18 2009,08:48) kirjoitti
    Lainaa (Tohtori R @ Touko. 18 2009,01:07) kirjoitti
    Lainaa (HeavenSB @ Touko. 17 2009,22:00) kirjoitti
    En tiiä nyt onko tää mikään ongelma, mut on alkanu tässä viimeaikoina semmoista keltaista nestettä näkyä vasemmalla puolella tukijalan kohalla sekä siitä ylempänä aina penkkiin asti. Eli ajon jälkeen on kuivia ja välillä märkiä pisteitä ilmestynyt siihen vasemmalle puolelle pyörää. Väri on keltaista/oranssia, eikä se haise millekään. Lähtee pyyhkimällä pois.

    Aluksi luulin sitä siitepölyksi, mutta nyt tänäänkin ihan kuivalla kelillä ajettuna pysäytin pyörän ja laitoin jalan maahan niin pari tippaa tätä nestettä tippui maahan ja taas oli pyörän vasemmassa kylessä tuoreita tippoja ilmestynyt.

    Jarrut pelaa ihan normaalisti, samoin kytkin sekä vaihteet. Kaikki nestesäiliöt näkyy olevan normaalilla tasolla.

    Eli nytpä kysynkin teiltä, että mistä nämä roiskeet saavat alkunsa? Mitään näkyviä vuotoja en ole pongannut kun pyörä seisoo. Luulin myös et se vois olla tiemaalia, kun aivan sen väristä on mut en tänäänkään ajanu missää missä ois keltasia viivoja.

    Auttakaahan viisaammat, kiitos.
    kuullostaa siltä että nyt ei vuoda pyörä vaan kuski! *

    (sori oli pakko! ei herneitä!)
    Mitään en myönnä ainakaan, että olisi jotain housuun päässyt vaikkapa tiukassa kurvissa. * *

    Mut kattelin sitä eilen tarkemmin ja ehkä se näyttää enemmänkin ruostevedeltä. Ihmettelen vaan mistä se tulee, kun ketjut on öljytty ja öljyän ne aina sateen/pesun jälkeen tai vähintään 500km välein.
    siinähän on satulan alla muistaakseni akku ja takajarrunestesäiliö jos ne on ok ni olisko penkin pehmuste voinu imeä vettä sateella ja istuessa puristuu ja "vuotaa" tai sitte esim akkukoteloon pääsis jostain vettä valumaan...

    meikäläisen parempi puolisko osti tollasen er6n ja se oli ainakin öljynny ketjuja niin ahkerasti että tulvi sieltä etukopan välistä mutta ei sentään penkiltä asti
    Just eilen kattelin akun ja takajarrun nestesäiliön, enkä huomannu mitään vuotoja. Jarrunestekin ihan normitasolla. Kaikista oudointa on se, että kun pyörä seisoo niin ei vuoda mitään. Sittenku pyyhkäsen nämä ruostevedet tai mitä se nyt onkaan pois ja lähden ajamaan. Ajon jälkeen on taas roiskeita ihan kunnolla tullut.

    Tänään kattelin ekaa kertaa tällä kaudella eturattaan suojakotelon alle niin olihan tuonne kertyny tuota ketjuöljyä ihan mukavasti. No samalla tuli se sitten putsattua. Eise ainakaan ruosteisista ketjuista tai rattaista lähe toi aine. No pitää nyt seurailla, että mikä piru siellä vuotaa.
    Kawasaki ER-6n -06
  30.  
  31. #30
    Katoppas siinä satulan kupeessa vasemmalla puolella on runkoputken (joka on poikittain) pää jossa on tulppa...otat sen tulpan varovasti pois ja putsaat rätillä sen putken sieltä sisältä... kerroppa jos löyty ruosteveden lähde?

    edit. sinne pääsee vettä esim. painepesurilla pestessä, ja ajon aikana se tiputtaa pikkuhiljaa sen pitkin kylkeä, just sellasina pikku tippoina;) ite oon aina pesun jälkeen käyttäny sen tulpan auki ja rätillä putsannu sen putken huolella..



    Kawasaki eR6n
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen