Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Pyörä on Monster 900 1999. Kun käännän virran päälle alkaa akun vieressä vasemmalla olevan releen (Hella 4RD 960 388-13) tikitys, eikä bensapumppu käynnisty. Onko ehdotuksia vian syysta? Bensapumppu, tikittävä rele vai piuhat releen ja pumpun välillä? Olen jo vaihtanut solenoidin, starttireleen (istuimen alla sulakkeiden vieressä) ja putsannut maajohdon liitokset akusta runkoon. Akkukin on latingissa.
  2. #2
    Akku on latingissa mutta onko se ehjä? Eli mikä on lepojännite, ja tärkeämpänä mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata?
  3. #3
    Pyörittääkö tuo konetta startilla vai eli ollenkaan?
    Jos pyörittää terveen oloisesti, niin oletettavasti akussa on virtaa riittämiin, mutta sen voi toki testata vaikka auton akusta lisävirralla tai jollain varmasti toimivalla akulla.

    Releen voit testata, 85-pinniin maa ja 86 plussa, muut pinnit irti. Jääkö silloinkin rele tikittämään?
    Sitten vaikka hoonelonen tai pari kuormaksi, releen 30-pinnin myös plussa akulta.
    Miinus lampulle akulta ja plussa releen 87-pinnistä.

    Uusi vastaava relekään ei paljon maksa.
    Old Suzuki never dies, it just looks that way.
  4. #4
    Onko edes sähköistä bensapumppua?
    Starttaako solenoidin ohittamalla?
    Entäs startin johdot ja maadoitukset?

    Itsellä vähän vastaavaa vikaa omassa Monster 900ie pyörässä, eli startatessa pyöräyttää vaan vähän, eli ei jaksa startata, mutta kun vaihde päällä tönäisee hieman moottoria eteenpäin ja sen jälkeen starttaa, niin lähtee käyntiin.

    Vinkkejä tähän?
    Akkua epäillyt, mutta tekee latauksen jälkeen samaa.
    Latausjännite on huono 12,9V, vaikka vaihdoin jännitteensäätimen ja staattorin.
    Timing & RPM (kampiakselin asentotunnistin) sensor vois oireilla näin, mutta sammuisi satunnaisesti tällä vialla.
    Startin johdot ja maadoitukset pitäisi käydä läpi ja mahdollisesti vaihtaa paksummat johdot.
    Viimeksi muokannut: jjake; 29.09.2025 klo 15:00.
  5. #5
    Hieman uudemmassa Monster 1000S I.E:ssä laitoin ensin alkuperäisten rinnalle lisää uudet 10mm2 sähkökaapelit rungosta akun miinukseen ja akun plussasta startille josko olisi auttanut kylmäkäynnistykseen, mutta ei. Sitten vaihdoin litium akun jossa korkeampi lepojännite ja isompi käynnistysvirta ja loppui pyörittää laiskasti mutta ei vaan starttaa ongelma.
  6. #6
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Akku on latingissa mutta onko se ehjä? Eli mikä on lepojännite, ja tärkeämpänä mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata?
    Akun jännite latauksen jälkeen 13,4V ja valot/vilkut ainakin toimii. Yleensä aina virran kytkennän jälkeen kuuluu n. 5sek surinaa, mitä epäilen bensapumpuksi. Nyt ei tosin kuulu kuin releen nakutusta..Toisaalta pyörässä on rikastin, joka viittaa kaasutin systeemiin, jolla ei (kai) olisi sähköistä bensapumppua? Tuleeko tämä "surina" siis starttimoottorista? En ole mekaanikko, joten ihan perusjuttuja ihmettelen
  7. #7
    Lainaa Monstermake kirjoitti Katso viesti
    Akun jännite latauksen jälkeen 13,4V ja valot/vilkut ainakin toimii. Yleensä aina virran kytkennän jälkeen kuuluu n. 5sek surinaa, mitä epäilen bensapumpuksi. Nyt ei tosin kuulu kuin releen nakutusta..Toisaalta pyörässä on rikastin, joka viittaa kaasutin systeemiin, jolla ei (kai) olisi sähköistä bensapumppua? Tuleeko tämä "surina" siis starttimoottorista? En ole mekaanikko, joten ihan perusjuttuja ihmettelen
    Mitä tapahtuu kun painat starttinappia?
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  8. #8
    Näistä ilmajäähyistä on itsellä paljon sellaisia kokemuksia, että saattavat hyvinkin pyörittää starttia, mutta sen päälle ei virta riitä enää kipinään. Antaa toki nätin kipinän jos tulppa on pytyn ulkopuolella, mutta paineessa sitä ei sitten enää tulekaan. Jos se pyörittää yhtään laiskan oloisesti, kokeilisin ekana antaa apuvirtaa. Toinen hyvä vahtoehto on startin huonot johdot. Omaanikin ne uusin, kun ei vaan kulkenut sähkö enää startille kunnolla. Uusilla kaapeleilla lähti samointein tulille. Saattavat päällisin puolin näyttää ihan siisteiltä, mut sähkö ei vaan mee perille.
  9. #9
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Akku on latingissa mutta onko se ehjä? Eli mikä on lepojännite, ja tärkeämpänä mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata?
    tätä lähtisin ensimmäisenä tutkimaan
    mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata

    olit jo kertaalleen vaihtanut sen tikittävän releen uuteen ja eikä vaiva poistunut?

    Käynnistyykö työntämällä?

    Yksi Ducatismeista on "ryyppyvipu" vasemmassa kahvassa, siitä ei voi päätellä onko kyseessä kaasari vai ruisku. Paitsi että se ei ole ryyppy eli rikastin vaan kierrosluvun kohotin.

    Quuqle sanoo että vuosimallit ennen 2000 oli alipainetoimisella bensapumpulla, sitä eteenpäin sähköisellä.

    Mutta eka mielikuva surisevasta äänestä on kyllä bensapumppu. Startti joka ei jaksa pyörittää paremminkin rääkäisee.

    Entä miten startti on aiemmin toiminut. Onko siinä toinen ducatismi, eli että starttinappia kuuluu painaista lyhyesti yhden kerran, ei pitää pohjassa.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  10. #10
    Lainaa Elämäntapamotoristi kirjoitti Katso viesti
    Mitä tapahtuu kun painat starttinappia?
    ei niin mittään..
  11. #11
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    tätä lähtisin ensimmäisenä tutkimaan
    mikä on jännite samanaikaisesti kun yrität startata

    olit jo kertaalleen vaihtanut sen tikittävän releen uuteen ja eikä vaiva poistunut?

    Käynnistyykö työntämällä?

    Yksi Ducatismeista on "ryyppyvipu" vasemmassa kahvassa, siitä ei voi päätellä onko kyseessä kaasari vai ruisku. Paitsi että se ei ole ryyppy eli rikastin vaan kierrosluvun kohotin.

    Quuqle sanoo että vuosimallit ennen 2000 oli alipainetoimisella bensapumpulla, sitä eteenpäin sähköisellä.

    Mutta eka mielikuva surisevasta äänestä on kyllä bensapumppu. Startti joka ei jaksa pyörittää paremminkin rääkäisee.

    Entä miten startti on aiemmin toiminut. Onko siinä toinen ducatismi, eli että starttinappia kuuluu painaista lyhyesti yhden kerran, ei pitää pohjassa.
    tämä "Hella" rele akun vieressä tikittää, vaan en ruvennut vaihtamaan koska releen tikitys on kuulemma oire huonosta virran kulusta jossain muualla. Startti on toiminut oikein hyvin viimeiset 10vuotta, jos vaan akku on kunnossa. Työntämällä on joskus koetettu käynnistää akun hyydyttyä, mutta vaatisi jyrkkän mäen tai kellariluiskan yms. Edellisten pyörieni jälkeen (Hondat Transalp ja CB750) hämmästyin suuresti miten äkkiä akku hyytyy vaikka melkein viikoittain ajaa. Nyt on käytössä geeliakku (Intact YB16AL-A2), jota mainostettiin suurella starttivirralla. Taidan jatkaa tsekkaamalla kaikki maajohtojen kiinnitykset mitä löytyy.. kiitos kaikille neuvoista
  12. #12
    Kannattaa myös katsoa starttinapin johdot kuoren sisältä, jossa liittyy johtosarjaan. Siinä johdot jakautuu ja ainakin omasta olen niitä korjaillut.
    Tässä oireena, ettei startannut kunnolla, mutta ohjaustankoa kääntelemällä alkoi starttaamaan, eli johdot sai kosketuksen eri tangon asennossa.
  13. #13
    Ducateista mitään tietämättä, kommentoin silti. Sekä bensapumpun äänen puuttuminen ja starttinapin täydellinen mykkyys viittaisivat mun mielestä siihen, että tappokatkaisin on offilla. Eli joko nappi on väärässä asennossa, tai sitten joku hapettuma tai muu syy estää virran kulkemisen napin lävitse.
    1835
  14. #14
    hyvä pointti ^
    tai sitten joku muu turvamekanismi

    onhan vaihde vapaalla => vaihteen asentoanturi
    entä jos on kytkin pohjassa => kytkimen asentoanturi
    entä sivujalka alhaalla / ylhäällä => sivujalan asentoanturi

    en siis tiedä onko juuri kyseisessä potilaassa näitä mutta mitä nuorempi laite niin sitä todennäköisemmin löytyy nuo kaikki
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  15. #15
    1. Akku sökö
    2. Johdotus sökö
    2. Bensapumpun (Hellan-) rele sökö
    3. Bensapumppu sökö

    Ja jos ei kerran reagoi starttiin mitenkään -> 1. Akku sökö
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  16. #16
    Lainaa Monstermake kirjoitti Katso viesti
    ei niin mittään..
    ST4 teki aikoinaan tuota vaikka oli uusi akku... korjaantui uudella starttireleellä.
  17. #17
    Lainaa Rupsu kirjoitti Katso viesti
    ST4 teki aikoinaan tuota vaikka oli uusi akku... korjaantui uudella starttireleellä.
    Aloituksesta "olen jo vaihtanut starttireleen".
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  18. #18
    Lainaa Monstermake kirjoitti Katso viesti
    tämä "Hella" rele akun vieressä tikittää, vaan en ruvennut vaihtamaan koska releen tikitys on kuulemma oire huonosta virran kulusta jossain muualla. Startti on toiminut oikein hyvin viimeiset 10vuotta, jos vaan akku on kunnossa. Työntämällä on joskus koetettu käynnistää akun hyydyttyä, mutta vaatisi jyrkkän mäen tai kellariluiskan yms. Edellisten pyörieni jälkeen (Hondat Transalp ja CB750) hämmästyin suuresti miten äkkiä akku hyytyy vaikka melkein viikoittain ajaa. Nyt on käytössä geeliakku (Intact YB16AL-A2), jota mainostettiin suurella starttivirralla. Taidan jatkaa tsekkaamalla kaikki maajohtojen kiinnitykset mitä löytyy.. kiitos kaikille neuvoista
    No niin, vihdoin tein sen ilmeisimmän eli uusi akku kiinni, ja heti lähti! "First things fu**ing last" niin kuin Harvey Keitel toteaa Pulp Fictionissa.. Onko muuten muillakin akun vaihto vähintään 2vuoden välein?
  19. #19
    Lainaa Monstermake kirjoitti Katso viesti
    No niin, vihdoin tein sen ilmeisimmän eli uusi akku kiinni, ja heti lähti! "First things fu**ing last" niin kuin Harvey Keitel toteaa Pulp Fictionissa.. Onko muuten muillakin akun vaihto vähintään 2vuoden välein?
    En osaa Monstereista sanoa mutta omissa prätkissäni on akut kestäneet vähintään 10 vuotta, nykyiseen uusin alkuperäisen akun 20 ajovuoden jälkeen. Täällähän ei varmaan kukaan muu edes aja niin kauan samalla pyörällä...
  20. #20
    Minulla on ollut Monsteri 11 vuotta ja 16A akku kestää kokemusten mukaan sen 3 vuotta maksimissaan. On ollut eri merkkisiä ja tyyppisiä akkuja, mutta li-ion akkuun en ole lähtenyt. Varsinkin kelien viiletessä virta ei riitä starttaamiseen ja tuo ongelma olisi myös li-ion akuissa.
  21. #21
    Mönkkärissä oli 04/25 leimattu tavallinen ja halpa vesiakku (en kysele takuun perään).
    Aiemmin syksyllä kävin mökillä. Käynnistin mönkkärin ja ajoin sen ulkoilmaan, moottori oli käynnissä ehkä neljä minuuttia.
    Sammutin ja kävin sisällä. Tulin takaisin, starttasin ja starttirele toimi...mutta startti ei.
    Mittasin jännitteen ja sitä oli melkein 10V...
    Akku voi toimia ja hajota heti perään vaikka olisi kovinkin uusi.
    Onneksi tontilla talvehti Italialainen moottoripyörä, joka luovutti mönkijään akun ja matka jatkui.
    Italialaisen moottoripyörän akku on siis kiinni Italialaisessa moottoripyörässä, talvehtimispaikassa on ulkolämpötila, eikä sitä akkua todellakaan ladata talvella, koska en käy mökillä talvella.
    Niin kuin on ruohonleikkurissa, veneessä ja mönkijässä akku kiinni kesät talvet.
    Ruohonleikkurin vesiakku kesti 12 vuotta...
  22. #22
    Lainaa Monstermake kirjoitti Katso viesti
    No niin, vihdoin tein sen ilmeisimmän eli uusi akku kiinni, ja heti lähti! "First things fu**ing last" niin kuin Harvey Keitel toteaa Pulp Fictionissa.. Onko muuten muillakin akun vaihto vähintään 2vuoden välein?
    Kannattaa tarkistaa latausjännite. Liian vähän, akku kuolee, liikaa ja akku kuolee.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  23. #23
    Edellisessä Multissa (1200) akku orkkisakku toimi edelleen kun kun se meni vaihtoon 8 vuoden jälkeen. Vähämukiset (ja isot) koneet vaatii kyllä virranantokykyä. Akun kuolema on onneksi helppo todeta kun antaa virtaa apukäynnistinkaapeleilla.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  24.  
  25. #24
    Mä en kans muista viime ajoilta, koska mulla olis viimeksi kuollut akku. Akkukaapeleiden kunnolla on ihan hemmetinmoinen vaikutus siihen, miten se startti toimii. Mäkin luulin, että mun startti vetää viimeisiä, mut johdot uusimalla palasi kaikki hönkä takas. Jopa Bilteman litiumi toimii edelleen, vaikka olin jo henkisesti varautunut sen hajoamiseen ekan kauden aikana. Se tuli startattua rakenteluaikana useampaan otteeseen ihan tyhjäksi, kun selvittelin syitä siihen, miks mopo ei lähde tulille.
    Viimeksi muokannut: JM_78; 12.10.2025 klo 12:27.