Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Terve asiantuntijat. Nyt on ajettu jo reilu 2000km minulle uudella hondalla,hienosti käy ja kukkuu, mutta nyt alkoi takajarruista kuulua sirittävä ääni, paloissa on pintaa vielä reilusti kun niitä tutkin, on sellaset kuparisen väriset ,etupyörässä taas tavalliset mustat,eri materiaalia kumminkin, kuuluukohan ne ollakkin noin? Tässähän on ne dual jarrut, eli etukahvan pitäisi vaikuttaa myös takapyörään, mutta kun nostin mopon keskituelle ja pyörittelin takarengasta ei sillä etukahvalla ollut mitään vaikutusta vaikka kuinka puristi, olenkohan käsittänyt väärin sen dualjarru systeemin. Sitten sellanen juttu selvisi vasta kaupanteon jälkeen, että edellinen omistaja oli laitattanut suutinsarjan, syttypyörän ja vapaavirtaus ilmanputsarin (pyörän piti olla vakio), mitäs vaikutusta noilla pikkuvirityksillä on?
  2. #2
    Lainaa (seniori mopoilija @ Heinä. 09 2008,22:55) kirjoitti
    Terve asiantuntijat. Nyt on ajettu jo reilu 2000km minulle uudella hondalla,hienosti käy ja kukkuu, mutta nyt alkoi takajarruista kuulua sirittävä ääni, paloissa on pintaa vielä reilusti kun niitä tutkin, on sellaset kuparisen väriset ,etupyörässä taas tavalliset mustat,eri materiaalia kumminkin, kuuluukohan ne ollakkin noin? Tässähän on ne dual jarrut, eli etukahvan pitäisi vaikuttaa myös takapyörään, mutta kun nostin mopon keskituelle ja pyörittelin takarengasta ei sillä etukahvalla ollut mitään vaikutusta vaikka kuinka puristi, olenkohan käsittänyt väärin sen dualjarru systeemin. Sitten sellanen juttu selvisi vasta kaupanteon jälkeen, että edellinen omistaja oli laitattanut suutinsarjan, syttypyörän ja vapaavirtaus ilmanputsarin (pyörän piti olla vakio), mitäs vaikutusta noilla pikkuvirityksillä on?
    Kuulostais siltä et takana on kait nyt ne sintteri palat, tai sit on jotain muitakin tarvikepaloi jos on seosmateriaalia. Sirittävät joskus, voit koittaa laittaa kuparitahnaa ni loppuu...
    Dual jarrut on ku sulla siinä edessä on 2 jarrulevyä. Sit ne automaattihärpäkkeet, jotka jarruttaa moto guzzin tapaan molempia jarruja ni kiitä onnees, ettei tarkota sitä :-)

    Ja noi pikkuvirit kuulostaa kyllä vähän erikoisilta varsinkin jos putkisto on vielä vakio. Vapaavirtaussuodin ehkä hölmöin noista, ku aikalailla imeväinen tuo vakkarikin mielestäni on.

    Mutta jos peli käy hyvin ni ei kai siinä mitään, kysy nyt vielä edelliseltä omistajalta, et viittiskö kertoo missä laitettu noi virit, et säästät sillä säätökeikan hinnan.
    CBR 1000F -89
  3. #3
    en kyllä ymmärrä tuota chainese kommenttia jarruista mitkä 2 jarru levyä ja mitkä automaatti härpäkkeet?

    noh dual jarrut siis toimii niin että painat takajarrua niin jarruttaa myös edestä mutta toisinpäin ei kuulukkaan toimia
    ideahan on se että takajarru ei menisi lukkoon jarruttaessa

    muistaakseni takajarrua painaessa on teho luokkaa 70% taakse 30% eteen tai jotain tollasta.

    onko pyörässä tehoputki?
    tuo syttypyörä kannattaa vaihtaa vakioon.
    omassa -93 cebarissa ei ollut kun haittaa siitä
    suuttimet vakioksi 125 on koko.suodattimesta mielestäni ei ole mitään haittaa kunhan muistaa huoltaa sitä
    sehän on ikuinen kun vaan peset jä öljyät sen välillä
    tuossa on voinut käydä niin että pyörästä on kiireessä otettu vaan putki pois jos siinä ei enää ole sitä



    tallissa nyt
    yamaha rd125 -80
    Pitbro 125 -07 4t crossi
    hondacbr 1100xx -05
    yamaha fz1 -10
    ex
    cbr600 -99
  4. #4
    Jaa enpäs tiennytkään tuota. Luulin, että dualit tarkoittaa yksiselitteisesti tuplajarruja etupyörällä. Mutta, että cebarissakin tämmöinen erikoisuus, tosin tutkimuksien jälkeen vasta vuosimallissa -93. En kyllä yhtään ihmettelisi vaikka itseltä olisi jäänyt huomaamatta, kun tuota jarrupoljinta ei tule paljoa poljettua, saa sen takarenkaan kulumaan muutenkin. Paitsi hiekalla tietenkin.

    Kiitos jälleen korjauksesta ja sivistyksestä :-)

    Ja tuolla automaattihärpäkkeellä tarkoitin nyt siis juurikin tuota "dual" tai "Linked" jarrusysteemiä, joka edellisen pyöräilykauden aikana lanseerattiin Moto Guzzeihin, ja sepä aiheutti kaikennäköisiä ongelmia.

    Itte paljon hiekkateitä koluavana en pidä ajatuksesta, että joku venttiili päättää minun puolesta jarrutuksen tasapainon. Tosin voihan se mieli muuttuakkin, jos hyvät sellaiset sattuu kohalle.



    CBR 1000F -89
  5. #5
    ehdotan että käyt kokeilemassa tuollaista pyörää jossa on dual
    se on tavallaan abs:n esiaste.kovaa saa polkea takajarrua mutta etunen menee kyllä lopuksi ihan asfaltillakin lukkoon.

    tosiaan cbr 1000 -93 alkaen on ollut ja cbr xx on kaikissa
    tallissa nyt
    yamaha rd125 -80
    Pitbro 125 -07 4t crossi
    hondacbr 1100xx -05
    yamaha fz1 -10
    ex
    cbr600 -99
  6. #6
    Lainaa (seniori mopoilija @ Heinä. 09 2008,22:55) kirjoitti
    Terve asiantuntijat. Nyt on ajettu jo reilu 2000km minulle uudella hondalla,hienosti käy ja kukkuu, mutta nyt alkoi takajarruista kuulua sirittävä ääni, paloissa on pintaa vielä reilusti kun niitä tutkin, on sellaset kuparisen väriset ,etupyörässä taas tavalliset mustat,eri materiaalia kumminkin, kuuluukohan ne ollakkin noin? Tässähän on ne dual jarrut, eli etukahvan pitäisi vaikuttaa myös takapyörään, mutta kun nostin mopon keskituelle ja pyörittelin takarengasta ei sillä etukahvalla ollut mitään vaikutusta vaikka kuinka puristi, olenkohan käsittänyt väärin sen dualjarru systeemin. Sitten sellanen * *juttu selvisi vasta kaupanteon jälkeen, että edellinen omistaja oli laitattanut suutinsarjan, syttypyörän ja vapaavirtaus ilmanputsarin (pyörän piti olla vakio), mitäs vaikutusta noilla pikkuvirityksillä on?
    Otappa kaveri apuun ja käske sen pyöritellä eturengasta tai nostaa toista jarrusatulaa (xx:ssä edestä vasemmanpuoleinen) samalla kun takarengasta pyörittää. Sit kun puristat jarrukahvaa niin takuulla takarengas(ki) pysähtyy!
  7. #7
    Lainaa (chainese @ Heinä. 10 2008,10:34) kirjoitti
    Ja tuolla automaattihärpäkkeellä tarkoitin nyt siis juurikin tuota "dual" tai "Linked" jarrusysteemiä, joka edellisen pyöräilykauden aikana lanseerattiin Moto Guzzeihin, ja sepä aiheutti kaikennäköisiä ongelmia.

    Itte paljon hiekkateitä koluavana en pidä ajatuksesta, että joku venttiili päättää minun puolesta jarrutuksen tasapainon. Tosin voihan se mieli muuttuakkin, jos hyvät sellaiset sattuu kohalle.
    Ei se systeemi kyllä Guzzissa aiheuta mitään muita ongelmia, kun sen että se on vittumainen ilmattava kun vaihtaa jarrunesteet.

    Toimii hyvin myös hiekkatiellä kuten myös jopa radalla ajaessa.

    Isoin ongelma tuossa Guzzin systeemissä liittyy siihen, että kun eutjarrukahva vaikuttaa vaan toiseen levyyn, niin jarrutusteho ilman takajarrupolkimen käyttöä on aika riittämättömän tuntuinen.

    Pitää siis opetella sellainen ajotapa, joka nojaa vahvasti jalkajarrun käyttöön ja tämä taas ei ole mikään hyvä asia muilla pyörillä ajaessa.

    Siksi aika moni on muuttanut tuon systeemin ihan perinteisesti toimivaksi, eli takajarru takajarruna ja etujarrukahvasta sitten molemmat levyt peliin.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  8. #8
    Joo ja joskus muinoin joku Guzzi kuski valitteli jarrupalojen kulumista kyseisestä pelistä. Noh mä valittelin sille takasin takarenkaan kulumista kusiasesta, jotta omat ongelmansa molemmissa :-)
    CBR 1000F -89
  9. #9
    Lainaa (chainese @ Heinä. 10 2008,11:53) kirjoitti
    Joo ja joskus muinoin joku Guzzi kuski valitteli jarrupalojen kulumista kyseisestä pelistä. Noh mä valittelin sille takasin takarenkaan kulumista kusiasesta, jotta omat ongelmansa molemmissa :-)
    Eipä ne nyt ihmeen paljoa kulu ja ei maksa läheskään yhtä paljon, kun kusiaisen takarengas

    Lisäksi bonuksena on, että jarrulevyissä on sitten vastaavasti sen verran paljon kulumisvaraa, että riittänee helposti yli 100 tuhannen kilometrin kovemmallakin jarruttajalla.

    Lisäksi uudet levyt maksaa vähän yli 60 euroa kappale...
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  10. #10
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  11. #11
    Lainaa (chainese @ Heinä. 09 2008,23:22) kirjoitti
    Dual jarrut on ku sulla siinä edessä on 2 jarrulevyä.
    Ootko muka joskus nähnyt CBR1000F:ää jossa ei olisi kahta jarrulevyä edessä.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  12. #12
    Ootko nähny lintua jolla ei ois kahta jalkaa? .... Shit happens :-)
    CBR 1000F -89
  13. #13
    Lainaa (make200 @ Heinä. 10 2008,00:59) kirjoitti
    en kyllä ymmärrä tuota chainese kommenttia jarruista mitkä 2 jarru levyä ja mitkä automaatti härpäkkeet?

    noh dual jarrut siis toimii niin että painat takajarrua niin jarruttaa myös edestä mutta toisinpäin ei kuulukkaan toimia
    ideahan on se että takajarru ei menisi lukkoon jarruttaessa

    muistaakseni takajarrua painaessa on teho luokkaa 70% taakse 30% eteen tai jotain tollasta.

    onko pyörässä tehoputki?
    tuo syttypyörä kannattaa vaihtaa vakioon.
    omassa -93 cebarissa ei ollut kun haittaa siitä
    suuttimet vakioksi 125 on koko.suodattimesta mielestäni ei ole mitään haittaa kunhan muistaa huoltaa sitä
    sehän on ikuinen kun vaan peset jä öljyät sen välillä
    tuossa on voinut käydä niin että pyörästä on kiireessä otettu vaan putki pois jos siinä ei enää ole sitä
    Juu vakioputket on, ohjekirjassa on selostettu se jarru systeemi kyllä, sirinää vaan ihmettelin ,sirisköön vaan kunhan pitää, huoltokuitteja on vinopino, mm kaasuttimen ja venttiilin säädöt, jakoketjun + kiristimen vaihto, ym kulutusosaa, ja löytyihän siitä niitten moottorivirien lisäksi ketjunasvari, varashälytin ja polkupyörän sigmasport mittarikin. mitä haittaa siitä sytkäpyörästä sitten on. minulle se kyllä kelpaa tuollaisenakin, bentsiiniä on kulunut reilu 5 litraa sadalla ettei ne säädöt nyt ihan pielessäkään kai ole. Myyjä oli autokauppias, jota ei pyörät muka kiinnosta, oli kuitenkin vaihdossa tämän saanut
  14. #14
    Syttypyörä aikaistaa hieman sytytystä, eli voisi olla varmempi ajella 98 bensalla nakutusvaaran välttämiseksi.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  15. #15
    Lainaa (make200 @ Heinä. 10 2008,00:59) kirjoitti
    noh dual jarrut siis toimii niin että painat takajarrua niin jarruttaa myös edestä mutta toisinpäin ei kuulukkaan toimia
    ideahan on se että takajarru ei menisi lukkoon jarruttaessa
    Tämä ei nyt ihan pidä paikkaansa... lukaiseppa vaikka tuolta Honda CBR1000F ohjekirjasta sivulta 23 --> Ohjekirja
    Honda CBR1100XX
  16. #16
    oletko koittanut tuota käytännössä esim pyörä keski seisonta tuella?
    itellä oli -93 missä koitin ja koitin äsken -05 xx niin etujarrun painamisella ei ole mitään merkitystä takarenkaaseen?
    tiedä sitten missä vika mutta noissa 2 pyörässä on aina toiminut vain takajarrua painaessa etujarru ottaa
    tallissa nyt
    yamaha rd125 -80
    Pitbro 125 -07 4t crossi
    hondacbr 1100xx -05
    yamaha fz1 -10
    ex
    cbr600 -99
  17. #17
    Lainaa (make200 @ Heinä. 21 2008,14:08) kirjoitti
    oletko koittanut tuota käytännössä esim pyörä keski seisonta tuella?
    itellä oli -93 missä koitin ja koitin äsken -05 xx niin etujarrun painamisella ei ole mitään merkitystä takarenkaaseen?
    tiedä sitten missä vika mutta noissa 2 pyörässä on aina toiminut vain takajarrua painaessa etujarru ottaa
    Pelkkä etujarrukahvan puristaminen ei vaikuta takajarruun vaan vasta kun etujarrulevy pyörii ja jarrutettessa sitä siirtyy jarrusatulan vääntömomentti vartta pitkin toisiopääsylinterille joka näkyy jarrusatulan yläpuolella. Tämä toisiopääsylinteri antaa vasta painetta takalevylle ja jarruttaa sitä. Siinä välissä on on vielä paineenalennusventtiili joka on istuimen alla oleva mötikkä. Näin molemmissa, xx sekä 1000f. XXn järjestelmää on paranneltu joiltain osin ja osat on hieman eri näköiset kun tonnisessa.
    TRE 1130K
  18. #18
    Lainaa (make200 @ Heinä. 21 2008,14:08) kirjoitti
    oletko koittanut tuota käytännössä esim pyörä keski seisonta tuella?
    itellä oli -93 missä koitin ja koitin äsken -05 xx niin etujarrun painamisella ei ole mitään merkitystä takarenkaaseen?
    tiedä sitten missä vika mutta noissa 2 pyörässä on aina toiminut vain takajarrua painaessa etujarru ottaa
    Koitappas nostaa vasemman puoleista etujarrusatulaa, samalla kun kaverisi pyörittää takarengasta! Takarengas ei taatusti liiku..

    Myös ohjekirjassa tämä mainitaan aika selkeästi.
  19. #19
    no pitääpä koittaa vielä tuo satulan vääntely jossain vaiheessa
    tallissa nyt
    yamaha rd125 -80
    Pitbro 125 -07 4t crossi
    hondacbr 1100xx -05
    yamaha fz1 -10
    ex
    cbr600 -99
  20.  
  21. #20
    Lainaa (Ekku @ Heinä. 10 2008,11:45) kirjoitti
    kun sen että se on vittumainen ilmattava kun vaihtaa * jarrunesteet.

    Toimii hyvin myös hiekkatiellä kuten myös jopa radalla ajaessa.

    Isoin ongelma tuossa Guzzin systeemissä liittyy siihen, että kun eutjarrukahva vaikuttaa vaan toiseen levyyn, niin jarrutusteho ilman takajarrupolkimen käyttöä on aika riittämättömän tuntuinen.

    Pitää siis opetella sellainen ajotapa, joka nojaa vahvasti jalkajarrun käyttöön ja tämä taas ei ole mikään hyvä asia muilla pyörillä ajaessa.

    Siksi aika moni on muuttanut tuon systeemin ihan perinteisesti toimivaksi, eli takajarru takajarruna ja etujarrukahvasta sitten molemmat levyt peliin.
    Niin siis mitään systeemiä ei tarvi ilmata kun vaihtaa nesteet, kun ei vain päästä ilmaa järjetelmään.
    Useisiin abs/dual systeemeihin vaihtanut nesteet -no problem.

    Mitä tulee tähän muuhun väitteeseen eikait kukaan ole niin torvi että omistaessaan vastaavanlaisella systeemillä olevan pyörän että oikeen "opettelee tyylin jarruttaa vain takasella" ja se sit aiheuttaa ongelmia ku vaihtaa pyörän...

    Ei uppoo kyllä muhun tommonen mutu....
    Life is hard, then you die...