Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Haynesin korjausohjekirjan mukaan Yamaha YZF600R:n etulevyjen minimipaksuus on 4,5 mm. Uuden levyn paksuus on 5 mm. Aika mitätön kulumavara, sanoisin.Tällä hetkellä käytössä olevien kiekkojen paksuus on enää aavistuksen yli 4 mm...

    Mitä käytännössä seuraa liian ohuista levyistä katukäytössä? Levyt kuumenevat liiaksi kovissa jarrutuksissa? Nesteet kiehuvat? Joskohan nuo vielä tämän kesän kelpaisivat, jos malttaa pysyä kaukana radoilta?

    Mistäköhän muuten johtuu niin alkuperäisten kuin myös tarvikelevyjen aivan törkeä hinta? Sekä kotimaisissa että ulkomaisissa (netti-)myymälöissä on yhden kiekon hinta vähintään 220 €, olipa siiten tavallinen tai "pipari". Eivät vaikuta hinnat ainakaan tavanomaisten levyjen ollessa kyseessä tuntuvan järjellisiltä. Tokkopa valmistusprosessi voi olla aivan mahdottoman työläs?

    Kun nyt kuitenkin menevät joskus vaihtoon, niin mitä etua/haittaa "pipareista" on verrattuna tavallisiin?
  2. #2
    Onpas pipari nykyään kallista.

    Tuohon viimeiseen. Eikös ne reiät siinä levyssä ole ihan tehty samassa tarkoituksessa kuin piparikin? Eli lisää levyn pinta-alaa ja täten levy jäähtyy paremmin. Kyseiset kuvioinnit myös pienentävät jousittamatonta massaa, mikä on tietysti aina eduksi. Hyödyistä haitoista en osaa sanoa mitään - väittäisin että ovat marginaaliset kadulla.
    ZX-6R 2007 ex
    ZX-10R 2007 ex
    Husqvarna wr 250 2001
  3. #3
    Lainaa (zed @ Kesä. 04 2008,22:34) kirjoitti
    Haynesin korjausohjekirjan mukaan Yamaha YZF600R:n etulevyjen minimipaksuus on 4,5 mm. Uuden levyn paksuus on 5 mm. Aika mitätön kulumavara, sanoisin.Tällä hetkellä käytössä olevien kiekkojen paksuus on enää aavistuksen yli 4 mm...

    Mitä käytännössä seuraa liian ohuista levyistä katukäytössä? Levyt kuumenevat liiaksi kovissa jarrutuksissa? Nesteet kiehuvat? Joskohan nuo vielä tämän kesän kelpaisivat, jos malttaa pysyä kaukana radoilta?

    Mistäköhän muuten johtuu niin alkuperäisten kuin myös tarvikelevyjen aivan törkeä hinta? Sekä kotimaisissa että ulkomaisissa (netti-)myymälöissä on yhden kiekon hinta vähintään 220 €, olipa siiten tavallinen tai "pipari". Eivät vaikuta hinnat ainakaan tavanomaisten levyjen ollessa kyseessä tuntuvan järjellisiltä. Tokkopa valmistusprosessi voi olla aivan mahdottoman työläs?

    Kun nyt kuitenkin menevät joskus vaihtoon, niin mitä etua/haittaa "pipareista" on verrattuna tavallisiin?
    Olen funtsinu ihan samaa viime viikolla just mitoin iteltä niin takana 3.9mm ja edes 4.8 itsellä ei ainakaan vielä mitään ongelmia no ehkä takajarru vähän tehoton mut taitaa olla ihan normi homma cateissa..
    Pyörät:Suzuki GSXR 1100 -92
    Honda cr125r -92
  4. #4
    Jos jarrulevy on pysynyt suorana niin mitäs sitä vaihtamaan. Rajussa käytössä ohuempi levy saattaa(?) haljeta ajossa, mutta en ole kuullut että niin olisi kenellekkään sattunut..

    Takajarru on monesti viritetty vähän tehottomaksi ihan vaan sen takia ettei se menisi liian helposti lukkoon jarrutuksissa, kait?
    Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
  5. #5
    Lainaa (CeeCee @ Kesä. 04 2008,22:42) kirjoitti
    Onpas pipari nykyään kallista.

    Tuohon viimeiseen. Eikös ne reiät siinä levyssä ole ihan tehty samassa tarkoituksessa kuin piparikin? Eli lisää levyn pinta-alaa ja täten levy jäähtyy paremmin. Kyseiset kuvioinnit myös pienentävät jousittamatonta massaa, mikä on tietysti aina eduksi. Hyödyistä haitoista en osaa sanoa mitään - väittäisin että ovat marginaaliset kadulla.
    Minusta tuntuis, ettei levyn pinta-ala kasva, jos siitä poistetaan ainetta.

    Eikös noilla pipareilla haeta myös parempaa puhdistuvuutta?
  6. #6
    Lainaa (HarriS @ Kesä. 05 2008,11:40) kirjoitti
    Lainaa (CeeCee @ Kesä. 04 2008,22:42) kirjoitti
    Onpas pipari nykyään kallista.

    Tuohon viimeiseen. Eikös ne reiät siinä levyssä ole ihan tehty samassa tarkoituksessa kuin piparikin? Eli lisää levyn pinta-alaa ja täten levy jäähtyy paremmin. Kyseiset kuvioinnit myös pienentävät jousittamatonta massaa, mikä on tietysti aina eduksi. Hyödyistä haitoista en osaa sanoa mitään - väittäisin että ovat marginaaliset kadulla.
    Minusta tuntuis, ettei levyn pinta-ala kasva, jos siitä poistetaan ainetta.

    Eikös noilla pipareilla haeta myös parempaa puhdistuvuutta?
    Reiät ja "urat" ovat ilmeisesti sitä varten, että poistavat jarrutuksessa muodostuvaa "kaasua" tuosta levyn ja palojen välistä esim. kovan jarrutuksen aikana.

    Noilla piparilevyillä on haettu just tuota puhdistumista, kun poistuu paremmin tuommoiselta pinnalta (näin eräs valmistaja selvittää sivuillaan) vesi ja pikkupartikkelit. Lisäksi tietenkin jousittamattoman massan kevennystä noilla myös haetaan normilevyihin nähden.

    Lisäksi tuolla muotoilulla haetaan sitä, että jäähtyy paremmin normilevyyn nähden ja myös lämpölaajeneminen ja kutistuminen ei tee levystä kieroa niin helposti.

    Nuo tiedot piparilevystä yläpuolella on mainostajan puheita tuossa suomennettuna, mutta eiköhän niissä vähän perääkin saata olla

    - P



  7. #7
    Lainaa (HarriS @ Kesä. 05 2008,11:40) kirjoitti
    Lainaa (CeeCee @ Kesä. 04 2008,22:42) kirjoitti
    Onpas pipari nykyään kallista.

    Tuohon viimeiseen. Eikös ne reiät siinä levyssä ole ihan tehty samassa tarkoituksessa kuin piparikin? Eli lisää levyn pinta-alaa ja täten levy jäähtyy paremmin. Kyseiset kuvioinnit myös pienentävät jousittamatonta massaa, mikä on tietysti aina eduksi. Hyödyistä haitoista en osaa sanoa mitään - väittäisin että ovat marginaaliset kadulla.
    Minusta tuntuis, ettei levyn pinta-ala kasva, jos siitä poistetaan ainetta.

    Eikös noilla pipareilla haeta myös parempaa puhdistuvuutta?
    Noniin. Sehän riippuu tietysti sen levyn paksuudesta mistä sitä ainetta poistetaan. Sen aineen poistaminen kun katsos myöskin lisää sitä lämpöä siirtävää pinta-alaa mikäli levyllä on paksuutta tarpeeksi. Esimerkiksi jos siihen levyyn porataan reikä, niin tällön sen porattavan reiän säteen tulee olla sama kuin levyn paksuus jolloin pinta-alat(ilman reikää ja reiän kanssa) muodostuvat samaksi. Jos sen reiän säde on pienempi kuin sen samaisen reiän syvyys, niin sillon pinta-ala kasvaa! Ja kertaantuu vielä kun niitä reikiä on siellä jarrulevyssä useampia. Otin ton reiän nyt vaan esimerkkinä, sama pätee varmasti myös niihin pipareihin - ovathan nekin puolittaisia reikiä jarrulevyssä.



    ZX-6R 2007 ex
    ZX-10R 2007 ex
    Husqvarna wr 250 2001
  8. #8
    Eli voidaanko siis todeta, että jos levy on esim. 0,2mm minimisuositusta ohuempi, niin eipä tuo paljoa haittaa normaali ajossa? (Edellyttäen tietenkin että levy on suora ja muutenkin ehjä...)

    Omassa äffässä etulevyille vaihtoraja on valmistajan mukaan 4,0mm, ja nyt levyt on aika tarkkaan just sen 4,0mm.


    Edit:
    Suora lainaus Haynes'in oppaasta ja yksi kysymys:

    Disc minimum thickness
    Front
    Standard.......................................... ...............4,5mm
    Service limit............................................. .......4,0mm
    Rear
    Standard.......................................... ..............5,0mm
    Service limit............................................. ......4,5mm

    Disc maximum runout (front and rear).......0,3mm

    Ja se "kysymys": Suomentakaa mulle toi viiminen rivi, kiitos...



    Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050

    Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
  9. #9
    = Levyn maksimi kuluminen edessä ja takana.. en kuitenkaan vanno kautta kiven ja kannon vastaustani..

    E: no nyt ku luin uudestaan, niin ei oo oikeen järkevän olonen suomennos elii enpäs osaa sanoa..



    köhköh, putput, pampam..
  10. #10
    Run out - loppuun kuluminen. Itse tulkitsisin asian niin, että paljonko vielä tuosta Service limitistä voi mennä alle, jotta ei ole ihan finiitto. Mutta tämä vain tällaisen yhden toopen tulkintaa.
  11. #11
    eikö tuo tarkoita heittoa sivulta sivulle?
    Happy with what you have to be happy with.
  12. #12
    levyn ´kierous`,joka vaivaa mun vanhusta eli jos jollain tietoo fj:n etulevyistä niin otan tiedon kiitollisena vastaan!
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  13. #13
    Lainaa (kirin @ Kesä. 06 2008,19:14) kirjoitti
    Run out - loppuun kuluminen. Itse tulkitsisin asian niin, että paljonko vielä tuosta Service limitistä voi mennä alle, jotta ei ole ihan finiitto. Mutta tämä vain tällaisen yhden toopen tulkintaa.
    service limit on se limiitti, jonka alle ei saa mennä.
    Run Out = heitto.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  14. #14
    JänkhäPoika:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    -Tuolta Äkäslompolon ja Athverppenin väliltä.
    955 Triplessä vaikuttas olevan kummatkin levyt ihan vinaalissa. Ekana luuliun sen johtuvan kuluneesta ohjauslaakerista, mutta huomasin tuossa eräs päivä ajon jälkeen, että jarrulevyn niittien väli klappaa niin perkeleesti. Ei varmaa ole olemassa mitään vippaskonteja, jolla sais klapin pois?

    Kokemuksia Stormin jarrulevyistä?
    Tais olla 230e kpl.

    Ajattelin ebäystä tilata tällaset Krikskräkspoks
    Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
  15. #15
    Lainaa (JänkhäPoika @ Touko. 31 2009,11:37) kirjoitti
    955 Triplessä vaikuttas olevan kummatkin levyt ihan vinaalissa. Ekana luuliun sen johtuvan kuluneesta ohjauslaakerista, mutta huomasin tuossa eräs päivä ajon jälkeen, että jarrulevyn niittien väli klappaa niin perkeleesti. Ei varmaa ole olemassa mitään vippaskonteja, jolla sais klapin pois?

    Kokemuksia Stormin jarrulevyistä?
    Tais olla 230e kpl.

    Ajattelin ebäystä tilata tällaset Krikskräkspoks
    Aika lailla klappia niiteissä myös uudessa sprintissä.
    Anna olla ja ajoa...
    Jos oikeesti on paljon niin arvuuta kuitenkin pätevällä mekaanikolla ennen kuin tilaat uusia.
  16. #16
    Oisko tuossa levyn minimi paksuudessa ratkaiseva tekija satulan kyvyssa siirtaa loppuun kulutettua palaa (+joku marginaali), eli liian ohuella levylla ja lopussa olevilla paloilla saattais palat lahtea liikenteeseen tms.
  17. #17
    Lainaa (hyeena @ Touko. 31 2009,14:03) kirjoitti
    Oisko tuossa levyn minimi paksuudessa ratkaiseva tekija satulan kyvyssa siirtaa loppuun kulutettua palaa (+joku marginaali), eli liian ohuella levylla ja lopussa olevilla paloilla saattais palat lahtea liikenteeseen tms.
    Ja se että ei saada sitten riittävää painetta kahvalta jos palat "karkaa" liian kauas.
    KTM Super Duke R -11
    KTM Duke III -08 Myyty
    Kawasaki ZX-6R -05 Myyty
    Honda CBR 125R -05 Myyty
  18. #18
    Lainaa (Petri @ Kesä. 06 2008,19:35) kirjoitti
    eikö tuo tarkoita heittoa sivulta sivulle?
    +1... sivu heittoa... mitataan kellolla onko jarrulevy suora...
    <br />
  19. #19
    Jarrukomponentit joutuu kestämään aikamoisia rasituksia, lämmönvaihteluita, jne, joten ainakaan itse en uskaltaisi lähteä leikkimään millään minimipaksuuksilla. Se on kuitenkin kovin vaikea sanoa, kuinka paljon alle limiitin on turvallista mennä. Reilusti ohentunut jarrulevy on harvemmin pintansa puolesta muutenkaan uudenveroinen.

    Lyhyesti sanottuna jarrut ei ole mikään kovin fiksu sooloilun ja mutuilemisen paikka.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  20. #20
    Tuskin se nyt katkipoikki menee varmaankin rupeaa vääntyilemään liiaksi kun on tarpeeksi ohut. En usko että jarrusylintereistäkään isku loppuu kesken kun tuollainen levyn kuluminen on kumminkin aika pientä verrattuna palojen kulumiseen.
  21. #21
    jos levy saa kulua millin ja palat kuluu molemmat sen 5-10mm niin luulis levylle riittävän toleranssit.

    enemmän olisi pyörässä huolissaan levyjen kieroitumisesta kuin paksuudesta. toki ohuempi vääntyy helpommin.

    autoissa oppinut että 25mm levy kestää mennä jonnekkin 18mm huitteille eikä vaikuta merkittävästi ajossa. se toki jos näkyy sitten monissa muissa asioissa kuten kuinka vinosti kuluu yms.
    mitoin huvikseni joskus kun vaihdoin autoon levyt ja palat. vanhat oli jotain 40mm ja uudet 65mm. toki se alkoi jo olla siellä alueella että palat jos ois kuluttanut loppuun olisi mäntä ollut hyvin lähellä ulostuloaan.

    toki 25mm levyt autossa ja 5mm levy pyörässä niin oisko se siellä 18mm ja 3,5mm ahkä samoissa suhteellisissa kulumisissa.

    ja tosiaan ne reiät levyssä on tarkoitettu poistamaan sitä kaasupatjaa palan ja levyn välistä jarrutettaessa,jotta jarrut eivät "katoa".
    urat sitten taas puhdistamaan. toki nekis poistaa sitä kaasua välistä. ja kiistattahan se levy kevenee kun otetaan tavaraa pois siitä.
    VFR800 -98
  22. #22
    Tuskimpa niitä aloituksessa mainittuja levyjä kuitenkaan enää pystyy kovin kauan käyttämään, jos kerran ovat jo nyt selvästi alle minimirajan. Vai puhki saakkako meinasitte niillä ajella?

    Täytyy sanoa, etten oikein käsitä ihan täysin selkeän service limitin ohittamista ns.omalla järkeilyllä, tai kuulopuheiden perusteella. Varsinkaan jarrujen ollessa kyseessä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #23
    Lainaa (pecha @ Touko. 31 2009,16:22) kirjoitti
    Täytyy sanoa, etten oikein käsitä ihan täysin selkeän service limitin ohittamista ns.omalla järkeilyllä, tai kuulopuheiden perusteella. Varsinkaan jarrujen ollessa kyseessä.
    En kans...

    Huono on säästökohde, jos jarruista aletaan säästämään...
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
  24. #24
    Kotilo puolella on sellainenkin nähty kun on levyt ollut reilusti alimitassa ja palat lopussa niin on männät alkanut kanittaa eli vääntyneet jarrutuksessa vinoon eikä enää palautunut.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  25. #25
    Lainaa (RC17 @ Kesä. 02 2009,12:39) kirjoitti
    Kotilo puolella on sellainenkin nähty kun on levyt ollut reilusti alimitassa ja palat lopussa niin on männät alkanut kanittaa eli vääntyneet jarrutuksessa vinoon eikä enää palautunut.
    Tähän taitaa riittää pelkästää se, että palat loppuu.
    Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
  26. #26
    Lainaa (vuohi @ Touko. 31 2009,14:46) kirjoitti
    Tuskin se nyt katkipoikki menee varmaankin rupeaa vääntyilemään liiaksi kun on tarpeeksi ohut. En usko että jarrusylintereistäkään isku loppuu kesken kun tuollainen levyn kuluminen on kumminkin aika pientä verrattuna palojen kulumiseen.
    Kotilopuolella on tullut vastaan murtuneita levyjä useastikin joten ei kai se ihme olisi, että sama onnistuu kaksipyöräisissäkin?
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  27. #27
    Lainaa (jhayrin1 @ Kesä. 02 2009,15:42) kirjoitti
    Lainaa (RC17 @ Kesä. 02 2009,12:39) kirjoitti
    Kotilo puolella on sellainenkin nähty kun on levyt ollut reilusti alimitassa ja palat lopussa niin on männät alkanut kanittaa eli vääntyneet jarrutuksessa vinoon eikä enää palautunut.
    Tähän taitaa riittää pelkästää se, että palat loppuu.
    Tuota ne männät ei kyllä ota sitä jarrutusvoimaa vastaan, siitä huolehtii palojen päissä olevat urat tai pyörissä useimmin sokat/tapit.
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  28. #28
    Uskokaa nyt vaan kiltisti valmistajan ohjeita ja mitta-arvoja.
    Ovat varmasti valmistajien insinöörit viisaampia näissä jarru hommissa
    kuin me täällä foorumilla.
    valmistajat miettivät ihan oikeesti eikä mututuntumalla.
  29. #29
    <a href="http://cgi.ebay.de/YAMAHA-YZF-600-R6-R1-XJR-FJR-Bremsscheibe-Brake-disk_W0QQitemZ260370021495QQcmdZViewItemQQ
    ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3c9f433c77&_trk sid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A2%7C39%3A 1%7C240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50" target="_blank">Ebay:sta</a> löytyy hiukan halvemmallakin ja on vielä ihan komeen näkösetkin.
    Ducati 749s -06
  30.  
  31. #30
    Lainaa (kalliais @ Kesä. 03 2009,12:28) kirjoitti
    <a href="http://cgi.ebay.de/YAMAHA-YZF-600-R6-R1-XJR-FJR-Bremsscheibe-Brake-disk_W0QQitemZ260370021495QQcmdZViewItemQQ


    ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3c9f433c77&_trk sid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A2%7C39%3A 1%7C240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A50" target="_blank">Ebay:sta</a> löytyy hiukan halvemmallakin ja on vielä ihan komeen näkösetkin.
    "Ongelma" on ratkaistu aloittajan osalta tässä threadissa mainittujen Kagizume -levyjen avulla jo hyvän aikaa sitten...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen