Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    terve!

    nyt tarvittaisiin kokemuksia kyseisestä pyörästä! eli mitä tyyppivikoja löytyy(kardaanivedosta olen kuullut et ei tahdo kestää??) ajokokemuksia jne jne...

    itse olen päässyt ajamaan suzuki marauderia jossa lienee tuo samainen kone ja olin kyllä hyvin tyytyväinen koneen luonteeseen
  2. #2
    Moi, ite oon omistanu nyt pari kesää vx:n. Vertailupohjaa mulla ei juuri ole kuin piikkisestä viragosta, että sitä nyt on turhaa alkaa selitteleen. Pyörästä oon kyl tykänny niin maantieajossa ku kaupungissaki. Maantiellä ei turhaan venkoile ja ajoasennon saa suht rennoksi, varsinkin nyt kun pistin etuplexin. Kaupungissaki pyörä tuntuu suht kevyeltä käsitellä.

    Tyyppivioista en oo tosiaan kuullu muista ku tuosta kardaaniongelmasta, tosin sekin vika on helposti tarkistettavissa esim. takarenkaanvaihdon yhteydessä (omassa pyörässä ei kyllä jälkeäkään hajoamisesta). Tässä kuva viasta. Muutenhan pyörä on täysi ikiliikkuja ;)

    Suurinpiirtein kaikki tiedot pyörästä löytyy vx800.net sivustolta. Suosittelen tutkimaan.
    "We need a plan - Let's play dead"
  3. #3
  4. #4
    Mitenkähän kalliiksi tuon kardaaniongelman korjaaminen tai korjautus tulee?
  5. #5
    Kävin joskus tuommosen koeajaan, ku etin halvahkoa pyörää (twiniä) vuosia sitten. Vaikutti ihan käyvältä peliltä kruisaliluun - customin ja pystypyörän välimallia tavallaan - negatiivisena jäi mieleen, että etupää oli todella pehmyt, mutta jousethan on helppo vaihtaa tarvittaessa. Samaan nettisivustoon törmäsin, mikä ylhäällä on jo mainittu. Aika harvinanen pyörä tuo on Suomessa ainakin (plussaa omasta mielestä).
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  6. #6
    Nostetaanpas tätä, kun olen saanut kiikariin tuollaisen Vexin.

    Miten pyörää tuntematon voi todeta, että perä on hajoamaisillaan? Onko jotain väljää tai kolinaa? En löytänyt tuolta sivustolta. Kardaaninhan pitäisi kestää pitkään...
    Honda NC700S
  7. #7
    Ainahan kardaanivetoisessa on siellä perässä pieni hammasvälys, jonka huomaa eritysesti hitaastiajaessa kaasua löysätessä. Siis ominaisuus, ei vika.
  8. #8
    Tuolla on kuvaus perän ongelmasta http://www.moottoripyora.org/keskust...9363-Suzuki-VX

    Minulla on myynnissä 3 kpl niitä vetolevyn ohjauspaloja eli puolikuupaloja joilla ongelmaa pystyy korjaamaan jonkin verran.

    Olen joskus kirjottanut pitemmänkin selostuksen Väksän perästä mutta en löytänyt sitä levyn kulmalta.

    Tuolta löytyikin aika tarkka selostus http://www.foxharp.boston.ma.us/bikes/vx_joint/
    Viimeksi muokannut: BlackCat; 09.03.2013 klo 13:36.
    Taivas saa odottaa
  9. #9
    Lainaa Setämies kirjoitti Katso viesti
    Nostetaanpas tätä, kun olen saanut kiikariin tuollaisen Vexin.

    Miten pyörää tuntematon voi todeta, että perä on hajoamaisillaan? Onko jotain väljää tai kolinaa? En löytänyt tuolta sivustolta. Kardaaninhan pitäisi kestää pitkään...
    Irroittamalla takapyörän ainakin selviää onko risa vai ei. Jos valuu öljyä on hajoamassa eli ison lautaspyörän stefa on vinossa ja metallipurua näkyvillä. Kyllä kardaani kestää mutta VX:n tapauksessa kumityynyhässäkkä/vetolevy aiheuttaa ongelman. Nimimerkillä itsellä alkoi poikia 50 tkm ajetusta.
    Taivas saa odottaa
  10. #10
    No pakko laittaa omat kokemukset vexistä..

    Mulla oli vuosia sitten 1999? tollanen vx800 90 vuosimallia.. kilometrejä siinä oli myytäessä jotain ton 70 päälle myös.. mutta jo tuohon aikaan soimattiin noita periä..

    Seurasin omaani ja nuo boorit oli kyllä kunnossa.. hampaat takapyörässä vetolevyssä pysyi kulmikkaina ja symmetrisinä..

    Mikä noita sitten syö? Taitamaton asennus? Takapyörän laakerien väljyys?

    Tiedä häntä mutta kyllä mun kokemukset moposta oli positiivinen..

    Jaska
  11. #11
    Lainaa jaska67 kirjoitti Katso viesti
    No pakko laittaa omat kokemukset vexistä..

    Mulla oli vuosia sitten 1999? tollanen vx800 90 vuosimallia.. kilometrejä siinä oli myytäessä jotain ton 70 päälle myös.. mutta jo tuohon aikaan soimattiin noita periä..

    Seurasin omaani ja nuo boorit oli kyllä kunnossa.. hampaat takapyörässä vetolevyssä pysyi kulmikkaina ja symmetrisinä..

    Mikä noita sitten syö? Taitamaton asennus? Takapyörän laakerien väljyys?

    Tiedä häntä mutta kyllä mun kokemukset moposta oli positiivinen..

    Jaska
    Minä ostin VX:n uutena 1991, 94 alkoi perä vuotaa etc. Ongelman aiheuttajaksi veikkaisin liian pehmeitä kumityynyjä prässä ja mahdollista materiaalivikaa siinä vetolevyssä (vai miksi mitä sanoisi). Siinä vaiheessa jos poorit on kuluneet alkaa peli olla jo menetetty. Sen aikaista Suzukin maahantuojaa ongelma ei kiinnostanut tippaakaan eikä tulleet millään lailla vastaan, sen verran kettuunnuin että en ole sen jälkeen Suzukia ostanut. Tiedän kaksi muuta tapausta samalla tavalla menneistä peristä, molemmat ostettu keväällä 91 uutena. Muutenhan pyörä oli tosi hyvä matkakäyttöön.
    Taivas saa odottaa
  12. #12
    Missä vaiheessa tuon huomaa ajossa? Vasta sitten, kun pyörä muuttuu kerralla ajokelvottomaksi? Mahtaako ongelman korjaus olla kallis, vaikea tai lähes mahdoton homma? Ilmeisesti tuossa pyörässä on paljon samoja osia kuin kardaanivetoisessa Intruderissa - onko niissä ollut samaa ongelmaa? Intikassa on rumpujarru takana, VX:ssä levyjarru, joten jotain eroa perässäkin kai.

    Koko kardaani-perä -hässäkkää ei liene tarvetta vaihtaa tuon takia? Käyvätkö Intruderin vastaavat osat Vexiin eli mahtaako niitä kuluvia osia ylipäätään olla tarjolla, jos riskillä ostaa tuon pyörän?

    Toisaalta... etsin ekaa pyörää ja voi ehkä olla parempi etsiä kampe, jolla pystyisi ajamaan muutaman kymmentä tuhatta ilman pelkoa kriittisistä ja kalliista ongelmista, koska en itse tietääkseni osaa vielä mitään korjaushommia tehdä.


    Toisaalta jos haluaa mahdollisimman ongelmattoman pyörän, pitää mennä pyöräkauppaan ja ostaa uusi pyörä, joka on ollut pitkään markkinoilla eikä silloinkaan voi olla täysin varma.
    Honda NC700S
  13. #13
    Moro

    Tämähän se o joka kuluu eniten, vastakappale on kovempaa ainetta.
    http://www.cmsnl.com/suzuki-vx800-19...en_6468045113/

    Melko halpaa kumminkin jos vertaa ketju kuluihin, kun vaan korjaa ajoissa..

    Aiemmissa linkeissä oli noi sisäkehän hampaat kuluneet.. muuten kulumat oli perän osissa pieniä..

    Noi puolikuun muotoset palat ei rasitu jos tuo osa on kunnossa.

    Tuon kuntohan on helppo tarkistaa kun nappaa takarenkaan pois..
    Muttei tuo minusta ole kallis korjata..

    Vs800 intikassa on sama vetolevy ...
    Tarkistin tuolta linkittämältäni varaosa sivulta..

    Ajossa varmaan hampaat hyppii.. ääntää ja ei vedä..

    Jaska
    Viimeksi muokannut: jaska67; 12.03.2013 klo 15:18.
  14. #14
    Olen tuollaisen pikapaikannut. Ei ole iso homma.

    Todellakin tuossa 60 tkm kohdalla kannattaa rengasta vaihtaessa katsoa, että ne pienet peltiläsyt, jotka ovat urassa ja pitävät tuota hammaskehää (joint hub) paikallaan eivät ole "kaivautuneet" siihen kehään. Hammaskehä on kumipuslilla kiinni vanteessa ja pääsee hieman liikkumaan. Kehän kiinnittimet (ne peltiläsyt) ovat terästä ja pikkuhiljaa hinkkaavat itseään syvemmälle ja syvemmälle. Tämä taa aiheuttaa sen, että kehä siirtyy ulommaksi ja lopulta ottaa vain puoliksi booreistaan vetorattaaseen, sitten kehä alkaa alkaa ensin hinkata ja sitten lastuta perän kilpeä ja lopulta kuumennut perä roiskii kuparitahnat ja vaseliinit pihalle. Itse kardaani tai perä ei hajoa. Nuo ameriikansivujen kuvat edellä valaisevat asian hyvin.

    Korjaus: otetaan peltiläpyskät irti (ruuvilla kiinni) ja siirretään hammaskehää seuraaviin reikiin niin, että peltiläpyskät ovat jälleen ehjällä pohjalla. Voilá ja seuraavat 60 tkm mennään taas. Vaikka hampaat ovat noissa kuvissa aika rujossa kunnossa, niillä mennään vielä, kunhan hammaskehä tulee oikealle paikalleen. Ainakin itse tein niin.

    Sitten siinä 120 tkm kohdalla voi hankkia uuden hammaskehän ja vetorattaan. Intikan osat ei sovi, mutta kaipa noita hammaskehiä ja peltiläpysköjä saa kaupasta.

    Ja niin, pyörähän on erinomaisen mukava peli ja ainakin minun mielestäni myös hyvän näköinen. Vääntöä alhaalta asti ja ajettavuus ihan kohdallaan. Osta pois, jos himottaa.
    Viimeksi muokannut: hra1150; 11.03.2013 klo 19:40.
  15.  
  16. #15
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Olen tuollaisen pikapaikannut. Ei ole iso homma.

    Todellakin tuossa 60 tkm kohdalla kannattaa rengasta vaihtaessa katsoa, että ne pienet peltiläsyt, jotka ovat urassa ja pitävät tuota hammaskehää (joint hub) paikallaan eivät ole "kaivautuneet" siihen kehään. Hammaskehä on kumipuslilla kiinni vanteessa ja pääsee hieman liikkumaan. Kehän kiinnittimet (ne peltiläsyt) ovat terästä ja pikkuhiljaa hinkkaavat itseään syvemmälle ja syvemmälle. Tämä taa aiheuttaa sen, että kehä siirtyy ulommaksi ja lopulta ottaa vain puoliksi booreistaan vetorattaaseen, sitten kehä alkaa alkaa ensin hinkata ja sitten lastuta perän kilpeä ja lopulta kuumennut perä roiskii kuparitahnat ja vaseliinit pihalle. Itse kardaani tai perä ei hajoa. Nuo ameriikansivujen kuvat edellä valaisevat asian hyvin.

    Korjaus: otetaan peltiläpyskät irti (ruuvilla kiinni) ja siirretään hammaskehää seuraaviin reikiin niin, että peltiläpyskät ovat jälleen ehjällä pohjalla. Voilá ja seuraavat 60 tkm mennään taas. Vaikka hampaat ovat noissa kuvissa aika rujossa kunnossa, niillä mennään vielä, kunhan hammaskehä tulee oikealle paikalleen. Ainakin itse tein niin.

    Sitten siinä 120 tkm kohdalla voi hankkia uuden hammaskehän ja vetorattaan. Intikan osat ei sovi, mutta kaipa noita hammaskehiä ja peltiläpysköjä saa kaupasta.

    Ja niin, pyörähän on erinomaisen mukava peli ja ainakin minun mielestäni myös hyvän näköinen. Vääntöä alhaalta asti ja ajettavuus ihan kohdallaan. Osta pois, jos himottaa.

    Hyvä ohje!
    Oman vexin ostin uutena -90, nyt vähän reilu sata tuhatta ajettu. Vielä ei ole perään tarvinnut kajota, mutta hyvä tietää ;). Kytkin on remontoitu, sylinterit hoonatta, ohjauslaakeri uusittu ja etupään stefoja epälukuinen määrä. Mutta perä ei ole pettänyt.

    "...vääntöä alhaalta asti...??" - no ei ole, noinkin "kesyksi" koneeksi kaipaa aika reippaasti kierroksia ennen kuin vetää nykimättä.
    Viimeksi muokannut: Ollder; 02.09.2014 klo 14:25.