Tervehdys kaikille!
Hankittiin tuossa paremman puoliskon kanssa itellemme noi Cobran PMR puhelimet 2 pyörän väliseen kommunikointiin. Ensinnäkin täytyy kehaista heti kärkeen tuota settiä... On joka pennin arvoista kun ei enää tarvi pysähtyä huutamaan asioitaan toiselle kesken mukavimman matkateon. Eli tyytyväisiä ollaan tuohon settiin nyt jokatapauksessa.
Sitten pohidntaa, eli kun vauhti menee tuonne 100 pintaan niin puhelimien kuuluvuus mielestämme heikkenee olennaisesti. Eli toisen pitää tulla ihan siihen viereen/perälautaan kiinni jotta puhelimet saavat yhteyden toisiinsa. Kunhan yhteyden saa, niin toisen äänestä kyllä saa hienosti selvää yms. Eli tässäkin suhteessa tuo setti kyllä toimii mainiosti... Mistä tuollanen kantavuusongelma kovemmissa vauhdeissa voisi johtua?!? Onko sillä merkitystä että pidämme molemmat puhelimia nahkatakin povarissa? Ja tällöinhän siinä edessä on sitten parhaimmillaan se nahkatakki + erinäinen kasa suomalaista "pekonia". Ollaan pohdittu että jos tuon setin saisi tuonne stongan tuntumaan kiinni, niin siitähän sillä olisi suht esteetön taivas minne lähetellä + vastaanottaa...
Olisko kellään täällä ihan käytännön vinkkejä tähän "ongelmaan"? Me käytetään puhelimia kolvatulppien kanssa ja äänet kun vaan laittaa isommalle niin hyvin itse puhe kuuluu vaikka olis vauhtia millä mitalla... Kun tosiaan sais tuon lähetyksen / vastaanoton vielä tehokkaammaksi.
Eikun mukavaa kevättä kaikille...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
meillä oli mamman kanssa viime kesän käytössä Alan 456R PMR härpäkkeet, eikä kyllä tuollaista ongelmaa ollut.
puhelimet kyllä pidettiin aina tankkilaukuissa.
e: niin tosta lähetintehostahan se taitaa olla kiinni. voiko sitä jotenkin säätää
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kyllä meillä pelittää vielä kilometrienkin välimatkalla, kaveri vetelee busalla edeltä välillä lujaa kun meikä rauhallisesti LoTjolla perässä... puhelimina Vertex Standard 146.
Minulla vielä puhelin perälaukussa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Antennin ympärillä pitää olla vapaata tilaa. Silti kyllä satoja metrejä pitäisi mennä vaikka miten tiukassa paikassa se puhelin on. Itse olen herkäksi viritetyillä PMR-puhelimilla saanut qso:n kulkemaan miltei kolmen kilsan päähän pikkukaupungissa, tosin aika kohinaisena. Ja tämä Gigantin puhelimilla, joita joskus tarjosivat kännykkäliittymän kylkiäisenä.
Vauhti ei PMR:ään vaikuta, laitehan käyttää perinteistä analogista FM-modulaatiota. Sen sijaan mahdolliset pyörän aiheuttamat sähköhäiriöt heikentää yhteyttä pohjakohinan kasvun takia. Tämän mahdollisuuden voi tietenkin tsekata paikallaankin vain kahvaa kääntämällä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Onkos muuten motoristeilla Euroopassa yhteistä taajuutta lällärimiesten (LA-puhelin) tapaan? PMR:n voisi ottaa mukaan vaikka mahdollisesti yksin olenkin liikkeellä ensi heinäkuussa.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Cobraankin taitaa pienellä virittelyllä saada sopivan ulkoisen antennin. Tommonen parikymmensenttinen magneetti-jalkainen antenni takalaukun päällä lisää käytännön tehoa parin "buusterin" verran. TTi-PMR'ään tuollaisen sai suoraan ruuvaamalla alkuperäinen antenni irti ja tilalle ulkoisen antennin piuha... Kyllä kuuluu....
<p>2002-2014</p>
Tuli semmonen mieleen että toi kuulumattomuus kovemmassa vauhdissa voisi johtua siitä että ajoviima aiheuttaa niin paljon kohinaa mikrofonin kautta jolloin ns. aliäänikohinasalpa (CTCSS) ei pysty erottelemaan sitä signaalia jonka pitäisi aukaista kohinasalpa?
Tuota teoriaa voisi testata ottamalla CTCSS:n pois, joka ainakin joissakin malleissa tapahtuu valkkaamalla alikanava 0. Cobran systeemiä en tunne.
Tämä kuulostaa järkevälle omaan kuuppaan. Kiitos KAIKILLE vastauksista, eikun testimään kun ajellaan kotia kohti perjantaina. Cobrissa tuon CTCSS.n saa pois ihan valitsemalla se OFF.lle(Trash @ Touko. 07 2008,19:53) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Ongelma piili noissa CTCSS.n asetuksissa, kuitenkin niin että kun sen nostaa tasolle 20 (jossa se nyt meillä on) niin johan kuuluu makeesti on vauhtia sitten ihan mitä vaan. LOISTAVAA! Täytyy sanoa että näiden puhelimien osto oli paras 200 egee mitä on tähän harrastukseen tullu koskaan laitettua...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mikä Cobran malli on kyseessä?(Yamaha1 @ Touko. 10 2008,17:19) kirjoitti
eikös se tuossa otsikossa mainita(kake10 @ Touko. 10 2008,17:55) kirjoitti
Cobra 800
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Olinpas minä sokea. Kun ei enää näe, kannattaa hommata moottoripyörä.(Salmon @ Touko. 10 2008,18:26) kirjoitti
![]()