Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Norsu aloitti kevään kosteissa merkeissä. Syksyllä tietysti öljyt ja
    seisoskelemaan. Tässä kevään koittaessa enimmäisten ajojen jäl-
    keen ilmeistyi tippaa lattialle. Panssari pois, kuivaus, ajoa ja koko pohja märkä. Tässä vaiheessa luuri kouraan ja puhelu Kallelle Pianokauppaan joka oli peliin vuoden takuun antanut. Eikun mopo sinne ja sieltä myöhemmin Hailacille. Kun firmasta ostat, takuu yleensä pelaa. Ja sitten asiaan:

    Sain tilapäisesti alle uuden superskootterin. Oli kuulemma mopon
    runko, neliventtilikone ja kuitenkin variaattori. Ulkonäkö pelissä
    edestäpäin kuin pahimmissa muoviluodeissa. Lähtö pihasta oli
    varmaan näkemisen arvoista. Kaksi kahvaa, joista toinen ei ollut
    kytkin vaan tahmea takajarru, siis se vasen kahva. Oli myös käsi-
    jarru. Ja siitä notkuen baanalle. Oli vaan se outoa, kun ei ollut
    jalkojen välissä tukea ja penkki kuin sohva. Pienen totuttelun
    jälkeen Kehällä pieni kaasun vääntö, ja nopeus luokkaa X.
    Karsea kiihtyvyys vain ranteen väännöllä. No sitten se jarrutus.
    Tuplalevyt edessä ja tehokkaat. Mutta hups! Siinähän jarrutat
    tosiaankin käsilläsi ja samalla pitelet kiinni, ettet liu eteenpäin,
    jaloille ei muuta tukea kuin etupelti tai -muovi. Bodomin kierto
    taas sujui kuin pyörällä konsanaan. Varmaankin 15":n pyörät,kallistusvaraa on. Liikennevaloissa taas melkein unohtaa panna koiven maahan kun niin mukavasti hiljaa lipuu.

    Ristiriitainen kokemus. Yhtäaikaa helppo ja vaikea. Itse olen nyt
    sitä mieltä, että näitten kuutiotilavuus ja teho pitäisi rajoittaa
    Vespan lukuihin, eli n. 250 kuutiota ja parisenkymmentä heppaa.

    Nyt on alla sitten toinen äärimmäisyys. Tonninen SV " avarilla "
    putkilla. En tiedä, voiko ohjaustankoa enää alemmaksi laittaa,
    jalkatappeja nostaa ja taka- ja sivuttaisnäkyvyyttä huonontaa
    letkusta ja muutenkin varsinkin hitaassa vauhdissa aivan kummasta ohjauksesta puhumattakaan. Penkkikin kuin betonia.
    Vaatii masokistia kuskikseen.

    Tässä tämän illan provokaatiot
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  2. #2
    Lainaa (samppunella @ Huhti. 24 2008,20:42) kirjoitti
    Ristiriitainen kokemus. Yhtäaikaa helppo ja vaikea. Itse olen nyt
    sitä mieltä, että näitten kuutiotilavuus ja teho pitäisi rajoittaa
    Vespan lukuihin, eli n. 250 kuutiota ja parisenkymmentä heppaa.
    No äläs nyt. Tämän kauden uutuus: Gilera GP 800



    840cc V2 TwinSpark, 75hv, 200km/h
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  3. #3
    Olen hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi. Paljoa ei ole kokemusta noista ja ei varmaan lisääkään tule. Silti muutamaan otteeseen päässyt/joutunut tuollaisella ajamaan ja aika epävarmalta olo on tuntunut. Ehkä niilläkin oppisi ajamaan jos muita ei olisi, mutta kyllä harrastuksen vaihto voisi olla edessä
  4. #4
    Olen käynyt parin viime vuoden ajan muutaman kerran vuodessa Ranskassa työmatkoilla, ja etenkin Pariisissa ja ympäristössä noita isoja skoottereita näkee todella paljon, jopa enemmän kuin prätkiä, ja siinä splittailevat kuin muutkin kaksipyöräiset: aivan vailla itsesuojeluvaistoa. Äkkiä tuntuu siltä, että noita on ainakin siellä hankittu tarpeeseen eikä harrastusvälineeksi: niin paljon helpommin kaksipyöräisellä pääsee ruuhkissa eteenpäin. Eikä pukukaan niin likaannu kuin oikealla moottoripyörällä ajettaessa, ja kengät säilyvät edustuskelpoisina.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  5. #5
    Juu pointti onkin juuri tässä. Ei näihin isoihin maxeihin daami nouse
    hameessa etukautta jalat sirosti heilauttaen, kyllä se koipi täytyy
    takakautta heittää. Pukunaisille ja -miehille siihen hommaan sopii
    Vespa, joka liikennevaloista lähtee ihan kummasti. Sitäpaitsi nämä
    vehkeet ovat yli 200 kiloisia ja istuinkorkeus ei ole ollenkaan pieni
    koska satula on leveä. Variaattori on sinänsä ruuhkassa ehdotto-
    masti hyvä juttu.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  6. #6
    Maxia useamman vuoden ajaneena totean, niin ja myös tuota GP800sta kokeilleena, että ainakaan minun ei tarvitse jalkaa takakautta heittää satulaan päästäkseni, ei ajopuvun eikä ilman ajopukua eli tavallisten vaatteiden kanssa. Sitä en jaksa muistaa, olenko sentään hameen kanssa skootteria ajanut. Täytyypä sitäkin kokeilla, jahka ilmat tarpeeksi lämpiävät!

    En tiedä, onko oleellista vääntää siitä, onko maxiskootteri moottoripyörä vai ei. Eri instanssit laskevat maxit samaan kategoriaan kuin moottoripyörät. Eri kulkuneuvot täyttävät eri ihmisten käyttötarpeita. Minä en pysty ajamaan jalkavaihteisella moottoripyörällä, joten maxi on ainoa tapa päästä nauttimaan moottorikäyttöisen kaksipyöräisen kulkuneuvon mahdollistavasta liikkumisesta ja vauhdista.

    Ehkä maxin ajotapa poikkeaa jonkin verran moottoripyörästä, koska tankista ei saa tukea. Koska en ole oikeaa moottoripyörää ajanutkaan, en kaipaa tankista saatavaa tukea. Ajotuntuma muokkautuu ajoneuvon mukaiseksi itse kullakin. Ehkä jossain vaiheessa voisin käydä koeajamassa esim. Aprilia tai Hondan täksi lanseeraamat automaattivaihteiset pyörät, joten sitten voisi paremmin vertailla eroja.

    Ajatukseen maxin tehojen rajoittamisesta suhtaudun kielteisesti. Samalla logiikalla voisi perustella myös moottoripyörien tehojen rajoittamista, koska suurin osa moottoripyöristä on tehoiltaan ylimitoitettuja ns. normiliikenteessä liikkumiseen.



    Aikuinen nainen nexusti
  7. #7
    Peruskysymys on, että onko skootteri skootteri, vai mikä se on.
    Mopolla ja s:lla on oma käyttötarkoituksensa. Tarvitseeko siitä
    väkisin moottoripyörää vääntää. Eipä silti, autossani on auto-
    maattilaatikko ja keppiä en suostu enää hämmentämään.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  8. #8
    Olet oikeassa osittain. Maxi ei ole oikeastaan skootteri, eikä toisaalta moottoripyöräkään, vaan jotain näiden kahden väliltä. Maukas pakkaus ainakin minun ajotottumuksiini ja ajotarpeisiini nähden. Mutta siltikään en pidä hirveän relevanttina kysymystäsi. Jos kauhean voimakkaasti aletaan asioita kategorisoimaan ja pysytään tiukasti nykyisissä asetelmissa, jää paljon uutta keksimättä ja kehittämättä. Myös perinteiseen moottoripyöräkonseptiin ollaan ottamassa uusia tekniikan suomia mahdollisuuksia käyttöön ja on jo otettukin.
    Aikuinen nainen nexusti
  9. #9
    Minusta skootteri on skootteri ja moottoripyörä on moottoripyörä. Molemmissa on hyvät puolensa, mutta itse en alkaisi skootterilla ajamaan mutkateitä,ehkä tottumis kysymys mutta siitä puuttuu jotenkin se ajamisen nautinto. En kyllä ole isolla skootterilla ajanut mutta mitä siskon skootteria joskus kauheassa ajovimmassa ja silloinsen moottoripyörän puutteen takia ajoin ei se kivaa ollut! Kyllä sitä vaihteet siihen ajamiseen kuuluu ainakin omasta mielestäni
    Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
    Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
  10. #10
    Ken vaihteita kaipaa, voi valita ajokikseen Suzuki Burgman An 659sen, jossa voi valita vaihteensiirtoon joko automaattisen tai sitten nappivaihteen aivan omien ajomieltymystensä mukaisesti. Tuo on kuitenkin kooltaan aivan liian suuri minulle, joten tällä hetkellä ajan Gilera Nexus 500sta, mutta haaveissani Gilera GP800lla.
    Aikuinen nainen nexusti
  11. #11
    Lainaa kirjoitti
    Molemmissa on hyvät puolensa, mutta itse en alkaisi skootterilla ajamaan mutkateitä,ehkä tottumis kysymys mutta siitä puuttuu jotenkin se ajamisen nautinto. En kyllä ole isolla skootterilla ajanut mutta mitä siskon skootteria joskus kauheassa ajovimmassa ja silloinsen moottoripyörän puutteen takia ajoin ei se kivaa ollut! Kyllä sitä vaihteet siihen ajamiseen kuuluu ainakin omasta mielestäni
    Ymmärrän, skootalla veto on niin simppeliä, että siinä ei ole haastetta. Kunhan kääntää kaasua, siinä se.

    En ole ite koskaan ajanut moottoripyörällä. Mahtais olla mielenkiintoinen kokemus 400cc skoottakokemuksen jälkeen. Kunhan ensin opettelee ajamaan.
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
  12. #12
    No. Minä aloitin moottoroitujen 2-pyöräisten kanssa tolskaamisen vasta 40+ -ikäisenä ajamalla yhden kesän Fude-moposkootterilla ja kesän loppupuolella vaihdoin sen neljänneskiloiseen Vespa GTS:ään. Se on sellainen mukavuudenhaluisen kaupunkilaisherrasmiehen ajoneuvo, jolla tekee kyllä pitkääkin matkaa tarvittaessa. Ja ainakin, kun ei ole varsinaista matkamopoa kokeillut. Kelpaisi mulle kyllä vaikka BMW 1200 LT, jos sen vain saisi automaattina ja mieluiten kuminauhavedolla, ettei tarttisi kettinkien kanssa puuhastella. Pikkuisen kiinnostaisi koeajaa joku tuollainen, mutta ei taida kannattaa: joutuisin todennäköisesti ensin tunnustamaan Bemarin ylivoimaiseksi matkamopoksi Vespaan verrattuna ja sen jälkeen vielä aika kauan pötköttelemään sohvalla tyhjä lompakko otsaa viilentämässä ennenkuin mopokuume laskisi ;) Hieman kyllä hirvittää ajatus siitä lisätehosta, mitä tuossa Bemarissa olisi... Vespankin saa karkaamaan käsistä jos sopivasti toheloi.

    Niin ja se alkuperäinen kysymys, onko skootteri moottoripyörä. Lasten suustahan tulee totuus, joten vastatkoon tähän tuntemattomaksi jäänyt arviolta 5-vuotias asiantuntija, joka viime kesänä GTS:ni nähdessään sanoi isälleen: "Isi kato, vanhanaikanen moottoripyörä!". Sen parempaa kommenttia en voisi potkulaudastani toivoa
  13. #13
    Lainaa (Trinity @ Huhti. 25 2008,17:49) kirjoitti
    Ken vaihteita kaipaa, voi valita ajokikseen Suzuki Burgman An 659sen, jossa voi valita vaihteensiirtoon joko automaattisen tai sitten nappivaihteen aivan omien ajomieltymystensä mukaisesti. Tuo on kuitenkin kooltaan aivan liian suuri minulle, joten tällä hetkellä ajan Gilera Nexus 500sta, mutta haaveissani Gilera GP800lla.
    Toivottavasti Trinity saa sen GP:n hankittua.Tahtotila on ainakin *tullut selville ainakin parilla foorumilla ja monessa ketjussa.
    Tämän viestin pääsisältö on se,että meissä maxisteissakin on minunlaisiani ikäviä ja kyynisiä ihmisiä.
    Ketjun pitäminen sillä foorumilla, jossa se avattiin olisi saattanut tuoda sille lisäarvoa sekä lisälukijoiden *että kommentoijien muodossa.



  14. #14
    Lainaa (Karrih @ Huhti. 25 2008,17:23) kirjoitti
    Minusta skootteri on skootteri ja moottoripyörä on moottoripyörä. Molemmissa on hyvät puolensa, mutta itse en alkaisi skootterilla ajamaan mutkateitä,ehkä tottumis kysymys mutta siitä puuttuu jotenkin se ajamisen nautinto. En kyllä ole isolla skootterilla ajanut mutta mitä siskon skootteria joskus kauheassa ajovimmassa ja silloinsen moottoripyörän puutteen takia ajoin ei se kivaa ollut! Kyllä sitä vaihteet siihen ajamiseen kuuluu ainakin omasta mielestäni *
    Minä olen ajanut molemmilla (myös omistanut Kymco 500:n skootterin) ja voin sanoa että jos ns. moottoripyöräkuski ei osaa ajaa isolla skootteriila/ajaminen tuottaa vaikeuksia niin on kyllä parempi pysyä kaukana kaikista kaksipyöräisista moottorilla varustetuista ajopeleistä.
    Tiesittekö muuten että Ranskassa ajetaan ratakisaa Yamahan 500 skoottereilla ja ajavatten aika kovaakin kaiken lisäksi.
    Taivas saa odottaa
  15. #15
    Lainaa (tku @ Huhti. 26 2008,21:23) kirjoitti
    Kelpaisi mulle kyllä vaikka BMW 1200 LT, jos sen vain saisi automaattina ja mieluiten kuminauhavedolla, ettei tarttisi kettinkien kanssa puuhastella.
    Missa siina on ketjuja?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  16. #16
    Voe halavattu !

    tku:n kommentti laittoi minutkin kirjoittamaan... * ...taas! Itte aloitin miinus 40 -ikäisenä työkaverin innoittamana viime kesänä -07(=ärsyttämällä). Ensimmäinen kausi meni piikkisellä gileralla harjoitellessa. Kilometreja tuli vähän auki 7 tkm. Loppukesästä oli jo kuume kuitenkin niin paha, että tiesin vaihtavani pyörän isompaan.
    Vuodenvaihteessa vaihdoin sen 500 nexukseen ja kohta on tälle kaudelle ajettu 2 tkm. Loistava peli.

    Tulevaisuudesta sen verran, että kiinnostais sellainen työ/matkapyörä (=hyötypyörä). Mikä se on, en tiedä. Kahta sen pitäisi viedä, koska vaimokin istuu silloin tällöin kyytiin. Tai eihän sitä vielä tiedä, koska tänään sille tilattiin kypärä.

    BMW:n LT sopis mun haaveiluun kun olut suuhun, mutta kuinka se sopii kaupukiajoon työmatkoille ? Pistää miettimään. Bemarin sivuja selaillessani näin 800 ST:n. Mmmmmm nam. Tänään näin sen R.M. Heinon pihassakin. Se vois ollakin mun käyttötarkoitukselle sopiva. Ja tähän saa heittää ehdotuksia muista merkeistä ja malleista.

    Sitten vielä vastaus monien mulle esittämään kysymykseen: Miksi ajelen skootterilla?

    1. Eihän tätä harrastusta voisi helpoimmin aloittaa.
    2. En ole koskaan ollut tavallinen.
    3. Jos ensimmäinen kokemukseni olisi "oikea?" moottoripyörä, en olisi kenties koskaan näpeilläni koskenut skootteriin.

    Vastaus topiciin: Totta kai se on.
  17. #17
    Purukumia muutaman kerran ajaneena EI KOSKAAN ITSELLE SELLAISTA



    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  18. #18
    Lainaa (GoSpel @ Huhti. 26 2008,22:12) kirjoitti
    Lainaa (tku @ Huhti. 26 2008,21:23) kirjoitti
    Kelpaisi mulle kyllä vaikka BMW 1200 LT, jos sen vain saisi automaattina ja mieluiten kuminauhavedolla, ettei tarttisi kettinkien kanssa puuhastella.
    Missa siina on ketjuja?
    En minä vaan tiedä. Elättelen kuitenkin toivetta, että jokaisessa sellaisessa mopossa, jonka omistamisesta haaveilen, olisi vähintään yksi tekosyyksi kelpaava seikka, jonka vuoksi voisin todeta sen toiveitani vastaamattomaksi. Ettei tarvitsisi viettää unettomia öitä miettien, mistä ne rahat sen ostamiseksi löytäisi... kun se 5 Meur lottovoittokaan ei osunut kohdalle.

    Älkää nyt vaan kertoko mulle, että siinä ei ole ketjua ja että sen saa automaattivaihteilla...
  19. #19
    Oma skootteri on edelleen ostamatta mutta toi Gilera 800 on koeajettu,vähän kallis kyllä mut todella huima laite,jos valita pitäisi tuon ja "oikean" moottoripyörän välillä niin valinta on helppo,G.

    Tosin jos pitäisi kiertää koko eurooppa niin valinta voisi olla toinen.

    Viimeksi ajanut jotain Hondan 500 NT? Madeiralla,alitehoinen enduron tapainen ja hitosti mäkiä ja mutkia,pari päivää jatkuvaa vaihteen polkemista riitti,ennemmin ajaa vaikka fillarilla

    Kyllä kaikki alle tonniset pitää olla variaattorilla
  20.  
  21. #20
    Muinaisessa Foresightissäni oli ainakin rekisteriotteessa teksti "moottoripyörä".

    Hauska vehjehän se oli, ei siinä mitään, vaihtui vain kun alkoi noi vesijetit kuumottamaan. Myöhemminhän se vaihtui "ihan oikeaan" motskariin.
    Hornet 600cc.

    Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?

    M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.