Sivu: 2 / 8:sta EnsimminenEnsimminen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:st 60:een 213:sta
  1. #31
    Nyt pitisi saada vertailuun/penkkiin powercommander-tre-bussi vs. hakkeroitu-ecu-bussi. Nhtisiin, jotta mit etua tuosta kytnnss on.
  2. #32
    Lainaa (jarrarit @ Huhti. 26 2008,09:34) kirjoitti
    Nyt pitisi saada vertailuun/penkkiin powercommander-tre-bussi vs. hakkeroitu-ecu-bussi. Nhtisiin, jotta mit etua tuosta kytnnss on.
    Ei siit varmaan tehoetua tule, mutta stmahdollisuudet ovat huomattavasti monipuolisemmat. Tehon saa kyll optimiin, jos saa A/F:n optimiin. Ja sen saa mys PC:ll. Yleens kun niss sporteissa sytk stelemll ei saa lis huipputehoa, vhn herkkyytt voi saada osakaasulle. Toki sytknkin voi st Dynojetin tuotteilla jos haluaa, omassani se on lhinn sen takia, ett sain shifterin pelaamaan (katkoo sytk).

    Lhinn eroja tulee luultavasti siin, ett tuolla voi pyrst saada viel paremman ajettavan kuin PC:ll. Tosin kun PC:n st kunnolla, niin se on todella maukas ajettava kaikilla kierroksilla ja kaasunasennoilla. Joten ei se ero mikn kovin siinkn voi olla.

    Itseni kiinnostaa lhinn tuossa se, ett kierrosrajoittimia ja lisrikastuksia yms voi sdell mys vapaasti * Ne ovat virityshommissa tosi hienoja ja trkeit lisominaisuuksia!



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  3. #33
    Lainaa kirjoitti
    Nyt pitisi saada vertailuun/penkkiin powercommander-tre-bussi vs. hakkeroitu-ecu-bussi. Nhtisiin, jotta mit etua tuosta kytnnss on.

    No, joo - eihn tss olla powercommanderin kilpailijaa olla tekemss vaan ainoastaan tykaula omiin tarpeisiin st pyr paremmin kuin mit aiemmin oli mahdollista. Totuus on se ett tll menetelmll on vain pienoinen etu tyskaasulla verrattuna powercommanderiin paremman tarkkuuden ansiosta - mutta puhutaan ihan marginaalisista asioista. Sen sijaan osakaasulla erot ovat merkittvt.

    Lainaa kirjoitti
    Tehon saa kyll optimiin, jos saa A/F:n optimiin.
    Tm ei mielestni pid ihan paikkaansa. Teho on optimissa jos BMEP on suurin mahdollinen ja oikein ajoitettu. Ja silloin mys sytytysennakon pit olla optimissa juuri sille seokselle. *Itse olen aiemmin tottunut prosessin jossa haetaan ensin summittaiset seokset kohdalleen sitten ennakot ja vasta lopuksi tarkat seokset.

    Lainaa kirjoitti
    Oletkohan nhnyt ko. sttapaa liven koskaan? Vaikuttavaa kaiken kaikkiaan
    No en juuri dynojetin kyseist, mutta muita vastaavia olen kyttnyt ja tunnistanut niiden puutteet. Eiks siin MP maailman artikkelissakin todettu suunnilleen seuraavaa: ett nill tykaluilla ihan keskinkertainen stjkin voi pst hyvn tulokseen mutta hyv stj psee viel parempaan ilmankin tuota dynolinkki ? *Tuollainen tykalu tuo mys ongelmia jotka on hyv sisist ennen kuin siihen tysin luottaa. Mutta tytyy varmaan sitten rakentaa thn softaan tuo autotune ominaisuus jos se noin paljon kiinnostaa...

    Lainaa kirjoitti
    Minklaisia muutoksia noissa vaihdekohtaisissa sytkkartoissa on? Kytetnk niit muuhunkin kuin tehon ja mahdollisesti nien rajoittamiseen? kki ajatellen tehon kannalta vaihteella ei olisi merkityst optimaaliseen ennakkoon. Erilaiset ajettavuuden parantamiseen thtvt viritykset on sitten juttu erikseen.
    Erot ovat luokkaa lambdan kohdalla 18 astetta, muuten luokkaa 30-34 astetta. Eli Pyritn siihen ett katalysaattori toimisi tietyll ajoalueella mahdollisimman tehokkaasti. Kytnnn testej eri ennakoilla ei ole viel ajettu koska oma moottori ei ole viel nipussa. Simulointimallit antavat noin 40 asteen ennakolla parasta vnt sinne miss sit nyt on noin 34 astetta, mutta nakutusrajasta ei ole ihan varmuutta viel joten ei osaa sanoa. Palataan noihin simulointimalleihin myhemmin, eli mun tuleva mopotinhan on rakennettu tietokonesimulaatioiden pohjalta... eli tulee olemaan mielenkiintoista ett meneek projekti ihan metsn kun luottaa laskentamalleihin enemmn kuin pitkn asioita tehneiden sanaan... vai tuleekos siit jotain hyvkin ulos.

    Tss projektissa tulos oli se ett ei kannattanut luottaa siihen mit kaikki sanoivat : Laita PC ja sdt mopo, se on selv - mutta aina ei voi onnistua.

    Lainaa kirjoitti
    Tuo kiinten ilmanlmparvon kytt dynossa ei mennyt mulla ihan jakeluun. Viitsisitk valottaa hiukan tarkemmin? kki ajatellen mikli anturi mittaa oikein koneeseen menevn ilman lmptilaa, niin sen korjauksen pitisi olla aina kytss jotta saadaan oikea seos. Tietty jos anturin sijoitus on huono, niin se voi jossain erikoistilanteessa hiriinty vaikka koneen steilemst lmmst ja vrist st.
    Kyll, juuri nin. Vakiobussissa ilmanlmpanturi on suoraan ryhmn pll suljetussa tilassa. Se on tiedostettu ongelma ett esim ruuhkassa seistess se voi laihentaa seosta ja siten ajaa koneen niin laihalle ett se sammuu. Tst johtuen ilmanlmpanturi yleens sijoitetaan ilmatorveen etukatteen sisn. Eli dynokytss tulee nopeasti tilanne jossa imuilma onkin vedon alussa ihan liian laihaa kunnes anturi jhtyy. Tst syyst tuollainen kiinte asetus ptettiin toteuttaa.

    Lainaa kirjoitti
    -Olen samaa mielt, ett PowerCommanderilla ja muilla vastaavilla alkuperisen ECU:n suutinpulsseja muokkaavilla kapineilla ei aina pse tydelliseen tulokseen. Etenkn tilanteissa, joissa muokkaus ja ECU:n pasiallinen seoksen st perustuu eri sytteisiin. Esim. tss Busan tapauksessa kun ECU st MAP:in mukaan ja commanderi kaasunasennon. Ja lambdakorjaus tietenkin sotkee kuvion tysin niiss tilanteissa miss se on kytss. Toisaalta muokkaus toimii varmaan ihan hyvin silloin kun kaasunasento toimii pasiallisena kuormitustietona ECU:llekin.
    Noin juuri itsekin ajattelen. Jos ajatellaan tuon laittamista konkretiaan niin powercommanderilla voi hyvin ja huoletta st yli 10% TPS aluetta ja vielp jtt lambdankin paikalleen. Sitten kun tuon alle 10% alueen st yoshboxilla niin saatetaan pst aika lhelle optimia ja toimivaa kokonaisuutta.



  4. #34
    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,11:05) kirjoitti
    Tm ei mielestni pid ihan paikkaansa. Teho on optimissa jos BMEP on suurin mahdollinen ja oikein ajoitettu. Ja silloin mys sytytysennakon pit olla optimissa juuri sille seokselle. *Itse olen aiemmin tottunut prosessin jossa haetaan ensin summittaiset seokset kohdalleen sitten ennakot ja vasta lopuksi tarkat seokset.

    Lainaa kirjoitti
    Oletkohan nhnyt ko. sttapaa liven koskaan? Vaikuttavaa kaiken kaikkiaan
    No en juuri dynojetin kyseist, mutta muita vastaavia olen kyttnyt ja tunnistanut niiden puutteet. Eiks siin MP maailman artikkelissakin todettu suunnilleen seuraavaa: ett nill tykaluilla ihan keskinkertainen stjkin voi pst hyvn tulokseen mutta hyv stj psee viel parempaan ilmankin tuota dynolinkki ? *Tuollainen tykalu tuo mys ongelmia jotka on hyv sisist ennen kuin siihen tysin luottaa. Mutta tytyy varmaan sitten rakentaa thn softaan tuo autotune ominaisuus jos se noin paljon kiinnostaa...
    Sen takia mainitsinkin erikseen, ett yleens sporteissa tehoa saa optimiin, kun st A/F:n optimiin. KOSKA sytk stmll ei yleens saada en lis huipputehoa.

    Toki, jos sytk on metsss huipputehon alueella, niin sitkin stmll saadaan lis tehoa. Vaan harvoin on kytnnss nin. Ainakaan Busassa tai omassani ei saa listehoa sytkll ja tiedn, ett nin on valtaosassa pyri.

    Tuo olikin virheellinen tieto mielestni MP Maailman artikkelissa, koska dynolinkki _ei sulje pois_ mitn temppuja, jotka voi tehd ilman sit. Se on hyv ja ptev tykalu nopeaan ja tarkkaan stmiseen, mutta stjn tietotaito yms. tietysti ovat koko ajan taustalla. Taitava stj siis osaa hydynt mys linkki paremmin kuin ei niin taitava.

    Kannattaa oikeasti kyd katsomassa mit se linkill stminen tarkoittaa, koska selvsti on edelleen vri ksityksi, esim ett "kone st sen automaattisesti ja vain tietyll tavalla" eik siit tule niin hyv kuin taitava stj pystyy tekemn ksin. Linkill voi st tsmlleen samalla tavalla stjn mieltymysten mukaan (esim laitetaan eri A/F targetit eli alueille ja kokeillaan miten vaikuttaa ajettavuuteen ja tehoon jne), mutta helpommin ja nopeammin. Eli samassa ajassa pstn usein parempaan ja tarkempaan lopputulokseen.

    Yksi hienoimmista hommista siin on se penkin jarrun hydyntminen. Eli softa ohjailee jarrua, ja sill saadaan hyvin realistisesti simuloitua kaikki mahdollisia kuormitustilanteita eri kaasunasennoilla ja kierroksilla. Ja lopputulos on hyv!

    Eli ei kannata liikaa "kritisoida" ennen kuin tiet tsmlleen mit kritisoi. Minun insinrimieltni ko. sttapa miellytti enemmn kuin mikn muu sttapa. Jrjestelmllist ja loogista, ja koko ajan mentiin eteenpin ja parempaan suuntaan. Nopeasti ja varmasti.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  5. #35
    Ongelma tuossa PC:ss on kuten jo moneen kertaan on todettu, ett se perustuu ainoastaan kaasun asentoon. Siit sitten voidaan seosta rikastaa tietyll kaasunasennolla ja pyrimisnopeudella.

    Mykyaikainen ECU taasen st seosta ja sytysennakkoa moottorin kuorman mukaan, mik taasen riippuu paljon muustakin kuin kaasun asennosta ja pyrimisnopeudesta. Eli penkiss simuloitaessa vaikka Tuning Linkill ja PC:ll stmll seos ja teho saadaan kohdalleen thn jarrun tuottamaan ajotilaan, mutta kadulla ajotiloja on lukematon mr erilaisia ja moottorin kuormitustilanteita mys, vaikka kaasun asento ja pyrimisnopeus olisikin sama kuin penkiss. Eli ajovastus ei ole sama, esim. ylmess ja alamess.

    Se kuinka paljon tll on loppupeliss merkityst on sitten eri asia.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  6. #36
    Lainaa (B12 @ Huhti. 26 2008,12:32) kirjoitti
    Ongelma tuossa PC:ss on kuten jo moneen kertaan on todettu, ett se perustuu ainoastaan kaasun asentoon. Siit sitten voidaan seosta rikastaa tietyll kaasunasennolla ja pyrimisnopeudella.

    Se kuinka paljon tll on loppupeliss merkityst on sitten eri asia.
    Aika marginaalinen hyty vapareissa, varsinkin kunnolla viritetyiss ei noilla alipainetiedoilla tee paljon mitn. Ne kun soutaa edes takas ja nytt vri arvoja osakaasulla. (Isot lpprungot, race nokat ja suuri overlap jne.) Sen takia kireiss vapareissa ei ole MAPia ollenkaan.

    Mutta, erittin hieno projekti petrik! Pitkst aikaa tllkin jotain kiinnostavaa.

    Saako tohon orggis ecuun kikkailtua jotenkin toisen valmistajan MAP anturin ja kalibrointi kartat? Jos saa niin silloin tosta sttarkkuudesta alkaisi olla jo merkittvmp hyty ahdetuissa. Eiks noissa ollut 2 anturia, alipaine ja ilmanpaine anturit? Mihin asti toi ilmanpaine-anturi mittaa, senhn voi sulloa ahdetuissa airboxiin ylipainetta mittaamaan.



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  7. #37
    Lainaa (B12 @ Huhti. 26 2008,12:32) kirjoitti
    Ongelma tuossa PC:ss on kuten jo moneen kertaan on todettu, ett se perustuu ainoastaan kaasun asentoon. Siit sitten voidaan seosta rikastaa tietyll kaasunasennolla ja pyrimisnopeudella.

    Mykyaikainen ECU taasen st seosta ja sytysennakkoa moottorin kuorman mukaan, mik taasen riippuu paljon muustakin kuin kaasun asennosta ja pyrimisnopeudesta.
    Juuh. Kiintekarttaiset, muutamalla parametrilla stvt ohjaimet ovat jmss historiaan. Se on vhn kuin toteuuttaisi autoon vakionopeudensdint tekemll ohjaimeen taulukon siit paljonko eri halutulla nopeudella (=TPS) tulee cruisen kaasua painaa.

    Ja sitten ihmetelln kun nopeus on vhn mit sattuu kun ei huomioda tuulta, kulkuvastusta, kes/talvirenkaiden kitkaa.

    Sitten taas voidaan hairahtua tielle jossa nit koitettaisiin jollain tavalla huomioida. Mutta ei - se jrkevin tapa on seurata auton nopeusanturia ja st suljetulla loopilla sen mukaan kaasun mr.

    Moottorinohjauksessa se (laajakaista) lambda on se nopeusanturi ja suljettu loopi tarkemin kuin vakionopeusstimen "kaasunmrkartat" eri nopeuksille.

    Ja vaikka kumpiakin noista taulukkopohjaisia ajettaisiin dynossa, niin eri olosuhteissa ne eivt aina osu kohdalleen, joten voipi olla ett suljetun piirin prosessia kyttvt ohjaimet lisntyvt (ja sen jlkeen on viel vaikeampaa tehd piggypack -ruiskastimia).
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  8. #38
    Lainaa (jannep @ Huhti. 26 2008,13:33) kirjoitti
    joten voipi olla ett suljetun piirin prosessia kyttvt ohjaimet lisntyvt (ja sen jlkeen on viel vaikeampaa tehd piggypack -ruiskastimia).
    Sattuneesta syysta 1050 Speed Triplen PC:n markkinoille tuloaika venyi ja venyi ja kaiken kukkuraksi boxi on kalliimpi kuin useimpiin muihin pyriin. Jossakin "asiantuntijapiireiss" syyksi mainittiin juuri nuo kuormastiset kartat.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  9. #39
    Lainaa (B12 @ Huhti. 26 2008,12:32) kirjoitti
    Ongelma tuossa PC:ss on kuten jo moneen kertaan on todettu, ett se perustuu ainoastaan kaasun asentoon. Siit sitten voidaan seosta rikastaa tietyll kaasunasennolla ja pyrimisnopeudella.

    Mykyaikainen ECU taasen st seosta ja sytysennakkoa moottorin kuorman mukaan, mik taasen riippuu paljon muustakin kuin kaasun asennosta ja pyrimisnopeudesta. Eli penkiss simuloitaessa vaikka Tuning Linkill ja PC:ll stmll seos ja teho saadaan kohdalleen thn jarrun tuottamaan ajotilaan, mutta kadulla ajotiloja on lukematon mr erilaisia ja moottorin kuormitustilanteita mys, vaikka kaasun asento ja pyrimisnopeus olisikin sama kuin penkiss. Eli ajovastus ei ole sama, esim. ylmess ja alamess.

    Se kuinka paljon tll on loppupeliss merkityst on sitten eri asia.
    PC:hn tulee ECU:n ja injektorien vliin. Eli ECU:n antamaa pulssia joko lyhennetn, pidetn samana tai pidennetn. Eli sit kautta mys muiden anturien antama informaatio kytetn hyvksi.

    Tuning Linkill koitetaan nimenomaan simuloida jarrua kyttmll hyvin monipuolisesti erilaisia kuormitustilanteita, ja sdetn sen mukaan. Sen takia lopputulos onkin yleens todella hyv. En tied viel yhtn tyyppi, joka ei olisi ko. sdn jlkeen ollut hyvin tyytyvinen ruiskun toimintaan.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  10. #40
    Onnittelut Petrikille sinnikkst tyst. Oletko muuten joskus ajatellut, ett ois todella muhevaa, jos jossain pin Suomea jrjestettis sellainen Ultimaattisten Hiskien Kokoontuminen ja jossa ois mahdollisuus ideoida jotain sellaista, jota ei ole tll planeetalla viel tehty? Osaajia nkjn kyl lytyy, mut ei nit tllisi ja tstkin suurempia projekteja vied en eteenpin yhden ihmisen voimin. Ei ainakaan sit, jos siit ajattelisi joskus tehd sellaisen tuotteen, joka antaa pesmunan seuraavan viel sitkin eksottiisemman hrpkkeen luomiseen. Ei se raha silleen, mut mahdollisuus tehd jotain sellaista, joka synnytt jotain uutta ja jnn.

    Ja lopuksi sit sellainen, et kaikkia kontrollereita ei tartte sit vlttmtt jatkossa rikkoa. Mulla on tll tiss rntgenmikroskooppi, jolla saa kyl noi vedot nkyviin jopa piirin bondauslankoja myden. Vlill se voi olla vhn vaikeampaa, jos kerroksia on paljon, mutta kappaletta kntelemll ja kuvia napsimalla psee kyl aika hyvin selville mik mihinkin menee. Se rajoite tossa kuitenkin on, et mitn raskaampia metalleja ei saa olla lpivalaisun edess.

    PS. Miksi ette muuten osta Trumppaa ni ei tartte heti alkaa virittn?...
    - Ylloleva kirjoitus on suojattu tekijnoikeuslainsdnnn mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jljentminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen kytt on ankarasti kielletty.

    - Lnsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eik siit saa edes keskustella. Kyseess on pipari, johon lnsimaalaisella nysvkullilla ei ole oikeutta kajota.
  11. #41
    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,11:05) kirjoitti
    Erot ovat luokkaa lambdan kohdalla 18 astetta, muuten luokkaa 30-34 astetta. Eli Pyritn siihen ett katalysaattori toimisi tietyll ajoalueella mahdollisimman tehokkaasti. Kytnnn testej eri ennakoilla ei ole viel ajettu koska oma moottori ei ole viel nipussa. Simulointimallit antavat noin 40 asteen ennakolla parasta vnt sinne miss sit nyt on noin 34 astetta, mutta nakutusrajasta ei ole ihan varmuutta viel joten ei osaa sanoa. Palataan noihin simulointimalleihin myhemmin, eli mun tuleva mopotinhan on rakennettu tietokonesimulaatioiden pohjalta... eli tulee olemaan mielenkiintoista ett meneek projekti ihan metsn kun luottaa laskentamalleihin enemmn kuin pitkn asioita tehneiden sanaan... vai tuleekos siit jotain hyvkin ulos.
    mills ohjelmalla olet busaa simuloinut?millainen palomalli, wiebe vai joku ihan ennustava?

    mulla on ollut pitkn aikaa tarkoitus ostaa mys 4t simulointiohjelma 2t simulointiohjelman rinnalle..mutta oli pelkoa ett se vie kokonaan vapaa-ajan niin olen jttnyt ostamata. joku oli jopa valmis ostamaan mulle moottorisimulointiohjelman jos olisin laskenut sen projekteihin..mutta ji ostamatta...

    t nyttis olevan ihan pro meiniki...
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( ksivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  12. #42
    Lainaa (B12 @ Huhti. 26 2008,14:00) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Huhti. 26 2008,13:33) kirjoitti
    joten voipi olla ett suljetun piirin prosessia kyttvt ohjaimet lisntyvt (ja sen jlkeen on viel vaikeampaa tehd piggypack -ruiskastimia).
    Sattuneesta syysta 1050 Speed Triplen PC:n markkinoille tuloaika venyi ja venyi ja kaiken kukkuraksi boxi on kalliimpi kuin useimpiin muihin pyriin. Jossakin "asiantuntijapiireiss" syyksi mainittiin juuri nuo kuormastiset kartat.
    Todennkisesti, koska mys tiukkenevat EURO -normit vaativat tarkempaa st kuin talukkolotto. Ja jos vain laittaisivat mopedimaakarit suoraan laajakaista -lambdan kapean sijaan jo tehtaalla, niin hyvhn se vaan, jos vain saa reverse-engineerattua ECU:n ja vaihtaa sinne halutut ATF:t tilalle.

    Omaan mopottimeen ajattelin uhrata nelj vastusta, tinaa ja kutistesukkaa ja muuttaa sill Delphin ECU tekemn hommia pitksen sekoset mahdollisimman tarkast1 14.2:ssa. Rahaa menee osiin noin euro.

    (Ei voi laskea alemma, kun kapeakaistalambda menee toiminta-alueelta ulos 14.2:sta rikkaammilla.)
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  13. #43
    Lainaa (The Legend @ Huhti. 26 2008,15:42) kirjoitti
    PS. Miksi ette muuten osta Trumppaa ni ei tartte heti alkaa virittn?...
    No mulla ei ole vli vaikka ei tulis yhtn hepoa lis. Tavoite on vain laskea lmpj hieman mahdollisimman halvalla.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  14. #44
    Onpas tll paljon hyv keskustelua. Tulin juuri Jampan (kansiset.net) tallilta jossa putkisto meni hyvin kohdalleen muutaman pienen modauksen jlkeen ja kdet rasvassa tss vastaillaan...

    Lainaa kirjoitti
    Aika marginaalinen hyty vapareissa, varsinkin kunnolla viritetyiss ei noilla alipainetiedoilla tee paljon mitn. Ne kun soutaa edes takas ja nytt vri arvoja osakaasulla. *(Isot lpprungot, race nokat ja suuri overlap jne.) Sen takia kireiss vapareissa ei ole MAPia ollenkaan.
    Joskus aikoinaan Bazzas yritti tuoda markkinoille pelkk TPS pohjaista jrjestelm, mutta veti sen pois markkinoilta koska ei saanut ohjelmaa toimimaan osakaasualueilla.

    Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn ett mik on kire vapari ? Paljonko tarvitaan puristuksia, nostoja, duraatiota tai kuutioita ett lasketaan tuohon kategoriaan ? Menisikhn mun putkiviritteinen jo kirelle puolelle ? Omasta mielest ei, sill sehn on vaan 13.2:1, .386"/.389", 248/244@0.050" 1397cc ;-). Jos tss referoidaan puhtaita kisakoneita niin sitten ymmrrn, mutta katukytss alle 10% TPS ja saastepstjen yms. noudattaminen vaatii juuri tuota kuorman mukaan styv konetta joten sen kanssa useimmat meist vaan elvt.

    Lainaa kirjoitti
    mills ohjelmalla olet busaa simuloinut?millainen palomalli, wiebe vai joku ihan ennustava?
    Engine Analyzer Pro on ollut eniten kytss, toimii kohtuullisen hyvin. Mys pipemaxia olen kyttnyt harmonisten pituuksien laskemiseen. Nuo muut on olleet liian paljon jenkkiautoille drag race kyttn suunniteltuja jotta mootoripyrn parametrit olisi toimineet niiss. Toistaiseksi suurin haaste on ollut putkiston mallinnus koska ohjelma hieman ylioptimoi kollektorin vaikutusta ja siten tehokyrn tulee kohtuullisia kuoppia. Toinen ongelma on se ett se aliarvioi nykyisen kannen virtausta ja asettaa rajan jo tuonne Mach 0.4 tienoille kun taas nm nykyiset kannet virtaavat Mach 0.45 - eli CSA arvioidaan liian helposti riittmttmksi. Toistaiseksi olen mallintanut muutaman erilaisen busan ja kannen ja putkiston. Kohtuullisen hyvin ovat nuo korreloineet todellisten kyrien kanssa. Oma pyr on sitten ensimminen jossa nokat ja monta muutakin juttua on laskettu suoraan ohjelman speksien mukaan. Muutaman pivn sisll nhdn ett osuiko parametrit kohdalleen vai menivtk tysin metsn. Tnn moottori kynnistyi joten jotain on tehty oikein ;-), ainoastaan yksi ylimrinen pultti hieman viel hertt ihmetyst...

    Jos todellisten gurujen tietous virittmisest kiinnostaa niin kannattaa rekisterity speedtalk.com palstalle. Siell on todellista asiantuntemusta nist asioista, ainakin jonkin verran.

    Lainaa kirjoitti
    PC:hn tulee ECU:n ja injektorien vliin. Eli ECU:n antamaa pulssia joko lyhennetn, pidetn samana tai pidennetn. Eli sit kautta mys muiden anturien antama informaatio kytetn hyvksi.
    No tuo on harhaluuloa joka tulee siit ettei tied miten moottorinohjaus toimii kun siirrytn TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vltell koska tiedn miten asia toimii. Lisvahvistuksen tlle mielipiteelle tulee siit ett kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikn suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.

    Lainaa kirjoitti
    Ja lopuksi sit sellainen, et kaikkia kontrollereita ei tartte sit vlttmtt jatkossa rikkoa. Mulla on tll tiss rntgenmikroskooppi, jolla saa kyl noi vedot nkyviin jopa piirin bondauslankoja myden.
    Tuo olisi hieno juttu, esim. nkee heti ett onko K8 busan kontrollerin tietyt pinnit kytketty ns. AUD liittimeen jolla voidaan muisti lukea sek monitoroida RAM aluetta. Ilman AUD liitint tulee hommasta jo monta kertaa vaikeampaa koska JTAG voidaan suojata salasanalla, mutta AUD on viel "avoin" portti.

    Lainaa kirjoitti
    Saako tohon orggis ecuun kikkailtua jotenkin toisen valmistajan MAP anturin ja kalibrointi kartat? Jos saa niin silloin tosta sttarkkuudesta alkaisi olla jo merkittvmp hyty ahdetuissa. Eiks noissa ollut 2 anturia, alipaine ja ilmanpaine anturit? Mihin asti toi ilmanpaine-anturi mittaa, senhn voi sulloa ahdetuissa airboxiin ylipainetta mittaamaan. *
    Valitettavasti kuormakartat on on aina sijoitettu TPS < x% alueelle eli tyskaasukartoiksi niit ei kovinkaan helposti saa. Kuormakarttaa laskettaessa ensimminen laskutoimitus sek kawoissa ett busseissa on karkeasti yksinkertaistaen:
    (ilmanpaine - imusarjan paine)->kuormakartan x- akseliksi
    Helpommalla psee kun ostaa vaikka megasquirtin ja laittaa sellaisen turbopyrn boxiksi kuin ett tekee vaparin boxista turboboxia. Sen sijaan kaasuilla ajamista varten ainakin busan boxissa on kaikki tarpeellinen jo vakiona.

    Lainaa kirjoitti
    Oletko muuten joskus ajatellut, ett ois todella muhevaa, jos jossain pin Suomea jrjestettis sellainen Ultimaattisten Hiskien Kokoontuminen ja jossa ois mahdollisuus ideoida jotain sellaista, jota ei ole tll planeetalla viel tehty?
    Joo - voisihan tuollaiseen tulla katsomaan ultimate jtki, itse en sellainen koe olevani, kunhan nyt vaan yritn soveltaa teoriaa kytntn... mutta tiedon jakamista varten kyll mielellni tulen paikalle kertomaan kaiken mit moottorinohjauksesta ja moottorin simuloinnista tietokoneella tiedn. Jos pyr on kunnossa ja s hyv niin koluan kyll kaikki nm etelsuomen dragrace ja huippunopeustestauksen harrastelijatapahtumat (mit perheen muut aktiviteetit antavat mahdollisuuden). Siihen yhteyteen jos joku jrjest jotain juttutuokioita niin paikalle tullaan.

    Musta todellisia ultimate jtki ovat ne jotka nit asioita kytnnss toteuttavat ja lopulta ajavat lujempaa kuin muut - tai vaikka tipalla pisimmlle psevt...



  15. #45
    Mielenkiintoista....
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  16. #46
    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,21:42) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    mills ohjelmalla olet busaa simuloinut?millainen palomalli, wiebe vai joku ihan ennustava?
    Engine Analyzer Pro, toimii kohtuullisen hyvin. Toistaiseksi suurin haaste on ollut putkiston mallinnus koska ohjelma hieman ylioptimoi kollektorin vaikutusta ja siten tehokyrn tulee kohtuullisia kuoppia. Toinen ongelma on se ett se aliarvioi nykyisen kannen virtausta ja asettaa rajan jo tuonne Mach 0.4 tienoille kun taas nm nykyiset kannet virtaavat Mach 0.45 - eli CSA arvioidaan liian helposti riittvsti. Toistaiseksi olen mallintanut muutaman erilaisen busan ja kannen ja putkiston. Kohtuullisen hyvin ovat nuo korreloineet todellisten kyrien kanssa. Oma pyr on sitten ensimminen jossa nokat ja monta muutakin juttua on laskettu suoraan ohjelman speksien mukaan. Muutaman pivn sisll nhdn ett osuiko parametrit kohdalleen vai menivtk tysin metsn. Tnn moottori kynnistyi joten jotain on tehty oikein ;-), ainoastaan yksi ylimrinen pultti hieman viel hertt ihmetyst...
    ah ok

    miten olet validoinut laskentatulokset? dynovetoja vastaan? teho, vnt ja pakokaasun lmptilat?

    ent miten olet putkistojen(virtausreittien) venojen virtausvastukset mritellyt?

    ootteko psseet mittaamaan esim sylkn painetta puristuksen ja palamisen aikana? tosin vaatisi aika hyvn paineanturin ja datan keryksen jos haluaisi painekyttytymisen palon aikana. tuo olisi ehk se varmin (ei kuitenkaan helpoin) tapa saada palomalli viritetty noin about kohdilleen.

    muistatko millanen palomalli tuossa on?

    hinta tuolla ohjelmalla taitaa olla luokkaa 500 ? Taisipa olla niin ett itse harkitsin just tuon saman ohjelman hankintaa. muita vastaavia on esim soft engine.

    TKK:lla moottorilabrassa on sitten hieman hevimpi ohjelma ,GT-Power, johon sitten pystyy rakentamaan ihan millaisen moottorinohjausjrjestelmn vaan haluaa. Palomallit voidaan laskea gt-powerin omilla malleilla tai erillisell ohjelmalla vaikkapa fluentilla. Sun tapauksessa yksinkertaistettu, esim ei-ennustava wieben mallilla pystyt suht helposti saamaan hyvn ksityksen moottorin toiminnasta ja oleellisimmista sdettvist parametreista. Tai siis nin on juuri kynytkin. Onkos tuossa minknlaista nakutusta ennustavaa laskentaa?
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( ksivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  17. #47
    Huhhuh, tytyy kyll nostaa hattua niille joilla on intoa tuolla tasolla st kalustoa, varsinkin kun tiedn varsin hyvin minklainen urakka tuollainen on -- nykynkin itse kirjoitan softaa pikkuprossuille (muistia alle 10 kilotavua) ja aikoinaan on mys vastaavan tyyppist tuntemattoman ohjelmiston tutkimista tullut harrastettua.

    Omasta perspektiivistni tuollainen tutkiminen ei ole missn mrin siihen kytetyn ajan ja vaivan arvoista, mutta on se hyv ett joillakin intoa riitt
  18. #48
    Lainaa kirjoitti
    miten olet validoinut laskentatulokset? dynovetoja vastaan? teho, vnt ja pakokaasun lmptilat?
    Teho ja vnt toistaiseksi kun yleens muuta ei ole saatavissa. Omasta koneesta saadaan sitten mys pakokaasun lmptilat vittaniemen dynosta. (Mun mielestni kaikissa dynoissa jossa sdetn yhtn tehokkaampia koneita pitisi olla pakokaasun lmpmittaus, vhnkn viritetymmss koneessa on ihan turhaa st seosta jos samalla ei mitata pakokaasun lmp. Tm on yksi niist monista syist miksi en usko tuohon autotune ominaisuuteen.)

    Lisksi omassa koneessa on (asennusta vailla) Innovaten DL-32 5 kanavainen dataloggeri sislten pakokaasun lmptilan thermoelementill + LC-1 WBO.

    Lainaa kirjoitti
    ent miten olet putkistojen(virtausreittien) venojen virtausvastukset mritellyt?
    Virtausmittausten perusteella. Tai no mys mittaamalla lpimitat ja pituudet tai esim. tyttmll portattu kansi/kanava/yms. nesteell ja laskemalla CSA tilavuuden ja pituuden perusteella jne jne. Kaikilla mahdollisilla keinoilla pyritty saamaan oikeat mitat. Mutta esim. putkiston haarautumiskohdan mrytyminen on viel hakusessa, onko se haarautumiskohdan keskiosassa vai heti alussa ei ole ihan varmaa viel.

    Lainaa kirjoitti
    ootteko psseet mittaamaan esim sylkn painetta puristuksen ja palamisen aikana? *tosin vaatisi aika hyvn paineanturin ja datan keryksen jos haluaisi painekyttytymisen palon aikana. tuo olisi ehk se varmin (ei kuitenkaan helpoin) tapa saada palomalli viritetty noin about kohdilleen.
    Ei ole valitettavasti laitteita tuon tekemiseksi. Jos jostain saisi tulpan kantaan asetettavan paineanturin niin se olisi todella hieno juttu, mutta tytyy muistaa ett tm on harrastelijaprojekti joten jossain menee raja.

    Lainaa kirjoitti
    muistatko millanen palomalli tuossa on? *
    Valitettavasti en, saattaa lyty manuaalista - lhinn olen kyttnyt softaa sen paremmin perehtymtt palomalliin lhtien siit ett speedtalk:ssa se on saanut parhaat suositukset tmntyyppiseen kyttn. Enemmn tuo wavetuning on ollut kiinnostuksen kohteena koska se yksi niist asioista joita tll nyt rakennetulla koneella on tarkoitus testata. Esim valittu putkisto osuu wavetunigissa ihan kohdalleen. Sen sijaan putsarikoteloa on modattu lasikuidulla ja muovikitill kohtuullisen rankasti jotta pstn lhemms optimia vrhtelytaajuutta. Mutta kuten sanoin kytnnn testit ovat vasta tulossa joten voi olla ett joku perusolettamus osoittautuu testausvaiheessa vrksi ja siten kohta palataan takaisin piirustuspydlle miettimn muita ratkaisuja.

    Mutta nyt mennn jo vhn off topiciksi. Tm koko moottorin simulointi ja mallinnus on mielenkiintoinen aihe ja ehk aloitetaan siit uusi topicci kun koneen toteutunut data on saatu sytetty mallinnusohjelmaan ja olettamukset verifioitua...



  19. #49
    kaikille jotka jaksoivat lukea tuon
    Japanilaisten amerikankustomien jaosto kiitt ja kumartaa
  20. #50
    Ai niin, unohtui kysy, ett oletko tutkinut koodia tarkemmin MAP-anturin lukemisen osalta? Esim. kuinka usein anturin signaalia nytteistetn, onko nytteistys tahdistettu kampuran asentoon jotenkin, tehdnk tulokselle viel jotain kikkoja ennen ruiskutusmrn laskennassa kytt jne?

    Tm vhn sivuaa tuota jo mainittua MAP-anturin kyttkelpoisuutta "kiress" koneessa. Erillisten lpprunkojen kanssa kun MAP:in signaalissa tapaa yleens olla enemmn tai vhemmn pomppimista imutahtien mukaan. Olisi ihan mielenkiintoista tiet minklaisia konsteja ohjelmiston puolella kytetn tilanteen parantamiseksi. Tai siis tiedossa on mit konsteja siihen voidaan kytt, mutta kiinnostaa mit niist on kytetty tss tapauksessa.
    Arttu
  21. #51
    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,21:42) kirjoitti
    Onpas tll paljon hyv keskustelua. Tulin juuri Jampan (kansiset.net) tallilta jossa putkisto meni hyvin kohdalleen muutaman pienen modauksen jlkeen ja kdet rasvassa tss vastaillaan...

    Lainaa kirjoitti
    Aika marginaalinen hyty vapareissa, varsinkin kunnolla viritetyiss ei noilla alipainetiedoilla tee paljon mitn. Ne kun soutaa edes takas ja nytt vri arvoja osakaasulla. (Isot lpprungot, race nokat ja suuri overlap jne.) Sen takia kireiss vapareissa ei ole MAPia ollenkaan.
    Joskus aikoinaan Bazzas yritti tuoda markkinoille pelkk TPS pohjaista jrjestelm, mutta veti sen pois markkinoilta koska ei saanut ohjelmaa toimimaan osakaasualueilla.

    Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn ett mik on kire vapari ? Paljonko tarvitaan puristuksia, nostoja, duraatiota tai kuutioita ett lasketaan tuohon kategoriaan ? Menisikhn mun putkiviritteinen jo kirelle puolelle ? Omasta mielest ei, sill sehn on vaan 13.2:1, .386"/.389", 248/244@0.050" 1397cc ;-). Jos tss referoidaan puhtaita kisakoneita niin sitten ymmrrn, mutta katukytss alle 10% TPS ja saastepstjen yms. noudattaminen vaatii juuri tuota kuorman mukaan styv konetta joten sen kanssa useimmat meist vaan elvt.
    Antaako se manifold vacuum anturi silti tasaista ja oikean nkisi arvoja tolla setupilla? En tosiaan puhunut mistn oikeista kisavehkeist, sellasista ole mitn hajua.

    Ite oon stnyt tollasta wanhaa oldskool virityst (auto) ja siin on kyll pahoja ongelmia MAPin luottavuuden kanssa. Esim. pintakaasulla MAP huiteli muistaakseni jossain 80kPa.. resoluutio j aika pieneksi. Pienill jengoilla taas MAP huojuu sen verran, ett karttaan joutui tekemn "flat spotteja" Tosin olen luovuttanut jo ja kiinnostus aika lhell 0%. Kunhan vaan tuli mieleen tss netti selatessa. Onhan se aina vhn parempi kuin tps pohjainen st ja hienoa jos pelitt! Mutta jos arvot on mit sattuu, niin kyll se TPS pohjainen pelaa aika paljon paremmi. Koitin mys vaimentaa signaalia, mutta sitten se reagoi taas liian hitaasti.

    Nokassa taisi olla markkina-asteita jotain +310astetta, ei jaksa muistaa enn tarkasti. Nostoa en muista,, isot venttiilit jne. perus setti.

    Pelkk tps - rpm pohjainen? Siis ei ollenkaan mitn skompensointi antureita edes? Lambda, lmptila-antureita jne. ? No sellanen on jo todella alkeellinen viritys

    Mutta tytyy sanoa viel kerran, ett hieno projekti sulla



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  22. #52
    Raikasta teksti verrattuna mihinkn pitkn aikaan. Kysn tss vliss:

    Parissa BMW PCIII paketissa (boxer1150) tulee mukana lambda. Johtaja Ansavuori kertoi mynteiseen svyyn laitteesta asennettuaan sen meitsin sotanorsuun ja mainitsi muistaakseni jotain tuosta closed loopista samassa lauseessa. Itse laskeskelin samaan aikaan teknisten termien ja laskun todennkisen loppusumman vlist vakiota. Mithn mahdoillisesti tarkoittaa se, ett joissain Commandereissa tulee mukana lambda (200 lishintaa)?
  23. #53
    Kysymyksi niin paljon ettei edes ehdi vastata kaikkiin... mutta kai muutkin osaavat nihin kertoa mielipiteitn ? Absoluuttista totuutta kun ei useimpaan asiaan ole ?

    Lainaa kirjoitti
    Ai niin, unohtui kysy, ett oletko tutkinut koodia tarkemmin MAP-anturin lukemisen osalta? Esim. kuinka usein anturin signaalia nytteistetn, onko nytteistys tahdistettu kampuran asentoon jotenkin, tehdnk tulokselle viel jotain kikkoja ennen ruiskutusmrn laskennassa kytt jne?
    Nyt menee aika bittitasolle tm vastaus ... jep, se alirutiini oli yksi ensimmisist mit purin. Aika yksinkertainen tosiaan..., eli ei juurikaan mitn paineen vaihtelun puskurointia softassa - enemmnkin paineen tasaus kurkkujen kesken.

    Kompensaation mrittely menee jotensakin seuraavasti (ulkomuistista):
    1) alipaine mitataan kaikilta kurkuilta, joten pomppiminen ei varsinaisesti ole sylinterikohtaista
    2) alipaine mitataan keskeytyksell jolloin luetaan kaikki AD piirit, ainoastaan TPS luetaan tihemmin. Tarkkaa ajoitusta en nyt muista (sorry, kaikki tieto ei pysy pss). Mutta tm liittyy siihen ett alipainetietoa tarvitaan vain alhaisilla kierroksilla joten alhainen keskeytysnopeus riitt. Sen sijaan TPS tietoa tarvitaan korkeilla kierroksilla, joten se tytyy lukea erityisesti ns. High Load tilassa useasti. (Busan ecussa muistaakseni yli 7000rpm laukaisee ns. high load tilan jolloin kytetn vhn erilaista algoritmia nhtvsti antamaan prosessorille mahdollisuus riittvn laskentatehoon isommillakin kierroksilla.)
    3) Alipaineanturin lukema ajetaan ensiksi ns. konversiokartan lvitse joka knt annetut voltit lineaariseksi lukemaksi jota voidaan hydynt polttoaineen laskennassa.
    4) Vallitsevasta ilmanpaineesta vhennetn alipaineanturin lukema josta saadaan varsinainen alipaine jota kytetn polttoaineen tarpeen laskennassa.
    5) ECU pttelee ett ollaanko alipainekartalla vai TPS kartalla ja laskee tarvittavan polttoainemrn painotetusti siirtymalueella. Siis ei vlitnt siirtymist vaan siirtyminen kartalta A kartalle B muutaman kierrossyklin aikana. Alkaen A:sta sitten (A+B)/2 ja lopuksi B muutamalla stepill.
    6) Polttoaine lasketaan kaavalla:
    (air_temp_map+0x180) * water_temp_map* ambient_pressure_map * TPS_pulsewidth_map * RPM_pulsewidth_map * TPS_opening_change_map ** (Fuel_map * injflow_parameter) *+ (opening_time_map*Voltage_compensation_map)

    Jos kytss on alipaine kartta niin TPS_pulsewidht_map korvataan IAP_pulsewidht_Map:lla eli tuolla alipainekartalla.

    Tll on asiasta joitain muistiinpajonja silt ajalta kun selvittelin *fuel calculation algoritmia. Tuolla foorumilla voi olla jossain muussakin yhteydess ksitelty tt asiaa lis. Olen kyttnyt ko. foorumia muistiinpanojen dokumentointiin joten sielt on hyv etsi listietoa.
    http://www.activeboard.com/forum.s....4838113

    Tuo (ambient pressure - intake pressure) on trke, jos sit ei tehd niin laskenta ei osu kohdalleen. *Muistaakseni megassa tuon voi tehd mm. ennen kuin moottori kynnistyy.

    Eli lismll alipaineletkun volyymi tai sitten laittamalla siihen kuristuskappaleen saat turhan pomppimisen pois.

    Lainaa kirjoitti
    Parissa BMW PCIII paketissa (boxer1150) tulee mukana lambda. Johtaja Ansavuori kertoi mynteiseen svyyn laitteesta asennettuaan sen meitsin sotanorsuun ja mainitsi muistaakseni jotain tuosta closed loopista samassa lauseessa. Itse laskeskelin samaan aikaan teknisten termien ja laskun todennkisen loppusumman vlist vakiota. Mithn mahdoillisesti tarkoittaa se, ett joissain Commandereissa tulee mukana lambda (200 lishintaa)?
    Lambda on yleens hyv asia koska sen avulla kone osaa itse st seoksia paremmin optimaalisiin arvoihin. BMW:n ja Commanderin yhteydess asiaa ainakaan meiklinen ei osaa kommentoida koska useimmiten voimakomentajaa kytettess lambda poistetaan - oma tietotaito liittyy nihin japanilaisiin muoviluoteihin, oops ei kun matkasportteihin. Ehk joku muu BMW:hen perehtynyt osaa vastata paremmin ?



  24. #54
    [QUOTE= (petrik @ Huhti. 26 2008,23:36)]
    Parissa BMW PCIII paketissa (boxer1150) tulee mukana lambda. Johtaja Ansavuori kertoi mynteiseen svyyn laitteesta asennettu .....

    Lambda on yleens hyv asia koska sen avulla kone osaa itse st seoksia paremmin optimaalisiin arvoihin. BMW:n ja Commanderin yhteydess asiaa ainakaan meiklinen ei osaa kommentoida koska useimmiten voimakomentajaa kytettess lambda poistetaan - oma tietotaito liittyy nihin japanilaisiin muoviluoteihin, oops ei kun matkasportteihin. Ehk joku muu BMW:hen perehtynyt osaa vastata paremmin ?
    Tnks i allafall. Pitnee kysst jostain BMW saitilta, jos sattuis olemaan joukossa joku alle 60 kymppinen insinri...
  25. #55
    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,21:42) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    PC:hn tulee ECU:n ja injektorien vliin. Eli ECU:n antamaa pulssia joko lyhennetn, pidetn samana tai pidennetn. Eli sit kautta mys muiden anturien antama informaatio kytetn hyvksi.
    No tuo on harhaluuloa joka tulee siit ettei tied miten moottorinohjaus toimii kun siirrytn TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vltell koska tiedn miten asia toimii. Lisvahvistuksen tlle mielipiteelle tulee siit ett kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikn suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.
    Eli meinaat, ett jos on PC kiinni, niin mitn muuta anturitietoa kuin TPS: ei kytet hyvksi? Ei lmptila-anturia, paineanturia jne jne.. Silloin pyr kvisi esim kylmll ja kuumalla huomattavan eri lailla, ei toimisi vuoristossa kunnolla jne, eli olisi periaatteessa kuin kaasaripyr, ei sdy yhtn olosuhteiden mukaan edes? Eli periaatteessa nm kaikki muut "turhat anturit" voisi PC:n kanssa napsia pois, eik se vaikuttaisi milln tavalla ruiskukarttaan?

    Thn haluan kyll todisteita. Eli vittk, ett PC:n liittminen systeemiin tekee sen, ett mitn muuta anturitietoa kuin TPS: ei kytet hyvksi ruiskukartan osalta? Ent kun laittaa Ignition Modulen, niin silloin antureita ei kytet edes sytkn stn? Eli silloin kaikki muut anturit kuin TPS:n voisikin heitt pois, koska PC ja Ignition Module hoitelisi tysin yksin sytk- ja ruiskukartat...

    Tarkoittaisi samalla mys sit, ett ko. antureiden irroittaminen jrjestelmst ei muuttaisi kynti. Nin ei kyll ole, olen kyll kokeillut miten kynti muuttuu, kun antureita irroittelee sek PC:n kanssa ett ilman. Hyv kun ky ollenkaan, kun ottaa esim alipaineanturin irti.

    Kovasti Dynojet itse kertoo PC3:sta nin:

    Lainaa kirjoitti
    The PCIII takes the injector pulse from the ECU and changes the pulse width signal to the injectors.
    Ei juurikin samalla tavalla kuin kirjoitin. Tllin muutkin sensorit kuin TPS kyll edelleen vaikuttavat bensakarttaan, ja ruisku styy edelleen esim olosuhteiden mukaan. PC3 tekee siis muutoksen ECU:lta jo injektoreille lhteneeseen singaaliin, jolloin anturitieto on jo kertaalleen ksitelty ECU:ssa, ja ne ovat vaikuttaneet ulos lhteneeseen pulssiin. Aivan kuten ilman Power Commanderiakin.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  26. #56
    Ei jaksa edes vitell tst asiasta, kun yritt kertomalla osittaisia itsestnselvyyksi kiert todellista ongelmaa joka syntyy sit kun alipainekartta ja seoskartta eivt ole synkronissa johtuen moottoriin tehdyst virityksest. Tuota ett ECU:ssa sisisesti kartat eivt ole synkronissa ei mik piggyback laite mukaan lukien powercommander pysty korjaamaan. Powercommander ei jostain syyst myskn osaa useimmassa pyrss toimia yhdess lambda-ohjauksen kanssa, se kiinnostaa ett miksi nin on koska tilannehan on ihan samankaltainen siirryttess lambda ohjaukseen kuin alipainekarttaohjaukseen kuten tuolla ylempn kerroin siit kolmesta toimintamoodista. Valmistajan antama ohje lambda pois on ristiriidassa sen kanssa ett toimiihan tm mys alipainekartalla - ja kaikki tekevt niin kuin ksketn. Itse laittaisin PC:n stmn yli 10% aluetta, jttisin lambdan paikalleen ja stsin yoshbox:lla <10% alueet niin silloin homma rokkaisi (busseisa jossa nyt tarkempikin st on mahdollista tietysti mieluummin sdn omaa boxia.).

    On paljon harhaluuloa joka tulee siit ettei tied miten moottorinohjaus toimii kun siirrytn TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vltell koska tiedn miten asia toimii. Lisvahvistuksen tlle mielipiteelle tulee siit ett kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikn suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.

    Nyt pajalle viimeistelemn putkiston asennus ja heittmn katteet kiinni ja sen jlkeen toiselle pajalle stmn omaa boxia. Tren laitoin eilen taskuun. Siin on hyvi liittimi - ehk keksin niille kytt. Pyrn se ei enn tule kiinni - ikin.



  27. #57
    Lainaa (petrik @ Huhti. 27 2008,10:28) kirjoitti
    Ei jaksa edes vitell tst asiasta, kun yritt kertomalla osittaisia itsestnselvyyksi kiert todellista ongelmaa joka syntyy sit kun alipainekartta ja seoskartta eivt ole synkronissa johtuen moottoriin tehdyst virityksest. Tuota ett ECU:ssa sisisesti kartat eivt ole synkronissa ei mik piggyback laite mukaan lukien powercommander pysty korjaamaan. Powercommander ei jostain syyst myskn osaa useimmassa pyrss toimia yhdess lambda-ohjauksen kanssa, se kiinnostaa ett miksi nin on koska tilannehan on ihan samankaltainen siirryttess lambda ohjaukseen kuin alipainekarttaohjaukseen kuten tuolla ylempn kerroin siit kolmesta toimintamoodista. Valmistajan antama ohje lambda pois on ristiriidassa sen kanssa ett toimiihan tm mys alipainekartalla - ja kaikki tekevt niin kuin ksketn. Itse laittaisin PC:n stmn yli 10% aluetta, jttisin lambdan paikalleen ja stsin yoshbox:lla <10% alueet niin silloin homma rokkaisi (busseisa jossa nyt tarkempikin st on mahdollista tietysti mieluummin sdn omaa boxia.).

    On paljon harhaluuloa joka tulee siit ettei tied miten moottorinohjaus toimii kun siirrytn TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vltell koska tiedn miten asia toimii. Lisvahvistuksen tlle mielipiteelle tulee siit ett kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikn suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.

    Nyt pajalle viimeistelemn putkiston asennus ja heittmn katteet kiinni ja sen jlkeen toiselle pajalle stmn omaa boxia. Tren laitoin eilen taskuun. Siin on hyvi liittimi - ehk keksin niille kytt. Pyrn se ei enn tule kiinni - ikin.
    Edelleen tm on auki:

    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,21:42) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    PC:hn tulee ECU:n ja injektorien vliin. Eli ECU:n antamaa pulssia joko lyhennetn, pidetn samana tai pidennetn. Eli sit kautta mys muiden anturien antama informaatio kytetn hyvksi.
    No tuo on harhaluuloa joka tulee siit ettei tied miten moottorinohjaus toimii kun siirrytn TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vltell koska tiedn miten asia toimii. Lisvahvistuksen tlle mielipiteelle tulee siit ett kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikn suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.
    Onko tuo nyt "harhaluulo" vai ei? Ksittkseni se on juurikin noin, ja nin mys Dynojet kertoo.

    Tuo muu menee hiukka kysymykseni vierest. Eli ihan yksinkertaisesti; eik PC kytket ECU:n ja injektorien vliin, jolloin PC joko lyhent, pit samana tai pident ECU:n ulostamaa signaalia. Ja ECU:n antamaan bensakarttaan/injektoripulssiin edelleen vaikuttaa mys muiden anturien kuin TPS:n antama informaation. Kirjoituksetasi ji se kuva, ett kun laittaa PC:n kiinni, muiden antureiden kuin TPS:n arvoilla ei ole en merkityst. Niin se ei kuitenkaan ole.

    Eli tuo oli pointtini, ei mikn muu. Tuo alipaine- ja TPS -kartan vlinen vaihdos on sitten eri asia, ja se on varmasti kuten kerroit.

    Mullakin TRE on yleens pois kytst, voin ajossa napsaista sen plle jo haluan ohittaa huippunopeusrajoittimen, tai hiukka herkist osakaasua.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  28. #58
    Lainaa (petrik @ Huhti. 26 2008,21:42) kirjoitti
    Tuo olisi hieno juttu, esim. nkee heti ett onko K8 busan kontrollerin tietyt pinnit kytketty ns. AUD liittimeen jolla voidaan muisti lukea sek monitoroida RAM aluetta. Ilman AUD liitint tulee hommasta jo monta kertaa vaikeampaa koska JTAG voidaan suojata salasanalla, mutta AUD on viel "avoin" portti.
    Laita/laittakaa privaa, jos tolle hommalle on kytt. Meill on tosiaan parikin rntgeni tuossa mekaniikkalabrassa ja kuvat saa kans nist sairaaloiden vehkeist poiketen melkein mihin formaattiin tahansa.

    Lainaa kirjoitti
    Joo - voisihan tuollaiseen tulla katsomaan ultimate jtki, itse en sellainen koe olevani, kunhan nyt vaan yritn soveltaa teoriaa kytntn... mutta tiedon jakamista varten kyll mielellni tulen paikalle kertomaan kaiken mit moottorinohjauksesta ja moottorin simuloinnista tietokoneella tiedn. Jos pyr on kunnossa ja s hyv niin koluan kyll kaikki nm etelsuomen dragrace ja huippunopeustestauksen harrastelijatapahtumat (mit perheen muut aktiviteetit antavat mahdollisuuden). Siihen yhteyteen jos joku jrjest jotain juttutuokioita niin paikalle tullaan.

    Musta todellisia ultimate jtki ovat ne jotka nit asioita kytnnss toteuttavat ja lopulta ajavat lujempaa kuin muut - tai vaikka tipalla pisimmlle psevt...
    En tarkoittanut pelkstn moottorien kanssa tekemisiss olevia, vaan sellaista tapahtumaa, jossa eri teknologia-alojen friikit voisivat puhua paskaa keskenn ja luoda kontakteja tarpeen mukaan. Nm keskustelupalstat ovat toki hyvi, mutta niiss kontaktien luominen on enemmn sattumankauppaa ja tiedon lytmiseen menee tuurista riippuen liikaa aikaa. Ja jotta tapahtuman taso silyisi tarkoituksensa mukaisena, voisi tapahtumaan osallistua vain toisen Ultimaattisen Hiskn kutsusta. Meinaan, et jokainen meist tuntee muutamia tllisi individuaaleja, jolloin homma pysyisi edes jollain tasolla hanskassa ja jisi n turhat itsetunto-jankaamiset pois, you know?
    - Ylloleva kirjoitus on suojattu tekijnoikeuslainsdnnn mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jljentminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen kytt on ankarasti kielletty.

    - Lnsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eik siit saa edes keskustella. Kyseess on pipari, johon lnsimaalaisella nysvkullilla ei ole oikeutta kajota.
  29. #59
    Lainaa (Tylyttj @ Huhti. 27 2008,10:48) kirjoitti
    Onko tuo nyt "harhaluulo" vai ei? Ksittkseni se on juurikin noin, ja nin mys Dynojet kertoo.bensakarttaan/injektoripulssiin edelleen vaikuttaa mys muiden anturien kuin TPS:n antama informaation. Kirjoituksetasi ji se kuva, ett kun laittaa PC:n kiinni, muiden antureiden kuin TPS:n arvoilla ei ole en merkityst. Niin se ei kuitenkaan ole.
    Pointti on siin, ett jos lookup-taulut tai antureiden korjauskyrt eivt ole en kohdallaan virityksen jlkeen, ei sit pysty korjaamaan tysin pelkll kaasun asentoon perustuvalla +- prosenttikorjauksella, mik on ainoa mihin PC:ll pystyy. Jokin tiettyj staattisia toimintapisteit saadaan sdetty, mutta ei koko aluetta, miss on miljoona potenssiin n toimintapistett ja ajotilaa.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  30.  
  31. #60
    Lainaa (B12 @ Huhti. 27 2008,10:59) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttj @ Huhti. 27 2008,10:48) kirjoitti
    Onko tuo nyt "harhaluulo" vai ei? Ksittkseni se on juurikin noin, ja nin mys Dynojet kertoo.bensakarttaan/injektoripulssiin edelleen vaikuttaa mys muiden anturien kuin TPS:n antama informaation. Kirjoituksetasi ji se kuva, ett kun laittaa PC:n kiinni, muiden antureiden kuin TPS:n arvoilla ei ole en merkityst. Niin se ei kuitenkaan ole.
    Pointti on siin, ett jos lookup-taulut tai antureiden korjauskyrt eivt ole en kohdallaan virityksen jlkeen, ei sit pysty korjaamaan tysin pelkll kaasun asentoon perustuvalla +- prosenttikorjauksella, mik on ainoa mihin PC:ll pystyy. Jokin tiettyj staattisia toimintapisteit saadaan sdetty, mutta ei koko aluetta, miss on miljoona potenssiin n toimintapistett ja ajotilaa.
    Jep, ymmrrn sen. Mutta se on eri asia mit kirjoitin.

    PC ottaa kuitenkin ECU:n pulssin ja muuttaa sit. Ja siihen ECU:n lhettmn pulssiin on jo anturien lukemat vaikuttaneet. Eli edelleen muutkin anturit kuin TPS kyll vaikuttavat seoskarttaan; aivan juten ilmankin PC:t. Mutta niiden perusteella ei vaan pysty PC:ll stmn.

    Jos katsot mit kirjoitin, ja mit Dynojet ilmoittaa, niin siit olikin juuri kyse. Joistain kirjoituksista tss topikissa kun ji monille varmasti se kuva, ett kun laittaa PC:n kiinni, niin muiden anturien kuin TPS:n antamalla informaatiolla ei ole en mitn vli (niit ei muka siis hydynnettisi). Sen siis halusin vastauksellani korjata.

    Eli mitn "harhaluuloa" minulla ei ollut, vaikka joku saattoi niin erheellisesti luulla. Ehk joku sitten luki kirjoitukseni liian huolimattomasti tms..

    PC:ll pystyy kyll stmn varsin hyvin hiukan enemmnkin viritetyn pyrn. Omaani saa vapaasti kokeilla, ei moitteita toiminnassa. Nyt tuli taas lis muutoksia, ja viel uskon sen saavan erinomaiseen stihin PC:ll. Kerron kyll sitten miten ky * Toki erittin mielellni kokeilisin st pyrni mys ECU:n softaa suoraan ronkkimalla. Tll hetkell se ei valitettavasti _viel_ ole mahdollista..

    Toki jos muutoksia on sitten oikein kunnolla, PC:n stmahdollisuudet eivt en riit. Sen takia onkin erityisen hienoa, ett PetriK on uskomattomalla duunilla saanut tuollaisen aikaan! Aikaisemmin se tarkoitti sit, ett piti ostaa joku kallis moottoriohjaussysteemi (esim. Motec), jos halusi reippaasti viritetty pyr sdell vapaasti mink tahansa anturien perusteella..



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Sivu: 2 / 8:sta EnsimminenEnsimminen 1234 ... ViimeinenViimeinen