Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Elikkäs pyörään tarjotaan ja ohjekirjakin sanoo ja semmoset siellä on nytki, eli lämpöarvoltaan 9 (NGK) tulpat. Mutta miten päin se nyt taas meni, että onko haittaa jos laittaa "kylmemmät" eli vaikka 8 tai 7 arvolla olevat tulpat? Koska eikös se ollut niin, että arvoltaan "lämpimämpiä" ei kannata laittaa?

    Voisikko tuosta yhdellä pienentämisestä olla hyötyä ja onko se kokeilemisen arvoista?
    "Tässähän tämä opetellessa."
  2. #2
    Kumminkas päin se NGK:lla menikään tuo lämpöarvo? Itse muistelisin että mitä pienempi luku niin sen kuumempi lämpöarvoltaan. Eli autossani on muistaakseni jotkut seiskat ja pyörässä ysit.
    Eli jos kylmempää tulppaa haluat niin 10 tai 11
    Ja lisää tietoa http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html



    Taivas saa odottaa
  3. #3
    Pienempi numero-"kuumempi" tulppa.Liian kuuma tulppa-reikä männässä.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  4. #4
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Silleen se menee, että kylmään moottoriin kuuma tulppa ja kuumaan kylmä.
    Kannattaa olla tarkkana kun testailet, etenkin, jos olet itse seoksia säädellyt suuttimilla tai muutoin.
    2-t moottoreiden kanssa homma on vielä enemmän pilkun..sitä.
    Tulpan lämpöarvo kertoo itseasiassa sen itsepuhdistuvuus lämpötilan. Ja se taas vaikuttaa hyvin moneen muuhun moottorin osaan ja niiden lämmönsietokykyyn.
    Erittäin matalaviritteisessä koneessa, kuten ruohonleikkurit, ei liene paljoakaan väliä millään muulla kuin sillä, että katkeaako heinä..
    Jos oikein tarkkaan sitä tulppaa katsot, niin huomaat jopa visuaalisia aisteja käyttäen niitä muutoksia joita eri lämpöarvot aiheuttavat. Eikä ainoastaan keskielektrodin eristeen pituudessa, vaan paljon muussakin.
    Kannattaa uskoa noissa tulppasuosituksissa sitä, mitä moottorivalmistaja sanoo. Aivan kuin sitäkin, että suomessa ja suomen säässä, on 20w60 aivan liian paksua öljyä.
    Jos ei usko, niin hommaa sitten öljylämpömittarin. Alle 10 asteen lämpötiloissa ei moottoriöljyn lämpötila, edes muutamien kymmenien ajokilometrien jälkeen ole noussut kuin 60 asteeseen. Etenkään vesijäähdytteisissä.
    Hyvä syy siis olla ostamatta suomesta käytettyä mp,tä, joka on kulkenut kehdosta hautaan ne kriittisimmät kilometrit japanilaisen konepajatekniikan ansiosta, ja niiden laatuvaatimusten.
    GHOSTWRITER
  5. #5
    Joo, nui se näkyy NGK:lla menevän, että isompi luku nii kylmempi tulppa.
    Jos nyt kokeeksi kokeilisi tuommosta 10 arvon tulppaa niin, sen ei pitäsi särkeä mitään ja aiheuttaa koneremonttia? Koska ei kai siinä nyt niin iso ero vielä tuohon 9 ole ja eikös kärkivälihi vaikuta jotenki tuohon hommaan? Ja parempi liian kylmä mitä liian kuuma tulppa? Hakoteillä kenties...

    Onkos niin että periaatteessa jos laittaisi tuommosen 10 tulpan niin pitäisi kestää vähän paremmin korkeita moottorilämpöjä... mitenkähä tämän selittäsi... eli jos ajelee pitkään vaikka korkeilla kierroksilla niin, moottorinlämmöthän nousee kohtuu korkealle tai vastaavasti hiljaisessa kaupunkiajelussa helteellä... taas hakoteillä

    Ja eikös yleensä kun moottoreita viritellään, enempi tai vähempi, vaiheta kylmemmät sytytystulpat? Näi vissii ainahi autopuolella sama varmaanki käy mopo puolellahi.
    "Tässähän tämä opetellessa."
  6. #6
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Tee tahtos...en ala opettaa enkä vänkää.. Kerroin jo.
    GHOSTWRITER
  7. #7
    Onko koneelle tehty kuinka mittavaa viriviriä? Normivirityksillä vakiolämpöinen tulppa rokkaa ongelmitta, se japanilainen insinööri on kuitenkin hetken miettinyt sitä lämpöarvoa.
    1835
  8. #8
    Joo, en minä mitään väittelemään rupea, eikä konettakaa oo sen kummemmin viritelty.

    Kun rupesi vaan painamaan mieltä tuo asia. Ihan vaan vastaisuuden ja tulevaisuuden ja mielenkiinnon kannalta kyselen näitä juttuja.

    Ja kiitoksia kaikille vastanneille.
    "Tässähän tämä opetellessa."
  9.  
  10. #9
    Lainaa (TJH @ Huhti. 21 2008,17:36) kirjoitti
    Joo, nui se näkyy NGK:lla menevän, että isompi luku nii kylmempi tulppa.
    Jos nyt kokeeksi kokeilisi tuommosta 10 arvon tulppaa niin, sen ei pitäsi särkeä mitään ja aiheuttaa koneremonttia? Koska ei kai siinä nyt niin iso ero vielä tuohon 9 ole ja eikös kärkivälihi vaikuta jotenki tuohon hommaan? Ja parempi liian kylmä mitä liian kuuma tulppa? Hakoteillä kenties...

    Onkos niin että periaatteessa jos laittaisi tuommosen 10 tulpan niin pitäisi kestää vähän paremmin korkeita moottorilämpöjä... mitenkähä tämän selittäsi... eli jos ajelee pitkään vaikka korkeilla kierroksilla niin, moottorinlämmöthän nousee kohtuu korkealle tai vastaavasti hiljaisessa kaupunkiajelussa helteellä... taas hakoteillä *

    Ja eikös yleensä kun moottoreita viritellään, enempi tai vähempi, vaiheta kylmemmät sytytystulpat? Näi vissii ainahi autopuolella sama varmaanki käy mopo puolellahi.
    Ihan miten...
    Tosin jos tulppa on liian kylmä niin on mahdollisista että se nokeentuu ensin kylmänä ja sitten kun annat reilusti hanaa niin noki syttyy ja aiheuttaa jonkin sortin vauriota mutta tämä on vaan teoreettista pohdiskelua...
    Taivas saa odottaa