Omasta X-11 sesta kärvähti jännitteensäädin viimekesänä, kilometrejä oli ehkä noin 55tkm, huomasin siitä että akku hyytyi ja pyörän joutui kahvitauko huoltiksella työntämään käyntiin, risteyksiin kun himmaili niin vilkut lakkas toimimasta jos ei pitänyt hieman kierroksia ylhäällä, kotiin päästiin noin 120km matka ilman tuon suurempaa murhetta, akkukin elpyi lataamisella, ja mopotin uudella jännitteensäätimellä (tarvike Stormilta) kun uuden orkkiksen saaminen olisi kestänyt hieman enemmän.
Käytin Bläkkärin säädintä vaikka siinä on lyhyemmät johdot kuin omassa X-11 mallissa, poikki vaan ja kunnon jatkoilla kiinni pidempiin johtoihin.
Nuo säätimet ovat monesti ristiin sopivia, johtojen pituus ja liittimien malli vaihtelee.
Alkuperäinen
Tällaisen laitoin
Hieman eroa
Keltaiset joutui jatkamaan
![]()
Älä korjaa ehjää....
Aiheeseen jännitteensäädin:vm.1999 n.52tkm.kärysi säädin.(Toissa vuonna Koljonvirralla xx-meetissä)Essonbaari juttuja näistä on kuultu vaikka kuinka."pitäisi" olla parempi jäähdytysrivoitus uudemmissa on yleisin.Kukaan ei vaan tunnu tietävän varmaksi.Pitää joskun irrotella katteita kun on eri ikäisiä xx:iä koolla ja kattoa mitä niissä on eroja?
Honda XX1100 -08
Juu ei niitä isommin irrotella tarvi,siinä voisi olla seuraavaan miittiin sopivaa ohjelmaa myytinmurtajien tapaan kun auotaan kaikki pyörät ja katotaan mitä ne pitää sisällään.Siitä tekee sitten luotettavan taulukon mitä on missäkin vuosimallissa.Kuopio meni kohtuuella,poika ei lähtenytkään ajelin ittekseni Kajaanin kautta,oli hyvä oikopolku kun ei menny kun rapia pari tuntia aikaakaan...
![]()
Honda XX1100 -08
no niin nyt on uus säädin on paikallaan ja jus sama mikä tuossa maintenancen kuvassa.akku oli 12v jotain ja pyörän pani käyntiin niin näytti 13,8 volttia eli näyttäs että työntää virtaa joten taas peli kunnossa.huomena sitte pikku ajelulenkki niin näkee varmasti että lataa...nyt![]()
No niin, ilmeisesti pääsen liittymään kehoon... vm. 2000 cbr1100xx alkoi yllättäen temppuilemaan latauksen kanssa. Akku ottaa latausta vastaan ulkoisella laturilla ja pitää virtaa. Välillä pystyy ajamaan ilman ongelmia, mutta välillä taas ei jaksa käynnistää napista, menee siis työntelyksi.
Pari viikkoa sitten piti ekan kerran työntää käyntii tauon jälkeen, sen jälkeen homma toimii taas pari viikkoa ilman ongelmia. Tänään sitten pääsin kotoa huoltsikalle, josta vielä lähti napista käyntiin mutta 40 min myöhemmin saikin taas työntää.
Kotio pääsin onneksi ja tyhjäkäynnillä näyttää 10,8 voltin latausjännitettä (kierroksia kun nostaa niin jännite nousee)... Onko mitään keinoa diagnosoida onko vika jännitteensäätimessä vai laturissa?
- Suzuki GSX-750F vm. 2000, 2007-2010
- Honda Blackbird vm. 2000, 2010-2013
- Kawasaki Z750 vm. 2008, 2013-2014
- Kawasaki ZZR1400, vm. 2008, 2014-2015
- Suxuki GSX1300R, vm. 2008, 2015-
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tarkoituksena on vaihtaa birdiin uudet Hyperpron etujouset ja samalla myös öljyt (luonnollisesti). Tulikin nyt mieleen että kannattaisiko nyt samalla vaihtaa etupään stefat. Pyörällä ajettu 58t kilometriä ja öljyjä ei ole varmaan ikinä vaihdettu. Mietin vaan ottavatko vanhat stefat uudesta öljystä itseensä? Uudet öljyt tulevat vietereitten mukana eikä öljyn tyypistä ole sen kummempaa tietoa![]()
Honda CBR 1100 XX -99
eikö ne uudet stefat menis samaan konkurssiin, eihän nuo nyt ainakaan hinnalla ole pilattu..
http://www.storm-motor.fi/osat/moott...pari-43x54x11/
ja jos vanhat saakin menemään, niin jos ne ens kesänä alkaa vuotamaan, niin voi tuolloin mieleen tulla et miksei niitä prkl tullu vaihdettua samaan vaivaan ku koko keula oli palasina valmiiksi..
itellä kans vielä orkkisöljyt keulalla ja olen miettinyt et milloin kannattais alkaa vaihtamaan, ajotuntuma on kuiten vielä hyvä.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Nyt kaivattaisiin ideoita missä voisi olla vika:
vm 2000 XX varustettuna PC:llä jne...
Eilen kun kävin ajelemassa niin harjoittelin hieman kiihdyttelyä punarajalle asti. Noh pyörähän ei tuosta ollut moksiskaan. Sitten noin 50 rauhallisen kilometrin jälkeen kone rupesi köhimään, eli tehot katosi yks kaks. Tehokatkokset oli lyhyitä monesti alle sekunnin mittaisia ja kone taas jatkoi toimintaa.
Tässä kohtaa ajattelin että olisiko se perinteinen jännitteensäädin mennyt ja nyt ajelisin akkuvirralla. Sammutin valot ja jatkoin matkaa mutta köhinät uusiutui vielä senkin jälkeen.
Noh loppumatka ~20km ajelin rauhassa ja pyöräkään ei temppuillut. Ajattelin että selvittelen asiaa tänään lisää.
Tänään sitten kävin mittaamassa akun jännitettä ja kyllähän siellä jänöä näytti olevan. Toki kone sammuksissa ja valot päälle niin tippuihan se 12.4v kun hetken odotteli. Kone käyntiin ja lataus pysyi tasan samana riippumatta kierroksista. Eikös tämä yleensä kerro tasauksen toiminnasta?
Noh toinen idea oli sitten ruiskut. Keväällä pyörä ei meinannut saada kaikkia pyttyjä mukaan peliin ja vasta lämmettyään kunnolla lähti kone käymään kaikilla pytyillä. Tuon jälkeen on jo vaihdettu tulpatkin ja mitään ongelmia ei ole ollut sen koomin.
Tänään ajelin paikalliseen motonettiin ja ostin ruiskujen avaukseen sellaista litkua. ~100km jälkeen uskalsin taas hieman kierrättää konetta, mutta en kuitenkaan punarajalle asti. Heti kohta kone alkoi taas köhiä ja tehot kadota. Tehojen kadotessa kun käänsi kaasua niin kyllä se kone silti kävi ja kaasuun vastasi, eli ei se kokonaan sammunut.
Köhimisten jälkeen taas rauhallisempaa ajelua ~60km ilman ongelmia.
Eli eli... kone ei tykkää korkeita kierroksista vaan rupeaa köhimään kun ajelee taas hetken matalilla kierroksilla.
Kyllähän tuolla vielä ajaa uskaltanee, mutta olisi kiva keksiä missä vika.![]()
XX -00
Exä: 600 CBR F3
-Tulpanhattu irti tulpasta, eli antaa kipunaa silloin tällöin
-Puolan johto löyhällä (pätkii paria sylkkyä)
-Maajohto löyhällä
-Akun kenkä löyhällä
-Sivutuen katkaisin tärisee/pätkii
Tarkasta noiden liitokset/kireydet. Contact cleaner ei varmasti haittaa kun noita tarkastelee.
Hyviä ideoita. Pitää tarkistaa.
Ainakin tuo sivutuen anturivika on poissuljettu koska moottori vastaa kaasuun myös "katkoksen" aikana. Eli vain osa tehoista katoaa.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
olisko mahdollista kääntää noi sivut siten että uusimmat näkys sivulla 1 ja vanhimmat jotain 53,menee vaan tuhottomasti aikaa kun muistelee oliko viime käynnillä sivulla 49 vai 50.
menee kyl aikalailla ot, mut eikös se ole sama asia kun jos muistelee oliko viimeksi sivulla 4 vaiko 5..
tosin nyt tässä järjestyksessä alkupään sivut pysyy aina paikoillaan, jos aina uusin tulee ekana, niin niiden vanhetessa ne siirtyvät aina vaan kauemmas eli vaihtavat paikkaa toisin kuin nyt. eli nykyinen systeemi nopeampi ja helpompi.
mutta jos aiheessa pysytään, niin tuntuu et siinä 50tkm:n jälkeen se jännitteensäädin alkaa olla fifty-sixty miten kestää. toisaalta satasen osanhan helposti nakkais boxiin kyytin pitemmälle matkalle. tosin sitten voi olla että tarvis myös kaapelit mukaan että joku auttaa käyntiin ku akku menny tyhjäksi..pitäisköhän luottaa onneensa vielä toistaiseksi..
vaikka tuohan on sellainen osa, että hankala ennakoida milloin poksahtaa..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Oliko kyse siis näistä sivuista? Tämä foorumihan muistaa kyllä minkä viestin sinä olet viimeksi lukenut, ei sun tartte sitä itse muistaa! Kun katsot viestilistaa niin niin jos viestiketjun nimen edessä on oranssi pallukka
niin sitä palukkaa klikkaamalla pääsee ekaan viestiin jota et ole lukenut. (Pitää tietty olla kirjautuneena kun lukee näitä vioestejä, muuten foorumi ei tiedä mitä olet lukenut ja mitä et.)
Viimeksi muokannut: shyhander; 08.07.2012 klo 10:34.
Nyt olis tarve vaihtaa alkuperäset tangot paikalleen. Pitäis nykyisistä saada kahvalämppärit pois. Mitenhän lie onnistuu. Normikumethan taitaa lähtee vähän ilmanpainetta näyttämällä mutta kun nuo lämppärit on jäykät. Laitoin ne aikoinaan hiuslakalla. Perkule....
Honda 1100XX -97
Kawasaki ER-5 -97
Laturin kaamit pystyy mittaamaan, ne kolme keltaista johtoa, mittaa toisiaan vasten ja sen jalkeen jokainen erikseen maata vasten, arvot pitaisi loytya korjaamokasikirjasta, olis tuo omalla koneella kotona mutta nyt reissussa Baltiassa.
Vaikka arvot olisi toleranssin sisalla niin silti saattaa olla vioittunut (tama on sit vain kuulopuhetta, ei omakoht. kokemuksia)
Omasta en edes mitannut laturia, vaihdoin jannitteensaatimen ja asennoiduin siten etta jos ei toimi niin sitten uusi laturi.
Älä korjaa ehjää....
Hyva lista!
Lisata ehka voisi ne kuuluisat kontaktihairiot niissa moninapaliittimissa johtosarjassa.
Tulpanhatut on joskus tiukat laittaa paikoilleen siten etta asettuvat kunnolla, kuten edella sanottiinkin.
Jompikun\mpi puola saattaa olla tiensa paassa, mittaus voisi antaa suuntaa mutta ei aina varmasti paljasta viallista puolaa.
Älä korjaa ehjää....
ite väänsin vaan kunnolla orkkis lämppärikahvoja niin ainaki vasen irtos helposti, en tiedä mitä liimaa oli välissä käytetty. oikean puoleista en ole irrottanut kun ei ole ollu tarvetta..
vaan eikös tuo paineilma kuulosta olevan se yleisin konsti. ei kait se hiuslakka niin hirveän jämäkkää tavaraa ole, lähteehän se tukastaki pesemällä. ainaki se tawara mitä meidän kaupassa myydään.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
mites tuo bläkkärin takajousen säätö toimii?
Nyt pitäisi ensi viikoloppuna tehdä pidempi reissu 2-päällä ja sen voisi varmaan vääntää tappiin kun maksimi kuormasta mennään todennäköisesti yli aika reilusti.
Ohjekirjan mukaan joku ruuvi pitäisi olla mutta onko tuohon käytännön neuvoja. Säätö on edellisen omistajan jäljiltä, eikä ole minkäänlaista hajua mihin se on väännetty.
Janne
XX
Iskarin alapäässä on ruuvi jolla säädetään virtausta iskarissa. Ruuvi pyörii noin kaksi kierrosta ja tehdas asetus on puolivälissä. Auki päin löystyy ja kiinni päin luonnollisesti kiristyy. Itse käytän säätöä ihan laidasta laitaa, mutta en hirveesti pidä että olisi täysin kiinni, mitä monesti tulee nähtyä bläkkäreissä. Minusta sellainen pehmyt kyyti on lupsakkaa menoa ja ei noi tien epätasaisuudetkaan tärryytä perseelle. Nyt sitten jokin vetomies voi kommentoida, että ei sillä pehmeellä voi kurvii vetää kahtasataa, mutta kun ei tarviikkaan vetää![]()
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
vein pyörän renkaan vaihtoon,nyt alla metzeler Z6 edessä ja takana,sanoin että voi laittaa pilot road 3 alle,huoltomies sanoi että voiko antaa ystävän neuvon,kehotti pysymään Z6 renkaassa,sanoi että Z6 ja kolmosen erona on se että jos Z6 puhkeaa ajossa niin renkaan jäykkä runko mahdollistaa hallitun pysähtymisen,M3 menee litteeksi kerralla,alle tulee siis edelleen metzeler Z6 turvalissusyistä..
Viimeksi muokannut: road closed; 18.07.2012 klo 08:01.
Moi,
Ajoin viime kesänä kuopiossa naulaan metzeler z6 takarenkaan. Piti paineet jossain 2 barissa. Rengas ikäänkuin imaisi sennaulan ympärille. Tuolla onnuttiin vielä ouluun välillä ilmaa lisäillen.
Nyt on tosin sitten se pr3 alla.
Janne
XX