Itselläni on AGV longway. Ei nyt varsinaisesti mikään laatukypärää, muttei ihan roskaakaan. Aika meluisa on umpikypärään verrattuna. Mutta kätevä on silmälasien kanssa. Turvallisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta jos pahasti käy, käy ihan kypärästä riippumatta. Kaadoin aika rankasti tuossa toissapäivänä, ja hyvin pysyi kiinni, toki lensi päästä ärräpäiden kera kun pyörän kuntoa syksyin tarkastelemaan. Kudoshan uusiutuu, pyörä ei. No, onneksi mustelmilla ja melko pienellä remontilla pärjättiin.
Mutta siis;
+Helppo pukea varsinkin lasien kanssa
+Syöminen/juominen/tupakointi onnistuu
+Kaverin kanssa voi puhua sangen onnistuneesti
-Ei varmastikaan umpikypärän veroinen turvallisuudessa
-Meluisa
-Mallit eivät kovin tyylikkäitä
-Laatu maksaa ihan riittävästi
-Valikoima melko pieni
Silmälaseja käyttävänä ja satunnaisesti korvanapeilla musiikkia kuuntelevana motoristina en voi muuta kuin kehua avattavaa kypärää.
Ihan radalla vissiin veti sitä kolmatta sataa, vai oliko mahdollisesti Saksalainen/Saksassa?? Mahtoi olla muutenkin mukavaa avopotalla noissa nopeuksissa, kukin tosin kiusaa itseään miten haluaa, *(samppunella @ Huhti. 13 2008,10:36) kirjoitti
!
P.S. Jos yli kahdessa sadassa osuu suojaamattomaan paikkaa, eikä henki mene, taidan jatkaa kaupunkiajelua ajopotalla hyvillä mielin. *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Ainakin Louis Saksanmaalta myy Suupertin conceptia tällä hetkellä hintaan 249...(JJJ @ Touko. 06 2008,15:59) kirjoitti
Kannattaisiko käydä surffaamassa..?
Minulla on käytössäni 3 kypärää, joista 2 avattavaa ja 1 umpi. Avattavat ovat ensimmäisenä ostamani AGV Longway sekä Airoh SV55-s Sport, umpikypärä on Shoie Raid II. Eilen testasin pitkästä aikaa nuo avattavat; Airohin ruukkuun voisin jonkun pelargonian istuttaa, sillä muuhun se ei sovellu. Kuvasta voi huomata kypärän ongelman; sama kiinnitys pitää kiinni sekä visiirin että itse avattavan osan. Kiinitysruuvi löystyy pikkuhiljaa ihan huomaamattomasti ja aiheuttaa koko avattavan osan irtoamisen visiireineen päivineen. Näin on käynyt useamman kerran huolimatta siitä, kuinka tiukkaan ruuvin kiertää kiinni. Lisäksi aurinkovisiiri ei ole kovin hyvä.
Airoh
AGV on periaatteessa kohtuullinen kaupunkikypärä, mutta maantienopeuksissa todella meluisa ja tuuliherkkä. Ehkä voisin jatkossa tosiaankin käyttää asioille lähtiessa, jolloin kypärää joutuu laittamaan useamman kerran.
Ykkössijalle kipuaa viime talvena hankkimani puna-musta-valko-hopea Shoei, johon tilasin vielä liukuvärjätyn visiirin. Riittää vallan mainiosti kirkkaallakin auringon paisteella, eikä tarvitse huolehtia aurinkolaseista. Ihan ehdoton verrattuna aurinkovisiiriin. Kypärä on hiljainen, joskin hankalahko pukea ilman Whisper-kittiäkin. Sen kyllä kärsin kypärän hyvän istuvuuden ja hiljaisuuden takia. Musiikkia kuuntelen ajaessa niin harvoin (kotona sitäkin enemmän), että ilmankin voin ajaa.
Aikuinen nainen nexusti
minkäs hintaisia nuo kypärät olivat? Meinaan vaan että halvalla saa halpaa...
Dirty Nasty Furriner
Avattavat AGV kotimaan toimitushinta muistaakseni noin parisataa, Airoh Louisilta 170, Shoie samoin Louisilta (en muista tarkkaan, mutta restpost ehkä noin kolme ja puolisataa, hiukka päälle ehkä vielä; norm. esim. Allright 450). Huteja hankinnoissa kai tulee kaikille, luulisin.
Aikuinen nainen nexusti
mulla 3 kypärää joista n. 350-400e luokassa sekä avattava että umpi ja halpa avattava n.200e.
Halvalla ei vieläkään saa hyvää mutta Schubertin flippi on ihan ok ja oikeastaan ainoa mitä käytän.
Dirty Nasty Furriner
Kuittaan edellisen viestin, oppirahat näissäkin tulee maksettua. Nyt on sitten hyvät ajovarusteet kaikin puolin hankittuna.![]()
Aikuinen nainen nexusti
Niin no, se halvan ja kalliin ero kun ei kuulemman tule edes kaatuessa esille (kaikki kun on hyväksyttyjä) ja ainoa ero esim. omien halvan avo- (Osbe Rufus) ja kalliin avattavan (Shoei Multitec) välillä on, että halpa on mukavampi ja hiljaisempi, on tässä sopassa jo pikkuhiljaa vähintäänkin sekaisin.(Staga @ Touko. 14 2008,13:45) kirjoitti
Eiköhän jokaisen kannata etsiä ajan kanssa se itselleen sopivin avo-, avattava-, tai umpikypärä. Jokainen pää on erilainen, joten jollekin Schuubertti sopii, toiselle ei, eikä se tee kypärästä hyvää tai huonoa.
Pääasia, että ajetaan (ja mieluiten turvallisesti), eikö?
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Mulla aukesi roofin avattava kypärä kolarissa,aukesi myös naama.(Mr K @ Huhti. 13 2008,17:02) kirjoitti
Umpikypärällä ei olisi sattunut naamaan ollenkaan.
Sen jälkeen kokeilin conseptia
-painava
-suhisee
-RUMA"postimiehet yrittää laittaa postia visiiriraosta" näyttää ihan bobi postilaatikolta.
+aurinkolippa
Nykyään käytän ainoastaan laadukkaita umpikypäriä esim. Arai ja Shoei,mitkä on varustettu tupla-D lukolla
alle 300€ kypärää en osta,ovat yleensä tarkoitettu mopo ja piikki käyttöön.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
Moni on mennyt vipuun, kun Saksasta on Schuberthin S1:siä tilannut alle kolmensadan...voi voi...eivätkä edes mopoilla/piikeillä ajele.(bandit @ Touko. 14 2008,15:47) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
messuilla tutkailin tota roofin kypärää kyllähän sen hinta laatusuhde oli mielestäni aivan väärä koko roofin lukitus systeemi tuntui aivan lelulta kummiskin aika hintava kypärä![]()
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Toivottavasti ei vie aihetta liian vakavaksi, mutta tässä vielä yksi näkökanta: Yksi minun kaveri ajaa ambulanssia ja sanoo, että onnettomuustilanteissa, jos on selkä/niskajuttuja pelättävissä, avattava kypärä on ehdottomasti parempi, on kuulemma häijyä lähteä siinä tilanteessa umpikypärää rytimään päästä pois. Tämä ei ole mikään tieteellinen fakta vaan yhden henkilön (tosin asiantuntevan ja kokeneen sellaisen) subjektiivinen mielipide. Jos paikalla on joku lääketieteen/sairaanhoidon/ensihoidon asiantuntija, olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja *
Sitten hieman naisellisempi (naismaisempi) ongelma: Kävin tänään kokeilemassa HJC:n avattavaa ja tuntui päässä oikein hyvältä. Takapakki tuli sitten kun katsoin peiliin: hirveä mollukka! *![]()
![]()
Myyjä sanoi että kaikki avattavat nyt käytännön syistä pääsääntöisesti ovat ulkomitoiltaan hieman suurempia kuin umpikypärät. Ja ihan totta, vieressä olevat umpimallit olivat ulkomitoiltaan huomattavasti sirompia. Onko vinkkejä, millä merkillä olisi mahdollisesti vähän sirompia avattavia, sellaisia, etten näyttäisi avaruusmieheltä tai kultakalamaljalta?
![]()
Yamaha - Suzuki - Yamaha - ja nyt Suzuki B-King 09
Luulisi, että noita umpipottien aukileikkaamiseen on olemassa jonkin sortin työkaluja. Tuo kypärän poisottaminen onnettomuustilanteen jälkeen kävi kieltämättä minunkin mielessäni. Pakko kai tuohon jokin helpompi tapa on olla olemassa kuin pelkkä repiminen. Oma kypärä on sen verran vielä uutuuden tiukka, että tosissaan saa töitä välillä tehdä tuon Whisper kitin kanssa, että saa kypärän pois. Mitenkähän noiden formulakuskien kypärät poistetaan, jos tälli käy ja kuski on tajuton?![]()
Aikuinen nainen nexusti
Multa kanssa pisteet Shoein Boxerille, itellä ollut sellanen nyt vuoden, viime koe ajelin kamujen pyöriä kun omaa ei vielä ole ja oon tosi tyytyväinen tohon, kovin pitkänenäinen ei saa olla, leukaosa kun viistää aikas läheltä klyyvaria alas lukittaessa napeilla, myös visiiri on hyvä ja helppo käyttää.
Tilasin sakuilta, olikohan se luis ati jotain, poikien kanssa tilattiin paketti niiltä ja potta tuli maksamaan satkun vähemmän kuin suomesta ostettaessa.
Leukaosanhan saa taitettua kokonaan taakse joten kypärän profiili säilyy coolina eikä tosiaan tule tuota keulaportti ilmiötä.
Samoja plussia annan kuin muutkin mutta miinuksena yksi mikä tuli mieleen, vauhdissa visiirin kanssa on hieman hankala pelleillä jos leuka osa on ensin alhaalla. No, se toimii kun tajuaa laittaa kamat kiinni lähdettäessä oikeassa järjestyksessä.
Sitten oli olemassa jokin toinen merkki, muistaako kukaan, saman kaltainen "streetfighter" tyylinen kypärä, myös avattava, kukaan omistaa, testannut?
Alla Suzuki Intruder 1500 -98
Itselle jäi käteen avattava kypärä lähinnä mukavuustekijöihin perustuen. Varsinkin silmälasien kanssa varsin mukava. Kokemusta oli aikaisemmin avattavista ainoastaan yhden halpis lainakypärän verran ja ainakin tämä Shoein Multitec pesee tuon 5-0. Vaihtoehtona oli myös C2 mutta Multitecin satuin saamaan varsin hyvään hintaan ja plussana tuon kanssa silmälasit tuntuivat pelaavan paremmin. Ulkoisen koon puolesta C2 kai olisi ollut pienempi.
Turvallisuudesta en tiedä avattava vs. umpipotta, mutta koska puhutaan kuitenkin hyväksytyistä kypärämalleista niin olettaisin että vaara ei kuitenkaan ole aivan ilmeinen... Toki mahdollisesti tämä asia voi kuulua samaan kategoriaan asettelun pikalukko vs. D-lenkki kanssa.
Turvallisuudesta ei toki kannata tinkiä.
<span style='color:Sea Blue'><span style='font-size:7pt;line-height:100%'></span></span>
avattava olis kiva jos tämmöselle vesipäälle löytyisi riittävän iso
parin kolmen valmistajan xxl-kokoja sovittelin ja kaikista jäi leuka ulkopuolelle. tyydyin siis ottamaan perinteisen umpimallin ja kaupinkikiekoille mennään vanhalla avolla
Ei lipevä tai mielinkielin:"Tehkää hyvin! Kiitos syvin!"
Nassukirja
Ei ole kovinkaan paljon kommetteja Nolanin 103 mallista? Etenkin kaipailisin eroja Shubertin malliin verratuna... Mites hinnat noissa, et onko Euroopan nettikaupat halvempia, kun kotimaan kaupat?
Olen käyttänyt nyt pari vuotta Schuberthin Conceptia. Se istuu päähäni hyvin ja käyttömukavuudeltaan se on erinomainen. Ainut mikä pännii on ilman pyörteilystä aiheutuva "pörinä". Selkäni pituus on ilmeisesti juuri sellainen, että K12RS:n touringplexi ohjaa ilmavirran suoraan kasvoille mikä saa Conceptin plexin reunassa olevat ulokkeet ja itse plexin kiinnitysmekanismin "soimaan" ilmavirrassa. Isoja ne ulokkeet eivät ole mutta riittäviä. Ostoslistalla on nyt niinikään avattava BMW:n System 5 kypärä, jossa Schuberthin kaltaisia ulokkeita ei ole vaikka tuotteen tekeekin käytännössä samainen tehdas.
C2:lla ajettu nyt yli tuhat kilsaa. Ei voi ku kehua ite rillien käyttäjänä en enää umpinaista otakkaan. Enää ei tarvitse aurinkolaseja ajaessa käyttää;aurinkovisiiri on iso plussa, kätevä nostaa ja laskea vaikka moottoritienopeudessa riippuen onko aurinko pilvessä vai ei. Ainakaan en C2:ssa ole huomannu mitään ylimääräistä narinaa tai suhinaa. Ainoastaan ku tuuletusaukot ovat tietyssä asennossa niin viheltää pikkusen ainaki FJR:n selässä maantienopeuksilla. Muuten on kyllä tosi hiljainen kypärä siltikin käytän tulppia; tulee vieläkin hiljaisempi![]()