Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 138:sta
  1. #91
    Akkujen kestossa lienee tapahtunut suuri muutos ja huonompaan suuntaan. Itsellä oli Heritagessa alkuperäinen Yuasan akku. Pyörä on 1994. Koskaan en ladannut talvella ja enkä muutenkään vaivannut päätäni koko asialla. No rikkihän se tietysti, meni jo vuonna 2014. Eikun uutta akkua ostamaan Ostin Vartan akun , Härräkkän suositellun, se kesti peräti 3 vuotta, ei viime kesänä enää pelittänyt. Työnsin pyörän talliin ja olkoon rytökasa, kun akkukaan ei kestä. Heritagessahan akku on hyvässä ja turvallisessa paikassa, öljysäiliön keskellä. Öljyt on helposti reilusti yli 100 C, mutta orkkisakku hoiti hommansa hyvin. Jos tässä vielä viitsii sillä säksättäjällä ajaa, niin pitänee ostaa Yuasan akku Härräkän logolla. Ei tartte työnnellä pitkin kujia käyntiin. Olispa kiksi, niin maailma pelastuisi.
    -H
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  2. #92
    Niinhän se jo kotiloissakin mainostetaan: Muista vaihtaa akku vähintään kahden vuoden välein. Suunniteltu vanheneminen on saatu leivottua jo kalsareihinkin, joten miksei myös akkuihin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #93
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Niinhän se jo kotiloissakin mainostetaan: Muista vaihtaa akku vähintään kahden vuoden välein.
    Enpä ole mitään näin hurjaa ohjeistusta nähnyt.
    Voisitko valottaa tätä vähän?
  4. #94
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Niinhän se jo kotiloissakin mainostetaan: Muista vaihtaa akku vähintään kahden vuoden välein. Suunniteltu vanheneminen on saatu leivottua jo kalsareihinkin, joten miksei myös akkuihin.
    Kiva ohje sähköauton omistajalle.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  5. #95
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa dos-equis kirjoitti Katso viesti
    Bussin orkkis Yuasa kesti melkein 10v. Koskaan ei ladattu, toki kaapeli irti pidemmässä seisonnassa.
    Nyt kiinni Carrefour 49e akku, saapi nähdä kauan pelittää. Odotusarvo ei toki sama
    Mulla -06 Rykkösessä alkuperäinen Yuasan akku edelleen. Kerran oon ladannu, ku puhelinlaturi jäi kiinni 3 viikkoks ja lähes tyhjens akun. Talveks en oo ees irrottanu kaapeleita, ku silloinhan joutuis säätää kellon ja mittarin asetukset ku kytkis takas...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  6. #96
    Lainaa qeanu kirjoitti Katso viesti
    Enpä ole mitään näin hurjaa ohjeistusta nähnyt.
    Voisitko valottaa tätä vähän?
    Ohje tulee joka vuosi yhtä varmasti kuin ensimmäiset kunnon pakkaset. Ensin -30-asteista akkua kuormitetaan webastolla pari tuntia, sitten yritetään käynnistää ja ihmetellään, kun käynnistyksen aikana akun jännite hetkellisesti putoaa. Tuosta tietokone tekee nohevan diagnoosin, että akku on hajalla. No, uusi akku onkin parempi - se on nimittäin lämmin. Suunniteltu vanheneminen on siis toteutettu siististi ohjelmallisesti. Vähän samaan tapaan kuin mustesuihkutulostin laskee itse, milloin sen pitää lopettaa toimintansa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #97
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ohje tulee joka vuosi yhtä varmasti kuin ensimmäiset kunnon pakkaset. Ensin -30-asteista akkua kuormitetaan webastolla pari tuntia, sitten yritetään käynnistää ja ihmetellään, kun käynnistyksen aikana akun jännite hetkellisesti putoaa. Tuosta tietokone tekee nohevan diagnoosin, että akku on hajalla. No, uusi akku onkin parempi - se on nimittäin lämmin. Suunniteltu vanheneminen on siis toteutettu siististi ohjelmallisesti. Vähän samaan tapaan kuin mustesuihkutulostin laskee itse, milloin sen pitää lopettaa toimintansa.
    Ihan vitun hienosti kiteytetty. Kuvailtu periaate lorottaa meitä kintuille kiusallisen monessa yhteydessä
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  8. #98
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Mulla -06 Rykkösessä alkuperäinen Yuasan akku edelleen. Kerran oon ladannu, ku puhelinlaturi jäi kiinni 3 viikkoks ja lähes tyhjens akun. Talveks en oo ees irrottanu kaapeleita, ku silloinhan joutuis säätää kellon ja mittarin asetukset ku kytkis takas...
    -07 FJR, alkuperäinen Yuasa. Toki latailtu aina välillä.
    FJR -17
  9. #99
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    -07 FJR, alkuperäinen Yuasa. Toki latailtu aina välillä.
    Pannaan paremmaksi! FJR -04, alkuperäinen akku. Talvella C-Tekillä lataillaan n.kerran/kk.
  10. #100
    Ostin syyskuussa tuon K75RTn. Myyjällä oli kuitti viime keväänä uusitusta akusta, Landport. Toimi vielä syksyllä hyvin. Talven aikana olen kuukausittain ladannut Ctek XS 3600 älylaturilla. + kenkä ollut irti koko talven. Nyt akun jännite tippuu muutamassa päivässä alle 9 voltin. Täyttä paskaa, kiertäkää Landport kaukaa.

    Ex Gessussa alkuperäinen Exide kesti 8 vuotta ja 60 tkm. Talvet oli Ctek kiinni.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  11. #101
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Ostin syyskuussa tuon K75RTn. Myyjällä oli kuitti viime keväänä uusitusta akusta, Landport. Toimi vielä syksyllä hyvin. Talven aikana olen kuukausittain ladannut Ctek XS 3600 älylaturilla. + kenkä ollut irti koko talven. Nyt akun jännite tippuu muutamassa päivässä alle 9 voltin. Täyttä paskaa, kiertäkää Landport kaukaa.

    Ex Gessussa alkuperäinen Exide kesti 8 vuotta ja 60 tkm. Talvet oli Ctek kiinni.
    Tuo voisi mennä takuuseen.
    Akuissakin näköjään sattuu yksittäisiä vahinkoja tuotannossa.

    Minulla on erinomaisia kokemuksia Landportista.

    Soita maahantuojalle, joka on Heaviside Oy. Puh. 050 566 5936
    Pekka
  12. #102
    En tiedä uskaltaako auton akkujen suorituskykyä lähteä laventamaan mp-puolelle, mutta autossa Exiden akku on Webasto -käytössä päihittänyt Fordin orkkisakun, Boschin sekä Vartan yli kaksinkertaisella käyttöiällä - ja yhä jaksaa painaa.
  13. #103
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    En tiedä uskaltaako auton akkujen suorituskykyä lähteä laventamaan mp-puolelle, mutta autossa Exiden akku on Webasto -käytössä päihittänyt Fordin orkkisakun, Boschin sekä Vartan yli kaksinkertaisella käyttöiällä - ja yhä jaksaa painaa.
    Ihan varmasti on vertailukelpoista tietoa heti, kun löytyy se pyörä, missä on webasto.

    Vähän vakavammin: Käynnistysakuissa on semmoinen sisäinen kemia, että ne vaurioituu (sulfatoituu), jos varaus on vajaa. Se sisäinen kemia on aina kompromissi joko tämän vajaavarauksen siedon tai maksimi käynnistysvirran välillä. Vähän pienempää maksimivirtaa tarjoava akku kestää varauksen vajautta paremmin ja päinvastoin. Webaston käyttäminen säännöllisesti altistaa jatkuvasti akkua tälle vajaavaraukselle. Moottoripyörissä moinen tila ei ole ajokauden aikana normaali. Akun säilytys pidemmän seisotuksen aikana on se ongelma ja mielestäni oikea tapa on pitää kiinni "älykkäässä" ylläpitolaturissa talven yli. Semmoinen laturi maksaa about saman kuin halpa akku, joten se saattaa hyvinkin maksaa hintansa takaisin jo vuodessa.

    Tuolla jotain lisäinfoa aiheesta, vetäkää itse omat johtopäätöksenne, kuinka luotettavaa tuommoinen kapitalistisikojen intterveppi-sivulle painettu tieto on: Kauppalehti: Älä mokaa akun säilytyksessä – yleisimpiä virheitä on kaksi
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  14. #104
    Lainaa mek kirjoitti Katso viesti
    Ostin syyskuussa tuon K75RTn. Myyjällä oli kuitti viime keväänä uusitusta akusta, Landport. Toimi vielä syksyllä hyvin. Talven aikana olen kuukausittain ladannut Ctek XS 3600 älylaturilla. + kenkä ollut irti koko talven. Nyt akun jännite tippuu muutamassa päivässä alle 9 voltin. Täyttä paskaa, kiertäkää Landport kaukaa.

    Ex Gessussa alkuperäinen Exide kesti 8 vuotta ja 60 tkm. Talvet oli Ctek kiinni.
    Tuossa laturissa on latausvirta(3,6A) liian suuri MP-akulle, latausvirta saisi olla max. 7% akun kapasiteetista. Itse käytän Ctek XS 0,8. Lataan kerran kuukaudessa ja aku on kestänyt jo lähes 15v.
  15. #105
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa laturissa on latausvirta(3,6A) liian suuri MP-akulle, latausvirta saisi olla max. 7% akun kapasiteetista. Itse käytän Ctek XS 0,8. Lataan kerran kuukaudessa ja aku on kestänyt jo lähes 15v.
    No ei kyllä pitäisi olla, kun siinä on kaksi tehoasentoa, mp ja auto. Lisäksi ylläpitotoiminto. Sitä paitsi samalla laturilla ex-gessun akku kesti noin hyvin, samoin nykyisen Africa Twinin akku on kestänyt jo kolme vuotta.

    Teknisten tietojen mukaan sopii 7-75 Ah akuille. RTn Landport on 19 Ah.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  16. #106
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa laturissa on latausvirta(3,6A) liian suuri MP-akulle, latausvirta saisi olla max. 7% akun kapasiteetista. Itse käytän Ctek XS 0,8. Lataan kerran kuukaudessa ja aku on kestänyt jo lähes 15v.
    https://www.google.com/search?q=Ctek...älylaturilla&a

    Tossa on ensimmäisessä haussa käyttöohje. Ja näyttäis toimivan ihan samalla 0,8
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  17. #107
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Tuossa laturissa on latausvirta(3,6A) liian suuri MP-akulle, latausvirta saisi olla max. 7% akun kapasiteetista. Itse käytän Ctek XS 0,8. Lataan kerran kuukaudessa ja aku on kestänyt jo lähes 15v.
    Tossa K100:ssa auton akku. Kestää kyllä auton laturinkin.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  18. #108
    Älylaturin hyvä puoli on, että lataus tapahtuu vakiojännitteellä. Tällöin akun kemia rajoittaa itse latausvirran eikä elektrolyysiä pääse tapahtumaan kuten vanhoilla muuntaja-tasuri -viritelmillä. Sitäpaitsi kyllä se pyörän oma laturi tuuppaa startin jälkeen reippaasti virtaa, ja tämähän tapahtuu satoja kertoja ajokaudessa. Jonkin verran olen mittaillut virtoja isompia akkuja lataillessa pihtivirtamittarilla, ja xs3600:sta lähtee maksimivirta vain jos akku on pahasti vajaa.

    En ole tutkinut asiaa tarkemmin mutta voi olla että mp-valinta vaikuttaa myös laturin akkudiagnostiikkaan. 10Ah akku käyttäytyy hiieman eri tavalla kuin 100Ah akku. Uudemmassa mxs5-mallissa ei enää ole mp-valintaa erikseen vaikka sen antama maksimivirta on 5A.

    Eniten akun ikää lyhentää käytännössä syväpurkaus, joten itse en kiinnittäisi älylaturin maksimivirtaan niin paljon huomiota. "Tavallista" laturia en käyttäisi ollenkaan, paitsi syväpuretun akun latauksen alussa, jos älylaturi tulkitsee akun vialliseksi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  19. #109
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Ihan asiatekstiä, parista jutusta uskaltaisin olla eri mieltä.

    Hieman ennen lumia huomasin kylmässä varastossa seisseen lumilingon akun jäätyneen. Ei ollut viime keväinen täyteen lataus ja kaapelin irrotus auttanut. Sen kerran kun jätin akun paikoileen, niin heti tapahtui ja **skaksihan se meni. Pakkasen armoille akkua ei kannata talveksi jättää, viileä autotalli on parempi.
    Jos jäätyi, se ei ollut täyteen ladattu. Tai ehkä oli, mutta jostain syystä päässyt purkautumaan ennen pakkasia. Latingissa oleva akku kestää enemmän pakkasta kuin meillä lienee koskaan mitattu. Niin kuin jutussa sanotaan, pakkaskestävyys tulee ryminällä alas varauksen laskiessa. Ao linkissä hyvin tiivistetty akkutietoutta, mm. jäätymispisteet akkuhapon ominaispainon (eli akun latausasteen) mukaan:

    http://exide.fi/wp-content/uploads/s...knisk_info.pdf
  20. #110
  21. #111
  22. #112
    Mitähän Iines asiasta tuumaa?
  23. #113
    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Akkujen kestossa lienee tapahtunut suuri muutos ja huonompaan suuntaan. Itsellä oli Heritagessa alkuperäinen Yuasan akku. Pyörä on 1994. Koskaan en ladannut talvella ja enkä muutenkään vaivannut päätäni koko asialla. No rikkihän se tietysti, meni jo vuonna 2014. Eikun uutta akkua ostamaan Ostin Vartan akun , Härräkkän suositellun, se kesti peräti 3 vuotta, ei viime kesänä enää pelittänyt. Työnsin pyörän talliin ja olkoon rytökasa, kun akkukaan ei kestä. Heritagessahan akku on hyvässä ja turvallisessa paikassa, öljysäiliön keskellä. Öljyt on helposti reilusti yli 100 C, mutta orkkisakku hoiti hommansa hyvin. Jos tässä vielä viitsii sillä säksättäjällä ajaa, niin pitänee ostaa Yuasan akku Härräkän logolla. Ei tartte työnnellä pitkin kujia käyntiin. Olispa kiksi, niin maailma pelastuisi.
    -H
    nyt kun tuli puheeks ,ni millanen akku nois harrikois oikein on se alkuperäinen kun naapurinheppu laittoi omaansa uuden yasan ja eihän se jaksanut pyörittää sen stroukkikonetta kuumana, mutta kun haki loimaalta "alkuperäisen" Harrikan patterin ni menee ympäri kuin ompelukone
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  24. #114
    Mitäs kokemuksia porukalla on mp-akuista kylmässä?
    Ja nimenomaan CCA-arvoista?

    Kun tuossa kotari, joka ei jostain syystä starttaa käyntiin asti, jos ulkona lämpötila lähellä nollaa tai alle.
    CCA-arvo 100
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/9003...V-6Ah-YTX7L-BS


    (Tosin vika ei varmaan ole akussa?)
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  25. #115
    Jotenkin on viimeaikoina alkanut tuntumaan siltä, että suuri tai valtaosa akuista valmistetaan kauko-Idässä. Akkujen kestoaika on lyhentynyt, toki sähköhärpäkkeidenkin määrä on lisääntynyt. Heti kun hintakilpailu ylittää laadun, niin valmistajalla on suuri houkutus siirtää tuotanto pienempien kustannusten maihin.

    Saattaa olla, että tässä on käynyt näin.Meistä aika moni kuitenkin katsoo hintaa, sitä on helppo verrata toisiin tuotteisiin. Laadun totetaminen onkin vaikeampi kysymys, sitä on tavallisen kuolevaisen aika vaikea todentaa. Varsinkin kun monet "merkkituottekin" valmistetaan Kiinassa tai siellä ilmansuunnalla.

    Mikä akku oli 10 vuotta sitten hyvä, ei sitä välttämättä ole tänäpäivänä. Kun vielä monet lähtee siitä, että jos mp akku kestää pari vuotta, se on normisuoritus.
    -H
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  26. #116
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    nyt kun tuli puheeks ,ni millanen akku nois harrikois oikein on se alkuperäinen kun naapurinheppu laittoi omaansa uuden yasan ja eihän se jaksanut pyörittää sen stroukkikonetta kuumana, mutta kun haki loimaalta "alkuperäisen" Harrikan patterin ni menee ympäri kuin ompelukone
    Jos en väärin muista niin Odyssey tai joku vastaava:
    http://www.enersys-emea.com/reserve/...&prod_code=541

    Samoja käytetään mm. järeämmissä starttiboostereissa.

    57pannun kommenttiin: Kyllä, suurin osa mp-akuista tehdään Kiinassa. Hyviäkin löytyy, mutta vaihtelu on aika laajaa, joskaan ei pelkkä valmistusmaa ole kovin hyvä mittari. Maksajastahan se on kiinni minkälaista laatua laitetaan. Karkeasti akuissa voi sanoa, että painavampi on parempi, muuten hankala vertailla ilman testejä.
  27. #117
    Yuasaa kuten muitakin merkkejä on montaa eri tyyppiä, perinteinen, geeli ja AGM nyt noin esimerkiksi. Samalla Ah määrällä AGM antaa noista suurimman käynnistysvirran. Geeli taas sopii erityisen hyvin esim veneeseen tai asuntoauton asuonosaan, jossa akkua voidaan purkaa pitkään maltillisella kuormalla. Kannattaa tutkia akkuvalmistajien sivuja ennen ostopäätöstä.
    https://www.youtube.com/user/mtubeist
  28. #118
    Kevät käsillä kun öljy ja akkukeskustelut herää. Renkaat pitää kans muistaa kehua/haukkua. Jokainen tietty oman valintansa.

    HD:n alkuperäisakku on kaukana Yuasasta. HD:n orkkiksen valmistaa East Penn Manufacturing, Usa. Mustakylkisenä sen saa marmoritiskiltä. Harmailla kyljillä tarvikkeena Deka -merkkisenä. Harmaissa se kaapelin kiinnitys on hieman huonompi koska HD patentti. Lisäpalikat tulee kyllä harmajaisen matkassa. Kesto n. 6 vuotta molemmilla. Kumpaakin olen käyttänyt.

    Strokerit tarvii isommin tenkua akulta, on kokemusta. Kaveri osti Vartan, kesän se sillä ajeli. Kaikessa muussa Varta on kyllä hyvä vaihtoehto, mut HD:hen en muuta ostais kuin orkkiksen/harmaan orkkiksen. Joku on Odysseuksellakin tullut onnelliseksi.
    <p>Olisin lyömätön jos vain lähtisin käyntiin.</p>
  29. #119
    Lainaa 57pannu kirjoitti Katso viesti
    Meistä aika moni kuitenkin katsoo hintaa, sitä on helppo verrata toisiin tuotteisiin. Laadun totetaminen onkin vaikeampi kysymys, sitä on tavallisen kuolevaisen aika vaikea todentaa. Varsinkin kun monet "merkkituottekin" valmistetaan Kiinassa tai siellä ilmansuunnalla.
    Näinpä. Ongelma ei ole se, että on halvalla myynnissä paskoja akkuja vaan se, että jos latoo pussillisen kilisevää tiskiin ja ostaa sen kolmen sadan euron laatuakun, niin se voi olla yhtä lailla parin vuoden jälkeen kaputt kuten se motonetin halpisakkukin. Tästä seuraa se, että ei kannata ostaa kuin bilteman halvinta, koska se ei kuitenkaan kestä.

    Noh, itse ostin Yuasan agm-akun viime vuonna kauden alussa. Hapotin itse. Latausta syksyllä ja napajännite oli ainakin ihan jees, kun tuossa mittasin. Kohta kone tulille, niin se on se totuuden hetki.
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  30.  
  31. #120
    Itse sain uuden pyörän pihaan lauantaina ja akku oli sipissä. Oletan, että luovutushuollossa on käynyt joku käpy sen suhteen. Pyörä kyllä starttasi hyvin kun akku sai hieman virtaa ja kaikki on pyörän osalta kunnossa, mutta akku vähän alkoi epäilyttää ja myös ylläpitolaturilla on vaikeuksia saada pysymään se riittävässä virrassa.

    Myyjä sitten lupasi uuden akun. Vanha oli Haijiu 10 ampeerin ja kylmäkäynnistysvirta 200A. Hain tilalle Yuasan YTZ14S akun, joka on 11,8 ampeeria ja kylmäkäynnistysvirtaa lähtee 230A.

    Onko käyttäjillä millaisia kokemuksia Yuasan akuista?
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
Sivu: 4 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen