Sivu: 131 / 136:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3181121129130131132133 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 3901:stä 3930:een 4064:sta
  1. #3901
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Kuten jo aiemmin sanottu: Homma on -sittenkin- yhä ihan levällään.

    Voimme vain arvailla liittyykö 'neuvottelujen' pitkittyminen pelkästään tinkimiseen, vai eikö ostajalla ole sittenkään valuuttaa. Tässä vaiheessa tarinaa kun lupauksilla ei enää ole mitään arvoa - vain pöytään lyötävä kahiseva ratkaisee.
    Vähän riippuen siitä missä vaiheessa ko. ostaja on tullut mukaan ja tehnyt ehdollisen ostotarjouksen, voi lopullisissa neuvotteluissa mennä ihan normaalissakin tapauksessa useampi kuukausi. Prosessin aikana selvitellään oston mukana tulevat sopimusvelvoitteet, ostettavan kohteen todellinen arvo ja sisältö, ja sitten sorvaillaan hinta, maksuehdot yms. kohdilleen ennen kuin nimet on lopullisesti paperissa. Ja toki ennen nimien raapimista paperiin tarvitaan hyväksyntä myös pesän velkojilta.

    Yhtä konkurssipesän jakoa päässy seuraamaan suhteellisen läheltä ja ei ollu ihan kyllä ihan suoraviivaista touhua ja selvittelyä riitti vielä kaupan jälkeenkin useammaksi kuukaudeksi.

    Edit. Ja tietenkin on mahdollista, että ostajaehdokas vetäytyy tuon selvittelyprosessin aikana.
    Superbike #7
  2. #3902
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Vähän riippuen siitä missä vaiheessa ko. ostaja on tullut mukaan ja tehnyt ehdollisen ostotarjouksen, voi lopullisissa neuvotteluissa mennä ihan normaalissakin tapauksessa useampi kuukausi. Prosessin aikana selvitellään oston mukana tulevat sopimusvelvoitteet, ostettavan kohteen todellinen arvo ja sisältö, ja sitten sorvaillaan hinta, maksuehdot yms. kohdilleen ennen kuin nimet on lopullisesti paperissa. Ja toki ennen nimien raapimista paperiin tarvitaan hyväksyntä myös pesän velkojilta.

    Yhtä konkurssipesän jakoa päässy seuraamaan suhteellisen läheltä ja ei ollu ihan kyllä ihan suoraviivaista touhua ja selvittelyä riitti vielä kaupan jälkeenkin useammaksi kuukaudeksi.

    Edit. Ja tietenkin on mahdollista, että ostajaehdokas vetäytyy tuon selvittelyprosessin aikana.
    Noista sopimusvelvotteista ja kohteen todellisesta arvosta puheenollen, KymiRingin kohdalla selvitettävää riittää. Ennen kuin mahdollinen ostaja nimensä paperiin raapustaa on yksi tärkeimmistä selvitettävistä asioista se että kuinka paljon ratayhtiöllä on maksamattomia maavuokria ja mikä on maanomistajien halu jatkaa noita vuokrasopimuksia uuden omistajan kanssa. Mikäli maanomistajilta ei löydy halua jatkaa tai myydä maitaan, on koko rata-alueen ja varikkorakennusten arvo tasan nolla euroa. Tuo on kysymys johon on oltava 100% varma vastaus ennen kuin tuota rataa kukaan itselleen lunastaa. Pahimmassa tapauksessa kun ostajalle lankeaa kauppahinnan lisäksi alueen purku- ja maisemointikulutkin.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  3. #3903
    Maanvuokrasopimukset tehdään yleensä vuosikymmeniksi - ei niitä kannata tehdä lyhyeksi aikaa. Toisaalta kun on sivusta katsellut KR:n pelleshow'ta, niin kaikki on kyllä mahdollista. Jos kerran kuolema kuittaa univelat, niin konkurssi kuittaa rahavelat - eli uusi omistaja perii sopimukset velvoitteineen; mutta ilman velkoja.

    Nitro valaisee kokemuksestaan konkkapesän purkua. KR:n tapauksessa tilanne lienee kuitenkin yksinkertaisempi, koska firmalla ei varmaan ole juurikaan sitoumuksia? Voimme vain arvailla miksi kauppa ei etene - ostajahan julisti jo kk sitten tehneensä kaupat. Itse veikkaan rahoitusvaikeuksia.

    Mutta kävi miten kävi, niin rata-alue myydään lopulta jollekin taholle, joka uskoo tekevänsä siitä kannattavaa liiketoimintaa. Sitä ennen alue on varmaan suljettu, koska Suomen lain mukaan omistajalla (=konkkapesä) on korostettu vastuu alueen turvallisuudesta.

    Jopa minä toivon tarinaan onnellista loppua.
  4. #3904
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    ostajahan julisti jo kk sitten tehneensä kaupat. Itse veikkaan rahoitusvaikeuksia.
    Täällä veikataan ostokrapulaa.

    Myös minä toivon hommalle onnellista loppua (ilman veronmaksajien rahaa).
  5. #3905
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti

    Mutta kävi miten kävi, niin rata-alue myydään lopulta jollekin taholle, joka uskoo tekevänsä siitä kannattavaa liiketoimintaa. Sitä ennen alue on varmaan suljettu, koska Suomen lain mukaan omistajalla (=konkkapesä) on korostettu vastuu alueen turvallisuudesta.

    Jopa minä toivon tarinaan onnellista loppua.
    Pyörittihän konkkapesä siellä ratavuokrausta ratapäiväkäyttöön viime kesänäkin, joten ainakaan turvallisuus ei ole syy pitää porttia kiinni.
    Superbike #7
  6. #3906
    ^On on, mutta homma jatkuu vain niin pitkään kuin on palkattuja tekijöitä ja palkanmaksajia.

    Halusin tähän vain huomauttaa, että ilman operaattoria ei ole rataa - muuten kuin aidan takana.
  7. #3907
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Maanvuokrasopimukset tehdään yleensä vuosikymmeniksi - ei niitä kannata tehdä lyhyeksi aikaa. Toisaalta kun on sivusta katsellut KR:n pelleshow'ta, niin kaikki on kyllä mahdollista. Jos kerran kuolema kuittaa univelat, niin konkurssi kuittaa rahavelat - eli uusi omistaja perii sopimukset velvoitteineen; mutta ilman velkoja.
    Maanvuokrasopimukset tehdään kyllä kymmeniksi vuosiksi mutta maanomistajalla ei ole velvollisuutta jatkaa sopimusta uuden omistajan kanssa ja vuokrasopimuksen voi irtisanoa myös konkurssipesältä vaikka konkurssipesä maksaisikin maanvuokrat omalta osaltaan ja kuten laki velvoittaa. Vuokrasopimus kun on tehty sen alkuperäisen vuokralaisen kanssa. Ei konkurssipesän eikä uuden omistajan kanssa. Siinä tapauksessa että vuokrasopimus päädytään irtisanomaan konkurssipesältä, menevät nuo purku- ja maisemointikulut konkurssipesän velkojen jatkoksi.

    Maanvuokralaki:

    "19 § (17.12.2010/1140)
    Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus, jos vuokralaisen omaisuus luovutetaan konkurssiin eikä konkurssipesä ole vuokranantajan asettamassa vähintään yhden kuukauden määräajassa ilmoittanut ottavansa vastatakseen vuokrasopimuksesta konkurssin alkamisen jälkeen aiheutuvien velvollisuuksien täyttämisestä. Jos vuokraoikeutta ei saa ilman vuokranantajan lupaa siirtää toiselle, edellytyksenä on lisäksi, ettei vuokralainen ole mainitussa määräajassa asettanut näiden velvollisuuksien täyttämisestä vakuutta. Jos vuokralainen asettaa vakuuden vasta määräajan jälkeen, mutta ennen kuin on saanut purkamisilmoituksen tiedoksi, oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen ei kuitenkaan ole.

    Vuokralaisen omaisuuden luovuttaminen konkurssiin ei estä vuokrasopimuksen irtisanomista eikä purkamista muualla tässä laissa säädetyin perustein. Vuokranantajalla ei kuitenkaan ole oikeutta konkurssin alkamisen jälkeen purkaa sopimusta sen johdosta, että vuokraa on maksamatta konkurssin alkamista edeltäneeltä ajalta.

    Konkurssipesä on vastuussa vuokrasopimuksen mukaisen vuokran maksamisesta siltä ajalta kuin se käyttää vuokra-aluetta, vaikka se ei olisi ottanut vastatakseen vuokrasopimuksesta aiheutuvien velvollisuuksien täyttämisestä. Vuokra-alueen käyttämisenä ei pidetä sitä, että konkurssipesä yksinomaan jättää alueelle velalliselle kuuluvaa omaisuutta. Vuokranantajalle omaisuuden poistamisesta ja alueen puhdistamisesta aiheutuneet kustannukset ovat konkurssisaatavia. (17.5.2019/670)

    Kun vuokrasopimus puretaan 1 momentissa mainitulla perusteella, vuokranantajalla on oikeus saada korvaus hänelle aiheutuneesta vahingosta."

    Ainoa peruste jota maanomistaja ei saa käyttää vuokrasopimuksen purkuun on vuokravelka ajalta ennen konkurssiinasettamista. Vuokrasopimuksen purkuperusteina voisi silti olla se ettei konkurssipesä ole suoriutunut noista vuokrista, vuokramaalle ei ole valmistunut sitä kansainvälistä moottoriurheilukeskusta eikä tuolla edelleen rakennusvaiheessa olevalla radalla ihan kauheasti ole kilpailtukaan. Ei ainakaan niissä luokissa joiden varjolla rataa alettiin rakentaa.

    Noiden maanomistajien kanssa tehtyjen vuokrasopimusten sisällöstä en tiedä mutta noissa sopimuksissa on voitu myös kieltää alueen hallinnan siirto toiselle osapuolelle jolloin jo konkurssi on purkuperuste jos konkurssipesä edes epähuomiossa jättää tekemättä nuo lain velvoittamat ilmoitukset ja toimenpiteet. Ja kun konkurssipesä myy vuokramaalla olevan radan, syntyy jälleen mahdollisesti tilanne jossa tuolle radan maapohjan vuokrasopimuksen siirrolle on oltava maanomistajan suostumus.

    Konkurssi ei sentään ole mikään automaatti jolla kaikki velvollisuudet mitätöidään. Konkurssia edeltävät vakuudettomat velat yleensä jäävät maksamatta ja unholaan. Konkurssin ajalta sen sijaan on voinut jo syntyä uutta vuokravelkaa, riippuen vuokranmaksuvälistä ja konkurssipesän maksukyvystä.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  8. #3908
    Noin iso infra vaatii myös ylläpitoa, menee nopeasti huonoon kuntoon ilman sitä.
    Riittääkö pesän mahdollistamatt ratapäivät siihen että paikka ei lahoa käsiin.
    Millä kalustolla turva-alueita jne ylläpidetään? Radan harjaaminen, sadevesikaivot, tiet yms. Kaikki vaatii ylläpitävää hoitoa=rahaa.
    Aprilia RSV4-R
  9. #3909
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    Riittääkö pesän mahdollistamatt ratapäivät siihen että paikka ei lahoa käsiin.
    Ei.
    Ellei niitä ratapäiviä kehitetä tuottavimmiksi ja niitä tule lisää.
    Myöskään muut tapahtumat kuin ratapäivät olisi todella tarpeen lisätulojen saamiseksi.
    "Konkurssipesä voi kuitenkin halutessaan jatkaa velallisyhtiön liiketoimintaa. Päätöksen liiketoiminnan jatkamisesta tekee velkojien kokous, mutta sen voi tehdä käytännössä pesänhoitaja konkurssin alkuvaiheessa sen jälkeen, kun pesänhoitaja on kuullut suurimpia velkojia."
  10. #3910
    Hesari tänään: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009982188.html


    Urheilu|Kommentti

    Iitin surullisesta moottori*radasta kukaan ei kerro mitään – ostajakin on kadonnut

    Yhä on paljon Kymiringiin liittyviä kysymyksiä, koska vastauksia ei kukaan anna, kirjoittaa urheilutoimittaja Ismo Uusitupa.

    Ismo Uusitupa HS 2:00 | Päivitetty 8:51

    Reilu kuukausi sitten jysähti uutispommi pitkän hiljaisuuden jälkeen: Iitin Tillolassa sijaitseva Kymiringin moottorirata on myyty. Ostajaksi ilmoitettiin unkarilaissuomalainen Finland Motorsport Circuit Holding oy.

    Uuden yrityksen toimitusjohtaja Kornel Őry vahvisti Kouvolan Sanomille kauppojen syntyneen. Yrityksen tiedot myös löytyvät kaupparekisteristä ja osoitteena on Kymentie 748, mikä on Kymiringin osoite.

    Tämän jälkeen odotuksena oli esimerkiksi konkurssipesän tiedottaminen kaupoista, uuden omistajan mediatilaisuus ja niin edelleen.

    Seurasi syvä hiljaisuus.

    Konkurssipesän pesänhoitaja Tuomas Penttilä pysyy tavoittamattomissa ja uusi yritys ei ole ottanut keneenkään yhteyttä. Tai yhden kerran Penttilä on ilmaantunut. Etelä-Suomen Sanomat kertoi 25. lokakuuta pesänhoitajalta saamastaan tekstiviestistä. Siinä lupailtiin kauppojen toteutuvan ”toivottavasti lähiaikoina”.

    Lähiaikoina?

    Unkarilaissuomalainen firma väitti jo lokakuun alkupäivinä tehneensä kaupat. Eli kauppoja ei oltukaan tehty? Kenties oli tehty jonkinlainen esisopimus?

    Kauppojen syntymiseen heräsi epäilys nopeasti jo Kouvolan Sanomien uutisen jälkeen, sillä konkurssipesää hoitavasta Eversheds Asianajotoimisto oy:stä kerrottiin jo elokuussa Sanomalle, että sitten tiedotetaan, kun kaupat on tehty.

    Yhä on paljon kysymyksiä, koska vastauksia ei kukaan anna.

    Siksi pitikin ottaa soitto Iitin kunnanjohtajalle Jarkko Saloselle. Koska Kymiring sijaitsee Iitin alueella, olisi luultavaa, että omistaja tai pesänhoitaja olisi ollut yhteydessä kunnanjohtoon.

    ”Mitään tietoa ei ole asian edistymisen suhteen”, Salonen vastaa.

    Salosta asia kiinnostaa erityisesti, sillä keskeneräisellä alueella on runsaasti rakennusoikeutta ja myös pk-teollisuuteen kaavoitettua aluetta.

    ”Koko alueen jatkokehitys kiinnostaa Iittiä todella paljon”, Salonen korostaa.

    Myös velkojia kiinnostaa, saavatko he mitään takaisin sijoittamistaan rahoista. Kymiring oy:ltä jäi velkaa yli 20 miljoonaa euroa.

    Kauppahintaa voi vain arvailla, mutta hyvän kuvan voi saada siitä, että viime keväänä Kymiringin omaisuutta yritettiin myydä reilulla seitsemällä miljoonalla eurolla. Kiinnostusta ei ollut.

    Ostajalle kohde on hankala, sillä alue on yhä keskeneräinen. Vain rata on valmis.

    Nyt rata on suljettu, kun ajokausi on päättynyt. Radan vuokrausta hoiti vielä tämän kauden radan entinen toimitusjohtaja ja nykyinen Salon hallintojohtaja Riku Rönnholm.

    Uuden omistajan luulisi ilmaantuvan, jos sellainen on, hyvissä ajoin ennen kevättä. Muussa tapauksessa radalla voi olla hyvin hiljaista ensi kesänä.

    Aina vain oudommiksi nämä kuviot muuttuvat.
  11. #3911
    Todnäk siel on koht Putlerin uus lentokenttä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  12. #3912
    Noita epämääräisiä "liikemiehiä" ilmaantuu aina haaskalle kun pikkukunnat ovat kusessa tai muuta vastaavaa.

    Onkos tuon kuvion tiimoilta esim haettavissa jonkinlaisia avustuksia tai muuta rahaa, jonka voisi pistää liiviin ja kadota kuin pieru saharaan sinne Unkariin tai jonnekin? Rahaahan tuolla on omistajan tarkoitus tienata, jos nyt joku Kimi ei osta pojalleen leikkikentäksi
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  13. #3913
    Päijät-Hämeen Iitissä sijaitseva konkurssiin mennyt moottorirata Kymi Ring on edelleen vailla uutta omistajaa.

    Konkurssipesän hoitaja, asianajaja Tuomas Penttilä vahvistaa asian Ylelle.
    – Neuvottelut ovat vielä käynnissä, Penttilä toteaa ytimekkäästi.

    https://yle.fi/a/74-20063142
  14. #3914
    Aiemmin viikolla uutisoitiin ostoskeskus Zsarin menneen kaupaksi vaivaiseen 70.000 € hintaan. Tosin todella merkittävät ylläpitokustannukset olivat tuossa tapauksessa pehmittäneet myyjän.

    Tämä Zsar on varmaan ääriesimerkki siitä miten näyttävä ja h_vetin isolla rahalla (40...50 M€) rakennettu kiinteistö onkin pantinhaltijalle reaalivakuutena ei pelkästään arvoton, vaan jopa miinusmerkkinen. KR:n todellinen vakuusarvo paljastuu sitten kun myyntihinta (ehkä) paljastetaan.
    Viimeksi muokannut: Mikeyx; 01.12.2023 klo 17:36.
  15. #3915
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Aiemmin viikolla uutisoitiin ostoskeskus Zsarin menneen kaupaksi vaivaiseen 70.000 € hintaan. Tosin todella merkittävät ylläpitokustannukset olivat tuossa tapauksessa pehmittäneet myyjän.

    Tämä Zsar on varmaan ääriesimerkki siitä miten näyttävä ja h_vetin isolla rahalla (40...50 M€) rakennettu kiinteistö onkin pantinhaltijalle reaalivakuutena ei pelkästään arvoton, vaan jopa miinusmerkkinen. KR:n todellinen vakuusarvo paljastuu sitten kun myyntihinta (ehkä) paljastetaan.
    Joku kirjoitti jollain keskustelupalstalla, että Zsarin ostoskeskuksen ikkunat maksaa enemmän kuin ostohinta...
    Joten tavaran arvo ei välttämättä ole verrannollinen myyntihintaan, vaan kokonaisuus ratkaisee, eli ne ylläpitokustannukset ja tuotto-odotukset.

    Jos tavaran arvo vs. myyntihinta kiinnostaa, niin linkissä lisää halvalla myytyä.
    https://yle.fi/a/3-9915137
  16. #3916
    Hesarissa oli artikkeli golfkenttien nousseista kiinteistöveroista, koskee välillisesti myös moottoriratoja ja varmasti vaikeuttaa Kymi-ringin myyntiä. Ohessa osa artikkelista kopioituna. Lihavoitu teksti kertoo mistä on kysymys.

    https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010018354.html

    Ari Pusa HS
    2:00 | Päivitetty 8:50

    ”Hulluttelun pitää loppua. Tässä ei ole mitään järkeä”, Golfliiton toiminnanjohtaja Juha Korhonen sanoo, kun häneltä kysyy golfkenttien muuttuneesta kiinteistöverosta.

    Asia kuumottaa golfkenttiä varsinkin pääkaupunkiseudulla. Esimerkiksi Keimolan golfkentällä Vantaalla kiinteistövero nousi vuodessa 83 000 eurosta lähes 200 000 euroon. Nousua oli 114 000 euroa.

    Joillakin kentillä kiinteistövero on saattanut yli nelinkertaistua ja jopa vielä enemmän.

    ”Vaikutus on suuri ja vaikuttaa bisnekseen. Se nostaa kustannuksia golfkentän osakkeenomistajilla, jotka muutenkin maksavat kaiken”, Keimola Golfin toimitusjohtaja Pekka Palmunen sanoo.

    Ensi kaudelle Keimolan hoitovastike on laskettu vuoden 2022 verotuksen mukaan. Palmusen mukaan lisämaksu pelioikeutta kohden olisi vuositasolla 82 euroa, jos sitä tarvitaan.

    Monen muun kentän tavoin Keimola Golf on tehnyt asiasta oikaisuvaatimuksen Verohallintoon. Siksi Keimola ei ole vielä maksanut tämän vuoden kiinteistöveroa.

    Muuttunut käytäntö johtuu siitä, että haja-asutusalueen alennuskaavaa ei enää ole sovellettu golfkenttiin, laskettelurinteisiin eikä moottoriratoihin.

    ”Muutokset ovat erittäin merkittäviä ja raskaita kustannustaakkoja jo muutenkin vaikeassa talousympäristössä, jossa toimintakustannukset ovat räjähtäneet kasvuun laukkaavan inflaation takia”, Korhonen sanoo.

    Siuntiossa toimiva Pickala Golf on maksanut tämän vuoden kiinteistöveron, joka oli 227 000 euroa eli 193 000 euroa enemmän kuin aiemmin. Nousu oli 6,7-kertainen.

    Pickala on Keimolan tavoin tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos oikaisuvaatimus ei mene läpi, koko summasta pitää maksaa seitsemän prosenttia korkoa.

    ”Päätimme maksaa veron, koska olisi vaikea löytää siihen miljoonaa euroa viiden vuoden päästä, mikäli oikaisuvaatimus prosessi kestäisi arvioidun maksimi ajan. Katsotaan, miten oikaisuvaatimus etenee. Veronkorotus ei tunnu oikeudenmukaiselta”, Pickala Golfin toimitusjohtaja Janne Pelkonen sanoo.
    P.S. Tämähän koskee myös toimivia moottoriratoja, joten ratojen käyttömaksuissa varmasti korotuspaineita...
    Viimeksi muokannut: Patukka; 04.12.2023 klo 12:04.
  17. #3917
    Toivottavasti tuohon saadaan joku järkiratkaisu, kaikki mainitut 3 harrastetta ovat sellaisia joissa tilantarve suhteessa liiketoimintaan on aika suuri (varsinkin tuossa kolopallossa) joten kiinteistöveron merkitys on varmaan melkoinen.
  18. #3918
    Lainaa OOWEE kirjoitti Katso viesti
    Toivottavasti tuohon saadaan joku järkiratkaisu, kaikki mainitut 3 harrastetta ovat sellaisia joissa tilantarve suhteessa liiketoimintaan on aika suuri (varsinkin tuossa kolopallossa) joten kiinteistöveron merkitys on varmaan melkoinen.
    Eipä tän maan veropolitiikassa muutenkaa ole hirveästi järkeä ollu... jos ne verorahat menis hyödyllisiin kohteisiin ni niitä veroja ei tarttis korottaa koko aikaa noin paljoa. Mut ku 20 eri pohjattomaan kuiluun on pakko tunkea sitä verorahaa koska sitä on aina sinne puskettu ni jostain on pakko repiä sit lisää jotta saadaa ees jotain julkisesti hyötyä näkyville.

    Veikkaan että vaik tuplattais verot nyt samantien ni silti onnistutaan leikkaamaan poliisilaitoksia, paloasemia jne jotta ministerit saa ryyppykestinsä rahoitettua.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #3919
    Lainaa OOWEE kirjoitti Katso viesti
    Toivottavasti tuohon saadaan joku järkiratkaisu, kaikki mainitut 3 harrastetta ovat sellaisia joissa tilantarve suhteessa liiketoimintaan on aika suuri (varsinkin tuossa kolopallossa) joten kiinteistöveron merkitys on varmaan melkoinen.

    Mikä olisi se järkiratkaisu?
    Yksi vaihtoehto olisi täällä idässä. Täällä ei maapohjalla ja rakennuksilla ole juurikaan arvoa, joten kiinteistöverokaan ei voi olla kovin suuri.
  20. #3920
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mikä olisi se järkiratkaisu?
    Yksi vaihtoehto olisi täällä idässä. Täällä ei maapohjalla ja rakennuksilla ole juurikaan arvoa, joten kiinteistöverokaan ei voi olla kovin suuri.
    Kunnes on. Joku keksii kiinteistöverotulon verotuksen

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001862303.html
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  21. #3921
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Mikä olisi se järkiratkaisu?
    Yksi vaihtoehto olisi täällä idässä. Täällä ei maapohjalla ja rakennuksilla ole juurikaan arvoa, joten kiinteistöverokaan ei voi olla kovin suuri.
    Kyllähän tämä Kouvolan seutu, missä tuo ratakin sijaitsee on täysin arvotonta jos katselee vaikka hintapyyntöjä asunnoista mitä olen nähnyt hiljattain myynnissä, Esimerkiksi täällä Elimäellä. Töissä Madridissa kun kerroin mitä asunnoista täällä pyydetään pyörittelivät päätään.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  22. #3922
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Töissä Madridissa kun kerroin mitä asunnoista täällä pyydetään pyörittelivät päätään.
    Espanjassahan sai jostakin sisämaasta ostaa kokonaisia kyliä rakennuksineen kymppitonnilla tai vastaavalla summalla. Pääkaupunki on pääkaupunki maa kuin maa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  23. #3923
    Kiiran Tero Tekniikan Maailmassa.
    Surullisen kuuluisa Kymiringin moottorirata Iitissä on tulossa tiensä päähän. Valitettavasti. Olen seurannut sen saagaa jo vuodesta 2013 saakka, ja tunnen sen tarinan valitettavan hyvin.

    Mutta palataanpa aikaan reilu kymmenen vuotta sitten. Kymiringin paikalla sijaitsi ennen Tillola Offroad -niminen enduron harrastusalue. Kävimme ajamassa siellä usein. Kerran kun olimme ajamassa, joku paikallinen alkoi kertoa, että alue puretaan ja sinne rakennettaan asvaltoitu moottorirata.

    Olen itse harrastanut rata-ajoa jo 1980-luvulta saakka. Olen ajanut kaikilla Suomessa olevilla moottoriradoilla, joten tiedän suurin piirtein, missä ratojen pitäisi sijaita, ja missä ei. Siksi suunnitelma vaikutti vähintäänkin erikoiselta. Päätin seurata tilannetta – ainahan uusi rata olisi tervetullut Suomeen.

    KYMIRING JÄTTI ympäristölupahakemuksen vuonna 2014, ja siitä luonnollisesti valitettiin. Lupa sai lainvoiman vuonna 2017. Rakentaminen pääsi tuolloin kunnolla vauhtiin.

    Sitten asiat muuttuivat nopeasti. Alettiin puhua MotoGP-osakilpailun järjestämisestä, ja kuiskuteltiinpa jopa formula 1 -osakilpailustakin. Tuolloin alan toimittajilla alkoi nopeasti soida varoituskellot.

    MotoGP:n järjestelyoikeudet omistaa Dorna Sport. Se ei ole hyväntekeväisyysjärjestö, ja on yleisesti tiedossa, että Dorna haluaa MotoGP-kilpailun järjestelyoikeuksista noin 10 miljoonaa euroa. Kuuleman mukaan ensimmäisellä kerralla ratayhtiö saisi 50 prosentin alennuksen.

    Niin tai näin. Viisi miljoonaakin on paljon rahaa, ottaen huomioon, että rata, katsomot, varikkorakennukset, ravintolat ja mahdollinen hotellikin pitäisi rakentaa alueelle. Tiedossa oli, että rata ja fasiliteetit alueelle maksaisivat vähintään 20 miljoonaa euroa. Tästä merkittävä osa pitäisi kerätä sijoittajilta. Jos heille pitäisi maksaa korkoa vuodessa sijoituksesta, vaikka prosentin verran, olisivat korkomenot vuodessa 200 000 euroa.

    Melko paljon ottaen huomioon, että tuo pitäisi kerätä ratamaksuilla ja MotoGP:stä kerätyillä lipputuloilla. Ai niin, mutta ne MotoGP-tulot sulaisivat jo siihen Dornalle menevään rahaan. Sitähän ei kukaan tietysti kertonut julkisesti.

    RATAA RAKENNETTIIN kuin kuuluisaa Iisakinkirkkoa. Kirjoitin erääseen moottoripyörälehteen pakinan, jonka otsikko kuului: ”En usko joulupukkiin, enkä usko Kymiringiin”. Sain kolumnista melkoisen määrän vihapostia, vaikka kirjoitin mielestäni hyvin realistisesti.

    Vuotta myöhemmin kirjoitin kolumnin siitä, miksi koko kesänä rata-alueella ei ollut tapahtunut mitään. Työkoneet pysyivät koko kesän samoilla paikoillaan. Ratayhtiön edustaja otti yhteyttä ja väitti, että alueella työskennellään kovasti. Todellisuudessa ei työskennelty, ja asia myönnettiin vuotta myöhemmin. Seisauksen oli kuulemma aiheuttanut se kuuluisa rahapula.

    Sitten radalla järjestettiin MotoGP-testit. Seuraavana kesänä olisi vuorossa pitkään odotettu MotoGP-kilpailu. Kilpailua ei järjestetty, mutta syynä oli raha-asioiden sijaan koronapandemia. Se vei seuraavankin vuoden kilpailut.

    Lopulta kilpailu olisi päästy järjestämään vuonna 2022, jolloin ratakin oli hyväksytty kilpailukäyttöön. Yllättäen tuli kuitenkin tieto, että Kymiringin turva-alueet eivät ole läpäisseet tarkistusta. Todennäköisempi syy oli kuitenkin se, että Dornan vaatima kynnysraha oli edelleen maksamatta.

    Myöhemmin on käynyt ilmi, että kilpailua järjestänyt Kymiring Events on jäänyt velkaa Dorna Sportille 6,4 miljoonaa euroa. Dorna on yrittänyt karhuta saataviaan Kymiring Eventsiltä tuon jälkeen huonolla menestyksellä.

    RATAYHTIÖN viimeinen saaga on edessä. Se hakeutui konkurssiin keväällä 2023. Syksyllä tuli tieto, että rata-alue on myyty unkarilaiselle Finland Motorsport Circuit Holding Oy:lle. Viimeisin tieto on se, että todellisuudessa rata-aluetta ei olekaan myyty, ja että unkarilaiset sijoittajat ovat kadonneet kuin se kuuluisa päästö Saharaan.

    Mitä rata-alueelle tapahtuu seuraavaksi on vähintäänkin epäselvää. Kasvaako se tulevaisuudessa horsmaa kuin takavuosien Sunny Car Center, vai ajetaanko siellä vielä joskus?

    Koko tapaus on harmillinen, koska rata itsessään on moottoriratana loistava. Varmaa on ainakin se, että Lahden kaupungin ratayhtiöön sijoittamat liki seitsemän miljoonaa euroa jäävät lopulta saamatta. Ja moni muukin jää nuolemaan näppejään.

    https://tekniikanmaailma.fi/kymiring...kohta-horsmaa/
  24. #3924
    Muutoin tuossa käydään hyvin läpi asiaan liittyvät faktat; mainitsematta jää se kuinka muualla maailmassa MotoGP -kisat saadaan radan osalta taloudellisesti kannattaviksi. Siis ulkopuolinen sponsorointi.

    Rata on olemassa - ja joku sen kyllä ostaa. Tulevaisuuden toimintojen kannalta ratkaisevaa on se kuinka paljon uusi omistaja pystyy hankkimaan rahoitusta rata-alueen investointeja varten, ja pystyykö omistaja järjestämään isosti yleisöä paikalle tuovia tapahtumia.
  25. #3925
    Niin, kyllähän tuon alueen joku varmasti ostaa, mutta ostaako moottoriradaksi ei sitten olekaan niin varmaa. Ensimmäisenä vaihtoehtoisena käyttötarkoituksena tulee mieleen aurinkovoimalaitos, jos maapohjan saa riittävän halvalla, sellaistahan Iittiin ollaaan puuhaamassa ja aluehan olisi tarkoitukseen mitä sopivin.

    Totta on myös se että moottoriratana tuosta ei saa kannattavaa millään konstilla ilman jatkuvaa - ja varsin massiivista - ulkopuolista tukea. Kunnista ei siihen ole, tämä on jo nähty, ja yksityinen raha karttaa riskialtista bisnestä. Ei ole loistavaa tulevaisuutta, jos olisi niin ostajia olisi ollut jo jonoksi asti.

    Saas nähdä kuinka hänessä käy...
    Viimeksi muokannut: Patukka; 08.12.2023 klo 22:35.
  26. #3926
    Meillä oli LPR:ssä aikoinaan yksi Teemu Kaukonen, joka pystyi omalla panoksellaan tuomaan ihan uutta pöhinää kaupunkiin. Jätkällä oli ideoita ja draivia, ja hän oikeasti toi uusia elementtejä tänne. En tiedä/muista mihin kaikki sitten kaatui.

    Joku vastaava tyyppi saattaisi kyetä tekemään KR:stä happeningien tapahtumapaikan. Siis niin paljon riippuu yksittäisen hlön visiosta ja kyvystä saada muut mukaan; mutta useimmiten nuo feilaa. Joskus aikoinaan Hesasta tultiin junalla juhannuksena Kultakiveen - eli kaikki on kiinni tekemisestä, markkinoinnista ja imagon luomisesta. Mutta pelkkä rata-alue vetää puoleensa vain paarmoja.

    EDIT: Kaukosen firmalla oli rantakirppu, jonka rekkari oli GAY-69
    Viimeksi muokannut: Mikeyx; 08.12.2023 klo 23:33.
  27. #3927
    Kiiran jutussa unkarilaisten mahdollinen vetäytyminen hankkeesta jäi lyhyen maininnan varaan. Tässä hetkessä se on kuitenkin se tärkein asia, joten odotellaan milloin siitä ehkä kuullaan lisää.
  28. #3928
    https://yle.fi/a/74-20064041

    YLE kirjoittaa Lahden sisäisestä selvityksestä suhmuroinnista. Eihän se ihan nappiin mennyt. Saa nähdä käsitelläänkö noita oikeudessa.
    ...
  29. #3929
    Lainaa Jote kirjoitti Katso viesti
    https://yle.fi/a/74-20064041

    YLE kirjoittaa Lahden sisäisestä selvityksestä suhmuroinnista. Eihän se ihan nappiin mennyt. Saa nähdä käsitelläänkö noita oikeudessa.
    Lahden kohdalla tuo Lahti Eventsin osallistuminen KymiRingiin menee varmuudella käräjille, tuon seikkailun kautta näyttäisi piilotellun Lahti Events Oy:n ja KOKO Lahti Oy:n tappioita myös muusta tapahtumatoiminnasta sekä tapahtumatoiminnan polkumyynnistä jolla on yksityisen puolen kilpailu tapettu alueella käytännössä kokonaan. Nuo Lahdessa ilmoitetut tappiot, 7 miljoonaa, ovat syntyneet siis ilmeisesti kahden miljoonan sijoituksesta. Mutta kun siinä sivussa piti 5 miljoonaa maksaa Dornallekin.

    Tekniikanmaailman artikkelin väite siitä että Dornan kynnysraha olisi ollut maksamatta ei siis pidä paikkansa tai sitten joku valehtelee. Lahti Events on maksanut kirjanpitonsa mukaan tuon 5 miljoonaa ennakkona Dornalle KymiRingillä järjestettävästä MotoGP-osakilpailusta.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  30.  
  31. #3930
    ^Julkisuudessa on mainittu, että Dornan maksut oli jaettu kahteen yhtä suureen osaan. Dornahan veti henkselit kisan päälle tasan kaksi viikkoa sen jälkeen kun ensimmäisen erän maksu oli ollut 2 vkoa rästissä.

    Lahti Events teki useamman vuoden ajan töitä kisan eteen ja on varmaankin tehnyt varaus- ja etumaksuja monenlaisille laite-, materiaali- ja palvelutoimittajille.
Sivu: 131 / 136:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3181121129130131132133 ... ViimeinenViimeinen