Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 39:een 39:sta
  1. #31
    Lainaa (MagnaMan @ Helmi. 13 2008,22:32) kirjoitti
    Ota litra Miranolia ja ohenna se 20 %.
    Tilaa pakkasta 10-15 astetta.
    Maalaa ulkona vaikka pensselillä.
    ===> uskomattoman hyvä pinta!

    Enpä ensin uskonut kun kerrottiin, mutta kokeilinpa kumminkin.
    Totta on.
    Tuo muuten toimii!!!
    Ihmeellistä, mutta totta
    Tiggeri voi varmaan vahvistaa, massaus onnistui siihen germaani peliin uskomattoman hyvin sulla
    Lahjattomat treenaa
  2. #32
    maalaamisesta tiedä mitään, paitti taivaanrannanmaalaamisesta, mutta milläs tuo maalattupinta sitten hiotaan..ja lakankos se tarvii lopux päälle?

    autoista ei tykkää puhua, mut jotakin pitäis mustan kotilon maalipinnalle alkaa tehdä. ehjä muuten mutta hitosti pieniä naarmuja,

    Mikä neuvoksi?



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  3. #33
    me rakenneltiin eräs näyttelykuntoinen jenkkiauto parivuottasitten.. vietiin aut ammattimaalarille joka maalasi ja veti useamman kerroksen lakkaa päälle.. no pintaan ei oltu täysin tyytyväisiä kun valoavasten heijastui hiekan appelssiinikuviota.

    Ei muutakuin raa asti hiottiin pinta vesihionnalla mataksi ja sitten kiilloitus.. Ei ollut mikään pieni työ mutta pinnasta tuli kyllä hyvä..


    elikkä huonostakin pinnasta saa hyvän kun jaksaa vaan kiillotella, mut helpommalaa kyllä pääsee jos vetää kerralla ruiskulla kunnon pinnan..
    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  4. #34
    jos olette katsonee american hot rod sarjaa, niin nehän vesihioo /hiontatahnalla hioo monesti niitä autoja maalauksen jälkeen. joskus taisivat sanoakkin, ettei pinta ole ikinä riittävän hyvä maalarin jäljiltä.?(näyttelytasoon).
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  5. #35
    Lainaa (jeba1 @ Helmi. 15 2008,09:46) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Helmi. 15 2008,08:51) kirjoitti
    perinteisesti kaikki flyygelit yms on maalattu ihan pensselillä ja hiottu, ja onhan niissä pinta ihan älyttömän hyvä.

    tuo perustuu enemmän tuohon hiomiseen kuin maalin levitysmetodiin.

    Isä maalasi yhden fiatin joskus peltikattomaalilla ja pensselillä. pinta oli todella hyvä, ei sitä erottanut normiauton pinnasta, ellei oikein läheltä zoomaillut. vitsi peltikattomaalissa on juuri se, että se on 'kiristyvää', sopiva kerros ja maali kuivuessaan kiristää pinnan suoraksi. tietysti maalarinkin kädellä on vaikutusta lopputulokseen. tätä ei siis hiottu ollenkaan. Peltikattomaali pitäisi olla myös melko hyvin haalistumista kestävää, kun se on tehty katoille. mutta mielestäni se haalistui silti nopeammin kuin automaali, mutta vahalla sen sai aina uudestaan kiiltämään.
    Nykypäivänä kyllä suositaan niissä flyygeleissä ja muissakin soittimissa ruiskuttamista, se kuitenkin vähentää sitä loppukäsittelyn määrää. Jotkut pajat saattavat tehdä koko prosessin pensselillä kunnioittaakseen perinteitä (lue:rokottaakseen kovemman hinnan) mutta ruiskuttamalla voidaan kontrolloida esim. maalin paksuutta helpommin.

    Ei ne peltikattomaalit niin hirveästi mihinkään "kiristy" vaan se pinnan siliäminen johtuu taas kerran siitä pitkästä kuivumisajasta, luulen myös että jos nyt pääsisit katsomaan sitä isäsi maalaamaa Fiiattia niin voi olla että mielipiteesi siitä maalauksen hyvyydestä olisi ehkä toinen
    Rautakaupan kattomaaleissa on n.päivän kuivumisaika,kirjo ja panssari,liuotinaineet haihtuvat tuossa ajassa.Hyvissä olosuhteissa muutama tuntikin riittää. Toisin on kattomaalit joissa sideaineena pellavaoljy tms. esim grafiittimaali jossa kuivumisaika 1vko-useampi kk.

    Flyygelit yms. kalusteet ovat maalattu tosiaan aikoinaan käsin,mutta maalit olivat mestareiden itsensä sekoittamia,huom. MESTAREIDEN,jotka tekivät samaa työtä lähes päivittäin. Käytössä ei ollut k-raudan synteettinen paskapensseli vaan minkin tai muun olion karvoista valmistetut pensselit(vastaavia suteja saa nykyänkin erikoiskaupoista),hinta n.50-100krt sokevaan verrattuna.Mutta noita mestareita ei ikävä kyllä saa muuta kuin kalmistosta.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  6. #36
    Lainaa (adrenaliini @ Helmi. 15 2008,14:57) kirjoitti
    Lainaa (jeba1 @ Helmi. 15 2008,09:46) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Helmi. 15 2008,08:51) kirjoitti
    perinteisesti kaikki flyygelit yms on maalattu ihan pensselillä ja hiottu, ja onhan niissä pinta ihan älyttömän hyvä.

    tuo perustuu enemmän tuohon hiomiseen kuin maalin levitysmetodiin.

    Isä maalasi yhden fiatin joskus peltikattomaalilla ja pensselillä. pinta oli todella hyvä, ei sitä erottanut normiauton pinnasta, ellei oikein läheltä zoomaillut. vitsi peltikattomaalissa on juuri se, että se on 'kiristyvää', sopiva kerros ja maali kuivuessaan kiristää pinnan suoraksi. tietysti maalarinkin kädellä on vaikutusta lopputulokseen. tätä ei siis hiottu ollenkaan. Peltikattomaali pitäisi olla myös melko hyvin haalistumista kestävää, kun se on tehty katoille. mutta mielestäni se haalistui silti nopeammin kuin automaali, mutta vahalla sen sai aina uudestaan kiiltämään.
    Nykypäivänä kyllä suositaan niissä flyygeleissä ja muissakin soittimissa ruiskuttamista, se kuitenkin vähentää sitä loppukäsittelyn määrää. Jotkut pajat saattavat tehdä koko prosessin pensselillä kunnioittaakseen perinteitä (lue:rokottaakseen kovemman hinnan) mutta ruiskuttamalla voidaan kontrolloida esim. maalin paksuutta helpommin.

    Ei ne peltikattomaalit niin hirveästi mihinkään "kiristy" vaan se pinnan siliäminen johtuu taas kerran siitä pitkästä kuivumisajasta, luulen myös että jos nyt pääsisit katsomaan sitä isäsi maalaamaa Fiiattia niin voi olla että mielipiteesi siitä maalauksen hyvyydestä olisi ehkä toinen
    Rautakaupan kattomaaleissa on n.päivän kuivumisaika,kirjo ja panssari,liuotinaineet haihtuvat tuossa ajassa.Hyvissä olosuhteissa muutama tuntikin riittää. Toisin on kattomaalit joissa sideaineena pellavaoljy tms. esim grafiittimaali jossa kuivumisaika 1vko-useampi kk.

    Flyygelit yms. kalusteet ovat maalattu tosiaan aikoinaan käsin,mutta maalit olivat mestareiden itsensä sekoittamia,huom. MESTAREIDEN,jotka tekivät samaa työtä lähes päivittäin. Käytössä ei ollut k-raudan synteettinen paskapensseli vaan minkin tai muun olion karvoista valmistetut pensselit(vastaavia suteja saa nykyänkin erikoiskaupoista),hinta n.50-100krt sokevaan verrattuna.Mutta noita mestareita ei ikävä kyllä saa muuta kuin kalmistosta.
    Pieni selvennys noihin ilmaisemiini pitkiin kuivumisaikoihin.
    Normaalit automaalit (akryylit) kuivuvat uunikäsittelyssä (60-70 astetta) noin 30 -45 minuuttia jonka jälkeen jäähtyminen 30min jolloin maali on jo kohtuullisen kuivaa
    Kattomaalit noin vuorokausi, jos on esim. valumia tai erittäin paksuja kerroksia niin kuivumisaikaa voi vain arvailla.
    Alkydit (Miranol ja vastaavat) 1-2 vrk jonka jälkeen voidaan jo koskea, eivät vielä kovia vaan tuntuvat esim. kynnellä painaessa pehmeiltä ja niihin jää jälki, nämä maalit eivät periaatteessa koskaan kuivu kokonaan, eli ne sulavat uudestaan jos niitä liotetaan liuottimella koska niissä ei käytetä erillistä kovettajaa.
    BMW F800GT
    Triumph America -08->11
    Yamaha V-max -98->08
  7. #37
    Maalasin oman Kleinbussin runsaat kymmenen vuotta sitten telalla, ahtaimmat kolot pensselillä. Yllättävän hienoa jälkeä tuli, neuvoja kun en viitsinyt mistään kysyä ja tavallisella metallimaalilla maalasin. Vajaat kymmenen vuotta laitos oli pihasäilytyksessä, paitsi talvet ladossa. Nykyisin viettää eläkepäiviä ladon suojassa ja yhä on maalit kunnossa.

    Pientä appelsiinimaisuutta pinnassa on, eli kun katetta katsellaan sen verran lähempää kuin auton peltiä, voi alkaa herkkäsilmäisempää vähitellen tökkimään.
  8. #38
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Saahan tuolla telalla ainakin paksun pinnan, sillä helvetinmoinen hiominen ja jälkikäsittely tuosta tulee hiomatahnan kanssa, sillä tuo hyvä pinta on tehty, eikä telalla.
    Toivottavasti käytti oikeaa automaalia kovettimineen että kestää hiomatahnan.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  9.  
  10. #39
    Maalasin kesällä tuumasta rautaputkea Hammeritella (ksyleeniohenteinen nopeasti ja kovaksi kuivuva maali) ihan pensselillä, ja jälki aivan tasaista, kun olis ruiskulla vedetty. Maali vaan pitää olla aika ohutta niin se tasoittuu ihan itsekseen ennen kuivumista. Minustakin tuo telamaalauksen sileys tulee tasaisesta maalikerroksesta ja ohennetun maalin itsestään tasoittumisesta. Telakin pitää olla vaahtomuovia eikä mikään seinätela.

    Parkettilattiat muuten lakataan isolla metallilastalla, ja sileää tulee.

    Kerran lakkasin pöydän pinnan palalla vaahtomuovia. Ohut lakka lammikoksi pöydälle ja nopea levitys. Kyllä kiilsi. Tapoja on monia.

    Toki ruisku on nopea ja fyysistä työtä säästävä tapa.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12