Tässä linkissä mielenkiintoinen projekti:
http://www.rickwrench.com/index79....tm?http
Eli miten maalata auto telalla, uskomatonta jälkeä... Tekisi mieli kokeilla noihin työnalla oleviin katteisiin. Niitä saa kuitenkin hioa ja tuolla tavalla ei tarvitsisi erikoista paikkaa projektille.
näyttääpä tosiaan hyvältä tuo jälki. eihän se varmasti ruiskumaalauksen veroinen ole, mutta eipä ole hinnan kiroissa nuo maalausvehkeet.
...
Siis lopputulos on varmasti parempi kuin ruiskutus, koska kiillottamallahan saa pinnan peilikirkkaaksi.(MachinaAnimata @ Helmi. 13 2008,15:36) kirjoitti
Työtä siinä vain on hemmetisti ja saa varoa, ettei ulkokulmista kulu koko maalikerros puhki.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tuo kaveri taisi vetää noihin kulmiin teipit suojaksi ettei tule vahingossa mentyä läpi. Ajattelin käydä maalikaupassa kyselemässä että mitä ovat mieltä ja millä maaleilla kannattaisi vetää. Telalla on maalattu ennenkin. Seinää.(svahnm @ Helmi. 13 2008,16:42) kirjoitti
Siinä saa käsi käydä vilkkaasti. Koko pinnan olisi hyvä olla märkä samaan aikaan eikä hyttykärpäsistäkään ole väliksi. Yleisesti ottaen taitaa olla sama millä vetää, koska tavan färi siliää kyllä, jos pinta on muuten kelpo. Superlonin palalla en kyllä lähtis edes yrittään jollain nopeasti kuivuvalla...ellei telanjälki ole tavoite.
Taitaa olla amerikanherkku kyseessä.
edit: anteeksi maalaisliitolaisuuteni, kyseessähän oli pigmentti plus 7 kerrosta lakkaa. Ehkä hyvinkin toimiva paketti.
Ota litra Miranolia ja ohenna se 20 %.
Tilaa pakkasta 10-15 astetta.
Maalaa ulkona vaikka pensselillä.
===> uskomattoman hyvä pinta!
Enpä ensin uskonut kun kerrottiin, mutta kokeilinpa kumminkin.
Totta on.
Mikä mahtaa olla maalipinnan kestävyys?
Peltikatotkin vedetään pensselillä, jos halutaan maalin säilyvän vuosia.
Voihan hitsin hitsi.........
Jos tarkoitat Miranol-maalausta niin kestävyys oli hyvä eikä hilseillyt pois. Auto, josta maalasin lokasuojan, oli maalauksen jälkeen mulla 2 vuotta.(Akiva @ Helmi. 13 2008,22:36) kirjoitti
Siinähä lukee ett tärkein seikka on se ett sitä on ohennettu RIITTÄVÄSTI. Eli mikään normi ohentaminen ei riitä vaan se tosiaan pitää olla ihan ohutta litkuu.(hra1150 @ Helmi. 13 2008,22:31) kirjoitti
Ett se ei varmaankaan ole ongelma etteikö koko pinta olisi märkä yhtä aikaa, ts ei tarvi tavallista nopeemmat kädet.
Ja mineraalitärpättiä(mineral spirits?) ohenteena, ei asetonia, koska asetoni jämähtää(flashes?) liian nopeasti.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuollaistahan se autonmaalaus oli ennen ku keksittiin kirkaslakkat autoille ja suorakiilto acryylimaalit, väri päälle vaikka kaatamalla, viikon kuivatus ja hionnat vesissä ja kiillottamaan.
Onneksi aineet ja tekniikka kehittyy...huh huh
Toi "itsestään tasottuvuus" on noiden emalimaalien ominaisuus, kuten esim. pinstripe maalit, vedetään siveltimellä ja telalla.
Jotta löytäisi parkkipaikalta.
Dark Garage Performance r.y (DG-Performance)
Koska ruiskulla ei saa riittävää maalikerrosta,eikä tarttuvuus ole sama kuin pensselillä painamalla.Kestävään maalipintaan tarvitaan riittävästi kerrospaksuutta,mmy,vai mikä se oli..(Akiva @ Helmi. 13 2008,22:36) kirjoitti
Mutta tuon auton maalaaminen tarvitsee aivan helvatin hyvää maalaria jos noilla välineillä maalaa.. Kaarevia pintoja,teräviä kulmia,kulmiin ei saa riittävää maalikerrosta jne.Kovettajan oikea suhde,kuivumis/nahallemenoaika/isot pinnat/lämpötila,tasainen maalikerros jne. Homma on mahdollista varmaan,mutta taitaa suurimmaksi osaksi olla mainoskikka. Ja metallihohtomaaleille ei varmasti sovi,eikä oikein helposti täyskiiltävillekään. Tietysti puleeraamalla ja kiillottamalla pintaan tulee kiiltoa ja ehkä virheitä häivytettyä,mutta helpoin tie on antaa homma automaalarille ja ruiskulle.
Pieniä pintoja kuten katteet jne. saa varmaan onnistumaan spraylläkin ja lopputulos on varmempi. vai mikä se oli
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Kyllä tuo telalla maalaaminen ja jopa hyvän jäljenkin aikaansaaminen on ihan mahdollista eikä vaadi edes kovin kummoista osaamista, oikeastaan ainoa mihin täytyy varautua kun maalaa tuolla menetelmällä on järjetön kiillottaminen.
Tottakai se helpottaa jos pystyy valmiiksi maalaamaan mahdollisimman tasaisen pinnan.
Jos ottaa esim. Miranolia joka on alkydipohjainen maali, se tasoittuu todella pitkään maalauksen jälkeen, varsinkin jos käyttää hitaahkoja ohentajia, alkydipohjaisten maalien kanssa täytyy vaan muistaa etteivät ne periaatteessa ikinä kovetu samalla tavalla kuin akryylipohjaiset maalit joihin on käytetty kovettajaa.
Alkydimaaleihinkin on olemassa kiihdyttäjää joka nopeuttaa kuivumisprosessia mutta ne eivät silti ole akryylimaalien veroisia.
Pahimmassa tapauksessa menet tankkaamaan ja maali lähtee pois jos bensaa roiskuu
Itse asiassa ennen alkydi/keinohartsi maalien käyttöä autot maalattiin selluloosa maaleilla joita maalari ruiskutti useita hyvin ohuita kerroksia ja senjälkeen ne annettiin kiillottajille jotka kiilloittivat niihin hyvän pinnan.
Nykymaaleista spray maalit ovat lähimpänä noita selluloosa maaleja jotka kuivuivat todella nopeasti jos vaan malttoi ruiskuttaa tarpeeksi ohuen kerroksen.
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Siis millä perusteella telamaalaamalla auton saa paremman pinnan kuin ruiskumaalaamalla? Pitäähän sitä ruiskumaaliakin hioa kerrosten välissä ja voihan sitäkin kiillottaa. Meinasitko että kun telalla painaa niin menee joka huokoseen maalia, vai?(svahnm @ Helmi. 13 2008,16:42) kirjoitti
...
Nimenomaan. Pitää olla aika fakiiri kuka tuolla systeemillä saa paremman lopputuloksen. Mutta samalla ajatustavalla voisi kai kaataa suoraan maalin suoraan ämpäristä katolle ja hioa tasaiseksi.(MachinaAnimata @ Helmi. 14 2008,09:25) kirjoitti
Voihan tuolla tavalla maalata jos haluaa,voi myös tupsutella maalin pirkka-pumpulipuikolla,ja lopuksi puolen vuoden hionta päälle.
Mutta tyyli ei sovi tavalliselle maalarille jos haluaa lopputulosta.
Pääseehän kiinaankin kävellen, mutta finnair on helpompi vaihtoehto.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
[/quote]Nimenomaan. Pitää olla aika fakiiri kuka tuolla systeemillä saa paremman lopputuloksen. Mutta samalla ajatustavalla voisi kai kaataa suoraan maalin suoraan ämpäristä katolle ja hioa tasaiseksi.(adrenaliini @ Helmi. 14 2008,09:51) kirjoitti
Voihan tuolla tavalla maalata jos haluaa,voi myös tupsutella maalin pirkka-pumpulipuikolla,ja lopuksi puolen vuoden hionta päälle.
Mutta tyyli ei sovi tavalliselle maalarille jos haluaa lopputulosta.
Pääseehän kiinaankin kävellen, mutta finnair on helpompi vaihtoehto.[/quote]
Pieni tarkennus noihin edellisiin, normaalisti kun ruiskutetaan pintaväriä niin sitä ei välihiota vaan se on suoraan tarpeeksi hyvä jokaiselle tavan tallaajalle, eri asia on näyttelytasoiset maalaukset. siis tarkoitan tässä normaalilla automaalaamossa tapahtuvaa työtä.
Tapa millä maali levitetään pinnalle on aika ratkaiseva, jos kaadat suoraan purkista esim. Miranolia niin saat varautua tooodella pitkään kuivumisaikaan jos se nyt kuivuu ikinä
Tuo vertaus kävelemällä Kiinaan on aika osuva, viimeistään kun sormenpäistä alkaa veri tulemaan läpi vesihionnan seurauksena niin alkaa miettimään tämän maalaustavan mielekkyyttä, sitten alkaa oikeasti v******a kun huomaa että se mitä juuri hioo pitää saada myös takaisin kiiltäväksi joka ei myöskään tapahdu ihan ilman työtä.
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Vertaus on myös siinä suhteessa osuva, että jos haluaa väen väkisinkin lähteä käymään Kiinassa, mutta ei tahdo uhrata siihen niin paljoa rahaa, että pääsee näppärästi finskillä, voi sinne myös kävellä.(jeba1 @ Helmi. 14 2008,10:21) kirjoitti
Itse juuri uhrasin about 700€, ellei enemmänkin autoni maalaamiseen, kaiken työn tein itse. Jos olisi ollut keino tehdä sama duuni 50€ hinnalla, niin olisin kyllä todellakin vakavasti harkinnut. Ja pihinä kaverina olisin jopa saattanut hommaan ryhtyäkin. Laiskana kaverina taas en varmaankaan olisi tehnyt sitä toiste![]()
Sehän tuossa hionnan ja kiilotuksen kautta tehdyssä maalaamisessa on myös pieni ongelma ettei tämäkään keino ole ilmainen.(MadMan @ Helmi. 14 2008,11:03) kirjoitti
Tässä käytetty maali on halvempaa kuin kunnon automaali, sitä tosin menee paljon enemmän eikä hionta tarvikkeet ole myöskään ilmaisia, niitä ei normaalisti tarvita ollenkaan pintaväri vaiheessa, pohjathan molemmilla tavoilla maalattessa täytyy tehdä samalla tavalla joten se täytyy laskea yhtäläisiksi kuluiksi riippumatta pintavärin levitys tekniikasta.
Kiiloitusaineet, varsinkin toimivat ovat myös aika tyyriitä.
Ja jos luit linkin niin tarinan "sankarillakin" meni ensimmäinen halpis kiiloituskone melko nopeasti hajalle
Eli keinoa maalata auto 50 € budjetilla ei ole kovinkaan helppo toteuttaa.
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
"Wax on, wax off!" *(jeba1 @ Helmi. 14 2008,11:16) kirjoitti
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuossahan nuo perustelut tulivatkin jo. Eli normiruiskutukseen verrattuna jää kaikki "appelsiinipinta" puuttumaan, kun pinta hiotaan tasaiseksi. Vertaa vaikka vanhoja mustia autoja, jotka on tehty kiillottamalla. Nykykorollan, eikä edes aina arvoautojen pinta pääse samaan tasaisuuteen.(MachinaAnimata @ Helmi. 14 2008,09:25) kirjoitti
Faijalla on jaguaareja jonkin verran ja esim. yhdessä MK II:ssa oli varmaan yli puolen millin paksuinen maalipinta, kun sitä hiottiin metallille. Hyvä keino tuon vanhan maalin poistamiseen oli siirtää laite lämpimästä ulos paukkupakkaseen. Maalipinta hilseili irti nopeasta lämmön vaihtelusta.
Mutta niin kuin tämäkin tuli esille jo aiemmissa viesteissä, että kiillotustyössä on aivan järjetön homma, eikä se ole helppoa - edes koneella. Tulee hiottua helposti puhki.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Pari kesäautoa telalla maalanneena (alkydimaalilla) en enää ikinä ryhdy siihen. Telaamisessa menee monikertainen aika ruiskutukseen nähden ja työnä vittumaisempaa. Ja tulos on huonompi. Tulipahan kokeiltua.
perinteisesti kaikki flyygelit yms on maalattu ihan pensselillä ja hiottu, ja onhan niissä pinta ihan älyttömän hyvä.
tuo perustuu enemmän tuohon hiomiseen kuin maalin levitysmetodiin.
Isä maalasi yhden fiatin joskus peltikattomaalilla ja pensselillä. pinta oli todella hyvä, ei sitä erottanut normiauton pinnasta, ellei oikein läheltä zoomaillut. vitsi peltikattomaalissa on juuri se, että se on 'kiristyvää', sopiva kerros ja maali kuivuessaan kiristää pinnan suoraksi. tietysti maalarinkin kädellä on vaikutusta lopputulokseen. tätä ei siis hiottu ollenkaan. Peltikattomaali pitäisi olla myös melko hyvin haalistumista kestävää, kun se on tehty katoille. mutta mielestäni se haalistui silti nopeammin kuin automaali, mutta vahalla sen sai aina uudestaan kiiltämään.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Nykypäivänä kyllä suositaan niissä flyygeleissä ja muissakin soittimissa ruiskuttamista, se kuitenkin vähentää sitä loppukäsittelyn määrää. Jotkut pajat saattavat tehdä koko prosessin pensselillä kunnioittaakseen perinteitä (lue:rokottaakseen kovemman hinnan) mutta ruiskuttamalla voidaan kontrolloida esim. maalin paksuutta helpommin.(jaket @ Helmi. 15 2008,08:51) kirjoitti
Ei ne peltikattomaalit niin hirveästi mihinkään "kiristy" vaan se pinnan siliäminen johtuu taas kerran siitä pitkästä kuivumisajasta, luulen myös että jos nyt pääsisit katsomaan sitä isäsi maalaamaa Fiiattia niin voi olla että mielipiteesi siitä maalauksen hyvyydestä olisi ehkä toinen![]()
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
on se fiatti vieläkin ladossa tallessa. tuommoisen maalipinnan hyvyys ei olekkaan verrattavissa mihinkään nykyauton maalipintaan, vaan jos vertaa esim samanikäisiin autoihin, niin se on kuitenkin uutta maalia, ja jos eihän autoja katsella alle puolesta metristä, niin maalin laatu on toimiva kokonaisuus kuitenkin.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
helppo työ-vaikea lopputulos. Kun esim. marketti purkkimaali maston modena kuivuu mastonin ksyleeni ohenteella ohueksi lantrattuna pintakuivaksi tosi nopeasti. Jopa pensselillä saa varsin sileää pintaa. Ruiskusta nyt puhumattakaan. Jos perusvärit kelpaa niin ppg delfleet yms yhden aineen "rekkamaalit" voittaa 6-0 miranoolit. Tikkurillalla on myös hyviä ammattisarjan maaleja (kuten temalac sarja), kraudan myyjät vaan haluaa kaupata miranoolia. Miranoolit, hammerritet, yms tavan purkkimaalit jää pehmeäksi pitkään kuivuttuaankin, kiilto häviää nopeasti. Hiominen yhtä tuskaa kun maali on kun purkkaa. Päälle ei voi maalata, kuplii heti. Unicalla tekee edes jotain, kallista silti.
Yhden auton olen Sadoluxilla (samaa kuin Miranol) maalannut ja yllätyin tuloksesta. Ruiskulla vedin, mutta tuloksena oli peilipinta ilman mitään jälkikiillotusta. Hommahan perustuu alkydimaalin hitaaseen kuivumiseen, jolloin maalilla on aikaa tasoittua omia aikojaan, eikä appelsiinipintaa, eikä sumurajoja tule edes tumpelon käsissä. Auto oli sen jälkeen pari vuotta minulla, eikä maali mennyt miksikään siinä ajassa.
Pensselöillä ja miranolilla on autoja kotitalleissa maalattu maailman sivu. Miksei telallakin onnistuisi.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21