Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 71:een 71:sta
  1. #61
    Tätä purkauslitaniaa lueskellessa pieneen mieleeni hiiviskeli epäilyksenpoikanen, että oiskohan sittenkään viisasta alkaa vaihdattelemaan vanhaa isolohko-Gutsiani ameriikan ihmeeseen..
    Se kun perkele toimii aina ja kaikki tarvittava on siinä esillä!

    Mut onneksi on talvi ja pakkasta vitusti. Että on aikaa laitella pelejä kuosiin..


    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  2. #62
    kun on talvella ajanut Harrikalla 1200 U vm 1937 yli 20 asteen pakkasissa ja saanut sen käyntiin ekalla potkulla ei voi muuta sanoa että liikkumiseen nää vanhat on erittäin varmoja laitteita.
    Varaosia saa HYLLYSTÄ vuoden 1937 Harrikkaan helsinkistä liikkeestä.
    Kaikki huollot ja remontit voi tehdä itse ja huippunopeutta löytyy 145 vakiona eli yli suomen sallitun.
    Kun on 30-50 luvun pyörillä ajanut 2000 luvulla yli pari sataa tuhatta kilometriä oon tullu siihen tulokseen uutta en osta koskaan vanhat on parempia laitteita ajaa ja ropata ja niissä ei tee koskaan tappiota kun myy ja ostaa projektina.
    <p>Harley-Davidson 1200 U vm 1937 Ariel VH 500 Red Hunter vm 1937&nbsp;Ariel Square Four MK 2 1000 vm 1954 Triumph 6T Thunderbirt 650 vm 1959 Mercedes-Benz W187 220 vm 1952 Mercedes-Benz W115 220D vm 1973 lisäksi 9 perämoottoria 30-90 luku.</p>
  3. #63
    Mein Kampf mit dem Amerikan Motorrad

    Totuus 1. Kunnioita pyöränrakentajia.
    Totuus 2. Kunnioita pyöränrakentajia.
    Totuus 3. Kunnioita pyöränrakentajia.

    Moottoripyörän rakentelu on mukavaa touhua, mutta Harley-Davidson asettaa sille omat hankaluutensa. Otetaanpa esimerkiksi niinkin yksinkertainan asia kuin tehtaalta kotoisin olevat jalkatapit. En siis halunnut pyörääni etukontrolleja, vaan race stuukiin sopivat keskitapit. Pyörässäni ei sellaisille paikkaa ollut, joten minun täytyi sellaiset itse valmistaa. Himoitsin ameriikan ihmemaan tarjoamia alumiinisiä tappeja, jotka olivat erittäin rase, mutta hintalappu huiteli 700-800 euron maastoon. Tyydyin Nighsterin käyttämätömiin tappeihin (joku hullu oli asentanut Nighsteriin etukontrollit!).

    Ne kiinnitettään rungon alaputkiin kahdella ruuvilla, joille minun täytyi koneistaa palikat, jotka sitten hitsataan runkoon kiinni. Tuskaisen materiaalinhankinnan, mittaamisen, poraamiseen, rälläköinnin, mittaamisen ja rälläköinnin päätteeksi minulla oli käsissäni kaksi oivaa palikkaa. Olin niistä ja itsestäni ylpeä. Niin monta tuntia tuohon hässäkkään sitten upposi, etten uskaltanut niihin porailla reikiä, koska vitutus kasvaisi multihuipentuman ylitse, jos poraisin reiät vinoon tai väärään paikkaan. Otin toisen jalkatapin ja vein palikat ammattimiehelle porattavaksi ja kierteyttäväksi. Molempia jalkatappeja en laittanut mukaan, koska ne tuntuivat käsissä olevan samankokoisia.

    Totuus 4. Vaikka H-D:n osat ovatkin samanlaisia, ne ovat erilaisia.

    Vitutus kasvoi multihuipentumaksi, kun havaitsin, että jalkatappien reiät ovat eri kohdalla! Eroa on noin 1-2 milliä!!! Voi saatana!

    Mitä opin? Ainakin toisella kertaa palikan koneistus sujui nopeammin ja muistan seuraavalla kerralla tosiaan tietää, enkä luulla.

    Aiemmassa viestissä kerroin laittavani avobeltin ensiövedon kopatetun ketjun tilalle. Samalla saatoin kätevästi vaihtaa kampiakselin stefan, joka vuosi öljyä. Ystäväni näytti, että vanha tiiviste oli asennettu väärinpäin. Luulin, että hommahan oli ihan helppo nakki.

    Totuus 5. Helppoja nakkeja ei olekaan.

    Tiiviste oli aivan helvetin tiukassa ja vanhaa tiivistettä ei saa ehjänä irti. Se hiukan indikoi uuden asentamisen hankaluutta, mutta ikuisena optipessimistinä en antanut moisella ajatukselle kallotilaa. Puolisenkymmentä kertaa tiivistettä vinoon kumivasaralla naputellessa, hermot alkoivat olla suhteellisen lopussa ja vaara kiipeämisestä vitutuksen multihuipentuman huipulle oli suuri. Tämän takia edellinen omistaja oli työntänyt tiivisteen väärinpäin paikoilleen, koska se on niin perin hankalaa laittaa oikeinpäin sisään. Tiedättehän sen aidan matalimman kohda. Mutta eipä hätää. Saatoinhan pakottaa sen paikoilleen vanhoilla rattailla, kiristämällä lukitusmutteria. Kyllähän se sillai onnistuu, kunhan saa vaan rattaan lukittua jotain vasten ettei moottori pyöri kiristäessä. Sitä ongelmaa edelleen ratkoessa ja lukitusrautaa etsiessä...

    Kaikki tämä edellä mainittu tapahtuu pyörää etukäteen katsoessa yhdellä huolettomalla lauseella. "Mä laitan tohon keskitapit ja vois ton tiivisteen sit vaihtaa kun ton beltin asentaa". Lauseen lausumiseen kuluu aikaa noin 4 sekuntia. Itse työvaiheiden kesto lasketaan tunneissa. Taatusti kymmenissä, sillä vaihdepolkimenkin vivusto pitää vielä rakentaa tyhjän päälle. Eipä olisi ihme, että jalkatappien "suuntaus" kusee vielä hitsausvaiheessa.

    Jos joskus olet huomannut harrikan rakentajan kasvoissa uhkaavan oloisia naaman nykimisliikkeitä tai kasvojen värin vaihtumista, kysyttyäsi hänen itse kyhäämistään keskikontrolleista että "mikset laittanut tappeja eteen", niin nyt ehkä ymmärrät. Toki minä olen aloittelija ja maksan tässä oppirahoja, mutta naama tulee taatusti nykimään.


    Näin kaunista saa rahalla.

    Tarkennus: Totuuksilla 1-3 tarkoitan tietenkin niitä oikeita rakentajia, joiden kädenjälkeä kelpaa katsella.



    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
  4. #64
    Lainaa (SenioRR @ Huhti. 04 2008,20:15) kirjoitti
    Lainaa (nuunii @ Huhti. 04 2008,08:56) kirjoitti
    ...amerikka on lännen neuvostoliitto...
    Mites tuo tähän topikkiin liittyy? Tai no, sanoihan sitä vanhaan hyvään(?!) Neuvostoliiton aikaan eräs neuvostoliittolainen avaruusinssi, että "Neuvostoliitto rakentaa maailman parhaat kantoraketit, mutta miten ihmeessä me emme osaa tehdä sellaisia keittiön kaappien ovia, jotka pysyvät kiinni..?" Mutta eroaahan HD tästä olemalla maailman paras moottoripyörä...se on se lausunnon kantoraketti...heh.
    Tuohan on täysin totta.

    Neuvostoliitto ja Amerikka on melkeinpä sama asia.

    Otetaan Ryssän mp tai auto tekniikkaa, niin se on ihan samaa tasoa kuin Jenkkien vastaavat

    Toiset tämän asian ymmärtää, toiset ottaa heti herneen nenään

    ---------------
    ---------------

    Itellä kans se tilanne, että kun osti pyörän, niin rahaa ei jäänyt muuhun, niin pakko tehdä ite.

    Ja omakohtaisesti tää seuraava lause koskee niin pyörä kuin auto harrastustani:
    Moottoripyöräily on mukavaa, mutta se ajaminen vituttaa

    Eli rakentelu on mun juttu.
    Ja sit se hyvässä seurassa jutustelu (ja ryyppääminen) eli kokoontumisajot
    Ja totta puhuen, kyllä se ajaminenkin on mukavaa.
  5. #65
    Lainaa (Jeep-Ukko @ Maalis. 08 2010,21:29) kirjoitti
    Tuohan on täysin totta.

    Neuvostoliitto ja Amerikka on melkeinpä sama asia.

    Otetaan Ryssän mp tai auto tekniikkaa, niin se on ihan samaa tasoa kuin Jenkkien vastaavat *

    Toiset tämän asian ymmärtää, toiset ottaa heti herneen nenään

    ---------------
    ---------------

    Itellä kans se tilanne, että kun osti pyörän, niin rahaa ei jäänyt muuhun, niin pakko tehdä ite.

    Ja omakohtaisesti tää seuraava lause koskee niin pyörä kuin auto harrastustani:
    Moottoripyöräily on mukavaa, mutta se ajaminen vituttaa *

    Eli rakentelu on mun juttu.
    Ja sit se hyvässä seurassa jutustelu (ja ryyppääminen) eli kokoontumisajot *
    Ja totta puhuen, kyllä se ajaminenkin on mukavaa.
    Jep. Ja jotkut on viel tosikoitakin...

    Oma "amerikanauto" on vuoden käytön jälkeen osoittautunut erittäin luotettavaksi ja toimivaksi laitteeksi(no onhan siin pikkuvikoja ollut, mutta onhan se jo 14vuotta vanhakin). Mutta eipä tää puhdas jenkki olekaan...

    Pyörä on toiminut myös hienosti. Pikkuhäröjä siinäkin toki, mutta voihan niitä missä tahansa valmistetussa laitteessa olla. Uudemmassakin.

    Herneitä en nenääni ota. Lähinnä tuovat hupia jotkut ja joidenkin jutut täällä.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  6. #66
    [QUOTE= (SenioRR @ Maalis. 09 2010,10:18)]
    Lainaa Jeep-Ukko,Maalis. 08 2010,21:29 kirjoitti
    Tuohan on täysin totta.

    Neuvostoliitto ja Amerikka on melkeinpä sama asia.

    Otetaan Ryssän mp tai auto tekniikkaa, niin se on ihan samaa tasoa kuin Jenkkien vastaavat
    miellän alkuperäisen heiton totuudeksi. isot valtiot, isot toleranssit.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  7. #67
    "Kun pylväsporakone käy ja sormet lähtevät kiertymään istukan ympärille rystysen suuntaan, niin silloin kädessä tapahtuu automaattinen ja eritäin voimakas nykäisy porasta ulospäin" -Vanha harrikan teknisten innovaatioiden metsästäjien sananlasku-
    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
  8. #68
    Lainaa (nostalgia @ Maalis. 17 2010,13:41) kirjoitti
    "Kun pylväsporakone käy ja sormet lähtevät kiertymään istukan ympärille rystysen suuntaan, niin silloin kädessä tapahtuu automaattinen ja eritäin voimakas nykäisy porasta ulospäin" -Vanha harrikan teknisten innovaatioiden metsästäjien sananlasku-
    Ei kai se pyörän vika ole, jos on kädetön "asentaja"
    No pain, no gain...
  9. #69
    Lainaa (nostalgia @ Huhti. 03 2008,23:46) kirjoitti
    Kuulemma päällyskumi ja sisuskumi pitää vaihtaa samaan aikaan, koska sisuskumikin kuluu niistä rutuista joita sinne jää. Rengas oli vuotanut tyhjäksi jostain sisuskumin kuluneesta kohdasta. Olen ollut siinä uskossa, että sellaisia ruttuja ei siellä olisi. Eikä motskariliikkeessä tyhmää osattu ohjeistaa. No ens kerralla olen viisaampi.

    Nyt vaan kovaa ajoa aka rait ty haart.
    Jos tarkoitat sellaisia ruttuja jossa sisuskumi on "kaksin kerroin" niin sellaisia ei todellakaan kuulu olla. Silloin sisuskumi on joko liian iso, tai väärin asennettu. "liian" pienen sisuskumen voi laittaa hätätilassa, jos ei valtavaa eroa, mutta yhtään liian isoa ei voi laittaa koska se ei kestä. Kyllä yhdellä sisuskumella pitäis ajaa useampi päällyskumi hautaan.
    5 vuotta kumeja tullut väännettyä
    Hajapusanisti
  10. #70
    Lainaa (Jepe @ Maalis. 17 2010,15:18) kirjoitti
    Ei kai se pyörän vika ole, jos on kädetön "asentaja" *
    Tai sormeton. Mistä lähtien täällä on alettu puolustamaan pylväsporakoneiden kunniaa? Vai onko niitäkin jo saatavilla eri pyörämerkeille? Haluan ehdottomasti uusinta vuosimallia olevan saksalaisen tietokoneohjatun pylväsporakoneen. Sellaisen johon on jo tehty pari takaisinkutsua. Millään vanhalla amerikkalaisella pylviksellä en tee mitään, kun istukka lentää irti, poranterä ampaisee kädestä läpi ja koko komeus kaatuu vielä päälle. Jos edes lähtee käymään. Polkemalla.

    Huhan kolli: Tuota episodia edelsi voimakas kuminpoltto olisko voinut siinä ruttaantua. En tosin tiedä oliko silloinen sisuskumi oikean vai väärän kokoinen. Ja vanha juttu muutenki.
    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
  11.  
  12. #71
    Lainaa (SenioRR @ Huhti. 04 2008,02:06) kirjoitti
    Lainaa (ttuttu @ Huhti. 04 2008,00:07) kirjoitti
    Tota... *tyhmä kysymys: Miksi ei vie rikkinäistä värkkiään Oikeaan Korjaamoon? Miksi menettää hermonsa? Jos on varaa ostaa Harley, on varaa myös korjauttaa se! Mä vaan ajan, enkä stressaa risojen pa*kojen kanssa! * Olikohan tässä jokin juju, mitä en ymmärtänyt? *
    Et tainnu tajuta et. Mulla meni kaikki rahat pyörään. Pakko koittaa ite... Ja joskus on ihan kivakin ropata itte. Mitä enemmän roplaa sen paremmin värkin tuntee....ööö...pätee muihinkin juttuihin kuin vaan pyöriin.
    Amen!

    Toki, en ite kaikkea tee, mutta kunnioitan heitä, jotka jaksaa takuta läpi vaikka harmaan peruskallion, kuutio kerrallaan, kyllä se magma sieltä vielä vastaan tulee.



    <p>Vanha patu..</p>
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123