Sivu: 2 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 264:sta
  1. #31
    Se Boxerin lootahan on mitä mainioin. Ainakin itse kokeilemissani on toiminut ihan mukavasti.



    nimim: "Ajan itse Guzzilla"
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  2. #32
    Lainaa (hra1150 @ Tammi. 09 2008,08:59) kirjoitti
    No sitten Sinun varmaan pitää ajaa sillä Hondallasi, kun et osaa moottoripyörän vaihteita tai vilkkuja käyttää. Koita nyt kuitenkin toipua koeajon aiheuttamasta järkytyksestä.

    Mitä Harleyt tähän kuuluu? Syy sille, miksi HD-miestä ei itketä ilmenee ketjusta "HD-miehen seikkailut". Mikä paine tai ahistus panee *Hondamiehen avautumaan? Kateus siitä, että japanilaista pääosin vanhentuneeseen teknologiaan perustuvaa tusinatuotetta ei pahemmin noteerata?
    Itseasiassa en kokenut sitä vilkkuhärdelliä mitenkään hankalana pienen harjoittelun jälkeen, erikoisena kylläkin. Ja mitä avautumiseeni tulee niin jo silloin kevari-ikäisenä haaveilin isona hankkivani Harley-Davidsonin tai BMW:n mutta molemmat koeajaneena (Electra Glide Standard ja RT) huomasin molemmissa piirteitä joista en sittemmin välittänytkään, ja hra1150:lle tiedoksi, järkytyksestä selvisin kyllä, nyttemmin vain luen huvittuneena, ketjun aloittaneelle nostan kyllä hattua kun ymmärtää BMW:nkin olevan vain moottoripyörä yksi muiden joukossa jossa on vikoja ja "ominaisuuksia", valitettavasti kaikki ei ymmärrä tai eivät sitä ainakaan tahdo tunnustaa itselleen.
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
  3. #33
    Lainaa (Kiira @ Tammi. 09 2008,07:23) kirjoitti
    Nim. koeajanut HP 2 Sport-mallia.....
    Ei helvata, kerro lisää!
    Dixi et animam levavi
  4. #34
    Lainaa (ShadowC2 @ Tammi. 09 2008,06:01) kirjoitti
    Josko tuo bemari tuota erikoisuutta pitää yllä siten että pyöriä annetaan myyntiin vain mitätön määrä ja luo siten harhakuvaa kaikkien silmissä haluttavasta ja harvinaisesta, ei jokapojan moottoripyörästä.
    Jos noita nyt > 100 000 kpl tulee hihnalta ja myytyäkin, niin ehkä tuossa ei ole ainakaan ihan koko selitys...
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  5. #35
    Lainaa (TunturiTT @ Tammi. 09 2008,10:22) kirjoitti
    Se Boxerin lootahan on mitä mainioin. Ainakin itse kokeilemissani on toiminut ihan mukavasti.



    nimim: "Ajan itse Guzzilla"
    Niin, kaikki on kiinni vertailukohdista

    Boxereista minulla ei ole mitään kokemusta, eikä varmaan ihan heti tule.

    2-sylinterisistä pyöristä olen jo merkkini löytänyt ja muutoinkin boxeribemu vaikuttaa turhan "munattomalta" vehkeeltä harrastelaitteeksi vaikka siinäkin näytttää tietynlaisia särmiä olevan.

    Toisaalta ymmärrän sen, että Bemun vaihdelaatikko boxerin tapauksessa on erilainen, koska eihän samanlaisella tekniikalla varustettuja vertailupyöriä oikeastaan ole olemassa.

    Suomessa bemarilla ehkä vielä voi olla jotain harvinaisuusarvoa, mutta Saksassa ajellessa tuntuu siltä, että joka kolmas vastaantuleva pyörä on boxeribemu.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  6. #36
    Vilkuista BMW:ssä olen tyytyväinen kun en omista japanialaista irtopeukaloa, jonka pitäisi liikkua eriskummalliseen ihmiskädelle tuntemattomaan asentoon. Puimurissa riittää kun vähän oikoo peukaloita niin homma luistaa. Eikä muuten tarttee paljon otetta kahvalla muuttaa.
    R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
  7. #37
    En valinnut pyörääni (Rt) bokserin ominaisuuksien vuoksi, vaan matkustusmukavuuden, ajo-ominaisuuksien, ABS:n, kardaanin ja luotettavuuden (mielikuva) vuoksi. (no, ainakin oma pyörä toimi moitteetta 7vuotta). Toisaalta minun on huono vertailla, kun bemari oli 2000 lukuinen, ja sitä edelliset 80-lukusia suzukeja. Ja niin, kyllä tuon Rt:n myllyn olisin mielelläni vaihtanut rivikoneeksi - ainakin tuo GT tuntui koneen puolesta olevan eri planeetalta - onhan siinä heppojakin muutama kymppi enemmän. *

    +Vilkku *ja sen palautus erinomainen, käyttö onnistuu paksuillakin hanskoilla helposti.
    +Oma toiminut kuin junan vessa
    -Vaihteisto kolahtelee, sujuvaa käyttöä täytyy vähän opetella.
    -Bokseri täristää sen verran, että omassa pyörässäni pyrin välttämään ~130-140 ajonopeutta.
    -Syö jonkin verran öljyä

    Olennaisinta lie se jokaiselle henkilökohtainen kipukynnys, jolloin on syytä valittaa. Tarkemmin kun ajattelee, niin kyllähän tuo ABS jäi helposti menemättä päälle, kun akun jännite ei ollut riittävä (huono akku, kylmä sää?), sähköpleksi jumiutui kerran ala-asentoon (releen kontakteissa vikaa), kylmänä tuppasi sammumaan risteyksiin (ruiskun säädöt?).

    Näyttää vahvasti siltä, että seuraavakin ajopeli on bemari (GS), kun en sille mieleistä kilpailijaa ole löytänyt. Eli nuo bokserin ominaisuudet ovat seuraavassakin pyörässä. * *
  8. #38
    Miettiessäni valintaa honda pan europeanin ja bmw rt:n välillä löysin netistä sivun, jossa molemmat pyörät omistava kaveri vertailee niitä. Minun mielestäni hyvä ja objektiivinen kuvaus: Pannari ja RT samalla omistajalla. Paljonhan tuossa on samoja plussia ja miinuksia kuin mitä täälläkin on esitetty, mutta minusta parasta on se kun kaveri toteaa käyttävänsä molempia säännöllisesti pystymättä tarkemmin erittelemään miten milloinkin valitsee kumman ottaa käyttöön. Lieneekö täällä meillä vallalla se tyypillinen suomalainen härkäpäisyys, että kun on varaa vain yhteen pyörään, niin pitää sitten yrittää selittää se parhaaksi vaihtoehdoksi ihan joka suhteessa?

    Kokeiltuani molempia vaihtoehtoja, sekä uudempia että vanhempia malleja ko. pyöristä, päädyin siihen että olin varsin samaa mieltä em. sivun argumenttien kanssa. Minun käyttötapoihin ja tarpeisiin RT oli parempi ratkaisu.
  9. #39
    Vilkkusysteemi on vuosien käytön jälkeen edelleen typerä. Kun ajaa aktiivisesti ja risteyksen jälkeen antaa hanaa niin samaan aikaan pitäisi venyttää peukaloa sammuttamaan vilkku.

    Bokserin pytyt on tiellä mutta ei oikeesti haittaa splittaamista tms. koska harvoin splitataan niin ahtaista rakosista että pytyt ottais kiinni. Metsässä taas pytyt on ongelma koska nappaa polkujen vieressä oleviin kantoihin ja kiviin melko helposti. Lisäksi pytyt on tiellä jos urheilullisesti ojentaa jalkaa sisäkurviin tueksi. Talviajossa ongelma kun ei pysty kunnolla ottamaan tukea tiestä.

    Itselleni bemari ei ole mikään merkkijuttu vaan sen joutui ostamaan koska muita samantyyppisiä pyöriä ei ollut olemassa. KTM nyt ehkä ja sen olisin ostanutkin jos olisi päässyt sellaista koeajamaan. Nyt jälkikäteen testattuna KTM Adventure on kyllä loistava pyörä.

    Bemarissa on vakuuttanut vuosien mittaan moni seikka kuten vakiona virtapistoke ja liitin toiselle valmiina. Moni turaa noita virtoja pyöriinsä gps:ää varten joten miksei sellainen voi olla valmiina? Sähköjohtojen veto esimerkillistä ja johdot kunnolla suojattu. Osat sopivat toisiinsa täsmällisesti eikä niinkuin eräässä japsipyörässä jossa katteet joutui vääntämään takaisin paikoilleen koska sovitus oli vähän sinnepäin. Bokserin pytyt on sikäli kivasti esillä että niinkin helpot operaatiot kuin tulpan vaihto sujuu ilman että purat tankista alkaen pyörän osiksi. Ilmansuodattimen pystyy vaihtamaan pelkän ruuvimeisselin avulla. Bokserin muista eduista en tiedä mutta on tuo ollut tähän asti melko matalaviritteinen joka lupailisi hieman pitempää kestoikää. Nythän on puristettu 1.2 litraisesta jo 140 pollea. Myös sellaiset pikkujutut kuin trippimittarin käyttöpainike peukalon lähellä on periaatteessa mitätön juttu mutta käytännössä kiva. Myös on kiva että melko monessa mallissa on vakiona kahvalämmittimet. Suomen suvessa melko hyvä varuste eikä tarvi alkaa turaamaan mitään omia virityksiä. Mittaristossa syttyy valo kun tankissa on enää tietty määrä bensaa ja laskuri alkaa laskea alaspäin kilometrejä mitä jäljellä olevalla bensalla pääsee. Tämä ominaisuus on tosi hyödyllinen. Onko muilla merkeillä?

    Keulajousitusratkaisu on toisaalta hyvä koska liukuputkien stefoihin ei kohdistu öljynpainetta ja lisäksi iskarin huolto sekä vaihto on helppoa ja edullista. Haittapuoliin kuuluu se että keula ei toimi. Henkilökohtaisesti en ole ymmärtänyt mitä haittaa on siitä että moottoripyörä niiaa kun etujarrulla jarruttaa. Ehkä jossain erittäin jyrkässä alamäessä tuosta voisi ollakin jotain hyötyä mutta eipä juuri muuten. Keulaa ei saa toimimaan herkästi oikein millään.

    Keppivetoa haukutaan painavaksi ja onhan perä hieman hidas röykyissä mutta vastaavasti en henkilökohtaisesti kaipaa yhtään sitä jatkuvaa rasvaamista sekä rasvan pesua vanteesta. Ketjurasvari toki auttaa asiaan mutta keppiveto on vieläkin huolettomampi.

    Sähkötehostejarruista tulee ristiriitainen olo. Tehoa riittää mutta tuntuma ei ole niin pehmeä kuin normaaleissa jarruissa. Toisaalta enää ei tule käytettyä kovissakaan jarrutuksissa kuin yhtä sormea joten jarrutehoa on helppo säätää. Koko kouralla jarruttajille nuo sähköjarrut on varmaan karmaiseva kokemus. Se ettei kahva notku jarruttaessa ei mielestäni ole mikään ongelma. Ihmiset on vain tottuneet venyviin jarruletkuihin ja sitä kautta kumipallotuntumaan kahvassa. Sitten vaihdetaan teräspunosletkuja (GS:ssä vakiona) jotta tuntuma olisi "kovempi". Abseihin sun muihin en ota kantaa koska niitä on muillakin merkeillä.

    Sanotaanko niin että voisin vaihtaa KTM Adventuren kanssa päittäin jos löytyisi hyväkuntoinen yksilö. Vaihdon tekisin paremman alustan vuoksi mutta muuten en näe syytä vaihtaa.



  10. #40
    Kyllähän tuohon sylinterin päähän olen pari kertaa jalkani kopsauttanut, kun risteykseen tullessa olen jalan alas/eteen jo valmiiksi ojentanut. Kuitenkaan se ei ole tarpeeksi pitkällä, jotta jalkaa voisi oikein kunnolla lepuuttaa sen päällä.

    Surgingia ei omassa juuri ole. No, pienellä pykälällä ja osakaasulla sen ehkä juuri ja juuri huomaa. Reippaammassa ajossa on ajoittain putkessa paukutellut. Ensimmäiset kerrat meinasivat säikäyttää kunnolla, kun oli tulossa mutkaan kaasu kiinni ja kallisti ja avasi kaasua, niin paukautti kerran putkessa. Ensimmäinen ajatus oli, että takarengas hajosi, vauhtia on reilusti ja pyörä on kallellaan!

    Omassa vehkeessä eniten ärsyttää lievä tehottomuus. Sen siittä saa, kun kävin koeajamassa uuden R1200, jota oli ainakin putkella piristetty. Se rykäisi heti 3000 kierroksen kohdalta aivan tolkuttomasti.

    Etupään toimintaan olen todella tyytyväinen, vaikkakaan siinä ei ole mitään säätöjä.

    K100RS oli myös aika hyvä pyörä. Hieman raskas väänneltäväksi kovemmassa vauhdissa ja hieman värisi.

    1100 Pannaria olen ajatellut testailla seuraavaksi.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  11. #41
    Lainaa (Sjuggen @ Tammi. 09 2008,12:46) kirjoitti
    Omassa vehkeessä eniten ärsyttää lievä tehottomuus. Sen siittä saa, kun kävin koeajamassa uuden R1200, jota oli ainakin putkella piristetty. Se rykäisi heti 3000 kierroksen kohdalta aivan tolkuttomasti.
    Aika huonoa vertailla vakiota ja piristettyä pyörää - vaikka olisivatkin eri pyöriä. Mistä tiedät ettei omaakin pyörää saa pirteäksi samoin konstein? Ainakin R1200 koneiden luonne muuttuu melkoisesti kun laittaa avoimemman putken, poistaa katin ja säädättää sytkän ennakon ja ruiskun uudelleen (vaatii commanderin).

    Varsinkin moottoripyörissä huomaa usein miten tietyllä kierrosalueella pyörä ei toimi optimaalisesti ja tämähän johtuu tiukoista ääni ja päästönormeista jotka mitataan tietyllä kierrosalueella. Ruisku on siitä kiva vehje että pyörät saadaan normien mukaisiksi helposti mutta ne saadaan korjattua toimimaan optimaalisesti myös melko helposti.
  12. #42
    Lainaa (TTA @ Tammi. 09 2008,13:03) kirjoitti
    Lainaa (Sjuggen @ Tammi. 09 2008,12:46) kirjoitti
    Omassa vehkeessä eniten ärsyttää lievä tehottomuus. Sen siittä saa, kun kävin koeajamassa uuden R1200, jota oli ainakin putkella piristetty. Se rykäisi heti 3000 kierroksen kohdalta aivan tolkuttomasti.
    Aika huonoa vertailla vakiota ja piristettyä pyörää - vaikka olisivatkin eri pyöriä. Mistä tiedät ettei omaakin pyörää saa pirteäksi samoin konstein? Ainakin R1200 koneiden luonne muuttuu melkoisesti kun laittaa avoimemman putken, poistaa katin ja säädättää sytkän ennakon ja ruiskun uudelleen (vaatii commanderin).

    Varsinkin moottoripyörissä huomaa usein miten tietyllä kierrosalueella pyörä ei toimi optimaalisesti ja tämähän johtuu tiukoista ääni ja päästönormeista jotka mitataan tietyllä kierrosalueella. Ruisku on siitä kiva vehje että pyörät saadaan normien mukaisiksi helposti mutta ne saadaan korjattua toimimaan optimaalisesti myös melko helposti.
    Juurikin näin, mutta samalla menettää useita lajityypille luonteenomaisia ominaisuuksia...

    nimim. kokoputkisto, pcIII ja räätälin tekemä kartta
  13. #43
    Lainaa (TTA @ Tammi. 09 2008,13:03) kirjoitti
    Lainaa (Sjuggen @ Tammi. 09 2008,12:46) kirjoitti
    Omassa vehkeessä eniten ärsyttää lievä tehottomuus. Sen siittä saa, kun kävin koeajamassa uuden R1200, jota oli ainakin putkella piristetty. Se rykäisi heti 3000 kierroksen kohdalta aivan tolkuttomasti.
    Aika huonoa vertailla vakiota ja piristettyä pyörää - vaikka olisivatkin eri pyöriä. Mistä tiedät ettei omaakin pyörää saa pirteäksi samoin konstein? Ainakin R1200 koneiden luonne muuttuu melkoisesti kun laittaa avoimemman putken, poistaa katin ja säädättää sytkän ennakon ja ruiskun uudelleen (vaatii commanderin).

    Varsinkin moottoripyörissä huomaa usein miten tietyllä kierrosalueella pyörä ei toimi optimaalisesti ja tämähän johtuu tiukoista ääni ja päästönormeista jotka mitataan tietyllä kierrosalueella. Ruisku on siitä kiva vehje että pyörät saadaan normien mukaisiksi helposti mutta ne saadaan korjattua toimimaan optimaalisesti myös melko helposti.
    Perus pessimistinä 'tiedän': että se maksaa kuitenkin pirusti, vanhasta ei saa uutta millään ja ettei se kuitenkaan tuosta juuri parane. :-)

    Enhän mä mikään laiska mies ole, mutta sen verran köyhä, ettei viitsis vanhoja romuja viritellä ja hirmuisesti korjailla. Ennemmin ostan toisen pyörän.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  14. #44
    Mielenkiintoisen keskustelun C-A-D avasi.
    Mutta eiköhän tämä jutun juuret juonna alkunsa tuolta kultaiselta -60 luvulta.
    Tuolloinhan alkoi Jaappanin pyörien valtaisi maihin-nousu joka jyräsi eurooppalaiset merkit lähes kokonaan.
    Nyt näyttää nuorisolla olevan sellainen kuva että heidän ratkaisunsa on jokin standardi moottoripyörissä, esim tuo vilkku juttu.

    Mitähän tapahtuisi jos vaikka Trumppa toisi vanhan vaihteistonsa uusiin pyöriin, eli vaihde ja jarrupoljin vaihtaisivat puolta, mitenhän sitten risteyksessä kävisi? Tai jos moottorin sivussa olisikin vaihde paaka kuten autoissa, tällaisiakin ratkaisuja on ollut, valot kytkettäisiin päälle ajovalon päältä jne. jne....

    Monilla pyörillä vuosien saatossa ajaneen ja viimeiste kymmenen niistä boxerilla, en pidä Puimiurin ratkaisuja mitenkään ihmeellisenä oppia, vilkku on mitä on (eli erittäin hyvä), vaihteisto ei ole ongelama kun oppii käyttämään.

    Esimerkiski autoissa vaikka Toyota on todella "järkevä" perus auto ja niitä myydään paljon, mutta miksi kaikki ei aja sillä?? (ei koskaan omistanut yhtään japsi autoa, minä)
    Tai miksi jokaisen matkapuhelimen käyttöliittymä ei ole kuin Nokialaisessa.

    Täytyyhän asioille ja esineille olla vaihtoehtoisia ratkaisuja, ja jos vaihtoehtoja ja poikkeavia laitteita ei osaa tai halua käyttää onhan olemassa aina se tuttu ja turvallinen.
  15. #45
    Itse olin ostamassa R1150RT:ta, mutta itseäni ärsytti bokserin tärinä paikalla ollessa, vauhdissahan sitä ei huomaa paljoakaan.
    Toinen ärsyttävä ominaisuus on moottorin käyttäytyminen. En osaa kyllä tarkemmin sanoa mikä siinä oli.

    Mutta R1200RT:ssa tärinät alkaa olla jo niin pieniä, että sitä vois kyllä harkita.

    Vilkkukytkin on kyllä ikuisuusjuttu. Itselleni on ihan sama onko 1 vai 3 kytkintä, mutta sellaisella pyörällä vois olla vaikeuksia ajella, jossa vilkku ei lähde automaattisesti pois päältä.
    Niitäkin pyöriä näkyy vielä aika paljon, jossa saattaa kilometri tolkulla vilkku vilkkua.

    Uudemmassa K1200GT:ssä ärsyttää penkki. Vois olla kyllä vakiona parempi, ettei tarvi mahdollisesti vaihtaa.

    Bemareissa, joissa on ABS jarrut. Ärsyttää se että ne on niin tarkkoja akun amppeerien riittävyydestä.
    SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
  16. #46
    Työpaikallani toimii moottoripyöräkerho...semmonen parinkymmenen pyöränomistajan porukka, jotka touhuamme noitten mopojen kanssa milloin mitäkin. Viime keväänä päätimme pitää oikein porukalla yhteisen huoltotapahtuman. Laadittiin oikein ohjelma, jonka kaikki käyvät läpi illan aikana. Siinä oli ainakin pesu, öljyjen vaihto, akkujen tarkistus tai uusinta, venttiilien säätö, jarrupalojen vaihtoa jne. Tarvikkeet oli itsekukin hankkinut etukäteen. Osaajat varautuivat neuvomaan osaamattomia. Erikoistyökalujakin oli isossa porukassa käytettävissä.
    Akku jäi monelta kuttaperkkamopoilijalta jopa löytämättä. Venttiilinsäätöön sain kaveriksi suostumaan vain yhden "neuvostopyöräilijän" ja hänkin luopui aikeesta, kun varovasti kerroin hänelle, että kakstahtisessa voi tulla ongelmia. Sitte oli näitä Honda-susuki-kawamiehiä, jotka jäi ihmettelemään erilaisia koneistaan kuuluvia räpinöitä mutta samalla ilmoittivat ettei venttiilin säätöjä voi tehdä itse. Vanhassa puimurissani siihen meni aikaa melkein vartti. Toiki noita säätöjä joutuu tekemään harva se vuosi. Edellisen kerran jouduin tuohon urakkaan ...olisko ollut 2002 keväällä. Yritän kestää nämä huolto-omituisuudet ja olen tyytyväinen. Vaihteetkin on kolahdelleet paikoilleen, koska matkamittariin kertyy uutta. Minkäänsortin sielua tuolla Puimurilla ei ole jonkun italiaanon tapaan. No japseissa ei ole sitäkään vähää. Minulla on kyse arkuudesta. En uskaltaisi laittaa muuta merkkiä.
    On se niiiin väärin!
  17. #47
    Kauriinmetsästäjä riisor:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Makuasioita tietysti kaikki, mutta itse pidän bemarin vilkkusysteemiä loistavana. Ainoa hankaluus on tosiaan jonkun mainitsema vilkun sammutus kovassa kiihdytyksessä, mutta tuokaan ei ole ongelma kun napauttaa vilkun pois ennen revitystä

    Keppiveto on mielestäni ehdoton, olkoonkin raskas, mutta silti. "Huoltovapaus" ja se ettei tarvitse jatkuvasti rasvailla ovat isoja plussia, puhumattakaan ettei se rasva ole sotkemassa takapäätä. Hihnavetoista pyörää voisin tosin myös harkita - ketjuilla en.

    Surgingia en ole havainnut, enkä tottapuhuakseni edes tiedä mistä on kyse, kun en ole koskaan siihen luullakseni törmännyt. Liekö sillä sitten vaikutusta, että omassa R1150R:ssäni on ollut alusta asti Laserin putkisto ja BBPowerin chippi. Tehoja toki saisi olla enemmän, mutta alavääntö on se, mistä boxerissa erityisesti pidän.

    Virinokathan tuohon saisi.. Sattuuko kellään olemaan kokemuksia niistä? Entä huomaako vakiofiltterin vaihdon K&N-filtteriin käytännössä?

    Joku valitti, että kesällä sääret on tulessa, mutta kääntäisin asian mieluummin niin, että syksyllä ne sylinterit lämmittää mukavasti Ja kahvalämppärit.. Niitä on moni kadehtinut syysajeluilla.

    Alustasta ei ole pahaa sanottavaa, mielestäni toimii loistavasti. Ratakokemusta ei vielä ole, joten korjaan mielipidettäni tarvittaessa sen jälkeen Bemarin ABS-jarrut on todella herkät, mulla meni niihin tottumiseen huomattavan paljon kauemmin kuin vilkkusysteemiin, mutta totuttelun jälkeen tuntuvat todella tarkoilta ja tehokkailta.

    Mutta vaikka niin paljon boxeristani pidänkin, niin toki myös kritiikkiä pitää osata antaa. Pari asiaa keksin:

    - Paino. Uudempia malleja ovat keventäneet, mutta painaa ne silti pirusti. Muuten ei haittaa, mutta ylämäkeen peruuttelu käy työstä. Toisaalta helpottaisi jos omistaisi pidemmät jalat, joten vika on miehessä

    - Syksyisin mutkapätkillä jäätyy kaasukäden etu- ja keskisormi. Koskahan lisävarustelistasta löytyy lämmitettävät jarru- ja kytkinkahvat?
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohjeet <<

    Ducati SFV4S
  18. #48
    Lainaa (Lauri @ Tammi. 09 2008,12:36) kirjoitti
    Miettiessäni valintaa honda pan europeanin ja bmw rt:n välillä löysin netistä sivun, jossa molemmat pyörät omistava kaveri vertailee niitä. Minun mielestäni hyvä ja objektiivinen kuvaus: Pannari ja RT samalla omistajalla. Paljonhan tuossa on samoja plussia ja miinuksia kuin mitä täälläkin on esitetty, mutta minusta parasta on se kun kaveri toteaa käyttävänsä molempia säännöllisesti pystymättä tarkemmin erittelemään miten milloinkin valitsee kumman ottaa käyttöön.
    2003 BMW:n 2004 Paniin vaihtaneena ymmärrän täysin vaikka itse en pitäisikään kahta matkalahnaa, vaan vaikkapa Panin ja GS:n.

    Molemmat vastaavat hyvin samantapaiseen käyttötarpeeseen ja molemmissa on joitain aika äärimmäisiä ominaisuuksia.

    Mutta matkamotoristin valinnan noiden (ja FJR:n) välillä ratkaisevat omat mieltymykset, kenties jopa yhden ainoan ehdottomasti halutun tai yhden sietämättömän ominaisuuden kautta.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  19. #49
    Lainaa (Prätkis @ Tammi. 09 2008,15:11) kirjoitti
    Itse olin ostamassa R1150RT:ta, mutta itseäni ärsytti bokserin tärinä paikalla ollessa, vauhdissahan sitä ei huomaa paljoakaan.
    Toinen ärsyttävä ominaisuus on moottorin käyttäytyminen. En osaa kyllä tarkemmin sanoa mikä siinä oli.

    Mutta R1200RT:ssa tärinät alkaa olla jo niin pieniä, että sitä vois kyllä harkita.

    Vilkkukytkin on kyllä ikuisuusjuttu. Itselleni on ihan sama onko 1 vai 3 kytkintä, mutta sellaisella pyörällä vois olla vaikeuksia ajella, jossa vilkku ei lähde automaattisesti pois päältä.
    Niitäkin pyöriä näkyy vielä aika paljon, jossa saattaa kilometri tolkulla vilkku vilkkua.

    Uudemmassa K1200GT:ssä ärsyttää penkki. Vois olla kyllä vakiona parempi, ettei tarvi mahdollisesti vaihtaa.

    Bemareissa, joissa on ABS jarrut. Ärsyttää se että ne on niin tarkkoja akun amppeerien riittävyydestä.
    Isoa boxeria ei kannata arvostella korttelin ympäri kierroksella. Siinä ei ehdi huomata asioita jotka ovat hyvin, vaan ainoastaan monta asiaa jotka ovat toisin.

    Mopo lainaan illaksi ja muutama sata kilsaa trippiin, vaikka kaverin kanssa, jos on.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  20. #50
    Parille jo kuittasinkin kun osuivat "hermoon". Tässä omat havaintoni.

    Katkaisinhärdelli: En tottunut vuodessa. Vilkut on jo käsitelty. Tööttinappula on täsmällinen mutta niin jäykkä, että muun liikenteen varoittaminen on vaikeaa koska pikku älähdykseksi tarkoitetusta tulee helposti iso MÖLÄHDYS (hyvät torvet sinänsä!) joka säikäyttää ja herättää pahennusta. Pieni "liipaisu" on vaikea. Tappokytkin on hätätilanteessa otteen vaihtamisen takana.

    Tämä katkaisinosio saa minut vakavasti epäilemään että ergonomian edelläkävijän auto-BMW:n ja mopo-BMW:n suunnittelijoilla ei ole paljon yhteistä?

    Boxerin pytyt: Ohhoh, jopas splittaatte tarkasti ellei kannet mahdu mukaan
    Ennen se peileihin tarttuu ja näkemisen vuoksi niiden on pakko olla leveällä. RT mahtuu siihen koloon mihin Pannarikin VIELÄ leveämpien peiliensä kanssa. Boxerin pytyt eivät edes paista kuljettajan kinttuja kuumalla kelillä, toisin kuin Panin ja FJR:n jäähdyttimen ilmavirta. Ei tässä ollut minulla mitään ongelmaa.

    Huolto: Nojaa, kannet esillä, mutta twin sparkille ei mahdu tekemään silti mitään. Se todellinen juttu onkin siinä, että ne valtavan isot katteet purkaa yhdellä 3 mm kuuskoloavaimella (oho, peilin alla oleva kiinnike meinasi unohtua) ajassa viisi sormea ja vilaus. Ei paljon viitsi värkätä ahtaasti. Akku tankin alla ei ole paras mahdollinen idea, paitsi painonjakaumalle. Mutta saahan tuohon kerran akun esiin kaivettuaan C-Tekin kaapelit pysyvästi kiinni, ettei tarvi toiste avata. 10.000 huoltoväli on paljon ajavalle kiva.

    Öljynkulutus: jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Seurata pitää, mutta lisäyksillä ei rahallista merkitystä. En minä tämän vuoksi vaihtanut.

    Tärinä: Rauhallinen puksutus ei minua rasita kuten nelikon hermostunut värinä pahimmillaan (öljyjäähy-Suiza). Muskelipyörän koneeseen jo ennen Pannaria ihastuneena tärinän ainoa huono puoli on että se kertoo ison twinin vieroksuvan hitaita käyntinopeuksia. Jatkuvaa laatikon raplaamista kapean tehoalueen vuoksi.

    ABS jarrut: moni haukkuu, minä tykkään. Todella tehokkaat ja oikein hyvin toimiva ABS, joka kuljettajan möhlittyä kahvan liian kireälle pudottaa jarrupainetta vähemmän kuin Pannarin vastaava. Ainoa miinus paikallaan käsiteltäessä kun jarruja ei tunnu olevan lainkaan ellei kone käy.

    Vaihteisto: Kolahtelee ja on vähän raskassoutuinen, mutta ei harrasta välivapaita ja pitää rattaat ja öljyt sisällään pitkään. Ei mitään sellaista mistä viitsisi edes raportoida.

    Moottorin kulmikkuus ja käsiteltävyys: Nyt aletaan olla minun ongelmani lähteillä. RT ON mukava ajaa maantiellä ja se kääntyy ketterämmin kuin Pan. Siitä huolimatta ajamisen fiilis ei minulla oikein säilynyt, koska isojen matkajaavojen joukossa Pan on yksi helpoimpia käsiteltäviä ja RT taas vaatii suitsiinsa aikamiehen eikä meikäläistä ajovarusteissaan 70 kg painavaa kukkakeppiä. Yläpainoinen rakenne, korkea satulakorkeus, kuiva kytkin ja hengetön alavääntö tekivät RT:stä moottoripyörien Volvo 240:n, joka kääntyy ketterästi ja on mukava matkalla, mutta aika traktorimainen käsitellä. Punaisiin valoihin tullessa kikkailun hidasajossa jalat tapeilla ja tyhjäkäynnillä cruisailun voi unohtaa.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  21. #51
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (hra1150 @ Tammi. 08 2008,22:06) kirjoitti
    Menee kuin joku saamarin Honda. Melkein kaduttaa jo.
    Tiedän missä asut.
    Dirty Nasty Furriner
  22. #52
    Minusta bemarin vilkkusysteemi on hyvä, ja ainakin ehdottomasti parempi kuin edellisissäni: suzukissa, hondassa, yamahassa ja ensimmäisessä suzukissani. Noissahan on ns. tavallinen ehkä standardiksikin luokiteltava ja huomattavasti yksinkertaisempi ja luultavasti halvempikin. Mutta jos standardi on huonompi, niin miksi haikailla sen perään. Minä totuin tähän kyllä heti ilman minkäänlaisia vieroitusoireita entisistä.
    Boxerilla ajelin vain lyhyehkön koeajon, enkä ainakaan ko yksilössä huomannut siinä "onnessani" mitään tärinöitä tai surgingia Suzukin VX:n jälkeen, päinvastoin olin aivan ihastunut ominaisuuksiin. *
    Itse ihmettelen eniten perän kestämättömyyttä. Vaikka kuinka sanotaan vain muutaman prosentin niistä joutuvan kärsimään, on sekin liikaa.
    Ja jotain erityistähän saksalaisen perässä on, koska en ole kuullut monenkaan isommin epäilleen tai moittineen esim. wingin tai intruderin tai kawan perien kestävyyttä. Tosin en kyllä ko. palstoilla enää niin useasti olekaan kuin tällä, joten jotain on saattanut mennä ohikin. Kuitenkin ainakin autopuolella perät kestävät merkissä kuin merkissä moninkertaisesti, ja ovat varmaan suhteessa yhtä lujilla, ja mitoituskysymyshän se pohjimmiltaan on.
    Toinen kukkanen on LT:n ilmanputsarin vaihto. Pienillä järjestelyillä sen olisi kyllä voinut tehdä helpomminkin suoritettavaksi, kyseessä pitäisi kuitenkin olla rutiini "pikku" huoltotoimenpide. Vaihtaahan sen, ja samalla tulee puretuksi "puolipyörääkin" mm. *polttoainesäiliö ja kun se on sitten irti niin samallahan siinä vaihtuu poltoaineputsarikin ja voihan siinä samalla vetää tankin alitse lisävarustesähköjä ja seuraavalla kerralla voi vaikka pyyhkiä pölyt tankin alta...
    Mutta kuitenkaan en merkkiä vaihtaisi, kokonaisuus ratkaisee.
  23. #53
    Lainaa (ShadowC2 @ Tammi. 09 2008,06:01) kirjoitti
    Täytyy vain ihmetellä että mihin se tuon bemarin suosio oikein perustuu. Ei se Harley-Davidsonin imago ja status taida ihan puppua olla, vai oletko kuullut HD-kuskien puolustelevan joka nurkan takana pyöriensä omituisuuksista. Jo se mielestäni kertoo että ei se BMW ole Hondaa, Yamahaa tai mitä nyt muutakaan suosittua japsi pyörää kummempi.

    Josko tuo bemari tuota erikoisuutta pitää yllä siten että pyöriä annetaan myyntiin vain mitätön määrä ja luo siten harhakuvaa kaikkien silmissä haluttavasta ja harvinaisesta, ei jokapojan moottoripyörästä.
    Tämä nyt on ainainen ikuisuuskysymys... monelle riittäisi Avensis, mutta ostaa silti Camryn. Jotkut erikoisuuden tavoittelijat ajavat Jaguarilla tai Cadillacilla.

    Tuskin Bemarikauppa kovin mairittelevasti kävisi, jos esimerkiksi K1200S:stä raapaistaan Absit, keppiveto, esa, telelever, lämpökahvat, can-väylä, ajotietokone, valtava original-lisävarustelista sekä muutama tonni hinnasta pois. Jäljelle jäisi ruma ja kallis ( ) tusinapyörä joka ei kiinnostaisi enää ketään. Ehkä siitä saataisiin yhtä hyvä kuin japseista, mutta eikö sitten oo sama kun kloonaa jonkun japanian ihmeen?



    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  24. #54
    Lainaa (Jerry Cotton @ Tammi. 09 2008,20:01) kirjoitti
    Lainaa (ShadowC2 @ Tammi. 09 2008,06:01) kirjoitti
    Täytyy vain ihmetellä että mihin se tuon bemarin suosio oikein perustuu. Ei se Harley-Davidsonin imago ja status taida ihan puppua olla, vai oletko kuullut HD-kuskien puolustelevan joka nurkan takana pyöriensä omituisuuksista. Jo se mielestäni kertoo että ei se BMW ole Hondaa, Yamahaa tai mitä nyt muutakaan suosittua japsi pyörää kummempi.

    Josko tuo bemari tuota erikoisuutta pitää yllä siten että pyöriä annetaan myyntiin vain mitätön määrä ja luo siten harhakuvaa kaikkien silmissä haluttavasta ja harvinaisesta, ei jokapojan moottoripyörästä.
    Tämä nyt on ainainen ikuisuuskysymys... monelle riittäisi Avensis, mutta ostaa silti Camryn. Jotkut erikoisuuden tavoittelijat ajavat Jaguarilla tai Cadillacilla.

    Tuskin Bemarikauppa kovin mairittelevasti kävisi, jos esimerkiksi K1200S:stä raapaistaan Absit, keppiveto, esa, telelever, lämpökahvat, can-väylä, ajotietokone, valtava original-lisävarustelista sekä muutama tonni hinnasta pois. Jäljelle jäisi ruma ja kallis ( ) tusinapyörä joka ei kiinnostaisi enää ketään. Ehkä siitä saataisiin yhtä hyvä kuin japseista, mutta eikö sitten oo sama kun kloonaa jonkun japanian ihmeen?
    Siinäpä se. Neville osuit oikeaan,juuri tuo varusteiden paljous ja lisä sellaisten saatavuus vaikuttaa monen ostajan korvien väliin.
    Japseihin ennen sai pienen uurastuksen jälkeekeen peräti lämpökahvat roudariteippiliitoksilla ja ula radion voimakkuus nappulalla.

    Edelleenkin kokonaisuus ratkaisee.

    BMW:ssäkö vikoja?? Höpsis.
    <p>R 1200 RT</p>
  25. #55
    "Punaisiin valoihin tullessa kikkailun hidasajossa jalat tapeilla ja tyhjäkäynnillä cruisailun voi unohtaa" tämä saattaa olla totta RT:llä, mutta toisaalta suurta hupia GS:llä (jossa on ns. lyhyt ykkönen).

    "helpottaisi jos omistaisi pidemmät jalat" ei auta mitään, GSA:n satulakorkeus on 90 cm. Hilpeyttä herätän usein, vaikka onkin melkein metriset takajalat persiissä kiinni.

    Jowin löysi minullekin kelpaavan inhokin. Komenkymmenen litran tankki paskamaisessa paikassa olevalla ruuvilla kiinni, akku tankin alla ja bensansuodatin tankin sisällä. Letkut menee vähän sieltä sun täältä, mutta onneksi ovat pikaliittimillä. Yhdistelmää kerrakseen. Bensanputsaria ei nyt ihan joka päivä tarvitse vaihtaa (/40tkm tms), mutta on edessä ensi keväänä kuten myös akun vaihto. Jo nyt ahistaa. Lohduttautunen sillä, että takarenkaan vaihto on vastavuoroisesti helpompi temppu kuin kotilossa.

    ABS jarruja ja muita ihmeitä tuossa meikäläisen Gessussa (-02 adv:ssa ei todellakaan ole) ei onneksi ole, joten en siitä pahasta maailmasta mitään tiedä. Parhaat ja tehokkaimmat jarrut joka tapauksessa, mitä olen kokeillut. Jotkut 4 mäntäiset Brembot teräsletkuilla.

    Kai tuossa minunkin boxerhärvelissä vikansa on eikä se varmaan pärjää japanilaisille pehmeydessä ja liukkaudessa (en malta olla sanomatta: "automaisuudessa"), mutta olen siitä oppinut pitämään. Se on iso, ruma ja hurja. Hajuponien hajuponi.
  26. #56
    Tästä ketjustahan on ollut jo varsinaista hyötyäkin, bemaristitkin alkavat jo uskaltautua vai pitäisikö sanoa pakon edessä, kiitos C.A.D:in kertoen jo niinkuin aikuisten oikeasti että on siinä bemarissakin jotain huonoa. Kiitos rohkaistuneille.
    shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
  27. #57
    Tämä ketjuhan on mitä parhain. Mukavaa, että muillakin on vaihteeksi mukavaa. C-A-D on suuri alullepanija.



  28. #58
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Niin, onhan noilla tullu ajettua, Hondilla ja Bemareilla, rivi- ja boxeripeleillä.
    Pari juttua mun mielestä:
    Boxeri on rouhee työjuhta, ei mikään vinkuva japsipilli, toimii ja viäntää, ei tartte olla koko ajan kepittämässä, syö öljyä joskus tai sitten ei, mut toimii. Venttiilisäätö ei vaadi kummoisia taitoja ja taas pelittää.
    Mitä tulee bemun vilkkuihin, luulen, että japsipyörien -syvältä olevien "standardi"vilkkujen- kanssa turaavat ovat kateellisia niin simppelin yksinkertaisille bemun vilkuille. Sillä jos joku sanoo et on vaikeet, niin puhuu läpiä päähänsä. Mikä siinä on vaikeeta? Kun käännyt vasemmalle risteyksessä, laitat vasemmalla peukalolla vilkun päälle, kun käännyt oikealle, laitat oikealla peukalolla vilkun päälle ja sehän lähtee ilman mitään kikkailuita itsestään pois päältä, jos et muista, osaa tai pysty sitä ottamaan pois päältä, painamalla omaa kytkintään, joka varmasti ottaa sen pois päältä, ilman erehtymisaen mahdollisuutta.
    Mutta tää japsistandardi.. peukalolla pitää sun kouria pikkuruisen nupin takaa, jos käännyt vasempaan ja jos sulla on vähänkin paksut ajorukkaset, et ole ollenkaan varma, kun painat sen pois päältä, et menikö se pois, vai alkoiko vilkuttaa toiseensuuntaan... Ja hyvin usein näkyy japsimotoristeja jotka koko ajan kääntyy jompaan kumpaan suuntaa. (Ainakin vilkun perusteella, joka vilkkuu ja vilkkuu)
    UGH, olen puhunut..
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
  29. #59
    "C-A-D on suuri alullepanija"

    Tuon pyydän kaiverruttamaan hautakivekseen...

    Milipiteitähän on pantu esille oikein isän kädellä. Kiitokset vaan kaikille - tästähän on tullut ihan hauskaa luettavaa.
    <p>2002-2014</p>
  30.  
  31. #60
    Lainaa (PSmo @ Tammi. 09 2008,21:28) kirjoitti
    Boxeri on rouhee työjuhta, ei mikään vinkuva japsipilli, toimii ja viäntää, ei tartte olla koko ajan kepittämässä, syö öljyä joskus tai sitten ei, mut toimii. Venttiilisäätö ei vaadi kummoisia taitoja ja taas pelittää.
    Kaikki riippuu siitä mihen vertaa. Kuutiotilavuuteensa nähden ainakin Gessun vääntö on kyllä vaatimatonta luokkaa ja tästä johtuen minun kokemus oli aivan toisinpäin eli vaihdelootaa ja kierroksia pitää käyttää jos vähänkään vauhdikkaasti haluaa edetä. Mutta siitä juuri tykkäsin eli sitä piti ajaa kuin moottoripyörää eli vaihteita käytetään, eikä niinku Pannarilla että viitonen pesään ja sillä sitten mennään.

    Vähän off-topic mutta taannoin oli juuri kova väittely että onko V2-moottori rakenteensa takia jotenkin väännökkäämpi kuin vastaa esim. rivinelkku. Lopputulema oli aika lailla niin että ei ole jos on tilavuudeltaan samankokoinen moottori. V2-koneet on vääntäviä kun ne on usein noita isomman pään vehkeitä.

    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Sivu: 2 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen