Elikkäs...Starttailin tuossa milleä hieman tyhjällä akulla.
Parin pyöräyksen jälkeen ei jaksanut enää pyöriä. No hölmönä pidin starttia pohjassa vielä pari sekunttia vaikka kone ei jaksanut pyöriä.
Tapahtui seuraavaa: akun takana olevan pyöreän mötikän ( oppaan mukaan start relay = startti rele) liittimestä nousi savu. Liittimen suojakumi oli sulanut hiukan.
Nyt kun latasin akun kuuluu vain startti releen napse kun starttaa. Voiko rele olla rikki vaikka napsuukin niinkuin pitäs? Missä muualla vika voisi olla?
Tyhmyydestä kärsii koko idiootti.
Aprilia RSV Mille
Ei kannata paljon tyhjällä/huonolla akulla starttailla näitä laitteita, saa rikki muutakin kuin liittimiä!! Aina kannattaa pitää kunnon lataus ja hyvä akku.
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Juuriihan tämän asian tulin huomanneeksi. Olisikohan mahdollisesti jotain vinkkiä tarjolla ongelmaani?
Aprilia RSV Mille
Oliskohan huono kosketus niissä liittimissä? Tuskin se muuten merkkisavua lykkää.
750SS,900SS,749,998,S4
En usko. Liitin tapit on 6mm kierretapit mutterilla. Kyllä kosketuksen pitäs olla OK.
Aprilia RSV Mille
Todennäköisesti starttirele on kyrvähtänyt. Ei ole mitenkään tavatonta että se olisi palanut. Naksahtaa mutta ei kytke virtoja startille. Nosta pöydälle ja mittaa vastusmittarilla. Ja muistakaa vaan latailla niitä akkuja myös ajokaudella . Se on just niinkuin Pahkasika sanoo että särkyy jotai joka maksaa.
You Only Live Twice
Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
Olen polttanut yhden startin releen juuri samalla tavalla.Eli ei huonolla akulla jolla se ei pyöri... avasin releen jolloin löytyi hyvin syöpyneet kosketuspinnat. Luulen että se on kipinöinnin syytä eli se hakkaa auki-kiinni ja polttaa kärjet. Ota vanha malliksi ja käy autotarvikeliikkeessä katsomassa sopivaa. Mulla om Ducatin ST 2:ssa Nippon-Denson solenoidi (rele) ja luulenpa että sama mötikkä on käytössä jossain muusakin vehkeessä. Eikä sen tarvi olla juuri samanlainen kun alkuperäinen on.(Ristus @ Marras. 06 2007,14:18) kirjoitti
Jos sen saa purettua voi kytkentänastat hioa. Tietysti uusi on aina uusi. Toytan autoissa nämä kärjet oli usein vikana ja pystyi korjaamaan helposti hiomalla. Niissä startti vaan naksahti muttei pyörittänyt.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Niin oletan että sun mille on Guzzi? Jos akku on huonossa vedossa ja annat sille virtaa startin olessa jumissa koneen kanssa niin yhtälö on sama kun löisit rautakangen siihen akun päälle. Pakko on jotain palaa.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Ainakin Futurassa alunperin 50 A rele, joka paukahtaa varmasti jossakin vaiheessa. Uusi korvaava alkuperäisvaraosa on sitten 150 A, joka toivottavasti kestää paremmin. Kuulunee sarjaan "tyyppiviat".
Nim.merk. saman tänä syksynä kokenut
Purin releen ja sieltä oli muovit sulanu siten että kosketinpinnat ei päässyt yhteen. Varmistin asian vielä lyömällä releen navat meisselillä yhteen ja johan alko pyörimään. Nyt kun vaan löytäs halvalla jostain relee jonka speksit täsmäis.
Kiitos kaikille avusta!!! jos jollain on tietoa edullisista releistä niin olen enemmän kuin kiitollinen.
Aprilia RSV Mille
Huollossa noista Aprilian starttireleistä oli juttua. Ovat kuulemma varsin yleisiä uusittavia hintsusta mitoituksesta johtuen.
Kuuleman mukaan huomattavasti orggista edullisemmin saa reilummalla mitoituksella varustettua tarviketta. Kysele vaikka MJL-huollon Matilta tarkemmin, tuskinpa tietoaan pihtaa...
MJL-Huolto
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Mulla iski sama ongelma tänään mutta napsuntaa ei kuulu! Eli käynnistäessä ei tapahdu/kuulu mitään! Voiko olla kyseessä sama rele vika vai onko kyse jostain muusta?(Ristus @ Marras. 06 2007,13:48) kirjoitti
![]()
Kokeile siten että yhdistät releen navat vaikka ruuvimeisselillä mutta katso 5 kertaa ettet maadoita sitä ruuvimeisseliä runkoon muuten mörököllit sinut vieköön. Tämän kytkennän jälkeen (ollessa päällä) kokeile startata. Jos hörähtää/startti pyörähtää vika on releessä. Jos ei niin sitten kannattaa alkaa katsomaan starttia.(.:PaskiaineN:. @ Touko. 13 2008,21:56) kirjoitti
Oletan että kaikki sulakkeet ym on tarkastettu jo?
<br />
No niin mopo toimii taas!!!![]()
![]()
![]()
otin releen irti, puhdistin liittimet ja vóila! Noin vähällä selvittiin tälläkertaa!
![]()