Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Morjens!

    Täällä kun on aina joskus vellonu keskustelu noista bensan lisäaineista talvisäilytyksessä... Itse oon käyttäny prätkässä tuota masinolia, ja hyvin on pelittäny.

    Enivei mun kysymys kuuluukin nyt et käykö tuo sama masinol 2.tahtiperämoottoriin talven ajaksi? Meinaan meillä kun pitää täällä laivassa pitää tuota MOB-venettä aina lähtövalmiina sen varalta jos joku tippuu yli laidan. Oon siis miettiny et jos sen tankkeihin tuota masinolia heittäis talvipakkasiksi niin olis ehkä pikkasen herkempi sit heräämään eloon jos joutuu jotain kovaonnista lähtee hakemaan jne. En mä periaatteessa mitään estettä itse tuolle näkisi, mut kertokaahan ihmeessä jos sellaisia on... * KIITOS jo etukäteen *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  2. #2
    Mutuilua. Käsittääkseni masinol ym. "jäänestoaineet" on etanolia. Toiminee siten, että polttoainejärjestelmässä oleva vesi imeytyy etanoliin, eikä siten muodosta vesihelmiä suuttimia ym. paikkoja tukkimaan. Mutta pitempiaikaisessa säilytyksessä etanoli varmaankin kerää itseensä ilmasta kosteutta, eikä siten säilytysaineena toimine. Ehkä.

    Ihan oikeitakin säilytysaineita on olemassa, lienee turvallisempi vaihtoehto tommoseen veneeseen, minkä varassa saattaa olla ihmishenkiäkin.
  3. #3
    Lainaa (MadMan @ Loka. 17 2007,19:10) kirjoitti
    Ihan oikeitakin säilytysaineita on olemassa, lienee turvallisempi vaihtoehto tommoseen veneeseen, minkä varassa saattaa olla ihmishenkiäkin.
    Joo, tässä koitanki samalla löytää jotain oikeeta faktaa. Jos tuntuu että kaikki vaan mutuilee niin jää kyllä lisäämättä koko aineet.

    Mulla on vaan itellä ollu semmonen käsitys että porukka maksaa itteään kipeeksi noista bensan säilytysaineista kun toi masinol tekee saman asian normi kadun tallaajalle ja sen munanjatkeelle. Mut tietty tässä asiassa mulla ei ole oma lompakkokaan vaarassa, joten maksakoot sitten vähän enemmän, kunhan on oikeaa ainetta ja käy tohon Johnssoniin...
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  4. #4
    Lainaa (Yamaha1 @ Loka. 17 2007,19:15) kirjoitti
    Joo, tässä koitanki samalla löytää jotain oikeeta faktaa. Jos tuntuu että kaikki vaan mutuilee niin jää kyllä lisäämättä koko aineet.

    Mulla on vaan itellä ollu semmonen käsitys että porukka maksaa itteään kipeeksi noista bensan säilytysaineista kun toi masinol tekee saman asian normi kadun tallaajalle ja sen munanjatkeelle. Mut tietty tässä asiassa mulla ei ole oma lompakkokaan vaarassa, joten maksakoot sitten vähän enemmän, kunhan on oikeaa ainetta ja käy tohon Johnssoniin...
    Aivan. Jos ne on etanolipohjasia nekin, niin mikäs siinä sitten MAsinolia tankkiin ja menoksi. Ei kyllä ole aavistustakaan siitä mitä nuo "oikeat" säilytysaineet sisältää, mutt apurkin kyljestä tavaamallahan se lie selviää. Kerrothan sitten meillekin kun asia ratkeaa
  5. #5
    Aika hyvin löytää noista stabilaattoreista faktaa kun googlettaa vaikka "fuel stabilizer safety data sheet". Näyttäisivät sisältävän liuottimia, esim ksyyleeniä, korroosionestoaineita ja suurimmaksi osaksi jotain "hiilivetyä", mitä sitten lie. Joka purkissa eri cocktaili.

    Lupaavat poistavan saostumia, hartseja jne. Masinolilla lähtee kyllä vedet. Käytän varmuudeksi molempia. Diiselin jäänestoakin olen joskus lykännyt tankkiin paremman puutteessa. Hyvin toimii.
    Suo, kuokka ja Suzuki
  6. #6
    Hmm... Pikkasen googlettamalla löyty ICEROAD RACING keskusteluista seuraava toteamus...

    "Muuten, Nesteen 98E:ssä on näin talvella 5% etanolia (="Masinolia"), joten sen lisäys ei ole tarpeen."

    Joo... noh, odotellaan josko tännekkin joku tiedokas tulisi meitä valistamaan.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  7.  
  8. #7
    Tohon MOB veneen säilytykseen säilöttynä mutta käyttövalmiina toimisin ite (mutua mutta koettu hyväksi normisäilytyksessä, korostan ei siis faktaa) että:
    -tankki piripintaan täyteen tuoretta 98E nesteen tavaraa. Kun peltiä ei ole paljaana, lämpötilanvaihtelu ei kondensoi pisaroita tankkiin. Korkin ilmaruuvi kiinni koska jos auki, pitkässä säilössä etanoli ja bensakin on vesihakuista joka vetää ilmankosteudesta vettä sekaan. Määrä on toki vähäinen ja vaatii aikaa mutta tapahtuu jos saa tilaisuuden. Bensansäilöjä Esim liquimoly voi auttaa edellee.
    - kaasarit tyhjäksi propusta niin ei hartsaa jos kuivaa, varsinkin jos kone on senverran vanha että öljyt on tankissa.
    -crc ym suhauttelua kampikammioon ja tulpanreijstä. vaihtaa tulpat uusiin tai putsaa kun kerran irti ovat.

    Suhukki 30 hv 87 on näillä konstein lähtenyt joka kevät ensimmäisellä tai viimeistään toisella vedolla käyntiin. Samaa konstia oon käyttäny TAn säilömisessä talveksi.

    edit , säilöjää menee noi 40 ml kaikkien romujen säilömiseen, purkki kestää monta vuotta.



    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.