Just kotiuduin tien päältä (200km sysipimeässä elosalamoiden valaistessa: oli kyllä hieno tunnelma ajaa) ja täytyy kyllä sanoa ettei tuo -87 VF500 ajovalo ole mistään kotoisin. Surkean lyhyt keila vaikka vaihdoin 100w kynttilän.Leveys on kyllä OK, pientareet näkee mutta kantama max. 100 metriä. Onko kukaan löytänyt parempaa umpiota joka käy tuohon alkuperäisen tilalle? Hengelle hupaa ajella täällä hirvialueella tuikun varassa...
![]()
Eikös tuohon voisi viritellä xenomin vaikkapa lähivaloksi. Tälläkin foorumilla on varmasti porukkaa joka on ko. operaation tehnyt. Autoihinhan myydään noita jälkiasennussarjoja ja käsittääkseni ne niitä käyttää.
04 636 zx-r -> 05 cbr 1000rr -> 01 Hayabusa
Ja en tiedä miten moottoripyörä puolella mutta ainakin auto puolella ainakin on monasti saanu apua kun vaihtaa valoille paksummat johdot. Monesti liian ohuet johdot mikä aiheuttaa himmeämpää valoa. Noillakin vois jo vähän saada parannusta.
Kannattaisi ensin tarkastaa polttimolle tuleva jännite pyörän käynnissä ollessa. Mikäli on 13-14V ei johtimien vaihdolla saavuteta paljoa parannusta. 100W polttimolla virta on lähes kaksinkertainen normaaliin 55W polttimoon verrattuna, joten siis häviötkin ovat suuremmat ts. lopputulos ei ole suoraan verrannollinen tehoeroon. Lisäksi alkuperäiset usein tiukasti mitoitetut valokytkimet jne. toimivat ylikuormalla ja voivat palaa rikki.(jta @ Elo. 12 2007,20:11) kirjoitti
Hyvä konsti olisi mitata jännitehäviö laturin lähdön ja polttimon kuuman karvan väliltä, tulisi olla luokkaa alle 0,5V. Myös polttimon maajohdon häviö kannattaa mitata.
Autossa olen päässyt uudelleen kaapeloimalla ja releitä käyttämällä alle 200mV jännitehäviöön laturin ja polttimon välillä.
PS kannattaa ostaa digitaalinen yleismittari (kympilläkin sellaisen saa) ja opetella hieman sitä käyttämään.
t. S
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
No ensinnäkin ihan "alkuperäisen" umpion vaihtamalla voi saada
reilusti parannusta - se mopossa nyt oleva yksilö on ihan varmasti
hapettunut ja tummunut oikein huolella. Ja ylitehoinen polttimo viimeistellyt!
Lähtisin jotenkin näin:
1) vaihda umpio uuteen, vaikka sitten samanlaiseen
2) älä ainakaan laita enää ylitehoista halogeenia siihen, pilaa umpion
3) xenon-muunnossarja saattaa olla vaihtoehto, onko se H4?
Itselläni on 07 Varaderossa H4 bixenon muunnossarja, siis kahdessa
valossa molemmissa solenoidilla liikkuvat xenon-polttimot. Kyllä Näkee.
Asiaa toki auttaa se, että originaalitkin valot ovat tuossa ihan hyvät...
kelvottomiin heijastimiin on turha laittaa äreää polttimoa, hukkaan menee.
Ylitehoinen halogeeni on yleensä viimeinen virhe, se polttaa heijastimen
pilalle silkalla kuumuudellaan.
-- sjm
Sit osta semmoinen motovision polttimo.
Aina on yksi kesä vähemmän...
Omassa mopossa oli kanssa "huonot" valot vaikka oli kaikki johdotukset kunnon piuhaa ja releet ja kalliit 60% GE polttimot, hetkeäkään en kadu että sijoitin 170 eeroo xenoneihin, ei ole oikeasti mitään niin tehokasta tarjolla jos joutuu yöllä ajamaan, saa laittaa monta lisävaloa että pääsee samaan. Ei tarvii ajaa pitkät päällä päivällä että huomataan. *![]()
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Kyllä, oi kyllä. KYLLÄ!(Sepi @ Elo. 13 2007,18:47) kirjoitti
Poliisiakaan ei ole näyttänyt kiinnostavan mitenkään, ainakaan kotimaassa. :-)
Monta kertaa on tulleet vastaan, kerran tai kaksi puhallutusratsiassa,
eikä valoista ole ikinä mainittu tai kyselty...
-- sjm
Jatkoa...
Polttimolle tulee 13,2V tyhjäkäynnillä ja kierroksilla alle 0,1V enemmän eli johdotuksella en usko lisää näkyvyyttä saatavan. Umpio ei kyllä ole enää uusi, mutta mistäs tuohon sellaisen löytäisi (paitsi Nipponista tilaamalla...)
Tehokkaampi polttimo ei sitä kyllä ole polttanut, vaihdoin viime viikolla ja entinen oli normi 55/60W siis H4. Ongelmanahan on tuo onneton kantama: keila on kyllä leveä lähialueella mutta loppuu pian. Alkuperäisen umpion ref. on 12,5 eli ei mikään pistevalo...
Jatketaan mietintää. Lisää vinkkejä saa laittaa. Mistäs olette noita xenoneja hankkinu ja millainen homma oli asentaa?
Ite tuskailin tuon -84 VF:än valojen kaa jotka aivan hanurista.. En tiedä sitten onko umpio alkuperäinen vai joskus vaihdettu mutta polttimon vaihto, liittimien ja kytkimen herkistely/puhdistus niin valotehon paraneminen oli ällistyttävä; lyhyet valot ovat tehokkaammat kuin pitkät ennen..
Kelpaa töihin ajella valoen puolesta kun vaan kelejä olisi pitkään![]()
Elämäntapa motoristi.
Jatkoa...
Onko tietoa käykö VF750F:n umpio viissatasen keulalle? Ovat päällepäin samannäköiset, mutta varaosanumero on eri. Noita olisi käytettynä tarjolla sopuhintaan.
Tiedähäntä, mutta itse kokeilin VF750S:n umpion tilalle VF1000F2:n umpiota, ja hyvin meni, vaikka varaosanumero ei passannut myöskään. Äkkiä tuntuu, ettei noita kanttiumpiokokoja nyt niiin montaa voi olla, mutta...
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01