Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Alkoi kuulumaan rahinaa etupäästä aika ajoin. Kun kurkistelin jarrupaloja niitten vielä paikoillaan ollessa, kaikki näytti olevan ihan ok. Palojen pohjalevyt vielä reilusti kaukana itse levystä. Päätin kuitenkin irroittaa ja tarkastaa kaikki palat ihan kunnolla ja mitä löytyikään * vasemman puolen ulommainen pala oli kulunut toisesta päädystä niin että toisen päädyn pohjalevy kosketti jo levyä. muut palat olivat jotakuinkin tasaisesti kuluneet. Ihme kyllä, itse levyyn ei ole tullut minkäänmoisia jälkiä metallien kosketuksesta.

    Ja pyörähän oli -02 reilu 30tkm ajettu, jossa on vielä alkuperäiset palat kiinni.

    Pitänee vielä kokeilla että toimiiko kaikki männät kunnolla. Eikös niitä ole 3 per satula. Tosin jos tuolleen kuluu vain toisesta päästä, silloin luulisi sen päädyn männän olevan jumissa silleen että mäntä ei palautuisi kunnolla ja näin ollen laahaisi jatkuvasti kyseistä päätyä palasta ja kuluttaisi nopeammin. Tosin käsin kun puristin satulaa, tuntui liikkuvan tasaisesti molemmista päistä.

    Onko kellään muulla ollut vastaavaa ilmiötä?
    Honda CBR1100XX
  2. #2
    Sama vika rahikaisella,23000 aj.2005 malli vasen ulommainen kulunut vinoon ottaen levyyn kiinni.Bw:n huollossa kaveri sanoi et ei ole mitenkään erikoista.
  3. #3
    Johtuu siitä dual brake systeemistä,kun jarruttaa eri männillä,riippuen siitä polkeeko jalalla vai paineleeko kädellä jarrua.En oo kyl satavarma,mut näin muistan kuulleeni.
    XX-99
  4. #4
    Ilmiö esiintyy (jostain kumman syystä) osassa XX:iä. Itselläni -01 jossa ko. ominaisuus on/oli. Yksi jarrulevy ehti mennä takuuseen (meni kieroksi kun metalli vasten metallia).

    Guru Lehmuskoski (http://www.metura-motors.fi/)
    laittoi viime kesänä vasemmalle puolelle EBC:n sintteripalat (tuotekoodi FA261HH/Storm) ja nyt tämän kesän eka huollossa palat olivat ok. Oikealla puolella menee std-palat.



    Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08

    'Boredom is a big killer of men'
    Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
  5. #5
    Voisiko kyse olla tästä, josta jo yannis mainitsikin?

    (artikkelista TM 16/2005)

    Hondan yhdistelmäjarrujärjestelmä säätää jarrupainetta
    etu- ja takapään välillä.Kun etujarrua painetaan,se vaikuttaa
    molempiin jarrusatuloihin. Vasemman jarrusatulan kiinnityspaikassa
    on toinen jarrusylinteri, joka ottaa jarruvoimaa
    vastaan. Tämän voiman aikaansaama paine välitetään takajarrusylinterin
    kahteen mäntään, jolloin takajarrukin jarruttaa.
    Takajarrulle menevien jarruputkien välissä on paineenalennusventtiili,
    mikä rajoittaa jarrutehoa. Takajarrupoljin
    taas vaikuttaa sekä etu- että takajarrusatuloiden keskimmäisiin
    mäntiin.
    xxx
  6. #6
    No niin, etupalat on vaihdettu, mutta laahaavat niin maan hemmetisti, niin että ajaessa pitää kovaa "narinaa" tai sirinää tai miksi sitä nyt kutsuisikaan, samantapaista kuin joskus jarruttaessa. Silleen oiken häiritsevän kuuluvasti.

    Mulle ei ole koskaan aiemmin käynyt tuolleen palojen vaihdon jälkeen, aina on toiminut moitteetta. Tarkastin että männät ja satulat liikkuu ihan moitteetta, eivätkä jumittele ja palatkin ovat ihan "lerpallaan" eli liikkuvat suhtkoht vapaasti silloin kun männät on sisällä, joten nekään ei ole jumissa

    Niin ja palat ovat juuri nuo EBC:n sintteripalat (tuotekoodi FA261HH/Storm.

    Se mikä pisti silmään niin uusissa paloissa oli selviä joitain poikittain pyörimissuuntaan olevia raitoja, ilmeisesti joitain leikkaus jälkiä palojen valmistuksen jäljiltä, jotka myös tuntuivat selvästi kun kynnellä veti palan pintaa pitkin. Voisiko nuo olla niitä "narinavikinän" aiheuttajia? Hioin ne pois hiomapaperilla, mutten ole vielä päässyt testaamaan hävisikö ylimääräiset äänet.
    Honda CBR1100XX
  7. #7
    Hmm..Olenkohan ymmärtänyt vääriin..Jos takajarrua painaa XX- Hondassa,niin edestä ottaa vain vasen puoli..?? mulla -97 XX
    CBR 1100XX -97
  8. #8
    Lainaa (CebariTonni @ Heinä. 17 2007,23:54) kirjoitti
    No niin, etupalat on vaihdettu, mutta laahaavat niin maan hemmetisti, niin että ajaessa pitää kovaa "narinaa" tai sirinää tai miksi sitä nyt kutsuisikaan, samantapaista kuin joskus jarruttaessa. Silleen oiken häiritsevän kuuluvasti.

    Mulle ei ole koskaan aiemmin käynyt tuolleen palojen vaihdon jälkeen, aina on toiminut moitteetta. Tarkastin että männät ja satulat liikkuu ihan moitteetta, eivätkä jumittele ja palatkin ovat ihan "lerpallaan" eli liikkuvat suhtkoht vapaasti silloin kun männät on sisällä, joten nekään ei ole jumissa

    Niin ja palat ovat juuri nuo EBC:n sintteripalat (tuotekoodi FA261HH/Storm.

    Se mikä pisti silmään niin uusissa paloissa oli selviä joitain poikittain pyörimissuuntaan olevia raitoja, ilmeisesti joitain leikkaus jälkiä palojen valmistuksen jäljiltä, jotka myös tuntuivat selvästi kun kynnellä veti palan pintaa pitkin. Voisiko nuo olla niitä "narinavikinän" aiheuttajia? Hioin ne pois hiomapaperilla, mutten ole vielä päässyt testaamaan hävisikö ylimääräiset äänet.
    Tuo kytkinpuolen ulommaisen palan kuluminen pystysuunnassa kiilaksi tuntuu olevan enemmänkin ominaisuus kuin vika. Molemmissa XX:issäni olen saanut nauttia tuosta samasta asiasta. Joskus oon vaihtanut vain tuo kyseisen palan ja hyvin on toiminut. Etujarru pitää varsinkin puhtaana tuota sirinää, jonka taajuus laskee vauhdin mukana. Taitaa olla ominaisuus sekin.
    Hmm.. kai katsoit että siihen kytkinpuolen jarruun tuli 0.7-0.8 mm välys satulan kiinnitysraudan ja jarrulevyn väliin? Säätöohje löytyy XX:n käyttäjän käsikirjasta sivulta 36. Jos sulla ei sellaista ole, sellaisen voi imuroida .PDF:nä Brandt:tin sivuilta esim => .TÄSTÄ KLIKKAAMALLA. Tuota säätöä ei kokemukseni mukaan huomaa aina tehdä korjaamotkaan etunakkia vaihtaessaan.
    Niissä paloissa ne urat tais olla totutusajovaihetta varten...



    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  9. #9
    Lainaa (Holtsu @ Heinä. 19 2007,01:01) kirjoitti
    Etujarru pitää varsinkin puhtaana tuota sirinää, jonka taajuus laskee vauhdin mukana. Taitaa olla ominaisuus sekin.
    Hmm.. kai katsoit että siihen kytkinpuolen jarruun tuli 0.7-0.8 mm välys satulan kiinnitysraudan ja jarrulevyn väliin? Säätöohje löytyy XX:n käyttäjän käsikirjasta sivulta 36.
    Eipä auttanut sekään mitä tein... sen kovempi ääni mitä kovempaa ajaa.. ja voisin sanoa että kuuluu varmasti jalkakäytäville asti ja hiljasessa vauhdissa ulisee niin maan perusteellisesti välillä.

    Mittasin nuo välykset ja näyttäisi olevan ihan ok... ja eihän tuo välys mihinkään taida edes muuttua, jos ei akselin pultit ole ollut auki, kun palojen vaihdossahan tarvitsee ottaa ainoastaan se yksi kuusiokolo ruuvi irti joka menee palojen läpi.

    Tulipa mieleeni sekin että vaihdatin jarrunesteet viime syksynä, palojen ollessa kuluneet. Tarkastus osoitti että molemmat säiliöt oli ihan tapissaan täynnä kamaa, joten vähensin hieman nestettä molemmista. Ajatuksena se että neste säiliö joka on täynnä kuluneitten palojen aikana ja kun laittaa uudet palat, niin neste painuu säiliön suuntaan ja kun ei ole nesteellä tapeeksi tilaa mennä säiliön suuntaan, paine joka syntyy säiliöön painaa liian suurella paineella jarrupaloja levyn suuntaan. Onko tässä mitään järkeä??
    Honda CBR1100XX
  10. #10
    Lainaa (cerba @ Heinä. 19 2007,00:40) kirjoitti
    Hmm..Olenkohan ymmärtänyt vääriin..Jos takajarrua painaa XX- Hondassa,niin edestä ottaa vain vasen puoli..?? mulla -97 XX *
    Tästä TM:n artikkelin ao. kohdasta ymmärrän, että takajarru vaikuttaa kyllä molempiin puoliin, mutta vain keskimmäisiin mäntiin.

    "Takajarrupoljin taas vaikuttaa sekä etu- että takajarrusatuloiden keskimmäisiin mäntiin."
    xxx
  11. #11
    Tuntuupa tosissaan olevan ominaisuus. Itsellekkin kävi samoin, mutta oikean puolen ulommaiselle jarrupalalle..

    Sirinä/ulina hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa mulla lähti siten pois, että herkistelin jarrulevyjen niitit. Osa niiteistä oli aivan jumissa eli jarrulevy ei päässyt elämään.
    Alla punainen -04 tupla-X
  12.  
  13. #12
    Hermot meinas mennä * jumankekka kun kitinät, vikinät, narinat, jurinat yms vaan paheni koko ajan, vaikka taisin viiteen kertaan ne palat irroittaa ja laittaa paikalleen, levyjä ja jarrusatuloita herkistelin... ja mikään ei auttanut...

    Siitä sitten suivaantuneena BW:lle ja hakemaan orkkis palat ja eikun paikoilleen ja niin loppui äänet ***tana, ei vingu, rahise, pauku eikä muutakaan, ei ajossa eikä jarruttaessa. Ja nyt voi tyytyväisin mielin * viikonlopuksi Parkanon miittiin * Taidan nakata nuo Stormin palat niin pitkälle kuin vaan kadestä lentää.

    Orkkis paloja ja noita Stormin paloja kun vertaili niin kyllä ne aika yks yhteen oli palan rungon osalta, joten jotain hämärää niissä oli.

    Holtsulle: Näissä uusissa orkkispaloissa on sellaiset, kaiketi totutusajoa varten, oikein selkeät tehdyt urat, mutta noissa Stormin paloissa ne jäljet kyllä oli "sahauksen" jälkiä, näin väittäisin, vähän samanlainen jälki kun hionut rälläkällä pienillä kierroksilla.



    Honda CBR1100XX