Eli kypärän "oikeasta" asennosta on kysymys. Viime kesänä kun ekan "kunnon" kypärän ostin sitten mopoaikojen ja myyjän kanssa yhdessä malleja soviteltiin, niin ohjeeksi sain että silmikon yläreuna pitää olla kulmakarvojen tasalla.
No mä sitten koko kesän tuskastelin ton potan kanssa(RaidII) kun se ei tuntunut muotoutuvan päähän millään ja varsinkin otsan ja poskipäiden kohdalta puristi melkolailla. Visiiri meni myös helposti huuruun nenän kautta hengittämällä.
Nyt sitten hokasin että pottaa kun kääntää reilusti(about 2cm) enemmän takaraivolle niin se istuu kuin valettu päähän! Tässä asennossa leukasuoja on melko ylhäällä, niin että leuan kärki melkein jo näkyy. En tiedä onko noi pehmusteiden saumat tuossa mallissa silmälaseja varten, mutta leukasuoja alhaalla ne osuu melko hyvin sankojen kohdalle, leukasuoja ylhäällä taas ei sinne päinkään.
En mä nyt muuten olis tätä kehdannut edes kysyä, mutta jos sillä on merkitystä, siihen miten kypärä toimii vaikka onnettomuustilanteessa?
Kiitos ja anteeksi
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ainakin monissa kypärien mukana tulevissa ohjelappusissa neuvotaan asettamaan kypärä leukaosa viistosti alaspäin näyttämään. Eli kai sillä sitten on jokin turvallisuus-syykin.
Myös aerodynamiikka luultavasti vaihtelee, riippuen kypärän asennosta.
P.S. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia.![]()
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Yläreuna kulmakarvojen tasalla kuulostaa kyllä tooodella matalalta. Ei mulla varmaan Shoei Raid I edes vääntyisi moiseen asentoon.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Sitä mäkin mietin.. jos olis kyykympi pyörä niin ei varmaan näkisi edes eteensä. Mut tuolleen sitä olen pitänyt, kun kerran neuvottiin, vaikka se ei hyvältä päässä ole tuntunutkaan.(wekkuli @ Huhti. 18 2007,21:29) kirjoitti
![]()
* Tuubi
Ostat niin ison kypärän, että nenä ja suu näkyy aukosta ja sitten yläpuolelle poraat reiät silmille...(no voi huhhuh mun juttuja taas)
![]()
Viisas pääsee vähemmällä!
*reps*![]()
* Tuubi
Piti ihan kokeilla
mulla ei ees taivu tommoseen asentoon, oma kypärä tuntuu ainakin parhaimmalta kun silmät on keskellä aukkoa, joka muuten vaikuttais ihan tarkotuksenmukaiseltakin =)
Jos on kostea ilma että huuruuntuu helposti joskus nostan sitä aavistuksen taakseppäin se auttaa huuruuntumiseen (laiskana kun ei jaksa vaihtaa koskaan visiiriä)