Sivu: 1 / 42:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 1235:sta
  1. #1
    Oliskos tämäkin syytä taas tuoda esille kun moikkailukin oli.

    Hakujen takana löytyy linkkejä vaikka kuinka. Asia on jokavuotisen tärkeä.
    Kysytään: Kuka ei tiedä mitä on vastaohjaus ja miten se auttaa ajamista.

    Kuka uskaltaa ilmoittautua tietämättömäksi.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  2. #2
    Minä en tiennyt ennenkuin luin "Ajo hanskaan" opuksen ja rupesin aktiivisesti surffamaan täällä .orgin sivuilla. Siis valaistukseni tuli about maaliskuussa kuluvaa vuotta...

    Nyt koitan aktiivisesti siirtää vastaohjausta aivoista selkäytimeen. Ehkä se joskus kilometrien kuluttua alkaa taipumaan...
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  3. #3
    Itse en kanssa tiennyt vastaohjauksesta mitään ennen kuin siitä luin vuosi sitten. Ja kun olin lukenut niin rupesin seuraamaan oikeen tarkkaan ja havaitsin käyttäväni vastaohjausta automaattisesti. Lienee perua siitä että ekan moottoripyörän (tai no crossimopohan se oli) olen saanut 7 vuotiaana.

    Mutta suosittelen jokaisen kokeilemaan ja opettelemaan työntöohjauksen/vastaohjauksen niin että sen osaa myös kun sille on tarve.

    Hyvin yleinen tapaus missä vastaohjausta tarvitaan on jos menee mutkaan liian lujaa ja on pakko hidastaa vauhtia. Taitaa kaikki pyörät pyrkiä nousemaan pystyyn jos mutkassa jarruttaa moottorilla tai jarrulla. Tälläisessä tilanteessa on välttämätöntä ymmärtää vastaohjaus ja osata näin toimia.
  4. #4
    Suomessa kouluttajat käyttävät nimitystä;TYÖNTÖOHJAUS.
    Selvempää, kun käännyt vasemmalle työnnä vasenta ja samoin oikealle kääntyessä, työnnä oikeaa koska olet sinne menossa.

    Voitaisi varmaan org:n sivuillakin käyttää samaa nimitystä.

    Se vaan on niin helppo ohjaustapa kun siitä tulee tapa.
    v-strom
  5. #5
    Pelastanut muutaman kerran hengen...Se kannattaa/täytyy opetella.
    Kyy-yl
  6. #6
    Viime kesänähän tuo tutuksi tuli pyöräkoulussa hyödynnetty urakalla tällä kaudella..mutkapätkää
    Cute....but kind of evil ;)

    *
    Palo stringeistä lahkeet ja kohta loputki narut

    cbr600f-05 <--- MYYTY [img]http://www.moottoripyora.org/iB_html/non-cgi/emoticons/sad_orig.gif[/img]
    ONNEKSI Rakas mieheni lainaa kiltisti mulle omaa mustaa k7 [img]http://www.moottoripyora.org/iB_html/non-cgi/emoticons/smile_org.gif[/img]
  7. #7
    Tulee selkäytimestä. Oon joskus maininnut asiasta sellaisille jotka ovat ajaneet korkeintaan polkupyörää, eivät ole uskoa korviaan, mutta vasta/työntöohjauksellahan se mopo kääntyy. Siis jos on vauhtia. Must-juttu*
    Indian Scout

    Annen Lasipuoti
  8. #8
    Ihan ehdoton.

    Olin viime keväänä Pohjolan järjestämällä päivän ajokurssilla ja siellä sitä työntöohjausta opeteltiin.

    Pitäisi olla kaikille kaksipyöräisillä liikkuville pakollinen.

    Yksinkertainen ja todellakin pelastava
    "Mind is like parachute; it works better when open."
  9. #9
    Sotketaan vielä hiukan tätäkin soppaa.Voidaan sanoa että kaikki jotka ajavat kohtuullisia nopeuksia tätä käyttävät,toiset tietävät käyttävänsä ja muut käyttävät vaikkeivat tiedä käyttävänsä.
    Vastaohjaus ja työntöohjaus hmm.Työntöohjaus on sinänsä hiukan epäkelpo sana koska joissakin pyörissä on luonnollisempaa vetää kahvasta.Tämä on ennenkin todettu asia.Varmasti tulee vääntöä tästäkin,luulisin ainakin.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  10. #10
    Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.
    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  11. #11
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (yammu1 @ Huhti. 15 2007,22:14) kirjoitti
    Varmasti tulee vääntöä tästäkin,luulisin ainakin.
    Luulisin, että on saman tekevää mitä nimeä siitä käytetään, kunhan
    vain yhteisesti tiedetään mistä puhutaan.
    Itsellä on sellainen käsitys, että vastaohjaus on vanhempi nimitys ja
    vasta viimevuosina on alkanut kuulla nimitystä työntöohjaus. Jossain
    taidettiin jopa perustellakin miksi työntöohjausta suositeltiin.
    Mutta samapa tuo ..

    Baja Hillissähän tästä on juttua enemmänkin .. tiedoksi niille joita kiinnostaa
    "Miten ja miksi moottoripyörä kääntyy" ja siinä samalla sivulla hieman alempana on
    "Vastaohjaus - Moottoripyörän ohjaaminen käytännössä"
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  12. #12
    Lainaa (basic @ Huhti. 15 2007,22:25) kirjoitti
    Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.
    Samaa fundeerasin minäkin, tuo vastaohjauskun tuntuu niin kovin luonnolliselta tavalta kurvaillessa. Mutta varmasti monet tosiaan käyttävät sitä tietämättään, itse joutu suorastaan kiinnittään huomiota, kun aikanaan mopokortin ajelin...
    KTM 1090 Adventure R
    Tempore Nihil Sanat
  13. #13
    Taitaa tuo työntöohjaus tosiaan olla uusionimi, mutta samaa tarkoitetaan.

    Oma pyörä, jossa etunakki on luokkaa 150 mm, ei edes käänny muulla tavalla +60 nopeuksissa.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  14. #14
    Lainaa (MattiR @ Huhti. 15 2007,22:32) kirjoitti
    Jossain
    taidettiin jopa perustellakin miksi työntöohjausta suositeltiin.
    Mutta samapa tuo ..
    Autoileville helpompi omaksua työntäminen käännöksen suuntaan kuin kääntää väärään suuntaan. Kait.

    Mistä mahtaisi johtua se että vasemmalle kaarrettaessa näkyvyyden ollessa hyvä, niin painon siirto kuin ohjauskin menee kohtuu mallikkaasti, mutta oikealle taas hartiat ovat kuin betonista tehdyt. (siis minulla, ei yleisesti)
    Vasemmalle käännyttäessä tulee "revittyä" oikealla kädellä tangosta, mutta ei toimi toiseen suuntaan.
    U-käännös oikeaan on myös kuin tervan juontia. Se tehdään jotenkin (jalat maassa) jos on pakko.



    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  15. #15
    Lainaa (basic @ Huhti. 15 2007,22:25) kirjoitti
    Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.
    En tajua kans alkuunkaan. Pelkästään roikkumalla? Ei onnistu.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  16. #16
    Ja sama vika. Kuulin tästä ajettuani 10 v. moottoripyörää joskus 80-luvulla ja aloin itsekin tarkkailemaan tilannetta ja tosiaankin käänsin tankoa "väärään suuntaan". Mutta siis ihan vaiston varainen toiminta ja ihmettelen miten kukaan voi muulla tavalla ajaa. Tietysti ihan kävelyvauhdilla keilarataa mennään "normaaliohjauksella".
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  17. #17
    Hieman kaluttu aihe, mutta aina ajankohtainen. Mutta tässä esimerkkinä harjoite, joka ainakin mulle oli valaiseva esimerkki työntöohjauksen merkityksestä:
    0) valitkaa sopivan iso (hiekaton) alue, vaikka jokin marketin parkkipaikka
    1) merkatkaa vaikka tennispallon puolikkailla riittävän iso ympyrä, jossa voi pitää noin 40 km/h tasavauhtia. Ehkä noin 20 m halkaisija.
    2) ensin muutama kierros tasavauhtia 2-vaihteella sisäkurvia hipoen.
    3) joku heittää yllättäen noin metrin mittaisen kepin radalle noin puoli kierrosta ennen ajajan saapumista.
    4) ajajan tehtävänä on väistää keppi ja palata ympyrän kehälle. Työntöohjauksella kepin kierto ja heti perään toinen työntöohjaus, jotta palaa takaisin ympyräradalle
    5) sama toiseen suuntaan
    Tässä harjoitteessa idea on se, että kaarreajossa yllättävien esteiden kierto on mahdollista ainoastaan työntöohjauksen avulla. Jarruihin koskeminen tai "normaali" ohjaus joko kaataa pyörän tai johtaa ulosajoon. Ja kaarteessa ulosajo on tilastojen mukaan yleisimpiä kuolinsyitä.
    Varoitan jo nyt, että yllämainittu harjoite voi johtaa kuluihin, joita vakuutusyhtiö EI maksa. Minä en ota vastuuta yllytyksestä
    Ja muuten en edes kuvittele, että tämän joskus oikeasti osaisin. Mutta se ei estä harjoittelemasta.
  18. #18
    Onhan se mahdollista ajaa motukkaakin vaikkei vastaohjaakkaan.Pitädy kohtuullisissa vauhdeissa,pidä pyörää kohtisuorassa ajorataan nähden ja kehoa siirtämällä tasapainossa niin siinähän ohjaat etupyörää kaarteen mukaan.Ei se sen vaikeampaa ole.Kaikki on mahdollista.
    Kerran eräs henkilö osti moottoripyörän(saanut kortin autokortin mukana) ja hänen elämänsä ensimmäinen ajo oli ajaa pyörä kotiin.Näin sen ajon lopun osan ja kun pysähtyi,tuli juttua ajamisesta ja ehdotin menemistä kurssille opettelemaan perusteet.Otti niin kovin luonnolle ettei jatkanutkaan uraa ja ihan hyvä niin koska laji ei kaikille luonnista ollenkaan.



    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  19. #19
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Xtreem @ Huhti. 15 2007,22:41) kirjoitti
    ... mutta oikealle taas hartiat ovat kuin betonista tehdyt. (siis minulla, ei yleisesti) ...
    Tuo sama ilmiö on varmaan suksilla laskettelussakin ja luistelussa.
    Jotkut pystyvät kääntymään yhtä hyvin molempiin suuntiin, mutta
    aika iso porukka kääntyy selvästi paremmin vain jompaan kumpaan
    suuntaan. Miksi urheilukentän juoksurataa kuljetaan vastapäivään?
    Ihmisissä on eroja .. monellakin tavalla .. eikä se välttämättä ole huono asia ...
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  20. #20
    Lainaa (tumeetti @ Huhti. 15 2007,22:44) kirjoitti
    Lainaa (basic @ Huhti. 15 2007,22:25) kirjoitti
    Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.
    En tajua kans alkuunkaan. Pelkästään roikkumalla? Ei onnistu.
    Taitaa olla niin, että vastaohjaus voi tapahtua passiivisesti tai aktiivisesti. Jos kaarroksen aloittaa kallistamalla tietämättä mitään vastaohjauksesta, niin pian joutuu huomaamattaan kääntämään tankoa hieman vastakkaiseen suuntaan. Oikea tapa on kääntää ensin tangosta, jolloin pyörä alkaa kallistua eri suuntaan. Ripeästi tehtynä kuljettajan paino jää hetkeksi väärälle puolelle.
    Kovassa vauhdissa hyrrävoimat vastustavat kallistusta, jolloin aktiivinen vastaohjaus on ainoa keino nopeaan suunnanmuutokseen.
    Busa K8
  21. #21
    Lainaa (basic @ Huhti. 15 2007,22:25) kirjoitti
    Mä en ymmärrä miten moottoripyörää voi edes ajaa ilman vasta- /työntöohjausta.
    Samaa ihmetellen!!
    Nopeissa väistöissä ainut tapa saada pyörä reagoimaan riittävän nopeasti.
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  22. #22
    Tuttu ainakin minulle. TM:ssä oli hyvä artikkeli tuosta (suosittelen hankkimaan). Välillä joutuu käyttämään, kun tulee tiellä riistaa vastaan. Eilenki oli lähellä ettei menty Nauvon reissulla yhden tynnyrin kannen päältä. Aiai ku olis sattunut. Vastaohjaus todellakin tepsii äkkinäisissä käännöksissä.
    Yamaha YZF-R6 Midnight Black -05
    Kotisivuni: anttilehto.net
  23. #23
    Tuon vastaohjauksen tiedostamiseen vaikuttaa myös minkalainen pyörä on.
    Onneksi tuli hankittua vaimolle harjoittelupyöräksi ennen autokoulua RG125 gamma, joka on melkoisen kankea ilman vastaohjausta. Hänen eka varsinainen pyörä (kawan ER-5) on sen verran helppo kantattava, että normaalivauhdeissa riittää se painon siirtokin kaartoon. Pyörän geometria vaikuttaa siis ajotapaan.
    Autokoulujen piikkiendurot ym. eivät kunnolla tuo esille sitä vastaohjauksen tarpeellisuutta, siis niissä vauhdeissa mitä niillä ajetaan. Näin opit jäävät oikeastaan vain sanojen varaan ennen kuin niitä ekan tiukan paikan tullen tarvittaisiin oikeasti.

    Edit: Vielä jos vertaa esim. vanhaa iö gikseriä nykyisiin kyykkyihin, ei oikeastaan ole edes mahdollista säilyä hengissä moisella vekottimella ilman tietoisuutta vastaohjauksesta. Se ei yksinkertaisesti muuten taivu mutkaan...



    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  24. #24
    Homman palauttaminen mieleen onnistuu, ruuhka Suomen ulkopuolella : tyhjä tie!, 80 - 100 vauhtia, pujottelee joka toisen keskiviivan välistä. Parikin kilsaa kun on takana, alkaa taas pikkuhiljaa olla vastaohjaus mielessä. Auttaa myös renkaan kulumiskulmiin *
  25. #25
    Jäsen Terhi:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Sep 2005
    Tuusula
    Kyllähän sitä tulee käytettyä tietenkin.
    Asia, jota oon sitten miettinyt on se, että mitä jos suoraan ajaessa tuleekin eteen jotain yllättävää, ja sen pystyis väistämään vain toiselta puolen, tuleeko se tuolloin automaattisesti, vai teenkö automaattisesti väärinpäin? No, toivon mukaan ei tule tilannetta, että se tulisi kokeiltua.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
  26. #26
    Korttia ajaessa opettaja toi asian tarpeeksi hyvin esille ja muistutteli ajotunneilla aina mutkissa sitä käyttämään tietoisesti.

    Mutta samaa kuin tuossa yllä, se vähän askarruttaa että kun auton ovi aukeaakin äkisti eteen, niin tuleeko se selkärangasta vai mennäänkö autoon kylään...
  27. #27
    Lainaa (yammu1 @ Huhti. 15 2007,22:14) kirjoitti
    Sotketaan vielä hiukan tätäkin soppaa.Voidaan sanoa että kaikki jotka ajavat kohtuullisia nopeuksia tätä käyttävät,toiset tietävät käyttävänsä ja muut käyttävät vaikkeivat tiedä käyttävänsä.
    Vastaohjaus ja työntöohjaus hmm.Työntöohjaus on sinänsä hiukan epäkelpo sana koska joissakin pyörissä on luonnollisempaa vetää kahvasta.Tämä on ennenkin todettu asia.Varmasti tulee vääntöä tästäkin,luulisin ainakin.
    Juu, sama homma täälläkin. Tule pikemminkin vedettyä vastapuolen (ei kumminkaan vastaantulijan) kahvaa kuin työnneltyä mutkan puolelta.
  28. #28
    Video <- Tuossa esimerkkivideo tilanteesta, kun yritetään mopoa ohjata ainoastaan painonsiirrolla, ilman kosketusta tankoon. Pyörässä on erillinen, kiinteä tanko opetustarkoituksessa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  29. #29
    Lainaa (yammu1 @ Huhti. 15 2007,23:05) kirjoitti
    Onhan se mahdollista ajaa motukkaakin vaikkei vastaohjaakkaan.Pitädy kohtuullisissa vauhdeissa,pidä pyörää kohtisuorassa ajorataan nähden ja kehoa siirtämällä tasapainossa niin siinähän ohjaat etupyörää kaarteen mukaan.Ei se sen vaikeampaa ole.
    Toimii varmaan tosi hyvin esim. kohtuullisessa 80 km/h vauhdissa...
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Koris @ Huhti. 16 2007,12:09) kirjoitti
    Lainaa (yammu1 @ Huhti. 15 2007,23:05) kirjoitti
    Onhan se mahdollista ajaa motukkaakin vaikkei vastaohjaakkaan.Pitädy kohtuullisissa vauhdeissa,pidä pyörää kohtisuorassa ajorataan nähden ja kehoa siirtämällä tasapainossa niin siinähän ohjaat etupyörää kaarteen mukaan.Ei se sen vaikeampaa ole.
    Toimii varmaan tosi hyvin esim. kohtuullisessa 80 km/h vauhdissa...
    Et kai kuvittelekkaan että jonkun pitäisi niin ajaa mutta kun oli kysymyksiä miten ajaminen ilman vastaohjausta olisi edes mahdollista niin pitihän se teoria kirjoittaa.Kyllä kai joku tarpeeksi painava ja taitava voisi jostain mutkasta 80/h selvitäkin,tiedä häntä sitten.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
Sivu: 1 / 42:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen