Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 56:een 56:sta
  1. #31
    Mielenkiintoinen keskustelu.
    Mä uskaltaisin olla Kaboommin kanssa samaa mieltä siinä että meillä naisilla on ehkä kuitenkin enemmän sitä "järkeä" päässä. Harvalla naisella on loppujenlopuksi mitään sen suurempaa näyttämisen tarvetta, mikä nyt kuitenkin on miehille luontaisempaa, myöntää miehet sen tahi ei. Naisilla on ehkä myös realistisempi käsitys omista taidoistaan. Itselläni näitä "lähellä piti"-tilanteita on tullut ainoastaan kerran ja siinä oli syynä kahden autoilijan vähäinen kunnioitus motoristia kohtaan. Silloin nousi keskisormi pystyyn ja autoilijat sai huomata että kyllä naisetkin kiihdytellä osaa. Nätisti jäi kilpailijat kakkoseksi ja fiilis oli niin hyvä että olis tehnyt mieli näyttää p*rsettä. (autoilijat sattuivat olemaan molemmat nuoria miehiä, joilla varmasti omat stereotypiansa naiskuskeista ja etenkin naismotoristeista)
    Noin niinkun muutoin mulla ei itselläni ole ollut kertaakaan tarvetta lähteä sen suuremmin kisailemaan tai kikkailemaan muiden tielläliikkujien kanssa.

    Toki näissä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa puhuu myös nais- ja miesmotoristien määrä. Suhteessa kuitenkin miehiä on huomattavan paljon enemmän.

    Ja kun puhutaan että miehet tai naiset on parempia kuskeja. Mikä sitä paremmuutta mittaa? Taito käsitellä moottoriajoneuvoa, taito tunnistaa riskit, maltti liikenteessä vai mikä? Miehet on monesti ehkä parempia käsittelemään ajokkejaan, mutta malttia taitaa naisilla olla aika paljon enemmän... Riskintunnistus saattaa liikkua samoissa, mutta se onkin eri asia miten siihen reagoi, painaako suoralla normaalisti vähän yli nopeusrajoituksen vaikka onkin hämärää ja ehkä sumuista vai pudottaako vauhtia hieman, edes siihen nopeusrajoituksen tai pikkusen alle? Matkan kokonaisaikaan se pieni vauhdinpudotus tuskin kovin kriittisesti vaikuttaa. Kyllähän varmasti jokainen tietää iltahämärässä, sumussa, ehkä jollain metsän keskellä menevällä tiellä olevat riskit.

    Tulipahan taas viesti
  2. #32
    Lainaa (Yokozuna @ Loka. 28 2008,06:26) kirjoitti
    Mielenkiintoinen keskustelu.
    Mä uskaltaisin olla Kaboommin kanssa samaa mieltä siinä Harvalla naisella on loppujenlopuksi mitään sen suurempaa näyttämisen tarvetta, mikä nyt kuitenkin on miehille luontaisempaa, myöntää miehet sen tahi ei. Naisilla on ehkä myös realistisempi käsitys omista taidoistaan. Itselläni näitä "lähellä piti"-tilanteita on tullut ainoastaan kerran ja siinä oli syynä kahden autoilijan vähäinen kunnioitus motoristia kohtaan. (autoilijat sattuivat olemaan molemmat nuoria miehiä, joilla varmasti omat stereotypiansa naiskuskeista ja etenkin naismotoristeista)
    Noin niinkun muutoin mulla ei itselläni ole ollut kertaakaan tarvetta lähteä sen suuremmin kisailemaan tai kikkailemaan muiden tielläliikkujien kanssa.

    Toki näissä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa puhuu myös nais- ja miesmotoristien määrä. Suhteessa kuitenkin miehiä on huomattavan paljon enemmän.

    Ja kun puhutaan että miehet tai naiset on parempia kuskeja. Mikä sitä paremmuutta mittaa? Taito käsitellä moottoriajoneuvoa, taito tunnistaa riskit, maltti liikenteessä vai mikä? Miehet on monesti ehkä parempia käsittelemään ajokkejaan, mutta malttia taitaa naisilla olla aika paljon enemmän... Riskintunnistus saattaa liikkua samoissa, mutta se onkin eri asia miten siihen reagoi, painaako suoralla normaalisti vähän yli nopeusrajoituksen vaikka onkin hämärää ja ehkä sumuista vai pudottaako vauhtia hieman, edes siihen nopeusrajoituksen tai pikkusen alle? Matkan kokonaisaikaan se pieni vauhdinpudotus tuskin kovin kriittisesti vaikuttaa. Kyllähän varmasti jokainen tietää iltahämärässä, sumussa, ehkä jollain metsän keskellä menevällä tiellä olevat riskit.

    Tulipahan taas viesti
    periaatteessa oikessa olet, mutta....





    "että meillä naisilla on ehkä kuitenkin enemmän sitä "järkeä" päässä."

    "Silloin nousi keskisormi pystyyn ja autoilijat sai huomata että kyllä naisetkin kiihdytellä osaa."

    "Nätisti jäi kilpailijat kakkoseksi ja fiilis oli niin hyvä että olis tehnyt mieli näyttää p*rsettä. "
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  3. #33
    Lainaa (TeroT @ Syys. 10 2008,13:01) kirjoitti
    Jos vauhti tappaisi, olisin ollut mullan alla jo 20 vuotta.
    Ei se vauhti tapa, vaan se äkkipyssäys!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  4. #34
    Eiköhän se nykypäivänä ole enemmänkin persoonasta kiinni, kuka on vetohenkilö ja kuka kukkahattu, kuin sukupuolesta... *



    you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
  5. #35
    Tämä pitäisi lukea säännöllisesti kun lähtee ajelulle, niin ei niin herkästi tee mieli vääntää tuppia... Itsellä ainakin tuli heti varovainen olo kun luki.
    Honda CBF600S
  6. #36
    Lainaa (Kaboomm @ Huhti. 12 2007,14:48) kirjoitti
    Mietteliääksi vetää. Miten välttää itse vastaava? Hellä kaasukäsi ja "ylimitoitettu" turvaväli löytyy jo. Lähinnä pohdiskelen siis näitä auton kääntymisiä eteen. Aivan sairaan neuroottinen asenne ja roima nopeuden pudotus joka risteyksessä?
    Joka ainoa sana kuin omasta näppiksestäni.

    Auton kääntyminen eteeni on pelkoni nro 2, nro 1 on, että vastaantuleva lähtee ohitukseen minua näkemättä. Suoralla tiellä, jossa on hyvä ohittaa ja vastaantulevalla kaistalla on jonoa jolloin joku aina lähtee sieltä ohittamaan, kyttään suorastaan vainoharhaisena vastaantulevan jonon tapahtumia.

    Lisäksi käytän maantieajossa pitkiä valoja päiväsaikaan, tarkoituksena että olisin näkyvämpi. Tiedän että monet motoristitkin vastustaa sitä, mutta vähän ymmärrystä hei: siihen ei kuole jos vastaantulijalla on pitkät päällä, mutta mä kuolen jollei mua nähdä. Siispä pitkät pysyy jatkossakin, vaikka tulisi täälläkin millaiset haukut.
    Suzuki SV 650 S -06
    Suzuki GS 500 E -99
  7. #37
    Lainaa (Jose @ Huhti. 12 2007,19:26) kirjoitti
    Tietysti sekin varmaan on syynä, että motoristeista enemmistö on miehiä. mene ja tiedä *
    Enää ei ole yhtä suuri enemmistö kuin kymmenen vuotta sitten. Uusista kortin ajajista on prosentuaalisesti paljon suurempi osuus naisia mitä naisten osuus on kaikista motoristeista. Naisten osuus lisääntyy siis *

    Eli tahtoo sanoa: Kymmenen vuotta sitten naisten vähemmät onnettomuudet olikin ehkä selitettävissä naisten pienemmällä osuudella kuskeista, muttei enää tänä päivänä.

    Viime keväänä korttia ajaessani meille teoriatunnilla turvallisuus- ja onnettomuusasioista opettaja kertoi, että miehet on taitavia pyörän käsittelijöitä, osataan vaivattomasti kaikki temput, mikä sinänsä ei ole huono asia ollenkaan. Mutta siitä huolimatta ja juuri siksi miesten pyöräonnettomuudet ovat huomattavasti tuhoisampia kuin naisten; tykätään kikkailla myös liikenteessä ja kiusaus tehokkaan pyörän komentamiseen taajama-alueella on paljon voimakkaampi kuin naiskuskeilla.

    Naiselle tyypilliseen käyttäytymiseen kuulemma kuuluu, että osaa se tyttökin pyörää komentaa, mutta sitä maltetaan odottaa moottoritielle saakka *

    Ja vähän edittiä: minä siis en paljoa ole pyörää komennellut kun ei tuo ompelukone kumminkaan tottele. Vintillä lepäävässä Singerissäkin taitaa olla enempi tehoja



    Suzuki SV 650 S -06
    Suzuki GS 500 E -99
  8. #38
    Lainaa (Ikuturso @ Loka. 12 2007,13:51) kirjoitti
    Ehdittekö te nauttia moottoripyöräilystä ollenkaan, kun heti kun istuu mopon satulaan, alkaa sairas neuroottisuus kaikkea maan ja taivaan välillä liikkuvaa kohtaan. Kuvitellaan talojen kaatuvan eteen, kun itsensä kuvittelee samalla näkymättömäksi.
    Kuka puhui taloista? En mä ole huomannut että on puhuttu taloista... Mäkin olen ottanut kantaa mutta mäkään en ole puhunut taloista.

    KukaKOHAN se nyt onkaan neuroottinen
    Suzuki SV 650 S -06
    Suzuki GS 500 E -99
  9. #39
    On tilanteita joihin ei vaan osaa varautua..

    2 x viimekesänä kävi niin että ohitukseen valmistautuessani edelläni ajanut kääntyi varoittamatta vasemmalle.. onneksi ei ollut "lentävä ohitus" aluillaan.. vaan se perinteinen takapuskurista alkava...

    Sitten on päiviä kun pelottaa muuten vaan ajella ja päiviä jolloin se kaasukäsi on tolkuttoman raskas, usein pitkän työpäivän jälkeen kotimatkalla tulee monta heräämistä & säpsähdystä, kun työasiat pyörii mielessä ja kotiinkin olis olevinaan kiire ja hoppu (pyöräilijän loppu)...
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  10. #40
    Lainaa (Kaboomm @ Huhti. 12 2007,14:48) kirjoitti
    Mietteliääksi vetää. Miten välttää itse vastaava? Hellä kaasukäsi ja "ylimitoitettu" turvaväli löytyy jo. Lähinnä pohdiskelen siis näitä auton kääntymisiä eteen. Aivan sairaan neuroottinen asenne ja roima nopeuden pudotus joka risteyksessä?
    Hyviä nyrkkisääntöjä joita joskus toistan liikenteessä itselleni ovat: "Olen näkymätön"
    "Kaikki autoilijat ovat vihollisia, ja yrittävät tappaa minut"

    Eli toisinsanoen, tilanteiden ennakointi ja yleensä valpas asenne tienpäällä auttavat jo pitkälle. Opettele ajotekniikkaa, moposi käyttäytymistä, sekä ääritilanteissa toimimista. Neuroottisen ja ylivarovaisen asenteen ottamisen myötä on sama lopettaa koko harrastus.
    Tässä mallia allekirjotuksiin.
  11. #41
    WW I. Hävittäjälentäjän ohje: Sinut ampuu alas se jota et näe. Pätee tänäkin Keväänä! Motskarilla!
  12. #42
    ylinopeus tuntui olevan viime vuonna suurin tappaja. ei mee jakeluun
  13. #43
    Lainaa (sakuz @ Helmi. 05 2010,20:21) kirjoitti
    ylinopeus tuntui olevan viime vuonna suurin tappaja. ei mee jakeluun
    Valitettavasti olen samaa mieltä.
    Katselin "menoa"Syökerin tuvalla(Vihtijärvi) viime kesänä. Todettiin porukalla,että melko vähän loukkaantuu,ym,ym. Siis ajotapoihin nähden! Nopeusrajoitus 60km/h,keulittiin,nopeudet ylittyivät roimasti,ym syntiä! Alueella kaksi risteystä! *

    Esitykset kuuluvat suljetuille alueille,EI liikenteeseen! Autoilijat eivät voi kuvitella/ymmärtää motoristin tulevan yht'äkkiä eteen,tai kylkeen! *



    Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
  14. #44
    Nämä tilastot pitäisi saada pakollisiksi luettaviksi kerran kuukaudessa ajokauden aikana. Veikkaan että sillä olis vaikutusta. Luupäisimpiin ei.
    650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
  15. #45
    Ihan kauheeta sellanen hurjastelu ja keuliminen.
    Hui!
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  16. #46
    Lainaa (Eagle-no2 @ Touko. 05 2009,00:30) kirjoitti
    WW I. Hävittäjälentäjän ohje: Sinut ampuu alas se jota et näe. Pätee tänäkin Keväänä! Motskarilla!
    [QUOTE]

    Tämän ku koittaa muistaa ja myöskin kunnioittaa muita tien käyttäjiä, niin nelipyörällä kuin kaks pyörällä kulkevia ja itse kuskina ollessa niin eiköhän me kaikki pärjätä ja määrän päähän päästä ehyenä?



    Toivottavasti edes ylihuomenna on tiet sulat ja lumet sulaneet, ei ajamaan kiire mutta, lumi suli, puro pani puli puli ja lumen alta tuli BATMAN... ja kelejä *ootellessa hyvää odottelua kaikille!
  17. #47
    Lainaa (Mastercutor @ Helmi. 06 2010,00:26) kirjoitti
    Toivottavasti edes ylihuomenna on tiet sulat ja lumet sulaneet, ei ajamaan kiire mutta, lumi suli, puro pani puli puli ja lumen alta tuli BATMAN... ja kelejä *ootellessa hyvää odottelua kaikille!
    Ens kuun jälkeen on huhtikuu ja kaikki ajaa!
  18. #48
    Yllättävän paljon oli listassa myöskin nuorempia piikkikuskeja... Kannattaa kyllä lukaista läpi, pistää vähän miettimään. Toisaalta ei noita liikaakaan kannata miettiä. Jos tätä elämää ryhtyy elämään järkevästi niin voi aloittaa vaikka moottoripyöräilyn lopettamisesta.
  19. #49
    minä ajoin 17.7.09 jyväskylässä moottoriliikennetien kaiteeseen. olin tulossa vaajakoskelta päin ja käännyin liittymästä etelään kohti määränpäätä, jamsää. liittymäalueella oli 40 suositusalue mutta 70 rajoitus. vauhtia oli 80km/h jonka olen ajanut siihen mutkaan aikisemminkin. mutkassa oli metallikappaleita ja eturengas puhkesi.. varmasti tiedätte miten helppo on ajaa kaks päällä mutkassa tyhjällä renkaalla :/ jäljistä päätellen olin saanut pyörän melkeen oikastua mutta vasemman puoleiseen kaiteeseen osuttiin, minä ja kyydissä oleva kaveri heitettiin volttia kaiteitten väliin joka oli alle 2m. pyörä liukui törmäyksen jälkeen 10-15m ja koska pyörä törmäsi loivassa kulmassa ei vauhtia ollut kolarihetkellä paljoa, itse en muista siitä mitään.
    hengen lähtö oli lähellä ja se pisti miettimään nopeuksiani mutkissa, pääsin suoliluun murtumalla eli n.1/3 lonkasta vasemmalta puolelta parina palasena, kaveri pääsi onneksi vähemmällä. kiitos sairaalahenkilökunnalle että voin edelleenkin ajaa pyörällä

    enää en ole ajanut mutkiin yhtä jyrkästi kanttaamalla (kallistus sisäkurviin ja jalkatappi asfalttiin) mutta ajamista en yhen kolarin takia lopeta.
    poliisi joka tutki tapausta soitti minulle parin päivän päästä ja luetteli syitä jotkqa johtivat onnettomuuteen hänen mielestään, heti tiesi ettei poliisi ite ollut koskaan ajanut moottoripyörällä, ainakaan nelitahtikevarilla. kuulemma kiihytin liikaa loivaan ylämäkeen kakspäällä (kaasu pohjassa vauti olisi hiljentynyt 80 vauhista) mutta isän kerrottua poliisille vähän moottoripyöräilystä pääsin pelkällä huomautuksella

    e: tässä vielä linkki uutinen



    Yamaha FZ6-S
  20. #50
    Itselläni ollut useampikin läheltäpititilanne, tässä muutama:

    ajelin n. 80-90km/h maalaistietä 80 rajoituksella kun kurvin jälkeen risteyksestä paku kääntyy kolmion takaa tielle, ja auto huomaa vasta siinä että sieltä onkin tulossa joku tietä pitkin, menee paniikkiin ja heittää liinat kiinni siihen keskelle tietä. Pysäyttää ei enää ehdi, joten vasemman kautta ohi, onneni ettei vastaan tullut autoa.

    80 alueella ajaa auto edellä 60km/h, lähden suoralla ohi. Kiihdyttää perään kiinni kun olen päässyt ohi, n. metrin päähän mutta ei lähde ohi vaikka tilaisuus olisi. Hidastan moottorijarrutuksella, pysyy perässä, ei lähde ohi. Yritän vetää väliä nostamalla nopeutta, toinen tulee edelleen kiinni yhtä lähellä. Ei oikein paikkaa vetää sivuunkaan, ja vasta kun tulee kunnolla mutkaista pätkää ja itselle tuttua tietä niin pääsee vetämään kaulaa ja sen "turvavälin". Hieman kuumottava tilanne, kun jos olisi vain hipaissut jarruun, niin olisin ollut konepellillä. Onneksi ei tullut jänistä tms. tien yli sillä hetkellä.

    vähän vastaava Latviassa, tällä kertaa "leikin" rekan nokkakoristetta. Onneksi sentään bussipysäkki tulee eteen johon kiihdyttämällä saa sen verran kaulaa että saa heitettyä sivuun.

    ajelen n. 60km/h rajoitusten mukaan mutkaisella tiellä, kun mutkan takaa näen kuinka bussipysäkillä mies huitoo jotakuta luokseen ja samalla tien yli singahtaa lapsi. Refleksit sentään kunnossa ja saan hätäjarrutuksen tehtyä juuri ajoissa...

    ja se eeppinen, elämäni ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen ulosajo, jossa vakuutusyhtiössä lienevät ihmetelleet syytä "liian alhainen tilannenopeus". Tuli hidastettua nopeasti jyrkkenevään mutkaan (menin jopa rajoitusten mukaan alussa) vähän liikaakin, eikä nopeus jaksanyt pitää enää pyörää kanttauksessa pystyssä vaan kellahtaa tielle. Onneksi taisi olla nopeutta kaatuessa enää joku 20km/h, ei se silti kivalta tuntunut, matkaakin päästiin jatkamaan...

    Voin suositella jokaiselle mopoilua esim. Romaniassa, sen jälkeen on ympäristön tarkkailu ihan eri lailla näpeissä, siellä kun tosiaan tuntuu olevan kansanurheiluna päätön ajelu...

    -------------
    Travel with Snella
    http://www.youtube.com/view_play_lis...0014987441B8EA
    --------------------------------
    Travel with Snella
  21. #51
    Mitenkäs olisi jos ajokortiin kuuluisi pakollinen rata harjoittelu,oppisi ehkä tajuamaan vauhdin vaikutuksen ja oppisi käsittelemään pyörää.Itsellä ainakin rata harjoittelu vaikuttanut ajo käyttäytymiseen vaikka on jo monta vuotta ja pyörää ajettuna,ei tarvi niin kauheesti tuolla liikenteessä kaahailla.
  22. #52
    Lainaa (2705 @ Huhti. 15 2010,06:25) kirjoitti
    Mitenkäs olisi jos ajokortiin kuuluisi pakollinen rata harjoittelu,oppisi ehkä tajuamaan vauhdin vaikutuksen ja oppisi käsittelemään pyörää.Itsellä ainakin rata harjoittelu vaikuttanut ajo käyttäytymiseen vaikka on jo monta vuotta ja pyörää ajettuna,ei tarvi niin kauheesti tuolla liikenteessä kaahailla.
    idea on hyvä mutta nyt kun on tuo EU... liikenteessä näkyy välillä "ylivarovaisia" motoristeja jotka ovat vaarallisia, ehkä tällä saatais niitäkin opetettua ajamaan "turvallisesti"
    Yamaha FZ6-S
  23. #53
    Eipä tuota MotoSurvivalin listausta ihan raamattuna kannata pitää, koska siitä puuttuu 2008 loppuvuoden onnettomuudet, 2009 kokonaan, ja ainakin osa onnettomuuksien kuvauksista on vedetty melkolailla hilseestä. Yhdistys ei myöskään halua pyynnöstä huolimatta kertoa mihin kuvaukset perustuvat. Parissa tapauksessa eivät ainakaan viranomaisten pöytäkirjoihin.
  24. #54
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Onkos kuluvan vuoden hävikki tähän mennessä 11 kuten kynttiläosio kertoo?
    1000
  25. #55
    Niin...en tiedä....Survivalin mukaanhan tuo näyttäisi olevan vasta neljä. No, keskeneräistä ei pidä arvostella. Taitaa muutenkin olla sivusto jota joku päivittää, jos muistaa ja kerkeää...
  26.  
  27. #56
    Tätä kirjoitettaessa näyttäisi olevan ainakin 17 kuollut. Viime vuosina pahimpaan aikaan meni 35+ ja parhaimpana vuotena taisi olla jotain 15.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12