Morjens!
Kertokaapahan mielipiteitä kannattaako tuollaiseen leikkiin ryhtyä ollenkaan, löytyiskö mahdollisesti halukkaita vuokraajia ja paljon tollasen mopon päivävuokra sais olla?
Pyöränä on radalta eläkkeelle päässyt -04 ZX-10R Dominon pikakaasulla, WP:n alustalla, ISR:n jarruilla ym. ja joka potkii sen 170 takapyörältä. Kannattaako lähteä edes vuokraamaan vai meneekö ensimmäisen puun ympärille. Mielipiteitä?
Kiitoksia! -kesä tulee...
No enpä lähtis vuokraamaan tuollaista mopotinta kenellekään oudolle. Ja tutuillekin vain jos ko. henkilöllä olis itsellä samantyyppinen ajopeli. Ja miks sellainen vuokrais?
En kyllä itse lähtisi vuokraan omaa pyörääni.
Perustelut:
- Jos olisi rahasta kiinni, myisin pyörän pois
- Mitä kun joku vuokraaja revittää koneen sököksi?
Ja se ei kumminkaan mene rikki, vaan paljastuu ajan myötä
- Miten sopia kolaritilanteet?
Jos on sopimuksessa jokin hinta, johon vuokraaja sitoutuu.
Kuka haluaa sitoutua ostamaan romun, jos voi vuokrata liikkeestä ilman moisia sitoumuksia.
Mielestäni on enemmän haittoja/ongelmia kuin etuja.![]()
[ZZR-1100 D3][KTM 690 Enduro R][Ratapärrä Suzuki GSX-R 750]
Kiitos, kiitos!
Niin onhan noita huonoja puolia aika paljon, mutta miten kone "revitetään" paskaksi? Koneet on tarkoitettu kierrätettäviksi ja veikkaampa että Suomesta ei montaa sataa immeistä löydy jonka taidot riittää vetää kadulla urku auki niin että motti pamahtaa.
Kirjallinen sopimus on aika tehokas tae korvauksen saamiselle, turpaanveto toinen.![]()
Ihan toi perinteinen rahapula on vuokrauksen syynä, luotto ihmisiin on senverran kova että uskon että järkeviä ihmisiä löytyy jotka haluaisivat pyörän esim. kahdeksi päiväksi ilman taka-ajatuksia. Jotkut haluaa vain nauttia. Tarkoitus ei ole vuokrata Bomber-paita päällä olevalle 19- vuotiaalle räkänokalle mitään vaan mukavan tuntuisille järkeville kavereille.
Lisää mielipiteitä?
Miksikäs ei?
En tiedä yhtään noista vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöistä, mutta jos tollanen satunnainen vuokraaminen lasketaan "bisnekseksi", niin kannattaapi tarkistaa miten oma vakuutus silloin voimassa. Taitaa olla eri hinnat vuokrakäytössä oleville menopeleille kuin yksityisessä käytössä oleville? Tämä siis MuTua..
Itse voisin hyvinkin kuvitella vuokraavani pyöräni, en ehkä tuntemattomalle, mutta jollekkin tutulle tai tutuntutulle. Itse asiassa muutaman kaverin kanssa monesti laitteita vaihdeltukkin. Pari kaveria myynyt omat moponsa pois aikoinaan, mutta omistavat melko tyylikkäät kesäautot. Välillä aina vaihdettu sitten viikonlopuksi menopelejä. Ihan hauskaa vaihtelua. Kaikki pääsevät hurjastelemaan erilaisilla värkeillä. Tähän mennessä ainakin korvauksetkin kaveriporukan sisällä toimineet, kun on joskus sitten niitä vahinkojakin päässyt sattumaan. Itse on onneksi vielä ole maksamaan joutunut, mutta sovittu ihan normi käytäntö. Se kuka rikkoo maksaa omavastuut ja bonarimenetykset ja jättää oman kulkupelinsä siksi aikaa "vahinkoa kärsineen" käyttöön.
Peltiä / muovia saa aina korjaamolta lisää, ja vakuutus maksaa jos vahinkoja sattuu. Ei noihin laitteisiin nyt saa niin rakastua, että olisi jotain murhaa tekemässä jos joku jonkin kymppitonnin mopon särkee..![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Ehkä helpoimmalla pääsee jos tutuille vuokraa tai ainakin tekee pikasen ihmismieli-analyysin vuokraaja-ehdokkaan kohdatesa.
Kyllä itse ainakin vuokraisin vanhemmalle mieshenkilölle (en ole sovinisti) oman pyöräni. Kyllä se ikä tuo luotettavuutta, tottakai kokemusta pyöristä pitää olla muutakin kun muksun mopolla ajo...
Jaa-a saas nähdä onko halukkaita tuttavapiirissä, tosin eihän niiltä kehtaa mitään maksua ottaa. Niiden kavereilta kyllä...
Vakuutusturvan ehdot voivat myös olla vuoraamisen kohdalla kovin erilaiset kuin voisi arvella. Esimerkiksi jos se pärrä jää palauttamatta tai jos se vuokraaja vaikkapa myykin sen eteenpäin. Käsittääkseni yksityiset eivät saa petosvakuutuksia tällaisten varalle jne. Ennen moiseen toimintaan ryhtymistä, olisi hyvä ottaa aika tarkasti selvää asiaa koskevista laeista, verotuksellisista kiemuroista ja vakuutuksellisista ehdoista ja niiden tulkinnasta. Ettei sitten jälkikäteen vituttaisi.
Jos joku sattui katsomaan kuukaus pari takaperin poliisi-tv:tä. Siinähän oli juttua kun joku oli vuokrannut asuntoautoaan ja joutui lopulta ostamaan sen takaisin kolmannelta osapuolelta. Tämä henkilö joka asuntoauton vuokrasi oli käynyt tekemässä ilmeisesti rekisteriotteen häviämisilmoituksen ja sen jälkeen saanut uuden ilmoitusosan itselleen, laittanut omiin nimiin ja myyny eteenpäin.(tsj @ Maalis. 05 2007,13:22) kirjoitti
Huoh, otetaas ihan alusta...
Eli petosvakutuksen saa yksityinenkin kun muutaa ajoneuvon vuokra-ajoneuvoksi ja ottaa siihen vuokra-ajoneuvo vakuutuksen johon sisältyy petosvakuutus.
Mutta miten meinasit maksaa tuotoista verot jne? Nyt kun tuo tahtoo olla yleistynyt että ostetaan kaikkea kivaa ja aletaan niitä vuokraamaan kun on rahat loppu niin jossain vaiheessa verottaja alkaa olemaan kohtuudella kiinnostunut noista vuokraajista ja sitten se vasta kalliiksi käykin.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Okay!
Porukka on nyt ehkä ymmärtänyt vähän väärin, tarkoitus ei ole perustaa mitään mopotinvuokraamoa ja voin taata että verottajaa ei v*t¤uakaan kiinnosta jos saan "pimeenä" (uuh, paha ihminen) pari sataa ylimäärästä euroa kesässä. Jos pyörä seisoo pihalla ja jonkun tuttu haluaa päivän tai kaks ajella niin minkä takia en vuokrais?
Esimerkki: omistat pakettiauton, jota lainaat tutun tutulle. Palkkioksi saat 100 euron konupullon ja bensarahat. Siitä vaan huikkaa tarjoamaan verokarhulle, sille kelpaa muukin kuin raha.
Osa mp-ihmisistä on niin kiintyneitä omaan mopoonsa että todellisuus pääsee välillä unohtumaan. Niinkuin joku sano että se on pala metallia ja hitosti muovia ja sitä ei tarvitse suojella kuin omaa lastaan. Jos menee rikki niin menee, kunhan kenellekään ei satu mitään. On eri asia sitten jos on esim vanhan pyörän rakentanut käsin ja hinkannut ja korjannut joka osan niin silloin sallittakoon pienen kiintymisen... *
Kiitos mielipiteistä, hyviä kommenteja!
Mä lähtisin siittä että ei se ikinä ainakaan paremmassa kunnossa/vähemmillä kilsoilla takasin tule!
Ja voin ihan kokemuksesta sanoa että mikään ei vituta niin kuin se että joku toinen sen pyörän kaataa,oli se sitten kaveri,faija tai mutsi.
Nimim. kokemusta on...
04 Buell xb12s
Ihan vaan heittona: vuokraisko joku BMW 1200 GeSsun ett pääsis kunnolla testaamaan esim. viikonlopun millainen pyörä se oikein on kun kaikki kehuu....
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Aika kalliin vuokran joutuisi mun pyörän vuokraaja maksamaan. Noin ostohinnan verran. Eli en lainaa, vuokraa tai muutenkaan anna kuin harvojen ja valikoitujen ajaa pyörälläni itseni lisäksi. Nekin lähinnä siten, että reissussa vaihdetaan pyöriä kaverin kanssa päikseen..
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Pitäisi olla hyvä kaveri tai lähisukulainen, tai/tai bonusmenetysten ja omavastuun verran rahaa pantiksi että lähtisin lainaamaan.. Ja kun kyseessä on noinkin tehokas kyykkypyörä niin kattoisin tosi tarkasti kenelle pyörän antaisin lainaan, eli kokemusta ajamisesta olisi oltava.. Pyörä kuskeineen äkkiä palasina.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Juuri tosta mäkin oon eniten huolissani, mitäs jos lainaajalle käy jotain? Pyörä lähtee lapasesta ja äijä pihalle. Miten saa selville onko hemmo tosissaan ajelleut mopoilla aikaisemminkin ja ymmärtää mitä tonnisessa tapahtuu kun kahvaa kääntää? Kokeilemalla se selviää myös mutta yleensä ollaan silloin menossa jo pitkällä pusikossa.
Nyt sun kirjoituksistasi ei saa selvää että ootko lainaamassa/vuokraamassa pyörää jollekkin tutullesi vai tuntemattomalle. Jos tuttu vuokraaja, luultavasti tiedät että osaako kaverisi sitten ajaa..
Jos fillaria rupeet yleisesti vuokrailemaan, niin sitten saattaa tosiaan tulla toi vakuutusongelma, joko siinä suhteessa että joku vetää sillä pannut tai pöllii ja myy eteenpäin.
Ja älä aliarvio suomalaisten kateutta, jotain saattaa ruveta oikeesti v*tuttamaan että toinen saa muutaman euron mopostaan, kun huomaa jonkin ilmon netissä että "Vuokraa mun pyörä"... ;)
Mutta jos tosiaan meinaat lainailla fillaria kavereille sillä tyylillä että "maksa sä mun viinat tälle perjantaille, niin saat ajelle prätkällä siihen asti että promillet laskenut nollaan", niin mikäs siinä. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, musta tollainen kovinkin soveliasta, vaihtaa sitten autoja/mopoja/yms. keskenään, mikäs siinä, vaihtelu virkistää. Ja vakuutukset on sitä varten, että jos vahinko sattuu, niin ne korvaa. Siinä kovinkin paljon samaa mieltä, että on oikeesti outoa kun ihmiset rakastuu noihin muovi/metallikasoihin. Jos alla jokin museopyörä, jota puunattu 4000 tuntia, niin sitten.. Mutta jos pyöränä joku tusina-kilonen, niin ei kai siihen nyt niin voi rakastua. Kaupasta saa uuden, hienomman, ja vähemmän ajetun jos entinen hajoaa.
Viime kesänä kun jäi vaimolta kaksi pyörää yli (Er-5 ja GPZ500s) yritin kysellä tutuilta, jos kiinnostaisi lainata (ennen kuin myyn ne) pientä korvausta vastaan (kulutusosien kuluminen+vakuutukset). Tuollaisia pyöriä uskaltaa piikillä ajaneillekin antaa ja tekniikaltaankin aika pomminvarmoja vaikka kawoja ovatkin.
Silti yksikään ei saanut oikeasti aikaiseksi vaikka kiinnostusta olikin. Kai se pari- kolmekymppiä/päivä oli kuitenkin ryöstöhinta. Kakkosvarusteenikin olis saanut lainaan.
Itse siis totesin, että turha yrittää tutuille mitään lainata, kun eivät tuntuneet ymmärtävän, että hyvää hyvyyttään olisin antanut pyörät lainaan. Oikeasti tuolla hinnalla laskien kaikki huollot ja osat jyvitettynä esim. 200-300km päiväkilsoille on ilmaista. Vielä kun pyörän olis saanut vaikka vain yhdeksi päiväksi lainaan.
Myöhemmin syksyllä olis ollut 1100 gixerikin saatavilla hetken..mutta ei.
Täysin vieraille en olisi pyöriä kuitenkaan lainannut.
Totesin, että antaa olla..![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Itse mietin että jos hommas tuolle K7:lle kaveriksi uuden 600 gikserin jos kauniimpi osapuoli innostuu ja laittaisin sen sitten vuokrapyöräksi ihan kokonaan. Vuokraa sitten sitä mitä vuokraa mut sais pikkusen kipurahoja...
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
näin se on, että jos pyytäisi kaverilta 100ekeä viikonlopusta, niin pitäisi sitä törkeänä. kuitenkin huollot,renkaat, vakuutukset, pyörän hinta yms ottaen huomioon, niin se on ihan järkevä pyynti.
ei ne lainassa parane ainakaan, se on selvä. kerran lainasin pyörää, ja vaihteisto oli huonossa hapessa sen jälkeen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itse en lainaa tai vuokraa kenellekään mitään ellei kyseessä ole sellainen tavara jonka olen valmis menettämään. Jos olen ostanut elokuvan ja katsonut sen jo itse pariin kertaan niin sen voin lainata. Sen on käytäntö opettanut ettei niitä ainakaan pyytämättä takaisin saa jos saa sittenkään. Elokuva on jo lainattu eteenpäin jne...
Lainaa tai vuokraa tehokas pyörä jollekin. Sillä keulitaan, poltetaan kumia, annetaan naapurin kokeilla (koska mitä väliä kun kerran on lainapeli). Tankkiin raapaistaan vähän uutta naarmua, sulatetaan lasten kumisaappaitten pohjat pakoputkiin kivoiksi klönteiksi ynnä muuta kaikkea kivaa!
Itse on tullut lainattua firman pakua tutuille ja sukulaisille mutta on sen verran huonoja koekemuksia etten enää lainaa sitäkään. Yhtenä viikonloppuna sillä oli heitetty jonkun tutun tutun muutokuorma ruotsiin (ei tosin etukäteen kerrottu kuinka pitkälle ajetaan) ja takaisin auto tuli turbo sökönä. Silloin siinä oli vielä kiinteä puhelin ja silläkin oli "hieman" soiteltu.
Katselepa autokaupassa käytettyjä autoja, venekaupassa käytettyjä veneitä tai mp kaupassa käytettyjä prätkiä niin aika kamalassa kunnossa monet ovat! On lommoa, naarmua ja kaikkea muuta huolimattomasta käytöstä kertovaa jälkeä. Puhumattakaan siitä että pelit on niin paskaisia ettei ilkeä sisälle istua tai koskea!
Kantapään kautta oppineena ajelen itse omilla härveleilläni. Nautin puhtaasta, siististä ja ehjästä moottoripyörästä ja sama koskee autoa.
Erään tamperelaisen autokaupan myyntipäällikkö jutteli että heilläkin on rajoitettu rankasti autojen lainailemista omallekin henkilökunnalle. Esittelykäyttöön tulevia pikkubussejakaan ei voi laittaa kilpiin (koe-lapuille ajatetaan koeajoja) koska muuten äijäporukat heittää niillä känniördäys-lapinkeikkoja ja autot ei kovin siistinä niiltä reissuilta tule. Kaikille asiakkaillekaan ei voi aina sanoa ei. Kun auto ei ole kilvissä niin ei myyjän tarvitse kiemurrella.
"EI TAVARA LAINASSA PARANE" sanoo joku sananlaskukin.
Minä näin, muut saa lainailla jos siltä tuntuu.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
eikös joku sananlasku sano, että 'ei tavara käytössä kulu', mutta siinä taidetaan puhua vähän erilaisesta 'tavarasta'![]()
Sitä "erilaista tavaraa" lainaan vielä nihkeämmin!
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Tutuille voisin vuokrata ja sen olen muutaman kerran tehnytkin. Tiedän tyypit ja niiden ajotavat, joten voin olla melko varma siitä että laitteita käytetään asiallisesti.
Täysin tuntemattomalle kaverille en vuokraisi ilman melko suurta kasaa "takuurahaa".
Pakettiautosta ja autonkuljetustrailerista on ikäviä kokemuksia minullakin.
Kun sellaiset oli pihassa, niin puoli kylää kävi niitä vähän väliä pyytämässä lainaa. Aina oli joku paikka rikki lainauksen jälkeen.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Laitetaan tähän nyt mahdollisen vuokraajan mielipide.
Itse myin pyöräni viime kesänä, koska ajomäärät jäi pieneksi ja aika ei enää hommaan riittänyt. Kun yhden kilometrin hinnaksi tulee euro, alkaa homma olemaan liian kallista. Tuskin olisin itse pyörääni vuokrannut. Tuntui pahalta antaa edes kaverille, joka oli kokeneempi ajaja, mahdollisuus testata pyörääni.
Nyt kuitenkin ajattelin kesälomani aikana vuokrata pyörän - vaikka viikoksi. Liikkeissä tämä käy kätevästi, mutta hinta on kova. Itse olen rauhallinen kuski, joka ei keuli, eikä hirveästi häröile liikenteessä. Ajokokemusta on kolme kesää (600 kuutioinen cebari), joten ainakin itse vuokraisin itselleni pyörän ;)
Jos pyörää meinaa vuokrata, niin minusta on tärkeää että vuokraaja on luotettava. Mene vaikka tekemään kirjallinen sopimus vuokraajan kämpille, henkkareista kopiot jne. Kaveri ei aina ole se paras vuokraaja. Itse tuskin olisin kavereilleni vuokrannut. Keula kun nousi aina kun vähänkään ennätti.
Mistä ajattelitte vakuutusyhtiön tietävän että pyörä on vuokrattu? Tuskin sitä kannattaa ilmoittaa jos tapahtuu esim. kolari. Eteenpäin myymiset onkin sitten asia erikseen ja menee kuitenkin poliisiasiaksi.
Ajattelin laittaa jossain kohtaa alkukesästä Ilmoituksen "halutaan vuokrata". Jos saan kohtuullisen tarjouksen, niin kyllä minä vuokraan mieluummin yksityiseltä. Ja tietenkin pimeästi.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
No jos nyt niitä mielipiteitä...(Jussimik @ Maalis. 04 2007,22:25) kirjoitti
Ihan tuon rahapulan vuoksi ei ainaskaan kannattaisi.
Varmemmin tulee harmeja kuin lisää rahaa..
Koskaan en ole kuullut että jokin kampe olisi lainaamalla parannut
Ja tuo mahdollinen vaihtoehto et vuokraaja ei koskaan palautakkaan pyörää..sanoisin et jos olet pyörän vuokrannut rahaa vastaan ja antanut avaimet käteen niin kaskon varkausvakuutus voi suhtautua asiaan melko nihkeästi...![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
ite en ainakaa omaa pyörää lainaa ku serkkupojjaalle ku sen ajotaitoihi luotan melkeinpä enemmän ku ominnivaik ois kui hyvä kaveri ni kehveli et vituttas ko se kaatas ja sit hirvee puljaaminen vakuutuksenkans et sais kuntoo. BtW_ tänää säädin paikallaa parkkipaikalla ite pyörän nurin
onneksi selvittiin yhdellä naarmulla ja sekin tuli jarrukahvaan
600rr
kannattaa melkein ottaa bonusoikeudeton vakuutus isolla omavastuulla. varmaan tämänkin takia koeajopyörissä on aina suuret omavastuut. ja sopimus velvoittaa vuokrasopimus sisältää infon , että joutuu maksamaan tämän vahinkotapauksessa.
Verottajahan on kimpussa heti jos jostain vihiä että joku tienaa.
vuokrattaessa ajoneuvoa,tulee maksuun moninkertaiset vakuutusmaksut,siis jos tietoon että sillä on tienattu maksuun myös verot.
Jos maksut kunnossa,saa vuokrata ilman kuljettajaa.+tietenki verot ja maksut/tuloista
Jos annat kyytiä ja perit siitä maksun,tarvitset liikenneluvan.+verot ja maksut/tuloista
Jos em asiat kunnossa,saahan vastaavasti verovähentää,vakuutusmaksut,huollot ym maksut,mutta yksityis käyttö ilmoitettava eli joudut pitämään ajopäiväkirjaa jonka perusteella em maksut/vähennykset verottaja hyväksyy tai laskee tuloiksi/esim yksityis käyttö verottajan mielestä on myös tuloa/jos olet verovähentänyt ajoneuvosi kulut.
En vaikeammax enää osannu selittää /mutta kannattaako,sen jokainen voi itse aatella........
Siis jos viranomaiset saavat selville että moista "harrastetaan".
Edit:rehellisellä työnteolla voi pysyä suomessa hengissä,nippa nappa.![]()
KEPPI-G