Kysymys niille jotka ovat aikuisten oikeasti ajaneet ko. renkaalla:
- mikä pyörä ?
- miten kuvailisit sen pitoa ?
- onko kokemusta että pito olisi selkeästi loppunut ja minkälaisessa tilanteessa ?
Tähän ei nyt sitten kannata vastata että pistä lisää rahaa ja osta kunnon renkaat. On Pannari, ajan matka-ajoa ja ikääkin on riittävästi ==> mitään mieletöntä pitoa ei tarvita. Olen ajanut pari vuotta Michelin Pilot Road:lla ja ihan ok renkaat. Tekisi jotain muutakin mieli kokeilla ja tuo Marathon nyt tulee hyvän kulutuskestävyytensä takia mieleen. Pilot Road:lla olen päässyt takanakilla 18.000 paikkeille ja etunakilla 22.000. Ei riitä yhdet kiekot kesässä eli jos olisi kulutuskestävyyttä inan lisää, pääsisi kesän ilman kumin vaihtoja (siis renkaan).
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Minkä verran sulla on ollu kulutuspintaa jäljellä kun noinkin pitkälle olet päässyt? Aattelin vain että miksi et kokeilisi BT021 jolle ovat luvanneet paremman kulutuskestävyyden kuin BT020 jolla ekalla tosiaan selvisin 19000 km jolloin pinta oli kyllä jo kulunut tasalle ja toinen satsi kesti 13000 km mutta nyt on jo kankaat näkyvillä.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Takakiekko vielä lain sallimissa rajoissa, etunen oli kyllä aika heikossa hapessa tuossa vaiheessa.![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kysymys niille jotka ovat aikuisten oikeasti ajaneet ko. renkaalla:(hondamania @ Helmi. 25 2007,19:53) kirjoitti
- mikä pyörä ?
Suzuki GSX1100G
- miten kuvailisit sen pitoa ?
Ei mitään ongelmaa, ei ole pito loppunut missään meikäläisen harrastamassa matka-ajelussa.
- onko kokemusta että pito olisi selkeästi loppunut ja minkälaisessa tilanteessa ?
Puheena olevassa renkaassa en ole mitään ongelmaa havainnut.
Joskus puhuttiin Avonin jostain renkaasta että se on niin kovaa kumia että sen takia kulutuskestävyys hyvä mutta toisaalta liukas, mutta edes sillä en mitään ongelmaa koskaan kokenut (ellei sitten johtunut renkaasta kun märällä uudella asfaltilla pito katosi hitaassa kiihdytyksessä 80->100kmh).
Nuo kilometrilukemat joita ajelet yhdellä rengassatsilla on kyllä ainaskin takarenkaan osalta kunnioitettavat. Itellä Marathon880 menee vaihtoon hetikohta kymppitonnin jälkeen, no kaasukädellä sitä kulumista säädellään.
JOVVAIN...
....Naaaa, K1200LongTisdance....mitä tolla nyt kallistellaan nii ei ole yllättäny pikipinnalla, eikä sateella täyvel kuormal. Hiekal ei taas kallistella. 20.000 km on noilla jutattu eikä sanomista muuta ku että seuraavatkin on noi. Vielä meinasin ainakin 5000 km päästä. Ei kulu pykälille eikä piä ääntä kuluneenakaan tahi sitä ei reteoitten alta sit enää kuule...
Eikö tuo nyt Motorrad:in testeissäkin ou pärjänny nii miksei mullaki ! Nii ja hintakin on kohillaan, alle 190 € molemmat, siis yhteensä!
Ai niin lumella en ou vielä tuota jutannu (vielä...) mutta kuvio näyttäs kelpaavan varmaan siihenki ?
![]()
R 1150 R:ssä ja K 75 S:ssä oli ja matkaa niillä taivallettiin noin 70 tkm vuosina 2001-2006.
Noin normaalioloissa ei koskaan pito-ongelmia mutta Kroatian kalkista liukkaaalla tiellä sateessa yhdet lipat 2002 ja toiset 2006 juuri maalatulla suojatiellä, joka oli vielä jäähdytysvedestä märkä. Mainituissa tilanteissa ei millään renkaalla mielestä ollut mitään mahdollisuuksia estää tapahtunutta.
Noggessa on ensiasennuksena Z 6:t mutta ne vaihdan heti ME 880:lliin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Aikuisten oikeestihan en ole noilla ajanu, mutta älyttömästi oon lukenu kehuja. Siksi tuli tollaset ostettua Mean Streakiin, odottaa vain asennusta ja![]()
Sevenfiftyn etusena oli Marathon, vaihtoaika tuli 26 tkm jälkeen eli kestävyys oli hyvä. Vaikka takanakki oli "eri paria", ei ajotuntumassa ollut hankaluuksia. Lopussa pintaa oli vielä vähän jäljellä, mutta pykälää sitäkin enemmän. Silti olin siinä vaiheessa radallakin ajamassa ilman ongelmia, myös märkäpitoa riitti loppuun asti. Raskaassa matkapyörässä varmaan hyvä valinta kompromissirenkaaksi.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Mulla Triumph Speedmaster vakiorengastuksella eli edessä Lasertec ja takana Marathon ME880.
Mitään pahaa sanottavaa ei ole ja tarkoitus on vaihdon tullessa laittaa eteenkin samaa sarjaa, vaikka kapeneekin sentin. Ei siis mitään syytä ilmennyt vaihtaa merkkiä/mallia.
Eipä tuosta edessä olevasta Lasertec:istäkään tosin pahaa sanottavaa.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Laitetaas täältäkin vaikka kustomi alla. 15000 takana, molemmissa päissä marathonit ja hyvät on olleet. Vielä menee varmaan muutama tuhat. Kallisteltu on sen mitä tuolla pystyy kun tapit ottaa tiehen, mutta vakaata on meno ollut. Entisillä vanhoilla bridgestoneilla tuli kokeiltua lipsutteluakin, joten ainakaan niille rajoille ei näillä ole päässyt.
Itselleni hankin Metzelerin Marathonit Africa Twiniin kokona eteen 90/90-21 ja taakse 140/80-17. Ne tuli Espanjasta kotiovelle alle kahdellasadalla eurolla. Laitan ne alle nopeavauhtiseen Euroopan reissuun, jossa ajamme rautaperseenkin.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Mainittakoon vielä kestävyydestä... Parhaimmillaan eturengas kesti 37 tkm eikä ollut vielä edes huonoksi mennyt. Normaali kesto on ollut edessä noin 25 tkm ja takana 20 tkm.
Rengastahan on laaja kokovalikoima ja ainakin niiden sivujen rakenteet vaihtelee melkoisesti kun profiileja on 60:stä 90:een.
Rengashan on tarkoitettu customeihin ja raskaisiin matkapyöriin ja on näin tarkoitettu matkailullisen ja muuten vaan rauhallisempaan menoon. Räntäpäille se ei ole tarkoitettu ja niinpä Norgesta ne Z6:det meneekin yhdelle rataketulle Triumhin Sprint RS:ään.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Trumpan takana on kestänyt hieman alle 20tkm.
Vielä on pintaa jäljellä, mutta on hieman kulunut kantikkaaksi. Ei tosin yhtä pahasti kuin edellinen, Pirelli Sport Demon. Renkaan leveys on tosin 10 mm kapeampi kuin alkuperäinen, eli nyt 150:nen alla. Ihan ok pito kuivalla kelillä mun rauhallisella ajotavalla. Sateella olen ottanut tosi varovasti, joten märkäpidosta tai sen menettämisestä ei ole kokemusta.
Voin suositella ainakin matka-ajoon ja cruisailuun.
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
oman kromihimmelin alla toiminut tosi hyvin gummit... ei tarvii liukkaalla ihmeemmin varoa että lipsuisi, tietty kanttaukset ei ole mitään hurjimpia
eturengas tainnut olla jo... hmm 30tonnia alla, eikä vaihdolle näy tarvetta(voikohan olla totta?? hmm)
ilmanpaineet on kyllä tarkat, äkkiä kärvähtää jos alipaineilla vetää, sen huomasin kyllä
en vaihtaisi muuhun... noh, ei ole vertailupohjana kun Bridgestonen gummit ja ne oli ihan järkyt sateella, voi olla kyllä että kumeilla oli jo ikää, mutta vaihtoon meni heti
***
BMW 1200 LoTjalla tuli euroopaa kierrellessä niin motarilla kuin alpeilla eihän sillä alpeilla lujaa päässy kun keskiseisontatuki raahas maahan vaikka jousi oli kuinka kireellä pitoa riitti, joskus sateella maalipinnalla sai sutasemaan kiihdytyksissä. paras oli 35,800km takarenkaalla silloin pääsi jo kankaat näkymään kuluu sitten loput nopeesti etusella 44.000km ja pitemmälle olisi mennyt mut kovettui kumi niin että rengas alkoi valua tieurien pohjalle omin avuin. Kun Pannarissakaan ei ole liika voimaa niin varmaan yksi kestävimmistä touring renkaista ei kyllä märkäpidossa pärjää Pilotille mutta mitenkä renkaan runko noinkin painavassa keulassa Pilotissa toimi.
KELA Racing Club /Hangaround
Mulla on pyörinyt GW1500:n alla hyvin ja luotettavasti jokusen vuoden. Kilsoja ei ole tullut mahdottomasti, mutta pito ei päässyt katoamaan kuin muutamassa märällä pinnalla tapahtuneessa voimallisemmassa lähdössä.
Ja reilusti sitä painetta renkaaseen. Valmistajan ohjeella rillat sulaa alle ennen aikojaan ihan normi ajossa.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Joo, komppaan Sjuggenia, eli esim 1200LT:n suositellut paineet ovat 2.9 edessä ja takana, mutta kokemuksesta olen oppinut että vähintäin 3.2 eteen sekä 3.5 taaksen, kuormasta riippuen, niin silloin etunen kestää ~40tkm ja takunen ~20tkm
Sitä paitsi, tuolloin painavastakin "Truck":ista saadaan ÄrÄssä alppiteille ..![]()
Hyviä kokemuksia myös täällä, edessä ei ole vielä ollut mutta takana kesti reilun 20 000km näitä pohjoisen rouheita teitä. Loppu päästä kuluu kyllä ihan silmissä, mielestäni oli pintaa mukavasti ja n.400km:n reissun jälkeen olikin jo sileitä laikkuja nähtävillä. Keväällä menee uusi 880 alle. Pidossa en huomannut mitään heikkoa.
Sama juttu mullakin, reilut paineet valmistajan ohjeesta huolimatta.
Vertauksena Dunlopin k555 minkä firma asensi kaupantekijäisenä alle, ei kestänyt edes täyttä 10 000km
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Trumpan pari ekaa takagummia oli ME880, mutta niiden jälkeen ollut Michelin Commander II, lähinnä Metzelerin huonon keston vuoksi. Ensimmäinen rengas kalju 8000km:n jälkeen ja toinen kesti ~7000km. Pitoa oli ihan hyvin eikä märälläkään muistaakseni ollut mitään ongelmia.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Mitkäs oli Sami77:lla paineet?
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
2,8 - 3,0. Ajotapa ei ehkä ole kesyimmästä päästä
Edit : Mallifoorumilla n. 80% porukasta on vaihtanut pois Metzeleristä, koska se ihan normaalilla ajollakin kuluu silmissä. Painoa pyörällä on toki melkoisesti ja vääntöhuippu melko pienillä kierroksilla, joten se käy myös kumin päälle.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Mä ajoin Trumpalla (Thunderbird 1600 -10) karvan alle 12tkm ennenkuin myin sen pois ja alkup. renkaissa oli vielä reilusti pintaa jäljellä???? Outoa??
No, nyt on Harrikassa edessä edellisen omistajan asennuttama ME880, jolla olen itse ajanut n. 12tkm (rengas vielä ihan ok) ja takana lähes tuliterä Dunloppi, valkosivuja molemmat luonnollisesti, heh. Edellinen takarengas oli ME880 ja kesti jonkun kolmisen tonnia ennenkuin puhkesi reissussa ja jauhautui p.skaksi.
Paineita pidän omissa renkuloissa n. 2.7-2.8bar.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Davetac taisi körötellä pisimpään tuolla mallifoorumilla ME880 takarenkaalla, eikä sekään ollut kuin jotain ~10000 mailia (~16000km). Ajotapansa oli puheiden perusteella äärimmäisen rauhallinen ja kaasunkäyttö varovaista aina. Tuo "reilusti pintaa" on ainakin Trumpassa todella hämäävä, koska se viimeinen ~2-3mm kuviosta hävisi yhdellä reissulla ja kumi oli sen jälkeen vaihtokunnossa. Ensiasennuskumina ollut ME880 edessä kului todella pahasti pykälille ja täristi lopuksi ajossa. Mittarissa oli tuossa vaiheessa n. 12tkm. Mutta jälleen, ajotapa on varmasti suuri tekijä näissä.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Jaa, taitaa mulla olla -95 Magnalla sitten hieman vauhdikkaampi ajotapa...
Edellinen Marathon kesti edessä jotain 25tkm.... Nykyinen alla oleva 19tkm ja loppu... Paineita 2,6bar.
Takana Marathon kesti 18tkm (kankaat näkyi). Bridgestone G702 kesti takana 16tkm. Tällä hetkellä Michelin Commander II, jossa 19tkm ajettuna on vielä pintaa hieman. Takana paineet on olleet 2,9bar luokkaa.
Honda CBR1100 XX Super Blackbird -06 (2/2016..............)
ex. Honda VF750C Magna -95 (8/2010....8/2015)
ex. Honda VF750 SuperMagna -87 (2/2009....8/2010)
Pyöränä K 1200 LightTruck ja ajettu nyt 163 tkm pelkillä ME 880:llä. Alkuun pääsin takanakilla sen parikymmentä tonnia, mutta viimeistä edelliset 2 kpl menivät loppuun jo 12 - 13 tonnissa. Päättelin, että saksan tehdas on mennyt muuttamaan reseptiä pehmeämmäksi ja niinpä tilasin Mynetmotosta varta vasten brasilialaiset kokeillakseni, josko ovat riittoisammat. Ja kyllä ovat, eli siellä ilmeisesti tehdään rengasta vielä vanhalla reseptillä. Nyt jo päästy kohta 19 tkm mutta alkaa kyllä jo tuntua aika lipsakalta...
Etusta ei kannattane tilata brassiversiona, ne lienevät herkempiä woblaamaan ehkä karkeamman valmistustoleranssin tjms takia.
Märällähän nuo ME:t on aika lipevät ja sitä kaiketi sakut on yrittäneet korjata kulutuskestävyyden kustannuksella.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo