Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 115:een 115:sta
  1. #91
    Lisäsin uuden päivitetyn ohjeen ja kysyin tänään Ajovarman Malmin tstolta ajan varauksista.
    Palveluneuvojilla ei ollut tietoa mahdollisista muutoksista ja kaikki 'päälliköt' pakoilivat.
    Siis 'no show' tänään, jatkan ensi viikolla...

    Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  2. #92
    No niin.
    Keskiviikkona oli 'perinteinen' Ajovarma&muut palaveri ja siellä vahvistui, että varaus käytäntö on tällä kaudella sellainen kuten edellä arveltiin
    Siis ensin käsittelykoe hyväksytysti ja sen jälkeen voi tehdä ajokoe varauksen.
    Tarkoittaa siis kahta erillistä tapahtumaa välille klo 8-15.
    Aikoja ei vielä saatavilla?
    Ajot on toki jo aloitettu ja ekat 'kortit (2kpl) tehty'
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  3. #93
    Itse olen tässä kevään aikana suorittanut teoriat ja käsittelykokeen Helsingissä ja nyt ajelen harjoitusluvalla ennen varsinaista ajokoetta. Opetukset otin autokoulun kautta kuitenkin, mutta käsittelykokeen jälkeen siirryin harjoitusluvalle ja ajamaan omalla pyörällä.

    Teoriat ovat ainakin tunteina aika lailla vähän vitsi ehkä. Eihän siinä asioita ehditä käydä lävitse. Itse sitten nettipalvelussa opettelin asioita ja tein koeharjoituksia päivittäin riittävästi ennen varsinaista teoriakoetta.

    Sen jälkeen pääsinkin sitten ajotunneille ja niitä tarvitsin kyllä enemmän kuin se lakisääteinen minimi. Hidasajon pujottelu oli kyllä minulle ainakin haastava oppia, sitä saatiin hioa ihan huolella, että kropasta löytyi rentous ja että lihakset eivät laittaneet vastaan. Itse tein myöskin pujottelua alkuun aivan liian hitaasti, päähän oli iskostunut se 5km/h sieltä ohjeesta. Käytännössä nopeus saa olla hieman kovempi 7-8km/h, enemmän vastaanottaja katsoo siinä tekniikkaa.

    Toinen haastava tehtävä oli väistö. Itse feilasin ekan käsittelykokeen sillä, että jouduin väistämään oikealta ja sitä ei oltu ehditty harjoitella käytännössä lainkaan.

    Kaikkineen kokemus oli ehdottoman positiivinen, vaikka toki sitä itseään soimaa hieman kun ei pääse minimeillä lävitse. Tosin ilmeisesti eivät pääse kaikki muutkaan aina. Ajovarmalta saa mielestäni hyvin ohjeita ja todella hyvää palvelua, he ovat todella asiakasystävällisiä myöskin.

    Inssiä ajattelin mennä kokeilemaan ensi viikolla ekaa kertaa ja uskon, että se menee lävitse. Mikäli ei mene, niin ainahan sen voi uusia. Mikäli se johonkin pomppaa, niin tiedän että päätä pitäisi kääntää huomattavasti enemmän.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  4. #94
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti

    Sen jälkeen pääsinkin sitten ajotunneille ja niitä tarvitsin kyllä enemmän kuin se lakisääteinen minimi. Hidasajon pujottelu oli kyllä minulle ainakin haastava oppia, sitä saatiin hioa ihan huolella, että kropasta löytyi rentous ja että lihakset eivät laittaneet vastaan. Itse tein myöskin pujottelua alkuun aivan liian hitaasti, päähän oli iskostunut se 5km/h sieltä ohjeesta. Käytännössä nopeus saa olla hieman kovempi 7-8km/h, enemmän vastaanottaja katsoo siinä tekniikkaa.

    Kaikkineen kokemus oli ehdottoman positiivinen, vaikka toki sitä itseään soimaa hieman kun ei pääse minimeillä lävitse. Tosin ilmeisesti eivät pääse kaikki muutkaan aina. Ajovarmalta saa mielestäni hyvin ohjeita ja todella hyvää palvelua, he ovat todella asiakasystävällisiä myöskin.

    Inssiä ajattelin mennä kokeilemaan ensi viikolla ekaa kertaa ja uskon, että se menee lävitse. Mikäli ei mene, niin ainahan sen voi uusia. Mikäli se johonkin pomppaa, niin tiedän että päätä pitäisi kääntää huomattavasti enemmän.
    Saa olla aika lahjakas, että saa käsittelykokeen läpi minimiajomäärällä. Kun varsinkin tuo hidasajo on aika kinkkistä, jos ei ole aikaisemmin ajellut. Pojalla meni eka testi jännittäessä munilleen, vaikka olikin treenattu paljon. Ja sitten lisää treeniä. Olisikohan yhteensä vähintään 10x oltu käsittelyä treenaamassa. Ja ainakin toinen 10x kaupunki/maantie.
    Ottaa aikansa, mutta kyllä se siitä alkaa luonnistua, kun juurikin saa sen rentouden mukaan.

    Jarruttelyt ja väistöt kyllä erittäin tärkeitä!

    Ainoa mikä tässä itseä kyrsii maksajana on tämä rahastus:
    Teoriakoe 35e, käsittely- ja ajokoe (käsittely fail) 65e, käsittely uusinta 28e, väliaikainen harjoittelulupa 30e, ajokoe liikenteessä 65e (ja toivotaan, että menee tämä liikenneajo läpi tai 65e lisää).

    Ja seuraavaksi A2-kortilla sama rahastus, jne

    https://www.ajovarma.fi/hinnasto
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  5. #95
    Lainaa vezzeli kirjoitti Katso viesti

    Ainoa mikä tässä itseä kyrsii maksajana on tämä rahastus:
    Teoriakoe 35e, käsittely- ja ajokoe (käsittely fail) 65e, käsittely uusinta 28e, väliaikainen harjoittelulupa 30e, ajokoe liikenteessä 65e (ja toivotaan, että menee tämä liikenneajo läpi tai 65e lisää).

    Ja seuraavaksi A2-kortilla sama rahastus, jne

    https://www.ajovarma.fi/hinnasto
    Helsingissä tilanne vähän eri. Eli täällä otetaan käsittelykoe ensin ja vasta sitten voi varata ajokokeen. Eli maksoin ensin 65e käsittelykokeesta + maksu ajokokeesta. Sitten maksoin toki käsittelyn uusinnasta tuon 28e ja harkkaluvan 30e.

    Ajokokeesta minun ei tarvitse maksaa enää tuota 65e, koska se sisältyi tuohon 65e ensimmäiseen maksuun yhdessä käsittelykokeen kanssa. Sitten jos ajokoe pomppaa niin uusinnat maksavat tuon 65e kappale.

    Toki kun olen nyt varannut ajokokeen, niin järjestelmä haluaa minulta 65e, mutta varmistin Ajovarmalta että heillä näkyy kyllä maksettuna kokeen yhteydessä. Printtasin kyllä varmuudeksi siitä tositteen mukaan itselleni.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  6. #96
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti

    Ajokokeesta minun ei tarvitse maksaa enää tuota 65e, koska se sisältyi tuohon 65e ensimmäiseen maksuun yhdessä käsittelykokeen kanssa. Sitten jos ajokoe pomppaa niin uusinnat maksavat tuon 65e kappale.

    Toki kun olen nyt varannut ajokokeen, niin järjestelmä haluaa minulta 65e, mutta varmistin Ajovarmalta että heillä näkyy kyllä maksettuna kokeen yhteydessä. Printtasin kyllä varmuudeksi siitä tositteen mukaan itselleni.

    Hyvä huomio, täytyykin varmistaa tuo samantien!
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  7. #97
    Omalta osaltani asia on nyt saatu valmiiksi. Aamulla kävin ajokokeessa ja kortti on taskussa. Ajovarman kaveri oli taas todella mukava ja asiallinen, selitti myöskin kaikki asiat hyvin ja ymmärrettävästi. Ei mitään valittamista hänen toiminnastaan. Palautteen antoi hyvin ja selkeästi ja todella rakentavasti.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  8. #98
    Hyvä Pejuko
    Olet nyt siis itsenäinen motoristi. Vapaa harrastamaan.
    Paluu menneisyyteen, mp- teoriatunnit jäi pois 01.07.2018 joten niiden kommentointi?
    Huomenna Ajovarman perinteinen( jo toinen kerta) kevätmeeting ja siellä pitää selvittää...
    Esim. tuo käs+ajokoe maksu 65€-> ajokoe varaus= uudestaan 65€ ongelma?
    Pikaisia kysymyksiä saa esittää aikaa huomiseen klo 10.
    Mahdolliset uusinnat on jo nyt ok. Siis 28€ ja 65€.
    Sitten Vezzeli;lle A2 voi korottaa tutkinnolla ja myös koulutuksen kautta, toki sekin maksaa jotain.
    Ja siinä on sitten riskinä oppia jotain ihan uutta vrt. tutkinto uudestaan.

    T Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  9. #99
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Omalta osaltani asia on nyt saatu valmiiksi. Aamulla kävin ajokokeessa ja kortti on taskussa. Ajovarman kaveri oli taas todella mukava ja asiallinen, selitti myöskin kaikki asiat hyvin ja ymmärrettävästi. Ei mitään valittamista hänen toiminnastaan. Palautteen antoi hyvin ja selkeästi ja todella rakentavasti.
    Noniin.
    Nyt on lupa tutustua moottoripyöräilyyn

    T: Mistään mitään ymmärtämätön lahjakorttilainen, tai ajoin mie KT-kortin.
  10. #100
    Silloin kun ajoin itse A kortin B kortin päälle niin käsittelykokeessa oli joku kaveri ajamassa kevyempää luokkaa. Kaatui kaksi kertaa samassa kokeessa, mutta eri testeissä. Ja läpi meni. Kaatumisesta ei hylätä, mutta tulee vaan taas mieleen, että jos pyörä ei edes pysy pystyssä niin varmaan järkevää olisi ottaa vaan lisää harjoitustunteja..
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  11. #101
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Mä en edes muista että olisi ollut mitään käsittelykoetta A-korttiin 80-luvun loppupuolella, kun ajoi ABCeen ja taskussa oli jo KT-kortti. Muistaakseni katsottiin, että käsittelykoe on jo kerran tehty KT-korttia ajaessa ja se riittää, ei se käsittelykoe silloin kummoinen ollut KT-korttiinkaan. Yksi väljä keilarivi pujotellen läpi, ja olisiko ollut helppo jarrutus ja se oli siinä. Nykyinenhän on ikään kuin fighter-koulutus, kikkailukoulu. Perä ilmassa pysähtyminen sopisi loogisesti pakettiin, varmaan kohta tuleekin.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  12. #102
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Silloin kun ajoin itse A kortin B kortin päälle niin käsittelykokeessa oli joku kaveri ajamassa kevyempää luokkaa. Kaatui kaksi kertaa samassa kokeessa, mutta eri testeissä. Ja läpi meni. Kaatumisesta ei hylätä, mutta tulee vaan taas mieleen, että jos pyörä ei edes pysy pystyssä niin varmaan järkevää olisi ottaa vaan lisää harjoitustunteja..
    Olettaisin, että kaatumisesta nykyään hylätään kyllä - ei ole edellytetty tekniikka hallussa. Aika hankala on saada tehtäviä lävitse, jos kippaa. Toki saa 2 kertaa yrittää.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  13. #103
    Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Mä en edes muista että olisi ollut mitään käsittelykoetta A-korttiin 80-luvun loppupuolella, kun ajoi ABCeen ja taskussa oli jo KT-kortti. Muistaakseni katsottiin, että käsittelykoe on jo kerran tehty KT-korttia ajaessa ja se riittää, ei se käsittelykoe silloin kummoinen ollut KT-korttiinkaan. Yksi väljä keilarivi pujotellen läpi, ja olisiko ollut helppo jarrutus ja se oli siinä. Nykyinenhän on ikään kuin fighter-koulutus, kikkailukoulu. Perä ilmassa pysähtyminen sopisi loogisesti pakettiin, varmaan kohta tuleekin.
    Noinhan se oli silloin, alkaen -72. Ja inssiajo pelkästään kuorma-autolla. Jos nykyään ajaa esim. BEC kortin niin siinä on kolme inssiä.
    FJR -17
  14. #104
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Olettaisin, että kaatumisesta nykyään hylätään kyllä - ei ole edellytetty tekniikka hallussa. Aika hankala on saada tehtäviä lävitse, jos kippaa. Toki saa 2 kertaa yrittää.
    -70 luvulla jos kaatoi jarrutuksessa niin tuli hylsy. Samoin jos jalka osui maahan pujottelussa.
    FJR -17
  15. #105
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Helsingissä tilanne vähän eri. Eli täällä otetaan käsittelykoe ensin ja vasta sitten voi varata ajokokeen. Eli maksoin ensin 65e käsittelykokeesta + maksu ajokokeesta. Sitten maksoin toki käsittelyn uusinnasta tuon 28e ja harkkaluvan 30e.

    Ajokokeesta minun ei tarvitse maksaa enää tuota 65e, koska se sisältyi tuohon 65e ensimmäiseen maksuun yhdessä käsittelykokeen kanssa. Sitten jos ajokoe pomppaa niin uusinnat maksavat tuon 65e kappale.

    Toki kun olen nyt varannut ajokokeen, niin järjestelmä haluaa minulta 65e, mutta varmistin Ajovarmalta että heillä näkyy kyllä maksettuna kokeen yhteydessä. Printtasin kyllä varmuudeksi siitä tositteen mukaan itselleni.
    Joo näin ne maksut meni Lahdessakin/muuallakin...

    65e ensimmäinen käsittelykoe (fail!) +ajokoe (ei edes päässyt kokeilemaan)
    28e uusittu käsittelykoe
    0e uusittu ajokoe
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  16. #106
    Minulla on maanantaina käsittelykoe, nyt vaan toivomaan kaunista ilmaa. Pujottelu alkoi hahmottua vasta viimeisellä käsittelytunnilla, joten ihan täysin itsevarmana en ole vielä kokeeseen menossa. Muissa tehtävissä ei juuri ollut haasteita, varsinkin väistöt ja portit sujuivat selkäytimellä, luultavasti siksi, että ajan myös lihasvoimin kulkevaa kaksipyöräistä tietoisesti työntöohjaamalla.

    Ajokoe ei jännitä kovinkaan paljoa, ajokortti nyt kuitenkin on ollut 27 vuotta. Siihen kovin oppiminen liittyy katseen suuntaamiseen ja peilien käyttöön. Jotenkin tuolla mopolla ajellessa takasektori on jäänyt vähän hämäräksi, vaikka autolla tietää koko ajan mitä sieltä on tulossa.

    Kieltämättä myös youtube-opiskelusta on ollut apua, FortNine auttoi tuon pujottelutehtävän kanssa vinkkaamalla vähän kovemmasta nopeudesta ja kolarivideot sekä FortNinen ja MCRiderin oppitunnit moottoripyörän näkymättömyydestä saivat minut epäilemään jo kaukaa sitä autoa, joka toisella ajotunnilla hyökkäsi kolmion takaa eteen. Onneksi se oli kärkkynyt siinä riittävän epäilyttävän näköisesti joten osasin aavistaa pahaa, jarrutus ja väistö 70km/h vauhdista sillä kokemuksella...

    Opiskelen Kauniaisten Capissa ja koulupyörä on CB650F. Jarrutustekniikkaa tuossa ei ole paljon tullut opiskeltua, opettajan ohje oli yksinkertainen: Siinä on ABS, runttaa vaan. Kai sillä kortin saa, mutta absitonta pyörää ei kyllä uskalla ajaa ilman lisäopiskelua.

    Minä en ole ostanut vielä pyörää, mutta kovasti tekee mieli päästä kokeilemaan sitä mieleistä mallia. Ajovarusteet on kyllä hanskoja lukuunottamatta hankittu. On ollut kiva mennä tunneille omat sopivat vaatteet valmiina päällä ja ostaahan ne pitäisi kuitenkin ennemin tai myöhemmin.

    Maanantaita odotellessa...
  17. #107
    Lainaa mmakine kirjoitti Katso viesti
    Minulla on maanantaina käsittelykoe, nyt vaan toivomaan kaunista ilmaa. Pujottelu alkoi hahmottua vasta viimeisellä käsittelytunnilla, joten ihan täysin itsevarmana en ole vielä kokeeseen menossa. Muissa tehtävissä ei juuri ollut haasteita, varsinkin väistöt ja portit sujuivat selkäytimellä, luultavasti siksi, että ajan myös lihasvoimin kulkevaa kaksipyöräistä tietoisesti työntöohjaamalla.

    Ajokoe ei jännitä kovinkaan paljoa, ajokortti nyt kuitenkin on ollut 27 vuotta. Siihen kovin oppiminen liittyy katseen suuntaamiseen ja peilien käyttöön. Jotenkin tuolla mopolla ajellessa takasektori on jäänyt vähän hämäräksi, vaikka autolla tietää koko ajan mitä sieltä on tulossa.

    Kieltämättä myös youtube-opiskelusta on ollut apua, FortNine auttoi tuon pujottelutehtävän kanssa vinkkaamalla vähän kovemmasta nopeudesta ja kolarivideot sekä FortNinen ja MCRiderin oppitunnit moottoripyörän näkymättömyydestä saivat minut epäilemään jo kaukaa sitä autoa, joka toisella ajotunnilla hyökkäsi kolmion takaa eteen. Onneksi se oli kärkkynyt siinä riittävän epäilyttävän näköisesti joten osasin aavistaa pahaa, jarrutus ja väistö 70km/h vauhdista sillä kokemuksella...

    Opiskelen Kauniaisten Capissa ja koulupyörä on CB650F. Jarrutustekniikkaa tuossa ei ole paljon tullut opiskeltua, opettajan ohje oli yksinkertainen: Siinä on ABS, runttaa vaan. Kai sillä kortin saa, mutta absitonta pyörää ei kyllä uskalla ajaa ilman lisäopiskelua.

    Maanantaita odotellessa...
    Tsemppiä kokeeseen!
    Itse lahjakorttilaisena opiskeli prätkän hankinnan jälkeen youtube-videoista ajotekniikoita ja käsittelyä, ja sitten noita luettavia mitä netistä löytyy:

    Tekniikan maailman sivuilta, 6 osaa yhteensä:
    https://tekniikanmaailma.fi/i-nain-o...aarrat-oikein/

    Ajo hanskassa:
    http://mp69.fi/koulutus-2/lisalukemisto/ajo-hanskassa/


    Ja päälle käytännön harjoittelua suljetulla alueella.
    Opetellut jarruttamaan ja väistämään kunnolla ja muitakin kikkailuja.
    Ja kyllä tuo ABS eturenkaassa helpottaa jarrutusta kummasti, kun tuolla monkeylla päässyt testailemaan kunnolla sitäkin.

    Ja apua varmasti ollut 25v ajan fillarilla kikkailusta, kun tuossa sitä tasapainottelua ja vastaohjausta tekee kokoajan tahtomattaankin. Vaikkakin vauhdit ja hyrrävoimat ovat ihan eri tasolla.
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  18. #108
    Lainaa vezzeli kirjoitti Katso viesti
    Ja päälle käytännön harjoittelua suljetulla alueella.
    Tätä helpottaa kummasti se, että minulla on mahdollisuus mennä harjoittelemaan sellaiselle alueelle, missä käydään toisinaan harjoittelemassa sinisillä ajovarusteilla ja valkoisilla pyörillä.
  19. #109
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Silloin kun ajoin itse A kortin B kortin päälle niin käsittelykokeessa oli joku kaveri ajamassa kevyempää luokkaa. Kaatui kaksi kertaa samassa kokeessa, mutta eri testeissä. Ja läpi meni. Kaatumisesta ei hylätä, mutta tulee vaan taas mieleen, että jos pyörä ei edes pysy pystyssä niin varmaan järkevää olisi ottaa vaan lisää harjoitustunteja..
    Kyllä nykyään kaatumisesta käsittelykokeessa on seurauksena automaattinen hylkäys. Ei saa edes sitä toista yritystä jos ensimmäisellä vedolla kaataa. Siinä käytetään perusteena ohjeiden kohtaa "Jos ajokokeen vastaanottaja arvioi ajokorttia suorittavan olevan vaaraksi itselleen tai muille, hänen on välittömästi keskeytettävä käsittelykoe. Keskeytyksestä seuraa aina kokeen hylkääminen." (ohjeen s.24 ylälaita).
    Vaaraksi on itselleen vaikka kaatuminen tapahtuisi paikaltaan, esim. jos ennen kasikkoa olevassa pysähdyksessä jalka jää kiinni tappiin tai kasikossa pyörä sammuu ja on niin kallellaan ettei kuljettaja jaksa/ehdi pitää sitä pystyssä (vaikkei kuljettaja itse kaatuisikaan).
    Italopyöriä + Japsi lälläripyörä
  20. #110
    Onnea kokeeseen, hyvin se menee!

    Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Nykyinenhän on ikään kuin fighter-koulutus, kikkailukoulu. Perä ilmassa pysähtyminen sopisi loogisesti pakettiin, varmaan kohta tuleekin.
    Joo ja, että se pitää osata tehdä myös ABS-jarruilla varustetulla pyörällä koska miksi ei?
  21. #111
    Lainaa mmakine kirjoitti Katso viesti
    Minulla on maanantaina käsittelykoe, nyt vaan toivomaan kaunista ilmaa. Pujottelu alkoi hahmottua vasta viimeisellä käsittelytunnilla, joten ihan täysin itsevarmana en ole vielä kokeeseen menossa. Muissa tehtävissä ei juuri ollut haasteita, varsinkin väistöt ja portit sujuivat selkäytimellä, luultavasti siksi, että ajan myös lihasvoimin kulkevaa kaksipyöräistä tietoisesti työntöohjaamalla.

    Kieltämättä myös youtube-opiskelusta on ollut apua, FortNine auttoi tuon pujottelutehtävän kanssa vinkkaamalla vähän kovemmasta nopeudesta ja kolarivideot sekä FortNinen ja MCRiderin oppitunnit moottoripyörän näkymättömyydestä saivat minut epäilemään jo kaukaa sitä autoa, joka toisella ajotunnilla hyökkäsi kolmion takaa eteen. Onneksi se oli kärkkynyt siinä riittävän epäilyttävän näköisesti joten osasin aavistaa pahaa, jarrutus ja väistö 70km/h vauhdista sillä kokemuksella...

    Opiskelen Kauniaisten Capissa ja koulupyörä on CB650F. Jarrutustekniikkaa tuossa ei ole paljon tullut opiskeltua, opettajan ohje oli yksinkertainen: Siinä on ABS, runttaa vaan. Kai sillä kortin saa, mutta absitonta pyörää ei kyllä uskalla ajaa ilman lisäopiskelua.
    Tsemppiä kokeeseen ja sitä ei kannata jännittää liikaa. Itse suoritin omani jokin aikaa sitten. Pujottelussa tosiaan saa olla kovempi nopeus kuin se ohjeessa mainittu 5kmh - siinä katsotaan enemmän tekniikkaa. Jarrutusten osalta en itse kyllä vaan runttaisi, vaan hallittu jarrutus etu- ja takajarrulla samanaikaisesti sekä Stop and Go:ssa, että hätäjarrutuksessa. Ja siinä katsotaan myös asentoa, että katse pysyy ylhäällä ja eteenpäin ja jarrutus on hallittu. Itsekin tein tuon ABS-pyörällä ja runttaamalla kyllä se ei mennyt niin hallitusti.

    Oletan, että menet Espooseen käsittelykokeeseen ja siellä on mukavan rento ja reilu tyyppi ottamassa niitä vastaan Ajovarman osalta. Antaa hyvät ohjeet ja hänellä on myös pelisilmää asioiden suhteen.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  22. #112
    Viikko sitten tuli suoritettua käsittelykoe pohjalla neljä ajotuntia ja meni heittämällä läpi. Eniten haastetta tietenkin aiheutti se pujottelu, mutta kunnialla siitäkin läpi, kun siirsi painon vastakkaiseen suuntaan ja piti kääntyessä vedon yllä. Vahingossa meni vasemmalle täyslukituksella ehkä turhankin tiukasti ne käännökset Nyt viikon päästä ajokoe ja eiköhän sekin hyvin mene kuhan muistaa päätä käännellä ja ajella rauhallisesti.
    n00b
  23. #113
    Lainaa Vipstaakkeli kirjoitti Katso viesti
    Viikko sitten tuli suoritettua käsittelykoe pohjalla neljä ajotuntia ja meni heittämällä läpi. Eniten haastetta tietenkin aiheutti se pujottelu, mutta kunnialla siitäkin läpi, kun siirsi painon vastakkaiseen suuntaan ja piti kääntyessä vedon yllä. Vahingossa meni vasemmalle täyslukituksella ehkä turhankin tiukasti ne käännökset Nyt viikon päästä ajokoe ja eiköhän sekin hyvin mene kuhan muistaa päätä käännellä ja ajella rauhallisesti.
    Kuvittele olevasi pöllö ja käännä päätä sen mukaan.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  24. #114
    No niin, on näköjään pakko. Taas...
    Siis Vezzeli;llä todella hyviä linkkejä.
    Suosittelen näitä itsekin kun jonkun kanssa pääsee ' asian ytimeen'.
    Ja onhan niitä muitakin netti täynnä. Esim. tuo MotoJitsu.

    Sitten tuo CAP-kouluttaja? Ei nyt oikein osu. Siis tuo jarru ohje.
    Toki minulla on siis ABS-moposta kokemusta vain 8/2018 alkaen ja siten en sitäkään osaa, vielä. Yritän kyllä lisää.
    Tällä ajalla on etu ABS aktivoitu( Kawa Z650) vain silloin kun sitä on erikseen kokeiltu.
    Ei siis kertaakaan normi käsittelyn jarru harjoituksissa&kokeissa.
    Taka ABS naputtaa välillä harjoituksen alussa mutta sekin yleensä saadaan jäämään pois kun harjoitukset etenee.
    Omissa mopoissa ei siis ole ABS jarruja.

    Sitten tuo 'leiki pöllöä'. Siitä on esim. vierestä kuunneltu ajokokeen loppu palaute ja koostettuna se oli:
    Kyllä siellä kovin katseltiin, mutta nähtiinkö mitään? Tulos->hylätty, ei annettu tilaa niille kenelle se olisi kuulunut.

    T: Antti R. kädetön kouluttaja.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  25.  
  26. #115
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti

    Sitten tuo 'leiki pöllöä'. Siitä on esim. vierestä kuunneltu ajokokeen loppu palaute ja koostettuna se oli:
    Kyllä siellä kovin katseltiin, mutta nähtiinkö mitään? Tulos->hylätty, ei annettu tilaa niille kenelle se olisi kuulunut.

    T: Antti R. kädetön kouluttaja.
    Ja totta kai pitää myös ymmärtää se mitä näkee, mutta itse sain kyllä ohjeeksi että päänliikettä kannattaa ajokokeessa korostaa, että tutvo näkee sen hyvin. Tuohon liittyen tuohon pöllöön. Mutta ei päänliike tosiaan auta jos ei osaa toimia sen mukaan. Ja inssi meni lävitse tuolla päänliikeohjeella ja tutvo mainitsi asiasta erikseen palautteessa, niin ainakin itsellä toimi. Toki en kyllä myöskään söheltänyt mitään.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234