Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Terve!

    Ajattelin viedä vanteet jauhemaalaukseen tuolla ylhäällä olevien ohjeiden mukaisesti. Tämä osuus on siis selvä. Kysymykseni koskeekin, että kuinka hyvin osat pitäisi suojata hiekkapuhalluksen ja mahdollisien pesujen ajaksi? Laakereita en irroita, koska BW:n mukaan todennäköisyys että irrotattaessa hajoavat, on aika suuri.

    Ajattelin vetäistä kuumakäsitellyt puupalikat kierretangon kanssa laakereiden ja stefojen suojaksi. Väliin nykäisen Bilteman kuuman kestävän silikonin (kestää 300 astetta). Palikoiden alle ja laakereiden suojaksi vielä rikkoja ja alumiinifoliota? Kuulostaakohan riittävältä? Rakenne on varmaan jo veden pitävä.

    Jarrulevyjen kiinnitysreikiin ajattelin laittaa pelkästään pultit rikkojen kanssa. Ongelmana on vaan, että nykyisellään vanteen ja jarrulevyjen vastinpinnat ovat pultin päätä ja aluslevyä isompia ja aika v-mäisen mallisia täysin suojattavaksi (tässä on hankala kuvailla, mutta pinta ei ole taso vaan kulma). Eli: Kuinkahan paljon metallia tuollainen normi hiekkapuhallus syö? Saakohan maalia kuorittua vastinpinnoista jälkikäteen vaikka kirurgin veitsellä?



    Harrikka
  2. #2
    Miksi nähdä tuollainen vaiva, kun kuitenkin joudut vaihtamaan laakerit? Eihän se maalaus pinnassa pysy ilman kunnon uunitusta. Ainakaan itse en enää luottaisi paistettuihin laakereihin, kiinni leikanneita laakereita näkee töissä aivan tarpeeksi. Pyöränlaakerin hajotessa voi liian helposti rikkoa jarrupalat, -levyt, laakeripesät jne. Puhumattakaan kaatumisriskistä..
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  3. #3
    Ainakin kun mä pulverimaalautin rungon, niin ne lätkäs jonkun teipin runkonumeron suojaks maalauksen ajaks. Jotain kuumuuden kestävää teippiä, sitä kai vois tohon jarrulevyn kohdallekin kysästä.

    Kyllä ne laakerit kestää sen lämmön..



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  4. #4
    Uunituslämpötila ei ole "kuin" 180 astetta. Joten ihan hirveistä lämpötiloista ei puhuta. Meneekö laakerit sitten yleensä kerralla vai varoitteleekohan meteliä pitämällä?

    Tuota teippiä pitää kysyä.
    Harrikka
  5. #5
    Itse kun vein polttomaalattavaks vanteet, laitoin laakerien suojaks 3mm paksua vaneria jotka kiristettiin toisiinsa kierretangolla. Hyvin kestäny yli 15tkm.
  6. #6
    Lainaa (Ville K @ Tammi. 25 2007,12:41) kirjoitti
    Itse kun vein polttomaalattavaks vanteet, laitoin laakerien suojaks 3mm paksua vaneria jotka kiristettiin toisiinsa kierretangolla. Hyvin kestäny yli 15tkm.
    Mitenkäs toimit noiden jarrulevyjen kiinnitysreikien ja pintojen kanssa?

    Tuo 15 tkm on kyllä huojentavaa...
    Harrikka
  7. #7
    Lainaa (jannu @ Tammi. 25 2007,12:46) kirjoitti
    Lainaa (Ville K @ Tammi. 25 2007,12:41) kirjoitti
    Itse kun vein polttomaalattavaks vanteet, laitoin laakerien suojaks 3mm paksua vaneria jotka kiristettiin toisiinsa kierretangolla. Hyvin kestäny yli 15tkm.
    Mitenkäs toimit noiden jarrulevyjen kiinnitysreikien ja pintojen kanssa?

    Tuo 15 tkm on kyllä huojentavaa...
    Sama sattuma ei välttämättä osu jokaisen kohdalle. Tosin, uskovathan jotkut jopa joulupukkiin.

    Tavallisen laakerin oma rasva on käyttölämpötilaltaan -30...+110 celsiusta. Hetkellisesti voidaan sallia 130-140 astetta. Kokeile toki miten synteettinen laakerirasva palautuu, kun lämmität sen astiassa kahteensataan ja annat jäähtyä.. Huomaa myös miten pienestä välistä kaksisataa asteinen "vaseliini" mahtuu. Onkohan se voiteluaine sittenkään enää siellä missä sen pitäisi olla?
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  8. #8
    Mistä sitten saan tuollaista laakerirasvaa testailuun ja mistä tiedän minkälaista rasvaa CBR:n laakereissa on sisällä? Alkaa epäilyttämään koko homma, jos on vaara että laakeri leikkaa kerrasta kiinni. Oiskohan jossain jotain taulukkoa eri rasvojen lämmönkestoista, ettei menisi tuonne uskon puolelle, kuten tuo joulupukki. Nythän puhutaan kuitenkin kuormittamattomasta laakerista. Voiteluominaisuudet ovat varmaan aikas huonot *180 asteessa, mutten vielä tältä istumalta usko, että rasvat tulisivat vielä pihalle tuossa lämpötilassa. Tankillinen Saksan baanalla ~300 km/h tunnissa, ja laakerit ovat varmaan aika kuumat...

    Eikös nuo laakerit pistetä kuumentamalla paikoilleen? Eli vanne kuumaksi ja laakeri pesään. Mikähän lämpötila tässä on?
    Harrikka
  9. #9
    Lainaa (jannu @ Tammi. 25 2007,12:46) kirjoitti
    Lainaa (Ville K @ Tammi. 25 2007,12:41) kirjoitti
    Itse kun vein polttomaalattavaks vanteet, laitoin laakerien suojaks 3mm paksua vaneria jotka kiristettiin toisiinsa kierretangolla. Hyvin kestäny yli 15tkm.
    Mitenkäs toimit noiden jarrulevyjen kiinnitysreikien ja pintojen kanssa?

    Tuo 15 tkm on kyllä huojentavaa...
    Jarrulevyjen omat pultit vaa kiinni pohjaan asti, että ei kierteisiin menny maalia, pinnat annoin olla sellasenaan.
  10. #10
    Ei mitään silikooneja tai muuta. Hakkaa tuurnalla laakerit irti. Vaihdat samalla kätevästi uudet laakerit, ja nehän maksavat sen 30-40euroa pari. Puhdista kaikki rasva esim. brakecleanerilla laakeripesistä.

    Asenna laakeripesien eteen 3 kerrosta jeesusteippiä, leikkaa reuna mattopuukolla. Akselireiän läpi kierretanko, jossa molemmissa päissä 2 ISOA prikkaa ja pari mutteria. Saat kiristettyä kireäksi eikä paskaa pääse sisään. Ne laakerit pilaa maalauksen 100% kun se rasva valuu sieltä ulos pienestäkin reiästä. Jeesusteippi lähtee jauhemaalauksen jälkeen todella nätisti irti, annat pikkupusun liukkaria ja rätillä hankaat pois.

    Jarrulevyjen kiinnityskolosiin jotkut halvat pultit joiden alle korilevyt ts. prikat.

    Uudet laakerit asennat kätevästi kun pidät yön yli pakkasessa ja lämmität laakeripesää. Helppoa ja JOKAINEN OSAA.



  11. #11
    Lainaa (Sortavala @ Tammi. 25 2007,18:06) kirjoitti
    Vaihdat samalla kätevästi uudet laakerit, ja nehän maksavat sen 30-40euroa pari.
    Ja siihen vielä stefat ni tulee helposti 100e keikka, melko kallista jos vanteiden maalaus maksaa 50e (tämä perustuu siihen että oma maalaus maksoi 50e)

    Lainaa (Sortavala @ Tammi. 25 2007,18:06) kirjoitti
    Ne laakerit pilaa maalauksen 100% kun se rasva valuu sieltä ulos pienestäkin reiästä.
    JOS valuu.
  12. #12
    Mulla oli swingin laakeripesä täynnä vaseliinia eikä se mihinkään valunut. Tosin se oli neulalaakeri..

    laakerit+stefat joku 60-70egee turhaan? Mitä järkeä..

    Mä pesisin gasolla/löpöllä laakereista vaseliinit veke ja sitten suojaisin prikalla+ pultti läpi. Sitten vaan laittaa uudet mössöt sisään kun on maalattu.

    Simppeli homma, ei näistä tarvi aina niin vaikeita / kalliita juttuja tehdä.



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  13. #13
    Harvemmin niitä pyöränlaakereita vaihdellaan, ajattelin josko sen olisi samaan hikeen tehnyt. Stefat pysyvät kyllä ehjinä kun malttaa ottaa nätisti. Useimmissa prätkän laakereissa on pölysuojat, ei onnistu laakerin pesu. Kyllä ne kustannukset siihen 30 euroon jää, ja jos sekin huimaa niin parempi ottaa laitteet pois rekisteristä ja heittää kesä tikkaa

    Kaikki on kallista, varsinkin moottoripyöräily on erityisen kallista. Mielestä nämä rasvojen lämpötilojen pohdinnat ja mittailut alkoivat jo olla turhan monimutkaisella tasolla suhteessa helppoon ongelmaan.

    Kuitenkin, itse tein noin ja homma onnistui erittäin hyvin.
  14. #14
    Lainaa (Sortavala @ Tammi. 25 2007,19:38) kirjoitti
    Harvemmin niitä pyöränlaakereita vaihdellaan, ajattelin josko sen olisi samaan hikeen tehnyt. Stefat pysyvät kyllä ehjinä kun malttaa ottaa nätisti. Useimmissa prätkän laakereissa on pölysuojat, ei onnistu laakerin pesu. Kyllä ne kustannukset siihen 30 euroon jää, ja jos sekin huimaa niin parempi ottaa laitteet pois rekisteristä ja heittää kesä tikkaa

    Kaikki on kallista, varsinkin moottoripyöräily on erityisen kallista. Mielestä nämä rasvojen lämpötilojen pohdinnat ja mittailut alkoivat jo olla turhan monimutkaisella tasolla suhteessa helppoon ongelmaan.

    Kuitenkin, itse tein noin ja homma onnistui erittäin hyvin.
    Vielä helpompaa on jättää laakerit paikoilleen. Kyllähän ne stefat saa sieltä siististi pois, kuten saa lakeritkin.

    Kuitenkin, itse tein noin ja homma onnistui erittäin hyvin. (siis maalautin vanteet laakerit paikoillaan)
  15. #15
    Kuulemma (BW:n hinta) kaikki renkaiden laakerit maksavat Bleidiin yli satasen. Ja päälle siis mahdollisesti stefat. Jos nyt kolmeen kymppiin, niin en edes mieti. Mistä noin halvalla?
    Harrikka
  16. #16
    Korjaan: 15 euroa kappale. Tulee niin vähän ajettua kahdella pyörällä, ettei sitä aina muista huomioida laskuissa. Laakerikaupasta.

    No, mutta kävi miten kävi, niin toivottavasti vanteiden maalaus onnistuu ilman mitään kommervenkkejä.



  17. #17
    Mielestäni väärä paikka säästää jos ei raski muun laiton ohella muutamia laakereita ja stefoja ostaa... Varsinkin kun laakerin lämpö ei saisi nousta yli +120 C... Silloin alkaa laakerin pinnan rakenne muuttumaan, tuo lämpöhän alkaa olemaan jo niitä päästölämpötiloja...

    Itse olen aina vanteiden maalauksen / puhalluksen yhteydessä uusinut laakerit, saapahan sitten ajella huolettomasti.
  18. #18
    Lainaa (itm @ Tammi. 27 2007,09:49) kirjoitti
    Mielestäni väärä paikka säästää jos ei raski muun laiton ohella muutamia laakereita ja stefoja ostaa... Varsinkin kun laakerin lämpö ei saisi nousta yli +120 C... Silloin alkaa laakerin pinnan rakenne muuttumaan, tuo lämpöhän alkaa olemaan jo niitä päästölämpötiloja...

    Itse olen aina vanteiden maalauksen / puhalluksen yhteydessä uusinut laakerit, saapahan sitten ajella huolettomasti.
    Ei karkaistu teräs mene miksikään alle 250C lämpötiloissa jos se ei ole kyseisessä lämpötilassa päiväkausia. Nuo käyttölämpötilarajoitukset liittyvät todennäköisesti rasvan voiteluominaisuuksiin, ne heikkenevät tuon lämpötilan jälkeen.
    Ei riemulla rajaa kun pappiksella ajaa!
  19. #19
    Lainaa (jannu @ Tammi. 25 2007,20:48) kirjoitti
    Kuulemma (BW:n hinta) kaikki renkaiden laakerit maksavat Bleidiin yli satasen. Ja päälle siis mahdollisesti stefat. Jos nyt kolmeen kymppiin, niin en edes mieti. Mistä noin halvalla?
    Mä olen ostanut pyöränlaakerit aina autovaraosaliikkeestä. Hinnasta jää pois mopolisä, sekä orkkisosalisä. Ei ne yleensä kymppiä enempää ole maksaneet kappaleelta. Ja olen muutenkin vaihdellut pyöränlaakerit vanteiden maalauksen yhteydessä. Onpahan uudet laakerit, niin ei tarvitse jännittää että kestääkö laakerit vai ei.
    1835
  20. #20
    Tuossa vain on se ongelma, että uusista laakereista on pahimmissa tapauksissa osoittautunut jollain tapaa viallisiksi 8%. Tämä tosin isompien laakereiden kohdalla, mutta todennäköisesti sama suhde pitää paikkansa myös normaalikokoisten kuulalaakereiden kohdalla.
    Ei riemulla rajaa kun pappiksella ajaa!
  21. #21
    Suoraan SKF:N kirjasta lainattu: Korkeampaan lämpötilaan kuin 125 C ei laakereita pidä lämmittää,koska muutoin on vaara, että laakeriaineen ominaisuudet muuttuvat, mistä aiheutuu mittamuutoksia ja kovuuden vähenemistä.

    Laakereita joissa on suojalevyt tai tiivistyslevyt kummallakin sivulla, ei niissä olevan rasvan takia saa lämmittää ollenkaan.

    Lähde SKF pääluettelo ja sieltä asennusohjeet.

    Työkseni asennan vaihteistoja, joskin vähän isompiin vehkeisiin kuin mopot. Ja meillä laakereita ei lämmitetä ikinä yli 110 C.
  22. #22
    Ihmettelen vaan siinä mielessä, että jossain vesi- tai öljypumpussakin on varmaan kuulalaakereita. Vaihteistosta en tiedä. No, jokatapauksessa CBR:n lämpötilan varoitusvalo syttyy vasta, kun VESI on jo 132 asteessa (jos oikein muistan)... En epäile noita faktoja vaan mietin että onko sitten olemassa erilaisiin oloihin tarkoitettuja laakereita.

    Vanteet ehtivät jo mennä maalaukseen laakerit paikoilla ja nyt ei auta kuin toivoa ettei rasva pilaa maalausta. Suojauksen tein kyllä mielestäni niin hyvin, etten usko että edes tuo öljy pääsisi ulos.

    Kaikkien ylläolevien varoituksien jälkeen saattaapi kuitenkin olla, että vaihdan laakerit aika nopeasti kaikesta huolimatta. Ei tarvitse koko ajan pelätä, että leviääkö ja missä vauhdissa...
    Harrikka
  23. #23
    Vesipumpussa ei vesi mene laakeriin, stefa välissä. Ja öljy jäähdyttää laakeria sekä akselia......
    Jäähdytysnesteen lämpötila voi nousta sinne 125-130 paikkeille paineistettuna ilman että kiehuu, mutta öljy joka on laakerin puolella ei kestä paljoa yli 100astetta kiehumatta....



    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  24. #24
    Minulla on kyllä vesijäähdytteinen öljynlauhdutin, joten väitän että kyllä se öljy on vettä kuumempaa aina. Käyhän se öljy aina välillä männän kyljessäkin... Tämä on kyllä jo vähän OT.
    Harrikka
  25. #25
    Laakerikauppaan vaan orggislaakerin kera niin etsivät SKF:n vastaavankokoisen laakerin tilalle. Ja hinta ihan varmasti halvempi kuin prätkäliikkeessä.
  26. #26
    Okei okei. Soittelin Laakerimaailmaan ja sopuhintaan nuo kyllä saisi. Eli noin 50 eskoo yhteensä. Laakerimaailman kaveri oli muuten kyllä myös sitä mieltä, että ei kestä 180 astetta. Tietenkin oma mopo ojassa...

    Vielä kun saisi vähän vinkkiä, miten stefat saa ehjänä pois? En ole kuin tossumopoihin laakereita vaihtanut ja niissä stefat väänsin kyllä aina meisselillä paskaksi. Laakerit voi varmaan lyödä tuurnalla (tai räikän jatkovarrella?) pihalle?
    Harrikka
  27. #27
    Mulla on tallissa kaksi paria Marchesini magnesium vanteita jotka kaipaisivat uutta maalipintaa. Onko sillä mitään väliä maalauksen tai hiekkapuhalluksen suhteen onko vanteet alumiinia vai magnesiumia? Noudatanko vain näitä ketjussa annettuja ohjeita?

    Osaako joku suositella kenelle vanteet veisin heikkapuhallukseen ja maalattavaksi Tampereen tai Helsingin suunnalla?

    Ja paljonko semmoinen käsittely noin suurinpiirtein maksaa?
  28. #28
    No, kyllä kai ne stefatkin kannattaa uusia, ei ne nyt paljoa maksa.
    Ja jos ne siellä uunissa oli niin pilalla ne on nekin. Enintään +120 astetta kestää normaali kuminen stefa, viton kumiseoksesta valmistettu +200, mutta niitä tuskin mopon vanteissa on.
  29. #29
    Lainaa (jannu @ Tammi. 30 2007,13:05) kirjoitti
    Okei okei. Soittelin Laakerimaailmaan ja sopuhintaan nuo kyllä saisi. Eli noin 50 eskoo yhteensä. Laakerimaailman kaveri oli muuten kyllä myös sitä mieltä, että ei kestä 180 astetta. Tietenkin oma mopo ojassa...

    Vielä kun saisi vähän vinkkiä, miten stefat saa ehjänä pois? En ole kuin tossumopoihin laakereita vaihtanut ja niissä stefat väänsin kyllä aina meisselillä paskaksi. Laakerit voi varmaan lyödä tuurnalla (tai räikän jatkovarrella?) pihalle?
    6R laakeri maksoi muistaakseni 10e (peruslaakeri mittojen mukaan).. liekkö sitten hondassa vähän erikoisenpi koko? eikai siinä stefaa ole?? vaan pölysuoja joka lähtee ihan meisselillä kampeamalla irti.
    Itsellä meinas käydä kunnon kämmi kun katsoin että se pölysuoja on kiinni siinä laakerissa vaikka siellä allahan oli sokka...saahan sitä lyödä AIKA kovaa ja ei silti irtoa jos sokka on paikallaa
    - XT 660 R
  30.  
  31. #30
    Niin, eipä kai varsinaista stefaa. En ole kyllä vielä vanteita hakenut, joten en noiden kuntoa tiedä. Eikä tässä nyt ehkä edes se raha, mutta ei nyt ihan turhaan viitisi koko mopoa uusia talven aikana. Sitäpaitsi lähin liike on Vantaalla...

    Laakereista siis kolme maksoi 12 euroa kappaleelta (6005) ja yksi oli noin 15 euroa/kpl (numeroa en nyt muista). Eli yhteensä 51 euroa. Kympin ero nyt tulee varmaan ihan ruman pärstäni perusteella puhelimessakin.

    Tuo mahdollinen sokka oli muuten ihan hyvä huomio. Ajattelin itsekin lyödä laakerit pölysuojineen pihalle.

    Mitenkäs muuten laakereiden takaisin laitto: yllä tuli hyvä ohje jäähdyttää laakerit. Nyt aloin funtisimaan, että kumpiko ottaa ensin vastaan, laakereiden välissä oleva välysputki vai laakeripesän pohja. Eli jos lyön laakerit ulkokehästä pesän pohjaan, niin välysputki ei jää kuitenkaan vääntämään laakereiden sisäkehää ulospäin? Olipas selkeästi sanottu, mutta toivottavasti joku ymmärsi kysymyksen. Olen siis laakereita mopoihin vaihtanut, mutta se viritetyn PV:n nopeuskaan ei nyt niin paljoa arveluttanut. Silloin uskalti tehdä enemmän fiilispohjalta.
    Harrikka
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen